موسسه آبادانی سروش دانش

نکات طلایی برای تحصیل در آلمان

اطلاعات ضروری برای تحصیل در آلمان

نکات طلایی برای تحصیل در آلمان

اگر قصد تحصیل در آلمان را دارید، بهتر است پیش از هر اقدامی به نکات طلایی و مثبت تحصیل در آلمان از قبیل: شرایط اخذ ویزا، امکان دریافت اقامت دائم آلمان، شانس زیاد برای کار دانشجوئی، هزینه های پایین زندگی در آلمان و یادگیری زبان آلمانی به عنوان یک زبان کاربردی، توجه کنید. این شرایط و نکات سبب میگردد که آلمان به یکی از محبوب ترین کشورها برای افرادی که قصد تحصیل در یک کشور خارجی را دارند، تبدیل شود.

 

۱- شهریه در دانشگاه های آلمان

اولین نکته طلایی تحصیل در آلمان، عدم پرداخت شهریه به دانشگاههای دولتی می باشد. یکی از دلایل مهم در انتخاب آلمان برای تحصیل، مخارج پایین تحصیل و زندگی برای دانشجویان خارجی در این کشور است. در بیش از ۹۰% کشورهای دنیا، شما به عنوان یک دانشجوی خارجی برای تحصیل ملزم به پرداخت شهریه می باشید. به عنوان مثال دانشجویان خارجی در ایالات متحده آمریکا باید به طور متوسط سالانه ۲۵ هزار لار شهریه بپردازند. هزینه تحصیل در بریتانیا به مراتب بیشتر است و در برخی موارد حتی به ۵۰ هزار یورو در سال هم میرسد.

اما تحصیل در دانشگاههای آلمان رایگان می باشد که این مسئله می تواند برای افرادی که به دنبال کسب علم و دانش هستند بسیار مورد توجه باشد. این به عنوان اولین نکته طلایی تحصیل در آلمان است. علاوه بر تحصیل رایگان، هزینه های زندگی دانشجوئی در آلمان نیز نسبت به بسیاری از کشورهای دیگر در سطح پایینی قرار دارد. با وجود این که زندگی در آلمان ارزان‌تر و نسبت به بسیاری از کشورها راحت‌تر است، توصیه میشود که پیش از سفر به آلمان و آغاز تحصیل در این کشور به نکات زیر توجه کنید:

با توجه به این که قوانین در این کشور ایالتی می باشد، در برخی از شهرها و ایالتهای آلمان از سال ۲۰۰۵ پرداخت شهریه دانشگاهی برای دانشجویان خارجی اجباری شد و میزان شهریه آن نیز به تصمیمات ایالتی واگذار شد. با توجه به این مطلب ایالتهای مختلف مبالغ متفاوتی را به عنوان شهریه و یا خدمات دانشجوئی برای تحصیل در دانشگاههای ایالت خود مشخص نمودند.

این مبلغ متفاوت و از ۱۵۰ یورو در هر ترم تا ۱۵۰۰ یورو در هر ترم متفاوت می باشد. البته این اقدام موجی از اعتراضات دانشجویی را برانگیخت، تا جایی که عده ای علیه شهریه اجباری به دادگاه حفاظت از قانون اساسی آلمان شکایت کردند. در پی این اقدام، بر اساس حکمی که دادگاه آلمان صادر کرد، اخذ شهریه منوط به این است که شهریه “عاملی بازدارنده” برای ورود دانشجویان به دانشگاه نشود. و از آن به بعد تحصیل در دانشگاههای آلمان رایگان شد.

از آن پس دانشگاه‌های آلمان به مرور شهریه را حذف کردند و در حال حاضر اکثر آن‌ها از دانشجویان مبلغ ناچیزی برای ثبت نام و یا خدمات دانشجوئی درخواست میکنند. ولی مبلغی به عنوان شهریه برای تحصیل در آلمان از شما دریافت نمی شود و فقط هزینه های زندگی بر عهده دانشجو است. البته باید توجه داشت که برخی از مدارس‌عالی خصوصی شهریه های بالایی دارند.

 

۲- ویزا و اجازه کار دانشجوئی

دومین نکته طلائی برای تحصیل در آلمان: دانشجویان خارجی که برای تحصیل می خواهند به آلمان بروند، نیاز به اطلاعات ضروری برای اخذ ویزای تحصیل در آلمان  را دارند. ویزا یکی از اصلی ترین موارد برای ورود به آلمان می باشد و تنها متقاضیان تحصیل از کشورهای عضو اتحادیه اروپا و کشورهای اروپای غربی نظیر نروژ و سوئیس از گرفتن ویزای آلمان معاف هستند.

پس از اخذ پذیرش از یک دانشگاه، باید برای دریافت وقت مصاحبه از سفارت آلمان در ایران و یا مستقر در  کشور محل سکونت‌ خود، اقدام کنید.(مثلا اگر در ترکیه زندگی میکنید باید به سفارت آلمان در ترکیه مراجعه کنید).

برای دریافت ویزای دانشجویی، قبل از هر چیز باید درخواست وقت مصاحبه به سفارت آلمان ارائه دهید. در حال حاضر مصاحبه ویزای آلمان به بخش خصوصی و و به شرکت ویزامتریک واگذار شده است. لذا متقاضیان برای درخواست وقت مصاحبه و همچنین گرفتن ویزا، باید در ابتدا به سایت ویزامتریک در ایران مراجعه کنند. برای این کار باید قبلا مبلغی را به عنوان ودیعه به حساب ویزامتریک واریز نمایید و بعد از گذشت ۲۴ ساعت از واریزی، می توانید برای دریافت وقت مصاحبه وارد پورتال مربوطه شوید.

 

مدت زمان انتظار برای وقت مصاحبه، به شرایط سفارت و همچنین تعداد متقاضیان در آن زمان بستگی دارد و در هر مقع زمانی متفاوت می باشد. اما به طور متوسط شما می توانید در کمتر از یک ماه وقت مصاحبه را از سفارت (ویزامتریک) دریافت نمائید. برای اطمینان از مدت زمان انتظار می توانید و سایر اطلاعات دیگر می توانید به سایت ویزامتریک و یا سایت سفارت مراجعه نمائید.

 

روند رسیدگی به ویزای دانشجویی میتواند یک تا سه ماه طول بکشد اما در حال حاضر با توجه به تمهیداتی که سفارت المان در ایران فراهم نموده است، معمولا ویزا های دانشجوئی بین ۴ تا ۸ هفته صادر می گردند. اگر پرونده خوبی را برای ارائه به سفارت ببندید و انگیزه نامه طلائی نوشته باشید، نگران ویزای آلمان نباشید.

 

۳- نکته طلایی سوم:

تبدیل ویزای توریستی یا شینگن آلمان به ویزای دانشجویی، حتی هنگامی که در آلمان هستید، ممکن نیست. لذا شما نمی توانید با ویزای شینگن وارد آلمان شوید و سپس آن را تبدیل به ویزای تحصیلی آلمان کنید و باید برای تحصیل در آلمان حتما ویزای تحصیلی (تایپ D) دریافت کنید.

 

۴- چهارمین نکته طلائی تحصیل در آلمان: یکی از پیش‌شرط‌های مهم در اخذ ویزای دانشجویی آلمان تامین مخارج زندگی شما در یک سال اول اقامت در آلمان است که در حال حاضر ۱۱۲۰۸یورو می باشد. اگر فردی را در آلمان دارید که اقامت دائم این کشور را دارد و از درآمد خوبی برخوردار است، این فرد می تواند به عنوان ساپورتر شما در سفارت معرفی شود و نیازی به سپردن ۱۱۲۰۸ یورو ندارید.

 

۵- شما امکان کار دانشجوئی در این کشور را دارید. دانشجویان خارجی میتوانند در سال ۱۲۰ روز یا ۲۴۰ نیمروز کار کنند، به شرطی که در طول ترم بیشتر از ۲۰ ساعت در هفته شاغل نباشند. با این کار دانشجوئی می توانید قسمت اعظمی از مخارج ماهیانه خود در آلمان را تامین کنید. هزینه های زندگی در شهرهای مختلف متفاوت است و بیشترین هزینه مربوط به اجراه محل اقامت می باشد.  به یاد داشته باشید که هزینه زندگی در شهرهای آلمان نسبت به شهرهای آمریکا و بریتانیا پایین تر است، به ویژه در زمینه مسکن، بیمه درمانی، مواد خوراکی و وسایل نقلیه عمومی.

ارزشیابی آنلاین تحصیلی (بدون هزینه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تحصیلی رایگان