موسسه آبادانی سروش دانش

تحصیل پزشکی در آلمان (دندانپزشکی و داروسازی)

پزشکی

تحصیل در آلمان پزشکی

مطالبی که در این مقاله می خوانید:

 

 

دندانپزشکی در آلمان

 

 

دندانپزشکی آلمان یکی از رشته های پر طرفدار در بین دانش آموزان و دانشجویان ایرانی می باشد. همچنین تخصص های دندانپزشکی در آلمان نیز طرفداران بسیار زیادی دارد. دوران تحصیل در رشته دندان‌پزشکی در دانشگاه‌های آلمان، به مدت ۵ سال و یا ۱۰ ترم تحصیلی در نظر گرفته شده است.

 

 

پزشکی در آلمان

 

دانشجویان در این دوره همانند دوره های پزشکی، ابتدا دوره دروس تئوری را به پایان رسانده و سپس وارد دوره کلینیکی می شوند و پس از موفقیت کامل دوره کارآموزی، می توانند وارد بازار کار دندانپزشکی شود.

 

همانند دوره پزشکی، در دوران دندانپزشکی نیز آزمونهای کتبی و شفاهی از دانشجویان در زمانهای خاصی که توسط دانشگاه اعلام می شود، گرفته می شود

 

 

 جاذبه ها و دلایل زیادی برای گرایش به دندانپزشکی در آلمان وجود دارد:

 

از قبیل: اعتبار دانشگاههای آلمان، رایگان بودن تحصیل، امکان دریافت حقوق از بیمارستانها و دانشگاهها در دوران گذراندن تخصص در آلمان، امکان کار در ضمن تحصیل در آلمان، کوتاه بودن دوران تحصیل دندانپزشکی، رشته دندان‌پزشکی در دانشگاه‌های آلمان همانند رشته‌های دامپزشکی و داروسازی در مقطع کارشناسی ارشد در آلمان پیوسته ارائه می‌شود.

 

علاقه‌مندان به دریافت مدرک دکترا، همانند سایر دانشجویان رشته‌های غیرپزشکی، پس از دریافت مدرک کارشناسی ارشد پیوسته، با انتخاب موضوع و پذیرش آن توسط استاد راهنما، به تحصیل در مقطع دکترا مشغول می‌شوند.

 

اما برای کار کردن در زمینه دندانپزشکی در آلمان، همان مدرک کارشناسی ارشد پیوسته کفایت می‌کند و با آن می توانید در بیمارستانها، کلینیک ها و یا در مطب شخصی خود به کار دندانپزشکی مشغول شوید.

 

 مدارک دندانپزشکی آلمان که در مقطع کارشناسی ارشد پیوسته ارائه می شوند، در ایران معادل دکتری عمومی دندانپزشکی معادل سازی شده و کاملا معتبر می باشند

 

 

راه ورود به دندانپزشکی آلمان برای خارجی ها:

 

 

ایرانیانی که علاقه به تحصیل در رشته دندانپزشکی آلمان را دارند، دو راه برای آنها وجود دارد:

 

از طریق دیپلم و پیش دانشگاهی (یا دیپلم سه ساله نظام جدید که از سال ۱۳۹۸ گرفته شده است):

برای اخذ پذیرش تحصیلی در رشته دندانپزشکی آلمان، همانند پزشکی می بایست دارای مدرک  دیپلم و پیش دنشگاهی باشید.  افرادی که فقط دارای دیپلم و پیش دانشگاهی ایران بوده و یا دیپلم سه ساله نظام جدید را دارند (از سال ۱۳۹۸ به بعد گرفته اند)طبق قوانین آموزشی آلمان می بایست به طور قطع یک سال کالج دانشگاهی در آلمان را که به M-Kurs معروف است را پشت سر گذارند و سپس وارد رشته دندانپزشکی آلمان شوند.

 

بر  اساس قوانین جدید آلمان که از سال ۲۰۱۸ اجرائی شد تقریبا بیش از ۹۰% دانشگاهای آلمان فقط افرادی را که دارای مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی تجربی ایران هستند، برای دوره های M-Kurs و رشته های دندانپزشکی و دندانپزشکی قبول می کنند و تنها دو یا سه دانشگاه در آلمان هستند که فعلا هنوز هم دیپلمه های ریاضی و فیزیک را البته آن هم با معدل بالا، برای رشته های دندانپزشکی قبول می کنند.

 

تحصیل در آلمان پزشکی

 

همچنین در صورتی که فرد بعد از سال ۲۰۱۱ دیپلم دبیرستان خود را گرفته است، باید معدل دیپلم وی بالای ۱۵ باشد. علاوه بر این، شرط معدل برای پذیرفته شدن در دانشکده های دندانپزشکی سرتاسر المان چالش دیگری برای علاقه مندان به تحصیل در این رشته می باشد.

 

همچنین میتوانید برای اطلاعات بیشتر جهت پزشکی در آلمان این لینک را هم مطالعه فرمایید.

 

پذیرش دانشجویان بر مبنای معدل دیپلم توسط سازمان های مربوطه صورت می گیرد. توضیحات کامل کالج دانشگاهی را قسمت «کالج دانشگاهی» همین سایت می توانید مطالعه کنید.

 

پذیرش مستقیم دندانپزشکی دانشگاه:

اگر شما در ایران و یا در دانشگاههای معتبر هر کشور دیگری، حداقل به مدت دو یا سه ترم در رشته های دندانپزشکی، پزشکی و حتی پیراپزشکی تحصیل کرده باشید و بیش از ۳۵ واحد دانشگاهی را با معدل بالا در این دانشگاهها پاس کرده باشید، بر اساس قوانین آموزشی آلمان، نیاز به گذراندن کالج M-Kurs ندارید و می شود برای شما پذیرش مستقیم دندانپزشکی آلمان را گرفت. اما به خاطر داشته باشید که باید در این دو یا سه ترم تحصیل در دانشگاه، معدل بالایی نیز بدست آورده باشید.

 

در مورد اینکه اگر در دانشگاههای کشورهای دیگری مثل ارمنستان، گرجستان، مجارستان و … دو یا سه ترم تحصیل کرده اید، امکان پذیرش مستقیم وجود دارد، اما باید حتما نام و اعتبار دانشگاه شما، و همچنین واحدهای پاس شده مشخص شود ، تا بتوان متوجه شد که آیا دانشگاه شما برای پذیرش مستقیم پزشکی آلمان معتبر هست یا خیر؟ . برا ی این کار می توانید واحدهای پاس شده خود را برای موسسه ارسال نمائید تا در این خصوص مشاوره لازم را به شما بدهند.

 

 

مراحل تحصیل در رشته دندان‌پزشکی

 

 

طول دوران تحصیل در رشته دندان‌پزشکی ۱۰ نیم سال تحصیلی در نظر گرفته شده است. تحصیل در این رشته را می‌توان به دو بخش تقسیم کرد:

 

بخش اول:

پنج ترم اول را شامل می‌شود و به دوره پیش از ورود به مراکز درمانی اطلاق می‌شود. در این مرحله دانشجویان با مبانی علوم پایه، همچون فیزیک، شیمی و زیست‌شناسی و جانورشناسی آشنا می‌شوند و در دو نوبت امتحان نیز شرکت می‌کنند. مرحله اول امتحانات پس از ترم دوم تحصیلی و شامل مبانی علوم پایه می‌شود.

 

مرحله دوم امتحانات، پس از نیم سال پنجم تحصیلی و در ارتباط با واحدهای تخصصی دندان‌پزشکی است. دانشجویان پس از پشت سر گذاشتن این دو مرحله از امتحانات وارد دوره دوم تحصیل خواهند شد.

 

بخش دوم:

به دوره حضور در کلینیک و مراکز درمانی اطلاق می‌شود. در این دوره، دانشجویان در مراکز درمانی به گذراندن دوره‌های کارآموزی و آشنایی بیشتر با مبانی تخصصی رشته دندان‌پزشکی مشغول می‌شوند. پس از گذراندن این دوره نیز، مرحله پایانی امتحانات که در دوره‌ای شش ماهه برگزار می‌شود، آغاز خواهد شد.

 

 

مدارک لازم برای اخذ پذیرش دندانپزشکی آلمان:

 

برای اخذ پذیرش دندانپزشکی از دانشگاههای آلمان(برای کالج و همچنین برای پذیرش مستقیم) نیاز به مدارک زیر دارید:

  • حد اقل مدرک زبان آلمانی B1 ( برای پذیرش کالج M-Kurs بدون مدرک زبان هم می شود اقدام کرد اما برای پذیرش مستقیم حداقل به B1 نیاز است)
  • ترجمه رسمی دیپلم و پیش دانشگاهی به زبان آلمانی
  • ترجمه رسمی ریز نمرات واحدهای پاس شده در دانشگاه(در صورتی که دانشگاه رفتید. چه دانشگاه دولتی و چه دانشگاه آزاد فرقی ندارد)
  • رزومه (CV) و یا همان (Lebenslauf)
  • اسکن پاسپورت از صفحه اول
  • ترجمه رسمی آلمانی گواهی قبولی سازمان سنجش(الزامی نیست و بدون آن هم می شود پذیرش گرفت)

 

زمان اقدام برای پذیرش تحصیلی:

 

 

دانشگاههای آلمان در هر سال دو ترم پذیرش دارند:

  • برای ترم زمستان که شروع آن از شهریور و مهر ماه می باشد، برای پذیرش تحصیلی باید از اسفند ماه سال قبل اقدام کرد. هر چند دانشگاهها تا تیر ماه برای پذیرش باز هستند.
  • برای ترم تابستان که شروع آن از اسفند هر سال می باشد: برای پذیرش این ترم می توان از شهریور همان سال اقدام کرد. دانشگاهها برای گرفتن مدارک شما برای پذیرش این ترم تا دی ماه نیز باز هستند.

 

دانشگاههای دارای رشته دندانپزشکی در آلمان

 

تحصیل پزشکی در آلمان رایگان

 

تحصیل در بسیاری از دانشگاه‌هایی که رشته دندان‌پزشکی را در آلمان ارائه می‌کنند، بدون شهریه و رایگان است. تحصیل در مقطع کالج دانشگاهی در آلمان نیز رایگان می باشد.

 

برخی از دانشگاه‌های خوب و معتبر آلمان که دارای رشته دندانپزشکی پزشکی می باشند و تحصیل برای خارجی ها نیز امکان پذیر می باشد عبارتند از:

دانشگاه هایدلبرگ، دانشگاه درسدن، دانشگاه مارتین لوتر، دانشگاه ینا، دانشگاه گرایفس‌والد، دانشگاه کیل، دانشگاه هامبورگ، دانشگاه گیسن، دانشگاه گوتینگن، دانشگاه دوسلدورف، دانشگاه مونستر، دانشگاه آخن، دانشگاه بن، دانشگاه ماینس، دانشگاه فرانکفورت، دانشگاه زاربروگن، دانشگاه فرایبورگ، دانشگاه مونیخ، دانشگاه ارلانگن، دانشگاه اولم و دانشگاه وورسبورگ. دانشگاه بوخوم،  دانشگاه ماینهایم

 

 

داروسازی در المان

 

تحصیل پزشکی در آلمان

 

رشته داروسازی در دانشگاه‌های آلمان، به دو مقطع لیسانس و فوق لیسانس تقسیم می شود. یعنی دانشجویان ابتدا دوره ۴ ساله لیسانس را به اتمام می رسانند و سپس دو سال دیگر در ادامه آن با عنوان کارشناسی ارشد می خوانند که در نهایت در ایران به عنوان دکتری داروسازی محسوب شده و مورد ارزشیابی قرار می گیرد.

 

 

تحصیل در رشته داروسازی به دو بخش تقسیم می‌شود:

در مقطع کارشناسی که کلا ۴ سال می باشد، در بخش اول تحصیلات مقدماتی در علوم پایه و دروسی نظیر شیمی، فیزیک و زیست‌شناسی، و دروس پایه دارو ارائه می شوند که ۴ نیم سال تحصیلی به طول می‌انجامد.

 

بخش دوم نیز ۴ ترم در نظر گرفته شده است و مباحث تخصصی داروسازی به صورت تخصصی و همچنین به شکل عملی و در مواردی خارج از محیط دانشگاه، در کلینیک، داروخانه ها، شرکتهای داروسازی و یا سایر مراکز درمانی به دانشجو ارائه می‌شوند.

 

 

قابل ذکر است که رشته داروسازی در آلمان‌ همانند رشته پزشکی، در مقطع تحصیلی کارشناسی‌ارشد پیوسته ارائه می‌شود. علاقه‌مندان به دریافت مدرک دکترا، همانند سایر دانشجویان رشته‌های غیرپزشکی، پس از دریافت مدرک کارشناسی‌ارشد، با انتخاب موضوع و پذیرش آن توسط استاد راهنما، به تحصیل در مقطع دکترا مشغول می‌شوند.

 

در دانشگاههای آلمان معمولا سه مرحله امتحان در هر مقطع تحصیلی برگزار می گردد. دانشگاه‌هایی که سه مرحله امتحان دارند، مرحله سوم را پس از گذراندن دوره عملی برگزار می‌کنند. دوره عملی در دو مرحله شش ماهه صورت می‌گیرد.

 

دانش‌آموختگان در شش ماه نخست، در یکی از داروخانه‌های عمومی کارآموزی خواهند کرد. محل برگزاری دوره دوم به صورت اختیاری از سوی متقاضیان مشخص می‌شود.

 

غالبا در یکی داروخانه‌ها، مراکز درمانی، موسسات تحقیقاتی وابسته به دانشگاه و همچنین مراکز تولیدی دارو، می‌توان دوره شش ماهه دوم را سپری کرد

 

 

راه ورود به داروسازی آلمان برای خارجی ها:

 

تحصیل پزشکی در آلمان

برای ورود به رشته داروسازی در آلمان دو راه وجود دارد:

 

  • از طریق دیپلم و پیش دانشگاهی (یا دیپلم سه ساله نظام جدید که از سال ۱۳۹۸ گرفته شده است):

برای اخذ پذیرش تحصیلی در رشته داروسازی آلمان، همانند پزشکی می بایست دارای مدرک  دیپلم و پیش دنشگاهی باشید.  با داشتن دیپلم و پیش دانشگاهی و یا دیپلم سه ساله نظام جدید (از سال ۱۳۹۸ به بعد گرفته اند) نیاز به گذراندن دوره کالج دانشگاهی آلمان یا همان M-Kurs دارید.

 

بر  اساس قوانین جدید آلمان که از سال ۲۰۱۸ اجرائی شد تقریبا بیش از ۹۰% دانشگاهای آلمان فقط افرادی را که دارای مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی تجربی ایران هستند، برای دوره های M-Kurs قبول می کنند و تنها دو یا سه دانشگاه در آلمان هستند که فعلا هنوز هم دیپلمه های ریاضی و فیزیک را البته آن هم با معدل بالا، پذیرش M-Kurs می دهند.همچنین در صورتی که فرد بعد از سال ۲۰۱۱ دیپلم دبیرستان خود را گرفته است، باید معدل دیپلم وی بالای ۱۵ باشد.

 

 پذیرش دانشجویان در دانشگاه و بعد از دوره کالج، بر مبنای معدل دیپلم توسط دانشگاهها صورت می گیرد

 

توضیحات کامل کالج دانشگاهی را قسمت کالج دانشگاهی همین سایت می توانید مطالعه کنید.

 

 

پذیرش مستقیم داروسازی دانشگاه:

برای ورود مستقیم به رشته داروسازی در آلمان، می بایست دانشجوی این رشته در دانشگاههای سراسری ایران باشید. در صورتی که دانشجوی داروسازی هستید و حد اقل یک سال نیز گذرانده اید، می توانید مستقیما” در دانشگاههای آلمان به تحصیل خود ادامه دهید. اما در صورتی که فقط قبولی رشته داروسازی را دارید می بایست در کالج های دانشگاهی شرکت کرده و در پایان دوره کالج نیز با بدست آوردن قبولی آزمون ورودی به دانشگاهها و کسب امتیاز لازم، وارد دانشگاههای آلمان شوید. در صورتی که در رشته های دیگرعلوم پزشکی به مدت سه ترم تحصیل کرده اید و معدل بالا دارید، می توان پذیرش مستقیم برای شما گرفت.

 

پزشکی آلمان

 

نکته مهم: اگر در رشته و گرایش های مختلف شیمی در ایران تحصیل کرده اید، نمی توان پذیرش مستقیم داروسازی برای شما گرفت. حتی اگر کارشناسی شیمی داشته باشید. و باید از کالج شروع کنید.

در مورد اینکه اگر در دانشگاههای کشورهای دیگری مثل ارمنستان، گرجستان، مجارستان و … دو یا سه ترم تحصیل کرده اید، امکان پذیرش مستقیم وجود دارد، اما باید حتما نام و اعتبار دانشگاه شما، و همچنین واحدهای پاس شده مشخص شود ، تا بتوان متوجه شد که آیا دانشگاه شما برای پذیرش مستقیم پزشکی آلمان معتبر هست یا خیر؟

 

برا ی این کار می توانید واحدهای پاس شده خود را برای موسسه ارسال نمائید تا در این خصوص مشاوره لازم را به شما بدهند.

 

مدارک لازم برای اخذ پذیرش داروسازی آلمان:

برای اخذ پذیرش داروسازی از دانشگاههای آلمان نیاز به مدارک زیر دارید:

  • حد اقل مدرک زبان آلمانی B1 ( برای پذیرش کالج M-Kurs بدون مدرک زبان هم می شود پذیرش گرفت اما برای پذیرش مستقیم حد اقل به B1 نیاز است)
  • ترجمه رسمی دیپلم و پیش دانشگاهی به زبان آلمانی
  • ترجمه رسمی ریز نمرات واحدهای پاس شده در دانشگاههای ایران(در صورتی که دانشگاه رفتید. چه دانشگاه دولتی و چه دانشگاه آزاد فرقی ندارد)
  • رزومه (CV) و یا همان (Lebenslauf)
  • اسکن پاسپورت از صفحه اول
  • ترجمه رسمی آلمانی گواهی قبولی سازمان سنجش(الزامی نیست و بدون آن هم می شود پذیرش گرفت)

 

دانشگاههای دارای رشته داروسازی در آلمان

 

برخی از دانشگاههایی که دارای رشته داروسازی در آلمان هستند عبارتند از :

دانشگاه مارتین لوتر، دانشگاه ینا، دانشگاه آزاد برلین، دانشگاه گرایفس‌والد، دانشگاه هامبورگ، دانشگاه کیل، دانشگاه ماربورگ‌، دانشگاه دوسلدورف، دانشگاه بن، دانشگاه مونستر، دانشگاه ماینس، دانشگاه فرانکفورت، دانشگاه زاربروگن، دانشگاه مونیخ، دانشگاه وورسبورگ، دانشگاه فرایبورگ، دانشگاه ارلانگن و دانشگاه لایپزیگ.

 

در بین دانشگاه‌هایی که تحصیل در رشته داروسازی در آن‌ها امکان ‌پذیر است، دانشگاه‌های مارتین لوتر، ینا، آزاد برلین، گرایفس‌والد، لایپزیگ ‌و کیل، رشته داروسازی را به صورت رایگان و بدون شهریه تحصیلی ارائه می‌دهند.

 

 

تحصیل در رشته های پزشکی یا دندانپزشکی در یکی از دانشگاههای ذیل بعد از اتمام دوره ۱۸ ماهه امکان پذیر می باشد:

  1. Medizinische Fakultat Uni Gottingen2.
  2. Faculity of Medicine
  3. Emust-Moritz-Arndt Univeristy of Greifswald3
  4. Univeristy Giessen4.
  5. Medizinische Fakultat,
  6. Albert -Ludwigs-Universitat Freiburg5.
  7. Medizinische Fakultat
  8. Otto-von-Guericke University Magdeburg
  9.  Medizinische Universitat Lubeck7. Universitat Mainz.
  10. Philips-Universitat Marburg-Fachbereich Humanmedizin und Kinikum.
  11. Munster Univeristy Medical School MedWeb Munster10. Universitat Regensburg
  12.  Medizinische Fakultut
  13. Universitat Rostock
  14.  Saarland University Hospital – Faculty of Medicine13. Universitat Tubingen.
  15. Medizinische Fakultat, Universitat Ulm
  16.  Medizinische Fakultat der Universitat Wurzburg16. Charite, Medical Faculty, Humboldt Univeristy Berlin.
  17. Universitatsklinikum Benjamin Franklin, Berlin

 

برخی از دانشگاههایی که در رشته پزشکی دانشجوی بین المللی می پذیرند به شرح زیر می باشند:

دانشگاه بنجامین فرانکلین برلین

دانشگاه پزشکی بخوم

دانشگاه پزشکی بن

دانشگاه پزشکی کلن

دانشگاه یوهان ولفگانگ فرنکفورت

دانشگاه فردریش الکساندر نورنبرگ

دانشگاه آلبرت لودویگ فرایبورگ

دانشگاه پزشکی هانوفر

 

 

در انتهای این پست اگر میخواهید اطلاعاتی در مورد نحوه شرایط تحصیل در آلمان و یا هزینه تحصیل در آلمان  و حتی ویزای تحصیلی آلمان اطلاعاتی به دست آورید روی لینکهای مربوطه کلیک کنید

ارزشیابی آنلاین تحصیلی (بدون هزینه)

12 پاسخ

  1. سلام
    من تو ایران دانشگاه ازاد ۳ ترم پزشکی خوندم.میتونم ادامه پزشکی رو توی المان بخونم ؟تا حالا معدل دانشگاهم ۱۷ بوده و مدرک زبان تافل دارم و نمره ام ۹۸ است.ممنون اگه میشه راهنماییم کنید.تشکر

  2. سلام وقتتون بخیر.من توی ایران یک ترم رشته دندانپزشکی توی دانشگاه ازاد خوندم و الان هم مرخصی گرفتم.و زبان المانی رو تا انتهای a2 خوندم. و دختر ۱۹ ساله هستم، میتونم برم المان ادامه دندانپزشکی رو بخونم؟

  3. سلام.من دیپلم نظام قدیم دارم، میتونم پزشکی بخونم؟
    و سوال دیگه ای که دارم پذیرش برای رشته پزشکی اسون تر هست یا دندانپزشکی؟؟؟

  4. سلام وقت بخیر. یه سوال در مورد پذیرش رشته دندانپزشکی داشتم. من ۲ ترم توی دانشگاه دولتی ایران دندانپزشکی خوندم و معدلم هم تا الان ۱۶٫۰۸ بوده و ۴۱ واحد را گذرانده ام البته این ۴۰ واحد بیشتر درس های عمومی بوده اند و اینکه ۲۰ سال سن دارم.با این شرایط میتونم ادامه رشته ام رو توی المان بخونم؟من هیچ اشنایی با زبان المانی ندارم.اگه توصیه و راهنمایی دارید ممنونم میشم بهم بگید.

    1. سلام
      بله ولی شرایط شما نیاز به بررسی بیشتر داره.لطفا با موسسه تماس بگیرید

  5. سلام من ۴۰ سالمه و مدرک کارشناسی ارشد شیمی دارم آیا امکان تحصیل پزشکی در آلمان رو دارم ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تحصیلی رایگان