موسسه آبادانی سروش دانش

تحصیل در آلمان

تحصیل در آلمان

تحصیل در آلمان۲۰۲۴

مطالبی که در این مقاله می خوانید:

برای دریافت اطلاعات دقیق و متناسب با شرایط خاص خود برای تحصیل در آلمان، توصیه می شود با کارشناسان موسسه ما تماس حاصل نمائید.
تحصیل در آلمان

آلمان یکی از کشورهای مد نظر دانشجویان تمام کشورهای دنیا برای ادامه تحصیل می باشد. شاید بتوان گفت که تحصیل در آلمان یکی از آرزوهای هر دانشجوی طالب علم از هر کشوری می باشد. جالب است بدانید که سالانه بیش از ۳۰۰ هزار دانشجوی خارجی از کشورهای مختلف دنیا برای تحصیل به آلمان می آیند. نکته جالب تر این که از هر ۵ نفر آلمانی تحصیل کرده، حد اقل یک نفر آز آنها یکی از مقاطع تحصیلی خود را در خارج از آلمان گذرانیده است. این یعنی« سیاست تبادل علم بین کشورها، به منظور پیشرفت علم و تکنولوژی».

 

از مزایای ادامه تحصیل دانشجویان در آلمان این است که تحصیل در دانشگاههای آلمان برای تمام افرادی که شرایط مورد نیاز ورود به این دانشگاهها را دارند، رایگان می باشد. چه دانشجو آلمانی باشد و چه غیر آلمانی. چه به زبان آلمانی تحصیل کند و چه به زبان انگلیسی. این یکی از قوانین و سیاستهای آموزشی آلمان است.

 

دانشگاههای بسیار زیادی در آلمان با شرایط مختلف تحصیلی فعالیت علمی دارند. برخی از آنها قدمت بالای ۳۰۰ سال دارند و برخی در لیست ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار دارند. بر اساس قوانین آموزشی کشور آلمان، تحصیل در آلمان برای هر فردی با هر ملیتی و با توجه به شرایط وی، در یکی از دانشگاهای  این کشور، بلامانع است.

 

تحصیل در آلمان به زبان آلمانی و یا انگلیسی برای تمام مقاطع تحصیلی و همه رشته ها، رایگان است

 

برای تحصیل در دانشگاههای آلمان نیاز به داشتن شرایط خاص و ویژه ای نیست. کافیست ابتدا مقطع و رشته تحصیلی مورد نظر خود را مشخص کنید، سپس به تناسب شرایطی که دارید، شرایط لازم برای تحصیل در یکی از دانشگاههای آلمان را برای خود فراهم کنید. کافی است بدانید هر مقطع تحصیلی و هر رشته تحصیلی در دانشگاههای آلمان شرایط خاص خود را دارد. و برای ورود به دانشگاههای این کشور اروپایی کافیست شرایط دانشگاه مورد نظر را دارا باشید.

 

ورود به دانشگاههای معتبر آلمان، دقیقا برعکس شرایط ورود به دانشگاههای ایران است.

اگر شرایط ورود به دانشگاههای سراسری ایران سخت بوده و از طریق کنکور فراهم است، بر عکس، شرایط ورود به دانشگاههای آلمان براحتی برای تمام افراد فراهم است و هر فردی با توجه به شرایط خود(معدل آخرین مدرک تحصیلی و مدرک و نمره زبان) می تواند یکی از دانشگاههای آلمان را برای ادامه تحصیل خود انتخاب نماید. هر کدام  از دانشگاه های آلمان شرایط خاصی را برای ورود دانشجویان به دانشگاه قرار داده اند.  لذا کافی است که شما بر اساس شرایط و داشته های تحصیلی خود، بتوانید دانشگاه مورد نظری که با شرایط شما وفق دارد را انتخاب نموده و برای آن اپلای نمائید.

 

در آلمان بیش از ۴۰۰ دانشگاه و دانشکده معتبر وجود دارند و در کل بیش از ۱۰۰۰ رشته تحصیلی وجود دارد. بنابراین گزینه های زیادی برای تحصیل در آلمان دارید.

 

شرایط تحصیل در آلمان

اما به طور کلی می توان شرایط زیر را برای تحصیل در آلمان برای متقاضیان عنوان نمود:

مدرک زبان آلمانی

اگر در ایران فقط دیپلم جدید و یا دیپلم و پیش دانشگاهی دارید باید ابتدا کالج بروید. کالج های دانشگاهی (Studienkolleg) دولتی آلمان همگی آلمانی زبان هستند و برای ورود به آنها باید علاوه بر مدرک زبان آلمانی مورد نظر، دانش زبان آلمانی شما نیز بالاتر از سطح B2 باشد. در حقیقت کالج های آلمانی برای آماده کردن افرادی که از کشورهای دیگر می خواهند وارد دانشگاههای آلمان بشوند دایر شده اند.

 

نکات مهم برای یادگیری زبان آلمانی

نکات مهم برای یادگیری زبان آلمانی

 

داشتن مدرک زبان انگلیسی

اگر می خواهید در آلمان به انگلیسی تحصیل کنید،باید مدرک زبان انگلیسی معتبر داشته باشید. در مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری، بسیار از رشته های تحصیلی در دانشگاههای دولتی به زبان انگلیسی هم ارائه می شود. مدرک زبان انگلیسی مورد نظر برای این دانشگاهها معمولا IELTS با نمره بالای ۶٫۵ و یا تافل با نمره بالای ۸۵ می باشد.اما شرایط دانشگاهها متفاوت است و بعضا با نمرات پایین تر زبان هم پذیرش انجام می شود و لی هر چه نمره زبان شما بالاتر باشد، شانس شما برای پذیرش بیشتر است.

 

در تعداد معدودی از دانشگاههای آلمان مقطع کارشناسی نیز به زبان انگلیسی برای برخی از رشته ها ارائه می شود. اما تعداد این دانشگاهها و رشته ها زیاد نیستند. و اکثر دانشگاه های این کشور مقطع کارشناسی را با زبان آلمانی ارائه می دهند.

اگر می خواهید به زبان انگلیسی در آلمان تحصیل کنید، داشتن مدرک زبان انگلیسی الزامی است

 

 

کالج دانشگاهی

اگر در ایران فقط دیپلم سه ساله دبیرستان نظام جدید و یا دیپلم و پیش دانشگاهی دارید، باید ابتدا کالج دانشگاهی بروید. پس از گذراندن یک سال دوره کالج و موفقیت در آن، می توانید وارد دانشگاه شوید. کالج های دانشگاهی (Studienkolleg) دولتی آلمان همگی آلمانی زبان هستند و برای ورود به آنها باید علاوه بر مدرک زبان آلمانی مورد نظر، دانش زبان آلمانی شما نیز بالاتر از سطح B2 باشد.

 

 

اگر دو ترم تحصیلی و یا ۳۸ واحد در دانشگاههای ایران پاس کرده باشید، نیاز به گذراندن کالج در آلمان ندارید

 

تاثیر معدل در پذیرش از دانشگاههای آلمان

از نظر معدل، برخی از دانشگاهها برای پذیرش تحصیلی برای ایرانیان معدل بالای ۱۷ می خواهند، برخی دیگر بالا ی ۱۵ و تعدادی هم معدل زیر ۱۵ را قبول می کنند. اینکه چه دانشگاهی چه معدلی را می خواهد، هیچ ارتباطی به رنکینگ و اعتبار دانشگاه در آلمان ندارد و معمولا دانشکده ها هستند که این شرایط را اعلام می نمایند.

معمولا شرایط سنی برای تحصیل در دانشگاههای آلمان وجود ندارد و فقط کالج ها ی دانشگاهی هستند که بعضا بالای ۲۷ و یا ۲۸ سال را برای ورود به کالج قبول نمی کنند.

 

محدودیت سنی

به خاطر داشته باشید که شما با هر شرایط سنی می توانید در دانشگاههای آلمان تحصیل کنید زیرا دانشگاههای آلمان معمولا برای صدور پذیرش تحصیلی شرایط سنی خاصی ندارند. فقط کالج ها ی دانشگاهی هستند که بعضا بالای ۲۷ و یا ۲۸ سال را برای ورود به کالج قبول نمی کنند. ک البته تعداد معدودی در آنها دیده می شود که شرایط سنی داشته باشند. البته در نظر داشته باشید که بهترین سن برای ورود به کالج های آلمان ۲۳ تا ۲۴ سال می باشد. و احتمال گرفتن ویزا برای افرادی که بالای ۲۴ سال سن دارند کمتر می شود.

 

 

سن و شرایط سنی برای سفارت آلمان هنگام ویزا دادن  مهم است؛ نه برای تحصیل در دانشگاه های آلمان و دریافت  پذیرش تحصیلی از آنها
مزایای تحصیل در آلمان

 

یکی از دلایلی که سبب گردیده کشور آلمان و تحصیل در این کشور، از اهداف، مقاصد و بهترین و اولین انتخاب ایرانیان باشد، مزایای بی شمار این کشور برای متقاضیان کار و تحصیل در آلمان می باشد.

 

کشوری که در آن تحصیل برای همه افراد و در همه مقاطع تحصیلی رایگان بوده و بازار کار بسیار خوبی برای فارغ التحصیلان دانشگاهی دارد، قطعا” یکی از اولویت های اصلی متقاضیان قرار خواهد گرفت. کشوری صنعتی که یکی از قوی ترین اقتصادهای دنیا را دارد و در زمینه تجارت نیز جزو ده کشور برتر دنیا می باشد که با اکثر کشورهای دنیا رابطه تجاری بالایی داشته و کارخانجات، صنایع و شرکتهای تجاری و صنعتی آن در اکثر کشورها نیز دارای نمایندگی فعال می باشند. مطمئنا چنین کشوری می تواند آیندۀ درخشانی را برای دانشجویان خارجی که وارد آلمان می شوند به وجود بیاورد.

 

از مزایای تحصیل در آلمان به طور خلاصه به موارد زیر می توان اشاره نمود:

رایگان بودن تحصیل:

طبق قانون اساسی آلمان تحصیل برای تمام افراد آلمانی و خارجی رایگان میباشد که می تواند مزیت بسیار خوبی برای دانشجویان باشد.

رنکینگ و اعتبار بالای دانشگاهها:

دارای دانشگاههایی با قدمت بالا و اعتبار و رنکینگ جهانی بوده و مدارک تحصیلی دانشگاهای آن در تمام دنیا معتبر می باشد.

ارتباط بین صنعت و دانشگاه:

بین دانشگاهها و صنایع آلمان رابطه تنگاتنگی وجود دارد و دانشجویان در مقاطع مختلف تحصیلی، ضمن آموزش تئوری در دانشگاه، تجربه عملی نیز در صنایع بدست می آورند. و می توانند آموخته های خود را در صنایع به کار بگیرند.

در دانشگاههای آلمان امکانات و تجهیزات پژوهشی:

کارگاهها، آزمایشگاههای مجهز و پیشرفته برای تمام رشته های تحصیلی وجود دارد و دانشجویان در ضمن تحصیل، با حضور اجباری در این مراکز ، پس از فارغ التحصیلی ، از تجربه عملی بالایی نیز برخوردار می شوند. و برای ورود به بازار کار آمادگی لازم را بدست می آورند.

اعتبار ویزای دانشجوئی آلمان:

ویزای دانشجوئی آلمان که در ضمن تحصیل دارید، بسیار معتبر بوده و می توانید با آن در کل اتحادیه اروپا بارها سفر نمائید.

تبادل فرهنگی با دانشجویان دیگر کشورها:

در دانشگاههای آلمان دانشجویان خارجی از کشورهای مختلف مشغول به تحصیل هستند و شما در دوران تحصیل با فرهنگ های مختلف کشورها آشنا می شود که می تواند در زندگی و آینده شما تاثیر بسزائی داشته باشد.

فرصت ۱۸ ماهه برای پیدا کردن کار در آلمان:

پس از اتمام تحصیلات خود در هر مقطعی، ۱۸ ماه فرصت دارید که در آلمان بمانید و برای خود کاری پیدا کنید و زندگی جدیدی را در آلمان شروع کنید.در نظر داشته باشید، با توجه به پایین بودن درصد بیکاری در آلمان می توانید به راحتی شغل مورد نظر خود را پیدا کنید.

با اقامت کاری بین سه تا ۵ سال:

و با کلا ۶ سال اقامت در آلمان (تحصیلی و کاری) می توانید درخواست اقامت دائم آلمان را بدهید.

درصد پایین بیکاری در آلمان:

 آلمان با درصد پایین بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی در بین کشورهای دنیا، می تواند به عنوان بستر امنی برای کار و زندگی باشد.

امکان تحصیل به زبان انگلیسی:

در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری امکان کار دانشجوئی در دوران تحصیل فراهم است و می تواند پوشش دهنده کلیه‌ی مخارج زندگی دانشجویی شما باشد.

همراه بودن همسر و فرزندان:

شما می توانید همسر و فرزندان خود را در زمان تحصیل، به همراه خود به آلمان ببرید.

اجازه کار همسر در آلمان:

همسر شما در زمان حضور در آلمان، اجازه کار کردن تمام وقت را در آلمان دارد. اگر همسر شما کار تمام وقت در آلمان پیدا کند، می تواند تمام هزینه های زندگی خانواده را در مدت زمان تحصیل شما فراهم نماید.

بورسیه و امکانات اراسموس

از بورسیه و امکانات اراسموس می توانید استفاده کنید و یک یا دو ترم خود را در دیگر کشورها بگذرانید.

 

 

بورسیه تحصیلی در آلمان

بورسیه

 

 

 

تحصیلات دانش آموزی درآلمان( قبل از دانشگاه)

 

سیستم آموزش در آلمان بر اساس قوانین ایالتی می باشد و هر ایالت می تواند قوانین خاص خود را برای تعداد سالهای تحصیل دانش آموزان داشته باشد. کودکان از سه سالگی  وارد مهد کودک (Kindergarten)می شوند که آموزش قبل از دبستان است. سپس آموزش رسمی از ۶ سالگی و از مقطع ابتدایی آغاز می شود که ۴ سال به طول می انجامد.

 

در این مدت کودکان با محیط، نحوه آموزش و شرایط محل تحصیل آشنا می شوند و خواندن و نوشتن را همراه دروس ابتدایی می آموزند . سپس دوره ای ۶ ساله را همراه با برنامه های جدید آموزشی شروع می کنند و تحصیل در مدارسgymnasium و یا realschule  و  hauptschule ادامه میابد. در پایان این دوره ، دانش آموزان پس از ۹سال مدرک hauptschulabschluss یا بعد از ۱۰ سال مدرک realschulabschluss  می گیرند.

 

سپس در دو گروه وارد مرحله پایانی دوره دبیرستان می شوند. یک گروه برای گذراندن دوره های کار آموزی وارد مدارس فنی می شوند و با گذراندنfachoberschule  و abitur دیپلم فنی fachhochschulreife  می گیرند سپس وارد بازار کار یا مدارس عالی فنی می شوند. گروه دوم  در دبیرستان هایgymnasiale oberstufe  با گرایش های گوناگون ادامه تحصیل می دهند که پس از ۱۳ سال دیپلم عمومی دبیرستان  hichschulreifeیا abitur می گیرند که می توانند وارد دانشگاه ها شوند. دانش آموزان آلمانی پس از گرفتن دیپلم، مستقیم وارد دانشگاه می شوند و دوره یک ساله کالج را نیاز ندارند. دورۀ کالج مخصوص دانش آموزان خارجی می باشد.

 

نمرات خوب دانش آموزان در مقاطع پایین تر،  فرصت‌هایی بیشتری برای آنها فراهم می کند که بعدا در تحصیلات داشگاهی بهتر، نیز تاثیر گذار بوده و حرفه‌ و آینده فرد را مشخص می نمایند.

 

معرفی مدارس برتر آلمان

تحقیق در مورد مدارس آلمان و انتخاب یکی از این مدارس، موضوعیست که همواره ذهن بسیاری از دانش آموزان و نیز والدین را به خود مشغول می سازد.معیارهای مختلفی برای انتخاب مدرسه تاثیرگذار می باشد از جمله: هزینه های شهریه، سطح آموزشی خوب، امکانات جانبی مدرسه و… دراین مرحله قبل از اقدام، متقاضیان می بایست  لیستی از برترین مدارس را در اختیار داشته باشند. بر این اساس در این بخش به معرفی برخی از بهترین مدارس آلمان پرداخته ایم:

مدرسه بین المللی مونیخ

مدرسه بین المللی برلین

مدرسه بین المللی راین ماین فرانکفورت

مدرسه بین المللی روهر

مدرسه بین المللی اشتوتگارت

مدرسه بین المللی هانوور

مدرسه بین المللی سنت جورج

مدرسه آگنشتاین جیمناسیوم

مدرسه بین المللی بن

مدسه بین المللی فرانکفورت

 

تحصیلات دانشگاهی  

تحصیلات دانشگاهی در آلمان در دانشگاه ها، مجتمع های آموزش عالی ، دانشگاه های عالی آموزش هنر ، مدارس عالی فنی و …. امکان پذیر است. شرط ورود به دانشگاه ها و مدارس عالی فنی داشتن دیپلم دبیرستانی ۱۳ ساله است.

 

دارندگان دیپلم های دبیرستانی ۱۲ ساله خارج از کشور آلمان پس از گذراندن آزمون تشخیص علمی (feststellungsprufung) به تقاضای داوطلب یا پس از طی دوره های یک سالهstudienkolleg در کالج های مقدماتی، می توانند به دانشگاه راه یابند.  انتخاب رشته دانشگاهی نیز بر اساس نوع تحصیل در این کالج های و نمرات اخذ شده صورت می گیرد. البته در دانشگاه تغییر رشته امکان پذیر است.

 

شرط ورود به مدارس عالی فنی Fachhochschule(fh) برای دانش آموزانی که در نظام آموزشی آلمان تحصیل کرده اند داشتن گواهینامه پایان تحصیلات ۱۲ ساله دیپلمFachhochschulreife است.

تحصیلات دانشگاهی شامل دو دوره پایه و اصلی است

دوره پایه (diplom-Vorprufung) حداقل ۴ نیم سال طول می کشد  و دوره اصلی حداقل ۴ نیم سال برای مدارس عالی فنی و حداقل ۸ نیم سال برای دانشگاه ها می باشد.

دانشگاه ها در آلمان مستقل هستند و بودجه کلیه مراکز آموزشی که دولتی هستند از طرف مسؤلان ایالتی و وزارت فرهنگ آلمان تامین می شود.

دانشگاه های بسیار ممتاز کشور آلمان، آینده ی روشن پیش روی دانشجویان قرار می دهند. دانشگاه های  این کشور و مهمتر از همه رایگان بودن تحصیلات در این کشور باعث شده است تا آلمان به عنوان یکی از کشورهای سرآمد دنیا از لحاظ پذیرش دانشجو مطرح گردد .

البته ذکر این نکته نیز ضروری است که دانشجویانی که قصد اخذ اقامت دائم آلمان را پس از اتمام دوره تحصیل دارند، فرصت ۱۸ ماهه ای را برای پیدا کردن کار و ماندن در آلمان دارند. سیستم آموزشی کشور آلمان به دلیل حساسیت بسیار زیاد دولت آلمان به روی زبان آلمانی طوری طراحی شده است تا تمامی رشته های ارائه شده به زبان آلمانی ارائه شوند. و دانشجویان خارجی برای ورود به دانشگاههای آلمان موظف به یادگیری زبان آلمانی تا مقطع b2می باشند.

 

 

مقاطع تحصیلی دانشگاهی در آلمان

 

 

نظام قدیم

magister ( کارشناسی ارشد) در آلمان

مگیستر یک درجه و مدرک دانشگاهی است که در بسیاری از کشور های اروپایی رایج بوده و راه رسیدن به آن در دانشگاه های مختلف، متفاوت می باشد. این سیستم در آلمان کهنه شده و از سال۲۰۰۵ تقریبا هیچ یک از دانشگاه ها برای مگیستر دانشجو نمی پذیرد.

 

ارزش مگیستر مانند مستر یعنی کارشناسی ارشد می باشد، با این تفاوت که در مگیستر بجای یک رشته بایستی دو یا سه رشته به طور همزمان تحصیل گردد.

انتخاب رشته در سیستم مگیستر به دو شکل می تواند صورت پذیرد. در حالت اول دو رشته به عنوان رشته های اصلی و در حالت دوم یک رشته به عنوان رشته ی اصلی (hauptfach) و دو رشته دیگر به به عنوان رشته های فرعی   (nebenfach)  انتخاب می گردد. در این سیستم در رشته اصلی واحد های بیشتری گذرانده می شود.

 

در سیستم مگیستر امتحان پایان ترم تقریبا معنای خاصی ندارند زیرا به جای نوشتن امتحان برای بسیاری از دروس می بایست تحقیق نوشه شود. این دوره دانشگاهی حداقل ۹ترم طول می کشد و پس از گذرانده شدن تمام دروس، می بایست کار مگیستر نوشته شود که برای رشته های اصلی یک تحقیق و یک دفاع و حداقل ۴ ساعت امتحان تئوری نیاز است و برای یک یا دو رشته دیگر امتحان تئوری و دفاع نیاز می باشد.

همچنین دانشجو معمولا می بایست در ۲ الی ۳ موضوع مختلف تحقیق کند و از کار خود دفاع نماید ( از آن جا که قوانین دانشگاه های مختلف آلمان متفاوت می باشد، ممکن است دانشگاهی از این قوانین پیروی نکرده و قوانین خاص خود را داشته باشد.)

 diplom (کارشناسی ارشد) در آلمان

دیپلم یکی از فراوان ترین مدارک دانشگاهی در دانشگاه های گوناگون آلمان می باشد که مدرک آن در ایران کارشناسی ارشد ارزیابی می شود و بیشتر برای رشته های علمی مانند رشته های مهندسی است در حالی که مگیستر بیشتر مختص رشته های نظری می باشد.

این سیستم از سال ۱۸۹۹ در دانشگاه ها و مدارس عالی آلمان استفاده گردیده است. در این سیستم پس از ۴-۶ ترم می بایست امتحان میان دوره گذرانده شود که امتحان شفاهی است و به آن امتحان قبل از دیپلم گفته می شود.

 

promotion(دکتری) در آلمان

دکتری یک درجه دانشگاهی است که اتمام آن پس از اتمام کارشناسی ارشد و در مواردی خاص پس از  اتمام کارشناسی صورت گرفته  و حداقل ۳تا ۴ سال به طول می انجامد. انواع مختلف دکتری وجود دارد که از آن جمله می توان موارد زیر را نام برد.

Doctor (dr.)

Doctor ingenieur ( dr.ing.)

دوره دکتری در آلمان به صورت انجام یک تحقیق و نوشتن پایان نامه بوده و کار و موافقتی است که بین یک دانشجو و یک یا چند پروفسور انجام می پذیرد.

دوره دکترا در آلمان فقط پژوهشی است و غالبا نیاز به گذراندن واحد درسی ندارد مگر در موارد خاص و از جمله برای دانشجویانی که مدرک کارشناسی ارشد را خارج از کشور آلمان گرفته باشند و واحد های درسی مورد نیاز  را در دوره کارشناسی ارشد نگذرانده و یا دارای نمره های خوب نباشند در این حالت وی می بایستی در کلاس های برخی دروس شرکت نموده و در مواردی خاص امتحاناتی نیز بگذراند. پس از اتمام پایان نامه و دفاع و چاپ آن و در مواردی پس از گذراندن امتحانات شفاهی مربوط به موضوع اصلی پژوهش ، دانشجو مدرک دکتری خود را اخذ می نماید.

 

 

نظام آموزشی جدید در آلمان

Bachelor ( کارشناسی)

مقطع لیسانس در کشور آلمان ۴ ساله است افرادی که متقاضی ورود به این مقطع هستند می بایستی مدرک دیپلم را داشته باشند تا بتوانند در این دوره شرکت کنند. این افراد طبق قوانین المان ابتدا باید یک دوره کالج دانشگاهی را در آلمان بگذرانند و سپس وارد دانشگاه شوند. کالج ها بر حسب رشته های تحصیلی متفاوت هستند. در نظر داشته باشید که دوره های کالج یک ساله می باشند.

 

کالج پزشکی، کالج مهندسی، کالج هنر و …. هم چنین این نکته حائز اهمیت است که دوره ۴ ساله لیسانس به زبان آلمانی تدریس می شود و فرد متقاضی می بایستی مدرک زبان آلمانی B1یا B2 را داشته باشد. که بهتر است در ایران این مدرک را کسب کرده و بعد به کشور آلمان مهاجرت تحصیلی کند زیرا گذراندن دوره ی کالج زبان آلمانی در کشور آلمان دوره ای است که سفارت را متقاعد و راضی به دادن ویزا به متقاضی می کند و حتماَ باید پذیرش در یک مقطع تحصیلی را برای رفتن به سفارت ارائه دهید.

بچلر یک درجه و یک مدرک دانشگاهی و معادل کارشناسی است که در بسیاری از دانشگاه های دنیا و نیز اروپا وجود دارد و کوتاهترین دوره دانشگاهی آلمان است که ۶-۸ ترم (حدود ۳-۴ سال ) طول می کشد و پس از اتمام دوره دانشجو می تواند وارد مرحله مستر ( کارشناسی ارشد) شود.

 

چهار نوع کارشناسی وجود دارد:

کارشناسی رشته های هنر:B.A.

کارشناسی رشته های طبیعی مانند زیست شناسی :B.Sc.

کارشناسی رشته های عملی مانند مهندسی ها  :B.Eng.

کارشناسی رشته های حقوقی :LL.B.

 

شرایط و مدارک مورد نیاز جهت دریافت پذیرش تحصیلی مقطع کارشناسی

(بهتر است مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش از وب سایت دانشگاه مربوطه نیز چک شود)

 

ارائه مدرک زبان آلمانی در صورتی که رشته تحصیلی به زبان آلمانی باشد حداقل  B1و گذراندن یک دوره زبان قبل از تحصیل.(البته برای روز مصاحبه در سفارت آلمان در ایران داشتن مدرک زبان آلمانی B2 الزامیست)

مدرک دیپلم به همراه ریز نمرات: شرط معدل برای تحصیل در آلمان برای مدرک دیپلم بالای ۱۶ می‌باشد. تحصیل در آلمان با معدل پایین تنها برای دانشگاه‌های خصوصی امکان پذیر است.

مدرک پیش دانشگاهی به همراه ریز نمرات

انگیزه‌نامه (SOP)

رزومه (CV)

درخواست و اقدام برای پذیرش از دانشگاه به نحوی که در وب‌سایت دانشگاه شرح گردیده.

ممکن است دانشگاه از شما تایید یونی اسیست در خواست کند که این تاییده بسیار مهم خواهد بود. و باید حتما اقدام به گرفتن این تاییدیه نمایید.

 

کارشناسی ارشد در آلمان

آلمان با داشتن معتبرترین دانشگاه های اروپا، سر آمد کشور های اروپایی در بحث آموزش است و به همین دلیل بسیاری از علاقه مندان به ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر نظیر دکترا کشور آلمان را برای اتمام دوره فوق لیسانس خود انتخاب می کنند،چرا که ایشان می توانند بصورت کاملا رایگان مدارک تحصیلی خود را از بهترین دانشگاه های اروپا اخذ نموده و شانس خود را جهت اخد بورسیه های تحصیلی در مقطع دکترا افزایش دهند.دوره تحصیلات کارشناسی ارشد در کشور آلمان دو ساله است . دروس دانشگاهی کشور آلمان به دو صورت آلمانی و انگلیسی تدریس میشوند . یعنی حتی افرادی که مدرک زبان بین المللی انگلیسی دارند هم می توانند به انگلیسی در دانشگاههای آلمان و بصورت رایگان تحصیل کنند.

متقاضیان برای شروع به تحصیل به زبان آلمانی در دانشگاه ، می بایست مدارک دال بر تسلط به این زبان را ( در سطح C1 ) قبل از ورود به دانشگاه کسب نمایند . اما برای اخذ پذیرش می توان با مدرک B1 و یا حتی بدون مدرک زبان هم پذیرش را اخذ نمود. انچه که مهم است این که سفارت آلمان در روز مصاحبه حداقل مدرک زبان B1 را از متقاضی می خواهد.و باید این مدرک در روز مصاحبه ارائه شود. گفتنی است  کشور آلمان مجوز یادگیری زبان آلمانی را در کشور آلمان به دانشجویان اعطا نمی نماید . افرادی که قصد تحصیل به زبان انگلیسی را دارند می بایستی مدرک Ielts 6-6.5 را به دانشگاه ارائه دهند.

کارشناسی ارشد یک مقطع دانشگاهی است که در همه دانشگاه ها و نیز در کل اروپا و از جمله آلمان وجود دارد. آغاز این دوره پس از اتمام کارشناسی صورت گرفته و حداقل یک و نیم تا دو سال به طول می انجامد. چهار نوع کارشناسی ارشد وجود دارد:

 

کارشناسی ارشد رشته های هنر:M.A.

کارشناسی ارشد رشته های طبیعی مانند زیست شناسی:M.SC.

کارشناسی ارشد رشته های عملی مانند مهندسی ها:M.ENG.

کارشناسی ارشد رشته های حقوقی:LL.M.

 

مدارک مورد نیاز جهت دریافت پذیرش تحصیلی مقطع کارشناسی ارشد

(بهتر است مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش از وب سایت دانشگاه مربوطه نیز چک شود)

 

ارائه مدرک زبان C1 آلمانی در صورتی که رشته تحصیلی به زبان آلمانی باشد، یا حداقل B1و گذراندن یک دوره زبان قبل از تحصیل در دانشگاه

ارائه مدرک زبان انگلیسی ، در صورتی که رشته تحصیلی به زبان انگلیسی باشد. مدرک IELTS با نمره حداقل ۶.۵ و یا TOEFL با نمره حداقل ۹۰

مدرک دیپلم به همراه ریز نمرات

شرط معدل مدرک کارشناسی برای تحصیل در آلمان در مقطع کارشناسی ارشد بالای ۱۵ می‌باشد. ولی برخی دانشگاه‌های آلمانی زبان این معدل را تا ۱۳ هم قبول می‌کنند.

مدرک پیش دانشگاهی به همراه ریز نمرات

ترجمه رسمی مدرک کارشناسی و ریز نمرات این مقطع

توصیه نامه اساتیدِ مقاطع تحصیلی قبلی (اختیاری)

انگیزه‌نامه (SOP)

رزومه (CV)

اقدام برای پذیرش از دانشگاه به نحوی که در وب‌سایت دانشگاه شرح گردیده

تاییدیه یونی اسیست  (در صورت درنیاز)

 

promotion (دکتری) در آلمان

 

برای تحصیل در مقطع دکتری در کشور آلمان باید در ابتدا یک استاد راهنما پیدا کنید که در حوزه تحقیقاتی مرتبط دارای پروژه باشد و دانشجو، استاد را متقاعد کند که می‌تواند در پیشبرد پروژه هایش به وی کمک کند. این پروسه معمولاً زمان بر می باشد، به خصوص برای دانشجویان خارجی.

 

افرادی که مایل به گذراندن دوره دکتری به زبان آلمانی هستند، باید حداقل در یکی از آزمون‌های (DSH) یا (TestDaF) پذیرفته شده باشند

کشور آلمان همانند سایر کشورهای پیشتاز در بحث تحصیل ، به دانش جویان در حال تحصیل در مقطع دکترا ، توجه ویژه ای دارد و جهت پرداخت مخارج تحصیل ایشان،شرایط ویژه ای را جهت تسهیل طول دوره ی دکترا در این کشور فراهم آورده است. بصورت کلی تحصیلات در مقطع دکترا در دانشگاه های کشور آلمان به ۲ صورت تحصیل با بورسیه تحصیلی و تحصیل در شرایطی که دانشجو شهریه ی دانشگاه را شخصا پرداخت می کند،صورت می پذیرد. تحصیل در شرایطی که دانشجو مستلزم به پرداخت هزینه در دانشگاههای کشور آلمان می باشد، همانند اخذ پذیرش در مقطع فوق لیسانس کشور آلمان می باشد ولیکن در این مطلب شرایط لازم جهت اخذ فرصت تحصیل در مقطع دکترا به همراه اخذ بورسیه تحصیلی می پردازیم.

جهت اخذ بورسیه ی تحصیلی مقطع دکترا در کشور آلمان فرد متقاضی می بایست پارامترهای ذیل را احراز نمائد:

۱)در دست داشتن مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد از دانشگاه های معتبر

۲)اخد مدرک دال بر تسلط کافی به زبان آلمانی و یا زبان انگلیسی (حداقل آیلتس ۶٫۵)

۳)جلب نظر یک استاد مشاور (supervisor) که تز دکترا فرد را پشتبانی نماید.

۴)داشتن تالیفات از قبیل مقالات بین المللی ، کتاب و …

۵)داشتن همه و یا تعدادی از آیتم های ذکر شده،می توان در راستای افزایش شانس فرد در جهت اخذ پذیرش نقش بسزایی ایفا نماید.

دکتری در دو نظام جدید و قدیم آلمان تفاوتی با یکدیگر ندارد

 

Fachhochschule(fh) ها مدارس عالی هستند که غالبا در آن ها توجه به کار عملی نسبت به تئوری بیشتر بوده و تا مقطع کارشناسی ارشد بیشتر وجود ندارد. لذا تصمیم به گذراندن دوره دکتری در این مراکز آموزشی بایستی با دقت کافی انجام گردد. همچنین ارزشیابی وزارت علوم ایران از مدارک اخذ شده از این مدارس عالی با دانشگاه ها متفاوت می باشد.

 

زبان تحصیل در دانشگاه های آلمان

در غالب دانشگاه های آلمان تحصیل به زبان آلمانی انجام می شود به تدریج زبان انگلیسی نیز به عنوان زبان تدریس مورد استفاده قرار گرفته و برخی رشته ها در مقاطع کارشناسی و به ویژه کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی و در مواردی به دو زبان برگزار می گردد.تدریس به زبان انگلیسی و یا آلمانی در دانشگاه های مختلف، دانشکده ها و مؤسسات مختلف و بر حسب رشته کاملا متفاوت است.

برای اخذ پذیرش در رشته های به زبان آلمانی به مدرک زبان آلمانی ، برای رشته های به زبان انگلیسی مدرک این زبان و برای رشته های مشترک مدرکی دال بر داستن هر دو زبان نیاز است. گذراندن دوره دکتری در آلمان غالبا با زبان انگلیسی امکان پذیر است. هرچند دانستن زبان آلمانی برای استفاده از کلاس های دانشگاه ، جلسات به زبان آلمانی و نیز سهولت در زندگی در آلمان توصیه می شود.

اگر می خواهید به تحصیل در آلمان به زبان انگلیسی مشغول شوید با توجه به رشته دانشگاهی مد نظر خود, شما نیاز به اییلتس ۶ به بالا دارید.

 

 کار دانشجویی در آلمان

 

دانشجویان مقطع کارشناسی کشور آلمان مجوز کار در محدوده ای ۱۰ ساعته بصورت هفتگی دارا می باشند و میانگین حقوق این افراد حدودا بین ۸ تا۱۰ یورو به ازای هر ساعت می باشد که که مجموع درآمدهای حاصله از کار دانشجویی میتواند براحتی هزینه های زندگی و تحصیل فرد را در یک سال پوشش دهد .

 

دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد کشور آلمان مجوز کار در محدوده ای ۲۰ ساعته بصورت هفتگی دارا می باشند و میانگین حقوق این افراد حدودا بین ۸ تا۱۰ یورو به ازای هر ساعت می باشد که که مجموع درآمدهای حاصله از کار دانشجویی میتواند براحتی هزینه های زندگی و تحصیل فرد را در یک سال پوشش دهد

 

دانشجویان مقطع دکترا کشور آلمان مجوز کار در محدوده ای ۳۰ ساعته بصورت هفتگی دارا می باشند و میانگین حقوق این افراد حدودا بین ۸ تا۱۰ یورو به ازای هر ساعت می باشد که که مجموع درآمدهای حاصله از کار دانشجویی میتواند براحتی هزینه های زندگی و تحصیل فرد را در یک سال پوشش دهد .

 

با کار دانشجویی در آلمان می توانید  هزینه های زندگی  خود را پوشش دهید

 

سطح زبان مورد نیاز برای کار دانشجویی در آلمان

آشنایی با زبان آلمانی حداقل در سطح B1 نقش موثری در یافتن کار دانشجویی دارد و هر چقدر که دانشجو به زبان آلمانی تسلط بیشتری داشته باشد  شانس بیشتری هم برای یافتن شغل خواهد داشت. اما برخی از دانشجویان که به زبان انگلیسی در حال تحصیل هستند، باید در نظر داشته باشند که برای یافتن کار دانشجویی و ورود به بازار کار نیازمند یادگیری زبان آلمانی هستند. دانشگاه ها برای این افراد کلاس های آموزشی زبان آلمانی را به صورت رایگان برگزار می‌کنند. و دانشجویان می توانند برای موفقیت بیشتر در تحصیل و کار از این کلاس های آموزشی استفاده کنند.

مزایای یک شغل در کنار تحصیلات

با یافتن یک شغل مناسب کنار تحصیل می توانید به پیشرفت مالی خود کمک کنید. علاوه بر این، می‌توانید تجربه عملی هم کسب کنید به خصوص اگر کار شما با تحصیلاتتان ارتباط داشته باشد . در آینده این موضوع در رزومه شما تاثیر مثبتی خواهد داشت و می‌توانید از کارفرمای خود به عنوان سابقه شغلی، معرفی نامه نیز دریافت کنید.

 

هزینه های زندگی در آلمان

 

تحصیل در کشور آلمان به صورت رایگان است و فرد دانشجو فقط باید هزینه های ماهیانه ی زندگی خود را متقبل شود . که دولت آلمان با توجه به این که به دانشجویان در هفته اجازه کار ۲۰ ساعت را داده است، آنها می توانند بابت هر ساعت کار بین ۷ تا ۱۲ یورو را کسب کرده قسمتی از مخارج زندگی خود را پرداخت نمایند .

 

هزینه زندگی در آلمان حداقل ۶۰۰ یورو در ماه می باشد که بیشترین هزینه را مسکن در بردارد. ذکر این مطلب از اهمیت بالایی برخوردار است که هر فرد که قصد ادامه تحصیل در کشور آلمان را داشته باشد قبل از رفتن به آلمان و برای رفتن به سفارت باید نامه ای مبنی بر پشتوانه مالی نشان دهد که مبلغ آن برابر یک سال زندگی در آلمان است.

 

کسانی که قصد دارند بعد از پایان تحصیل خود در کشور آلمان مشغول به کار تمام وقت شوند می بایستی به زبان آلمانی مسلط بوده و دوره ی تحصیلی خود را به خوبی گذرانده باشند تا بتوانند شغل مناسبی راپیداکنند و در نتیجه بعد از کسب شغل ویزای تحصیلی آلمان خود را به ویزای کاری تبدیل کنند .

 

این نکته را نیز باید ذکر کرد که گرفتن اقامت دائم در کشور آلمان بسیار دشوار است و طولانی و افراد می بایستی مدت زمان زیادی را در کشور آلمان کار کنند تا طول دوره را سپری کرده و اقامت دائم را اخذ کنند و پس از اخذ اقامت دائم پروسه گرفتن پاس آلمانی را بگذرانند.

 

 

هزینه های زندگی در آلمان برای دانشجویان به صورت میانگین بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ یورو در ماه می باشد که شامل هزینه های مسکن ، غذا ، رفت و آمد ، بیمه و سایر هزینه هایی است که دانشجو ملزم به پرداخت آن ها در زمان تحصیل و در مقطع دکترا در کشور آلمان می باشد .

 

 

اگر برای مواد غذایی و پوشاک نیز مبلغی در حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ یورو در هر ماه در نظر بگیریم که البته تنها در قالب زندگی دانشجویی قابل تصور است، هزینه‌ها با احتساب هزینه‌های تحصیلی و غیرتحصیلی و با توجه به الزام پرداخت شهریه یا عدم الزام آن، شهر محل سکونت و همچنین هزینه‌های اجتناب‌ناپذیری همانند تلفن و اینترنت (در خانه‌های خصوصی)، مبلغی در حدود ۵۰۰ تا ٧۰۰ یورو در هر ماه برآورد می‌شود.

 

جزئیات بیشتر هزینه های زندگی در آلمان

 

 

اطلاعات ضروری برای دوران تحصیل در آلمان

اگر قصد تحصیل در آلمان را دارید، بهتر است پیش از هر اقدامی به شرایط اخذ ویزا و امکانات کار و آموزش زبان در این کشور توجه کنید.

 

آلمان یکی از محبوب ترین کشورها برای افرادی است که قصد تحصیل در یک کشور خارجی را دارند. علت این امر بیش از هر چیز مخارج پایین برای دانشجویان در این کشور است. به عنوان مثال دانشجویان خارجی در ایالات متحده آمریکا باید به طور متوسط سالانه ۲۵ هزار یورو شهریه بپردازند.

 

هزینه تحصیل در بریتانیا به مراتب بیشتر است و در برخی موارد حتی به ۵۰ هزار یورو در سال هم میرسد. اما تحصیل در دانشگاههای آلمان رایگان می باشد که این مسئله می تواند برای افرادی که به دنبال کسب علم و دانش هستند بسیار مورد توجه باشد.

 

علاوه بر این هزینه های زندگی دانشجوئی در آلمان نسبت به بسیاری از کشورهای دیگر در سطح پایینی قرار دارد. با وجود این که زندگی در آلمان ارزان‌تر و نسبت به بسیاری از کشورها راحت‌تر است، توصیه میشود که پیش از سفر به آلمان و آغاز تحصیل در این کشور به نکات زیر توجه کنید.

 

دستیابی به اطلاعات

یکی از ویژگی های زندگی در کشوری دیگر این است که انسان بیش از پیش به خود وابسته است. شما باید به تنهایی قادر به انجام کارهای اداری و روزمره باشید و در کنار آن زبان هم بیاموزید، به ارتباطات جدید  تن در دهید و خود را برای آغاز زندگی جدیدی آماده کنید.

برای انجام این کارها لازم نیست که خود همه چیز را از نو تجربه کنید. ساده‌ترین راه برای یافتن کمک در زمینه‌های گوناگون مراجعه به اینترنت است. شمار زیادی پلاتفرم اینترنتی دولتی و غیردولتی موجود است که می‌توانند در بسیاری از موارد برای شما کمک موثری باشند. حتی برای یافتن کافه‌ها و دیسکوها و مکان‌های ورزشی شهرهای آلمان که پاتوق دانشجویان هستند، سایت‌های مناسبی ایجاد شده است.در ادامه به اطلاعات مورد نیاز دیگر اشاره خواهیم کرد.

 

شهریه دانشگاه ها در آلمان

تحصیل در آلمان رایگان است، و در برخی از شهرها از سال ۲۰۰۵ پرداخت شهریه دانشگاهی اجباری شد و میزان شهریه آن نیز به تصمیمات ایالتی واگذار شد. با توجه به این مطلب ایالتهای مختلف مبالغ متفاوتی را به عنوان شهریه و یا خدمات دانشجوئی برای دانشگاههای ایالت خود مشخص نمودند.

این مبلغ متفاوت و از ۱۵۰ یورو در هر ترم تا ۵۰۰ یورو در هر ترم متفاوت می باشد.. این اقدام موجی از اعتراضات دانشجویی را برانگیخت، تا جایی که عده ای علیه شهریه اجباری به دادگاه حفاظت از قانون اساسی آلمان شکایت کردند. بر اساس حکمی که این دادگاه صادر کرد، اخذ شهریه منوط به این است که شهریه “عاملی بازدارنده” برای ورود دانشجویان به دانشگاه نشود.

از آن پس دانشگاه‌های آلمان به مرور شهریه را حذف کردند و در حال حاضر اکثر آن‌ها از دانشجویان کارمزد ناچیزی برای ثبت نام و یا خدمات دانشجوئی طلب میکنند. البته باید توجه داشت که برخی از مدارس‌عالی خصوصی شهریه های بالایی دارند.

 

ویزا و اجازه کار در آلمان

دانشجویان خارجی که برای تحصیل می خواهند به آلمان بروند، نیاز به ویزای دانشجویی دارند. تنها متقاضیان تحصیل از کشورهای عضو اتحادیه اروپا و کشورهای اروپای غربی نظیر نروژ و سوئیس از گرفتن ویزای آلمان معاف هستند. برای دریافت ویزای دانشجویی، قبل از هر چیز باید درخواست وقت مصاحبه به سفارت آلمان ارائه دهید. زیرا زمانهای انتظار برای مصاحبه در سفارت آلمان بسیار طولانی است.

 

مدت زمان انتظار، بستگی به شرایط سفارت دارد و در هر مقطع زمانی متفاوت می باشد

برای اطمینان از مدت زمان انتظار می توانید به سایت سفارت آلمان به آدرس www.tehran.diplo.de مراجعه نمائید. پس از اخذ پذیرش از یک دانشگاه و مشخص شدن نوبت مصاحبه شما از سوی سفارت آلمان، باید در سفارت آلمان مستقر در  کشور محل سکونت‌ خود اقدام کنید. روند رسیدگی به ویزای دانشجویی میتواند یک تا سه ماه طول بکشد اما در حال حاضر با توجه به تمهیداتی که سفارت آلمان در ایران فراهم نموده است، معمولا ویزا های دانشجوئی بین ۴ تا ۶ هفته صادر می گردند.

نکته مهم: تبدیل ویزای توریستی به ویزای دانشجویی در آلمان ممکن نیست. لذا شما نمی توانید با ویزای توریسی وارد آلمان شوید و سپس آن را تبدیل به ویزای تحصیلی کنید. همچنین یکی از پیش‌شرط ‌های مهم در اخذ ویزای دانشجویی تامین مخارج زندگی شما در یک سال اول اقامت در آلمان است که در حال حاضر ۱۲۳۲۴ یورو می باشد.

البته شما امکان کار در این کشور را دارید. دانشجویان خارجی میتوانند در سال ۱۲۰ روز یا ۲۴۰ نیمروز کار کنند، به شرطی که در طول ترم بیشتر از ۲۰ ساعت در هفته شاغل نباشند. هزینه زندگی در شهرهای آلمان نسبت به شهرهای آمریکا و بریتانیا پایین تر است، به ویژه در زمینه مسکن، بیمه درمانی، مواد خوراکی و وسایل نقلیه عمومی.

 

چه شرایطی برای تحصیل در آلمان لازم است؟

شرایط تحصیل در آلمان

برای تحصیل در آلمان شرایط سخت و خاصی مورد نیاز نیست. توصیه می شود ابتدا با سیستم آموزشی آلمان و چگونگی تحصیل در این کشور آشنا شوید سپس به بررسی شرایط تحصیل در آلمان بپردازید تا بتوانید به راحتی برای تحصیل در این کشور تصمیم بگیرید. در آلمان بیش از ۴۰۰ دانشگاه و مرکز آموزشی معتبر وجود دارند که هر کدام شرایط خاصی را برای تحصیل و برای ورود دانشجویان به دانشگاه قرار داده اند.

شرایط ورود به دانشگاههای معتبر آلمان، دقیقا برعکس شرایط ورود به دانشگاههای ایران است. نیازی به شرکت در هیچ آزمون ملی و یا سراسری (همانند کنکور ایران) نیست و هر دانشگاهی شرایط خاص خود را برای پذیرش دانشجو دارد. هر فردی با توجه به شرایط خود(معدل آخرین مدرک تحصیلی و مدرک و نمره زبان) می تواند یکی از دانشگاههای آلمان را برای ادامه تحصیل خود انتخاب نماید.

کافی است شما برای تحصیل در آلمان، دارای مدرک تحصیلی مورد نظر در مقاطع پایین تر بوده و همچنین مدرک زبان مورد نظر برای آن دانشگاه را داشته باشید. در برخی از دانشگاهها به غیر از دو مورد فوق، داشتن رزومه ، انگیزه نامه و یا توصیه نامه از اساتید نیز جزو تحصیل در آلمان ذکر شده است. خاطر نشان می گردد که در هیچ یک از دانشگاههای آلمان محدودیت سنی را برای تحصیل در دانشگاه خود عنوان نکرده اند.

مدارک GRE و یا GMAT در برخی از رشته های انگلیسی زبان، جزو مدارک الزامی برای تحصیل در این دانشگاهها ذکر شده است

با چه معدلی می توانم در دانشگاهی آلمان تحصیل کنم؟

شرط معدل برای تحصیل در آلمان:

اگر دارای مدرک تحصیلی معدل دیپلم و پیش دانشگاهی و یا کارشناسی و کارشناسی ارشد هستید، برخی از دانشگاههای آلمان برای پذیرش تحصیلی از ایرانیان معدل بالای ۱۷ می خواهند، برخی دیگر بالا ی ۱۵ و تعدادی هم معدل زیر ۱۵ را قبول می کنند. اینکه چه دانشگاهی چه معدلی را می خواهد، هیچ ارتباطی به رنکینگ و اعتبار دانشگاه در آلمان ندارد و معمولا دانشکده ها هستند که این شرایط را اعلام می نمایند. پس برای مشخص شدن تحصیل در دانشگاه مد نظرتان در آلمان، ابتدا به سایت آن دانشگاه رجوع کنید و یا از کارشناس پرونده تان بخواهید.

 

 

تا چه سنی می توان در دانشگاههای آلمان تحصیل کرد؟

شرایط تحصیل در آلمان از نظر سنی:

معمولا هیچ محدودیت سنی برای تحصیل در دانشگاهها آلمان وجود ندارد و فقط کالج ها ی دانشگاهی هستند که بعضا بالای ۲۷ و یا ۲۸ سال را برای ورود به کالج قبول نمی کنند. البته برای گرفتن نتیجه بهتر تا ۲۴ سال سن مورد نظر می باشد. وهرچه سن بیشتر باشد احتمال پذیرش توسط سفارت کمتر می شود. بیشتر سفارت فیلتری به عنوان شرایط سنی را برای دادن ویزای متقاضیان، پیش می کشد.

 

شرایط سنی برای تحصیل در آلمان

 

تحصیل پزشکی در آلمان چه شرایطی دارد؟

تحصیل در رشته های پزشکی، دندانپزشکی ، داروسازی و رشته های پیراپزشکی همگی فقط و فقط به زبان آلمانی است. لذا افرادی که مایل به ورود به این رشته ها می باشند حتما باید مدارک زبان آلمانی مورد نظر را بدست آوردند. همچنین داتشن معدل خوب و بالای ۱۵ در برخی از رشته ها و معدل بالای ۱۸ در برخی دیگر از رشته های علوم پزشکی، از شرایط اصلی تحصیل در دانشگاههای آلمان می باشند.

 

تحصیل در کالج های دانشگاهی آلمان چه شرایطی دارد؟

کالج های دانشگاهی (Studienkolleg) دولتی آلمان همگی آلمانی زبان هستند و برای ورود به آنها باید علاوه بر مدرک زبان آلمانی مورد نظر، دانش زبان آلمانی شما نیز بالاتر از سطح B2 باشد.

 

 

دیپلم و پیش دانشگاهی نظام قدیم و یا دیپلم سه ساله نظام جدید فعلی از الزامات تحصیل در کالج های دانشگاهی آلمان می باشد

 

در نظر داشته باشید که با توجه به کالجی که شما انتخاب می نمائید، معدل دیپلم شما و یا دیپلم و پیش دانشگاهی شما بسیار مهم می باشد. مثلا برای متقاضیان علوم پزشکی که می خواهند به کالج M-KURS بروند، باید معدل بالای ۱۸٫۵ داشته باشند(به غیر از کالج مونیخ که معدل دیپلم ایران برایش مهم نیست). برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص تحصیل در کالج های آلمان، به قسمت مربوط با کالج دانشگاهی در این سایت مراجعه نمائید.

 

تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان:

 

در مقاطح تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری، بسیار از رشته های تحصیلی در دانشگاههای دولتی آلمان هم به زبان آلمانی و هم به زبان انگلیسی ارائه می شوند. مدرک زبان آلمانی مورد نظر برای تحصیل در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در آلمان TESTDAF چهار در چهار است(یعنی هر چهار تا تایل خواندن، نوشتن، صحبت کردن، شنیدن نمره حد اقل ۴ داشته باشید)  و مدرک زبان انگلیسی مورد نظر برای این دانشگاهها معمولا آیلتس با نمره بالای ۶ و یا تافل با نمره بالای ۸۵ می باشد.

 

 

اما شرایط دانشگاهها متفاوت است و بعضا با نمرات پایین تر زبان هم پذیرش انجام می شود و لی هر چه نمره زبان شما بالاتر باشد، شانس شما برای پذیرش بیشتر است. همچین داشتن مدرک کارشناسی معتبر از دانشگاههای معتبر ایران و با معدل بالای ۱۳ (با توجه به رشته تحصیلی و دانشگاهی که انتخاب می نمائید) از دیگر الزامات تحصیل در آلمان می باشد.

 

تحصیل کارشناسی در آلمان:

برای تحصیل در مقطع کارشناسی در آلمان دو راه وجود دارد:

۱- از طریق کالج دانشگاهی در آلمان که بعد از پایان دوره کالج دانشگاهی و با توجه به نمره FSP که بدست آورده اید می توانید دانشگاه و یا رشته مورد نظر خود را انتخاب نمائید.

 

۲- اگر به اندازه دو ترم در دانشگاههای ایران تحصیل کرده اید و حد اقل ۳۵ واحد درسی با معدل بالای ۱۵ در دانشگاههای ایران و یا در سایر دانشگاههای معتبر دنیا پاس کرده اید، می توانید مستقیم به مقطع کارشناسی در دانشگاههای آلمان وارد شوید.

 

تحصیل در مقطع کارشناسی در دانشگاههای آلمان به زبان آلمانی است ولی در تعداد معدودی از دانشگاههای آلمان مقطع کارشناسی نیز به زبان انگلیسی برای برخی از رشته ها ارائه می شود. اما تعداد این دانشگاهها و رشته ها زیاد نیستند. از دیگر تحصیل کارشناسی در آلمان، می توان به مدرک زبان اشاره کرد.

 

با مدرک زبان B1 و یا B2 به شما پذیرش مشروط می دهند که باید قبل از شروع ترم دانشگاه، با گذراندن دوره های زبان مورد نیاز، مدرک زبان مورد نظر آن دانشگاه را در ایران و یا آلمان بدست آورید. ولی با مدرک TESTDAF کامل و یا مدرک زبان ایلتس و یا تافل با نمره مورد نظر دانشگاه، می توانید مستقیم وارد دانشگاههای آلمان شوید.

 

 

پیشنهاد می شود برای اطلاع دقیق از شرایط تحصیل در آلمان و بررسی شرایط خودتان ، با مشاوران و کارشناسان ما تماس بگیرید.

 

 

پزشکی در آلمان

پزشکی در آلمان

 

ایرانیان از دیر باز همیشه به دنبال بدست آوردن علوم پزشکی بوده اند و همیشه پزشکان از نظر اجتماعی دارای قدر و منزلت ویژه ای در نزد مردم بوده اند. این فرهنگ و طرز تفکر شاید ناشی از آن باشد که یک پزشک چون می تواند جان یک انسان را نجات دهد فردی ارزشمند در جامعه می باشد، و یا با عنایت به اینکه اکثر افراد جامعه ما در زمانی که در سلامت به سر می برند، به فکر رعایت اصول اولیه بهداشت و سلامت خود نیستند، به محض ابتلا به بیماری و احتیاج به پزشک برای بدست آوردن سلامتی خود، در حالت ناتوانی دست نیاز به سوی پزشکان دارند و برای آنان احترامی خاص قائل می شوند.

 

به هر حال از آنجائی که بسیار از افراد بر اساس علاقه به علم پزشکی بدنبال تحصیل در این رشته می باشند، پیشنهاد ما این است که اگر می خواهید در علوم پزشکی تحصیل کنید و به علاقه و انگیزه خود جواب قابل تحسینی بدهید، سعی کنید پزشکی را در دانشگاه و کشوری  تحصیل کنید که ارزش آن را داشته باشد و بعد از فارغ التحصیلی با افتخار کشور و دانشگاه خود را به دیگران اعلام نمایید.

 

آلمان یکی از کشورهای خوب و ارزشمند برای تحصیل پزشکی می باشد. پزشکی در آلمان از سالیان قبل پیشرفت بسیار خوبی داشته است و اکنون علم پزشکی آلمان از جایگاه ویژه ای در بین کشورهای دنیا برخوردار می باشد.

 

راههای مختلفی برای تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آلمان وجود دارد که در زیر به تفصیل درخصوص آنها برای شما خواهیم گفت.می توان از تحصیل در رشته های پزشکی و دندانپزشکی در دانشگاه های آلمان، به عنوان فرصتی ایده ال برای داشتن آینده ی شغلی مناسب یاد کرد. زیرا با تحصیل در آلمان و دانشگاههای خوب و مطرح آن، با دانشی کامل از پزشکی فارغ التحصیل می شوید. اما به یاد داشته باشید که تحصیل در رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی در آلمان برای دانشجویان خارجی موانع و چالش های زیادی را نیز به همراه دارد.

 

به دلیل این که حرفه ی پزشکی در آلمان مستلزم داشتن حس مسئولیت پذیری زیادی می باشد، موانع و مقررات سختی برای دانشجویانی که قصد تحصیل پزشکی در این کشور را دارند وضع شده است. با توجه به قوانین استخدامی پزشکان و فارغ التحصیلان رشته های مرتبط با پزشکی در آلمان، دانشجویان این رشته ها باید در طول دوره ی پزشکی عمومی خود، موفق به فراگیری دانش های پایه در تمامی شاخه های پزشکی شوند. کسانی که قصد تحصیل پزشکی در آلمان را دارند می بایست شرایط خاصی را احراز کنند.

 

دوره ی پزشکی عمومی در آلمان ۶ سال و یا به عبارتی ۱۲ ترم می باشد(بعد از اتمام دوره های پیشنیاز مثل کالج دانشگاهی)  به دو بخش کلی بالینی و پیش بالینی تقسیم می شود. در بخش اول که بین ۴ تا ۵ سال به طول می انجامد، دانشجویان این رشته باید کلیه دروس تئوریک و علوم پایه پزشکی را آموزش دیده و علم تئوری کامل این رشته را فرا گیرند.

 

منابع درسی ارائه شده در این دوره کاملا به روز بوده و دانشجویان به غیر از دروس ضروری و مورد نیاز، با دانش و علم به روز پزشکی نیز آشنا می شوند.

البته در این بخش به غیر از فراگیری دروس تئوریک، به طور کلی  باید کار عملی مرتبط با پزشکی را در قالب کار آموزی و مراقبت از بیماران نیز فرا گیرند و  در بخش دوم فراگیری علم پزشکی، بیشتر به جنبه های کاربردی پرداخته می شود.

پس از آن و در بخش دوم آموزش پزشکی، دانشجویان به مدت یک سال باید کار عملی انجام دهند تا اینکه مشخص شود آیا آن ها توانایی غلبه بر استرس موجود در بیمارستان ها در حین انجام وظیفه ی پزشکی خود را دارا می باشند.

 

پس از پایان این دو دوره آموزش در دانشگاه، دانشجویان باید دو امتحان یکی به صورت شفاهی و دیگری بصورت کتبی را با موفقیت پشت سر گذاشته و نمره لازم را از آنها بدست آورده و نظر مثبت اساتید خود را نیز بدست آوردند.

 

برای دریافت عنوان دکتری و مجوز کار به عنوان یک پزشک عمومی در آلمان، فارغ التحصیلان باید یک دوره ی تکمیلی که حدود یک یا دو ترم  بصورت تمام وقت  است را نیز سپری نمایند.

 

این دوره ها برای دانشجویان خارجی و آلمانی یکسان است و تمامی دانشجویان پزشکی باید دورههای فوق الذکر را تمام و کامل با موفقیت پشت سر گذارنند. یاد آور می شود که دانشجویان خارجی برای شروع تحصیل پزشکی باید دوره های پیش نیاز را نیز بگذرانند.

 

کسانی که موفق به کسب درجه ی پزشکی از آلمان می شوند، اجازه ی کار در تمامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا را دارند و پس از طی کردن دوره های عملی کوتاه، کار کردن در کشور های خارج از اتحادیه اروپا نیز میسر می باشد.

 

 

واحد‌های اجباری عمومی و تخصصی پزشکی در کشور آلمان:

واحد‌های اجباری تئوری (ترم ۱ و ۲)

دوره مقدماتی شامل کمک‌های اولیه

مبانی بهداشت، نظریه پانسمان و اکتشاف حرفه‌ای

دوره فیزیک

دوره شیمی

دوره زیست‌شناسی سلولی I

دوره زیست‌شناسی سلولی II

دوره آموزشی پروپاگاندی سیستم‌های ارگان

دوره مقدمه‌ای بر اصطلاحات پزشکی

دوره پایه و کلینیک ذهنی و اختلالات

سیستم بلوک اسکلتی و سیستم عضلانی

دوره مبانی بیومتریک پزشکی

 

واحد‌های ترم (۳ تا ۶)

سیستم مسدود کردن قلب / گردش خون

سیستم ضعف دستگاه تنفس

سیستم بلوک سیستم عصبی

سیستم بلوک دستگاه گوارش

بلوک سیستم ادرار و اندام‌های تناسلی

سیستم بلوک سیستم غدد درون ریز

سیستم روان‌شناسی

کار عملی دوره

سیستم بلوک پوست

دوره مبانی آنالیز

سیستم بلوک اندام‌های حساس و ارتباطات

دوره حرفه‌ای، اجتماعی و محیط زیست

معاینه فیزیکی  معاینه پزشکی پایه

سیستم بلوک خون / دفاع

 

واحدهای (ترم ۷ تا ۱۰)

درمان درمانی بلوک

بلوک ارتوپدی، تروما و جراحی دست

بلوک داروهای گیاهی

رشد بلوک

کار علمی دوره

دوره پزشکی قانونی

استخوان پزشکی

بلوک پزشکی و زنان باردار

طب داخلی

کارآموزی طب داخلی

کارآموزی فیزیوتراپی و بیهوشی

بیماری اعصاب

پزشکی اورژانسی

بیماری های کودکان

رادیولوژی کاربردی

روانپزشکی

ارولوژی گوش، بینی و گلو و پوست

کنفرانس درمانگاه- پاتولوژی

آندرولوژی یا چشم پزشکی

فارماکولوژی بالینی و فارماکوتراپی دوره

بلوک انکولوژی

دوره پزشکی عمومی

توانبخشی دوره، طب فیزیکی، درمان طبیعی

تاریخچه درس، نظریه و اخلاق پزشکی

بهداشت عمومی دوره

پیشگیری و ارتقاء سلامت

دوره مهارت های بالینی

جراحی های بزرگ

پزشکی داخلی

موضوعات جدید پزشکی عمومی

سایر موضوعات بالینی- عملی

 

در طول دوره تحصیل در پزشکی عمومی در کشور آلمان و در دانشگاه‌های مختلف این کشور ۲ مرحله آزمون را دانشجویان باید پشت سر بگذارند.

مرحله اول آزمون که در پایان ترم ششم  از دانشجویان گرفته می‌شود، شامل دروس زیر خواهد بود:

بلوک مقدماتی شامل کمک‌های اولیه، اصول بهداشتی، پانسمان و اکتشاف منطقه شغلی

دوره شیمی

دوره فیزیک

دوره زیست‌شناسی سلولی I

مقدمه‌ای بر اصطلاحات پزشکی

دوره زیست‌شناسی سلولی II

پروپلایوداتیک دوره‌های سیستم‌های بدن

دوره‌های پایه و کلینیک اختلالات روانی

دوره مبانی بیومتریک پزشکی

مرحله دوم آزمون پزشکی عمومی جامع خواهد بود.

 

نمره‌گذاری در دانشگاه‌های پزشکی کشور آلمان مطابق با یک استاندارد کلی است. در این استاندارد نمرات دانشجویان از اعداد ۱ تا ۵ متغیر است

 

عدد ۱ که بالاترین نمره را شامل می‌شود، زمانی رخ خواهد داد که شما در آزمون حداقل به ۷۵ درصد سوالات یا بیشتر پاسخ صحیح داده باشید و نمره عالی محسوب می‌شود.

عدد ۲ برای زمانی خواهد بود که شما بین ۵۰ تا ۷۵ درصد سوالات را پاسخ صحیح داده باشید و نمره خوب محسوب می‌شود.

عدد ۳ برای زمانی خواهد بود که شما به ۲۵ تا ۵۰ درصد سوالات پاسخ صحیح داده باشید و ارزیابی شما در این مرحله رضایت‌بخش خواهد بود.

 

عدد ۴ برای زمانی خواهد بود که شما به ۰ تا ۲۵ درصد سوالات آزمون پاسخ صحیح داده باشید و ارزیابی شما در این آزمون ناکافی خواهد بود.

عدد ۵ برای کسانی خواهد بود که در آزمون شرکت نکرده و از حضور در جلسه آزمون امتناع نمایند و یا کسانی که در جلسات کلاس غیبت‌های زیادی داشته و یا مشکل انضباطی در کلاس داشته‌اند.

مدارک لازم برای اخذ پذیرش پزشکی در آلمان

 

برای اخذ پذیرش پزشکی دانشگاههای آلمان (هم برای کالج و هم برای پذیرش مستقیم) نیاز به مدارک زیر دارید:

 

  • حد اقل مدرک زبان آلمانی B1 ( برای پذیرش کالج M-Kurs بدون مدرک زبان هم می شود پذیرش گرفت اما برای پذیرش مستقیم حد اقل به B1 نیاز است)
  • ترجمه رسمی دیپلم و پیش دانشگاهی به زبان آلمانی
  • ترجمه رسمی ریز نمرات واحدهای پاس شده در دانشگاه(در صورتی که دانشگاه رفتید- چه دانشگاه دولتی و چه دانشگاه آزاد باشد فرقی نمی کند)
  • رزومه (CV) و یا همان (Lebenslauf)
  • اسکن پاسپورت از صفحه اول

ترجمه رسمی آلمانی گواهی قبولی سازمان سنجش(الزامی نیست و بدون آن هم می شود پذیرش گرفت)

پزشکی برای خارجی ها در آلمان

ایرانیانی که علاقه به تحصیل در آلمان و رشته های پزشکی و یا دندانپزشکی آلمان را دارند، دو راه برای آنها وجود دارد:

 

۱- از طریق دیپلم و پیش دانشگاهی (یا دیپلم سه ساله نظام جدید که از سال ۱۳۹۸ گرفته شده باشد)

 

برای اخذ پذیرش تحصیلی در رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی آلمان، فرد متقاضی می بایست تحصیلات متوسطه خود را با اخذ مدرک  دیپلم و پیش دنشگاهی به پایان رسانده باشد.

 

افرادی که فقط دارای دیپلم و پیش دانشگاهی ایران بوده و یا دیپلم سه ساله نظام جدید را دارند (از سال ۱۳۹۸ به بعد گرفته اند)طبق قوانین آموزشی آلمان می بایست به طور قطع یک سال کالج دانشگاهی آلمان را که به M-Kurs معروف است پشت سر گذارند و سپس وارد رشته پزشکی آلمان شوند.

 

بر  اساس قوانین جدید آلمان که از سال ۲۰۱۸ اجرائی شد تقریبا بیش از ۹۰% دانشگاهای آلمان فقط افرادی را که دارای مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی تجربی ایران هستند، برای دوره های M-Kurs و رشته های پزشکی و دندانپزشکی قبول می کنند و تنها دو یا سه دانشگاه در آلمان هستند که فعلا هنوز هم دیپلمه های ریاضی و فیزیک را البته آن هم با معدل بالا، برای رشته های پزشکی قبول می کنند.

 

همچنین در صورتی که فرد بعد از سال ۲۰۱۱ دیپلم دبیرستان خود را گرفته است، باید معدل دیپلم وی بالای ۱۵ باشد. علاوه بر این، شرط معدل برای پذیرفته شدن در دانشکده های پزشکی سرتاسر آلمان چالش دیگری برای علاقه مندان به تحصیل در این رشته می باشد. پذیرش دانشجویان بر مبنای معدل دیپلم توسط سازمان های مربوطه صورت می گیرد. توضیحات کامل کالج دانشگاهی را قسمت «کالج دانشگاهی» همین سایت می توانید مطالعه کنید.

 

 

۲- راه بعدی برای تحصیل پزشکی برای خارجی ها در آلمان پذیرش مستقیم پزشکی دانشگاه:

 

اگر شما در ایران و یا در دانشگاههای معتبر هر کشور دیگری، حداقل به مدت دو یا سه ترم در رشته های علوم پزشکی و حتی پیراپزشکی تحصیل کرده باشید و بیش از ۳۵ واحد دانشگاهی را با معدل بالا در این دانشگاهها پاس کرده باشید، بر اساس قوانین آموزشی آلمان، نیاز به گذراندن کالج M-Kurs ندارید و می شود برای شما پذیرش مستقیم پزشکی، دندانپزشکی و یا داروسازی آلمان را گرفت. اما به خاطر داشته باشید که باید در این دو یا سه ترم تحصیل در دانشگاه، معدل بالایی نیز بدست آورده باشید.

 

 

در مورد اینکه اگر در دانشگاههای کشورهای دیگری مثل ارمنستان، گرجستان، مجارستان و … دو یا سه ترم تحصیل کرده اید، امکان پذیرش مستقیم وجود دارد، اما باید حتما نام و اعتبار دانشگاه شما، و همچنین واحدهای پاس شده مشخص شود ، تا بتوان متوجه شد که آیا دانشگاه شما برای پذیرش مستقیم پزشکی آلمان معتبر هست یا خیر؟ . برا ی این کار می توانید واحدهای پاس شده خود را برای موسسه ارسال نمائید تا در این خصوص مشاوره لازم را به شما بدهند.

 

 

دانشگاههای دارای رشته پزشکی در آلمان

از آنجائی که تحصیل در آلمان برای خارجی ها نیز رایگان می باشد، تحصیل در مقطع کالج دانشگاهی نیز رایگان می باشد. برخی از دانشگاه‌های خوب و معتبر آلمان که دارای رشته پزشکی می باشند و تحصیل برای خارجی ها نیز امکان پذیر می باشد عبارتند از:

 

لیست اسامی دانشگاه های پزشکی در آلمان
  • دانشگاه فریدریش شیلر ینا Friedrich Schiller University Jena
  • دانشگاه لوبک University of Lübeck
  • دانشگاه Christian Albrechts
  • دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ Ludwig Maximilians University of Munich
  • دانشگاه Otto von Guericke of Magdeburg
  • دانشکده پزشکی دانشگاه هایدلبرگ Medical Faculty of the University of Heidelberg
  • دانشگاه مارتین لوتر هلی ویتنبرگ Martin Luther Halle-Wittenberg
  • دانشگاه ابرهارد کارلز توبینگن Eberhard Karls University of Tübingen
  • دانشگاه فنی درسدن Technical of Dresden
  • دانشگاه لایپزیگ University of Leipzig
  • دانشگاه فردریش الکساندر در ارلانگن نورنبرگ Friedrich-Alexander-University Erlangen-Nuremberg
  • دانشگاه یوهانس گوتنبرگ ماینس Johannes Gutenberg Mainz
  • دانشگاه روهر بوخوم Ruhr Bochum
  • دانشگاه Rheinisch-Westfälische Technische Hochschule
  • دانشگاه راینیشه فردریش ویلهلم بن Rheinische Friedrich-Wilhelms-Universität Bonn
  • دانشگاه دویسبورگ اسن Duisburg-Essen
  • دانشگاه چاریته پزشکی برلین Charité – University Medicine Berlin
  • دانشگاه کلنUniversity of Cologne
  • دانشگاه ویتن هردکه University of Witten Herdecke
  • دانشگاه هامبورگ University of Hamburg
  • دانشگاه فیلیپس ماربورگ Philipps of Marburg
  • دانشگاه یوستوس لیبیگ گیسن Justus Liebig Giessen
  • دانشگاه ژولیوس ماکسیمیلیان در وورتسبورگ Julius-Maximilians-Universität Würzburg
  • دانشگاه Westfälische Wilhelms
  • دانشگاه یوهان ولفگانگ گوته در فرانکفورت ohann Wolfgang Goethe in Frankfurt am Main
  • دانشگاه فنی مونیخ Technical University of Munich
  • دانشگاه کارل فون اوسیتزکی در اولدنبورگ Carl von Ossietzky of Oldenburg
  • دانشگاه روپرشت کارلز هایدلبرگ Ruprecht-Karls-University of Heidelberg
  • دانشکده پزشکی هانوفر Hannover Medical School
  • دانشگاه گئورگ آگوست در گوتینگن Georg August of Göttingen
  • دانشگاه رگنسبورگ University of Regensburg
  • دانشگاه روستوک Rostock
  • دانشگاه آلبرت Ludwigs فرایبورگ Albert-Ludwigs-University of Freiburg
  • دانشگاه ارنست موریتس آرنت گریفزوالد Ernst-Moritz-Arndt of Greifswald
  • دانشگاه اولم University of Ulm
  • دانشگاه هاینریش هاینه دوسلدورف Heinrich Heine Dusseldorf

 

تحصیل به زبان انگلیسی در آلمان چگونه است؟

 

در سالهای اخیر آلمان به یکی از کشورهایی تبدیل شده است که همانند یک آهنربا به جذب دانشجویان بین المللی از سراسر جهان پرداخته است. آلمان با یک برنامه ریزی خوب و استفاده از موسسات و سازمانهایی همچون DAAD سعی کرده که دانشجویان ممتاز را از کشورهای مختلف برای تحصیل به زبان انگلیسی، به سمت دانشگاههای خود جذب نماید.

دلایلی زیادی وجود داردکه سبب می شود دانشجویان ترجیح بدهند در این کشور شگفت انگیز، تحصیل به زبان انگلیسی را در آلمان انتخاب کنند. برخی از این دلایل عبارتند از:

آلمان همانند یک بهشت ​​آموزش عالی و تحصیل برای افرادی که بنبال تحصیل دانش می باشند، هست. بر خلاف هر کشورهای دیگر، در آلمان بسیاری از دانشگاه های دارای رتبه جهانی را خواهید یافت. دوره های آموزش متنوع و بی شماری برای بدست آوردن مدارک بین المللی معتبر در این کشور وجوددارد که دارای ارزش جهانی بوده و نوید امکان اشتغال زایی بالا را برای شما بوجود خواهد آورد، همراه با هزینه های مقرون به صرفه برای زندگی دارند.

 

علاوه بر این ، آلمان دارای یک تاریخ طولانی و غنی است که می تواند یک زندگی پر جنب و جوش و پویا با سبک های مدرن و کلاسیک را در شهرهای و مختلف این کشور برای شما به ارمغان بیاورد و شما می توانید در هر ثانیه ای از زندگی خود را که در اینجا سپری می شود لذت ببرید.

 

جای تعجب نیست که آلمان در بین کشورهای های برتر جهان برای دانشجویان بین المللی قرار گرفته است. براساس آخرین آمار رسمی ، بیش از ۳۵۷۰۰۰ دانشجوی خارجی در آلمان در حال تحصیل بوده و بدنبال مدرک دانشگاهی هستند و تعداد آنها به طور پیوسته در حال افزایش است. همه ساله هزاران استاد و دانشمند از سراسر جهان به تحصیلات خود در دانشگاه های آلمان اعتماد می کنند و دلایل این امر آشکار است.

 

 

آیا تحصیل به زبان انگلیسی در آلمان رایگان است؟

 

بسیاری از افراد و متقاضیان تحصیل در آلمان متصور شده اند که تحصیل در دانشگاههای آلمان به زبان انگلیسی دارای هزینه است. این تفکر ناشی از چند خطا می باشد: برخی از افراد و موسساتی که در زمینه اعزام دانشجو به کشورهای دیگری به غیر از آلمان فعالیت می نمایند، برای جذب متقاضیان به کشور مقصد خود، متاسفانه اطلاعات نادرستی از کشور های دیگر(مثلا آلمان) به متقاضیان می دهند تا بتوانند افراد را به سمت کشور مقصد خود جذب نمایند. از جمله این که : تحصیل در آلمان به زبان انگلیسی هزینه های بسیار بالایی دارد، و یا اینکه: شما برای رفتن به آلمان باید مدت ۲ سال در انتظار وقت سفارت باشید.

 

متاسفانه این اطلاعات به صورت دانسته یا نادانسته از سوی برخی از افراد به متقاضیان ارائه می شود. تفکر اشتباه دیگر در خصوص تحصیل به زبان انگلیسی در آلمان، ناشی از این است که دوستان فکر میکنند تحصیل به زبان انگلیسی در دانشگاههای خصوصی آلمان می باشد. در صورتی این تحصیل دردانشگاهای دولتی می باشد.

 

تحصیل در آلمان به زبان انگلیسی در دانشگاههای دولتی این کشور کاملا رایگان و بدون هیچ شهریه ایی (Tuition Fee) می باشد.

 

این مطلب را می توانید با مراجعه به سایت دانشگاههای آلمان که موجه ترین و موثق ترین منبع اطلاعاتی می باشند، به راحتی به دست آورید.

در نظر داشته باشید که دانشگاههای آلمان مبلغی جزئی(بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ یورو بستگی به شرایط دانشگاه و قوانین ایالتی هر شهر در آلمان) به عنوان خدمات دانشجوئی (Student Service) از دانشجویان خود دریافت می نمایند که این به هیچ وجه شهریه (Tuition Fee) محسوب نمی شود. به خاطر داشته باشید که این مبلغ جزئی از تمام دانشجویان آلمانی و بین المللی و همچنین از تمام دانشجویان آلمانی زبان و انگلیسی زبان  دریافت می شود و هیچ تفاوتی برای افراد ندارد. البته دانشگاه در قبال دریافت این مبلغ خدمات دانشجوئی، خدمات وسیع و قابل توجهی نیز به دانشجویان خود ارائه می دهد. از جمله: کارت تردد (حمل و نقل) شهری، استفاده رایگان از تمام امکانات رفاهی دانشگاه ، تخفیف در سلف سرویس و کافی شاپ دانشگاه، اینترنت رایگان، کپی و پرینت به هر تعداد رایگان، و … .

 

شهریه تحصیل در دانشگاههای انگلیسی زبان آلمان چقدر است؟

 

در کشور آلمان دوره هایی که به زبان انگلیسی و یا دیگر زبان ها در یک دانشگاه تدریس می شوند شهریه ی متفاوتی از رشته های آلمانی زبان ندارند و یا به عبارتی اگر در دانشگاهی شهریه دریافت شود، هم برای رشته های آلمانی زبان و هم برای انگلیسی زبان دریافت می شود. در واقع دریافت شهریه اساسا به نوع دانشگاه محل تحصیل بستگی دارد.

 

در حال حاضر هم دانشجویان بومی و هم دانشجویان بین المللی می توانند تنها با پرداخت هزینه ی کمی بابت ثبت نام دانشگاه و دیگر هزینه ها در هر ترم، به صورت رایگان در دانشگاه های دولتی در مقاطع تحصیلی عالی شرکت نمایند. این دانشجویان در هر ترم از دانشگاه باید حدود ۶۰ تا ۲۰۰ یورو بابت ثبت نام، سفر و امکانات غذایی ، پرداخت کنند. یعنی دانشگاههای دولتی آلمان چیزی به اسم شهریه(Tuition Fee) از دانشجویان انگلیسی زبان دریافت نمی کنند.

 

البته تحصیل در دانشگاهها و کالج های خصوصی دارای شهریه است و می تواند مبلغ این شهریه متفاوت بوده و حدودا بین ۱۰۰۰۰ تا مبلغ ۲۰۰۰۰ یورو در سال باشد. این تغییر در میزان شهریه مربوط می شود به نوع دانشگاه ، مقطع تحصیلی و همچنین رشته ی تحصیلی انتخابی می باشد. به عنوان مثال معمولا رشته های مهندسی و یا بازرگانی شهریه ی بالاتری نسبت به رشته های علوم اجتماعی دارند.

 

 هزینه تحصیل و زندگی به زبان انگلیسی در آلمان چقدر است؟

 

منظور از هزینه های تحصیل در آلمان، فقط هزینه های زندگی دانشجوئی در این کشور می باشد. هزینه اجاره خوابگاه(دولتی یا خصوصی ) ، هزینه اجاره آپارتمان یا WG ، هزینه رفت و آمد دانشجو در زمانی که دورهه ای تکمیلی زبان را در آلمان سپری میکند( در زمان دانشجوئی کارت تررد از دانشگاه دریافت می شود که رفت وامد و استفاده از وسایل حمل ونقل عمومی رایگان می باشد)، هزینه های غذایی، بیمه ماهیانه، پوشاک، کتاب و … ، و هزینه ثبت نام دانشجویان در هر ترم که مبلغی در حدود ۵۰ الی ۲۰۰ یورو در هر ترم می باشد(نه هر ماه)خواهد بود.

 

جمع کل این هزینه ها ماهیانه حدود ۷۰۰ یورو می باشد. شما به عنوان یک دانشجوی خارجی که به زبان انگلیسی در دانشگاههای آلمان تحصیل می کنید، هیچ هزینه ای به غیر از این موارد ندارید.

 

در ضمن همانند سایر دانشجویان آلمانی زبان، اجازه کار ۲۰ ساعت در هفته را نیز دارید که می تواند این کار دانشجوئی هزینه های زندگی شما را نیز کاملا پوشش دد. فقط به خاطر داشته باشید که برای کار در آلمان باید بتوانید به آلمانی صحبت کنید و تسلط داشته باشید(نیازی به مدرک زبان آلمانی نیست)

 

 تفاوت تحصیل به زبان انگلیسی و زبان آلمانی در آلمان چیست؟

 

تحصیل به زبان انگلیسی در دانشگاههای آلمان نسبت به تحصیل به زبان آلمانی، از نظر محتوای درسی و مطالبی که به دانشجویان هر رشته ارائه می شود، هیچ تفاوتی ندارد. این را هم می توانید با مقایسه سر فصل دروس یک رشته در یک دانشگاه آلمان ، که آن رشته دانشگاهی را هم به زبان انگلیسی و هم به زبان آلمانی ارائه می دهد، به راحتی بدست آورید. البته باید این مقایسه را با توجه به عناوین رشته ها انجام دهید. مثلا رشته مهندسی مکانیکی که به زبان انگلیسی و آلمانی در یک دانشگاه ارائه می شود را با هم مقایسه کنید. نه اینکه رشته انگلیسی زبان مهندسی مکانیک دانشگاه آخن را با رشته مهندسی مکانیک المانی زبان دانشگاه تکنیکی برلین.

 

در پایان تحصیلات و بعد از فارغ التحصیلی نیز، هیچ تفاوتی بین مدارک صادر شده توسط دانشگاه برای دانشجویان انگلیسی زبان و یا آلمانی زبان وجود ندارد و نگران این موضوع نباشید.

 

فردی که به زبان انگلیسی فارغ التحصیل شده است در صورتی که به زبان المانی نیز در طول تحصیل مسلط شده باشد، شرایط کاری بهتری خواهد داشت

 

دانشگاه های انگلیسی زبان کشور آلمان

بهترین دانشگاه های آلمان که در دوره های آنها به زبان انگلیسی ارائه می شود، به شرح زیر است:

  • دانشگاه علوم کاربردی Hochschule Mannheim
  • موسسه فناوری کارلسروهه
  • دانشگاه بین المللی علوم کاربردی برلین
  • دانشگاه علوم کاربردی برمن
  • دانشگاه جاکوبز
  • مونیخ Technische Universitat
  • دانشگاه گوتینگن
  • مؤسسه مکس پلانک
  • برلین Freie Universitat
  • Technische Universitat Dresden
  • دانشگاه علوم کاربردی مونیخ
  • دانشگاه بن
  • دانشگاه سارلند
  • مدرسه فرانکفورت مالی و مدیریت
  • Technische Universitat Kaiserslautern
  • دانشگاه هامبورگ
  • دانشگاه ULM
  • HHL لیپزیگ مدرک کارشناسی ارشد مدیریت
  • مدرسه مدیریت WHU-Otto Beisheim
  • دانشگاه اشتوتگارت
  • دانشگاه آچن RWTH
  • برلین HTW
  • برلین Technische Universitat
  • TU Darmstadt
  • دانشگاه هوهنهایم
  • دانشگاه ارفورت
  • دانشگاه فرایبورگ
مزایای تحصیل به زبان انگلیسی در آلمان چیست؟

 

تحصیل در اکثر دانشگاههای آلمان به دو زبان انگلیسی و آلمانی ارائه می شود و هر کدام از این روشها دارای مزایای و معایبی برا ی خود می باشند. منابع درسی الکترونیکی و یا کتابخانه ای برای دروس و رشته های تحصیلی دردانشگاههای آلمان، به هر دو زبان انگلیسی و آلمانی در دانشگاهها و کتابخانه های این کشور به وفور یافت می شوند و در دسترس دانشجویان و متقاضیان تحصیل در این کشور قرار دارد.

اگر زبان انگلیسی به عنوان اولین زبان علمی  دنیا محسوب می شود و میلیونها جلد کتاب و مقاله علمی در دنیا به زبان انگلیسی منتشر می شود، زبان آلمانی هم دومین زبان علمی دنیا است، سومین زبان پرکاربرد در شبکه های اینترنتی دنیا و پرکاربردترین و رایج‌ترین زبان در اتحادیه‌ی اروپا، می باشد.

 

 

از مزایای تحصیل به زبان انگلیسی در دانشگاههای آلمان می توان به موارد زیر اشاره نمود:

از آنجائی که دانش آموزان و دانشجویان ایرانی از دوران کودکی و یا مدرسه با زبان انگلیسی آشنا می شوند، و رفته رفته تسلط آنها به این زبان افزایش می یابد، گرفتن مدراک بین المللی زبان انگلیسی برای آنها آسانتر و راحتر از دیگر زبانهای زنده دنیا می باشد.

 

فراگیری کامل زبان انگلیسی نسبت به زبان آلمانی در زمان کوتاهتری انجام می شود. مثلا فردی که فارغ التحصیل کارشناسی از دانشگاههای ایران است و حتی هیچ دوره آموزشی زبان انگلیسی را در هیچ آموزشگاهی نگذرانده باشد و از پایه اولیه زبان انگلیسی برخوردار است، می تواند با یک برنامه ریزی خوب در مدت ۶ الی ۸ ماه سطح زبان انگلیسی خود را به نمره ۶٫۵ ایلتس برساند. اما یاد گیری زبان آلمانی برای یک فرد از ابتدای، تا سطح کامل C2 و یا همان TEST DAF با نمره ۴ ، می تواند بین ۱۷ ماه الی ۲۴ ماه زمان ببرد.

 

درک مطالب و تفهیم دروس در کلاس های دانشگاهی که به زبان انگلیسی ارائه می شوند، برای دانشجویان بسیار راحتر و قابل فهم تر می باشد. زیرا از مدارس و در طول زمان گوش مغز ما با لغات و اصطلاحات انگلیسی آشنا شده و در کوتاهترین زمان ممکن لغت یا اصطلاح شنیده شده را در مغز پروسس میکند.

 

دانشجویان و دانش آموزان در طی دوران تحصیل با کلمات و اصطلاحات علمی به زبان انگلیسی آشنا شده اند و در کلاس های درس دانشگاهی که به زبان انگلیسی برگزار می شود، مشکل خاصی ندارند. مخصوصا افرادی که دارای مدرک کارشناسی از دانشگاههای ایران می باشند، حتما درسی به نام زبان تخصصی دانشگاهی را گذرانده اند ، که در آن با اکثر لغات و اصطلاحات علمی رشته خود آشنا شده اند

 

در حال حاضر با داشتن زبان انگلیسی کامل و پذیرش از دانشگاههای آلمان، سفارت آلمان بین دو تا چهار هفته به شما وقت مصاحبه می دهد و نیاز نیست که زمان طولانی را در صف انتظار وقت مصاحبه سفارت آلمان بگذرانید.

 

در نتیجه در کمترین زمان ممکن مسیر شما به دانشگاههای آلمان و ورود به این کشور ختم خواهد شد. اما در صورتی که زبان آلمانی را در سطوح پایین تر از تست داف فرا بگیرید، برای دریافت وقت مصاحبه سفارت آلمان باید زمان طولانی را در صف انتظار وقت مصاحبه سفارت آلمان باشید.

 

اگر در ضمن دوران تحصیل خود به انگلیسی در آلمان به زبان آلمانی نیز تسلط پیدا کرده باشید، شرایط کاری بهتری در آلمان نسبت به یک فردی که فقط به زبان آلمانی تسلط دارد، بدست خواهید آورد.

 

در صورتی که به زبان انگلیسی در دانشگاههای آلمان تحصیل می کنید، بعد از فارغ التحصیلی اگر به دنبال ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و یا دکتری در یک کشور انگلیسی زبان و یا هر کشور دیگری به زبان انگلیسی باشید، به راحتی می توانید این کار را انجام دهید و در طول دوران تحصیل در مقاطع بالاتر نیز هیچ مشکلی نخواهید داشت.

 

همچنین بعد از فارغ التحصیل از دانشگاههای انگلیسی زبان در آلمان، در صورتی که بدنبال مهاجرت و کار در کشورهای انگلیسی زبان باشید، شرایط برای شما مهیا می باشد.

 

رشته های انگلیسی زبان در آلمان

 

درمجموع، افرادی که در سالهای گذشته با مدرک زبان انگلیسی وارد دانشگاههای آلمان شده اند، رضایت بیشتری را از روند پیشرفت تحصیلی خود در دانشگاههای آلمان، نسبت به افرادی که حتی دارای مدرک زبان آلمانی کامل بوده اند، دارند.

 

شرایط تحصیل به زبان انگلیسی در آلمان چیست؟

یکی از دلایلی که آلمان برای بیش از ۳۷۰۰۰۰، دانشجوی بین المللی از کشورهای مختلف، به عنوان بهترین انتخاب در نظر گرفته می شود ، امکان تحصیل به زبان انگلیسی در آلمان است. دانشگاه های آلمان به دنبال بدست آوردن جایگاههای مهم جهانی در رنکیگ های معتبر بین المللی دنیا هستند و بر اساس چشم اندازهای جهانی خود تلاش می کنند که شرایط مطلوبی را برای تحصیل دانشجویان بین المللی در دانشگاههای این کشور، فراهم کنند.

 

یکی از این شرایط افزایش تعداد دوره های تحصیلی انگلیسی زبان است. از انجایی که فراهم کردن شرایط تدریس رشته های انگلیسی زبان کمی دشوار است، ممکن است برای بعضی از دانشگاه ها سخت باشد که بتوانند این دوره ها را به زبان انگلیسی ارائه دهند. اما به شدت دانشگاه بدنبال پیدا کردن راه حل برای غلبه بر این سختی ها می باشند.

 

اگر بدنبال تحصیل در این کشور پیشرفته هستید و فراگیری زبان آلمانی و بدست آوردن مدارک این زبان همیشه رویای شما بوده است، و به این فکر هستید که برای تحصیل در آلمان باید زبان آلمانی را از ابتدا یاد بگیرید ، نگران نباشید. شما هنوز گزینه های دیگری دارید و امکان تحصیل به زبان انگلیسی در دانشگاههای آلمان برای شما فراهم شده است.

 

دانشگاه های آلمان مطابق با استانداردهای جهانی و چشم اندازی که برا ی آینده خود ترسیم نموده اند ، در تلاشند تا شرایط آسان و بهینه ای را برای ورود دانشجویان به این کشو ر و تحصیل در دانشگاههای معتبر آن فراهم کنند.

 

تعداد رشته ها و دروسی که در دانشگاههای آلمان به زبان انگلیسی تدریس می شوند بسیار زیاد است و این آمار روز به روز رو به افزایش است. هر چند که تعداد این رشته ها و دانشگاهها در مقایسه با رشته های آلمانی زبان اندک هستند، اما شرایط ورود به این رشته هاف تفاوت چندانی با رشته های آلمانی زبان ندارند.

 

به طور کلی شرایط خاصی برای تحصیل به زبان انگلیسی در آلمان وجود ندارد. اما مهمترین شرایط تحصیل به زبان انگلیسی در دانشگاههای آلمان عبارتند از:

 

مدرک زبان انگلیسی

برای اثبات شایستگی زبان انگلیسی خود، چندین مدرک زبان انگلیسی در دانشگاه آلمان پذیرفته میشود، اما اغلب انها TOEFL و IEILTS را قبول می کنند. داشتن مدرم زبان انگلیسی معتبر و بین المللی( همانند ایلتس، تافل و …) با نمره معقول و بالا. به طور مثال نمره آیلتس ۶ و یا ۶٫۵ به بالا و یا تافل ۷۵ و یا ۸۰ به بالا. این که چه رشته ای و چه دانشگاه و یا دانشکده ای به طور خاص چه نمره ای از زبان انگلیسی را می خواهد، بستگی به شرایط دانشگاه و دانشکده دارد که معمولا در صفحات سایت هر دانشگاهی شرایط نوشته شده است. ممکن است حتی نمره زبان لازم، در رشته های مختلف تحصیلی هم با یکدیگر متفاوت باشند.

معدل

معدل مدارک تحصیلی شما برای دریافت پذیرش و تحصیل به زبان انگلیسی در آلمان بسیار مهم است. تجربه نشان داده است که با داشتن معدل بالای ۱۵ امکان دریافت پذیرش انگلیسی زبان از دانشگاههای آلمان وجود دارد. منظور از معدل ، معدل دیپلم و پیش، معدل ترم های دانشگاهی، معدل کارشنای و یا معدل کارشناسی ارشد است.

 

داشتن مدرک تحصیلی معتبر از دانشگاههای معتبر ایرانی و یا خارجی

باید در سایت anabin اعتبار دانشگاه خود را چک کنید.

 

برخی از دانشگاههای آلمان برای پذیرش رشته های مهندسی نیاز به مدارک  همچون GRE و یا G-MAT دارند

سابقه کار

توصیه ما به دوستانی که برای رشته های مدیریتی همانند MBA در آلمان اقدام می کنند  این است که حتما برای دریافت پذیرش از دانشگاههای آلمان در این رشته ها، گواهی سابقه کار مدیریتی نیز برای خود آماده کنید.

 

توصیه نامه: (Recommendation Letter)

در بیشتر موارد مشاهده شده است که برای تحصیل به زبان انگلیسی دانشگاههای آلمان، این دانشگاهها از متقاضیان ارائه یک یا دو و یا حتی سه توصیه نامه از اساتید را می خواهد. اینکه اساتیدی که به شما توصیه نامه می دهند، واقعا درسی با شما داشته اند یا نه، مهم نیست. بلکه مهم این است که آن استاد در مکاتبه یا ایمیل که دانشگاه برای ایشان می فرستد، حتما شما را تایید کند.

داشتن رزومه (cv) . داشتن یک رزومه خوب و قوی می تواند در صدور پذیرش شما سیار موثر باشد.

 

مدرک زبان آلمانی

داشتن مدرک زبان آلمانی و یا دانش این زبان در بیشتر موارد برای تحصیل انگلیسی زبان در دانشگاههای آلمان ضروری نیست، ولی اگر نیاز باشد در سایت دانشگاه حتما ذکر می شود.

 

آیا در آلمان کالج دانشگاهی انگلیسی زبان وجود دارد؟

کالج های دانشگاهی (Studienkolleg)در آلمان مراکزی هستند که در آنها، دانشجویان بین المللی را برای ورود به دانشگاههای آلمان آماده می کنند. این دوره آمادگی با رائه دروس مرتبط با رشته ای که می خواهید در آلمان تحصیل کنید برگزار می شود. ارتقا زبان آلمانی شما تا بالاترین حد زبان آلمانی، از دیگر وظایف کالج دانشگاهی در آلمان است.کالج های دانشگاهی در آلمان دو دسته هستند. کالج های دولتی و کالج های خصوصی.

 

کالج های دانشگاهی دولتی همگی به زبان آلمانی هستند. اما در بین کالج های دانشگاهی خصوصی، کالج های انگلیسی زبان هم پیدا می شوند

این کالج ها بیشتر برای رشته های علوم انسانی و مخصوصا مدیریتی ارائه می شوند. اما برای کالج های پزشکی(m-kurs) همگی به زبان آلمانی هستند.

 

شهریه کالج های انگلیسی زبان خصوصی در آلمان حدود ۵۰۰۰ الی ۱۰۰۰۰ یورور می باشد. طول مدت تحصیل در این کالج ها یک یا دو ترم است و در پایان مدارکی که به دانشجویان خود می دهند، برای ورود به دانشگاههای انگلیسی زبان آلمان معتبر می باشند.

 

به یاد داشته باشید که فقط برای تحصیل در مقطع کارشناسی و یا تحصیل در رشته های پزشکی در آلمان، نیاز به دوره کالج دارید. برای تحصیل کارشناسی ارشد و دکتری در آلمان، نیازی به گذراندن کالج نیست.

 

کارشناسی درآلمان به زبان انگلیسی

بسیاری از کشورهای دنیا، تحصیل در مقطع کارشناسی را به زبان خود آن کشور ارائه می دهند. البته در تعدادی از کشورها دانشگاه های دولتی و یا خصوصی، رشته ها و دوره هایی را به زبان انگلیسی ارائه می دهند.

حتی رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی. اما به یاد داشته باشید که اعتبار مدارک پزشکی به دوره های کار آموزی، دوره های عملی و دوره های اینترنتی است و اگر دانشجوئی مثلا در کشور اوکراین رشته پزشکی را به زبان انگلیسی می گذراند ولی نمی تواند در دروه تحصیلی خود، با بیماران اوکراینی ارتباط برقرار نموده و کار عملی را خوب بیاموزد، نباید مدرک پزشکی و کار طبابت وی را همسان فردی در نظر گرفت که دوره پزشکی را در یک کشور انگلیسی زبان مثل انگلیس گذرانده است.

 

به هر حال در کشور آلمان نیز برخی از رشته های مهندسی و رشته های علوم انسانی(علی الخصوص مدیریتها) به زبان انگلیسی نیز ارائه می شود. حتی اگر شما کالج دانشگاهی را در آلمان به زبان آلمانی گذرانده اید، می توانید در دانشگاههای آلمان رشته مورد نظر خود را به زبان انگلیسی انتخاب نمایید. البته اگر مدرک زبان انگلیسی داشته باشید.

 

برخی از دانشگاههای دولتی آلمان نیز رشته های انگلیسی زبان را در مقطع کارشناسی برای دانشجویان بین المللی برگزار می نمایند و هیچ شهریه ای را نیز بابت این دوره ها از دانشجویان دریافت نمی نمایند. به عبارتی دیگر، تحصیل دانشجویان خارجی به زبان انگلیسی در دانشگاههای دولتی آلمان کاملا رایگان می باشد. رایگان بودن تحصیل  در آلمان بر اساس قانون اساسی این کشور بوده و بر طبق این قانون :

تحصیل برای افراد آلمانی و غیر آلمانی در دانشگاههای آلمان و به هر دو زبان آلمانی ویا انگلیسی رایگان می باشد.

 

در برخی از دانشگاهها و یا Business School که به عبارتی بخشی از دانشگاهها محسوب می شوند، رشته های مدیریتی، طراحی (design) و مدیریت های بهداشت و سلامت به زبان انگلیسی ارائه می شود اما دارای شهریه هستند. حتی اگر این دانشکده ها و دانشگاهها کاملا دولتی باشند. در دانشگاههای خصوصی نیز تحصیل رایگان نبوده و دارای شهریه است. مبلغ شهریه کاملا متفاوت است و بستگی به رشته تحصیلی شما و دانشگاه دارد. اما در کل شهریه های رشته هایی که پولی هستند، بین ۱۵۰۰ تا ۵۰۰۰ یورو در هر ترم تحصیلی متفاوت می باشد. برخی از دانشگاهها شهریه را در اول هر ترم دریافت می نمایند و برخی بصورت اقساط ماهیانه دریافت می نمایند.

در مقطع کارشناسی برنامه های درسی به زبان انگلیسی ارائه می شود که در آلمان به آنها تحصیل بین المللی یا عنوان بین الملل داده می شود. در رشته های اقتصاد، مدیریتها، علوم اجتماعی، و برخی از علوم مهندسی مباحث معمولا به زبان انگلیسی ارائه می شوند اما در رشته های پزشکی ، علوم طبیعی و کشاورزی ، دروس به زبان آلمانی و یا هم به زبان انگلیسی و هم آلمانی ارائه می گردند.

ناگفته نماند که برنامه هایی که تنها به زبان انگلیسی ارائه می شوند از نظر محتوایی ارزش بسیار بالایی  دارند و انتظارات افراد را براورده می سازند و دانشجویان متقاضی تحصیل در آلمان به زبان انگلیسی به راحتی می توانند دروس خود را پشت سر گذارند.

 

آگاهی از برنامه های بین المللی معمولا برای دانشجویانی که یک ترم به زبان آلمانی تحصیل کرده اند و یک دوره تحصیلی را در دانشگاه آلمان گذرانده اند مفیدتر است. بنابراین افراد می بایست قبل از انتخاب  دانشگاه خود نسبت به این برنامه ها آگاهی کافی را داشته باشند.

 

حتی زمانی که فرد به زبان انگلیسی تحصیل می کند با اقامت در آلمان تجارب بسیاری را کسب خواهد کرد. لذا امکان یادگیری زبان المانی در اوقات فراغت و در ارتباط با دوستان آلمانی در دانشگاه امکان پذیر است لذا فرد می تواند هم زمان هم برنامه های بین المللی را اخذ کند و هم نسبت به یادگیری زبان آلمانی اقدام نماید.

 

شرایط و مدارک لازم برای کارشناس به انگلیسی در آلمان

برای تحصیل کارشناسی به زبان انگلیسی در آلمان دو راه وجود دارد:

۱- از طریق گذراندن دوره کالج دانشگاهی در آلمان و سپس اقدام به اخذپذیرش کارشناسی از دانشگاهها

۲- گذراندن بیش از ۳۵ واحد درسی در دانشگاههای ایران با معدل بالا

 

زمانی که دوره کالج دانشگاهی را در آلمان سپری نموده اید، باید برای پذیرش دوره کارشناسی دانشگاههای آلمان اقدام نمائید. در این زمان شما بر اساس نمره FSP که از پایان کالج بدست  آورده اید، به اضافه معدل دیپلم و پیش دانشگاهی ایرانی شما و مدرک زبانی که دارید، می توانید دوره یا رشته کارشناسی مد نظر خود را انتخاب نمائید.

 

اگر  دارای مدرک زبان انگلیسی بین المللی هستید( ایلتس، تافل و…) می توانید برای تحصیل در رشته های انگلیسی زبان دانشگاههای آلمان برای مقطع کارشناسی اقدام کنید.

اگر محدودیتی از سوی دانشگاه در پذیرش دانشجویان خارجی وجود نداشته باشد (N/C) ، دانشگاههای آلمان به راحتی و بدون هیچ دغدغه ای به شما پذیرش مد نظرتان را ارائه می دهند.

مدارک مورد نیاز برای پذیرش کارشناسی به زبان انگلیسی از دانشگاههای آلمان:

  1.  ترجمه رسمی دیپلم و پیش دانشگاهی و ریز نمرات آنها که توسط سفارت آلمان در ایران تایید شده است.
  2. ترجمه ریز نمرات دانشگاهی شما (بیش از ۳۵ واحد) در رشته ای که در دانشگاههای ایران گذرانده اید (در صورت وجود)
  3. نتایج آزمون FSP شما (در صورت وجود )
  4. مدرک زبان
  5. رزومه
  6. TEST AS (در صورت دانشگاه مقصد)

 

کارشناسی ارشد به انگلیسی در آلمان

شاید یکی از دلایلی که سبب شده است که دانشگاههای آلمان مورد نظر دانشجویان خارجی قرار بگیرند، ارائه رشته های انگلیسی زبان در این دانشگاهها باشد. در سالهای اخیر تعداد دانشگاههایی که در آلمان برخی از رشته های تحصیلی خود را به زبان انگلیسی ارائه می دهند، روز به روز افزایش می یابد و گویا رقابتی در بین دانشگاههای آلمان برای دست یابی به امتیاز بالاتر در این زمینه نسبت به رقبای خود، بوجود آمده است. از سوی دیگر، تعداد متقاضیان تحصیل به زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی ارشد در آلمان،از سراسر دنیا رو به افزایش است.

دلایل ان نیز کاملا مشهود است: تحصیل رایگان و بدون پرداخت شهریه در دانشگاههای این کشور، رنکینگ و اعتبار بالای دانشگاههای آلمان، سیستم آموزشی و دانشگاهی قوی و به روز در این دانشگاهها، کیفیت عالی آموزش در دانشگاهها، تدریس به سبک تئوری- عملی در دانشگاهها، اهمیت به بخش عملی تدریس، و امکان پیدا کردن آسان کار پس از فارغ التحصیلی، از دلایل اصلی متقاضیان تحصیل کارشناسی ارشد انگلیسی در آلمان می باشد.

 

تحصیل انگلیسی در دانشگاههای آلمان در مقطع کارشناسی ارشد در بسیاری  از دانشگاههای دولتی و دربسیاری از رشته های تحصیلی این دانشگاهها، کاملا رایگان بوده و هیچ مبلغی به عنوان شهریه (Tuition Fee ) از دانشجویان خارجی دریافت نمی شود.

 

در بیشتر دانشگاهها ، رشته های انگلیسی زبان فقط برای ترم زمستان که شروع آن معمولا در مهر ماه است، ارائه می شوند و در برخی دیگر نیز این رشته ها در ترم تابستان و یا در هر دو ترم تابستان و زمستان ارائه می شوند. اما در کل تعداد دانشگاهها و رشته های انگلیسی زبان در ترم تاستان(شروع اسفند ماه) کمتر از ترم زمستان می باشد.

مدارک لازم برای تحصیل انگلیسی کارشناسی ارشد در آلمان:

ترجمه رسمی مدارک تحصیلی کارشناسی و ریز نمرات مقطع لیسانس که به تایید سفارت آلمان در ایران نیز رسیده است.

 

ترجمه رسمی مدارک دیپلم و پیش دانشگاهی به همراه ترجمه رسمی ریز نمرات این دومدرک که به تایید سفارت آلمان در ایران نیز رسیده است.

 

ارائه مدرک زبان انگلیسی معتبر و با نمره قابل قبول و مورد درخواست دانشگاه( معمولا نمره ایلتس ۶ به بالا و یا تافل ۵۵۰ و یا ۸۰ به بالا دانشگاهها می خواهند)

 

روزمه قوی (CV)

 

توصیه نامه از اساتید دانشگاهی

 

انگیزه نامه برای پذیرش مقطع فوق کارشناسی ارشد

 

تحصیل دکترا در آلمان به زبان انگلیسی

تحصیل در مقطع دکتری و بدست آوردن مدرک دکتری مورد نظر بسیاری از افرادی که علاقه خاصی به تحصیل و کسب دانش دارند، در دنیا می باشد. اما در ایران به دلایل خاص دیگری(از جمله تعداد زیاد فارغ الحصیلان کارشناسی ارشد، کمبود بازار کار برای فارغ التحصیلان دانشگاهی و .. ) متقاضیان تحصیل در مقطع دکتری به مراتب بیشتر از بسیاری از کشورهای دنیا می باشد. به طوری که با باز شدن یک position دکتری در یک دانشگاه، ممکن است بیش از ۳۰۰ تا ۱۰۰۰ تقاضا، رزومه و یا پروپوزال فقط از طرف ایرانیان برای آن دانشگاه ارسال شود.

 

به هر حال آلمان یکی از کشورهای مطرح در زمینه دکتری در جهان می باشد که دانشجویان طالب تحصیل وکسب علم از هر کشوری، می توانند در این کشور تحصیل نمایند. اولین Phd در قرن ۱۹ توسط آلمانی ها بصورت سیسمتی و مدرن در دانشگاه ارائه شد و هنوز هم دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی تخصصی در آلمان به کار خود در زمینه ارائه برنامه های تحصیلات تکمیلی دکتری ادامه می دهند. برخی از بهترین دانشمندان تاریخ دنیا مانند آلبرت انیشتین، باخ، گوته و …  از این کشور به جهان معرفی شده اند. شاید جالب باشد بدانید که در سال ۲۰۱۸ تعداد باورنکردنی ۸۵۰۰۰ نفر متقاضی تحصیل در مقطع دکتری، آلمان را برای تحصیل و یا نوشتن و دفاع از پایان نامه های خود انتخاب کردند.

 

متقاضیان تحصیل در آلمان به همین دلیل برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر مانند دکترا، این کشور را انتخاب می نمایند. دانشجویان می ­توانند از بهترین دانشگا­ه های اروپا، به طور رایگان مدرک تحصیلی خود را اخذ نمایند.

همچنین متقاضیان می ­توانند شانس خود را در مقطع دکترا، برای اخذ بورسیه تحصیلی افزایش دهند

آلمان هم مانند دیگر کشور تحصیل در مقطع دکتری را در اکثر دانشگاههای خود به زبان انگلیسی هم ارائه می دهد. از آنجائی که شیوه تدریس در مقطع دکتری در دانشگاهها و سیستم آموزشی آلمان پژوهش محور می باشد، این که چه مدرک و  یا نمره زبان انگلیسی را از متقاضی درخواست نمایند، کاملا بستگی به نظر استاد راهنمای(ُSupervisor) شما دارد. اما مطمئن باشید که باید حد اقل آیلتس ۵٫۵ را داشته باشید و یا به عبارتی تسلط کامل را به این زبان داشته باشید.

 

تحصیل در مقطع دکتری به زبان انگلیسی و یا آلمانی در کشور آلمان، هیچ تفاوتی ندارد و شاید بتوان گفت حتی تحصیل دکتری به زبان انگلیسی در بسیاری از رشته های علوم انسانی، به مراتب راحت تر و روان تر از تحصیل به زبان آلمانی در این کشور باشد. زیزا رشته های علوم انسانی دارای اصطلاحات علمی بسیار وسیع و دشواری هستند که فراگیری آنها نیاز به زمان طولانی دارد و این کار را کمی سخت می نماید.

 

از نظر محتوای مطالب، شیوه تحصیل، مدت زمان تحصیل و … ، هیچ تفاوتی بین تحصیل دکتری به زبان انگلیسی و یا آلمانی در این کشور وجود ندارد و دانشجویان و متقاضیان تحصیل در این مقطع نگران این موضوع نباشند.

 

تحصیل در مقطع دکتری به زبان انگلیسی در آلمان هیچ شهریه ای ندارد و حتی امکان دریافت بورسیه و فاند تحصیلی به این زبان نیز برای شما فراهم است. هیچ تفاوتی هم برای دادن بورسیه به افرادی که به انگلیسی دکتری را تحصیل می کنند، با دیگر افراد قائل نمی شوند. این کشور برای دانشجویان دکترا، حقوق ماهیانه در حدود ۲ هزار دلار اختصاص داده است. به همین دلیل رقابت برای اخذ بورسیه دکترا در این کشور بسیار سخت می ­باشد.

 

روال کار برای اخذ پذیرش دکتری به زبان انگلیسی را ما در همین سایت و در قسمت تحصیل دکتری در آلمان، برای شما توضیح کامل دادیم. می توانید به این قسمت رجوع نمائید.

 

مهمترین دلایل برای تحصیل دکتری در  آلمان:

دانشگاه ها و موسسات دارای رتبه جهانی

آلمان بیشتر از سایر کشورها یی همانند ایالات متحده و انگلستان، دارای دانشگاههای دارای رتبه برتر جهانی است و هشت دانشگاه این کشور در بین ۱۰۰ کشور برتر کنونی دنیا قرار دارند.

موسسات تحقیقاتی- پژوهشی خاص دکتری

آلمان علاوه بر دانشگاه های خود ، دارای شبکه ی وسیعی از مراکز تحقیقاتی خاص و معتبر برای دانشجویان دکتری می باشد که امکانات بسیار خوبی را برای دانشجویان دکتری فراهم می نمایند. از جمله مؤسسه معتبر ماکس پلانک

قابلیت دسترسی

بیشتر دانشگاه های آلمان بدون در نظر گرفتن ملیت متقاضیان، امکان تحصیل در مقطع دکتری را در اختیار داوطلبان قرار می دهند و هیچ شهریه ای را برای دانشجویان دکتری دریافت نمی کنند و در دادن بورسیه هم تفاوتی قائل نمی شوند.

خانه دکترا

دکترا به شکل مدرن امروزی که بر پایه پژوهش و تحقیقات مبتنی بر پایان نامه در بسیاری از دانشگاهها و کشورها ارائه می شود، در واقع در دانشگاههای آلمان توسعه یافته است. و با توجه به قدمت و تجربه آلمانی ها در اجرای این برنامه، موفقیت بسیار خوبی نیز این کشور در اجرای این سیستم دکتری بدست آورده است.

برخی از شرایط اخذ بورسیه تحصیلی مقطع دکترا در آلمان عبارتند از:

داشتن مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد از دانشگا­ه های معتبر با معدل خوب

 

تسلط کافی و زبان انگلیسی (حداقل آیلتس۶٫۵ )

 

جلب نظر یک استاد مشاور (supervisor) که از دکترا فرد را پشتبانی نماید.

 

اکثرا در رشته ­های مهندسی در مقطع دکترا، تحصیل در آلمان به زبان انگلیسی انجام می شود

 

پزشکی و دندانپزشکی به زبان انگلیسی در آلمان

متاسفانه دانشگاههای دولتی آلمان، رشته های علوم پزشکی (پزشکی عمومی، دندانپزشکی، داروسازی، پرستاری، مامائی، هوشبری، … ) را فقط به زبان آلمانی به متقاضیان ارائه می دهند و حتی بصورت تدریس ترکیبی انگلیس- آلمانی نیز وجود ندارد. هر چند که در برخی از دانشگاههای علوم پزشکی این کشور، تسلط به زبان انگلیسی علاوه بر زبان آلمان، یک مزیت خوب برای دانشجویان محسوب می شود و از آنجائی که این افراد می توانند در ضمن دوره تحصیل از منابع آموزشی انگلیسی زبان نیز استفاده نمایند،می تواند در پیشرفت علمی آنان نیز بسیار موثر باشد.

 

در تعداد بسیار اندکی از دانشگاههای خصوصی آلمان و یا دانشگاههای خارجی که شعبه ای در آلمان دارند، علوم پزشکی و دندانپزشکی به زبان انگلیسی هم برگزار می شود که متاسفانه این دانشگاهها مورد تایید وزارت بهداشت و درمان ایران نیستند.

باید خاطر نشان شد که در مقطع کارشناسی ارشد ، برخی از دانشگاههای علوم پزشکی دولتی آلمان، برخی از رشته های پیراپزشکی را به زبان انگلیسی هم ارائه می دهند. از جمله مدیریت بهداشت و یا مدیریتهای سلامت و … . که این مدارک معتبر و مورد تایید وزارت علوم و وزارت بهداشت ایران نیز می باشند.

 

دانشگاه های انگلیسی زبان آلمان

از آجائی که بیش از ۴۰۰ دانشگاه، هوخشوله و فاخوخ شوله و یا مراکز آموزش عالی در کشور آلمان فعال می باشند و از بین متقاضیان تحصیل آلمانی و یا خارجی دانشجو جذب می نمایند، شاید نتوان به طور دقیق اطلاعات و آمار کاملی از دانشگاههایی که حتما برخی از دروس و رشته های تحصیلی را به زبان انگلیسی نیز ارائه می دهند، را اعلام نمود. ما سعی کرده ایم که در این قسمت، اسامی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی آلمان را که در سالهای اخیر در ارائه دروس به زبان انگلیسی سابقه بهتری داشته اند را به شما معرفی نمائیم.

هر چند این لیست ممکن است هر ترم تحصیلی و یا هر سال تحصیل تغییر کند. زیرا تجربه نشان داده است که دانشگاهها ممکن است در ارائه دروس و رشته های انگلیسی زبان، در ابتدای هر سال تغییراتی را در سیستم آموزشی و جذب دانشجوی خود اعمال نمایند.

 

این نکته را نیز خاطر نشان کنیم که در آلمان «هوخشوله» (Hochschule)به عنوان «دانشگاه علوم کاربردی» (UNIVERSITY OF APPLIED SCIENCE) شناخته می شود و «فاخوخ شوله» (Fachochschule)با عنوان « مدرسه فنی» شناخته می شود. Business Schools ها نیز که به اصطلاح فارسی «مدرسه تجاری» گفته می شود، بخشی از یک دانشگاه می باشند که شاید برای آن بتوان معادل «دانشکده» را بیان نمود.

 

در اینجا لیستی از معروفترین و بهترین دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی آلمان که برخی از رشته های تحصیلی خود را در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و یا دکتری در انگلیس ارائه می دهند، برای شما آورده شده است. قبل از هر چیز بیان شود که تعداد دانشگاههایی که در مقطع کارشناسی به زبان انگلیسی دروس را ارائه می دهند، بسیار اندک است:

 

  • دانشگاه علوم کاربردی ماینهایم
  • HOCHSCHULE MANNHEIM/ MANNHEIM UNIVERSITY OF APPLIED SCIENCE
  • دانشگاه فناوری کارلسروهه
  • KARLSRUHE INSTITUTE OF TECHNOLOGY
  • دانشگاه بین المللی علوم کاربردی برلین
  • BERLIN INTERNATINAL UNIVERSITY OF APPLIED SCIENCE
  • دانشگاه علوم کاربردی برمن
  • BERMAN UNIVERSITY OF APPLIED SCIENCE
  • دانشگاه جاکوبز شهر برمن
  • BREMEN JACOBS UNIVERSITY
  • دانشگاه فنی مونیخ

TECHNISCHE UNIVERSITAT MUNCHEN

  • دانشگاه گوتینگن

UNIVERSITY OF GOTTINGEN

  • مؤسسه مکس پلانک( برای دکتری ، فرصت مطالعاتی و کارهای تحقیقاتی)
  • MAX PLANK INSTITUTE
  • دانشگاه آزاد برلین( منظور از آزاد، اسم دانشکاه است. شهریه ندارد)
  • FREIE UNIVERSITAY BERLIN
  • دانشگاه فنی درسدن
  • TECHNISCHE UNIBERSITAT DRESDEN
  • دانشگاه علوم کاربردی مونیخ
  • HOCHSCHULE MUNICH/ MUNICH UNIVERSITY OF APPLIED SCIENCE
  • دانشگاه بن
  • UNIVERSITY OF BON
  • دانشگاه سارلند
  • SAARLAND UNIVERSITY
  • مدرسه مالی و مدیریتی فرانکفورت

FRANKFURT SCHOOL OF FIANCE & MANAGEMENT

  • دانشگاه فنی کایزرس لاترن
  • TECHNISCHE UNIVERSITAT KAISERSLAUTERN
  • دانشگاه هامبورگ
  • UNIVERSITY OF HAMBURG
  • دانشگاه اولم
  • ULM UNIVERSITAT
  • مدرسه مدیریتی لایپزیش
  • HHL LEIPZIY GRADUATE SCHOOL OF MANAGEMENT
  • دانشگاه بایروت
  • UNIVERSITY OF BEYREUT
  • مدرسه مدیریتی اتو-بای شایم
  • WHU-OTTO BRISHIEM SCHOOL OF MANAGEMENT
  • دانشگاه اشتوتگارت
  • UNIVERSITY OF STUTGAR
  • هوخشوله RWTH آخن )یکی از معرفترین و معتبرترین هوخشوله های آلمان که رنکینگ بالاتری از بسیاری از دانشگاههای این کشور دارد )
  • RWTH HOCHSCHULE ACHEN
  • هوخشوله WT برلین
  • HTW BERLIN
  • دانشگاه تکنیکی برلین
  • TECHNISCHR UNIVERSITAT BERLIN
  • دانشگاه تکنیکی دارمشتات
  • TU DARMSTADT
  • دانشگاه هوهنهایم
  • UNIVERSITY OF HOHENHEIM
  • دانشگاه ارفورت
  • UNIVERSITY OF ERFURT
  • دانشگاه فرایبورگ
  • UNIVERSITY OF FREIBURG

 

 رشته های تحصیلی انگلیسی زبان در آلمان

 

اینکه شما بدون داشتن هیچ مزیت ویژه و یا مقاله ها و کارهای تحقیقاتی خاص و بدون دریافت بورسیه و فاتد واسکولارشیب، در یک دانشگاه خارجی تحصیل رایگان به زبان انگلیسی داشته باشید، یکی از مزیت ها و ویژگی هایی است که شاید بتوان گفت به ندرت می توان در یک کشور خارجی بدست آورد. بنابراین اگر کمی زمان بگذارید و شرایط  خود را برای تحصیل به زبان انگلیسی در آلمان مهیا کنید، می تواند بسیار ارزشمند برای شما باشد.

 

امکان تحصیل به زبان انگلیسی در بسیاری از رشته­ ها در دانشگاه های آلمان با توجه به تغییرات نظام آموزش عالی این کشور، برای طرفداران و متقاضیان خارجی فراهم شده است. هرچند تعداد رشته هایی که به زبان انگلیسی در این کشور ارائه می شوند کمتر از رشته های آلمانی زبان است، هم چنان تعداد زیادی رشته های تحصیلی وجود دارد که به زبان انگلیسی ارائه شوند و شما می توانید روی دریافت پذیرش تحصیلی انگلیسی زبان از دانشگاههای آلمان و تحصیل در این دانشگاهها به زبان انگلیسی حساب باز کنید.

 

به طور کلی ، بیشترین تعداد رشته های انگلیسی زبانی که در دانشگاههای آلمان ارائه میشوند در زمینه های علوم مهندسی, علوم طبیعی و علوم اجتماعی، مدیریت و اقتصاد، و رشته های طراحی و هنر می باشد.

 

همچنین در رشته های زبان و مطالعات فرهنگی، علوم پزشکی و دندانپزشکی، هنر، علوم ورزشی و دامپزشکی ، به ندرت می توانید دوره های ارائه شده به زبان انگلیسی در دانشگاه های آلمان را پیدا کنید.

 

در مقطع کارشناسی، برخی از رشتها مانند: کامپیوتر و فناوری اطلاعات، مهندسی الکترونیک، مهندسی مکانیک و هوافضا و مدیریت بازرگانی، در مقایسه با رشته های دیگر، بیشتر به زبان انگلیسی در دانشگاههای آلمان تدریس می­ شوند. البته در برخی از رشته ­های انگلیسی زبان ، ممکن است تحصیل در ترم اول دوره کارشناسی فقط به زبان انگلیسی صورت می پذیرد و در ترم­ های پایانی، دوره ­ها به زبان آلمانی ارائه ­گردند. بنابریان هنگام انتخاب رشته و دانشگاه خود برای تحصیل به انگلیسی در آلمان، بررسی بیشتری نمایید تا دچار مشکل نشوید.

 

در زیر برخی از رشته های انگلیسی زبان در دانشگاههای آلمان را که ما بر اساس تجربه کاری در چند سال اخیر بدست آورده ایم، برای شما لیست شده است.

 

 توصیه ما به همه دوستان این است که چون دانشگاههای آلمان ممکن است در هر سال تحصیلی رویه خود را تغییر دهند، قبل از هر اقدام، از وجود و ارائه این رشته ها به زبان انگلیسی برای ترمی که مد نظر برای تحصیل در آلمان دارید، اطمینان حاصل نمائید

 

  • علوم کشاورزی ، علوم جنگلداری و مدیریت چوب
  • محیط زیست و گرایشهای مختلف آن
  • هنر، هنرهای زیبا، هنرهای اجرایی، طراحی
  • موسیقی، موسیقی شناسی و پژوهش موسیقی
  • علوم اقتصاد و گرایش های ان
  • حقوق، حقوق تجارت و حقوق بین الملل
  • مهندسی فضا
  • معماری و برخی از گرایش های آن، دکوراسیون داخلی
  • زیست شناسی و میکروبیولوژی
  • مهندسی عمران و مهندسی ساخت و ساز
  • شیمی، پلیمر، مهندسی شیمی و فرایند تکنولوژی
  • مهندسی عمومی
  • مهندسی الکترونیک
  • مدیریت، برنامه ریزی، مدیریت بازرگانی و گرایش های مختلف مدیریت
  • فیزیک و مهندسی فیزیک و اختر شناسی
  • تکنولوژی غذا
  • علم مواد و مهندسی مواد
  • مهندسی مکانیک
  • مهندسی برق قدرت
  • مهندسی کشتیرانی،دریانوردی
  • تکنولوژی علوم رسانه و رسانه
  • علوم اجتماعی و انسانی
  • علوم آموزشی
  • علوم سیاسی
  • روانشناسی(بیشتر خصوصی است)
  • زبان و مطالعات فرهنگی
  • زبان شناسی و زبانها مختلف
  • مطالعات فرهنگی
  • مطالعات اسیای شرقی
  • مطالعات انگلیسی، مطالعات امریکا
  • قوم شناسی
  • مطالعات المان و زبان المان معاصر
  • فلسفه اروپای مدرن
  • کتابداری
  • فلسفه
  • ریاضی و علوم طبیعی
  • علوم کامپیوتر و IT
  • علوم نانو
  • علوم اعصاب
  • مدیریت بهداشت و مدیریتهای سلامت

 

شهر های محبوب آلمان از نظر دانشجویان بین المللی

برخی از شهر های آلمان بیش از دیگر  شهر های این کشور،  مورد توجه دانشجویان بین المللی قرار دارد. دانشجویان برای این انتخاب خود دلایل متفاوتی را در نظر می گیرند. برای برخی خلوت بودن شهر برای اینکه بتوانند در آرامش به تحصیلات خود بپردازند، مهم است و برای برخی دیگر بزرگ بودن و شلوغی شه و یا امکان کار دانشجوئی در یک شهر مهم می باشد. برخی از شهرهای جذاب و پر طرفدار برای دانشجویان بین المللی عبارتند از:

برلین:

یکی از مقاصد محبوب نزد دانشجویان بین المللی می باشد و به عنوان بهترین شهر برای دانشجویان به شمار می رود. عمده ترین علت برای جذب دانشجویان وجود دانشگاه های معتبر، محیط و فضایی با فرهنگ های مختلف و موقعیت های شبکه ای می باشد.

 

شهر بن:

دارای کارناوال و سازمان های بین المللی است و موقعیت های شغلی برای فارغ التحصیلان ایجاد می کند. این شهر همچنین دارای ابعاد فرهنگی بسیاری است که می تواند مورد توجه قرار گیرد.

 

شهر مونیخ :

شهری مقرون به صرفه برای دانشجویان از نظر هزینه تحصیل محسوب می شود. در این شهر جشنواره های بزرگ برگزار می شود. پایتخت باواریا بالاترین سطح استاندارد زندگی را دارا می باشد و فضا و محیطی دوستانه را برای دانشجویان بین المللی فراهم می دارد.

 

هامبورگ:

سومین شهر بندری در اروپا و قطب مالی و صنعتی به شمار می رود. دانشجویان از سطح بالای تحصیلی در این شهر بهره مند هستند و قادر هستند که ساختمان های تاریخی را مورد بررسی قرار دهند.

 

بوخوم:

به عنوان قطب صنعتی آلمان و معروف به منطقه صنعتی RUHR که دانشجویان بین المللی تمایل دارند در دانشگاه این شهر و یا شهرهای اطراف مثل اسن، دورتموند، دوسلدورف و … ، تحصیل کنند و مشغول به کارآموزی نیز بشوند.

 

اشتوتگارت:

با توجه به این که در اطراف این شهر شرکتهای بزرگی صنعتی همانند بنز، بی ام و ، ادیداس ، زیمنس و … قرار دارند، دانشگاه اشتوتگارت و یا شهرهای اطراف آن یکی از پرطرفدارترین دانشگاههای آلمان برای مهندسین می باشد.

 

اطلاعات عمومی آلمان

 

کالج در آلمان

 

در این مقاله، مطالب و موارد کامل و دقیقی در خصوص کالج دانشگاهی در آلمان برای شما آورده شده است. از شما درخواست می شود اگر بدنبال تحصیل در کالج و دانشگاههای آلمان هستید این مطلب را حتما تا انتها مطالعه نمائید. مطالب بر اساس آخرین اطلاعات از کالج های آلمان در سال ۲۰۱۹ نوشته شده است.

لیست مطالبی که در این مقاله مطالعه می نمائید:

 

کالج دانشگاهی در آلمان  Studienkolleg

 

دانش آموزان آلمانی بر اساس قوانین آموزشی ایالتی که در آن زندگی می کنند، می توانند از سال نهم و یا دهم دبیرستان، وضعیت خود برای ورود به دانشگاههای آلمان را مشخص نمایند. یعنی به دیپلم های فنی و یا مهارتی اکتفا کنند و بعد از آن وارد دوره های آسبیلدونگ شوند و یا به تحصیل خود ادامه داده و با دیپلم کامل وارد دانشگاه شوند.

 

در سیستم آموزشی آلمان، بر اساس قوانین وزارت آموزش و پرورش این کشور، دانش آموزانی که قصد تحصیل در دانشگاههای این کشور را دارند می بایست دیپلم ۱۳ ساله این کشور با نام عمومی (Abitur) را دریافت نمایند. داوطلبان با توجه به گرایش رشته مورد علاقه‌شان برای تحصیل در دانشگاههای آلمان و یا سایر مراکز آموزش عالی در این کشور، در یکی از دوره‌های کالج شرکت می‌کنند.

 

 

دوره های کالج دانشگاهی در آلمان مخصوص خارجی ها می باشد.در واقع دانش آموزان آلمانی بعد از دریافت دیپلم مستقیم وارد دانشگاه می شوند

 

اما سایر افرادی که از کشورهای دیگر می خواهند وارد آلمان شوند، ملزم به گذراندن دوره یک ساله کالج دانشگاهی هستند. به بیان ساده تر، Studienkolleg یک کالج مقدماتی در آلمان است که به منظور آماده سازی دانشجویان بین المللی که مایل به تحصیل در آلمان هستند، اما مدارک تحصیلی آنها با معیارهای سیستم آموزش آلمانی مطابقت ندارد، طراحی شده است.

 

دوره یک ساله کالج در آلمان را می‌توان با دوره پیش دانشگاهی در ایران مقایسه کرد. با این تفاوت که یکی از برنامه‌های ثابت در کالج، یادگیری زبان آلمانی است. در کنار زبان آلمانی دروس مختلفی نیز ارائه می‌شود.

 

دوره‌های آموزشی در کالج را می‌توان به دو گروه اصلی تقسیم کرد:

گروه اول :دوره‌هایی برای علاقه‌مندان به تحصیل در دانشگاه را شامل می‌شود

گروه دوم:دوره‌هایی است برای علاقه‌مندان به تحصیل در سایر مراکز آموزش عالی.

 

 

معمولاً دوره Studienkolleg  دو ترم تحصیلی یا یک سال تحصیلی کامل به طول می انجامد. هدف آن آماده سازی شما با مهارت و دانش لازم در مورد موضوعات خاص مرتبط با دوره دانشگاه مورد علاقه شما است.برای ورود به این دوره، باید حداقل دانش زبان آلمانی را داشته باشید.

 

 تجربه نشان میدهد که افرادی که دارای مدرک زبان B2 با نمرات بالای ۸۵ هستند امکان قبولی در آزمون ورودی کالج برا ی آنها بسیار زیاد است

 

همچنین در طی دوره کالج، شما علاوه بر دروس اختصاصی، زبان آلمانی را نیز مجددا در کالج می خوانید و در نهایت سطح زبان آلمانی شما در آخر کالج به حد بالایی خواهد رسید و در دانشگاه هیچ مشکلی نخواهید داشت.

 

 

دانستن این نکته نیز حائز اهمیت است که برای ثبت نام در برخی از کالج‌ها و اخذ پذیرش از آنها، می‌بایست در ابتدا در رشته‌ای دانشگاهی ثبت نام کرده و سپس با توجه به گرایش رشته انتخاب شده، نسبت به پذیرش کالج اقدام نمایید. در واقع، اگر می خواهید در آلمان به عنوان دانشجوی بین المللی غیر اتحادیه اروپا تحصیل کنید، ابتدا مدارک تحصیلی شما در دوران دبیرستان ارزیابی و بررسی شود  و در  دانشگاه های آلمان به رسمیت شناخته شود. هر مدرک تحصیلی که در کشور خود بدست آورده اید، باید با شرایط صلاحیت آلمانی ارزیابی شود.

 

 

بسیاری از دانشجویان خارجی که هیچ اطلاعات قبلی در مورد سیستم آموزش آلمان ندارند و با ترس از این مسئله، انگیزه خود را از دست می دهند و این پایان رویا برای تحصیل در آلمان است. اما با ورود به کالج و گذرانده این دوره، این نگرانی و ترس از بین خواهد رفت.

 

از سوی دیگر در طی یک سال تحصیل در کالج های آلمان، اطلاعات عملی افراد از رشته های تحصیلی، دانشگاهها و آینده کاری آنها بسیار زیاد خواهد شد و با خیال آسوده نسبت به رشته تحصیلی خود برای مقاطع بالاتر اقدام خواهند کرد. بسیاری از دانشجویان خارجی، در مورد دوره Studienkolleg به عنوان اتلاف وقت فکر می کنند، ولی آمار نشان می دهید که دانشجویان بین المللی که قبل از تحصیل در دانشگاه، دوره های کالج را گذرانده اند، موفق تر از سایر افراد هستند.

 

 

اما چه افرادی باید کالج بروند؟

 

۱- افرادی که فقط دیپلم سه ساله به همراه پیش دانشگاهی ایران را دارند و تحصیلات دانشگاهی ندارند.

 

۲- افرادی که دارای دیپلم  سه ساله نظام جدید دبیرستانهای ایران را دارند(دوره دوم متوسطه در نظام  جدید آموزش و پرورش ایران)

 

۳- افرادی که دارای دیپلم و پیش دانشگاهی و یا دیپلم نظام جدید ایران هستند و کمتر از یک سال در یکی از رشته های ایران تحصیل کرده اند(فقط یک ترم در دانشگاه بودند) و یا در طی دو ترم دانشگاه، کمتر از ۳۲ واحددرسی را گذراندند ( این مورد می تواند در دانشگاه های آلمان متفاوت باشد, با دانشگاه در تماس باشید برای اطمینان قبل از ارسال مدارک ) و حالا قصد تحصیل در دانشگاههای آلمان را دارند.

 

 

بقیه افرادی که در دانشگاههای ایران(دولتی، سراسری روزانه و یا شبانه، آزاد (البته با معدل بالای ۱۷) دو ترم کامل و بالای ۳۲ واحد درسی را پاس کرده اند و معدل بالای ۱۶ دارند، نیازی به گذراندن دوره کالج ندارند.

 

نکته بسیار مهم

قوانین بعضی از دانشگاه های آلمان ممکن است در این زمینه متفاوت باشد. اگر شرایط شما متفاوت با آنچه که در بالا ذکر شد میباشدو یا در دانشگاههای دیگری تحصیل کرده ای، برای اطمینان از اینکه باید به کالج بروید و یا دانشگاه، می توانید با دانشگاه مد نظر خود و یا با سازمان UNI-ASSIST مکاتبه داشته باشید و یا به سایت Anabin که لیست همه دانشگاه های ایران را دارد و اعتبار آنها را از نظر آلمان مشخص کرده است، مراجعه نمائید.  از این لینک میتونید برای جستجو استفاده کنید: http://anabin.kmk.org/no_cache/filte…itutionen.html

 

اگه جلوی اسم دانشگاه شما H+ باشه یعنی معتبر هست و اگه H- باشه یعنی معتبر نیست و اگر علامت H+/- باشد یعنی اینکه اعتبار دانشگاه شما را دانشگاهی که در آلمان انتخاب کرده اید مشخص می نماید

 

 

رشته ها و دوره‌های مختلف کالج در آلمان:

همانطور که ما در دوران متوسطه در دبیرستان رشته های مختلف علوم تجربی, ریاضی و فیزیک, علوم انسانی، هنر و … را داریم، در کالج دانشگاهی آلمان هم چند رشته مختلف وجود دارد که با توجه به رشته ای که در فرم پذیرش پر می کنید، انتخاب می شود. مثلا اگر قصد دارید زیست شناسی بخوانید، باید در یک رشته خاص شرکت کنید به نام M-Kurs که دروس آن متناسب با رشته ی زیست شناسی است. افرادی که قصد تحصیل در دانشگاه و رشته‌هایی همچون پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، زیست‌شناسی و ژنتیک و میکروبیولوژی را دارند، می‌بایست در دوره یک ساله  (M-Kurs)کالج دانشگاهی شرکت کنند. از جمله کالج‌ها و دانشگاههایی که این دوره را ارائه می‌کنند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: فرانکفورت، برلین، هامبورگ، ماینس، لایپزیگ، مونیخ، زاربروگن، هایدلبرگ، کاسل، هاله و هانوفر.

 

علاقه‌مندان به تحصیل در رشته‌های ریاضی و سایر رشته‌های علوم طبیعی و فنی مهندسی که تمایل به تحصیل در دانشگاه دارند، می‌بایست در دوره (T-Kurs)، شرکت کنند. امکان گذراندن این دوره در کالج، علاوه بر شهرهایی که در بالا ذکر شد، در این موارد نیز وجود دارد: بوخوم، دارمشتات، فرایبورگ، کارلسروهه و پتسدام.

 

علاقه‌مندان به تحصیل در رشته‌های اقتصاد و علوم اجتماعی، دوره (W-Kurs)، را می‌گذرانند. شرکت در این دوره در شهرهای نامبرده امکان‌پذیر است. افرادی که علاقه‌مند به تحصیل در رشته‌های علوم انسانی هستند، در دوره (G-Kurs)، شرکت می‌کنند. و اما دوره (S-Kurs)، که در برخی از کالج‌ها با دوره مربوط به رشته‌های علوم انسانی یک جا تدریس میشود، تحصیل در رشته‌های زبان خارجی را شامل می‌شود. البته به استثنای زبان و ادبیات آلمانی. برای تحصیل در این رشته بایستی در دوره G شرکت کرد.

 

 

بسته به رشته تحصیلی خود که می خواهید در آلمان تحصیل کنید ، لازم است که در یکی از دوره های زیردر کالج شرکت کنید

 

T-Kurs دروس ارائه شده در این کورس: آلمانی ، ریاضی ، فیزیک ، شیمی و انفورماتیک

 

M-Kursدروس ارائه شده در این کورس: آلمانی،ریاضی ، فیزیک ، شیمی و زیست شناسی

 

W-Kurs دروس ارائه شده در این کورس: آلمانی ، ریاضیات ، اقتصاد ، تجارت و جامعه شناسی

 

G-Kurs دروس ارائه شده در این کورس: آلمانی، تاریخ، ادبیات آلمانی، جامعه شناسی و آمار

 

 

 کلاس های آموزش زبان آلمانی در تمام دوره ها و رشته های کالج، تدریس می شوند. زیرا فارغ از نوع دوره شما زبان آلمانی را یاد خواهید گرفت

 

 انتخاب رشته های تحصیلی در کالج

 

M-Kurs : برای تمام کسانی که میخواهند در دانشگاه رشته های علوم پزشکی, زیست شناسی، میکروبیولوژه، ژنتیک و داروسازی بخوانند.

T-Kurs: برای کسانی که میخواهند ریاضی، شیمی،فیزیک یا رشته های مهندسی بخوانند.
W-Kurs: برای کسانی که میخواهند رشته های اقتصاد، مدیریت،علوم اجتماعی، حسابداری و … بخونند.
G-Kurs : شامل حقوق و فلسفه و آشنایی با ادیان و… میشود

S-Kurs: : برای افرادی که میخواهند در رشته های مختلف زبانهای خارجی مثل زبان انگلیسی، اسپانیولی، ایتالیایی، فرانسوی و … تحصیل کنند.

 

دوره‌هایی که منتهی به تحصیل در سایر مراکز آموزش عالی در آلمان می‌شوند، به چهار گروه تقسیم می شوند:

گروه اول:

رشته های فنی و مهندسی را شامل میشود دوره TI ) )

 

گروه دوم:

رشته های علوم اقتصاد را در بر میگیرد دوره WW ))

 

گروه سوم:

رشته های هنر دوره GD ) )

 

گروه چهارم:

رشته های علوم اجتماعی دوره( SW )

 

نکته۱: همه ی کالج ها, همه ی این رشته ها رو ارائه نمیدهند. مثلا در کالج دانشگاه بوخوم M-Kurs ارائه نمیشود.

 

نکته۲: در بعضی کالج ها ممکن است درسی به نام Informatik هم داشته باشید. مثل کالج شهر هانوفر. جدول دروس و رشته های این کالج و ساعت تدریسشان در هفته را به صورت نمونه اینجا می بینید:

 

 

M-Kurs T-Kurs W-Kurs
Deutsch ۱۰ Stunden ۱۰ Stunden ۱۰ Stunden
Mathematik ۵ Stunden ۸ Stunden ۸Stunden
Physik ۵ Stunden ۸ Stunden
Chemie ۵ Stunden ۴ Stunden
Biologie ۵ Stunden
Wirtschaft (VWL + BWL) ۸ Stunden
Geschichte, Geographie, Politik ۴ Stunden
Englisch ۴ Stunden
Informatik ۲ Stunden ۲ Stunden ۲ Stunden

 

نکته ۳: سطح دروس کالج پایین تر از دروس دبیرستان ایران است و به زبان آلمانی ارائه میشود که باعث میشود ادبیات تخصصی رشته ی مورد نظرتان را به آلمانی یاد بگیرید.

 

نکته۴: کلاس های کالج تماما اجباری هست و باید در آنها شرکت داشته باشید. اگر DSH یا مدرک TestDaF داشته باشید میتوانید فقط از کلاس آلمانی معاف شوید و همینطور از قسمت زبان آلمانی امتحان پایانی کالج.کلاس ها هم هر روز و معمولا” از صبح تا ظهر برگزار میشود.

 

 آزمون ورودی کالج:

 

دوره ی کالج با یک امتحان ورودی به نام ( Aufnahmetest ) یا (Aufnahmeprüfung) شروع میشود که حتما باید این امتحان را قبول شوید تا بتوانید در کالج ثبت نام کنید. در بعضی از کالج ها امتحان از دو بخش آلمانی و ریاضی تشکیل شده و در برخی دیگر هم فقط آزمون زبان آلمانی است. البته دروس آزمون ورودی، بستگی به کالجی که براش اقدام میکنید و رشته شما دارد. مثلا در بعضی از کالجها برای رشته M-Kurs علاوه بر زبان آلمانی، ریاضی و زیست هم است.

 

بخش آلمانی در سطح B2 و شاید هم بالاتر هست و دارای بخش های مختلفی هست. مثلا باید یه متن ناقص را پر کنید! که البته سوالات کالج ها در قسمت آلمانی میتوانند متفاوت باشند. ولی این مدل رایج تر هست و بهتره به سایت کالج مراجعه کنید و نمونه ای از سوالات المانی امتحان ورودی رو دانلود کنید.

 

 

بخش ریاضی از چند سوال ساده تشکیل شده است. مثل ساده کردن یا بدست آوردن مساحت. اما همین قسمت مهمترین قسمت امتحان به حساب میاید. چون اکثرا ضعیف در ریاضی هستند و یا حتی اگه معلومات ریاضی خوبی هم داشته باشند، نمی توانند سوالات رو که به آلمانی نوشته شده جواب بدهند.بهترین کار اینکه ۲ تا ۳ ماه قبل از رفتن به آلمان نمونه سوالات امتحان ورودی رو دانلود و تمرین کنید! صورت سوالات را ترجمه کنید و متوجه شوید. مثلا بدونید Vereinfachen Sie so weit wie moeglich یعنی تا حد ممکن ساده کنید! یا بدونید عبارت های جبری را به چه صورت مینویسند. با تمرین این مشکل حل میشود. اگه امتحان را قبول نشدید، باید در یک دوره ی آمادگی برای امتحان ورودی شرکت کنید که هزینه هم دارد. ولی با تمرین مشکلی پیش نمی اید.

 

امتحان پایانی کالج :

 

Feststellungspruefung یا FSP اسم امتحان پایانی کالج هست. با قبولی در این امتحان که از دو بخش نوشتاری و شفاهی تشکیل میشود، پرونده ی یک سال تحصیل شما در کالج بسته شده و شما مجوز تحصیل در دانشگاه های آلمان رو کسب می کنید.

 

 مدرک زبان این آزمون با توجه به نمره قبولی، معادل DSH و TestDaF هست و شما دیگر نیازی به داشتن این مدارک برای ورود به دانشگاه ندارید

 

بعد از اینکه این مدرک را گرفتید و با توجه به نمره ی شما در این آزمون، برای درخواست پذیرش از دانشگاه ها اقدام میکنید و درصروت گرفتن پذیرش، تحصیل شما در دانشگاه آغاز می شود

 

نمره کالج ها هم از ۱ تا ۵ است. ۱ بالاترین نمره است و برای افرادی که قصد تحصیل در رشته های پزشکی را دارند باید نمره آنها بین ۱ تا ۱٫۲ باشد و برای دندانپزشکی تا ۱٫۴ و برای داروسازی تا ۱٫۵٫ این قاعده برای اکثر دانشگاههای آلمان تقریبا” یکی است.  همچنین در نظر داشته باشید که معدل دیپلم و پیش دانشگاهی شما نیز با ضریب یک در نمره پیاین دوره کالج شما ، تاثیر دارد.

 

 

نکته۱:

فقط در دانشگاه و کالج مونیخ ، معدل دیپلم و پیش دانشگاهی ایران در آزمون FSP پایان دوره کالج تاثیری ندارد.

نکته۲:

توجه کنید که تعداد کالج ها در آلمان محدود هستند و معمولا در هر ایالت آلمان بین یک یا دو کالج وجود دارد(در برخی از ایلتها مثل برمن، اصلاگ کالج وجود ندارد). لذا هر کالج مربوط به یک یا چند دانشگاه واقع در یک ایالت هست.به خاطر همین برای مکاتبه یا دریافت هر گونه اطلاعات از نحوه فعالیت آنها و یا چگونگی روند پذیرش از آنها باید با خود دانشگاه در ارتباط باشید نه کالج.  مدارک هر کالجی در کل آلمان معتبر هست و شما بعد از پایان کالج، برای هر دانشگاهی می توانید اقدام کنید. کالج ها اکثرا مجانی هستند به جز چند ایالت خاص مثل دو کالج شهرهای Dresden و Glauchau که هزینه دارند.

چگونه شانس قبولی خود در امتحان ورودی کالج را افزایش دهیم

 

مبحث کالج رو اگر به چهار بخش: پذیرش گرفتن، قبولی در امتحان ورودی، تحصیل در کالج و دوران پس از کالج و قبل از دانشجو شدن تقسیم کنیم، یکی از اساسی ترین و مهمترین ترین قسمت های آن ، قبولی در امتحان ورودی هست

 

اما چگونه؟

کدام کالج و موضوع امتحان : در ابتدا تکلیف خود را مشخص کنید. اینکه کدام کالج ها قرار هست امتحان ورودی دهید. تاریخ بعضی از امتحانات کالج ها بر حسب اتفاق، در یک روز میباشد که شما باید یکی را انتخاب کنید. با مشاوره کامل در موسسه سروش دانش، میتوانید بهتر انتخاب کنید. مباحث امتحان ورودی چه ها هستند. همه را بر روی کاغذ بیاورید.

 

منابع : متناسب با نوع کالجی که انتخاب کردید،منابع خود را پیدا و انتخاب کنید. انتخاب منابع خیلی مهم است. چرا که بسی بسیار منابع وجود دارد اما شما به هیچ عنوان نیاز نیست همه آنها را در وقت کم تمام کنید. فقط کتاب زرد لوکن تست رو خوندن اصلا کافی نیست. حتما باید نمونه سئوالات کالج را کار کرده و تا جای ممکنه زبان المانی خود را تقویت کنید.

 

هدف گزاری و برنامه ریزی دقیق: زمان بندی کنید روی تقویم از اولین امتحان تا آخرین امتحان. چه مباحثی را باید تمام کنید و چه مقدار از منابع را به اتمام برسانید. بیهوده وقت خود را تلف نکنید.

 

پلن B بگذارید. اگر به اتمام یک کتاب و یا به تاریخ مورد نظر برای تموم کردن مبحثی نرسید باید چکار کنید؟. در این صورت باید برنامه دیگری را درنظر داشته باشید به عنوان جایگزین برنامه اول که البته قابلیت اجرا دارد و شما را به مقصد می رساند.

 

در درس خواندن برای خود تنوع و استراحت در برنامه هایتان نیز بگنجانید. یادتان نرود شما هم انسان هستید

 

جو و محیط خوب و همسوی با تفکرات خودتون را پیدا کنین! به خصوص دیده شده که روزهای قبل از آزمون، متقاضیان کالج رو میبینیم که چطور با شایعه و ذکر مصیبت ها دور هم جمع میشوند و به همدیگه استرس بیجا وارد میکند!

 

هتل بلیط قطار یا اتوبوس و مدارک مورد نیاز برای هر کالج رو چک کنید

 

 

محتوای دروسی که در کالج های آلمان تدریس می شوند چیست؟

 

ما برای آشنایی بیشتر شما با منابع درسی و محتویات مطالبی که در کالج های دانشگاهی آلمان تدریس می شوند و دانشجویان را برای ورود به دانشکاه آماده می کنند، نمونه ای ازمحتوای دوره T-KURS    در کالج بوخوم را در زیر آورده ایم:

در دوره کالج دانشگاهی، دانشجویان با مرور مفاهیم و مباحثی که در دبیرستان خوانده اند، از یک سوء مباحث به شکل جامع تر و با دانش به روز برا ی آنها توصیف می شود و به شکل عملی نیز با آنها آشنا می شوند ، و از سوی دیگر اصطلاحات و لغات تخصصی هر درس را به زبان آلمانی نیز فرا می گیرند تا در دانشگاه دچار مشکل نشوند. دروسی که در دوره کالج مهندسی به دانشجویان تدریس می شودشامل: زبان آلمانی، ریاضیات، شیمی و فیزیک می باشد که در این مقاله به تفصیل در خصوص منابع و سرفصل هایی که در این دروس ارائه می شوند، توضیح خواهیم داد.

 

خاطر نشان می گردد که این دروس بر اساس نظام آموزشی کالج بوخوم آورده شده است که بیش از ۸۰% این مباحث  در اکثر کالج های دانشگاهی آلمان نیز تدریس می شوند.

 

زبان آلمانی

 

دوره های آموزش زبان آلمانی از سطح متوسط شروع می شود و در پایان ترم دوم منجر به آزمون نهایی پایان کالج می شود.

 

مدرک زبانی که در انتهای این دوره به دانشجویان اعطا می شود ،معادل آزمون و یا مدرک زبان آلمانی برای ورود به دانشگاه ها که همان (DSH)  و یا TestDaF  سطح ۴ است، می باشد.

 

دوره ها در دو قسمت  دروس اصل و پروژه تقسیم بندی شده اند که در درس اصلی (هشت هفته) واژگان و ساختارهای گرامری لازم برای درک و تولید متون با محتوای فنی و علمی را یاد خواهید گرفت.

 

در درس پروژه (چهار هفته)، دانشجویان در گروه های کوچک کار تقسیم شده و فعالیت می کنند. در این پروژه، با انواع متن ها و اشکال کاری مانند سخنرانی های نوشتاری ، سخنرانی ها ، پروتکل ها ، توضیحات آزمون و غیره) آشنا می شوید.

 

علاوه بر این ، چهار ساعت در هفته نیز فعالیت فوق برنامه دارید که در آن تمرین های زبانی-عملی و استفاده از تکنیک های یادگیری ارائه می شود.

 

مطالب دوره:

سر فصل مباحث ارائه شده در درس زبان آلمانی در این دوره عبارتند از:

  • دانش و ادراک (به عنوان مثال ، تکنیک های یادگیری ، ادراک و …)
  • فناوری و جامعه (به عنوان مثال تاریخ صنعتی منطقه روهر آلمان ، چشم اندازهای آینده و …)
  • ارتباطات و رسانه ها (به عنوان مثال توسعه رسانه ها ، کارکرد رسانه ها)
  • فناوری و طبیعت (به عنوان مثال تغییر آب و هوا ، تولید انرژی جایگزین ، بیونیک و …)
  • دانشگاه (به عنوان مثال موضوع مطالعه ، درخواست کارآموزی ، فرم های تدریس)
  • زندگی در آلمان (به عنوان مثال: آشنائی با جامعه و فرهنگ آلمان ، جشنواره ها ، سنت ها و …)
  • علوم طبیعی (به عنوان مثال تشریح آزمایشات در فیزیک و شیمی)

 

listening  شنیداری:

  • Textsorten سخنرانی / مصاحبه / گفت و گو / اخبار / / فیلم و ویدئو/ و غیره
  • تمرین هایی برای گوش دادن به درک مطل و متن ها: به عنوان مثال تولید مثل قسمت هایی از محتوای متن / پاسخ دادن به سؤالات ، تکمیل جملات / گردآوری اطلاعات گردآوری اطلاعات در یک جدول / تهیه طرح و غیره.

 

READING درک مطلب:

  • متون: متون فنی / متون روزنامه / متون داستانی / جداول / نمودار / نقشه ها ، و غیره
  • تمرین هایی برای درک مطلب: رئوس مطالب / توضیحات متن / ایجاد یک طرح / جدول / نوشتن تصاویر / نقشه ها / ارائه هدف / تحلیل نویسنده ضمنی / صریح / تحلیل و تفسیر متون و غیره.

WRITING نوشتاری:

  • متن ها: ارائه / / گزارش / شرح ابزارها / آزمایش ها / نامه رسمی / نوشتن CV  / سخنرانی / بحث و غیره
  • تمرین برای تولید متون / واژگان
  • دستور زبان علمی و فنی: مفاهیم اساسی گرامری / اصلاح افعال ، اسمها و صفت ها / موقعیت ها در جمله / تشکیل کلمه / جمله نسبی و پیوندها / جمله قضیه ، مجموعه سؤالات غیرمستقیم و پیش نویس های اضافه شده / گزاره جزئی یا اصطلاحات کلمه ای.

 

کتب منابع درسی:

Klaus Lodewick. DSH & Study Preparation. University of Göttingen: Fabouda-Verlag, 2001.

Karin Hall and Barbara Scheiner: Exercise grammar DaF for advanced: Instruction and exercise book. Ismaning: Publisher for German, 2001.

  ریاضیات:

 

اگر در دوران دبیرستان دروس ریاضی خوبی داشتید ، بسیاری از مباحث ریاضی در کالج دانشگاهی برای شما آسان خواهد بود. با این حال ، مطالب ارائه شده شاید با آنچه که شما در دبیرستان آموخته اید تا حدی متفاوت باشد.

از یک سو با اصطلاحات و عبارات ریاضی به زبان آلمانی آشنا می شوید. البته این فقط مربوط به یادگیری اصطلاحات جدید در زبان آلمانی نیست و استفاده صحیح و دقیق از زبان عمومی به همراه فرمول های علمی گرا و فرم گفتار آنها،  برای تحصیل در کالج و حتی بعدا در دانشگاه ضروری است. از سوی دیگر ، شما مطالب و موضوعاتی که از مدرسه فرا گرفته اید را به شکل عمیق و مفهومی تر فراخواهید گرفت و این برای آینده دانشجویان علوم مهندسی بسیار مهم است. البته برخی از مضامین و مباحث ریاضی این دوره ها نیز  برای شما جدید است.

محتوای دوره :

(تقریباً ۷۰٪ مطالب در خصوص توابع ، حد ، مشتقات و حساب انتگرال و بردار می باشد و حدود ۲۰% مطالب نیز : هندسه در فضا با روشهای برداری / اصول اساسی شامل ساختار سیستم عددی و ساختار اعداد پیچیده می باشد.

مبانی:

مجموعه ها،  تمرین های عملی؛ متغیرها / مطالب حد و پیوستگی،. مقادیر و نامساوی ها / قضایای علمی ، تدوین صحیح روش اثبات / سیستم خطی معادلات/ راه حل های سیستماتیک.

مشتق و توابع اولیه:

توابع / نمودارها / توابع معکوس ، ترکیب توابع / توابع مثلثاتی، دایره واحد ، نمودارهای محرک. توابع و خصوصیات آنها ، توابع قوسی ، محاسبات مثلث ، قضایا، توابع سینوس ، معادلات مثلثاتی / همگرایی: توالی عددی ، معیارهای همگرایی ، مقادیر انباشت ، مشتق (مقدار دیفرانسیل و معنی هندسی) ، تقریب خطی ، قوانین تمایز ، توابع مشتق ۱ و ۲ ، لگاریتم، مشتقات، حساب دیفرانسیل، محاسبه انتگرال، نامشخص انتگرال ، روش های ادغام (ادغام جزئی ، تعویض ، تجزیه کسری جزئی) ؛ انتگرال تعریف (برنامه برای محاسبه سطوح و حجم چرخش) ، انتگرالهای نادرست/ اعداد مختلط: خصوصیات ساختاری اعداد مختلط

بردارها:

فضای برداری Rn: تعاریف ، عملیات محاسباتی ، تصویر گرافیکی در  R2 و R3  /معادلات خط مستقیم در R2 و R3/ مسافت ها ، زاویه ها ، هندسه فضا ، تقاطع خطوط / محاسبات حجم

 

منابع دورس ریاضی:

Schoolbooks:

  • Jahnke and H. Wuttke. Mathematics: 11th school year. Berlin: Cornelsen, 2000.
  • Jahnke and H. Wuttke. Mathematics: Analysis. Berlin: Cornelsen, 2001.
  • Kuypers (eds.). Mathematics for High Schools: Analysis. 1970th

University Books:

  • Brunner. Mathematics for Chemists I & Spectrum, 1996.
  • Forster. Analysis I, Vieweg. 1980th
  • Papula. Mathematics for engineers. Vieweg. 1990th Mathematical Language:
  • Beutelspacher. This is o.B.d.A. trivial. Vieweg. 1,991th  J. Maurer. Mathemecum. Vieweg. 1,981th

 

فیزیک:

 

انتخاب موضوعات برای تدریس فیزیک در دوره T ویژه دانشجویان علوم مهندسی است. بخش زیادی از دروس فیزیک شامل آموزش جدی برای یادگیری تئوری است. از جمله به عنوان مثال تعاریف و توصیف ها. مفاهیمی همچون:  مفهوم انرژی. علاوه بر آن ، آموزش فیزیک سعی دارد ارتباط بین آزمایشها و مباحث نظری را در قالب بندی تئوریهای فیزیکی نشان دهد. با انجام این کار، فیزیک باید مبتنی بر روش های مختلف و بازنمودهای ریاضیات باشد. در این دوره ، دانشجو با کار عملی فیزیک بیشتر آشنا می شود.

 

مطالب درسی:

مقدمه ای از سیستم فیزیک و مدل انرژی ، مبانی مفهومی وکتور در فیزیک ، بزرگی ، مقادیر ، جریان الکتریسیته و اندازه گیری آن،  مدل حامل انرژی ، / بررسی اجمالی انرژی و کار: نمودارهای جریان انرژی ، مبدل های انرژی / شدت انرژی ، چگالی انرژی – لیزر پرتو / سلولهای خورشیدی / جابجایی /تعریف کار؛ نمودار کار / نیروها و قوانین نیروی ساده / معادلات حرکتی (فرم بردار) ، / کار شتاب ، بلند کردن و افتادن ، اصطکاک ، تعریف نیروی حاصل از کار

سطح شیب دار / اصطکاک در عملیات /ضریب چسبندگی / قانون الاسیتیسه، حفاظت از انرژی مکانیکی/ آونگ / چرخش

کار – ولتاژ / پتانسیل انرژ/ شبکه های برق/ مغناطیس: تولید و بررسی:

 

منابع درسی:

Schoolbooks:

  • thorn, bath. Physics, advanced MS. Schroedel Publisher.
  • thorn, bath. Physics, Advanced Studies E. Schroedel Verlag.
  • Metzler Physics (eds J. Grehn, J. Krause). Schroedel Publisher.

University Books:

  • Alonso, Finn. Physics. Addison-Wesley Verlag.
  • Herring, Martin, Stohrer. Physics for engineers. VDI Publishing.

 شیمی:

 

دوره شیمی در کالج اهداف زیادی دارد: مهمتر از همه ، می خواهد با مباحث شیمی که مربوط به دانشجویان آینده علوم مهندسی است آشنا شوید. مباحثی که در دوره کالج تدریس مس شوند شاید بیشتر همان مباحثی باشند که شما در دوره دبیرستان گذرانده اید. اما اینجا می خواهند شما به شکل عملی به موارد و قضایا نگاه کنید و از همه مهمتر این که به شکل عملی با مباحث آشنا شودید.

 

محتوای دوره: ساختار ماده ، مدل ذرات ساده / دمای ذوب و جوش ، چگالی ، عدد آوگادرو ، غلظت / اسیدها و بازها ،/ واکنش ها و محاسبات ، جرم / انرژی های یونیزاسیون ، اتصال یون / تقارن مولکولی ، قطبیت ، الکترونگاتیویته / پیون هیدروژنی / پیوند فلزی.

 

معادله های شیمیایی: موازنه و قانون غلظت ، با در نظر گرفتن تغییرات در میزان مواد / توجیهی جنبشی معادله های شیمیایی / واکنشهای برگشت پذیر / تعادل مربوط به غلظت / فشار / واکنش ها / انرژی (آنتالپی) و تعادل شیمیایی ، حلالیت / / گرمای محلول ، مدل سازی به فرآیند راه حل اسید

 

رفتار واکنش فلزات قلیایی و قلیایی خاکی. هالوژنها و اسیدهای هالوژن (Arrhenius ، Brstnsted) / قدرت اسیدی (pKs) ، ثابت تفکیک (Ks) و درجه تفکیک / معادله هندرسون / هسلباخ ، قانون رقیق سازی اوستوالد. پروتئولیز محلول های نمکی

اسیدهای چند پروتونی / خنثی سازی و تیتراسیون اسیدهای قوی و ضعیف با پایه های قوی / قابلیت ردیابی تیتراسیون های خنثی سازی با الکترود pH / سیستم بافر ، معادله هندرسون / هاسباخ برای بافر جامد

 

فرآیندهای ابتدایی در واکنشهای یونی و انرژی واکنش ، چرخه متولد-هابر ، شکل گیری شبکه / واکنشهای ردوکس ، تعداد اکسیداسیون [استخراج فلز: آهن ، سیلیکون از دی اکسید سیلیکون] / – فلزات / کریستالهای یونی با سلولهای عنصر -محاسبات سطح سلول – الکترولیز و سری ولتاژ سلول- ولتاژ الکتروشیمیایی گالوانیک ، پتانسیل الکترود ، خوردگی

 

منابع درسی:

شیمی عمومی مورتیمر جلد ۱ و ۲

Charles E. Mortimer. Chemistry: The basic knowledge of chemistry. Stuttgart, Thieme-Verlag, 1996.

Wolfgang Asselborn, Manfred Jäckel, Karl Risch (eds.). Chemistry Today:

Secondary Secondary Education Hannover: Schroedel-Verlag, 1998

نکته مهم پایانی:

برای دوستانی که سطح B1 را به اتمام رسانده اند و قصد دارن به زبان آلمانی ادامه تحصیل کنند ، سیمپل کلاب یکی از بهترین هایی هست که میشه یه سری مطالب آلمانی از جمله ریاضی ، بیولوژی ، فیزیک ، شیمی ، تاریخ ، جغرافی ، اقتصاد و اینفورماتیک مرور کرد .

آشنایی با لغات تخصصی همیشه یکی از دغدغه هایی هست که میشه با این سایت که در یوتویب هم کانال دارند ، رفع کرد و دسته پر تر به ادامه تحصیل مشغول شد .

 

سوالات متداول برای تحصیل در رشته ی پزشکی در کالج:

۱-  چند درصد از صندلی ها به دانشجویان خارجی اختصاص داده میشود ؟

به طور میانگین حدود ۸ درصد

۲-  چقدر طول میکشد تا در رشته ی پزشکی پذیرفته شویم ؟

اگه نمره های عالی داشته باشید، احتیاجی به صبر کردن نیست! اگه نه بهتره شروع به تحصیل در یک رشته ی دیگه بکنید. چون مدت زمان قرار گرفتن در لیست انتظار برای پزشکی میتونه حتی ۲ ترم تحصیلی طول بکشد!

۳-  اگر یک دوره ی یک ساله زبان آلمانی رو طی کنم بلافاصله در رشته ی پزشکی پذیرفته میشوم؟

تحصیل در رشته پزشکی فقط به زبان آلمانی امکان پذیر هست! آلمانی هم برای تحصیل هم برای زندگی ضروری هست. همینطور نمره ی خوب در امتحان های DSH یا TestDaF یه عامل مهم به حساب میاد.

۴- میتوانید چند دانشگاه خوب برای پزشکی در برلین و مونیخ به من معرفی کنید ؟

چرا فقط برلین و مونیخ ؟!!! در سراسر آلمان حدود ۳۲ دانشکده ی پزشکی معتبر وجود دارند که کیفیت همگی تقریبا با کیفیت دانشگاه های پایتخت برابری میکند!

 

ویزای تحصیلی آلمان

 

پس از دریافت پذیرش تحصیلی از دانشگاهها و یا کالج های آلمان، و همچنین تهیه و  تامین شرایط و مدارک و مستندات لازم برای دریافت ویزا از جمله سپردن وثیقه در بانک و اخذ گواهی از وزارت امور خارجه ( برای دانشجویان بورسیه) می توانید برای دریافت ویزای تحصیلی آلمان اقدام نمائید.

 

برای دریافت روادید باید از سفارت آلمان در تهران درخواست وقت مصاحبه نمود. در حال حاضر وقت های مصاحبه دانشجوئی سفارت آلمان بسیار طولانی است و توصیه می شود قبل از هر اقدامی در خصوصو چگونگی رزرو و قت مصاحبه خود، اطلاعات کافی را از سایت سفارت آلمان در تهران بدست آوردید.

برای دریافت ویزای تحصیل در آلمان به مدارک مختلفی نیاز دارید که از آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– فرم های پر شده ( که از سفارت آلمان در ایران دریافت شده و یا از روی وب سایت آن قابل دانلود می باشند)

– دو قطعه عکس پاسپورتی  با ابعاد ۳۵ در ۴۵ میلیمتر

– بیمه نامه مسافرتی شینگن سه ماهه و یا شش ماهه با سقف ۳۰۰۰۰ یورو

– نامه پذیرش از دانشگاهها و یا کالج های معتبر آلمان

– نامه ای مبنی بر داشتن بورس تحصیلی و یا گواهی حساب بانکی محدود Sperrkonto  در یکی از بانک های آلمان با موجودی حدود ۱۰۰۰۰یورو ( برای ۱ نفر)

– مدرک زبان آلمانی ( دانشجویان مقاطع تحصیلی متفاوت مدارک زبان متفاوتی نیاز دارند. افرادی که پذیرش به زبان انگلیسی دارند، باید ایلتس و یا تافل ارائه دهند)

مدت زمان دریافت روادید متفاوت است و معمولا بین ۱ تا ۳ ماه به طول می انجامد . دریافت ویزای همسر و یا فرزندان نیز معمولا با طی مراحل اداری و در همین مدت قابل انجام است.

برای کسب اطلاعات بیشتر می توان به بخش فارسی وب سایت سفارت آلمان در تهران به آدرس زیر مراجعه کرد:

http://www.tehran.diplo.de/vertretung/tehran/de/startseite.html

دانشجو در ایران یک ویزای ۳ ماهه از آلمان دریافت کرده و بایستی قبل از اتمام مهلت به آلمان سفر نمایند همچنین در آلمان قبل از اتمام مهلت ۳ ماهه بایستی اقدام به تمدید ویزا نمود

آدرس و تلفن های ضروری بخش های مختلف سفارت آلمان در تهران و ساعات کاری آن ها به شرح زیر است:

 

بخش حقوقی و کنسولی سفارت و نیز بخش روادید در تاریخ ۱۵ آبان ۱۳۹۸ به محل جدید واقع در خیابان وزرا نقل مکان کرده است.

بخش روادید و کنسولگری در تاریخ ۰۳ آذر ۱۳۹۸ مجدداً کار خود طبق روال معمول در ساختمان جدید از سر خواهد گرفت.

بخش کنسولگری:         از ساعت ۷:۳۰ الی ۱۵:۰۰

بخش روادید:        از ساعت ۷:۰۰ الی ۱۵:۰۰

آدرس جدید بخش حقوقی و کنسولی عبارت است از:

ایران، تهران، خیابان بخارست، خیابان هشتم، پلاک ۷، ساختمان آرین

(توجه: در ساختمان جدید سفرات آلمان، صندوق برای انداختن نامه وجود ندارد! آدرس پستی برای پست مدارک را در زیر مشاهده می فرمایید.)

راه های ارتباط

از طریق اینترنت:

www.teheran.diplo.de

از طریق صندوق پستی:

خیابان فردوسی، شمارۀ ۳۲۴، صندوق پستی ۱۷۹-۱۱۳۶۵

تلفن:

۷۵۵۱ ۸۸۷۵ ۹۸۲۱+

۷۵۵۲ ۸۸۷۵ ۹۸۲۱+

۷۵۶۱ ۸۸۷۵ ۹۸۲۱+

۷۵۶۲ ۸۸۷۵ ۹۸۲۱+

۷۵۶۳ ۸۸۷۵ ۹۸۲۱+

از طریق شماره تلفن های ذکر شده، ارتباط شما با تلفن گویا برقرار خواهد شد. در روزهای کاری، یکشنبه تا پنج شنبه، از ساعت ۱۱ تا ۱۲ می توانید با خط ویژه متقاضیان تماس حاصل نمایید. لطفاً توجه داشته باشید که بر اساس مقررات حقوقی حفاظت داده‌ها، به سوالات موردی مربوط به درخواست های ارائه شده و یا در حال بررسی روادید، بصورت تلفنی پاسخ داده نمی‌شود.

شماره فکس: ۸۴۷۹ ۸۸۷۵-۲۱-۰۰۹۸

 

آسبیلدونگ در آلمان

 

اگر در نظر دارید که در زمان کوتاهی در آلمان به موقعیت شغلی خوبی برسید و تضمینی برای کار آینده شما در آلمان وجودداشته باشد، توصیه ما تحصیل در آلمان و گذراندن دوره های آموزشی-حرفه ای آسبیلدونگ در آلمان می باشد.

 

بیش از ۵۰۰ نوع دوره آموزشی آوسبیلدونگ در آلمان وجود دارد که هر کدام از آنها منجر به رسیدن به کار و حرفه خاصی می شود. مطمئنا” تمامی این دوره ها کارآئی خاص ومورد نظر شما را نخواهد داشت. از طرفی انگیزه و علاقه هر فردی در موفقیت شغلی وی نیز بسیار تاثیر گذار خواهد بود. پس قبل از انتخاب دوره آموزشی آوسبیلدونگ خود ابتدا از علاقه خود به رشته ها و حرفه های موجود مطمئن شوید و همچنین این مقاله را نیز تا پایان مطالعه نمائید.

 

سیستم آموزشی آلمان با دیگر کشورها کمی متفاوت می باشد. آلمانی ها برای اینکه بتوانند آموزشهای تئوری را به آموزشهای عملی نزدیک تر نموده و کارآئی آموزش ها را در بخشها و زمینه هایی که نیاز به کار عملی دارند، بیشتر نمایند، نوع آموزش ها را متفاوت کرده اند.

 

در سیستم آموزشی آلمان بسیاری از رشته های تحصیلی که نیاز به کارعملی دارند در دوره های آموزشی-مهارتی که در آلمان به دوره آسبیلدونگ  (Ausbildung) معروف هستند، تعریف شده است

برای بدست آوردن  موقعیت شغلی خوب در آلمان، رفتن به دانشگاه لازم و شرط اساسی نیست. بلکه شما میتوانید بعد از دوره دبیرستان، با گذراندان دوره های مختلف آسبیلدونگ (آموزش‌های فنی حرفه‌ای) شغل مناسب و دلخواه خود را داشته باشید.

 

در آلمان حدود ۵۰۰ رشته تحصیلی مختلف برای گذراندان دوره های آسبیلدونگ وجود دارد. هر دوره آموزشی- تحصیلی در این رشته ها، با توجه به نوع و رشته های متفاوت، بین یک تا سه سال طول میکشد. دوره های آموزشی معمولا به دو بخش عملی و نظری تقسیم شده اند. بخش درسی و یا نظری در یک مدرسه یا دانشگاه یا کالج انجام می شود و بخش عملی بسته به رشته آموزشی شما، معمولا در شرکت‌ها و یا کارخانه و یا مراکز مرتبط  اجرا می شود.

 

بعد از پایان دوره، شما به عنوان یک متخصص در همان رشته وارد بازار کار میشوید و براحتی میتوانید آینده شغلی خود را تضمین کنید.

 

اولین موردی که بسیار مهم است آشنایی با زبان آلمانی است.

چون بر ای کار عملی در شرکت ها  و همچنان سپری کردن امتحانات در مدرسه نیاز به آشنایی خوب به زبان المانی دارید. اینکه تا چه سطحی باید زبان آلمانی بدانید و به کدام مدرک نیاز دارید، نظر به رشته آسبیلدونگ شما و یا اینکه شولیشه یا بروف‌لیشه آسبیلدونگ است، متفاوت خواهد بود. گاهی اوقات در بعضی از آسبیلدونگ ‌ها آشنایی به زبان انگلیسی هم شما را کمک خواهد کرد.

دومین مورد، مدارک تحصیلی است.

اینکه شما تا حالا تا چه سطح یا درجه‌ای به مدرسه رفته‌اید و یا تحصیل کرده‌اید. برای بیشتر آسبیلدونگ های مدرسه‌ای یا شولیشه آسبیلدونگ، حد اقل باید مدرک مدرسه متوسطه یا کلاس نهم را داشته باشید و در بعضی رشته ها مدارک بالاتری مانند دیپلوم و یا ابیتور نیاز دارید. اگر در هر سطحی چه مدرک مدرسه و چه دانشگاه و یا هم کالج، از کشور خود مدرک تحصیلی دارید، باید آن را در آلمان به ترجمه و تائید کنید.

 

برای شولیشه آسبیلدونگ ها اول باید در یک مدرسه یا کالج جای خالی را پیدا کنید و حتما برای ثبت نام نیاز به مدرک مدرسه از آلمان و یا از کشور خودتان که در آلمان تائید شده باشد را دارید.

 

به هر اندازه که مدارک مدرسه و زبان شما خوبتر باشد، به همان اندازه شانس قبولی شما بالا است. برای برخی از رشته ها، باید برعلاوه مدرم مدرسه و زبان، تجربه کاری در همان زمینه هم داشته باشید.

 

فراموش نکنید که برای تحصیل در بعضی رشته ها، موضوع سن هم مهم است اما در بیشتر موارد محدودیت سنی وجود ندارد.

دوره های آوسبیلدونگ در آلمان

 

دوره های آوسبیلدونگ در آلمان بسیار متنوع و متفاوت هستند و حتی برای کارهایی همانند پلیس و منشی نیز باید دوره های اوسبیلدونگ بگذرانید. سعی کنید دوره ای را انتخاب کنید که:

  • به آن علاقه دارید
  • استعداد یادگیری آن را دارید
  • بر حسب توانایی خود، در زمان کار از پس آن بر بیایید
  • متناسب با جنسیت شما باشد
  • قبلا شناختی از آن دارید و یا در آن زمینه دارای تجربه و دانش هستید

بیشتر بانوان شغل های خدماتی و اکثریت آقایان شغل های فنی را برای گذراندن دوره های آسبیلدونگ انتخاب می کنند. قبل از هر چیز، در سایت های خوب و جامع برای پیدا کردن تمام رشته ها  و گرایش های معتبر آوسبیلدونگ در آلمان جستجو کنید و آشنائی اولیه با انواع این دوره ها پیدا کنید.

 

با ورود به این سایتها و جستجوی در آن که کار بسیار ساه ای نیز می باشد، می توانید به راحتی اطلاعات مفید و لازم در خصوص رشته مد نظرتان در آسبیلدونگ را بدست آورید. اطلاعاتی همانند: طول دوره، هزینه دوره، تعداد متقاضیان دوره، مدارک تحصیلی مورد نیاز برای آن دوره، سایر مدارک مورد نیاز برای شروع و … .

www.ausbildung.de

www. Brufe.tv

برخی از دوره های اوسبیلدونگ که خدماتی بوده و مورد علاقه خانم ها می باشد عبارتند از:

  • Arzthelferin     دستیار پزشک
  • Bürokauffrau    منشی کارهای دفتری
  • Verkäuferin    فروشندگی
  • Friseurin       آرایشگر

برخی از دوره های اوسبیلدونگ که بیشتر فنی بوده و مورد علاقه آقایان است نیز عبارتند از:

  • Industriemechaniker   مکانیک صنعتی
  • Verkäufer    فروشندگی
  • Elektriker    برقکار
  • Mechatroniker/in مکاالکترونیک
  • Fachinformatiker/in   تخصص کامپیوتر در دو شاخه برنامه نویسی و شبکه

 

برای تحصیل در آلمان دوره هایی وجود دارد آوسبیلدونگ نام دارند که از آینده شغلی وکاری بسیار خوبی برخوردار می باشند و در آینده بازارکار آنها وسیع تر خواهد شد و می توانید با گذراندن این دوره ها شغل مناسبی را بدست آورید. برخی از این دوره ها عبارتند از:

  • برق صنعتی
  • مکاالکترونیک
  • طراحی صنعتی
  • متخصص کامپیوتر در دو شاخه برنامه نویسی و شبکه
  • فروشنده تجهیزات کامپیوتری
  • کارمند آزمایشگاه شیمی
  • صنایع غذایی
  • داروسازی
  • دندانساز
  • بینایی‌ سنجی‌یا اپتومتریست
  • متخصص علم شنوایی‌شناسی
  • پرستار
  • پرستار سالمندان

 

برخی دیگر از دوره های آسبیلدونگ هستند که شما می توانید در ضمن گذراندن آن از حقوق ماهیانه نیز برخوردار شوید.تعدادی از این دوره ها آینده کاری خوبی نیز دراند

 

کار پرستاری در آلمان 

 

 

به خاطر داشته باشید که برای بدست آوردن آنها نیاز به وقت بیشتر و جستجوی بیشتری نیز دارید.

  • Fluglotse/in
  • Binnenschiffer/in
  • Schiffsmechaniker/in
  • Kaufmann/frau für Versicherungen und Finanzen
  • Bankkaufmann/frau
  • Beton- und Stahlbetonbauer/in
  • Lacklaborant/in
  • Mechatroniker/in
  • Industriemechaniker/in
  • Technischer Systemplaner/in
  • Physiklaborant/in
  • Polizeivollzugsbeamter/beamtin
  • Fachinformatiker/in
  • Stuckateur/in
  • Verwaltungsfachangestelle/r
  • Maurer/in
بعد از تکمیل دوره آسبیلدونگ در آلمان چه باید بکنم؟

 

در پایان دوره آسبیلدونگ، کارآموزان مدرک پایان دوره ی خود را از کالج، دانشگاه یا همان شرکتی که در آن این دوره را سپری کرده اند، دریافت میکنند و بصورت حرفه‌ای آماده کار در رشته مورد نظر می شوند. این مدارک برای یافتن کار در آلمان بسیار معتبر هستند و شما به راحتی می توانید در اولین زمان ممکن کار مورد نظر خود را پیدا کنید. همچنین میتوانید در همین رشته یا رشته های مشابه، تحصیلات تان را در دانشگاهها و یا مراکز آموزش عالی و تا مدارج بالاتر ادامه دهید.

 

بورسیه تحصیلی در آلمان، انواع بورسیه و شرایط دریافت آن

 

مطالبی که در این مقاله می خوانید:

  • انواع بورسیه های تحصیلی در دنیا
  • بورسیه تحصیلی آلمان
  • از کجا بورسیه تحصیلی (Stipendien)برای آلمان بگیرم
  • از چه مراکز و موسساتی در آلمان می توانم بورسیه تحصیلی دریافت کنم؟

 

 مقدمه

 

یکی از دغدغه های اکثر دانشجویان ایرانی برای ادامه تحصیل در آلمان به عنوان  یک کشور خارجی و هر کشور دیگر، هزینه های تحصیلی دانشگاه مقصد می باشد. وضعیت اقتصادی اکثر خانواده های ایرانی در حال حاضر به شکلی است که با توجه به نوسان نرخ ارز در کشور، انتخاب یک کشور برای ادامه تحصیل فرزندان، به اما و اگرهای زیادی وابسته است. شاید یکی از مهمترین موارد و شرایط برای انتخاب کشور مقصد برای ادامه تحصیل، هزینه هایی است که در سالهای متمادی در بر خواهد داشت.

 

 

شهریه دانشگاه ، موردی است که تقریبا تمام کشورهای دنیا برای تحصیل دانشجویان خارجی در کشور خود، در نظر می گیرند و مبالغ آن نیز بر اساس اقتصاد آن کشور، رنکینگ دانشگاه و … می تواند متفاوت باشد. در حال حاضر به جز تعداد معدودی از کشورها  همانند آلمان، اتریش، نروژ و …، در اکثریت قریب به اتفاق کشورهای دنیا، تحصیل برای دانشجویان خارجی دارای هزینه(شهریه) می باشد.

 

 

این شهریه می تواند از ۲۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ یورو در هر ترم برای کشورهای اروپایی و بین ۴۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰ دلار در هر ترم برای کشورهای امریکا و کانادا متغییر باشد. با این اوصاف هستند

 

بسیاری از دانشگاهها و کشورها  به متقاضیان ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر بورسیه های مختلف تحصیلی ارائه می دهند تا سبب تشویق آنان به ادامه تحصیل در آن کشور شوند

 

در وضعیت کنونی ایران، اکثر متقاضیان تحصیل در خارج از کشور، بدنبال کشوری میگردند که دارای شرایط تحصیل رایگان و یا امکان دریافت بورسیه تحصیلی آلمان باشند و ملزم به پرداخت شهریه در هر ترم و سال تحصیلی نباشند. نوسانات نرخ ارز در سالهای گذشته مشکلات عدیده ای را برای بسیاری از خانواده های ایرانی که دانشجوئی در خارج از ایران داشتند بوجود آورد و این تجربه ای شد برای سایر خانواده هایی که بدنبال ادامه تحصیل فرزند خود در یک کشور خارجی هستند.

 

اما، در ابتدا سعی می کنیم به طور مختصر و مفید انواع بورسیه ها و فاندهای تحصیلی که در کشورهای مختلف و با نام ها و عناوین مختلف شناخته می شوند را برای شما بیان کنیم و سپس به بحث بورسیه های تحصیلی در آلمان بپردازیم.

 

 انواع بورسیه های تحصیلی (Types of Scholarships)

 

بورسیه و یا فاند تحصیلی که با نام ها و اصطلاحات مختلفی در بین دانشجویان کشورهای مختلف شناخته می شود، به طورخلاصه عبارتست از کمک هزینه تحصیلی به یک دانشجو. این دانشجو می تواند بومی و یا یک خارجی باشد . نحوه دریافت آن در دانشگاهها و کشورهای مختلف متفاوت می باشد و بعد از اینکه کشور مقصد خود برای تحصیل را انتخاب کردید، باید به دنبال جمع آوری اطلاعات در خصوص اخذ بورسیه تحصیلی از کشور و دانشگاه مد نظر خود باشید.

 

 

اگر بدنبال دریافت کمک هزینه های تحصیلی از دانشگاه هها و یاموسسات و شرکتها هستید، راههای زیادی برای دریافت این نوع کمک ها وجود دارند. فقط در نظر داشته باشید که هر کشوری بر مبنای بودجه های آموزشی و مخصوصا” تحقیقاتی – پژوهشی خود در هر سال، به روشهای متفاوتی این نوع کمک هزینه ها را در اختیار دانشجویان و اساتید دانشگاهی قرار می دهد.

 

 

 که دانشگاهها این کمک هزینه ها را در بیشتر موارد به متقاضیان مقطع دکترا پرداخت می نمایند و احتمال دریافت این نوع کمک هزینه تحصیلی برای مقطع کارشناسی ارشد کمتر و برای مقطع کارشناسی به نوعی غیر ممکن است

 

 

 

مگر اینکه شما دراری شرایط و یا امتیازات خاص و ویژه ای باشید که به نوعی بتوانید در آینده برای آن دانشگاه و یا کشور ، تکنولوژی و یا علم جدیدی را بوجود آورید. به یاد داشته باشید که بورسیه های تحصیلی به بیانی می تواند یک نوع سرمایه گذاری از سوی کشور ها برای پیشرفت علم و تکنوژی آنها در آینده باشد. پس به هر بهایی این نوع کمک هزینه ها را به هر فردی نمی دهند . مگر اینکه متقاعد شوند که وجود آن فرد و فعالیت وی در طی دوران تحصیلی در آن دانشگاه می تواند در آینده برای آنها مفید بوده و بهره وری لازم را داشته باشد.

 

 

کمک هزینه های تحصیل انواع مختلفی دارند. از یک منظر می توان آنها به دو بخش تقسیم کرد:

 (Fellowship) :

که در ازای انجام کار تحقیقاتی یا تدریس در کنار تحصیل به دانشجو پرداخت می شوند

 (Award):

که به دانشجویان ممتاز تعلق می گیرد.

 

اما از منظر دیگر می توان کمک هزینه های تحصیلی را به سه دسته کلی تقسیم نمود که در زیر به شرح بیشتر آنها می پردازیم:

  • کمک هزینه برای انجام یک فعالیت :
  • کمک هزینه بدون نیاز به انجام فعالیت خاصی توسط دانشجو
  • پرداخت کمک هزینه به عنوان جایزه
  • سایر موارد کمک هزینه تحصیل

 

کمک هزینه در قبال انجام فعالیت

همان طور که از نام آن پیداست، شما در مقابل کمک هزینه ای که از دانشگاه و یا اساتید دریافت می نمائید، باید کار یا فعالیتی هم برای آنها انجام دهید. کار یا فعالیتی که انجام می دهید، متفاوت بوده و می تواند به روشهای زیر باشد:

 

دستیار تحقیق ( Research Assistantship ) TA :

 

در این حالت فرد به عنوان دستیار یکی از اساتید دانشگاهی ، در کارهای تحقیقاتی و پژوهشی به وی کمک می کند. ممکن است این کار در نوشتن یک کتاب یا مقاله، کار در آزمایشگاه، کار بر روی یک پروژه خاصی که توسط استاد تعریف شده است، و یا موارد دیگری همچون نظر سنجی و … ، باشد که بر عهده دانشجو گذاشته می شود.

 

در این روش معمولا اساتید دانشگاهی از بودجه تحقیقاتی که از دانشگاه و یا سازمانهای دولتی ویا خصوصی دریافت می کنند، مبلغی را برای انجام این نوع کارها به دانشجویان خود پرداخت می نمایند. در این روش استاد معمولا از دانشجویان برتر کلاس استفاده می کند. اما دیده شده است که در برخی از موارد که دانشجویان به دلیل مضیقه مالی به اساتید مراجعه می نمایند، اساتید نیز برای کمک مالی به آنها از این نوع بورسیه در اختیار خود استفاده می نمایندتا هم به نوعی به دانشجوی خود کمک کرده باشند و هم کار خود را بهتر پیش ببرند. اکثر این نوع بورسیه ها به دانشجویان دکتری تعلق می گیرد.

 

 

دستیار تدریس (Teaching Assistantship) TA :

دستیار تدریس (Teaching Assistantship) TA

 

شاید به این کار نتوان بورسیه گفت. زیرا بیشتر شبیه کار دانشجوئی است. با این تفاوت که شما در محیط آموزشی و مرتبط با تحصیل خود کار می کنید. و اتفاقا به نوعی در ارتقاء علمی شما نیز بسیار تاثیر گذار است. زیرا برای آنکه تدریس خوبی داشته باشید باید اطلاعات جامع  و بالایی نیز داشته باشید. هر چند که دراین روش بیشتر حل تمرین توسط دستیار انجام می شود. اما به هر حال شما باید اطلاعات و تسلط بالای از آن درس داشته باشید.

 

به خاطر داشته باشید که علاوه بر تسلط، مهارت و دانش کافی در یک درس، برای گرفتن این نوع بورسیه باید مهارت Speaking شما نیز بالا باشد تا بتوانید به راحتی صحبت کنید.

 

انترن (Internship) یا همان کار آموز:

انترن (Internship) یا همان کار آموز

 

دوره کارآموزی معمولا در سازمانها، شرکتها و کارخانجات انجام می شود. پس شما مبلغی را که در این زمان می گیرید شاید به نوعی نتوان به عنوان کمک هزینه تحصیل در آلمان نام برد. این بورسیه هم شبیه کار دانشجوئی است. در برخی موارد بصورت تمام وقت در پایان و یا بین دوره های تحصیلی ارائه می شود و در برخی موارد بصورت پاره وقت و در ضمن تحصیل ارائه می شود.

 

کمک هزینه بدون نیاز به انجام فعالیتی خاص

شاید یکی از موارد کمک هزینه تحصیلی که در بین دانشجویان بسیار از آن یاد می شود و به نوعی مورد توجه اکثر دانشجویان است، همین نوع بورسیه ها می باشند که با عناوین زیر به دانشجویان تعلق می گیرد:

 

( Fellowship & Scholarship)

( Fellowship & Scholarship)

 

نوعی کمک هزینه تحصیلی هستند که برا ی تشویق دانشجویان به ادامه تحصیلی د رمقاطع بالاتر داده می شود.

اما دلیل اینکه چرا دانشگاهها به دانشجویان برای ادامه تحصیل تشویقی می دهند: در جوامع غربی و مخصوصا کشورهای پیشرفته و صنعتی، به دلیل اینکه بازار کار بسیار خوبی برای فارغ االتحصیلان کارشناسی وجود دارد، لذا افراد تمایل دارند بعد از اینکه مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه دریافت کردند، سریعا وارد بازار کار شوند.

به عبارتی تمایل و رغبتی برا ی تحصیلات عالیه کارشناسی ارشد و دکتری ندارند. لذا دولتمردان در این کشورها به این فکر هستند که با تعیین نوعی ابزار تشویقی، تمایل دانشجویان را برای تحصیل در مقاطع بالاتر افزایش دهند. این تشویق ها برای دانشجویان خارجی نیز قابل ارائه می باشد.

 

 

در بسیاری از موارد این نوع کمک هزینه های مالی تحصیلی ، به افرادی که دارای رزومه کاری و علمی قوی و خوبی هستند تعلق می گیرند. همچنین اگر دانشجو در هنگام تحصیل در آن دانشگاه نمرات بسیار خوبی دریافت کند و یا به عبارتی تلاش و کوشش زیادی در درس خواندن داشته باشد، می تواند از این کمک هزنه ها استفاده کند.

 

بورسیه (Grant):

بورسیه (Grant)

 

بورسیه(Grant)  کمک بلاعوض یا همان چیزی که به عنوان بورس عرف شده است . تقریبا همه چیز را شامل می شود و به معنی اجازه دریافت کمک هرینه مالی برای تحصیل است .

 

حذف شهریه(Tuition Waiver)  :

این نوع بورسیه برای  حذف کل و یا درصدی از شهریه دانشگاه می باشد. نکته قابل ذکر اینکه اینگونه کمک مالی دانشجو را از پرداخت مورد مشخصی معاف می کنند که می تواند هزینه خوابگاه یا ۱ واحد درسی یا هزینه یک بازدید علمی باشد.

اگر در این نوع فاند کل شهریه شما حذف شود و یا به عبارتی شما برای تحصیل مجبور به پرداخت شهریه نباشید، به آن اصطلاحا Full Fund یا Full Ride می گویند. اگر به صورت ۵۰% یا درصدهای دیگر کمتر از ۱۰۰ باشند، اصطلاحا به آن Parital Fund می گویند. بعضی ها به صورت درصدی بورس می دهند و بعضی ها به صورت مبلغی مثلا ۲۰۰۰۰دلار سالیانه به شما می دهند.

 

 

به یاد داشته باشید که در این حالت می توانید علاوه به این نوع فاند، از شرکتها و یا سازمانهای خصوصی دیگر نیز کمک هزینه تحصیلی دریافت نمائید.

 

جایزه یا (Awards)

شاید به نوعی نتوان به (Awards)  بورس تحصیلی گفت. (Awards)  بیشتر به به معنی جایزه یا پاداش است. همه نوع جایزه ای را شامل می شود و هیچ حد و محدوده ای ندارد.  معمولا مبالغ ابن جایزه ها زیاد نیست و نمی تواند هزینه دانشگاه را تامین کند.

مثل جایزه مربوط به برگزاری مسابقه عکاسی یا کوپن خرید کتاب، بلیط سفر، کوپن برای شرکت در یک دوره تخصصی، هزینه سفر و ورودی برای ارائه مقاله در یک کنفرانس و مواردی دیگر. معمولا این جوایز را تنها یک بار به هر فردی تعلق می گیرد.

 

سایر موارد کمک هزینه تحصیل(به غیر از موارد فوق)

 

در برخی از دانشگاهها و کشورها، کمک های مالی به دانشجویان با شرایط ویژه و خاص تعلق می گیرد که می توان گفت شامل حال تمام دانشجویان نمی شود. هر یک از این موارد بر اساس تعریف خاصی که از آن وجود دارد، فقط به فرد و یا افراد خاصی که دارای آن ویژگی و یا آن شرایط خاص هستند تعلق می گیرد. البته با اسناد و مدارک خاص و مورد نظر دانشگاه.

برخی از این کمک های مالی عبارتند از:

  • کمک هزینه شایستگی ( MERIT Based Scholarships بر اساس معدل، مقاله، نمره بالای زبان و …)
  • کمک هزینه موارد خاص پزشکی Disability( برای افرادی که ناتوانی جسمی دارند. مثل: معلولین جسمی، ناشنوایان، نابینایان و …)
  • کمک هزینه کم درآمد ها (Financial Need) (مثل بورسیه جهان سومی که ایتالیا می دهد)
  • کمک هزینه مطالعات خاص (Special Studies) ( که به رشته های خاصی تعلق می گیرند مثل محیط زیست یا انرژی)
  • کمک هزینه مناطق خاص (Regional) ( مثلا کشورها و یا مناطقی که درگیر جنگ هستند)

 

 

بورسیه تحصیلی آلمان

بورسیه تحصیلی آلمان

 

با توجه به مقدمه ای که در بالا بیان شد، بورسیه های تحصیلی انواع متفاوتی دارند. در بسیاری از موارد، عدم پرداخت شهریه در یک دانشگاه به عنوان فاند یا همان بورسیه به حساب می آید. پس اگر تحصیل در آلمان برای شما رایگان است ، یعنی اینکه به نوعی بورسیه تحصیلی دریافت کرده اید. اما از این گذشته، در آلمان به غیر از تحصیل رایگان، امکان دریافت انواع بورسیه ها و فاندهای تحصیلی این کشور نیز برای دانشجویان آلمانی و غیر آلمانی وجود دارد.

 

 

آلمان با بیش از ۴۰۰ مرکز آموزش عالی در رشته‌های مهندسی، علوم پایه و علوم انسانی، مقصدی محبوب برای دانشجویان ایرانی به شمار می‌رود که قصد تحصیل در مقطع مختلف را دارند. اما نکته‌ای که مهم است تامین هزینه زندگی و تحصیل در آلمان  در سال‌های اقامت در این کشور است.

 

همزمان با دریافت پذیرش کارشناسی ارشد و یا دکترا از مراکز آموزشی آلمان، در صورتی که برای تامین هزینه با مشکل روبرو هستید، از مؤسسه یا نهادهای دولتی و خصوصی مرتبط با بورسیه دانشجویان خارجی، کمک هزینه تحصیل دریافت کنید.

 

 

در دانشگاههای دولتی آلمان، شما فقط مبلغ اندکی در ابتدای هر ترم به عنوان خدمات دانشجوئی می پردازید، و در مقابل آن خدمات زیادی مانند کارت تردد وسایل نقلیه عمومی، استفاده از رستوران و کافه تریا، استفاده از سالن های دانشجویی، خدمات اداری، اینترنت رایگان و … را در طول دوران تحصیل دریافت می کنید د. معمولا این هزینه برای هر ترم بین ۲۵۰ تا ۴۰۰ یورو متغیر میباشد.

 

با این اوصاف، با توجه به وضعیت اقامتی، تحصیلی ومالی که در آلمان دارید، می توانید از گزینه های مختلفی برای تامین منابع مالی تحصیلات خود استفاده کنید. بسیاری از دانشجویان آلمانی  این هزینه ها را از طریق وام های تحصیلی بافوگ (BAföG) دریافت میکنند.

 

دولت آلمان این برنامه را جهت دسترسی همه مردم  به آموزش یکسان راه اندازی کرده است. علاوه بر آن، کمک هزینه تحصیلی، وام های تحصیلی، بورسیه ها و دیگر برنامه های کمک مالی به دانشجویان آلمانی و خارجی، بصورت یکسان در اختیار دانشجویان قرار داده می شود.

 

 حتی اگر شما هیچ کدام از این موارد را هم درایافت نکنید، شما همچنان میتوانید با استفاده از حق کار دانشجوئی خود در آلمان، کار کنید و هزینه های زندگی خود را در ضمن تحصیل تامین نمایید.

 

در این نوشته برخی از این مؤسسات و نهادها را به شما معرفی می‌کنیم. اما به این نکته هم باید اشاره کرد که دریافت بورس تحصیلی همیشه آسان نیست و بهتر است که متقاضی مدت زمان کافی برای تنظیم تقاضا و دریافت پاسخ از موسسه مربوطه را در برنامه‌ریزی خود برای تحصیل محاسبه کند تا در صورت گرفتن پاسخ منفی، بتواند به موقع برای پوشش هزینه‌های احتمالی چاره‌اندیشی کند.

از کجا بورسیه تحصیلی (Stipendien) برای آلمان بگیرم

از کجا بورسیه تحصیلی (Stipendien) برای آلمان بگیرم

 

بسیاری از سازمانهای دولتی و خصوصی، دانشگاه ها، ایالات فدرال و شهرهای آلمان  دارای برنامه های تحصیلی رایگان یا بورسیه هستند. بیشتر این بورسیه های تحصیلی، هزینه های دانشگاه و هزینه های زندگی را تحت پوشش قرار میدهند. متاسفانه، هیچ منبع یا لیست دقیقی از مبالغ و یا کمک هایی که دانشگاهها، سازمانها یا موسسات آلمانی به عنوان بورسیه در اختیار دانشجویان قرار می دهند، در دست نیست.

 

با این حال، وب سایت تبادل علمی در آلمان (Deutscher Akademischer Austauschdienst  یا DAA)) دارای یک منبع اطلاعاتی خوب برای اطلاعات در باره بورس‌های تحصیلی و بقیه کمک‌های تحصیلی برای دانشجویان خارجی است. می توانید در وب سایت  MyStipendium  نیز اطلاعات مهمی را بدست آورید. همچنان در دانشگاه نیز می توانید در بخش خدمات دانشجویان Studentenwerk و استادان در مورد فرصت ها و بورس‌های تحصیلی سئوال کنید.

 

 

در بسیاری از دانشگاهها واحدی به نام صندوق ضمانت (Bildungsberatung Garantiefonds Hochschule) وجود دارد که مخصوص پشتیبانی مالی فقط پناهندگان و مهاجران است

 

 

از چه مراکز و موسساتی در آلمان می توانم بورسیه تحصیلی دریافت کنم؟

در زیر اسامی برخی از مراکز وموسساتی که در آلمان مستقر هستن و یا حتی در ایران نیز شعبه دارند را برای درافت بورسیه تحصیلی آلمان به شما معرفی می کنیم:

مؤسسه تبادلات آکادمیک آلمان دآآد (DAAD)

این مؤسسه نخستین آدرس برای دانشجویان ایرانی متقاضی تحصیل در مقطع دکترا در آلمان است که در جستجوی کمک هزینه‌ هستند. مؤسسه دآآد برنامه‌های مختلفی برای حمایت مالی و علمی از متقاضیان دارد که طول مدت آنها از یک ماه تا چند سال متغیر است. برای تامین مالی تمامی سال‌های تحصیلی مقطع دکترا، DAAD به دانشجویان ایرانی بورس اعطا می‌کند.

 

برای دریافت این بورس‌ها معمولا محدودیت سنی وجود ندارد. البته امکان دارد در برخی برنامه‌ها و بسته‌های ویژه‌ی این مؤسسه، سال فارغ‌التحصیلی در مقطع پیشین یکی از معیارهای اعطای بورس باشد. یکی از مهمترین نکته‌ها برای دریافت این کمک هزینه این است که تقاضا برای بورس تحصیلی DAAD را باید متقاضی هنگامی که در ایران است، ارسال کند یا اگر در آلمان مشغول به تحصیل است، به هنگام ارسال تقاضا، نباید بیشتر از ۱۵ ماه از اقامت او در آلمان گذشته باشد.

 

سطح زبان آلمانی مورد نیاز برای دریافت بورس DAAD ، به رشته تحصیلی و زبان تدریس در مقطع دکترا در دانشگاهی که متقاضی در آن پذیرفته شده است، بستگی دارد

 

برخی رشته‌ها در دانشگاه‌های آلمان در مقطع دکترا به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند که بستگی دارد. برای اعطای کمک هزینه تحصیلی در مورد این رشته‌ها مدرک زبان انگلیسی را معیار قرار می‌دهد.

 

 

مبلغی که ماهیانه به دانشجویان دکترا پرداخت می‌شود حدودا ۱۰۰۰ یوروست. تقبل هزینه‌‌ سفرهای پژوهشی، شرکت در سمینارها، خرید کتاب‌های تحصیلی و کلاس‌های آموزش زبان آلمانی از خدمات دیگری است که مؤسسه تبادلات آکادمیک آلمان به بورسیه‌شدگان دکترا ارائه می‌دهد.

 

بورسیه اراسموس:

این بورسیه از طرف کمیسیون اروپا اعطا می شود که یکی از بزرگترین ارائه دهنده های کمک هزینه تحصیلی برای تحصیلدراروپا می باشد. این بورسیه ها هزینه های زندگی در برنامه مبادله دانشجو در اروپا را فراهم می آورد.

 

بورسیه های خصوصی نیز به دانشجویان کمک هزینه های تحصیلی ارائه می کنند که شامل موسساتی مانند زیر می باشد:

بورس فوق دکترا انیشتین که برای دانشجویان فوق دکترا در دانشگاه برلین می باشد.

بورس هاینریش بل که برای دانشجویان ارشد و دکترا می باشد.

بورس هومبولت که برای دانشجویان فوق دکترا برای گذراندن دوره ای مشخص در در گئورگ فورستر ارائه می شود.

بورس KAS که برای دانشجویان ارشد و دکترا زیر ۳۰ سال ارائه می گردد.

بورس ماری کوری که برای دانشجویان بین المللی در مقطع فوق دکترا ارائه می گردد.

بورس انجمن هلمهولتز که به دانشجویان دکترا و فوق دکترا ارائه می شود.

بورس DRD که برای دانشجویان در مقاطع دکترا و فوق دکترا برای دانشجویان بین المللی ارائه می شود.

 

بافوگ (BAföG)

بافوگ (BAföG)

 

بافوگ (BAföG) مخفف قانون فدرال بودجه آموزش و پرورش آلمان است. ( Bundesausbildungsförderungsgesetz ). عبارتست از یک برنامه مالی-حمایتی دولت، برای دانشجویان آلمانی متقاضی به ورود به دانشگاه. به طور کلی، آلمانی ها و برخی از دانشجویان خارجی که توان مالی برای پرداخت هزینه های دانشگاه خود را ندارند، می توانند از این برنامه استفاده کرده و هزینه های زندگی خویش را تامین کنند.

 

این حمایت‌های مالی می تواند در دو بخش تعریف شوند:

کمک مالی

وام بدون بهره دولت

یعنی پس از پایان تحصیلات شما باید آن قسمتی که بنام وام گرفته اید را به دولت برگردانید. این کمک ها برای دانشجویان بدلیل اینکه نمیتوانند از خدمات سوسیال و کار استفاده کنند در نظر گرفته شده است.  طول دوره استفاده از کمک مالی، بستگی به رشته و مقطع دانشگاهی شما دارد. اگر تحصیل شما بیش از دوره استاندارد دانشگاه طول بکشد، می توانید برای ادامه آن تا سقف یک یا دو ترم، دوباره درخواست کمک کنید.

 

خدمات مالی بافوگ فقط برای تحصیلات در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد میباشد.

 

برای مقطع دکتری باید دنبال گزینه های دیگری مانند بورسیه باشید. شایان ذکر است که خدمات بافوگ به سن شما نیز بستگی دارد. برای کارشناسی تا ۳۰ سال می توانیداز این کمک ها استفاده کنید و برای ارشد تا ۳۵ سال. البته ممکن است که برای طولانی شدن تحصیلات خود دلایل قانع کننده‌ای داشته باشید که ممکن است مورد قبول بافوگ قرار گیرد.

 

 

چگونه درخواست بافوگ کنم؟

 

ادارات بافوگ معمولا در تمام شهرهای آلمان دارای شعبه می باشند و شما اگر دارای شرایط دریافت بافوگ هستید می توانید در شهر خود به اداره مربوطه مراجعه نموده و درخواست خود را ارائه دهید. برای ارائه درخواست کامل باید همه مدارک مورد نیاز مانند فرم های مخصوص، حساب بانکی و تائیدیه ورود به دانشگاه را بصورت کامل و درست به دفتر بافوگ در دانشگاه و یا در سایت

https://www.studentenwerke.de/de/content/finden-sie-hier-ihr-amt-f%C3%BCr-ausbildungsf%C3%B6rderung

بصورت آنلاین بفرسیتید. لطفا توجه داشته باشید که شما وقتی میتوانید درخواست بافوگ کنید که قبل از آن، در دانشگاه ثبت نام کرده و دانشجو باشید.

 

 

بورس‌های تحصیلی مخصوص دانش آموزان و دانشجویان ممتاز

 

این نوع بورسیه که در کشورهای امریکا و کانادا به عنوان جایزه Awards) )  شناخته می شود، یکی دیگر از بورس های تحصیل در آلمان است که فقط به دانشجویان  با استعداد و با نمرات بالا ، تعلق می گیرد. به این بورسیه در آلمان بورس جایزه و یا بورس استعداد و یا (Begabtenförderung)  می گویند. برخلاف وامهای بافوگ، این بورس‌های تحصیلی به دانشجویان مقطع دکترا نیز تعلق میگیرد و مجبور به بازپرداخت آن نیستید. سیزده سازمان آلمانی که بنام (Begabtenförderungswerk) معروف هستند، توسط وزارت فدرال آموزش و تحقیقات آلمان برای ارائه بورس های تحصیلی حمایت میشوند.

 

این سازمان ها  به دلایل ایدئولوژیکی، سیاسی و مذهبی  روش کا رمتفاوتی دارند و معیارهای مختلفی برای فرایند انتخاب  اشخاص برای بورسیه دارند. بطور مثال انجمن علمی آویسینا (Avicenna Academic Association) فقط به دانشجویان مسلمان در مقطع ارشد یا دکترا که متعهد به کار داوطلبانه یا اجتماعی هستند بورسیه می دهد. برای اطلاعات بیشتر می توانید به سایت این موسسات که در زیر آورده شده است، مراجعه نمایید:

Cusanuswerk e.V. 

Ernst Ludwig Ehrlich Studienwerk (ELES)

Evangelisches Studienwerk e.V. Villigst

Friedrich-Ebert-Stiftung

Friedrich-Naumann-Stiftung für die Freiheit

Hanns-Seidel-Stiftung

Hans-Böckler-Stiftung

Heinrich-Böll-Stiftung

Konrad-Adenauer-Stiftung

Rosa Luxemburg Stiftung

Stiftung der Deutschen Wirtschaft (sdw)

Studienstiftung des deutschen Volkes e.V.

 

حداکثر مبلغ ماهانه که از طریق این بورس تحصیلی  پرداخته میشود ۷۳۵ یورو به علاوه  پرداخت یکباره ۳۰۰ یورو به عنوان پوشش هزینه های عمومی است

برای اطلاعات بیشتر به سایت زیر مراجعه کنید.

http://www.stipendiumplus.de/en/dein-plus/stipendiumplus-who-we-are.html

 

بورس‌ تشویقی تحصیلی آلمان (Deutschlandstipendium)

بورس‌ تشویقی تحصیلی آلمان (Deutschlandstipendium)

 

یکی دیگر از بورس های تحصیلی آلمان که در اصطلاح انگلیسی به آن Scholarship می گویند،   بورس تحصیلی تشویقی است که به آلمانی Deutschlandstipendium  می باشد.

 

 در صورتی که نتایج و نمرات عالی در مقاطع تحصیلی پایین تر دارید و همچنین دارای رزومه کاری، علمی و پژوهشی خوبی هستید، از این نوع بورسیه برای تحصیل در مقاطع بالاتر درخواست دهید

 

این کمک هزینه تحصیلی مبلغ ۳۰۰ یورو در ماه می باشد و از طریق صندوق های خصوصی و دولتی پرداخت می شود و بعد از پایان دوره تحصیلی مجبور به پرداخت آن نیستید. البته همه دانشگاه های آلمان این برنامه را ندارند. مانند برنامه بافوگ، این بورس‌ها نیز به دانشجویان مقطع دکترا تعلق نمیگیرد.

 

وام های تحصیلی

وام های تحصیلی

 

در آلمان نیز مانند بسیاری دیگر از کشورها امکان دریافت وام دانشجوئی وجود دارد. البته نگران نباشید در آلمان گرفتن وام مثل ایران فرسایشی و طاقت فرسا نیست و کاملا عملی و انجام شدنی است و نیاز به چک، سفته، ضامن و کارمند دولت ندارد. برنامه وام آموزش و پرورش (Bildungskreditprogramm)  توسط دولت فدرال آلمان برای کمک به دانشجویان آلمانی و غیر آلمانی از طریق دادن وام به آنها، تاسیس شده است.

 

در نظر داشته باشید که این سازمان به دانشجویان وام میدهد نه کمک هزینه تحصیلی. یعنی شما با دریافت این وام ، بعد از اتمام تحصیلات مجبور به بازپرداخت مبلغ کامل دریافت شده با ۰٫۷۵ درصد سود، به دولت هستید. مبلغ این وام ها حد اکثر ۷۲۰۰ یورو برا یهر دانشجو بوده و بازپرداخت ان نیز در اقساط ماهانه می باشد. نکته جالب اینکه، بازپرداخت وام، چهار سال پس از اولین مبلغی که دریافت کرده اید شروع میشود. اطلاعات بیشتر در این زمینه را می توانید از سایت زیر بدست آورید:

https://www.xn--bafg-7qa.de/de/bildungskredit-110.php

 

نهادهایی با زمینه‌های سیاسی

از برنامه‌های کمک‌هزینه DAAD که بگذریم، مؤسسه‌ها و نهادهای دولتی و خصوصی فراوان دیگری هم در آلمان وجود دارند که راه تحصیل در مقطع دکترا را برای دانشجویان هموار می‌کنند. نکته‌ای که در مورد این مؤسسات مهم است، این که متقاضی به هنگام درخواست بورس از زمینه‌های سیاسی یا مذهبی این مؤسسات آگاه باشد. این نهادها یکی از پیش‌شرط‌هایشان برای اعطای بورس، تعهد اجتماعی- سیاسی و فعالیت‌های متقاضی در زمینه‌های اجتماعی یا سیاسی است.

 

بنیاد فریدریش ابرت Friedrich Ebert Stiftung

یکی از نهادهایی است که به حزب سوسیال دموکرات آلمان (SPD)  نزدیک است و هر ساله به ۴۰ دانشجو از آفریقا، آسیا، آمریکای جنوبی و اروپای شرقی کمک هزینه تحصیلی اعطا می‌کند.

 

شرط پرداخت این شهریه به دانشجویان، اثبات راندمان تحصیلی بسیار خوب در مقاطع پیشین، پایان تحصیلات مقدماتی و تکمیلی در مدت زمان تعیین شده و تعهد اجتماعی -سیاسی عنوان شده است. تسلط به زبان آلمانی یکی دیگر از شروط مهم پذیرش در برنامه کمک هزینه تحصیلی این نهاد است. حتی در صورتی که متقاضی به زبان انگلیسی به تحصیل پرداخته یا ادامه می‌دهد باید سطح زبان C1 انستیتوی گوته یا قبولی آزمون  DSH  زبان آلمانی برای ورود به مراکز آموزش عالی آلمان را داشته باشد.

 

مواظب باشید که بورس تحصیلی این نهاد تنها به حمایت مالی از دانشجویان خلاصه نمی‌شود. عضویت در شبکه‌ای که ارتباط با دانشجویان دیگر هم‌رشته را ممکن می‌سازد، معرفی راهنما برای کمک به دانشجو در پرسش‌های تخصصی و ارائه سمینارهای گوناگون تخصصی و سیاسی- اجتماعی از جمله خدماتی است که این نهاد در اختیار بورسیه‌شوندگان خود قرار می‌دهد.

 

این بورس به دانشجویان رشته پزشکی تعلق نمی‌گیرد

 

بنیاد کنراد آدناور Konrad-Adenauer-Stiftung e.V

بنیاد کنراد آدناور Konrad-Adenauer-Stiftung e.V

سالیانه ۶۰ تا ۷۰ دانشجوی دکترا را بورسیه می‌کند. این بنیاد به حزب دموکرات مسیحی آلمان نزدیک است. یکی از شرط‌های این نهاد در کنار تعهد اجتماعی و سیاسی و فعال بودن در این عرصه‌ها، بازگشت بورسیه‌شوندگان پس از پایان تحصیل به کشورشان است.

 

این نهاد نیز سطح زبان DSH (یا سطح برابر با آن)، راندمان تحصیلی بسیار بالا و فعالیت در عرصه‌های اجتماعی موازی با تحصیل را از شرایط اعطای بورس به دانشجویان ایرانی می داند. بورس دکترا تا سه سال، ماهیانه ۱۰۰۰ یورو پرداخت می‌شود و احتمال تمدید آن برای دو ترم وجود دارد.

 

بنیاد هاینریش بل Heinrich Böll Stiftung

که به حزب سبزهای آلمان نزدیک است. متقاضی باید به هنگام ارسال درخواست کمک هزینه تحصیلی سطح زبان آلمان B2 یا DSH II را دارا باشد. دانشجویان ایرانی برای مقطع دکترا هم می‌توانند برای دریافت بورس، تقاضای خود را به این بنیاد ارسال کنند. ثبت‌نام تنها به صورت آنلاین امکان‌پذیر است.

 

 

بنیاد روزا لوکزامبورگ Rosa Luxemburg Stiftung

بنیاد روزا لوکزامبورگ Rosa Luxemburg Stiftung

 

به حزب چپ‌های آلمان نزدیک است و خود را یک مؤسسه‌ آموزشی – سیاسی معرفی می‌کند. این بنیاد در وب‌سایت خود در بخش اعطای بورس می‌نویسد: هدف این بنیاد این است که از راه آموزش سیاسی به دموکراسی، عدالت اجتماعی، همبستگی و رفع تبعیض‌های اجتماعی، جنسی و قومی کمک کند. این نهاد اعتقاد به این ارزش‌ها را شرط دریافت کمک‌هزینه تحصیلی در مقطع دکترا می‌داند. بورس این بنیاد سالانه به ۱۵۰ متقاضی اعطا می‌شود.

 

بنیاد فریدریش نویمان Friedrich Neumann

بنیاد فریدریش نویمان Friedrich Neumann

 

به حزب دموکرات‌های آزاد آلمان نزدیک است. این حزب سالانه به چندین متقاضی دکترا بورس تحصیلی اعطا می‌کند. بنا بر اطلاعات درج شده بر روی این پایگاه اینترنتی، تنها تقاضاهای آنلاین پذیرفته می‌شود. یکی از شرایط ثبت‌نام برای دریافت این کمک هزینه این است که در هنگام ثبت نام، مدت اقامت متقاضی در آلمان از ۱۵ ماه نگذشته باشد. این نهاد هم صرف ‌نظر از زبانی که رشته متقاضی در مقطع دکترا به آن ارائه می‌شود، یکی از شروط اعطای بورس را تسلط به زبان آلمانی گذاشته است.

مؤسسات و نهادهایی با ‌زمینه مذهبی

مؤسسه فیلیگست Evangelisches Studienwerk Villigst

 

وابسته به کلیسای پروتستان است و سالانه به ۲۰۰ متقاضی تحصیل در مقطع دکترا از تمامی رشته‌ها بورس تحصیلی اعطا می‌کند. این نهاد به پذیرفته‌شدگان ماهیانه مبلغ ۱۳۵۰ یورو به مدت ۲ سال پرداخت می‌کند. این بورس در حقیقت به دانشجویانی که عضو کلیسای پروتستان هستند، تعلق می‌گیرد. در صورتی که متقاضی به کلیسای پروتستان تعلق نداشته باشد باید در نامه‌ای که با مدارک درخواست بورس ارسال می‌کند، انگیزه و دلایل خود برای این درخواست را به روشنی تشریح کند.

 

مرکز تبادلات آکادمیک کاتولیک آلمان Katholischer Akademischer Ausländer-Dienst

از جمله برای تقویت گفت‌وگو میان اسلام و مسیحیت به دانشجویان غیر مسیحی از کشورهای خاورمیانه هم بورس اعطا می‌کند. متقاضی باید در هنگام ارسال درخواست در آلمان مشغول تحصیل باشد.

 

مؤسسه ابن سینا (اَوسینا) Studienwerk AVICENNA

یکی از مؤسسه‌هایی است که شرط مذهبی برای اعطای بورس به دانشجویان دکترا گذاشته است. متقاضی به هنگام درخواست بورس باید در آغاز تحصیل خود در یکی از دانشگا‌‌ه‌های آلمان باشد. نمرات خوب، تعهد اجتماعی و مسلمان بودن از شرایط دریافت این بورس اعلام شده است.

 

افزون بر بنیادها و مؤسسه‌های نامبرده، در بخش اقتصادی مؤسسات و نهادهای فراوانی وجود دارند که از دانشجویان دکترا با برنامه‌های مالی خود پشتیبانی می‌کنند. در کنار این مؤسسات، بسیاری از شرکت‌ها و کنسرن‌های بزرگ از جمله کنسرن‌های خودروسازی در رشته‌های خاص به دانشجویان دکترا کمک‌ هزینه تحصیلی می‌دهند. یکی از این کنسرن‌ها دایملر است.

 

کار دانشجویی

این شاید بهترین و یا تنها راه حل تامین هزینه های دانشجوئی در آلمان است که به خود دانشجو بستگی دارد و تمام دانشجویان فارغ از نمره، معدل، مدرک زبان و …. می توانند از آن استفاده نموده و هزینه های زندگی خود در طی دوران تحصیل در آلمان راتامین کنند.

 

تمام دانشجویان خارجی که از کشورهایی به غیر از اتحادیاه اروپا، برای تحصیل وارد آلمان می شوند، به شکل قانونی اجازه کار پاره وقت را دارند. البته این قانون شامل حال افرادی که در کالج دانشگاهی تحصیل می کنند نمی شود

 

هر چند قوانین آلمان کاملا فدرالی است و هر شهر وایالتی می تواند قانون خاص خود را در این زمینه داشته باشد.

 

اگر ملیتی غیر از اتحادیه اروپا دارید و با ویزای دانشجویی به آلمان آمده اید،  میتوانید هفته ای ۲۰ ساعت و یا ۱۲۰ روز کامل یا ۲۴۰ روز پاره وقت در سال کار کنید. بیشتر از آن را باید با اداره مهاجرت شهر محل زندگی خود در میان بگذارید. لطفا توجه داشته باشید که ساعت‌های که صرف کارآموزی می کنید نیز جز همین ۱۲۰ روز  به حساب میایند، حتی اگر رایگان کار کرده باشید. اگر دوره های کارآموزی شما اجباری و جز درس شما باشد، جزو ۱۲۰ روز کار شمرده نمیشود.

درباره شغل های دانشجویی میتوانید به قسمت کار دانشجوئی در همین سایت مراجعه نمائید .

نکات کلی در مورد تحصیل در آلمان:
  1. دانشجویانی که در آلمان مشغول به تحصیل هستن در صورتی که بالای ۳۰ سال داشته باشند، نیازمند دریافت بیمه خصوصی می باشند
  2. اگر شما قصد تحصیل در رشته های ریاضی و مهندسی را داشته باشد، کشور آلمان در قیاس با دیگر کشورهای برتر اروپایی مانند فرانسه گزینه بهتری می باشد.
  3. اگر قصد تحصیل به زبان انگلیسی و بعد از آن، کار در کشور آلمان را دارید، می بایست در کلاس های آمادگی زبان آلمانی شرکت کنید و مدرک زبان آلمانیرا دریافت کنید. اهمیت این موضوع این است که مردم این کشور به زبان آلمانی صحبت می کنند و متقاضی برای انجام کارها و دریافت مجوز کار و اقامت باید به این زبان مهارت داشته باشد.
  4. کشور آلمان در سال های اخیر یکی از بزرگ ترین بازارهای کار برای متقاضیان مهاجرت از کشورهای آسیایی محسوب می شود. این کشور به منظور استخدام نیروهای کاری خارجی از کشورهای آسیایی تسهیلاتی را فراهم کرده است.
  5. هزینه های زندگی در آلمان از دیگر کشورهای اروپایی مقرون به صرفه تر است.
  6. دانشجویان همزمان با تحصیل در کشور آلمان می توانند مجوز کار دانشجویی پاره وقت دریافت کنند. دانشجویان پس از اتمام دوره تحصیلی نیز می توانند با دریافت ویزای کار بعد از تحصیل(Post study work visa) به کار و اشتغال بپردازند.
  7. بر اساس آمارهای معتبر، در حدود ۷۰ درصد دانشجویان خارجی پس از اتمام دوره تحصیلی دانشگاهی خود در آلمان موفق به یافتن فرصت های شغلی مناسبی می شوند.
  8. دانشجویانی که در دوره های زبان آلمانی در کشور آلمان شرکت کنند، می توانند ویزای دوساله را برای این دوره زبانی دریافت کنند.

 

 

 

چگونه برای ویزای تحصیلی آلمان از طریق ارمنستان اقدام کنیم؟

 

دریافت ویزای تحصیلی آلمان از طریق ارمنستان، یکی از گزینه هایی است که می تواند سبب کاهش مدت زمان انتظار برای ورود به آلمان باشد. با توجه به عدم فعالیت سفارت آلمان در تهران در زمینه اعلام وقت مصاحبه های دانشجویی،در حال حاضر اقدام از طریق کشورهایی مثل ارمنستان گزینه مناسبی برای خروج از این بن بست می باشد.

 

شما می توانید با ۶ ماه اقامت در ارمنستان از طریق ثبت نام در دانشگاه های این کشور، درخواست وقت مصاحبه به سفارت آلمان بدهید و در حداقل زمان ممکن ویزای تحصیلی آلمان را از طریق ارمنستان دریافت نمائید.

 

آیا با اقامت در ارمنستان، شانس برای دریافت ویزای آلمان بیشتر می شود؟

 

دریافت ویزای تحصیلی و یا کاری آلمان، دارای قوانین و مقررات خاصی است که توسط سفارت خانه های آلمان در کشورهای مختلف اجرا می شود. اما زمانی که تقاضای ویزا برای یک کشوری زیاد  می شود، قطعا” آن کشور یک سری محدودیت ها و یا فیلترهایی برای صدور ویزا قرار می دهد. به فرض مثال: سفارت آلمان در ایران برای صدور ویزای تحصیلی از متقاضیان مدرک زبان آلمانی B2 به بالا می خواهد در صورتی که این مورد جزو قواینن مهاجرت تحصلی آلمان نیست.

 

لذا با شرایط فعلی سفارت آلمان در ایران و سخت گیریهای این سفارت در دادن ویزا به ایرانیان، کشورهایی مثل ارمنستان می توانند شانس شما را برای دریافت ویزای آلمان بالا ببرند. به دلیل حجم پایین تقاضا در سفارت آلمان در ارمنستان، رقابت کمتری برای دریافت ویزا خواهد بود و سخت گیری سفارت برای مواردی همچون شرایط سنی و یا معدل مقاطع قبل، کمتر می‌باشد.

 

دریافت وقت فوری سفارت آلمان از طریق ارمنستان

 

همانطور که می دانید در حال حاضر و در سیستم وقت دهی سفارت آلمان در ایران، وقت مصاحبه دانشجوئی برای افرادی که مدرک زبان آلمانی TESTDAF و یاB2  برای ورود به دانشگاه های آلمان را ندارند بسیار طولانی می باشد. چرا که در این سیستم اولویت با کسانی می باشد که مدرک زبان لازم برای ورود به دانشگاه های آلمان را داشته باشند و در بین کسانی که مدرک زبان آنها کافی نباشد هم اولویت با مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری خواهد بود. حتی در پاسخ ایمیلی که سفارت به یکی از داوطلبان داده است این نکته خاطرنشان شده است.

 

شیوع کرونا و بسته شدن سفارت آلمان نیز این مشکل را دو چندان کرد. حتی بعد از باز شدن سفارت در مرداد ماه ۱۳۹۹، باز هم سفارت هیچ وقت مصاحبه ای را به هیچ فردی نداد تا امید متقاضیان تحصیل در آلمان در هر مقطع تحصیلی و با هر شرایطی، به نا امیدی تبدیل شود.

 

مشکل دیگری نیز داوطلبانی را درگیر کرده است که در سیستم قدیم ( قبل از سپتامبر ۲۰۱۹ ) درخواست وقت سفارت داده اند و اکنون نمی دانند بهتر است وقت قبلی خود را کنسل کنند و وقت جدید بگیرند یا همچنان منتظر بمانند. چرا که روند اعلام وقت سیستم قبلی بسیار کند پیش می رود.

 

 

یکی از راه حل هایی مناسب برای برون رفت از این معضل، رفتن به کشور ثالثی همانند ارمنستان است تا از آنجا بتوان در کمترین زمان ممکن برای وقت مصاحبه دانشجوئی سفارت آلمان اقدام کرد

 

برای مراجعه به سفارت آلمان در ارمنستان نیاز به وقت فوری و یا نامه نگاری های متعدد با سفارت نیست. زیرا در حال حاضر سفار ت آلمان در ارمنستان در مدت زمانی بین یک تا دو هفته ای به متقاضیان تحصیل در آلمان وقت مصاحبه دانشجوئی می دهد.

 

شما با اقامت در ارمنستان مطمئن می شوید که نهایتاً بعد از ۶ ماه اقامت، می توانید برای دریافت وقت مصاحبه درخواست بدهید و از بلاتکلیفی و سردرگمی خارج شوید. حتی اگر قرار است که سفارت آلمان به هر دلیلی به شما ویزا ندهد، حد اقل در ارمنستان بعد از شش ماه وضعیت و تکلیف خود را می دانید که چی هست. و اگر آلمان به شما ویزا نداد، برای کشور دیگری اقدام کنید. نه این که دو یا سه سال منتظر بمانید و بعد نتیجه منفی هم بگیرید.

 

 

برای رفتن به ارمنستان نیاز به ویزا داریم؟

 

برای ورود اولیه به ارمنستان نیاز به تهیه هیچ ویزایی نیست. زیرا ارمنستان جزو کشورهای است که ما ایرانیان برای مسافرت به آن نیاز به ویزا نداریم. لذا هر زمانی که تصمیم بگیریم می توانیم فقط با تهیه بلیط هواپیما و یا اتوبوس به  این کشور سفر کنیم. البته این نوع سفر برای مدت محدود ۹۰ روز است و اگر بخواهیم بیش از ۹۰ روز در ارمنستان بمانیم باید اقدام به دریافت ویزای اقامتی بلند مدت نمائیم.

 

 

چگونه اقامت یک ساله ارمنستان را بگیریم؟ چه مدارکی نیاز داریم؟

چگونه اقامت یک ساله ارمنستان را بگیریم؟ چه مدارکی نیاز داریم؟

 

اگر قصد ماندن در ارمنستان برای بیش از ۹۰ روز را داریم، بعد از ورود به ارمنستان از طریق توریستی(که نیاز به ویزا ندارد) باید در اولین زمان ممکن باید اقدام به گرفتن اقامت بلند مدت از این کشور نمائیم. از راه های مختلف می توان اقامت بلند مدت ارمنستان را بدست آورد:

  • از راه تحصیلی
  • از راه کاری
  • از طریق ثبت شرکت در ارمنستان

 

برای اقامت تحصیلی، ابتدا باید در یکی از دانشگاههای ارمنستان ثبت نام نمائید. سپس خود را بیمه نمائید و بعد مدارک ثبت نام دانشگاه را به همراه مدارک شناسائی(گذرنامه) ،بیمه نامه، و اجاره نامه ای که از خوابگاه محل اقامت دریافت نموده اید و یا اجراه نامه خانه ای که اجاره کرده اید، به اداره مهاجرت این کشور ارائه دهیم.

 

 

بعد از تکمیل مدارک در اداره مهاجرت و انجام مصاحبه ای که بسیار ساده است، این اداره کارت اقامت شما را به آدرس شما ارسال می نماید. این اقامت معمولا برای یک سال و به مدت زمان تحصیل شما در ارمنسات می باشد که در سالهای بعدی تحصیلی به همین منوال تمدید می گردد.

 

 

راه دیگر دریافت اقامت بلند مدت ارمنستان ، بستن قرارداد کاری با یک کارفرما (شرکت) در ارمنستان می باشد و می توانید به همراه قرارداد کاری خود و سایر مدارکی که ر بالا ذکر گردید برای دریافت اقامت یک ساله اقدام نمائید

 

 

راه سوم دریافت اقامت ارمنستان، ثبت شرکت در این کشور می باشد. که این راه را به دوستان توصیه نمی کنیم. زیار دارای هزینه های زیادی است و شرکت باید حتما در دوران اقامت شما فعال باشد. این راه برای افرادی مناسب است ک واقعا می خواهند در کشور ارمنستان کار تجاری، اقتصادی و … انجام دهند و نیا به ثبت شرکت دارند.

 

 

در کدام شهر ارمنستان اقامت کنیم؟

 

ارمنستان کشور پیشرفته ای نیست. لذا برای زندگی در این کشور بهتر است پایتخت آن یعنی شهر ایروان را انتخاب کنیم. ایروان یک کلان شهر کوچک با جمعیتی بالغ بر۱ میلیون نفر است. حمل و نقل عمومی ارزانی در سراسر کشور وجود دارد و ایروان دارای سیستم مترو، واگن برقی، اتوبوس و قطار است. ایروان هنوز بسیار مقرون به صرفه است و بسیاری از پارک ها و امکانات در این شهر وجود دارد.

 

برای هرکسی که زندگی شهری را دوست داشته باشد، این شهر همه چیز را ارائه می دهد. این شهر دارای امکانات خوبی برای زندگی است و از آنجائی که ایرانیان زیادی نیز در آن زندگی می کنند، حتی اگر به زبان ارمنی و یا انگلیسی هم مسلط نباشیم می توانیم در این شهر به راحتی زندگی کنیم. خیلی از ایرانیانی که در این شهر زندگی می کنند از اقلیت ارامنه ایران هستند که به این کشور مهاجرت کرده اند و به زبان فارسی کاملا مسلط می باشند.از لحاظ امینت نیز شهری بسیار امن می باشد و هیچ گونه مشکلی برای ایرانیان در این چند سال پیش نیامده است.

 

 

هزینه های زندگی در ارمنستان چقدر است؟

 

هزینه‌های زندگی در ارمنستان

هزینه های زندگی در کشور ارمنستان نیز مانند هر کشور دیگری به سبک زندگی فرد بسیار بستگی دارد. این هزینه ها به عوامل مختلفی بستگی دارد . مانند اینکه شخص در خوابگاه زندگی کند و یا در آپارتمان شخصی، غذای خود را در خوابگاه، دانشگاه و یا رستوران مصرف کند یا در رستوارنهای لوکس شهر.

 

میزان تفریحات فردی و گروهی، مسافرت به کشورهای اطراف، نوع رفت و آمد درون شهری و برون شهری و بسیاری از عوامل دیگر می توانند در تخمین هزینه های یک نفر در ارمنستان تاثیر گذار باشند.

 

 

اما برای یک زندگی معمولی دانشجویی معمولا هزینه ی ماهانه ای در حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ دلار در ماه در نظر گرفته می شود. هزینه ی خوابگاه ها در این کشور بسته به نوع خوابگاه و یا نوع سرویسی که در خوابکاه انتخاب می کنید مانند اتاق اختصاصی و یا اتاق شریکی، بستگی دارد.

 

 

اما هزینه ی یک خوابگاه دو تخته در حدود ماهانه ۱۵۰ دلار است و اگر خواهان اجاره یک آپارتمان مستقل هستید باید هزینه ای در حدود ماهانه بین ۳۰۰ تا ۷۰۰ دلار بپردازید که البته دانشجویان معمولا آپارتمان را به صورت شریکی اجاره می کنند.هزینه خورد و خوراک نیز در این کشور  مقرون به صرفه  است و یک وعده غذایی کامل در رستوران در حدود ۶ دلار و خانه در حدود ۳ دلار است.

 

 

هزینه های مسافرت به ارمنستان

 

هزینه های مسافرت به ارمنستان

 

مسافرت به ارمنستان از دو طریق میسر است: هوائی و زمینی.  یکی از مزیت‌های مهم ارمنستان بعنوان کشور سوم برای دریافت ویزای آلمان هزینه‌های بسیار پایین مسافرت به این کشور می‌باشد. هزینه های رفت و آمد به ارمنستان بسیار پایین است و فرد می‌تواند از طریق پرواز مستقیم(Armenia Airways) به مقصد ایروان و یا برعکس داشته باشند.

 

مدت پرواز ۹۰ دقیقه می‌باشد. البته از طریق ایرلاین های دیگر نیز می‌توان به این کشور مسافرت کرد و  تفاوت جشم گیری در هزینه پرواز نخواهد بود و تنها به دلیل توقف در کشور دیگر، مدت پرواز طولانی تری خواهند داشت. بعنوان مثال در ایرلاین های ترکیه مانند ترکیش و پگاسوس، توقف چند ساعته ای در کشور ترکیه خواهد بود.

 

امکان مسافرت از طریق اتوبوس نیز برای دانشجویان وجود دارد. اتوبوس‌های تهران به ایروان هر روز در ساعت ۱۲ از ترمینال بیهقی و ساعت ۱۳ از ترمینال تهران غرب به مقصد ایروان در حرکت هستند و نیز کسانی که بخواهند از تبریز سفر کنند می توانند در ساعت ۸ هر شب نسبت به تهیه بلیط اقدام کنند. مدت سفر زمینی از تهران به ایروان بین ۲۴ تا ۳۰ ساعت می باشد و به دلیل مسیر کوهستانی، دانشجویان می‌توانند از مناظر و طبیعت بسیار جذاب مسیر لذت ببرند.

 

 

چه مدت باید از اقامتمان در ارمنستان گذشته باشد تا بتوانیم به سفارت آلمان مراجعه کنیم؟

 

طبق قانون مهاجرت، هر فردی که بخواهد برا ی دریافت ویزای آلمان به سفار ت آلمان در یک کشور دیگری مراجعه نماید، باید ثابت نماید که اقامت آن کشور را دارد و از مدت اقامت وی نیز شش ماه گذشته است.

 

لذا برای دریافت ویزای آلمان از طریق ارمنستان فرد متقاضی برای دریافت انواع ویزاهای کشور آلمان، باید بعد از دریافت اقامت بلند مدت ارمنستان، مدت زمان ۶ ماه را با توجیه علت ماندن و یا اقامت خود در کشور ارمنستان سپری کند و پس از مدت ۶ ماه اقامت مستمر، برای دریافت وقت مصاحبه از سفارت آلمان در ارمنستان تقاضا ‌دهد.

 

با این روش می‌توان برای انواع ویزاهای تحصیلی، کاری و دیگر ویزاهای پر تقاضای کشور آلمان که زمان انتظار برای دریافت وقت مصاحبه سفارت در ایران طولانی می‌باشد اقدام نمود

 

وقت سفارت آلمان در ارمنستان چگونه است؟

 

از آنجائی که تعداد متقاضی ویزای آلمان در ارمنستان نسبت به کشوری همچون ایران خیلی کمتر است، لذا وقت مصاحبه برای ویزایهای دانشجوئی و یا کاری از سفارت آلمان در این کشور بسیار کوتاهتر بوده و در حداقل زمان ممکن انجام می گیرد.

 

معمولا بر اساس تجربه سالهای قبل، بعد از این که شش ماه از اقامت شما در ارمنستان گذشت، می توانید برا یدریافت وقت مصاحبه سفارت المان اقدام کنید. وقت مصاحبه سفارت المان از طریق مراجعه به سایت این سفارت در ارمنستان امکان پذیر است که با وارد شدن به پورتال مربوطه و تکمیل اطلاعات مورد نیاز درخواست وقت مصاحبه می دهید.

 

معمولا بین یک تا دو هفته بعد از درخواست به شما وقت مصاحبه می دهند. لازم به ذکر است که برا ی وقت مصاحبه نیاز نیست ک مانند سفارت المان در ایران، از چند ماه پیش درخواست بدهید.

 

در ارمنستان مدت انتظار برای وقت سفارت کمتر و شانس دریافت ویزای شما بالاتر است این امر به صورت چشم گیری شما را به هدف نزدیک تر می کند

 

 

برای دریافت ویزای آلمان از ارمنستان چه کارهایی باید انجام دهیم؟

 

سفارت آلمان در کشورهای مختلف دارای یک سری قوانین و دستورالمعل های مدون و قانونی برای صدور ویزا یاست که در هر کشوری بصورت یکسان اجرا می شود. لذا رعایت این موارد برا ی هر فردی و در هر کشوری الزامی است. مانند: مدارکی که ازشما می خواهند، تکمیل فرم های سفارت، سپرده بانکی و یا حساب مسدود شده در آلمان، داشتن انگیزه نامه و روزمه و همچنین پرسش هایی که در روز مصاحبه در خصوص علت مسافرت شما به آلمان از شما می پرسند.

 

لذا دانستن این موارد و رعایت کلی آنها می تواند شانس شما را در دریافت ویزا بسیار بالا ببرد. در نظر داشته باشید که افیسرهای سفارت بر اساس قوانین و دستورالعمل هایی که به آنها داده اند عمل می کنند و با هیچ فردی خصومتی ندارند.

 

برای مراجعه به سفارت المان در ارمنستان و گرفتن ویزا از این کشور موارد زیر را باید رعایت کنید:

 

  • مدارک مورد نیاز خود را تکمیل نمایید
  • در ارمنستان به مدت شش ماه حضور فیزیکی داشته باشید
  • اقامت  یک ساله ارمنستان را داشته باشید
  • مدرک زبان آلمانی حداقل درسطح B 1 را را بدست آوردی(هر چند با مدرک زبان پایین تر نیز از سفارت المان در ارمنستان ویزای تحصیلی دریافت شده است، اما توصیه ما این است که حداقل مدرک B 1 را بگیرید).
  • گرفتن وقت سفارت آلمان در ارمنستان
  • انجام مصاحبه در سفارت
  • دریافت ویزا

 

 

چه مدارکی به سفارت المان در ارمنستان باید بدهیم؟

 

همانند تمام مدارکی که برای دریافت ویزای به سفارت آلمان در تهران می دهید، باید همان مدارک را نیز برای دریافت ویزا به سفارت آلمان در ارمنستان نیز ارائه دهید. تنها تفاوت مدارک در این دو سفارت خانه: یکی مدرک زبان المانی است که سفارت المان در ایران در حال حاضر مدرک B2 می خواهد ولی سفارت المان در ارمنستان بر اساس خواسته های دانشگاه مدر نظر شما که به شما پذیرش داده است عمل میکند. مثلا اگر دانشگاهی از شما مدرک B1 و یا حتی A2 خواسته است، سفار نیز همان مدرک را از شما درخواست می نماید.

 

تفاوت دیگر در مدارکی که سفارت المان در ارمنستان از شما می خواهد، داشتن یک حساب بانکی در آلمان و گذاشتن مبلغ ۱۰۲۳۶ یورو در آن می باشد که باید در روز مصاحبه نامه این بانک آلمانی را ارائه دهید.

 

لیست کلی مدارکی که سفارت آلمان در ارمنستان از شما می خواهد عبارتست از:

 

  • فرم تقاضای ویزا با عکس
  • کپی پاسپورت
  • کپی کارت اقامت
  • پذیرش از دانشگاههای المان
  • نامه تمکن مالی از بانکی در المان
  • اصل ترجمه های مدارک تحصیلی به همراه کپی تایید شده سفارت
  • مدرک زبان
  • مدارک شغلی
  • رزومه

۱۰-انگیزه نامه

 

آیا باید در ارمنستان زبان آلمانی بخوانیم؟

 

اگر قصد تحصیل به زبان آلمانی در آلمان را دارید، توصیه می شود که قبل از ورود به این کشور حتما زبان آلمانی خود را ارتقا دهید. این کار می تواند در ایران و یا هر کشور دیگری انجام شود. در حال حاضر بسیاری از موسسات و اساتید زبان آلمانی تدریس آنلاین نیز دارند و تجربه خوبی نیزدر این مدت کرونائی در تدریس آنلاین بدست اورده اند.

 

همچنین به شما توصیه می شو که در مدت شش ماه حضورتان در ارمنستان نهایت استفاده را کرده و به یادگیری زبان آلمانی ادامه دهید. برا یاین کار می توانید در دانشگاههای ارمنستان در رشته زبان آلمانی تحصیل کنید و یا در یکی از موسسات زبان المان در این کشور شروع به یادگیری این زبان نمائید.

 

موسسه گوته در شهر ایروان دارای نمایندگی است و هم کلاس برگزار نموده و هم آزمونهای مختلف A , B, C , TESTDAF را برگزار می نماید

 

 

حضور در ارمنستان برا ی دریافت ویزای آلمان

 

۱-گرفتن وقت سفارت در ۵ تا ۶ ماه

در ایران به علت تقاضای بسیار بالا برای تحصیل در آلمان وقت سفارت نامشخص بوده و می تواند بیش از ۱۸ ماه طول بکشد و گرفتن وقت سفارت بعد اخذ پذیرش و گرفتن مدرک زبان (b1 یا b2) می باشد که اخذ مدرک زبان نیز حداقل ۱۴ تا ۱۸ ماه طول خواهد کشید. ولی شما با حضور در ارمنستان و تحصیل زبان آلمانی در این کشور می توایند حداقل یک سال در وقتتان صرفه جویی کنید و زودتر وارد آلمان شوید و از بلاتکلیفی که در ایران دارید خارج شوید.

 

۲-شانس بیشتر برای دریافت ویزای آلمان

سفارت آلمان در ارمنستان به دلیل این که  تقاضای بسیار پایین تری دارد، سخت گیری کمتری در صدور ویزا می نماید. لذا شانس شما برای گرفتن ویزای تحصیلی آلمان حتی با داشتن معدل پائین، سن بالا و یا مدرک زبان آلمانی پایین بیشتر خواهد بود.

 

۳-هزینه های پایین زندگی و تحصیل در ارمنستان

شما با داشتن اقامت شش ماه و یا یک ساله از هر کشور دیگری نیز می توانید به سفارت آلمان در ان کشور مراجعه نمائید. اما در نظر داشته باشید که هزینه های زندگی شش ماهه در کشوری مثل ارمنستان بسیار پایین تر از دیگر کشورها می باشد.هزینه تحصیل و یا همان شهریه دانشگاهی شما برای یک سال حدود ۱۲۰۰ دلار می باشد.

 

هزینه زندگی در ارمنستان تقریبا مثل زندگی در تهران می باشد.

 

خوابگاه که به صورت سوییت یک نفره با سرویس های بهداشتی اختصاصی ماهی ۱۰۰ تا ۱۷۵ دلار می باشد. اجاره خانه یک خوابه مبله ماهی تقریبا بین ۲۵۰ تا ۴۰۰ دلار بوده و هزینه خورد و خوراک هم تقریبا ماهی ۱۵۰ دلار میباشد. به صورت کلی هزینه های ماهیانه زندگی در کشور ارمنستان حدود ۵۰۰ دلار امریکا می باشد.

 

۴-رفت و آمد راحت به ایران

با توجه به این که کشور ارمنستان نیاز به ویزا ندارد و رفت و آمد ایرانیان در این کشور بسیار زیاد می باشد و تقریبا هر روز پرواز و یا اتوبوس از شهر های مختلف ایران به ارمنستان در حال انجام می باشد، لذا هر زمانی که شما تصمیم بگیرید به ارمنستان سفر کنید و یا به ایران بیایید، مشکلی وجود نخواهد داشت. همچنین خانواده شما نیز در هر زمانی می توانند برای دیدار از شما به ارمنستان مراجعت نمایند.

 

۵-امنیت بالا و نزدیکی فرهنگ بین دو کشور

ارمنستان کشور کوچکی در نزدیکی ایران است که مردم آن و حتی افراد خارجی و مهاجر از امنیت بسیار بالایی در این کشور برخوردار می باشند. بر اساس روابط تجاری، صنعتی و اقتصادی بین دو کشور، ایرانیان بسیار زیادی در ارمنستان ساکن هستندکه تا کنون نیز شکایتی مبنی بر نا امنی در این کشور نداشته اند.

از سوی دیگر ارمنستان یکی از کشورهایی است که در سالهای نه چندان دور بخشی از خاک ایران بوده و فرهنگ مردم این این کشور فرهنگی نزدیک به ایرانیان دارند. لذا برای تجربه اولیه زندگی در یک کشور خارجی، ارمنستان گزینه بسیار مناسبی می باشد.

 

 

نکته بسیار مهم در زمینه ویزای تحصیلی آلمان از طریق ارمنستان

 

برای دریافت ویزای تحصیلی از کشور ارمنستان فقط تا نوامبر (۱۰ آبان ماه) هر سال فرصت دارید. زیرا دانشگاههای این کشور فقط سالی یک بار پذیرش دارند و باید در این زمان در ارمنستان حضور یابید. لذا توصیه می گردد در اولین زمان ممکن تصمیم خود را گرفته و رای مهاجرت به این کشور اقدام نمائید

 

مدارک لازم جهت تحصیل در کالج زبان آلمانی در ارمنستان

 

  • اصل دیپلم به همراه ترجمه انگلیسی و یا ارمنی آن با مهر دادگستری و وزارت خارج
  • ریز نمرات دیپلم به همراه ترجمه انگلیسی و یا ارمنی آن با مهر دادگستری و وزارت خارج
  • تایید ترجمه مدارک در سفارت ارمنستان در ایران
  • شناسنامه یا کارت ملی
  • ۸ قطعه عکس ۴×۳
  • فتوکپی پاسپورت و حداقل اعتبار ۶ ماهه
  • گواهی بهداشت سلامت جهت عدم ابتلا به ایدز و هپاتیت. این گواهی در کشور ارمنستان گرفته می شود.

 

   

 

ارزشیابی آنلاین تحصیلی (بدون هزینه)

13 پاسخ

  1. سلام ممنون از سایتتون.من پسر ۱۳ ساله دارم ایا میتونم واسه تحصیل در همین سن بفرستم به المان؟معدل پسرم هر ترم ۲۰ بوده.چیکار میتونم بکنم؟؟

  2. سلام وقت بخیر. من ۱۰ سال پیش از مقطع کارشناسی فارغ التحصیل شدم و در طی این مدت هم ۵سال سابقه کار دارم و سربازی رفتم

    1. سلام محمد امین عزیز
      برای ورود به کشور آلمان با هر هدفی، دانستن زبان آلمانی و داشتن مدرک زبان معتبر آلمانی بسیار دارای اهمیت می باشد. همچنین سن مناسب از دیگر شرایط دارای اهمیت برای ورود به کشور آلمان می باشد. سایر اطلاعات و شرایط در بخش های مختلف سایت موسسه استادی اینفو قرار داده شده. نفرمودید برای چه مقطعی تمایل به اقدام دارید؟ کارشناسی مجدد یا کارشناسی ارشد؟ معدل مقطع کارشناسیتون چند هست و مدرک زبان آلمانی دارید یا خیر. تمایل به ادامه تحصیل در رشته خودتون رو دارید یا رشته دیگه ای مدنظرتون هست. دانشگاه خاصی در کشور آلمان در نظر دارید یا خیر؟

  3. سلام وقت خوش. در مورد بورسیه سوال داشتم .واسه مقطع ارشد شما میتونید بورس بگیرید؟من رشته حقوق خوندم و معدل کل کارشناسیم ۱۸٫۰۳ هست. و همچنین از دانشگاه علامه فارغ التحصیل شدم.شما میتونید برای من بورسیه بگیرید؟

    1. سلام نهال عزیز
      متاسفانه موسسه استادی اینفو در زمینه بورسیه اقدام نمیکنه.
      از شرایط کلی ادامه تحصیل در کشور آلمان، داشتن مدرک زبان معتبر آلمانی از موسسات مورد تائید هست. اگر تحصیل در دانشگاه به زبان آلمانی باشه، هزینه ای نباید پرداخت کنید. برای تحصیل در رشته MBA، در مقطع کارشناسی ارشد، به زبان انگلیسی باید شهریه پرداخت کنید.

  4. سلام وقتتون بخیر باشه. من همسرم (اقا) میخواهند ویزای تحصیلی المان را دریافت کنند . و من پیوست ایشون شوم . من میتونم ویزای پیوست رو به تحصیلی تبدیل کنم؟ و به صورت پاره وقت هم کار کنم؟ برای پیوست باید چه سطحی از زبان رو به سفارت ارائه بدهم؟ممنون از راهنماییتون

    1. سلام الهام جان
      بله به عنوان همراه اجازه کار و ادامه تحصیل دارید. اگر فقط قصد اقامت در کشور آلمان رو دارید، نیاز به مدرک زبان A1 دارید. اما اگر قصد ادامه تحصیل یا کار کردن دارید بهتره مدرک زبان B2 داشته باشید عزیزم
      دانستن زبان آلمانی، توانایی ارتباط برقرار کردن در محیط کار و داشتن مدرک معتبر آلمانی برای پیدا کردن موقعیت کاری مناسب الزامی می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تحصیلی رایگان