موسسه آبادانی سروش دانش

هزینه تحصیل در آلمان + هزینه های زندگی دانشجویی ۲۰۲۴

هزینه تحصیل در آلمان

مقدمه

کشور آلمان بزرگترین اقتصاد اروپا و جایگاه چهارم تولید ناخالص داخلی از نظر نرخ تبدیل ارز، و رتبه پنجم تولید ناخالص داخلی از برابری قدرت خرید را به نام خود دارد.

این کشور بعد از انقلاب صنعتی در اقتصاد جهانی مطرح شد، و تا به امروز همواره از آن به عنوان یک کشور پیشرو و نوآور و همچنین سرمایه گذار در پروژه های تحقیقاتی نام برده می شود .

هزینه تحصیل در آلمان

نزدیک به ۷۴ درصد افراد شاغل آلمان، در بخش خدمات به کار گرفته شده‌اند، که از  این خدمات می‌توان به حمل و نقل، هتل‌ها و رستوران‌ها، خدمات اجتماعی و بهداشت و درمان، مسکن و بخش مالی اشاره کرد.

بخش تولید نیز  نزدیک به ۲۴ درصد از نیروی کار آلمان را در خود دارد. که این افراد در حوزه‌هایی نظیر شیلات، کشاورزی و جنگلداری مشغول به فعالیت هستند.

پس از بروز رکود اقتصادی، آلمان به سرعت از طریق افزایش صادرات خود توانست از این رکورد بزرگ خارج شود و تا حدود زیادی در این زمینه توانست موفقیت به دست آورد که  به زودی لقب بزرگترین اقتصاد اروپا را به نام خود کرد.

شاخص قیمت مصرف‌کننده این کشور ۸۶.۵۷ و شاخص اجاره آن ۳۱.۵۵ گزارش شده‌است.
به گزارش اقتصاددان‌ها، قدرت خرید محلی مردم آلمان برابر با ۱۰۴.۸۹ می‌باشد.

مردم این کشور به طور متوسط ۲۰۷۰.۸۴ یورو حقوق ماهانه (پس از کسر مالیات) دریافت می‌کنند که این میزان از ۱۶۰۰ تا ۲۶۰۰ یورو در مناطق مختلف این کشور متفاوت است.

درصد سود سالانه وام‌های این کشور بین ۲.۵۰ تا ۴ درصد گزارش شده‌است که متوسط آن ۳.۱۲ می‌باشد.

شهروندان آلمانی از میزان حقوق دریافتی خود، حدود ۲۸.۹ درصد از آن را صرف تهیه مایحتاج زندگی می‌کنند.
مایحتاج مورد نظر در این بررسی شامل هزینه زندگی در آلمان و تهیه موادخوراکی  همچون شیر، نان، تخم‌مرغ، برنج، مرغ، میوه، آب و غیره می‌گردد.

هزینه تحصیل در آلمان

۲۵ درصد از درآمد مردم این کشور صرف اجاره مسکن می‌گردد.
اجاره یک آپارتمان یک خوابه در مرکز این کشور ۵۶۷.۶۵ یورو به طورمتوسط هزینه دارد که این رقم در اجاره یک آپارتمان سه خوابه به ۸۳۲.۷۷ یورو افزایش می یابد که بسته به امکانات این رقم ممکن است تا ۱۰۰۰ یورو در ماه نیز افزایش یابد.

هزینه های زندگی دانشجوئی در آلمان

هزینه های زندگی دانشجویی در آلمان ماهیانه در حدود ۶۰۰ الی ۷۰۰ یورو می باشد که  با توجه به سبک و شیوه زندگی افراد، این مبلغ نیز می تواند متغیر باشد. هزینه زندگی ماهیانه شامل: اجاره خوابگاه یا خانه، خوراک و پوشاک، بیمه درمانی، رفت و آمد، تفریح و سرگرمی، تلفن، اینترنت و … می باشد.

نکته مهم:

هنگام خرید در فروشگاههای آلمان، به اعداد وارقام درج شده به عنوان قیمت کالاها دقت کنید.  کاربرد ویرگول و نقطه در نوشتن قیمت اجناس، دقیقاً برخلاف زبان انگلیسی است. در سیستم اعداد آلمانی، ویرگول جداکنندهٔ اعشار است؛ بنابراین اگر جایی قیمتی را €۲,۹۹ دیدید، این رقم ۲ یورو و ۹۹ سنت معنی می‌دهد. از نقطه برای جدا کردن دهگان، صدگان و هزارگان استفاده می‌شود. بطور مثال €۲٫۰۰۰,۹۹ در واقع ۲۰۰۰ یورو و ۹۹ سنت است.

بررسی هزینه های زندگی دانشجویی در آلمان

کشور آلمان به عنوان دارنده بزرگترین اقتصاد اروپا و در جایگاه چهارم تولید ناخالص داخلی از نظر نرخ تبدیل ارز و پنجم تولید ناخالص داخلی از برابری قدرت خرید قرار دارد.

این کشور پس از انقلاب صنعتی، در اقتصاد جهانی مطرح شد. و تا به امروز همیشه از کشور آلمان به عنوان یک کشور پیشرو و نوآور و همچنین سرمایه گذار در بسیاری از پروژه های تحقیقاتی نام برده می شود .

حدود ۷۴ درصد افراد شاغل آلمان، در بخش خدمات مشغول به فعالیت هستند. که شامل حمل نقل، هتل‌ها و رستوران‌ها، خدمات اجتماعی و بهداشت و درمان، مسکن و بخش های خدماتی دیگر می باشد.

هزینه تحصیل در آلمان

بخش تولید نیز  در حدود  ۲۴ درصد از نیروی کار آلمان را در بر می گیرد که این افراد در حوزه‌هایی مانند شیلات، کشاورزی و جنگلداری مشغول به فعالیت هستند.

پس از رکود اقتصادی، آلمان به سرعت از طریق افزایش صادرات خود توانست خود را از این رکورد بزرگ خارج کند و تا میزانی در این زمینه موفقیت به دست آورد که  توانست لقب بزرگترین اقتصاد اروپا را به نام خود کند.

شاخص قیمت مصرف‌کننده این کشور ۸۶.۵۷ و شاخص اجاره آن ۳۱.۵۵ می باشد.

به گزارش اقتصاددان‌ها، قدرت خرید محلی مردم آلمان برابر با ۱۰۴.۸۹ می‌باشد.

مردم این کشور به طور میانگین ۲۰۷۰.۸۴ یورو حقوق ماهانه (پس از کسر مالیات) دریافت می‌کنند که این میزان از ۱۶۰۰ تا ۲۶۰۰ یورو در مناطق مختلف این کشور متفاوت است.

درصد سود سالانه وام‌های این کشور بین ۲.۵۰ تا ۴ درصد گزارش شده‌است که متوسط آن ۳.۱۲ می‌باشد.

شهروندان آلمانی از میزان حقوق دریافتی خود، حدود ۲۸.۹ درصد از آن را صرف تهیه مایحتاج مورد نیاز زندگی خود می‌کنند.

مایحتاج مورد نظر در این بررسی شامل هزینه موادی همچون شیر، نان، تخم‌مرغ، برنج، مرغ، میوه، آب و غیره می‌گردد.

هزینه تحصیل در آلمان

۲۵ درصد از درآمد مردم این کشور صرف اجاره مسکن می‌گردد.
اجاره یک آپارتمان یک خوابه در مرکز این کشور ۵۶۷.۶۵ یورو به طورمتوسط هزینه دارد که این رقم در اجاره یک آپارتمان سه خوابه به ۸۳۲.۷۷ یورو افزایش می یابد که بسته به امکانات این رقم ممکن است تا ۱۰۰۰ یورو در ماه نیز افزایش یابد.

هزینه تحصیل در آلمان

تحصیل در کشور آلمان به صورت رایگان است و فرد دانشجو فقط باید هزینه های ماهیانه ی زندگی خود را متقبل شود که دولت آلمان با توجه به این که به دانشجویان در هفته اجازه کار ۲۰ ساعت را داده است، آنها می توانند بابت هر ساعت کار بین ۷ تا ۱۲ یورو را کسب کرده قسمتی از مخارج زندگی خود را پرداخت نمایند.

 هر فرد که قصد ادامه تحصیل در کشور آلمان را داشته باشد قبل از رفتن به آلمان و برای رفتن به سفارت باید نامه ای مبنی بر پشتوانه مالی (تمکن مالی) نشان دهد که مبلغ آن برابر یک سال زندگی در آلمان است

کسانی که قصد دارند بعد از پایان تحصیل خود در کشور آلمان مشغول به کار تمام وقت شوند می بایستی به زبان آلمانی مسلط بوده و دوره ی تحصیلی خود را به خوبی گذرانده باشند تا بتوانند شغل مناسبی راپیداکنند و در نتیجه بعد از کسب شغل ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری تبدیل کنند.

این نکته را نیز باید ذکر کرد که گرفتن اقامت دائم در کشور آلمان بسیار دشوار است و مستلزم گذراندن زمان طولانی در این کشور می باشد و افراد می بایستی مدت زمان زیادی را در کشور آلمان کار کنند تا طول دوره را سپری کرده و اقامت دائم را اخذ کنند و پس از اخذ اقامت دائم پروسه گرفتن پاس آلمانی را بگذرانند.

میزان هزینه زندگی در آلمان در سال ۲۰۲۴

هزینه زندگی درآلمان و در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی کاملا قابل توجیح است. در کل برای پوشش مخارج زندگی در این کشور در سال ۲۰۲۴ ماهیانه در حدود ۱۰۰۰€ (یورو) تمکن مالی مورد نیاز می باشید.

یادآوری می شود که اجاره ماهیانه در آلمان گران ترین هزینه مربوط به هزینه زندگی در این کشور به حساب می آید اما در مجموع با توجه به نیمه رایگان بودن نظام تحصیلی در آلمان هزینه تحصیل و زندگی در آلمان بسیار کمتر و معقول تر از سایر کشورها می باشد.

اگر برای مواد غذایی و پوشاک نیز مبلغی در حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ یورو در هر ماه در نظر بگیریم که البته تنها در قالب زندگی دانشجویی قابل تصور است، هزینه‌ها با احتساب هزینه‌های تحصیلی و غیرتحصیلی و با توجه به الزام پرداخت شهریه یا عدم الزام آن، شهر محل سکونت و همچنین هزینه‌های اجتناب‌ناپذیری همانند تلفن و اینترنت (در خانه‌های خصوصی)، مبلغی در حدود ۵۰۰ تا ٧۰۰ یورو در هر ماه برآورد می‌شود.

به طور متوسط، هزینه مورد نیاز برای هر ترم تحصیلی در دانشگاه های آلمان حدود ۲۵۰ یورو است. این مبلغ شامل خدمات دانشگاهی مانند حمل و نقل با اتوبوس و قطار، امکانات ورزشی، سالن های ناهار خوری و موارد دیگر می باشد.

در اکثردانشگاه ها، شهریه ترم شامل هزینه “بلیط ترم” یعنی گذرنامه حمل و نقل عمومی نیز می‌شود. با بلیط ترم خود می‌توانید به مدت شش ماه بصورت رایگان در مناطق اطراف موسسه آموزش عالی خود با وسایل نقلیه عمومی رفت و آمد کنید. بسته به جایی که زندگی می‌کنید و تا چه میزان اجازه سفر دارید، بلیط می‌تواند بین ۲۵ تا ۲۰۰ یورو هزینه داشته باشد و در حال حاضر در سهم ترم گنجانده شده است.

 بلیط ترم باعث کاهش هزینه های زندگی در آلمان می‌شود.   با پرداخت این هزینه کارت حمل و نقل رایگان (Semester Ticket) دریافت می‌کنید که باعث می شود نیازی به خرید بلیط اتوبوس و یا مترو ندارد و رفت و آمدش در شهر محل سکونت و یا شهرهای اطراف کاملا رایگان خواهد شد

پرداخت هزینه Semester Ticket اجباری است، زیرا Semester Ticket کارت دانشجویی شما نیز محسوب می‌شود. کاملا واضح است که بدون Semester Ticket هزینه زندگی دانشجویی در آلمان می‌توانست بیش از این مقدار باشد و به راحتی می‌توان گفت بدون این سرویس، هر ماه بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ یورو به مخارج دانشجو اضافه می‌شود.

بهترین شهر آلمان برای زندگی ایرانیان

از لحاظ آماری بیشترین ایرانی در آلمان در شهرهای فرانکفورت و هامبورگ و دوسلدورف و لایپزیگ زندگی می کنند. ایالت بایرن و شهر مونیخ که گرانترنین شهر آلمان میباشد، در این زمینه برای دانشجویان اصلا توصیه نمی شود.

مونیخ برترین شهر کشور آلمان از نظر کیفیت زندگی است. در جدول زیر، برترین شهرهای آلمان از نظر کیفیت زندگی معرفی شده است.

جایگاه در آلمان نام شهر جایگاه در اروپا شاخص کیفیت زندگی
۱ مونیخ ۱۱ ۱۷۵٫۳۴
۲ دوسلدورف ۱۳ ۱۷۳٫۹۷
۳ فرانکفورت ۱۵ ۱۷۲٫۶۵
۴ اشتوتگارت ۲۸ ۱۶۴٫۸۷
۵ هامبورگ ۳۰ ۱۶۲٫۳۲
۶ برلین ۳۳ ۱۶۰٫۳۸
۷ کلن ۳۴ ۱۵۸٫۰۷

شهریه تحصیل در مقطع کارشناسی در آلمان

علیرغم اینکه تحصیل در مقطع کارشناسی در دانشگاه‌های دولتی آلمان رایگان است، ولی دانشجویان موظف به پرداخت هزینه کمی بایت ثبت نام سایر خدمات ترم هستند. این هزینه به طور متوسط ۲۵۰ یورو در هر ترم است، اما در هر دانشگاه متغیر خواهد بود.

اکثر دانشگاه های آلمان، دولتی هستند. دانشجویان برای تحصیل در دانشگاه های خصوصی در مقطع کارشناسی باید سالانه تا ۲۰,۰۰۰ یورو یا بیشتر را پرداخت کنند.

شهریه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در آلمان

مدت زمان تحصیل در مقطع کارشناسی در آلمان دو سال می باشد. از ملزومات اخذ پذیرش در مقطع ارشد از دانشگاههای آلمان ،ارائه آخرین مدرک معتبر تحصیلی در مقطع کارشناسی می باشد.

ادامه تحصیل در آلمان در دانشگاه ها و موسسات دولتی و خصوصی هم به زبان  آلمانی و  هم به زبان انگلیسی امکان پذیر است. برای متقاضیان تحصیل در آلمان در مقطع کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی ارائه مدرک زبان آیلتس ۶٫۵ و برای تحصیل به زبان آلمانی، ارائه مدرک زبان B1 الزامیست که البته برای روز مصاحبه سفارت مدرک B2 را باید ارائه دهید. متقاضیان نیز جهت پوشش هزینه های زندگی دانشجویی خود در آلمان اجازه کار پاره وقت به اندازه ۱۵ الی ۲۰ ساعت در هفته را دارند.

اما هزینه تحصیل در دانشگاه های خصوصی آلمان در این مقطع بطور میانگین سالیانه حدود ۶ الی ۹ هزار یورو بوده و هزینه تحصیل در آلمان در دانشگاه های دولتی بین ۴۰۰ الی ۶۰۰ یورو در سال است که با توجه به دانشگاه و رشته مورد نظر می تواند متغیر باشد.

در مورد شهریه تحصیل در مقطع دکتری ،تمام دانشگاه‌های آلمان، حداقل به مدت شش ترم رایگان است. دانشجویان دوره های دکتری در آلمان نیز موظف به پرداخت هزینه‌های خدماتی ترم به مبلغ ۲۵۰ یورو خواهند بود.

امروزه به دلیل بالا بودن کیفیت  دانشگاه های آلمان و همچنین اعتبار بالای مدارک صادره از دانشگاه های این کشور در سراسر دنیا و از سوی دیگر امکان تحصیل به زبان انگلیسی ، تحصیل در آلمان و در مقطع دکترا  توجه بسیاری از متقاضیان بین المللی که تمایل مهاجرت از طریق تحصیل در آلمان را داشته اند، را به خود جلب نموده است و به همین جهت و به دلیل وجود تقاضای بالا، با پیچیدگی هایی مواجه می شوند.

برای مثال، در ابتدا متقاضی برای اخذ پذیرش دکترای آلمان باید یک سوپروایزر و یا استاد راهنما که متناسب با رشته تحصیلی و گرایش شغلی متقاضی می باشد، پیدا کند. برای این کار نیازمند به داشتن مقالات ISI و تحقیقات تخصصی می باشد.

برای تحصیل در مقطع دکترا درکشور آلمان دو نوع سیستم آموزشی وجود دارد.فردی و ساختاری که به توضیح این موارد می پردازیم:

برنامه فردی دکترا :

این برنامه شامل دوره های سه الی پنج ساله می باشد. که اکثرا توسط دانشجویان بین المللی انتخاب می شود، دانشجویان با داشتن یک استاد متخصص به امور پژوهشی و تحقیقاتی می پردازند و استاد راهنما قدم به قدم در کلیه امور پژوهشی با دانشجو همکاری می کند، و اور را راهنمایی می کند.

برنامه ساختاری دکترا  :

برنامه ساختاری دکترا اغلب از سوی دانشگاه ارائه می گردد و گروهی متشکل از اساتید حرفه ای و متخصص ماموریت تدریس به دانشجویان واجد شرایط می باشند. البته این روش در مقایسه با روش فردی تفاوت های ویژه ایی دارد که مهمترین آن در خصوص دانشجو، عدم داشتن آزادی عمل و اختیار انتخابی می باشد و اکثر برنامه ها و امورات تحصیلی توسط خود دانشگاه معرفی می گردد.

هزینه اجاره خانه و خوابگاه

خوابگاه های دانشجویی مناسب ترین مکانها هستند که علاوه بر پایین بودن اجاره، معمولا امکانات مجانی جانبی دیگری نیز در اختیار دانشجو قرار می دهند. اجاره ماهیانه خوابگاهها بسته به متراژ امکاناتی همانند حمام و سرویس بهداشتی، تعداد نفرات در هر اتاق و شهر، حدود ۲۰۰ تا ۴۰۰ یورو در ماه می باشند.

در آلمان به غیر از خوابگاه های دولتی، خوابگاههای خصوصی نیز در بسیار از شهرهایی که دانشگاه های بزرگ هستند، برای رفع نیاز دانشجویان فعال می باشند. که هزینه اجاره بهای آنها تفاوت چندانی با خوابگاهای دولتی ندارد. علاوه بر خوابگاه، دانشجویان از اتاق های اجاره ای به اصطلاح عمومی wg در آلمان استفاده می نمایند، که بسیار مرغوب و مقرون به صرفه نیز می باشد.هزینه اجاره اتاق یا پانسیون نیز در همین حدود می باشد.

هزینه زندگی  در آلمان

اینکه چه شهر و محلی برای زندگی انتخاب می کنید،  می تواند تا حدود زیادی در صرف جویی هزینه های زندگی شما در آلمان موثر باشد، بطور کلی شهر های جنوبی آلمان مانند مونیخ و اشتوتگارت گرانترین ناحیه برای سکونت می باشد.

شهر برلین، در شمال و لایپزیک، در شرق آلمان از شهرهای ارزانتر و مقرون به صرفه تر برای دانشجویان خارجی در آلمان می باشند.

در اینجا به قیمت اجاره آپارتمان در شهرهای ارزان قیمت اشاره می کنیم:

اجاره آپارتمان در مرکز شهر لایپزیگ ۵۱۰€ (یورو) و اجاره آپارتمان در خارج از شهر ۳۷۰€ (یورو) می باشد.

اجاره آپارتمان در مرکز شهر بوخوم ۳۸۰€ (یورو) و اجاره آپارتمان در خارج از شهر ۳۲۰€ (یورو) می باشد.

اجاره آپارتمان در مرکز شهر شهر کیل ۵۴۰€ (یورو) و اجاره آپارتمان در خارج از شهر ۴۳۰€ (یورو) می باشد.

اجاره آپارتمان در مرکز شهر سیگن ۳۲۰€ (یورو) و اجاره آپارتمان در خارج از شهر ۲۸۰€ (یورو) می باشد.

اجاره آپارتمان در مرکز شهر جنا ۴۵۰€ (یورو) و اجاره آپارتمان در خارج از شهر ۲۸۰€ (یورو) می باشد.

اجاره آپارتمان در مرکز شهر برمن ۵۵۰€ (یورو) و اجاره آپارتمان در خارج از شهر ۴۶۰€ (یورو) می باشد

شهر میانگین اجاره بهای ماهانه به یورو شهر میانگین اجاره بهای ماهانه به یورو
آخن ۵۳۴٫۶۵€ دوسلدروف ۶۷۲٫۲۲€
آیسبورگ ۶۱۳٫۵۷€ فرانکفورت ۸۶۸٫۹۱€
برلین ۷۹۵٫۹۰€ هامبورگ ۸۳۸٫۹۴€
بوخوم ۴۰۶٫۶۷€ هانوفر ۵۹۱€
بن ۶۵۳٫۷۵€ انگلشتات ۷۰۸٫۳۳€
برمن ۵۶۰٫۰۰€ لایپزیگ ۴۹۰٫۸۰€
کولن ۷۲۷٫۱۴€ ماینز ۶۶۸٫۰۰€
دورتموند ۴۶۰٫۰۰€ مونیخ ۱۰۹۴٫۳۰€
درسدن ۵۳۳٫۳۳€ پادربورن ۵۱۲٫۵۰€
اسن ۴۵۱٫۸۳€ اشتوتگارت ۸۴۶٫۴۳€
هزینه خوراک و مواد غذایی

هزینه خوراک نیز بستگی به عادت های غذایی دارد، اما می توان اجناس خود را با کمی دقت با قیمت بسیار مناسب تر تهیه کرد. مواد غذائی یکی از موارد ارزان قیمت در بین هزینه های زندگی در کشور آلمان می باشد. به جرعت می توان گفت که کل هزینه ای که یک فرد بابت خرید مواد غذایی خام و پخته برای یک ماه خورد و خوراک  خود صرف می نماید، بیش از ۱۰۰ یورو نیست.

هزینه درمان در آلمان

هزینه های درمان در آلمان شامل موارد زیر می شود:

پارامتر میزان هزینه (یورو)
ویزیت پزشک عمومی در آلمان به صورت آزاد ۵۰€
هزینه آزمایشگاه های پاراکیلینیکی در آلمان ۸۰€ تا ۲۵۰€
هزینه ویزیت یک پزشک فوق تخصص در آلمان ۲۵۰€
جراحی های اصلی و آزاد و شروع درمان برخی سرطانها در آلمان ۱۸۰۰۰€

چنانچه فردی در آلمان کارت شهروندی داشته باشد، و تحت پوشش بیمه باشد این هزینه ها در آلمان فقط به میزان ۱۰% می شود.

بیمه درمانی

برای دانشجویان مهمترین بیمه،بیمه درمانی است که عضویت در آن نیز اجباری میباشد. مهمترین شرکت های بیمه ی درمانی عبارتند از:

TK,AOK,DAK,BKK,KKH,MAwista,CareConcept

به عنوان مثال، بیمه TK از بیمه های خیلی خوب دولتی بوده که خدمات پزشکی و دندان پزشکی خیلی خوبی ارائه میدهد.در بخش دانشجویی این بیمه با سن کمتر از ۳۰ سال میتوان با مبلغ ماهیانه ۳۲/۵۷ تا ۴۹/۵۸ یورو از این بیمه استفاده کرد.

درخواست برای افزایش خدمات بیمه ای به مبلغ هزینۀ آن می افزاید. دانشجویان بالای ۳۰ سال میبایستی از بیمه معمولی این شرکت استفاده نمایند، هرچند که پس از اتمام ۳۰ سال سن شما، میتوان با شرایطی تا ۶ یا ۱۲ ماه از این بیمه با مبلغی کمتر از بیمه عادی استفاده نمود.

همچنین در صورتیکه سن دانشجو بیش از ۳۰ سال شد، و همسر وی با سنی کمتر از ۳۰ سال دانشجو باشد، بیمه را میتوان به نام او تغییر داده و با هزینه ثابت قبلی از مزایای آن بهره برد.

هزینه تحصیل در آلمان

در صورتیکه دانشجو متاهل بوده و بویژه سنی کمتر از ۳۰ سال داشته باشد، استفاده از این بیمه  به ایشان توصیه میگردد. تخفیف این بیمه برای دانشجویان با سن کمتر از ۳۰ سال نسبت به بیمه عادی آن، بسیار خوب بوده و استفاده از بیمه خانوادگی (برای زن و شوهر) مستلزم پرداخت هزینه اضافی از دطرف دانشجویان نمیباشد.

هر بیمه دارای شرایط خاصی است. و قیمت های متفاوتی برای سنین مختلف دارد. معمولا هزینه بیمه برای کودکان و بزرگسالان بیشتر و برای جوانان کمتر است.

بهتر است قبل از عضویت در یک بیمه، بیمه نامه های شرکت های مختلف با هم مقایسه گردد، و سپس اقدام به عقد قرارداد با مناسب ترین شرکت بیمه نمود.در صورت نیاز میتوان با پرداخت مبلغی از مشاوران بیمه که در تمام شهرها دفتر کار دارند، اطلاعات کافی را کسب نمود.

هزینه رفت و آمد

وسایل نقلیه عمومی درون شهری سیـستم حمـل و نقـل داخـل شـهری در آلمـان مناسـب، ولـی گـران اسـت. ایـن سیـستم شـامل متروهـای زیـر زمینــی، متروهــای روزمینــی، قطارهــای خیابــانی و اتوبــوس مــی باشــد.

در اکثــر شــهرهای بــزرگ آلمــان،  معمــولا تمـامی سیـستم هـای حمـل و نقـل وجـود دارد. ولـی در شـهرهای کـوچکتر برحـسب نیـاز و تعـداد جمعیـت، سیـستم های کمتـری وجـود دارد. بـرای مثـال در برخـی از شـهرهای کوچـک فقـط اتوبـوس و یـا اتوبـوس و قطارهـای خیابـانی وجود دارد.

متروهای رو زمینی(S-Bahn) بـــصورت اختـــصار SB ، سریع تر از انواع دیگـر بـوده و فاصـله ایـستگاه هـای آن نیـز معمـولا بیـشتر اسـت. قطارهای خیابانی(Strabe-Bahn) یــا Straße-Bahn با سـرعت کمتـر از دیگـر انـواع قطارهای شهری مـی باشـد و بهتـر اسـت از آنهـا تنهـا بـرای مـسیرهایی اسـتفاده گـردد کـه امکـان اسـتفاده از انـواع دیگر مترو فراهم نباشد.

اتوبوس ها(bus) در آلمــان وســایل نقلیــه مناســبی بــرای ســفرهای کوتــاه و بــرای دسترســی آسان بــه منــاطقی کــه ایــستگاه هــای متــرو در مجـاورت آنهـا قـرار ندارنـد، مـی باشـند.

اتوبـوس هـا معمـولا از نظـر زمانی دقیـق بـوده و ارتفـاع آنهـا و نحـوه ایستادنـشان در ایـستگاه هـا به گونه ایـست کـه ورود چمـدان و یـا سـاک دسـتی، کالـسکه بچـه و غیــره بــه درون آنهــا ســاده مــی باشــد.همچنــین در جلــوی درب انتهــایی اتوبــوس هــا محلــی بــرای قــراردادن چمــدان و یــا کالــسکه بچـه وجـود دارد.

در اکثــر شــهرهای بــزرگ آلمــان معمــولا تمـامی سیـستم هـای حمـل و نقـل وجـود دارد ولـی در شـهرهای کـوچکتر برحـسب نیـاز و تعـداد جمعیـت، سیـستم های کمتـری وجـود دارد.

هزینه تحصیل در آلمان

قیمت بلـیط هـای شـهری در آلمـان بـه طـور کلـی و نیـز در مقایـسه بـا ایـران بـسیار بـالا مـی باشـد بطوریکـه بسیاری از افراد ترجیح می دهند، در شهر با دوچرخه عبور و مرور کنند.

سیستم خرید و اسـتفاده از بلـیط هـای شـهری در شـهرهـای مختلـف آلمـان متفـاوت اسـت و بهتـر اسـت جزئیـات مـورد نیـاز، بـه هنگـام اولـین بـار اسـتفاده از مترو، از مسئولین مترو پرسیده شود.

بلیط های شـهری در آلمـان بـرای تمـام سیـستم هـای حمـل و نقـل اعتبـار دارنـد. و معمـولا بـر اسـاس زمـان و یا زون هـای شـهری محـدود مـی گردنـد. قابـل ذکـر اسـت بلـیط هـای دانـشجویی کـه دانـشگاه بـه دانـشجویان می دهد، معمولا اینگونه محدودیت های استفاده را ندارند.

استفاده از دوچرخه برای عبـور و مـرور، و بـویژه بـرای خـانواده دانـشجویان کـه بـرای تهیـه بلـیط شـهر می بایـستی هزینه زیادی بپـردازد، ویـا دانـشجویانی کـه از طـرف دانـشگاه بلـیط ارزان قیمـت دریافـت نمـی کنـد، بـشدت توصـیه می گردد.

اســتفاده از دوچرخــه نــه تنهــا از لحــاظ اقتــصادی بــه صــرفه اســت، بلکــه در کنــار ورزش دوچرخــه ســواری، شخص محیط شهر را بهتر می بیند و می شناسد و احساس تعلق بهتری نسبت به محیط اطرافش پیدا می نماید. شخص همـراه دوچرخـه مـی توانـد بـا خریـد یـک بلـیط بـرای دوچرخـه (در صـورت داشـتن بلـیط دانـشجویی نیـاز بـه خریـد بلـیط بـرای دوچرخـه نیـست) سـوار اغلـب وسـایل نقلیـه عمـومی از قبیـل S-Bahn, U-Bahn و… .شود.

هزینه وسایل خانه

ایرانی ها با توجه به فرهنگ خود در غذا، در بیشتر موارد نیاز به تهیه وسایل آشپزی دارند. در خوابگاهها و یا خانه های استیجاری آلمان معمولا این گونه وسایل یافت نمی شوند.

لذا پس از بدو ورود شما نیاز به تهیه این نوع وسایل و یا وسایل دیگر شخصی دارید. به دانشجویان، توصیه می شود که با جستجو در شهر بازارهای هفتگی فروش لوازم دست دوم را پیدا نمایید و اکثر وسایل خود را از آنجا تهیه نمایید.

از آنجائی که در آلمان اساب کشی و جابجائی وسایل زندگی مرسوم نیست، این وسایل بعضا نو و یا کم کارکرد هستند که افراد بدلیل جابجایی مکانی و یا موارد دیگر اقدام به فروش آنها می نمایند. این وسایل را در اکثر موارد حتی تا نیم بها و یا کمتر می توانید خریداری نمایید.

راهنمای خرید و صرفه جویی در هزینه ها

در اروپا فروشگاه های زنجیره ای متفاوتی وجود دارد. که شعبه های متعددی در کلیه شهرها دارند از جمله این فروشگاه ها  میتواند Aldi  و Lidel را نام برد.فروشگاه های معروف دیگری مانند: Kaiser،Netto،Kaufland،Real،Penny،Reicheltو …. را نیز میتوان در کل آلمان پیدا کرد.

در این فروشگاه ها معمولا میتوان اکثر مایحتاج زندگی مانند: مواد غذایی،البسه،نوشت افزار،وسایل الکتریکی و … را یافت.

فروشگاه LidI ارزان ترین فروشگاه آلمان است. فروشگاه ارزان دیگر فروشگاه Aldi می باشد، که علاوه بر ارزانی دارای مواد غذایی با کیفیت بالاست.Aldi تاکنون چندین بار در مسابقات سلامتی مواد غذایی رتبه اول را کسب نموده است.

فروشگاه های مناسب دیگر KauFmarkt،Kaufland،Penny،Netto می باشند. بقیه فروشگاه ها معمولا قیمت های گرانتر دارند.

خرید وسایل منزل

فروشگاه های لوازم خانگی(وسایل نو)

آلمان در زمینه لوازم خانگی بسیار فعال بوده و اجناسی با کیفیت عالی تولید می کند. و علاوه بر آن از کشورهای دیگر هم وارد می کند. لوازم خانگی را می توان در فروشگاه های IKEA/Saturn/Mediamarkt/Karstadt/Quelle با قیمت های مناسب خریداری کرد.

وسایل دست دوم

در کل آلمان مغازه هایی که وسایل دست دوم می فروشند وجود دارد. خرید از این مغازه ها برای دانشجویان به سرفه می باشد، و اغلب اجناس قابل استفاده و خوبی هم دارند.

بازارهای وسایل دست دوم

روزهای آخر هفته(شنبه و یکشنبه)در اکثر نقاط این کشور بازارهایی که در آن لوازم دست دوم به فروش می رسد،تشکیل می شود.در این بازارها می توان لوازم کوچک و حتی بزرگ مورد نیاز خود را با قیمتی بسیار اندک خریداری کرد. نام این بازارها فلومارکت(flohmarkt)می باشد.

خرید و صرفه جویی در هزینه ها

مخارج زندگی در آلمان تنوع کمیتی بسیار زیادی دارد. چرا که سیستم فروشگاه ها در آلمان سیستم تک نرخی نبوده و یک جنس حتی با کیفیت کاملا مشابه را می توان در فروشگاه های مختلف با قیمت های کاملا مختلف یافت.

مخارج زندگی مربوط به مایحتاج زندگی یک دانشجو که به عوامل متعددی از قبیل منطقه محل زندگی، دوری و نزدیکی به فروشگاه های ارزان قیمت، فاصله با مغازه های ترک و عرب، فاصله با بازارهای هفتگی میوه و سبزیجات ترک، و به ویژه وقت و زمانی که یک شخص برای خرید روزانه یا هفتگی  خود صرف می نماید، بستگی دارد.

صرف وقت بیشتر برای خرید مایحتاج زندگی باعث پایین آمدن هزینه خرید می گردد،ولی صرف وقت برای خرید ارزان قیمت تا حدی مناسب می باشد. زیرا صرف بیش از حد وقت برای خرید ارزان قیمت باعث زیان های دیگری از قبیل اتلاف بیهوده وقت شما می گردد.

برای کاهش هزینه خرید می توان موارد زیر را رعایت نمود:

۱-شناسایی منطقه زندگی و محل سوپر مارکت های ارزان قیمت شبیه Penny،Plus،Aldi،Lidel،Kaufmarkt،Kaufland

۲-خرید جنس های خاص از فروشگاه های خاص(چرا که هریک از فروشگاه های مذکور برخی اجناس را ارزان تر از فروشگاه های دیگر عرضه می نمایند.)

۳-خرید در زمان حراج هفتگی(معمولا شنبه عصر)

۴-خرید میوه و سبزیجات از بازارهای ترک

همچنین از آنجا که یافتن آدرس فروشگاه های مختلف در نزدیکی محل زندگی و نیز دیدن قیمت اجناس و به ویژه اجناس ارزان و تخفیف داده شده از طریق سایت اینترنتی فروشگاه ها امکان پذیر است،آدرس اینترنتی این فروشگاه ها در زیر آورده شده است.

http://www.lidl de. de/ /home.nsf/pages .i/ homeLidl :

Aldi :/http://aldi d. e

http://www.netto-online de. /home/home.php?screen=0Netto :

http://kaufmarkt de. /Site/start.htmKaufmarkt :

http://www.kaufland de. /Site/start.htmKaufland :

Real :/http://www.real de.

Penney :/http://www.penny de.

Reichelt :/http://www.reichelt de.

C&A :/http://www.cunda de.

http://www hm. .com de/ #/ divided200708_startpageH&M :

IKEA :/http://www.ikea.com de/ de/

http://www.karstadt de. /Karstadt :

Saturn :

http://www.saturn de. /frontend/outlet/index.cfm fa? =showoutlets&next_link=/frontend ho/

me/index.cfm

Mediamarkt :/http://www.mediamarkt de

خرید های روزمره اولیه

خرید از سوپر مارکت های آلمان بسیار ساده بوده و نیاز چندانی به دانستن زبان آلمانی ندارد. برای خرید های روزمره اولیه بایستی یکی از مغازه های ارزان قیمت اطراف محل زندگی خود را شناسایی نمود.

آرم این فروشگاه ها در حوالی محل قرار گیری آنها، و روی دیوار ها و یا در محل وردی شان قرار گرفته  است، و تنها شناختن  آرم آن ها برای یافتن این فروشگاه ها در محل زندگی کافی است .

از جمله ارزان ترین مغازه های آلمان Lidel و  Aldi  می باشد. پس از آن penny  وplus  قرار دارند. آرم فروشگاه هایlidelو Aldi که ارزانترین فروشگاه ها می باشند بصورت زیر می باشد.

فروشگاه های بزرگ آلمان معمولا ورودی و خروجی جداگانه دارند . پس از ورود به مغازه می بایست تمام  اجناس مورد نیاز را برداشته و با چرخ دستی مغازه برای حساب کردن و پرداخت قیمت اجناس به بخش خروجی مغازه ها که صندوق هاKasse قرار دارند،  آورد و مسئول صندوق فروشگاه قیمت اجناس شما را محاسبه کرده و مبلغ نهایی را به شما اعلام می نمایند .

هزینه تحصیل در آلمان

میزان این مبلغ هم چنین بر روی یک مونیتور  کوچک برای مشتری  قابل دیدن است . اجناس مورد نیاز را می توان از روی نام و  یا شکل آن ها شناسایی کرد، و بهتر است در صورتیکه شخص زبان آلمانی نمیداند، معادل آلمانی مایحتاج اولیه زندگی را از روی لغت نامه نوشته تا جستجوی آن ها در فروشگاه ها ساده تر باشد.

۸ توصیه کاربردی هنگام خرید در سوپرمارکت‌های آلمان

به دنبال چه هستید؟

تقسیم‌بندی فروشگاه‌های مواد غذایی در آلمان برای برخی تازه‌ واردها کمی گیج‌کننده است؛ برخی از این فروشگاه‌ها سوپرمارکت نامیده می‌شوند، و برخی دیگر فروشگاه با تخفیف. و دسته سوم فقط خوراکی‌های ارگانیک می‌فروشند.

فروشگاه‌های ترکی و عربی هم وجود دارند که از جمله مواد اولیه غذاهای منطقه خاورمیانه را می‌فروشند؛ همچنین فروشگاه‌های “آسیایی” که در آن‌ها مواد اولیه غذاهای مورد نیاز مردم، کشورهای شرق دور به فروش می‌رسند.

بنابراین قبل از ورود  و یا مراجعه به هر فروشگاهی، ببینید دنبال چه چیزی می خواهید بگردید و باید از کدام فروشگاه جنس مورد نظر خود را تهیه کنید، که در وقت شما صرفه جوئی شود.

تنوع در برابر قیمت

در سوپرمارکت‌های آلمان تنوع کالا و برندهای مختلف از یک کالا، زیاد است. اما در فروشگاه‌های زنجیره‌ای که اجناس خود را با تخفیف می‌فروشند نمی‌توان بسیاری از مارک‌ها و محصولات را پیدا کرد.

با وجود این، فروشگاه‌هایی که محصولات خود را ارزان‌تر می فروشند، طرفداران فراوانی دارند. فروشگاه‌های زنجیره‌ای “آلدی” و “لیدل” آلمان در بسیاری از کشورهای جهان دارای شعبه هستند.

سبد خرید فقط با سکه

سبدهای خرید به هم زنجیرشده اند، در سوپرمارکت‌های آلمان نظر بسیاری از تازه‌واردها به این کشور را جلب می‌کند. برای بازکردن زنجیر این سبدها، سکه ۵۰ سنتی یا یک یورویی یا دو یورویی لازم است. این کار برای جلوگیری از سرقت سبدها نیست، بلکه خریداران را ترغیب می‌کند پس از خرید سبدها را به محل مورد نظر برای آنها برگردانند. زیرا، تنها در صورت برگرداندن و  زنجیرکردن سبدی که برداشته اید به سبد جلویی می‌توانید سکه خود را بردارید.

تخم مرغ‌ها در یخچال نیستند

در آمریکا افراد برای خرید تخم مرغ به سراغ یخچال سوپرمارکت‌ها می‌روند. در آلمان این‌گونه نیست. چرا؟ چون در آمریکا برای پیشگیری از سالمونلا، تخم مرغ‌ها را ضد عفونی می‌کنند.

 این فرایند لایه محافظ بیرونی تخم مرغ را تخریب می‌کند و تخم مرغ‌ها باید در یخچال نگهداری شوند. در اتحادیه اروپا اما چنین فرایندی انجام نمی‌گیرد، بلکه مرغ‌ها واکسینه می‌شوند. لذا امکان فاسد شدن آنها کمتر است، و در نتیجه نیازی به نگهداری آنها در یخچال نمی باشد.

برای یکشنبه از پیش خرید کنید

توجه کنید که فروشگاه‌های مواد غذایی در آلمان یکشنبه‌ها تعطیل هستند. ساعت کاری باید طبق قانون رعایت شود، تا کارمندان این فروشگاه‌ها هم به حد کافی زمان استراحت داشته باشند.

در مقابل، کیوسک‌ها و پمپ بنزین‌ها یکشنبه‌ها باز هستند. و می‌توان اقلام بسیار ضروری مورد نیاز خود را از آنجا تهیه کرد. البته استثنائاتی هم وجود دارد. مثلا در یکشنبه‌های کاری (معمولا در آستانه کریسمس) مغازه‌ها یکشنبه ها و روزهای تعطیل نیز اجازه کارکردن دارند و باز هستند.

روزهای شلوغ سوپرمارکت‌ها

خانواده‌های آلمانی تعطیلاتی مثل عید پاک یا کریسمس را جشن می‌گیرند، و به مناسبت آن غذاهای  مفصلی را آماده می‌کنند. فضای سوپرمارکت‌ها در آستانه این تعطیلات به گونه‌ای است که گویی قرار است قحطی بیاید. اگر در چنین روزهایی فقط نان یا شکلات نیاز دارید، به نانوایی بروید یا به کیوسک یا از خرید صرف نظر کنید.

باز شدن صندوق جدید حساب در فروشگاهها

در روزهای و یا زمانهای شلوغ یک فروشگاه، صندوق های غیر فعال باز می شوند. تا افرادی که برای خرید آمده اند، زیاد در صف انتظار حساب کردن کالاهای خریداری شده، نمانند. متاسفانه در فروشگاههای آلمان حق تقدم برای پرداخت در این صندوق جدید، با کسی نیست که بیشتر از دیگران در صف صندوق‌های دیگر ایستاده است، بلکه بیشتر مشتریان به سمت این صندوق هجوم می‌آورند.

گویی حتی استفاده از آرنج و سبد خرید هم برای رسیدن به صندوق تازه باز شده مجاز است. وقتی موضوع بر سر صرفه‌جویی در وقت است، آلمانی‌ها کمتر مرزی را می‌شناسند.

اهمیت جداکردن خریدها از هم

در فروشگاههای آلمان و در قسمت صندوق، جسمی شبیه یک خط کش وجود دارد و شما توسط آن باید کالاهای خود را از نفر بعدی جدا کنید.در غیر این صورت  ممکن است صندوق دار کالاهی نفر بعدی را نیز به حساب شما بزند. و همچنین بعید نیست  که به شما چپ چپ نگاه کنند یا حتی تذکر دهند.

برای تازه‌ واردها، پرداخت‌کردن هزینۀ خرید در سوپرمارکت‌های آلمان بهترین مثال، برای موقعیت پر استرس است. خط کشی را که با آن خرید خود را از خرید دیگران جدا می‌کردید، به خاطر دارید؟

این وسیله در هنگام پرداخت تمام اهمیت خود را از دست می‌دهد. صندوق‌دارها در حالی که شما هنوز با کیف پول خود مشغول هستید، خرید نفر بعدی را اسکن می‌کنند.

هر کس دیر بجنبد، باید نگاه سنگین یا تذکر از سوی دیگران را تحمل کند.

کاهش هزینه های زندگی در آلمان :

 نکات طلایی برای دانشجویان بین المللی

بطور کلی بیشترین بخش هزینه زندگی در آلمان مربوط به  هزینه جای محل زندگی شما در آلمان است .

اگر چه  این انتخاب وابسته به محل دانشگاه  شماست ،اما مکان های زندگی مقرون به صرفه ای  در اطراف دانشگاه شما وجود دارد که می توانید آنها را برای سکونت انتخاب نمایید.

اگر دانشگاه شما دریکی از شهرهای بزرگ مانند مونیخ ، هامبورگ یا فرانکفورت واقع شده باشد ، صرفه جویی در هزینه ، کمی سخت تر است.  تا در شهرهای کوچکتر مانند شهر کارلسروهه و لایپزیگ .

در حومه ای این شهرها قیمت ها پایین ترمی باشد ، بنابراین  برای پرداخت هزینه کمتر برای مسکن، بهتر است در آن نواحی بدنبال محل سکونت باشید.

اگر به تنهایی از پس هزینه های مسکن برنمی آیید ، می توانید محل اقامت خود را با افراد دیگر به اشتراک بگذارید . در واقع ، این کاری است که اکثر دانشجویان انجام می دهند .

جمع آوری اطلاعات برای هر شهر یا شهر خاص برای برآورد هزینه های متوسط زندگی ، وقت گیر می باشد.این عمدتا به این دلیل است که قیمت خدمات و اقلام ممکن است در محلی به محل دیگر در داخل کشور متغیر باشد .

به عنوان مثال ، فاصله بین پایتخت ایالت بایرن ، مونیخ و شهر Ingolstadt کمتر از ۱۰۰ کیلومتر است ، اما اختلاف قیمت های هزینه های زندگی  چشمگیر و به شدت متغیر است .

مثلا  غذا برای دو نفر در یک رستوران در مونیخ ۶۰ یورو ، در مقایسه با ۴۵ یورو در یک رستوران در شهر Ingolstadt ، می باشد .در مورد  اجاره  هم نیز متفاوت است .

در Ingolstadt ، شما می توانید یک آپارتمان یک خوابه با کمی بیش از ۶۰۰ یورو پیدا کنید ، در حالی که اجاره آپارتمان مشابه در مونیخ بیش از هزار یورو در هر ماه است .

هزینه های زندگی در شهرهای بزرگ مانند مونیخ و فرانکفورت خیلی گرانتر از شهرهای لایپزیگ هستند . به عنوان مثال ، هزینه یک وعده غذایی در یک رستوران ارزان قیمت در مونیخ بین ۱۰ تا ۱۵ یورو است .

در یک رستوران مشابه واقع در شهر لایپزیک چنین وعده غذایی به شما هزینه ای ۷ تا ۱۲ یورویی اعمال خواهد کرد .

در مورد هزینه اجاره مسکن ، تفاوت بین این دو شهر نیز  زیاد است.

در مونیخ پرداخت اجاره ماهانه برای یک آپارتمان یک خوابه بیش از هزار یورو است ( به طور متوسط ۱،۰۹۴ یورو ) ، در حالی که برای آپارتمان مشابه در لایپزیگ کمتر از نصف آن است (۴۹۰ یورو ) . اگر دانشگاه شما در بیرون از شهر قرار داشته باشد ، شما به اندازه کافی خوش شانس هستید زیرا در مرکز شهر اجاره مسکن معمولا بالاتر است .

هزینه تلفن و اینترنت

در آلمان شرکت های مختلفی برای عقد قرار داد تلفن و اینترنت و موبایل وجود دارد. که هر کدام قیمت های متفاوتی نیز دارند. و بر طبق نوع قرار دادی که با شرکت های مختلف بسته می شود خدمات داده شده نیز متفاوت است .

برای مثال می توان با برخی از شرکت ها فقط قرارداد تلفن و یا موبایل بست. در صورتی که با برخی دیگر هر قراردادی، اعم از موبایل، تلفن و اینترنت ممکن است.

در آلمان معمولا قرار داد تلفن دو ساله می باشد. و همین امر موجب مشکلاتی نیز می شود در صورتی که شخص از قرار داد خود راضی نباشد، می بایست با صرف هزینه ای بالا قرار داد را لغو کند یا دو سال صبر کرده تا مهلت قرار داد سرآید.

توصیه می شود قبل از عقد قرار داد حتما از کم و کاست قرار داد و همچنین از شرایط تلفن و اینترنت آگاهی کافی کسب کرده سپس اقدام به عقد قرار داد نمایید

در آلمان معمولا دو نوع شرکت ارائه دهنده خدمات تلفن ، اینترنت و موبایل وجود دارد. یک نوع شرکت هایی هستند که غالبا تلفن ثابت و اینترنت ارائه می نمایند. هر چند اخیرا این شرکت ها خدمات موبایل نیز ارائه می دهند. نوع دوم شرکت هایی هستند که فقط موبایل یا موبایل به همراه تلفن ثابت ارائه می دهند.

اخیرا شرکت هایی نیز به وجود آمده که با قیمت های تقریبا پایین حالت های مختلف تلفن و اینترنت و از جمله تلفن و اینترنت بی محدودیت ارائه می دهند. ولی چنین شرکت هایی نیاز به یک خط تلفن ثابت دارند، و شخص بایستی با یک شرکت دیگر قرار دادی جداگانه برای یک تلفن ثابت داشته باشد. معروفترین شرکت های ارائه دهنده تلفن ثابت، موبایل و انواع اینترنت و وبسایت آن ها در زیر آورده شده است .

کارت شارژی موبایل

کارت موبایل های شارژی را می توان از تمام شرکت ها و نمایندگی آن ها در اکثر نقاط شهر تهیه نمود . استفاده از این کارت بدین صورت است که شخص کارتی را با مقدار مشخصی اعتبار خریداری می کند که با تلفن کردن از مقدار اعتبار آن کم می شود و پس از اتمام اعتبار، این کارت ها توسط نمایندگی ها و حتی دستگاه های اتومات موجود در سطح شهر قابلیت شارژ مجدد دارند .

سیستم این موبایل ها مانند، سیستم موبایل های شارژی ایران است. با این تفاوت که تقریبا هزینه اشتراک نداشته و تنها بایستی هزینه شارژ و گوشی پرداخت شود .

تلفن و اینترنت بدون محدودیت

معمولا نسبت به محل زندگی امکانات کاملا متفاوتی برای اینترنت وجود دارد. که با کسب اطلاع می توان از بهترین و ارزان ترین آن ها استفاده نمود .در خوابگاه های دانشجویی این امکانات بیشتر بوده و امکان دسترسی به اینترنت ارزانتر فراهم است .

بهتر است از خطوط اینترنتی با محدودیت کم برای زمان لغو قرار داد و خطوطی که هزینه ابتدایی وصل آن ها کمتر است استفاده گردد

با برخی از شرکت ها می توان قرار دادی بست که در ازای مبلغ معینی پول که ماهیانه به حساب شرکت مورد نظر واریز می گردد، می توان بدون محدودیت از تلفن برای تماس با تلفن های ثابت تمام شهر های آلمان و گاها برخی موبایل ها و دیگر کشور های اروپایی و یا بدون محدودیت از اینترنت استفاده کرد.

قابل ذکر است معمولا با این سیستم تلفن و نیز استفاده از اینترنت می توان بدون صرف هزینه تقریبا به تمام نقاط اروپا و آمریکا و بعضی کشور های آسیایی مانند کره تلفن کرد.

قرار داد با گوشی موبایل

با عقد برخی قرار داد ها که شخص به طور ماهیانه مقدار معینی پول به حساب شرکت واریز می کند . می توان به طور مجانی یا با پرداخت مقدار اندکی پول یک گوشی موبایل دریافت کرد.

هزینه تلویزیون در آلمان

در صورتی که خانه ای برای اجاره گرفتید و بعد از اینکه آدرس خانه به اسم شما در شهرداری (Burgeramt) ثبت شد، نامه ای از اداره ARD ZDF Deutschlandradio Contributions’ Department دریافت می کنید که از شما می خواهد مبلغ ۱۷٫۵۰ (برای هر عضو خانواده) در ماه به عنوان هزینه های رادیو و تلویزیون پرداخت کنید. این مبلغ برای تأمین این سازمان (ARD, ZDF, 3Sat, Arte, Kika, Deutschlandradio……) استفاده می شود.

همه افرادی که در آلمان زندگی میکنند، موظف به پردخت این هزینه ها هستند، حتی اگر در خانه خود رادیو و تلویزیون نداشته باشند

لطفا توجه داشته باشید :

افرادیکه از خدمات سوسیالی، جاب سنتر و بافوگ (BAföG  یا  BAB) استفاده میکنند، این هزینه ها را پرداخت نمی کنند، اما باید درخواست معافیت request for exemption خود همراه با یک نامه تاییدی از اداره‌ای که هزینه های زندگی شان را پرداخت میکند، به مقامات مربوطه ارسال کنند. در صورت مشکل، می توانند با مرکز  حمایت از مصرف کنندگانConsumers’ Center تماس بگیرند.

هزینه دارو و هزینه ملاقات پزشک در آلمان

پزشکان در آلمان غالبا داروی اندکی تجویز میکنند.داروهای تجویز شده نیز به دو صورت بیمه ای و آزاد می باشند.برای داروهای آزاد بایستی تمام قیمت دارو پرداخت شود برای داروهایی که هزینه آنها را بیمه پرداخت مینماید،بیمه شونده بایستی به ازای هر نسخه غالبا ۵ یورو پرداخت نماید.میزان این مبلغ به تعداد دارو و قیمت آن بستگی نداشته و معمولا ثابت است.

در اکثر بیمه ها شخص بیمه شونده بایستی در ابتدای هر سه ماه از سال میلادی که Quartal نامیده میشود ۱۰ یورو برای مراجعه به پزشک خانواده و در صورت مراجعه به دندانپزشک به وی پرداخت نماید.

پرداخت ۱۰ یوروی اولیه به پزشک خانواده و دریافت Uberweisung از وی برای دیگر پزشکان متخصص،شخص را از پرداخت این هزینه به تمام پزشکان به جز دندانپزشک معاف مینماید.

در برخی بیمه ها شخص بایستی تمام هزینه های درمانی را خود پرداخت کرده و با ارسال قبض رسید (Quittung)هزینه ها به شرکت بیمه،دوباره مبلغ پرداختی را دریافت نماید.

معافیت از پرداخت هزینه به پزشک و داروخانه در آلمان

بیمه شونده پس از پرداخت مبلغی معین برای مراجعه به پزشک (۱۰ یوروی اولیه) و ۵ یورویی که برای داروهای بیمه ها پرداخت میشود،میتواند از پرداخت دو مورد مذکور تا انتهای سال معاف گردد.میزان مبلغ پرداختی مورد نیاز برای معاف شدن از پرداخت هزینه به نوع بیمه و درآمد ششخص بستگی دارد.هرچه درآمد شخص کمتر باشد،سقف این مبلغ کمتر می باشد.

برای معافیت از پرداخت بیمه بایستی فرمی از اداره بیمه دریافت شده و سپس توسط پزشک خانواده پر شده و به اداره بیمه ارائه گردد.گرفتن این معافیت (Befriung)برای بار اول با مشکلاتی همراه بوده که با پیگیری قابل حل میباشند.در صورتیکه بیمه شونده تا زمان دریافت معافیت،بیش از سقف تعیین شده هزینه پرداخت کرده باشد،ما بین التفاوت آن را دریافت خواهد کرد.

 هزینه برق ، آب ، اینترنت در آلمان

هزینه های اصلی ( برق، وسیله ی گرمایشی، آب،…) ۲۱۰٫۶۰ یورو

هزینه پرداخت تعرفه ی یک دقیقه مکالمه ی داخلی موبایل ( بدون تخفیف یا طرح ها) به طور میانگین در آلمان ۰٫۱۰ یورو

قیمت و هزینه اینترنت ( ۱۰ مگابایت پیکسل، داده های نامحدود، کابل/ ADSL) 24.32 یورو

هزینه ورزش و فراغت در آلمان

باشگاه بدنسازی، شهریه ی ماهانه برای ۱ بزرگسال به طور میانگین در آلمان ۲۸٫۰۱ یورو

اجاره ی زمین تنیس ( ۱ ساعت آخر هفته) به طور میانگین در آلمان ۱۸٫۰۲ یورو

سینما، هر ۱ صندلی به طور میانگین در آلمان ۱۰یورو

قیمت و هزینه پوشاک و کفش در آلمان

۱ عدد شلوار ( لویس ۵۰۱ یا سیمیلار) ۷۳٫۴۸ یورو

۱ عدد لباس تابستانی در یک فروشگاه زنجیره ای ( زارا، اچ اندام) ۳۳٫۶۶ یورو

۱ جفت کفش ورزشی نایک ( سایز متوسط) ۸۴٫۲۵ یورو

هزینه ۱ جفت کفش مردانه چرم ۱۰۵٫۱۳ یورو

در ادامه برای درک بهتر موضوع به مقایسه هزینه ی دو شهر آلمان و  تورنتو کانادا خواهیم پرداخت. شهر تورنتوی کانادا با یک شهر بزرگ مثل کلن و یک شهر کوچک تر مثل هانوفر.

توجه داشته باشید  که هر دو شهر انتخابی از آلمان جزو ۱۷ شهر اول گران آلمان می باشند. (کلن رتبه هفتم و هانوفر رتبه هفدهم)  نتیجه این مقایسه به شرح زیر می باشد:

مقایسه هزینه های کلن و تورنتو:

بر اساس نتایج بدست آمده  شما به درآمدی بالغ بر ۴,۷۵۰ دلار (۳,۲۰۳ یورو) در کلن احتیاج دارید تا  همان استاندارد زندگی ای را داشته باشید که در تورونتو با درامد  ۵,۳۰۰ دلاری می توانید داشته باشید.

در واقع  یک سطح زندگی مطلوب و یکسان در هر دو شهر (با در نظر گرفتن خانه اجاره ای) ماهیانه در کلن ۴,۷۵۰ دلار و در تورنتو ۵,۳۰۰ دلار هزینه در بر دارد.

این محاسبات  بر اساس شاخص  هزینه های زندگی به علاوه اجاره  برای مقایسه دقیق هزینه های زندگی دو شهر استفاده شده است.

همچنین درامد خالص (پس از مالیات) به عنوان شاخصه ای از قدرت خرید در دو شهر در نظر گرفته شده است.

نتایج دیگر در این مطالعه بدین شرح می باشد

بهای مصرف کننده در کلن ۱,۴۲% بیشتر از تورنتو می باشد.

بهای مصرف کننده با با توجه به  اجاره ۱۰,۳۷%  کمتر از تورنتو می باشد.

قیمت اجاره در کلن ۳۲,۸۴% کمتر از تورنتو می باشد.

هزینه های رستوران در کلن ۱,۹۸ % بیشتر از تورنتو می باشد.

قیمت خوار بار (Groceries) در کلن ۱۶,۴۵% کمتر از تورنتو می باشد.

قدرت خرید بومی در کلن ۱,۶۳% بیشتر از تورنتو می باشد.

مقایسه هزینه در دو شهر هانوفر و تورنتو

برای داشتن زندگی با استاندارد ۵,۳۰۰ دلاری تورنتو در هانوفر شما فقط به ۳,۹۱۴ دلار (۲,۶۳۱ یورو ) درامد احتیاج دارید با توجه به این قضیه که خانه شما در هر دو شهر اجاره ای است.

قیمت بهای مصرف کننده در هانوفر ۱۱,۴۵% کمتر از تورنتو می باشد.

قیمت بهای مصرف کننده با با توجه به اجاره در هانوفر ۲۶,۱۴%  کمتر از تورنتو می باشد.

قیمت اجاره در هانوفر ۵۴,۱۲ % کمتر از تورنتو می باشد.

هزینه های رستوران در هانوفر ۷,۸۷ % کمتر از تورنتو می باشد.

قیمت خوار بار (Groceries) در هانوفر  ۲۹,۹۸% کمتر از تورنتو می باشد.

قدرت خرید بومی در هانوفر  ۵۰,۷۹% بیشتر از تورنتو می باشد.

در کشور آلمان برای فردی که بخواهد یک زندگی معمولی در برلین داشته باشد . برای هر نفر به تنهایی در حدود ماهیانه ۷۰۰ یورو  تخمین زده می شود .

از این رو برای آشنایی بیشتر با ریز مخارج در کشور آلمان به جزء نسبت به هزینه تحقیقاتی را انجام داده ایم .

البته در شهر های مختلف آلمان هزینه ها متفاوت می باشد اما شایان ذکر است که در هزینه های جاری در هامبورگ ۱۴ % بیشتر از برلین و هزینه های جاریه زندگی در شهر فرانکفورت آلمان در حدود ۱۸ % نسبت به برلین می باشد .

رستوران های کشور آلمان میانگین محدوده قیمت ها
گوشت، رستوران ارزان ۱۰٫۴۹ $ ۷٫۵۲ – ۱۵٫۰۵
گوشت برای ۲ نفر،رستوران معمولی ۴۹٫۶۹ $ ۳۱٫۳۵ – ۶۸
فست فود در مک دونالد یا مشابهات ۷٫۹۰ $ ۶٫۸۸ – ۸٫۷۸
آبجو خانگی (نیم لیتری) ۳٫۶۱ $ ۲٫۵۱ – ۴٫۳۹
آبجو وارداتی (۰٫۳۳لیتری) ۳٫۵۷ $ ۲٫۵۱ – ۴٫۳۹
کاپوچینو (معمولی) ۳٫۰۱ $ ۲٫۵۱ – ۳٫۷۶
نوشابه پپسی (۰٫۳۳ لیتری) ۲٫۴۴ $ ۱٫۲۵ – ۳٫۱۳
آب (۰٫۳۳ لیتری) ۲٫۱۹ $ ۱٫۲۵ – ۳٫۱۳
بازارهای کشور آلمان
شیر معمولی (۱لیتر) ۰٫۹۱ $ ۰٫۶۹ – ۱٫۲۵
قرص نان سفید (۵۰۰ گرمی) ۱٫۸۹ $ ۱٫۱۳ – ۲٫۵۱
تخم مرغ (۱۲ عدد) ۲٫۵۴ $ ۱٫۶۲ – ۳٫۷۶
پنیر تازه (۱ کیلوگرم) ۱۰٫۸۶ $ ۶٫۲۶ – ۱۸٫۸۱
سینه مرغ بدون پوست و استخوان (۱کیلوگرم) ۸٫۷۰ $ ۵٫۶۴ – ۱۲٫۵۴
سیب (۱کیلوگرم) ۲٫۳۸ $ ۱٫۵۰ – ۳٫۱۳
پرتغال (۱کیلوگرم) ۲٫۶۸ $ ۱٫۲۵ – ۳٫۷۶
سیب زمینی (۱کیلوگرم) ۱٫۲۴ $ ۰٫۶۳ – ۲٫۵۱
کاهو (۱ عدد) ۱٫۱۰ $ ۰٫۷۴ – ۱٫۲۵
آب (۱٫۵ لیتری) ۰٫۸۴ $ ۰٫۳۱ – ۱٫۵۰
شیشه شراب متوسط ۶٫۲۷ $ ۳٫۷۶ – ۸٫۷۸
آبجو خانگی (نیم لیتری) ۱٫۰۲ $ ۰٫۷۵ – ۱٫۲۵
آبجو وارداتی (۰٫۳۳ لیتر) ۱٫۲۶ $ ۰٫۸۸ – ۱٫۸۸
پاکت سیگار (مارلبورو) ۶٫۱۸ $ ۵٫۶۴ – ۶٫۸۳
حمل و نقل در کشور آلمان
بلیط یک طرفه (حمل و نقل محلی) ۲٫۸۵ $ ۲٫۳۸ – ۳٫۱۳
بلیط ماهانه ۷۲٫۰۱ $ ۵۰ – ۹۶٫۵۵
ورودی تاکسی (تعرفه معمولی) ۳٫۶۳ $ ۳٫۱۳ – ۵٫۰۲
تاکسی ۱ کیلومتر (تعرفه معمولی) ۲٫۰۶ $ ۱٫۶۹ – ۲٫۵۱
تاکسی ۱ ساعت انتظار (تعرفه معمولی) ۲۹٫۲۰ $ ۲۶٫۳۳ – ۳۳٫۸۶
بنزین (۱ لیتر) ۱٫۹۳ $ ۱٫۷۶ – ۲٫۰۷
فولکس واگن گلف ۱٫۴ ۹۰ KW روند (یا یک اتومبیل جدید) ۲۳,۵۸۳ $ ۱۹,۹۲۴ – ۲۸,۹۰۹
خدمات رفاهی در کشور آلمان (ماهیانه)
پایه (برق، گاز، آب، زباله) آپارتمان ۸۵ متری ۱۷۰٫۰۵ $ ۱۰۶٫۵۸ – ۲۵۰٫۷۸
۱ دقیقه تعرفه تلفن همراه اعتباری محلی (بدون تخفیف و یا طرح) ۰٫۱۶ $ ۰٫۱۱ – ۰٫۳۱
اینترنت (۶ مگابیت در ثانیه، پهنای باند نامحدود، کابل / ADSL) ۲۷٫۳۵ $ ۱۸٫۸۱ – ۳۷٫۶۲
ورزش و اوقات فراغت در کشور آلمان
باشگاه تناسب اندام،هزینه ماهانه برای ۱ بزرگسال ۵۳٫۴۳ $ ۲۵٫۰۸ – ۷۵٫۲۴
اجاره زمین تنیس (۱ ساعت در آخر هفته) ۲۰٫۶۶ $ ۱۲٫۵۴ – ۳۱٫۳۵
سینما، پخش بین المللی، ۱ صندلی ۱۰٫۵۷ $ ۸٫۷۸ – ۱۲٫۵۴
لباس و کفش در کشور آلمان
Levis 501یا معادل آن ۱۰۱٫۰۷ $ ۷۵٫۲۴ – ۱۱۹٫۱۲
۱ لباس تابستانی در یک فروشگاه زنجیره ای (زارا، H & M، …) ۴۲٫۷۸ $ ۲۵٫۰۸ – ۶۲٫۷۰
۱ جفت کفش نایک ۹۹٫۷۷ $ ۶۸٫۹۷ – ۱۲۵٫۳۹
۱ جفت کفش چرم مردانه ۱۱۲٫۶۴ $ ۷۵٫۲۴ – ۱۵۰٫۴۷
اجاره خانه در کشور آلمان (ماهانه)
آپارتمان در مرکز شهر (۱ خوابه) ۶۲۷٫۸۱ $ ۳۷۶٫۱۸ – ۱,۰۰۳
آپارتمان (۱ خوابه) در خارج از مرکز شهر ۴۶۴٫۶۵ $ ۲۸۲٫۱۳ – ۷۵۲٫۳
آپارتمان در مرکز شهر (۳ اتاق خواب) ۱,۳۱۱ $ ۷۵۲٫۳۵ – ۲,۱۳۱
آپارتمان (۳ اتاق خواب) در خارج از مرکز ۹۳۸٫۰۷ $ ۶۲۶٫۹۶ – ۱,۵۰۴
قیمت خرید آپارتمان در کشور آلمان
قیمت خرید هر متر مربع آپارتمان در مرکز شهر ۳,۱۱۵ $ ۱,۶۱۷ – ۵,۰۱۵
قیمت خرید هر متر مربع آپارتمان در خارج از مرکز ۲,۰۷۶ $ ۱,۲۵۳ – ۳,۷۶۱
تامین مالی و حقوق در کشور آلمان
متوسط حقوق ماهانه (پس از کسر مالیات) ۲,۷۰۶ $ ۱,۸۸۰ – ۳,۷۶۱
نرخ بهره وام مسکن در درصد (٪)، سالانه ۴٫۱۵ ۳٫۵۰ – ۵٫۰۰
سوالات متداول در خصوص هزینه زندگی در آلمان

برای اطلاع از هزینه زندگی در آلمان در سال ۲۰۲۴ پاسخ پرسش های زیر را بررسی نمایید:

هزینه زندگی در کدام ایالت آلمان ارزان می باشد؟

هزینه زندگی در شهری به نام لایپزیگ نسبت به برلین و هامبورگ بسیار مقرون به صرفه تر می باشد اما بی شک شهرهای مانند هامبورگ و برلین  و دیگر شهرهای بزرگ آلمان که هزینه زندگی در آنها گرانتر است، دارای امکانات بیشتری هستند.

بهترین شهر آلمان برای زندگی ایرانی ها کدام است؟

شهرهایی مانند مونیخ و بایرن از جمله گران ترین شهرها می باشند اما طبق آمار، جمعیت ایرانی ها در شهرهای فرانکفورت، هامبورگ، دوسلدورف و لایپزیگ بیشتر است.

کدام شهرهای آلمان دارای استاندارد بالاتری هستند؟

در میان ۲۰ شهر برتر دنیا طبق استاندارد زندگی سال ۲۰۲۴ شهرهای برلین، هامبورگ و اشتوتگارت دارای بالاترین استاندارد هستند.

مخارج زندگی در آلمان چقدر می باشد؟

هزینه های زندگی در کشور آلمان به صورت ماهانه بین ۸۰۰€ تا ۱۰۰۰€ (یورو) میباشد که در سال به ۸۶۴۰$ تا ۱۲۰۰۰$ (دلار) میرسد که شامل اجاره مسکن و خوراک است.

مزایای زندگی در آلمان چیست؟

از مهم ترین مزایا میتوان سیستم پیشرفته حمل و نقل، تحصیل رایگان، اقتصاد قوی، نظام درمانی ارزان قیمت، و کم ریسک بودن ویزا برای ایرانی ها را مثال زد.

ارزشیابی آنلاین تحصیلی (بدون هزینه)

41 پاسخ

    1. سلام نازی جان
      متاسفانه خیر. کار دانشجویی در کشور آلمان بصورت پارت تایم می باشد و درآمد کافی ندارد. در کشور آلمان برای خرید خانه نیاز به تمکن مالی مناسب می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر با مراجعه به سایت موسسه استادی اینفو، میتونید اطلاعات بیشتری کسب بفرمائید. همچنین کارشناسان موسسه استادی اینفو همواره در خدمت عزیزان هستند برای مصاحبه رایگان اولیه تلفنی.
      موفق باشید

  1. سلام وقت بخیر
    من رشته کارشناسیم کامپوتر است .میتونم رشته مدیریت در مقطع کارشناسی ارشد بخونم؟
    امکان این تغییر رشته است؟و مدرک زبا در چه سطحی لازم است

    1. سلام
      تمکن مالی رو قبل از گرفتن ویزا باید به سفارت بدید و کار دانشجویی رو بعد از ورودتون به آلمان پیدا میکنید.در نتیجه جواب سوالتون منفیه

  2. سلام
    وقت بخیر و عرض ادب
    تشکر بابت سایت و مطالب عایتون
    ایا تمکن مالی برای دوره کالج مانند همون دانشگاه هستش؟
    ممنون از پاسخگویی

    1. سلام
      بله .تمکن مالی بابت هزینه های زندگی هستش که فرقی نمیکنه که کالج تحصیل می کنید یا دانشگاه

  3. سلام
    من پول هایی رو که داشتم ،همه رو به یورو تبدیل کردم. و حالا این سوال دارم که روز مصاحبه میتونم به جای پرینت حساب یورو هام رو با خودم ببرم و نشون سفارت بدم؟

  4. سلام و وقت بخیر. ببخشید با توجه به محدودیت خرید و جا به جایی ارز.چه طوری میتونم این میزان یورو را خریدار کنم و با خودم خارج کنم. و سوال دیگر اینکه الان امکان حواله کرد هست ؟

  5. سلام و وقت بخیر .ممنون از اطلاع رسانی جامعتون .من پسرم ۱۶ سال دارد و رشته انسانی هست. به علاوه خواهرم هم ساکن المان است. میتونم پسرم رو بفرستم المان پیش خواهرم؟

  6. سلام. برای پیوست فرزند باید چه مبلغی را با خودم ببرم . واینکه فرزند من ۴ سال دارد ایا هزینه اش کمتر میشود؟

    1. سلام
      بله برای فرزند شما حدودا ۵۰درصد از تمکن مالی اعلام شده رو نیاز داره

  7. سلام و وقت بخیر. من تا ۲ ماه دیگه باید برم سربازی و مدرک زبان انگلیسی ۷ آیلتس دارم . درطی این ۲ ماه میتونم از کشور خارج بشوم ؟مثلا ترکیه ساکن شوم

  8. سلام روز خوش.کار دانشجویی هم مالیات دارد ؟؟
    و اینکه مالیات رو چطوری از ما میگیرند. ممنون اگه بهم خبر بدهید

  9. سلام . هزینه زندگی در المان برای افراد با سنین مختلف متفاوت هست؟و همینطور تمکن مالی؟؟

    1. سلام
      هزینه زندگی به شهر و سبک زندگی شخص بستگی داره.تمکن برای همه دانشجویان یکسان هستش

  10. سلام . کمک هزینه هایی رو که دانشگاه پرداخت میکند فقط توی دانشگاه های دولتی هست یا خصوصی هم میدن؟

  11. سلام وقت بخیر . اگه کسی توی المان مشکل مالی برایش پیش بیاید، این امکان هست که از ایران مبلغی حواله شود یا بدلیل تحریم ها امکانش نیست.

  12. سلام. میتونم در ابتدا کل هزینه یک سال رو با خودم نبرم و خانواده ماهانه واسه من حواله کنند؟

  13. سلام . با توجه به اینکه هزینه های زندگی توی شهر های مختلف المان تا حدودی متفاوت است. باید تمکن مالی را با توجه به شهری که میرویم متفاوت در نظر بگیریم؟

  14. سلام . ببخشید درمورد اجاره کردن خونه سوال دارم . بعضی خونه ها پول پیش میگیرند ولی بعضی ها ندارند؟ یا من اشتباه فهمیدم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تحصیلی رایگان