موسسه آبادانی سروش دانش

بهترین دانشگاههای آلمان در سال ۲۰۲۴

دانشگاههای برتر آلمان در سال ۲۰۲۴

دانشگاه‌ های آلمان در سطح جهان عملکرد تقریبا خوبی دارند. رتبه دانشگاه‌های آلمان، به خصوص از زمانی که شهریه دوره لیسانس در دانشگاه‌های دولتی را حذف کرد، در میان رتبه های برتر علمی جهان در حال بهبود است. ارزش بالای مدارک کارشناسی ارشد دانشگاه‌های معتبر آلمان، مشوق دانشجویان بین المللی برای تحصیل در آلمان است. جذابیت تحصیل در دانشگاه‌های آلمان می تواند ناشی از کیفیت بالای آموزشی و امکانات مدرنی باشد که ارائه می شود.

در آخرین رتبه بندی “تایمز “(Times Higher Education) دانشگاه‌های مختلف جهان بر اساس ۱۳ شاخص با دقت مورد بررسی قرار گرفتند و عملکرد آنها در چهار حوزه شامل: “آموزش”، “تحقیق”، “انتقال دانش” و “چشم انداز بین المللی” ارزیابی شد. در این گزارش دانشگاههای برتر آلمان در معرفی می‌شوند.

در آلمان بیش از ۳۰۰ دانشگاه، و دانشگاه علمی-کاربردی وجود دارد. اگرچه شاید گرفتن پذیرش ازدانشگاه‌های آلمان دشوار باشد، اما تحصیل در آلمان برای دانشجویان خارجی یک گزینه جذاب محسوب می شود.

در آخرین رده بندی تایمز دانشگاه‌ها به تفکیک هر کشور نیز مورد بررسی قرار گرفتند که رتبه بندی دانشگاه‌های آلمان به شرح ذیل است:

دانشگاه صنعتی مونیخ (Technische Universität München-TUM)

دانشگاه فنی مونیخ یک دانشگاه تحقیقاتی در مونیخ آلمان است. این دانشگاه یکی از بزرگترین و برجسته‌ترین موسسات فناوری آلمان است و به دلیل حضور برجسته در زمینه های پژوهشی، آموزشی و استعدادیابی یکی از بهترین دانشگاههای اروپا به شمار می رود. این دانشگاه از ۱۵ دانشکده و حدود ۴۲۷۰۵ دانشجو در تمام دوره های ارائه شده تشکیل شده است که ۳۲ درصد این دانشجویان را دانشجویان خارجی تشکیل می دهند. دانشگاه فنی مونیخ (TUM) یکی از دانشگاه‌های برتر اروپا و متعهد به تعالی در تحقیق و تدریس، آموزش بین رشته‌ای و ارتقاء فعال دانشمندان جوان است. این دانشگاه همچنین پیوندهای محکمی با شرکت‌ها و موسسات علمی در سراسر جهان دارد و از نخستین دانشگاه‌های آلمان محسوب می‌شود. ماموریتی که این دانشگاه برای خود در نظر گرفته براساس این شعار است که “ما بر روی استعدادها سرمایه گذاری می کنیم و دانش سودی است که به دست می آوریم”. رشته های درسی ارائه شده در دانشگاه صنعتی مونیخ به شرح زیر است:

رتبه جهانی دانشگاه مونیخ :۳۰

 

دانشگاه لودویگ-ماکسیمیلیان مونیخ (Ludwig-Maximilians-Universität München-LMU)

از بزرگترین دانشگاه‌های آلمان و یکی از دانشگاه‌های برتر آن کشور است که در شهر مونیخ قرار دارد. این دانشگاه که در قلب اروپا قرار دارد، یکی از برجسته ترین مراکز پژوهشی این قاره نیز به شمار می رود. سابقه دانشگاه ماکسیمیلیان-لودویگ مونیخ (LMU Munich) به بیش از ۵۰۰ سال قبل برمی گردد و از بالاترین استانداردهای آموزشی و پژوهشی برخوردار است. ۱۵ درصد از کل دانشجویان این دانشگاه (در حدود ۷۰۰۰ نفر) را دانشجویان خارجی تشکیل می دهند. دانشگاه ماکسیمیلیان-لودویگ با  بیش از ۴۰۰ دانشگاه در سراسر جهان همکاری می کند.

رتبه جهانی دانشگاه لودویگ: ۳۳

 

دانشگاه هایدلبرگ (Ruprecht-Karls-Universität Heidelberg)

یک دانشگاه تحقیقاتی عمومی است که در شهر هایدلبرگ، در آلمان واقع شده است . این دانشگاه ، در سال ۱۳۸۶ تاسیس شده است و قدیمی ترین دانشگاه در آلمان می باشد و سومین دانشگاهی است که در Holy Roman Empire  (یک نهاد سیاسی در آلمان و اتریش) ، ثبت شده است . امروزه این دانشگاه، یکی از معتبرترین دانشگاههای آلمان و حتی اورپا در رشته های علوم پزشکی می باشد و برای پذیرش دانشجو در این رشته بسیار سخت گیرانه عمل می نماید. همچنین یکی از اعضای لیگ دانشگاههای پژوهشی اروپایی ،  (League of European Research Universities)  و گروه کیمبرا Coimbra Group می باشد.

دانشگاه هایدلبرگ ، همچنین یک مکان آموزشی برای دانشجویان دکترا می باشد و هر سال ، تقریباً ۱۰۰۰ مدرک دکترای موفقیت آمیز ، ارائه می کند که بیش از یک سوم از دانشجویان دکترای این دانشگاه ، از خارج از کشور می باشند .

۲۰ درصد از کل دانشجویان دانشگاه هایدلبرگ ، از ۱۳۰ کشور خارجی می باشند و دانشگاه هایدلبرگ ، شامل ۲ دانشکده مرکزی است .  یکی در شهر قدیمی هایدلبرگ و دیگری در منطقه Nevenheimer در حومه شهر . از میان فارغ التحصیلان این دانشگاه  ، ۱۱ تن از سران کشوری و دولتی ، خارجی و داخلی را می توان نام برد .

رتبه جهانی: ۴۳

 

دانشگاه پزشکی شاریته برلین“( Charité)

دانشگاه پزشکی برلین یکی از بزرگترین بیمارستان‌های دانشگاهی اروپاست که در سال ۱۷۱۰ میلادی تأسیس شد و وابسته به دانشگاه هومبولت برلین و دانشگاه آزاد برلین است. این بیمارستان آموزشی همکاری گسترده‌ای با بنیاد پژوهش آلمان دارد و یکی از بزرگترین مراکز پژوهش‌های پزشکی در آلمان است. بیش از نیمی از برندگان جایزهٔ نوبل پزشکی آلمان، از حمله امیل آدولف فون برینگ، روبرت کخ و پاول ارلیش از پزشکان این بیمارستان بودند.

رتبه جهانی: ۷۳

 

دانشگاه “هومبولت برلین“(Humboldt University)

این دانشگاه که در شهر برلین قرار دارد، طی دو قرن گذشته جایگاه بسیاری از بزرگان و اندیشمندان آلمانی بوده‌است. دانشگاه هومبولت یکی از ۱۱ برنده جایزه برترین دانشگاه‌های قدیمی آلمان است و همواره یکی از بهترین دانشگاه‌های اروپا و از برترین‌ها در زمینه هنر و علوم انسانی در سطح جهان بوده است.

رتبه جهانی:۸۶

 

 دانشگاه “توبینگن“( University of Tubingen)

دانشگاه توبینگن با تاسیس در سال ۱۴۷۷ میلادی از قدیمی‌ترین و معتبرترین دانشگاه‌های آلمان است که در شهر توبینگن واقع شده‌است. این دانشگاه در رشته‌های مختلف پزشکی، علوم طبیعی و علوم انسانی فعال است.

این دانشگاه دارای دانشکده‌های دانشکده علوم دینی پروتستان‌، دانشکدهٔ علوم دینی کاتولیک، دانشکده حقوق، دانشکده پزشکی و بیمارستان‌های دانشگاهی،‌ دانشکده علوم انسانی،‌ دانشکده علوم اقتصاد و علوم اجتماعی و دانشکده علوم است.

رتبه جهانی : ۸۸

 

 دانشگاه “بن“(University of Bonn)

دانشگاه بن یک دانشگاه تحقیقاتی دولتی در ایالت نوردراین وستفالن آلمان است که در ۱۸ اکتبر سال ۱۸۱۸ تأسیس شده‌است. این دانشگاه با بیش از ۳۶ هزار دانشجو، یکی از بزرگترین دانشگاه‌های آلمان است.

دانشکده‌های این دانشگاه شامل دانشکده حقوق، دانشکده الهیات کاتولیک،‌دانشکده الهیات پروتستان، دانشکده اقتصاد، دانشکده کشاورزی، دانشکده ریاضی و علوم طبیعی،‌ دانشکده هنر، دانشکده پزشکی می‌شود.

رتبه جهانی: ۸۹

 

دانشگاه کلن( Universitat zo koln)

دانشگاه کلن در سال ۱۳۸۸ تاسیس شده است. این دانشگاه یکی از قدیمی ترین دانشگاه های اروپایی می باشد که در کشور آلمان واقع شده است.در حال حاضر حدود ۴۵ هزار دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.رضا نیک زاده نظریه پرداز و نویسنده معاصر ایرانی یکی از دانش آموختگان این دانشگاه می باشد. در این دانشگاه رشته های اقتصاد، حقوق، پزشکی، هنر، علوم انسانی و ریاضی ارائه می شود و متقاضیان این رشته ها می توانند برای پذیرش این دانشگاه اقدام نمایند.

کلن با بیش از ۶۰۰ هزار دانشجو بعنوان اولین یا دومین شهر بزرگ دانشجویی آلمان قلمداد می شود.در شهر کلن ایرانیان بسیار زیادی سکونت دارند و این شهر شرایط بسیار مناسبی برای ادامه تحصیل و زندگی برای مهاجرین خارجی فراهم کرده است.کلن عمدتا یک شهر فرهنگی بوده است.

 

 دانشگاه “آزاد برلین“(Free University of Berlin)

بزرگترین دانشگاه کشور آلمان که یکی از برترین دانشگاه های کشور آلمان می باشد  این دانشگاه در سال ۱۹۴۷ تاسیس شده است و در دانشگاه آزاد برلین حدود ۳۷ هزار دانشجو  مشغول به تحصیل هستند . رشته های موجود در دانشگاه برلین عبارتند از : علوم انسانی ، علوم اجتماعی ، پزشکی و علوم پایه . فارغ التحصیلان دانشگاه  ، می توانند براحتی و پس از اتمام دوره تحصیل خود علاوه بر فرصت های کاری موجود کشور آلمان، برای ویزای کار کشورهایی نظیر دانمارک، اتریش و هلند که عرصه بسیار خاصی برای این رشته را فراهم آورده اند، اقدام نمایند. دانشگاهیان این دانشگاه تاکنون ۵ مرتبه موفق به کسب جایزه بزرگ نوبل شده‌اند.

رتبه جهانی: ۹۱

 

 دانشگاه “فنی آخن“(RWTH Aachen University)

دانشگاه فنی” آخن” دانشگاهی پژوهشی در زمینه فناوری، واقع در آخن آلمان است که با بیش از ۴۵ هزار دانشجو در ۱۵۷ رشته، بزرگترین دانشگاه آلمان در رشته‌های فنی و مهندسی به‌شمار می‌رود.

دانشگاه آخن در زمینه‌های مهندسی و فناوری خصوصاً مهندسی مکانیک، برق، صنایع، علوم کامپیوتر، فیزیک و شیمی شهرت جهانی دارد. این دانشگاه دارای بیشترین بودجه تحقیقاتی و بالاترین درآمد سرانه هیئت علمی مرتبط با صنعت در میان تمام دانشگاه‌های آلمان است.

دانشگاه آخن در زمینه‌های متعددی در مهندسی و فناوری خصوصاً مهندسی مکانیک، برق، صنایع، علوم کامپیوتر، فیزیک و شیمی نیز شهرت جهانی دارد. این دانشگاه دارای بیشترین بودجه تحقیقاتی و بالاترین درآمد سرانه هیات علمی مرتبط با صنعت در میان تمام دانشگاه‌های آلمان است.

دانشگاه RWTH آخن برای دوره های مختلف ارائه شده و کیفیت آموزشی اش در سراسر دنیا شناخته می شود. این دانشگاه که در میان ده دانشگاه برتر آلمان قرار دارد، به دنبال راهکارهای نوآورانه برای حل چالش های جهانی است. بعلاوه، ارتباط نزدیکی بین دانشگاه RWTH آخن و صنایع وجود دارد که زمینه کسب تمامی مهارت ها و دانش مورد نیاز برای موفقیت در بازار کار جهانی را در اختیار دانشجویانش قرار می دهد. تعداد دانشجویان این دانشگاه در حدود ۴۵۶۲۸ نفر است که ۱۱۲۸۰ نفر از آنها از میان دانشجویان خارجی است.

رتبه جهانی:۹۹

 

 دانشگاه “فرایبورگ” (University of Freiburg)

این دانشگاه در سال ۱۴۵۷ توسط خاندان هابسبورگ به عنوان دومین دانشگاه در قلمرو اتریش-هابسبورگ پس از دانشگاه وین تأسیس شد. امروزه، دانشگاه فرایبورگ پنجمین دانشگاه قدیمی آلمان است. این دانشگاه دارای تاریخی طولانی در تدریس علوم انسانی، علوم اجتماعی و علوم طبیعی و فناوری است و از اعتبار علمی بالایی در سطح ملی و بین المللی برخوردار است.

دانشگاه فرایبورگ در سال ۲۰۰۷ به عنوان دانشگاه برتر آلمان انتخاب شد. مارتین هایدگر فیلسوف معاصر نیز در این دانشگاه به تحصیل و تدریس پرداخته‌است.

رتبه جهانی: ۱۱۳

 

دانشگاه فنی کارلسروهه، KIT

موسسه فناوری کارلسروهه به کمک آموزش و پژوهش به دنبال حل بعضی از بزرگترین چالش های پیش روی جامعه، صنعت و محیط زیست امروز است. تنوع فرهنگی و پروژه های تحقیقاتی بین المللی و بیشمار، در کنار تبادل جهانی دانش را می توان ویژگی های این دانشگاه دانست. دانشگاه KIT با در نظر گرفتن موقعیت حضور در پروژه های تحقیقاتی بین رشته ای و گروههای بین المللی، تاکید زیادی بر ایجاد موقعیت های منحصر بفرد در پیش روی دانشجویانش دارد. بعلاوه امکان انتخاب ادامه تحصیل در رشته های زیر در این دانشگاه وجود دارد:

 

دانشگاه فنی برلین (TU Berlin)

این دانشگاه در قلب اروپا قرار دارد و برای ارائه دوره های تحصیلی باکیفیت و متنوعش شناخته می شود. مهارت های بدست آمده توسط دانشجویان در این دانشگاه، زمینه دستیابی آنها به شغل رویاییشان را ایجاد می کند. کیفیت بالای آموزش و پژوهش این دانشگاه در کنار دستاوردهای متعددش، ویژگی آن به شمار می رود. دانشجویان این دانشگاه می توانند در رشته های زیر به تحصیل در محیطی متنوع و لذتبخش مشغول به تحصیل شوند:

  • آموزش و علوم انسانی
  • ریاضیات و علوم طبیعی
  • رشته علوم فرایند (Process Sciences)
  • سیستم های ترافیکی
  • برنامه ریزی شهری، مهندسی سازه و محیط زیست
  • مدیریت و اقتصاد

 

دانشگاه اشتوتگارت (Universität Stuttgart)

دانشگاه اشتوتگارت (به آلمانی: Universität Stuttgart)، در شهر اشتوتگارت در آلمان واقع است. این دانشگاه در سال ۱۸۲۹، تأسیس شد و شامل ۱۰ دانشگاه می‌شود. دانشگاه اشتوتگارت، یکی از ۹ دانشگاه برتر فنی، در آلمان است (TU9)، که برنامه‌های سطح بالایی در مهندسی الکترونیک، مهندسی صنایع و مهندسی مکانیک دارد. دانشگاه اشتوتگارت، به خاطر مهارت عالی که در زمینه‌های مهندسی مکانیک اتومبیل و مهندسی فرآیند ساخت اتوماتیک و تکنولوژی هوا- فضا دارد، مشهور است.

«Gottlieb Daimler»، مخترع اتومبیل، از دانشجویان دانشگاه اشتوتگارت بوده است. دانشگاه اشتوتگارت، دانشگاه مونیخ، دانشگاه تکنولوژی دارمستات (Darmstadt)، و مؤسسه تکنولوژی Karlsruhe، اعضای «مدیریت و مهندسی پیشرفته‌ی محور جنوب آلمان» (South German Axis of Advanced Engineering and Management) می‌باشند. این ۴ دانشگاه جزء TU9 (9 دانشگاه فنی برتر آلمان) می‌باشند.

دانشگاه گوته فرانکفورت (Goethe universitat Frankfurt)

این دانشگاه در سال ۱۹۱۴ تاسیس شده است در حال حاضر حدود ۴۳ هزار دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.این دانشگاه دارای ۴ پردیس و ۱۶ دانشکده می باشد که بیشتر مربوط به رشته های انسانی و تجربی می باشد، فلذا دانشجویانی که در مقاطع پایین تر در رشته های انسانی و تجربی مدرک خود را اخذ کرده اند توصیه می شود که برای تحصیل در مقاطع بالاتر دانشگاه گوته فرانکفورت را انتخاب کرده و مشغول به تحصیل شوند.

 

 

 

ارزشیابی آنلاین تحصیلی (بدون هزینه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تحصیلی رایگان