موسسه آبادانی سروش دانش

تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان ۲۰۲۴

تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان ۲۰۲۴

تحصیل کارشناسی ارشد در دانشگاههای آلمان و همچنین دریافت پذیرش تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد قابل انجام است، اما ممکن است بسیاری از دانشجویان و متقاضیان تحصیل در دانشگاههای آلمان از این شرایط آگاهی نداشته باشند.

بیاد داشته باشید که اولین نکته مهم برای تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان، نیازمند داشتن شرایط همچون مدرک کارشناسی از دانشگاهی معتبر، ریزنمرات و معدل دوره پیشین، تسلط بر زبان آلمانی یا انگلیسی و قبولی در آزمون ورودی دانشگاه های آلمان است. دانشجویان برای تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان می توانند به صورت رایگان به تحصیل بپردازند اما به شرطی که سطح زبان آلمای ویا انگلیسی معتبر و مورد تایید دانشگاه مد نظر خود را داشته باشید. از جمله بهترین دانشگاه های آلمان برای تحصیل کارشناسی ارشد می توان به دانشگاه هایی نظیر مونیخ، هامبورگ و برلین اشاره کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر و اخذ پذیرش تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد آلمان می توانید با مشاورین موسسه تماس گرفته و از سایر شرایط مطلع شوید.

 راهنمای جامع شرایط تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان در سال ۲۰۲۴

دانشگاههای آلمان از دیر باز تا کنون همواره مورد توجه بسیار زا دوستداران عمل دانش در جای جای کره زمین بوده است. کیفیت آموزشی بالا، سیستم دانشگاهی به روز و کارآمد، اساتید حرفه ای و هزینه های بسیار پایین تحصیل در آلمان در مقایسه با سایر کشورهای توسعه یافته، از دلایل اصلی انتخاب آلمان برای تحصیل دانشجویان خارجی می باشد. تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان همانند سایر مقاطع تحصیلی، بخاطر شرایط بسیار خوب تحصیلی در این کشور، طرفداران زیادی دارد. زمانیکه تصمیم به ادامه تحصیل در یکی از رشته های فوق لیسانس در آلمان می‌گیرید، پیش از هر چیز باید برنامه ای دقیق برای اهداف تحصیلی و آینده شغلی خود، بعد از اتمام دوران تحصیل داشته باشید. بعد از انجام این برنامه، می توانید برای انتخاب دانشگاه و بعد از آن ارسال مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش و بعد از آن آماده سازی مدارک برای سفارت آلمان، آماده شوید. ما در این مقاله، راهنمای جامع تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان را بر اساس معتبرترین و موثوق ترین منابع مرتبط با این موضوع (همانند سایت study-in-germany.de) را جمع آوری و در اختیار شما قرار داده ایم.

  1. چرا تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان ؟

تحصیل کارشناسی ارشد در دانشگاههای آلمان دارای مزایای زیادی هست. آلمان یکی از بهترین کشورهای جهان از نظر تحصیل، کار و زندگی است و شما می توانید با ادامه تحصیل در آلمان در مقطع کارشناسی ارشد، به این کشور مهاجرت تحصیلی کرده و پس از اتمام تحصیلات خود، در این کشور پیشرفته و صنعتی مشغول به کار و زندگی شوید.

به خاطر داشته باشید که کشور آلمان در وضعیت اقتصادی و اجتماعی بسیار خوبی قرار دارد، و پاسپورت این کشور از لحاظ اعتبار در رنک دوم پاسپورتهای جهان قرار گرفته است.

لذا با توجه به نیاز بازار کار آلمان به نیروهای متخصص، تحصیل کرده و کارآمد، شما می توانید با خیالی آسوده پس از اتمام دورۀ کارشناسی ارشد خود،  در بازار کار آلمان مشغول به کار شوید و پس از آن کارت اقامت آلمان را دریافت کنید.

  1. طول دوره کارشناسی ارشد آلمان چقدر است؟

دوره کارشناسی ارشد در آلمان همانند بسیار از دیگر کشورها حدود یک سال و نیم تا دو سال زمان می باشد. البته دقت داشته باشید که طول دوره کارشناسی ارشد آلمان به موضوعات مختلفی وابسته است؛ از جمله:

  • تعداد واحد انتخابی دانشجو در هر ترم
  • تعداد واحد پاس شده در هر ترم
  • رشته تحصیلی انتخابی
  • و شرایط و قوانین دانشگاهی که در آن تحصیل می کنید

در نظر داشته باشید که، ادامه تحصیل در رشته غیر مرتبط در آلمان نیز در برخی از دانشگاهها امکان پذیر می باشد و می تواند روی مدت زمان تحصیل کارشناسی ارشد تاثیر بگذارد و بیش از دو سال به طول بیانجامد. البته احتمال موفقیت برای گرفتن پذیرش  ادامه تحصیل در رشته غیرمرتبط چندان زیاد نیست.

  1. ترم‌های تحصیلی کارشناسی ارشد آلمان از چه زمانی شروع می‌شوند؟

همانند اکثر دانشگاه‌های اروپایی، شروع ترم دانشگاه‌های آلمان یک نوبت در سپتامبر و یک نوبت در ژانویه-فوریه است. البته، برخی از دانشگاه ها، ۳ الی ۴ نوبت برای شروع ترم خود دارند. اما تقریبا ۹۰ درصد دانشگاههای آلمان پذیرش مستقیم برای کارشناسی ارشد را فقط برای ترم زمستان(سپتامبر) هر سال دارند. مگر این که شما دارای پذیرش مشروط به تکمیل دوره زبان باشید که در این صورت امکان ورود به آلمان برای ترم تابستان(بهمن ماه) را نیز خواهید داشت.

در نظر داشته باشید که ظرفیت پذیرش دانشجو برای ترم ژانویه-فوریه مخصوصاً در دوره فوق لیسانس در آلمان، تقریبا یک سوم ترم سپتامبر است.

  1. تنوع رشته‌های تحصیلی کارشناسی ارشد در دانشگاههای آلمان

رشته‌های تحصیلی در دوره کارشناسی ارشد در آلمان تنوع بسیار زیادی دارند. اما نکته مهم اینجاست که شما نمی توانید در بسیاری از رشته های غیرمرتبط با مدرک کارشناسی خود، مشغول به تحصیل شوید. البته استثنا نیز وجود دارد.

شرایط تحصیل در آلمان با ایران فرق دارد. پس انتخاب رشته صحیح در دانشگاه مناسب، اصلی ترین ماموریت شما یا موسسه مهاجرتی است که به شما در این زمینه کمک می کند.

برای آشنایی با برخی از بهترین رشته های تحصیلی کارشناسی ارشد در آلمان به جدول زیر دقت کنید:

پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، شمی دارویی، مهندسی پزشکی، مهندسی مکانیک، مهندسی برق، شیمی، مهندسی مواد (متالوژی)، روانشناسی، MBA، حقوق بین‌الملل، علم رسانه، اقتصاد

  1. هزینه تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان

ادامه تحصیل در آلمان در مقطع کارشناسی ارشد (به زبان آلمانی و انگلیسی) رایگان است و هزینه‌ای برای شما در بر ندارد. حتی ممکن است بتوانید برای فاند کارشناسی ارشد آلمان نیز اقدام کنید. البته پس از رفتن به آلمان و حضور در این کشور. البته دقت داشته باشید که:

– بسیاری از دانشگاه های خصوصی مشمول شهریه های سنگین سالیانه (حدودا بین ۶۰۰۰  تا ۱۵۰۰۰ یورو)می شوند، و تحصیل رایگان در مقطع کارشناسی ارشد در آلمان فقط در دانشگاه های دولتی این کشور امکان پذیر است.
– پرداخت برخی هزینه های عمومی و اداری ثبت نام که به هزینه های ریجستر کردن نیز معروف می باشند، نیز بر عهده دانشجویان است. این هزینه معمولا بین ۲۰۰ الی ۵۰۰ یورو در هر ترم می باشد( سالیانه بین ۴۰۰ الی ۱۰۰۰ یورو)

بورسیه تحصیلی آلمان در مقطع کارشناسی ارشد

دانشگاههای آلمان نیز مانند برخی از کشورهای دیگر به دانشجویانی که شرایط دریافت بورسیه را داشته باشند، کمک هزینه تحصیل(فاند) می دهند. همان طور که گفتیم بورسیه ها و فاندهایی نیز در دسترس دانشجویان بین‌المللی قرار دارند تا شرایط تحصیل را برای آن‌ها آسان و امکان تحصیل رایگان در آلمان را فراهم کنند. این بورسیه ها ممکن است هزینه تحصیل، زندگی یا حتی سفر شما را پوشش دهند. برخی از مهم‌ترین بورسیه های تحصیلی ارائه شده در دانشگاههای آلمان برای مقطع فوق لیسانس عبارتند از:

  • بورسیه DAAD که مختص دانشجویان خارجی است و باید قبل از شروع به تحصیل و حتی قبل از اپلای برای دانشگاه مد نظر خود، درخوسا بورسیه را به این سازمان بفرستید و نتیجه آن را برای دانشگاه مقصد خود ارسال نمایید تا بورسیه شامل حال شما بشود.
  • بورسیه هاینریش بل
  • بورسیه موسسه مکث بلانک
  • بورسیه های موسسات مالی
  • بورسیه شرکتها و کارخانجات صنعتی
  • Konrad-Adenauer-Stiftung Scholarship

6- درخواست پذیرش کارشناسی ارشد در آلمان

برای دریافت پذیرش کارشناسی ارشد آلمان، باید قبل از هر چیز دانشگاه و رشته تحصیلی خود را انتخاب کنید و سپس از طریق وب سایت دانشگاه درخواست پذیرش خود را ثبت نمایید. شما همچنین باید مدارک لازم برای اخذ پذیرش را نیز برای دانشگاه مورد نظر خود ارسال کنید.

مدارک مورد نیاز اپلای برای کارشناسی ارشد آلمان

برخی از این مدارک لازم عبارتند از:

  • ۱٫ مدرک زبان آلمانی  (TestDaF 4 -B1-B2-C1 یا مدرک زبان انگلیسی ۶٫۵/IELTS 6
  • 2. رزومه
  • ۳٫ انگیزه نامه
  • ۴٫ ترجمه مدرک کارشناسی به همراه ریز نمرات
  • ۵٫ نامه تمکن مالی به میزان (معادل ریالی) ۱۱۲۰۸ یورو

به یاد داشته باشید که برای اپلای ارشد آلمان باید:

  • تمامی مدارک شما کامل و بی عیب و نقص باشند.
  • مردک زبان شما اعتبار کافی را داشته باشد.
  • ترجمه های شما معتبر باشند
  • فرم درخواست خود را بدقت کامل کرده باشید
  • هیچ کدام از مدارک شما جعلی نباشد

Bottom of Form

  1. حداقل سطح مدرک زبان برای تحصیل در مقطع ارشد در آلمان چقدر می باشد؟

توجه داشته باشید که حداقل سطح زبان مورد نیاز برای پذیرش شما را نوع پذیرش مورد نظرتان تعیین می‌کند.

  • پذیرش مستقیم آلمان: برای اخذ پذیرش مستقیم، شما باید مدرک زبان آلمانی (TestDaF 4 یا مدرک زبان انگلیسی ۶,۵/IELTS 6 (با توجه به رشته و دانشگاه مدنظر) را داشته باشید.
  • پذیرش مشروط آلمان: در این صورت شما می توانید با مدرک زبان آلمانی  B1/B2، برای اخذ پذیرش از دانشگاه درخواست دهید. اما قبل از ورود به دانشگاه باید در آلمان دوره زبان خود را در آلمان کامل کنید.

در صورت اخذ پذیرش مشروط به گذراند کالج دانشگاهی(Studienkolleg)، پس از گذراندن موفقیت آمیز دوره کالج و دریافت نمره قبولی لازم  و مورد قبول دانشگاهها، و همچنین مدرک C1 زبان آلمانی خود را دریافت کنید، می توانید وارد دانشگاه شده و در مقطع کارشناسی در آلمان مشغول به تحصیل شوید. برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد نیز به غیر از مدرک زبان کامل باید مدرک کارشناسی معتبر نیز داشته باشید. به یاد داشته باشید که شما یک سال زمان دارید که مدرک C1 خود را دریافت کنید.

  1. شرط معدل برای تحصیل در آلمان چقدر است؟

مهم‌ترین شرط از شرایط پذیرش دانشگاه های آلمان در مقطع کارشناسی ارشد، معدل شماست. در نظر داشته باشید که یکی از شرایط تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان، شرط معدل ۷۵٪ است. این بدان معناست که اگر لیسانس خود را از ایران گرفته اید، باید حداقل معدل ۱۵٫۷۵ داشته باشید. هر چند این قانون در دانشگاههای مختلف و برای رشته های محتلف، متفاوت است و برخی از دانشگاهها در برخی از رشته ها مختلف شرایط معدل پایین تر از ۱۵ را نیز قبول می کنند.

شرط معدل برای تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان در برخی از دانشگاه های خصوصی ممکن است بالای ۱۳ باشد.

  1. شرایط سنی تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان چیست؟

یکی دیگر از مواردی که ذهن بسیاری از افراد را برای تحصیل در آلمان به خود مشغول می کند،  شرط سنی برای  پذیرش از دانشگاه های آلمان در مقطع کارشناسی ارشد، است.

توجه کنید که برای تحصیل در دانشگاههای آلمان هیچ شرایط سنی وجود ندارد و هر فردی با هر شرایط سنی می تواند در دانشگاههای آلمان در مقاطع تحصیلی کارشناسی و یا ارشد و دکتر تحصیل کند. اما آنچه که در خصوص شرایط سنی مهم است، شرایط سنی برای گرفتن ویزا از سفارت آلمان هست. تجربه نشان می دهد که اگر پرونده قوی داشته باشید و انگیزه نامه درست و حسابی نوشته باشید، حتی با سن ۵۰ سال هم می توانید با داشتن پذیرش تحصیلی از دانشگاههای آلمان، از سفارت آلمان نیز ویزا بگیرید

 شرایط زندگی دانشجویی در آلمان چگونه است؟

هزینه تحصیل در مقطع ارشد در آلمان برای همه رایگان است، اما هزینه‌های زندگی در آلمان شامل هزینه‌ های مسکن، خوراک، پوشاک، رفت و آمد، قبض ها و… می شود، که دانشجویان باید هزینه لازم برای آنها را بپردازند.

به طور کلی می توان گفت که مجموع این هزینه ها برای زندگی یک دانشجو بین ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ یورو در ماه است.

و این مبلغ می تواند بسته به شهر و محل اقامت شما برای تحصیل در آلمان متفاوت باشد. البته ایم مبالغ با در نظر گرفتن زندگی دانشجویی و اقامت در یک خوابگاه و یا WG با هزینه هایی حدود ۵۰۰ یورو در ماه برای اجراه باشد.

هزینه های زنگی دانشجویی در مقطع کارشناسی ارشد

از نکات دارای اهمیت در ارتباط با تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان، آگاهی از میزان هزینه های تحصیل در دانشگاه های این کشور است. همانگونه که بیان نمودیم هزینه تحصیل این دوره در دانشگاه های دولتی آلمان بسیار اندک بوده و تنها حدود ۲۰۰ الی ۳۰۰ یورو در هر ترم است که دانشگاه جهت ارائه خدمات به دانشجویان از آنها دریافت می نماید. این هزینه بسیار ناچیز بوده و می توان گفت که تحصیل در دانشگاه های دولتی آلمان برای تمامی دانشجویان مسلط به زبان آلمانی رایگان است. هزینه تحصیل در دانشگاه های خصوصی آلمان در دوره کارشناسی ارشد با توجه به رشته و دانشگاه متغیر می باشد و دانشجویان باید با مراجعه به سایت رسمی دانشگاه ها می توانند از هزینه تحصیل در آلمان اطلاع پیدا نمایند.

 بهترین دانشگاه های آلمان کدامند؟

رتبه بندی بهترین دانشگاه های آلمان برای تحصیل کارشناسی ارشد در سال ۲۰۲۴ از این قرار است:

اگر قصد دارید در حین تحصیل کار دانشجویی انجام دهید، تحصیل در دانشگاه‌های بزرگ و برتر به شما پیشنهاد نمی‌شود، زیرا سخت گیری‌های تحصیلی این دانشگاه‌ها زیاد است و باعث می‌شود زمانی برای کار یا تفریح برای شما باقی نماند. اما تحصیل در دانشگاه‌های معمولی، این امکان را برای شما فراهم می‌آورد که هم نمره‌های بهتری برای دروس دریافت کنید و هم زمان بیشتری برای  کار و تفریح داشته باشید.

 شرایط بیمه درمانی برای دانشجویان کارشناسی ارشد در کشور آلمان

در کشور آلمان دو مدل بیمه وجود دارد، بیمه خصوصی و بیمه دولتی.

  • ۱٫ بیمه خصوصی ارزان‌تر و مبلغ آن ماهیانه بین ۳۰ تا ۱۰۰ یورو است. که به سن و سال شما و شرکت بیمه ای که انتخاب کرده اید، بستگی دارد
  • ۲٫ بیمه دولتی گران‌تر و ماهیانه بین ۸۰ تا ۲۰۰ یورو است.

درباره دولتی یا خصوصی بودن بیمه دانشجو، دانشگاه تصمیم‌ گیرنده است. تنها تفاوت این است که با بیمه دولتی شخص در هیچ یک از مراکز بهداشتی و بیمارستان‌ها هزینه‌ای پرداخت نخواهد کرد.

اما افرادی که از بیمه خصوصی استفاده می‌کنند، ابتدا هزینه را به بیمارستان یا مرکز بهداشتی پرداخت می‌کنند، و سپس با دریافت رسید و ارائه آن به بیمه، هزینه پرداختی را از بیمه دریافت می کنند.

 شرایط کار در آلمان برای دانشجویان ارشد چگونه است؟

اجازه کار دانشجویی در آلمان یکی از مهم‌ترین مزایای تحصیل فوق لیسانس در این کشور است. بر اساس قوانین این کشور، به جز دانشجویان کالج و کسانی که در حال گذراندن دوره زبان (پیش از شروع ترم دانشگاه) هستند، امکان ۲۰ ساعت کار در هفته برای دانشجویان تمامی مقاطع در آلمان وجود دارد.

درآمد دانشجویان با توجه به سطح تخصص و شهری که در آن کار می‌کنند، متفاوت است. اما حداقل حقوق دریافتی آنها ساعتی ۱۲٫۴۱ یورو است. در این حالت درآمد شما در ماه برابر ۹۹۲٫۸ یورو خواهد بود که با این مبلغ می‌توانید هزینه‌های زندگی خود را در آلمان تأمین کنید.

 شرایط ویزای همراه دانشجویی آلمان چگونه است؟

پس از اپلای ارشد آلمان و در صورت دریافت ویزا و مستقر شدن در این کشور، شما می‌توانید برای خانواده خود (تحت عنوان ویزای پیوست) از سفارت آلمان در تهران تقاضای وقت کنید و پس از دریافت ویزا، همسر و فرزندان زیر ۱۷ سال خود را به آلمان ببرید.

در نظر داشته باشید که همسر شما بهتر است مدرک A1 آلمانی را داشته باشد.

دانشگاه Eberhard Karls – توبینگن

 آیا امکان دریافت اقامت اروپا پس از اتمام تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان وجود دارد؟

بعد از فارغ‌التحصیلی در هریک از مقاطع تحصیلی در آلمان، دریافت کارت اقامت اروپا امکان‌پذیر است. و شما پس از اتمام تحصیلات خود، ۱۸ ماه وقت دارید که به دنبال کار مورد نظر خود بگردید و در صورت یافتن شغل مناسب می توانید ویزای خود را به ویزای کار آلمان تبدیل کنید.

به طور معمول شما پس از ۲۱ ماه اشتغال و پرداخت مالیات در آلمان، می توانید درخواست اقامت بلندمدت در آلمان کنید.

 بعد از اتمام تحصیل، چه راه‌هایی پیش روی فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد در آلمان وجود دارد؟

پس از اتمام تحصیل، راه‌های زیر پیش روی شما قرار دارند:

  • گزینه اول: پیدا کردن کار و تبدیل ویزای دانشجویی به ویزای کار آلمان.
  • گزینه دوم: ادامه تحصیل در آلمان در مقطع دکتری و تمدید ویزای تحصیلی.

ارزشیابی آنلاین تحصیلی (بدون هزینه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تحصیلی رایگان