موسسه آبادانی سروش دانش

تحصیل همسر و فرزندان دانشجو در آلمان

تحصیل همسرو فرزند

 

تحصیل همسر و فرزندان دانشجو در آلمان

هرچند تحصیل همزمان دانشجو و همسرش در آلمان به ویژه با داشتن فرزند به بار زندگی آنها می افزاید، ولی تحصیل همسر به دلایلی همچون: استفاده بهینه از فرصت بوجود آمده در آلمان ،شرایط و موقعیت های موجود در این کشور، یادگیری زبان آلمانی، شناخت فرهنگ و جامعه آلمان، بسیار مفید خواهد بود.

 

تحصیل همسر همچنان از بیکاری و تنها بودن وی که می تواند در شرایط دوری از خانواده و آشنایان و عدم ارتباط با محیط، تاثیرات منفی و روانی زیادی داشته باشد، می کاهد. اگر شرایط تحصیل در آلمان  ( همسر دانشجو )میسر نشد، بهتر است وی حداقل در کلاس های مختلف عمومی که در موسسات و مدارس مختلف برگزار می گرددو به ویژه کلاس های زبان شرکت نماید. همچنین در صورت امکان سعی کنید که تحصیل شما و همسرتان حداقل در یک شهر در آلمان باشد تا هم هزینه های اضافی برای شما نداشته باشد و مشکلات دوری خانواده از هم دیگر پیش نیاید.

اخذ پذیرش تحصیلی برای همسر دانشجو و ادامه تحصیل در آلمان  ایشان، شرایطی کاملا مشابه با وضعیت پذیرش خود شما دارد و فقط باید به مواردی همچون معدل، رشته تحصیلی و مدرک زبان ایشان بستگی دارد. اما در صورتی که دانشجو از بورسیه تحصیلی استفاده نماید، معمولا” اشتغال به تحصیل همسر دانشجو، سبب می گردد که مبلغی به بورسیه ماهانه و سالیانه وی اضافه شود و سبب می شود که سازمان بورس دهنده خدمات اضافی دیگری را در طی دوران تحصیل به شما بدهد.

امکان تبدیل ویزای همراه دانشجو به ویزای تحصیلی آلمان وجود دارد و از این بابت هیچگونه مشکلی برای شما پیش نخواهد آمد.

تحصیل فرزندان دانشجو در آلمان

در تمام مدت زمانی که شما به عنوان دانشجو در آلمان مشغول به تحصیل می باشید، فرزندان شما امکان ادامه تحصیل در آلمان را دارند. جالب است بدانید که در صورتی که از تحصیل فرزند خود در این مدتی که در آلمان هستید به هر دلیلی جلوگیری کنید، دولت آلمان بر اساس قوانین موجود می تواند مانع از انجام این کار شما شود و فرزند شما را به مدرسه بفرستد.

فرزندان دانشجو می توانند در مقاطع مختلف تحصیلی ابتدای، دبیرستان و … و در مدارس ایرانی، آلمانی و یا بین المللی به تحصیل مشغول شوند. مدارس ایرانی فعال در آلمان  بسیار کم هستند و برای اطلاع از نام و نشان آنها می توانید به بخش «مدارس در آلمان» در همین سایت مراجعه نمائید. همچنین در خصوص سیستم آموزشی مدارس در آلمان، مقاطع مختلف آنها و چگونگی تحصیل در آنها را نیز در بخش «مدارس در آلمان» در همین سایت مطالعه نمائید.

تحصیل فرزندان در مدارس آلمانی در صورتیکه مانع از یادگیری زبان فارسی و ایجاد مشکلات بعدی برای ادامه تحصیل در ایران نشود، مفید نیز خواهد بود. مدارس بین المللی به زبان انگلیسی و بعضا” فرانسوی نیز در آلمان فعال هستند و در صورتی که فرزند شما به یکی از این زبانها تسلط دارند، می توانید در این مدارس آنها را ثبت نام کنید. ولی قطعا” دارای هزینه می باشد برای شما.

مهد کودک

در آلمان مهد کودک ها نیز به مانند مدارس ، بصورت بین المللی و به زبان انگلیسی نیز فعال هستند و می توانید فرزندان خود را در این مهد کودک ها نیز بگذارید. اما برای آموختن زبان آلمانی و آشنایی کودکان با جامعه آلمانی، بهتر است کودکان در مهد کودک های آلمانی ثبت نام شوند. تا بتوانند از همان ابتدا زبان آلمانی را بصورت کلاسیک و همراه با هم سن و سال های خود بیاموزند و همچنین بر اساس استاندارهای لازم آموزشی ، با فرهنگ زندگی در آلمان آشنا شوند.

هزینه های مهد کودک آلمانی زبان زیاد نیست و پرداخت هزینه اندک این مهد کودک ها بسته به نوع کودکستان متفاوت می باشد. فرزند خود را می توانید با هر سنی به مهد کودک بفرستید. اما بهترین سن برای این که کودکان در مهد کودک آلمانی بمانند و بتوانند همگام با آنها رشد و پیشرفت نمایند، از سن ۲ الی سه سالگی می باشد.

کودکان می توانند  در هر روز به صورت نرمال بین ۳ الی ۶ ساعت در مهد کودک بماند. ولی در صورتی که مادر کودک شاغل و یا دانشجو باشد می تواند مدت نگهداری کودک به ۸ الی ۱۰ ساعت افزایش یابد. نکته قابل ذکر این که مهد کودک ها در آلمان نیز مانند مدارس در روزهای شنبه و یک شنبه و همچنین  تعطیلات عمومی، تعطیل می باشند.

مدارس بین المللی

در بعضی از شهرهای آلمان مثل برلین، اشتوتگارت، فرانکفورت و … مدارس بین المللی وجود دارد. زبان اصلی آموزشی در این مدارس انگلیسی است. کودکان از دوره ابتدایی می توانند در این مدارس تحصیل کنند. در سفارت ایران می توان اطلاعاتی در مورد محل و هزینه این مدارس به دست آورد.

مدارس آلمانی

مدرسه ابتدائی

ما در بخش «مدارس آلمان» به طور مفصل به سیستم آموزشی مدارس آلمان و سطح بندی آنها توضیح داده ایم و برای دریافت مطالب کامل در این خصوص می توانید به  این بخش سایت مراجعه نمائید. اما در اینجا به طور مختصر اشاره ای به آن خواهیم کرد.

کودکان در آلمان می توانند از ۶ سالگی وارد مدرسه ابتدائی (Grundschule) شوند. کودکان در دوره ی ابتدائی که ۴ سال (و در بعضی از مناطق ۶ سال) طول می کشد، دروس بیشتر با سیستم آموزش آشنا شده و در این مقطع بیشتر بر روی پرورش کودکان کار می کنند. همچنین به صورت پایه ای با دروس ریاضی و علوم نیز آشنا می شوند.

بخش اعظم آموزش در این مقطع بر روی زبان آلمانی و زبان انگلیسی است و در کنار آن نیز موسیقی را نیز فرا می گیرند. در بسیاری از مدارس علاوه بر کلاس های مذکور، کلاس های زبان آلمانی نیز برای کودکان مهاجر به آلمان برگزار می گردد تا به سطح عالی مورد نظر برای یادگیری در مدارس برسند و مشکلی با دیگر بچه های مدرسه نداشته باشند.

دبیرستان

پس از دوره تحصیلی ابتدائی،دانش آموزان می تواند بین ۳ نوع دبیرستان (Gymnasium ،Hauptschule  ، Realschule ) یکی را انتخاب و در آن مدرسه ادامه تحصیل دهند. انتخاب هرکدام از این سه دبیرستان به هدف دانش آموز بستگی دارد. بعد از گذراندن دوره دبیرستان که ۹ سال ( در بعضی از شهرها که دوره ابتدائی طولانی تری دارند ۷ سال ) به طول می انجامد، دانش آموز می بایست امتحان جامع نهایی(Abitur) را بگذراند و دیپلم آلمان در تمام دانشگاه های دنیا معتبر است.

لازم به ذکر است مدرسه ای با نام Gesamtschule نیزوجود دارد. این مدرسه ترکیبی از ۳ فرم دبیرستان ذکر شده می باشد و فرصت های مناسب تری در اختیار دانش آموز برای انتخاب رشته ی دانشگاهی و یا کار قرار می دهد.

در آلمان علاوه بر مدارس دولتی، مدارس خصوصی نیز فعالیت دارند.

مدارس ایرانی

در آلمان نیز در بعضی شهرهای مهم مثل برلین، هامبورگ و فرانکفورت مدارس ایرانی که زیر نظر سفارت جمهور اسلامی ایران اداره می شوند، وجود دارد. سیستم این مدارس دقیقا مانند ایران است، معلم ها و دبیران این مدارس نیز ایرانی هستند. تنها تفاوت این مدارس با مدارس ایران روزهای تعطیل آنهاست که به جای جمعه، روزهای شنبه و یکشنبه می باشد. نام و شماره  تلفن مدارس ایرانی در آلمان به شرح زیر است:

  • مدرسه شهید بهشتی هامبورگ، steenWisch    ۱۰۱  ۲۲۵۲۷

Sbs-hamburg@yahoo.com   ،    ۴۲۱۰۶۵۰ – ۰۰۴۹۴۰۹۸۲۶۶۹۸۲

  • مدرسه جمهوری اسلامی ایران-فرانکفورت ،

۶۰۳۲۰Frankfurt Am. Mainn ، EichendorffStr.54

irisgk@yahoo.com   ۰۰۴۹-۶۹-۵۰۰۵۸۹۲۲ ۰۰۴۹-۶۹-۵۰۰۵۸۹۲۰

  • مدرسه جمهوری اسلامی ایران –برلین

۱۴۱۹۵ Berlin   Podbielskiallee 65,

(۰۳۰)۷۶۹۰۴۱۷۸       (۰۳۰)۷۶۹۰۴۱۷۹

 

ارزشیابی آنلاین تحصیلی (بدون هزینه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تحصیلی رایگان