موسسه آبادانی سروش دانش

زندگی در آلمان

اطلاعات عمومی آلمان
زندگی در آلمان

 

 معرفی کلی کشور آلمان

 

 

اگر پس از بررسی های لازم، کشور آلمان را برای تحصیل انتخاب نموده اید، به شما توصیه اکید می نمائیم که قبل از هر اقدامی برای تحصیل در آلمان، مطالب زیر را به طور کامل و با دقت بخوانید. شاید به نظر برسد که برای شما به عنوان یک دانشجو در آلمان، آگاهی نسبت به اطلاعات عمومی آلمان مانند حزب سیاسی، تاریخ آلمان، فرهنگ آلمانی ها، آب و هوا، بوروکراسی اداری و … ، ضروری نبوده و اهمیت چندانی ندارد.

 

اما خوب است بدانید که شما برای تحصیل در آلمان، حد اقل بین دو تا ۵ سال در این کشور اقامت خواهید داشت و بصورت انکار ناپذیری با مردم، ادارات و سازمانهای مختلف سر کار دارید. لذا توصیه می شود با مطالعه اطلاعات عمومی آلمان ،اطلاعات مفید و جامعی در خصوص این کشور بدست آورید

 

آلمان Deutschland))  با نام رسمی جمهوری فدرال آلمان (BUNDES republic Deutschland) کشوری در قاره اروپا با پایتخت برلین است.  جمهوری فدرال آلمان یکی از صنعتی ترین کشورهای پیشرو جهان و جزء کشورهای اروپای غربی است. آلمان از شمال با دریای شمال ،دریای بالتیک و دانمارک ،از شرق با لهستان و جمهوری چک،از جنوب با اتریش و سوئیس و از غرب با فرانسه،بلژیک ،لوگزامبورگ و هلند هم مرز است.

 

دارای نظام سیاسی جمهوری فدرال دموکراتیک پارلمانی بوده و دارای۱۶ فدراسیون می باشد. این فدراسیون ها می توانند در برخی مسائل مستقل عمل کنند.

آلمان هنگام جنگ فرانسه و پروس در سال ۱۸۷۱ به عنوان یک ملت ، دارای دولت متحد شد. جمعیت آلمان ۸۱٫۰۱ میلیون نفر است. حدود ۷۴ میلیون نفر در این کشور ملیت آلمانی دارند و مابقی آنها را مهاجرین تشکیل می دهند. البته تعداد مهاجرینی که اقامت اروپا دارند و به صورت قانونی وارد کشور آلمان شدند زیاد نیست.

 

ایالت وردراین وستفالن با حدود ۱۷ میلیون نفر پرجمعیت ترین ایالت این کشور است و ایالات بایرن و بادن-وورتمبرگ با ۱۲ و ۱۰ میلیون نفر در رتبه های بعدی قرار می‌گیرند. ایالت های برمن و زارلند نیز کم جمعیت ترین ایالت های آلمان محسوب می شوند. ایالت هامبورگ بیشترین مهاجر را از آن خود کرده است و در واقع ۳۰% از جمعیت هامبورگ را اتباع خارجی تشکیل می‌دهند.

 

ایالت های هسن، برلین و بادن-وورتمبرگر در رتبه های بعدی قرار می‌گیرند. بیشترین اتباع خارجی آلمان را ۱۷٫۹٪ ترک تبار، ۱۳٫۱٪ لهستانی‌، ۸٫۷٪ روس‌، ۸٫۲ قزاق‌ و ۵٫۳٪ ایتالیایی‌ تشکیل داده اند.

 

تاریخ آلمان

 

 

 

آلمانی ها از نژاد ژرمن بوده، که در کنار دریای سیاه و رود دانوب زندگی می کردند و در زمان پیش از تاریخ به سوی رود راین کوچ کردند. این گروه که به عنوان فرانک خاوری یا فرانک شرقی معروف بوده، آلمانی های کنونی هستند.

 

در سال های ۱۶۱۸ تا ۱۶۴۸ جنگ های سی ساله بر روی تعیین مرزها در بین کشورهای اروپایی در گرفت که قحطی و بیماری های وحشتناکی را به دنبال داشت. در این زمان تقریبا کشور آلمان از جمعیت خالی شد به طوری که در جنوب آلمان تنها حدود یک سوم جمعیت زنده ماندند. این درگیری ها تا سیصد سال بعد ادامه یافت و سر انجام با عهد نامه وستغالی به پایان رسید.

 

جنگ جهانی اول یک نبرد جهانی بود که از ۱۹۱۴تا ۱۹۱۸ ادامه یافت و تاثیر بسیار بزرگی بر آلمان گذاشت. در این جنگ سیاه برای نخستین بار از سلاح های شیمیایی استفاده شده و هزاران کشته غیر نظامی بر جای گذاشت. بسیاری از تاریخ نویسان معتقدند که تحمیل غرامت های بسیاری به آلمان و دیگر دول شکست خورده باعث رشد فاشیسم در ایتالیا  و نازیسم در آلمان و زمینه آغاز جنگ جهانی دوم شد. آلمان نازی یا رایش سوم به طور کلی به آلمان سال های ۱۹۳۳ تا ۱۹۴۵ اطلاق می شود.

 

 موقعیت آب و هوایی و جغرافیایی آلمان

 

 

 

اگر برای تحصیل به آلمان می روید و سرما و گرمای محیط زندگی برای شما مهم است، پس در انتخاب شهر و محل تحصیل خود در آلمان دقت نمایید. هر چند ممکن است با توجه به داشته های خود(معدل، مدرک تحصیلی و مدرک زبان) برای تحصیل در آلمان، مجبور به انتخاب شهری باشید، که از نظر آب و هوائی برای شما مناسب نباشد.

 

آلمان با وسعتی به اندازه استان کرمان در ایران، دارای آب و هوائی نسبتا” معتدل می باشد. نقشه جغرافیایی طولی دارد که از شما به دریای بالتیک و از جنوب به اتریش و سوئیس محدود می شود. زمستانهای نسبتا” سرد و تابستانهای معتدل در این کشور حکمفرما است.

 

تفاوت دما در شمال، جنوب، شرق و غرب آلمان زیاد نیست به گونه ای که تقریبا تمام کشور آلمان به جز ارتفاعات بالای ۸۰۰متر، در یک منطقه اقلیمی و آب و هوائی واقع شده اند. شهرهای اشتوتکارت و هایدلبرگ در جنوب غرب آلمان و نزدیک به کشور فرانسه از گرمترین شهرهای آلمان هستند و شهرهای کمپتن، اوبرست دورف و فسن و کلاستهال نیز از سردترین شهرهای آلمان محسوب می شوند که در هوای سرد زمستانی دمای آنها تا ۷- درجه سانتیگراد ممکن است برسد.

 

 

وضعیت سیاسی آلمان

 

 

آلمان دارای احزاب مختلف سیاسی فعال می باشد. در مجلس آلمان از هر حزب به نسبت تعداد آراء آنها در انتخابات ، عضو وجود دارد و تمام احزاب با خط مشی و اهداف متفاوت ، بر اساس تعداد در تصمیم گیری ها شرکت می نمایند. در حال حاضر رئیس جمهور آلمان خانم آنگلا مرکل عضو حزب CDU می باشد.

 

 

معرفی ایالت ها و شهرهای اصلی آلمان

 

کشور آلمان به چهار قسمت ،شرقی ،غربی ، شمالی و جنوبی تقسیم شده که تقسیم بندی شرقی و غربی بدلیل جدایی آلمان شرقی و غربی از یکدیگر در گذشته ، از اهمیت بیشتری برخوردار می باشد. آلمان همچنین دارای ۱۲ ایالت(استان) مختلف می باشد و این ایالت ها در بسیاری از زمینه ها با یکدیگر متفاوت می باشند.

 

هم چنین پنج شهر بزرگ آلمان به ترتیب عبارتند از: برلین، هامبورگ، مونیخ، کلن و فرانکفورت.

 

 

 نظام اداری در آلمان

در ضمن مدت زمان تحصیل در آلمان، شما با ادارات و سازمانهای مختلفی برای انجام امور مهاجرتی و دانشجوئی خود، سر و کار دارید. مخصوصا برای تمدید ویزای تحصیلی خود آلمان، امور بانکی و … لذا نیاز است که کمی با بروکراسی و نظام اداری آلمان، قبل از اقدام به تحصیل در آلمان، آشنا شوید.

 

 

آلمان بوروکراسی اداری بسیار گسترده ای دارد. بطوری که در صورت بروز یک مشکل اداری وقت زیادی را از دانشجو تلف می کند. همچنین بیشتر امور اداری در آلمان از طریق سیستم پستی انجام می گیرد و نامه نگاری نیز در این کشور قوانین نگارشی خاصی داشته که سطح معلومات زبان آلمانی تقریبا بالایی را نیاز دارد. لذا معمولا نامه نوشت برای دانشجویان بسیار مشکل است.

 

 

بنابراین بایستی سعی گردد همه  امور در زمان خاص آن و با دقت کافی انجام شده تا از بروز مشکلات اداری جلوگیری نمایند. همچنین بهتر است بیشتر امور را حضوری حل نموده و در مواقع خاص برای نامه نگاری از دیگران که آشنایی و تسلط بیشتری به زبان دارند کمک گرفت. در آلمان امور شهری توسط شهرداری ها  و امور مربوط به خارجی ها از قبیل تمدید ویزا توسط اداره خارجی ها (Auslanderbehurde) انجام می شود.

 

 

شاخص های اصلی فرهنگ آلمان

 

به دانشجویانی که برای تحصیل به آلمان می روند توصیه می شود که قبل از مهاجرت به این کشور با فرهنگ و شاخص های فرهنگی آلمان آشنا شوند تا ضمن تحصیل در آلمان دچار مشکلی نشوند.

 

 

فرهنگ کشوری مانند آلمان را نمی توان در یک یا دو صفحه خلاصه کرد زیرا فرهنگ شامل اصول کلی مانند رفتارها،هنجارها، ناهنجاری ها،هنر، تغذیه،موزیک جشن ها و … می باشد.

 

 

 

در شهرها وایالت های مختلف آلمان می توان فرهنگ های متفاوتی مشاهده کرد. برای مثال غذای سنتی یک استان با استان مجاور کاملا متفاوت است. حتی لهجه های گوناگون به طور واضح قابل تشخیص بوده و نیز نوع معاشرت، اقتصاد و غیره در ایالت ها و شهر های مختلف متفاوت است.

 

آلمانی ها به هنر و طبیعت، فرهنگ های خارجی  و تا حدودی به مذاهب دیگر و به ویژه به کودکان احترام می گذارند. برای آلمانی ها طبیعت و حیوانات ارزش خاصی دارند و اغلب آن ها  در خانه حیوانات مختلف خانگی به ویژه سگ نگه داری می کنند. تعداد زیادی حتی ماهیانه پولی را برای حفظ طبیعت خرج می کنند.

 

آلمانی ها به زبان خود اهمیت می دهند و تعصب خاصی روی فرهنگ و زبان خود دارند. آلمانی ها در اروپا در مسافرت کردن به نقاط دیگر تقریبا رتبه اول را دارند. چرا که برای تفریح خارج از شهر و محیط خود اهمیت خاصی قائل اند . خصوصیت دیگر آن ها مهمان گریزی است.

 

آلمانی ها از دادن مهمانی های پر خرج اجتناب کرده و معمولا مهمانی های بسیار ساده با غذاهای سرد برگزار می کنند. پس شما به عنوان یک دانشجو که به منظور تحصیل در آلمان می روید، انتظار مهمان شدن در یک رستوران خوب را از دوست آلمانی خود نداشته باشید.

 

 

فرهنگ و آداب ورسوم آلمانی ها با ایرانی ها بسیار متفاوت است. بخشی از این آداب و رسوم مثبت و بخشی از آن منفی است ولی به هر حال شناخت فرهنگ آلمانی بسیار مفید بوده و به زندگی دانشجوئی شما در آلمان نیز کمک می کند.

 

یکی از بهترین راه های آشنایی با آداب و رسوم  اجتماعی آلمانی ها ارتباط با جامعه آلمانی است بخشی از این ارتباط با حضور در جامعه ،دانشگاه محل تحصیل، محل کار و نیز رفت وآمد با همکاران و هم کلاسی های آلمانی تامین می گردد. دیدن فیلم های آلمانی ، حضور در جشن ها، مراسم و غیره نیز به این امر کمک می نماید.

 

 

از جمله آداب مورد توجه آلمانی ها پوشیدن لباس تمیز و رسمی و کفش تمیز است. داشتن ناخن های تمیز و کوتاه نیز از اهمیت زیادی برخوردار است.

آلمانی ها همچنین بسیار فرد گرا بوده و به سختی با دیگران به ویژه خارجی ها ارتباط می گیرند. ولی پس از ارتباط غالبا دوستان خوبی هستند.

 

آلمانی ها علاقه دیگران به برقراری ارتباط با آن ها را مبنی بر نیاز وی به آن ها دانسته و لذا معمولا از برقراری ارتباط دوری می جویند و پس از برقراری ارتباط به سرعت صمیمی نشده و از امور دیگران و حتی از احوال دیگران سوال نمی پرسند .

 

سردی و عواطف کم نیز از دیگر خصوصیات آلمانی ها بوده ولی بسیار دقیق ، وقت شناس و مؤدب می باشند از دیگر خصوصیات آلمانی ها می توان  به قانون مداری و احترام به قانون اشاره کرد.

 

هرچند استفاده از کلمه “تو ” در بین دانشجویان مرسوم میباشد ولی قبل از دوستی و غالبا قبل از تصمیم دو طرف به استفاده از “تو”  به جای “شما” به کار بردن “تو” را بی احترامی تلقی می کنند.

 

جایگاه مذهب در آلمان

 

 

 

برای دانشجویان ایرانی که دارای دین اسلام می باشند و برای تحصیل در آلمان اقدام می کنند، داشتن اطلاع از دین  مذهب در آلمان، خالی از لطف نیست. مخصوصا برای بانوانی که رعایت حجاب در آلمان و در دانشگاههای آلمان برایشان اهمیت دارد.

 

در آلمان مذاهب مختلفی وجود دارد و مذهب غالب در این کشور مسیحیت و فرقه های مختلف آن می باشد. ولی چنان که آمار نشان می دهد ، به مرور زمان  میزان معتقدین به مسیحیت و نیز دیگر مذاهب کاهش یافته و به تعداد افراد بی اعتقاد به مسیحیت و به ویژه بی مذهبی در سالهای اخیر افزایش یافته است.

 

مذاهب مختلف موجود در آلمان به ترتیب عبارتند از:

مسیحیت،اسلام، بودایی،یهودیت ،بابیت و هندو.

 

مسیحیت

مسیحیت مذهب غالب در آلمان می باشد. در سال ۲۰۰۵،حدود ۶۲٫۳۱ درصد مردم آلمان به مسیحیت اعتقاد داشته اند. البته این در حالی است که در سال ۱۹۷۰ معتقدین به مسیحیت ۹۳٫۶ در صد جمعیت را تشکیل داده بودند.

 

کاتولیک

۳۱٫۴۷ درصد از مردم آلمان کاتولیک هستند این شاخه از مسیحیت دارای کلیساهای گوناگونی از جمله کلیساهای رومی، کهن، آزاد و غیره می باشد.

 

پروتستان

فرقه پروتستان که ۳۰٫۸۴ درصد مردم آلمان را در بر میگیرد دارای کلیسا های اوانگلیش، آزاد ، جدید، مستقل افریقایی ، اصلاح  شده ،کهن و بسیاری دیگر می باشد.

 

اورتودکس

این فرقه نیز کلیساهای مختلفی از جمله کلیساهای رومی ، صربستانی ، روسی ، بلغاری، اتیوپی و غیره دارد.

 

 اسلام

پس از مسیحیت اسلام دومین دین موجود در آلمان می باشد که بر طبق آمار سال  ۲۰۰۶ در آلمان ۳۳۰۰۰۰۰ مسلمان زندگی می کنند که شامل فرقه های گوناگونی ازجمله سنی، شیعه ، علوی ، احمدی ، اسماعیلی و… می باشد. ۴ درصد جمعیت آلمان را مسلمانان تشکیل می دهند که بخش عمده آنان مسلمانان ترکیه ای می باشند که پس از جنگ جهانی دوم برای کار به آلمان مهاجرت نموده اند.

 

بودا

مذهب بودایی که مقام سوم مذهب آلمان را دارد شامل: بودایی آلمانی ، ویتنامی، تایلندی و آسیایی می باشد.

 

 یهودیت

بعد از مسیحیت، اسلام و بودایی، یهودیت چهارمین مذهب موجود در آلمان است که شامل انجمن یهودیت و یهودیت بدون تعلق به گروه و اتحادیه های یهودیت می باشد.

 

هندو

بعد از یهودیت، هندو پنجمین مذهب موجود در آلمان می باشد که شامل هندوی تامیل ، هندی ، هند غربی و افغانی است.

 

امنیت در آلمان

 

آلمان یکی از کشورهای امن دنیا برای تحصیل و زندگی می باشد. شما می توانید آزادانه و بدون هر گونه هراس و ترسی، هر ساعت از شبانه روز و در هر نقطه ای از شهر ها و یا حومه های شهرها، با خیال آسوده مسافرت و یا زندگی کنید. به ندرت در اخبار و یا رسانه های اجتماعی داخلی و یا خارجی، در طی یک سال اخباری در خصوص آشوب ها، نا امنی، کشتار، تجاوز و … ، از کشور آلمان می شنوید.

 

بیشترین اخبار مربوط به این کشور در خصوص رشت اقتصادی و صنعتی هست تا نا امنی.

 

 

 

رشد جمعیت این کشور منفی است و بازار کار واقتصاد آن با خطر بزرک کمبود نیروی کار متخصص و یا مهارتی روبرو است. لذا برای اینکه بتوانند نیروهای متخصص از دیگر کشورها را به سوی خود جلب نمایند، نیاز است که جامعه تا جامعه امنی را در کشور خود بوجود آورند.

 

در سالهای گذشته و بعد از جنگ جهانی دوم، تبلیغات منفی زیادی در خصوص نژاد پرستی آلمانی ها در سراسر دنیا شده است که این تبلیغات ناشی از تفکرات نازی و کشتن و سوزاندن یهودی ها بود. لذا دولت و مسئولین آلمان در هر لحظه بدنیال پاک کدرن این تبلیغات و ارائه فضایی امن برای همه افراد ساکن در این کشور هستند تا بتوانند آن تبلیغات منفی را در اذهان عمومی مردم دنیا، به حد اقل ممکن برسانند.

 

آلمان کشوری پیشرفته است که عضو بسیاری از کنوانسیونها و قوانین و مقررات جهانی(علی الخصوص کنوانسیونهای حقوق بشر و اتحادیه اروپا) می باشد و نتیجهپایبندی به این قوانین، رعایت حقوق بشر در کشور خود در مقابل تمام افرادی است که در این کشور زندگی می کنند

 

کشور آلمان با جمعیتی بیش از ۸۰ میلیون نفر، آمار آشوب، اخلال، نا امنی  و برخورد غیر منطقی و یا زننده مردم آن با دیگر نژادها، ادیان و مذاهب، در پایین ترین حد است. پس با خیالی آسوده تحصیل در آلمان را برای خود انتخاب کنید.

ارزشیابی آنلاین تحصیلی (بدون هزینه)

16 پاسخ

  1. سلام من یک ایرانی هستم میخواهم در آلمان ادامه تحصیل بدم :
    من میتونم بدون اینکه کنکور بدم و دانشگاه بروم، در آلمان تحصیل کنم؟

    1. سلام بله مشکلی برای ادامه تحصیل ندارید.باید از مقطع کالج شروع کنید.البته سن و معدل شما هم مهمه

  2. سلام من کلاس هشتم هستم و همه معدل هام ۲۰ هست خانواده قصد مهاجرت دارند میخواستم بدونم اونجا برای تحصیل مشکلی برام پیش نمیاد؟

  3. من الان کلاس دهم تجربی هستم پسرعموم المان هست میخواستم بدونم من چه جوری میتونم موقعی که دیپلم گرفتم بروم المان
    شرایط چه جوری هست

    1. باید مدرک زبان آلمانی داشته باشید و معدلتون هم بالای ۱۵ باشه که بشه ویزای تحصیلی رو براتون اقدام کرد

  4. سلام
    آیا برای حضور در کالج در آلمان نیازی به شرکت در کنکور هست ؟یعنی پیشهربدون کنکور رفت کالج؟

    ممنونم

    1. سلام.بهتره که در ایران کنکور بدین و گواهی قبولی داشته باشید.تعدادکمی از کالج ها این گواهی رو نیاز دارن.ولی اگر منظور شما شرط قبولی آزمون خاصی برای ورود به کالج هست، باید عرض کنم بله .کالج های دولتی بعد از دادن پذیرش یک امتحان ورودی دارن که در همون کشور آلمان برگزار میشه

  5. سلام وقت بخیر من دبیر هستم و قصد ادامه تحصیل در مقطع دکتری را دارم چطور میتونم برای ادامه تحصیل به آلمان مهاجرت کنم

  6. سلام من سال دوازدهم هستم میخاستم بدونم با معدل ۱۷ میشه برای کالج درخواست داد و اینکه برای کالج باید امتحان ورودی بدم یا نه؟

    1. سلام پرهام جان
      بله امکانش وجود داره، از شرایط اصلی ورود به کشور آلمان، داشتن مدرک زبان آلمانی هست. سطح B2 برای دریافت ویزا الزامی هست و برای ورود به کالج سطح B1 زبان آلمانی نیاز هست. ذکر نکردید به چه رشته ای علاقه دارید و میخواید ادامه بدید. برای تحصیل رایگان نیاز به داشتن مدرک زبان آلمانی دارید. همچنین ارائه مدارک معتبر در زمان مناسب از دیگر موارد دارای اهمیت می باشد. برای دریافت مشاوره اولیه میتونید با موسسه استادی اینفو تماس حاصل بفرمائید. در صورت تمایل میتونید با مطالعه مطالب سایت موسسه استادی اینفو که به عنوان یک پایگاه اطلاعات تحصیل در کشور آلمان هست، اطلاعات جامعی در رابطه با کشور آلمان، تحصیل در کشور آلمان، زندگی در آلمان، دانستنی های جالب در آلمان، هزینه های زندگی در آلمان، تاریخچه معماری در آلمان، بیمه مسافرتی برای ویزای شینگن، ویزای تحصیلی آلمان، کار دانشجویی در آلمان، دانشگاه های آلمان، دانشگاه اشتوتگارت آلمان، دانشگاه هایدلبرگ، دوره های آوسبیلدونگ و … کسب کنید.

  7. با عرض سلام و خسته نباشید
    ببخشید برای ادامه تحصیل برق صنعتی در اوسبیلدونگ المان معدل تاثیرگذاره؟
    اگر تاثیر گذارهدمعدل پایه باید چند باشه
    _تشکر

    1. سلام مهدی عزیز
      برای ورود به کشور آلمان به منظور شرکت در دوره های آوسبیلدونگ، ورود به کالج یا ورود به مقاطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد در دانشگاه های کشور آلمان، داشتن شرایط سنی مناسب یکی از شرایط اصلی برای گرفتن پذیرش می باشد. متاسفانه سن خودتون رو اعلام نفرمودید. قطعا” داشتن مدرک معتبر با معدل بالا از دیگر شرایط پذیرفته شدن هست. با توجه به نیاز کشور آلمان به نیروی کار جوان، بخصوص در رشته پرستاری، گرفتن پذیرش برای آوسبیلدونگ پرستاری به مراتب ساده تر می باشد. در ضمن اگر برای ادامه تحصیل در رشته برق تمایل به ورود به کشور آلمان رو دارید، با توجه به اینکه مقطع خودتون رو اعلام نفرمودید باید برای کارشناسی یا کارشناسی ارشد اقدام بفرمائید. دوره های آوسبیلدونگ صرفا” برای کارآموزی هست و مانند: رشته های فنی و حرفه ای در ایران. برای اطلاع از خدمات موسسه استادی اینفو میتونید به پایگاه موسسه استادی اینفو مراجعه بفرمائید یا با کارشناسان موسسه استادی اینفو تماس حاصل بفرمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تحصیلی رایگان