موسسه آبادانی سروش دانش

اقدامات ضروری پیش از سفر به آلمان

در این مقاله سعی کرده ایم که به طور مختصر و مفید ، کلیه اقداماتی را که باید برای رسیدن به هدف خود که همان تحصیل در آلمان است، برای شما بیان نمائیم.

توصیه می کنیم که حتما” قبل از هر اقدامی برای شرایط تحصیل در آلمان، مطالب زیر ار به طور کامل مطالعه فرمائید.

در این مقاله عناوین زیر را می خوانید:

  • تقویت زبان آلمانی
  • ارزیابی هزینه های تحصیل و زندگی در آلمان
  • دریافت بورسیه تحصیلی آلمان
  • ترجمه مدارک و دریافت پذیرش تحصیلی از دانشگاههای آلمان
  • زمان ارسال درخواست پذیرش به دانشگاههای آلمان
  • مدارک مورد نیاز برای پذیرش
  • پذیرس دکتریD
  • موسسات اخذ پذیرش تحصیلی دارای مجوز از وزارت علوم
  • دریافت ویزای تحصیلی
  • جستجوی خوابگاه
  • تهیه بلیط هواپیما
  • وسایل ضروریی که از ایران باید به همراه خود به آلمان ببرید

 

۱) تقویت زبان آلمانی

تنها ۱۰۰ میلیون اروپایی زبان آلمانی را به عنوان زبان مادری تکلم می کنند و ۱ میلیون غیر اروپایی نیز با این زبان صحبت می کنند. کشور های آلمان ،سوئیس ، اتریش، لوکزامبورگ و لیختن اشتاین به زبان آلمانی صحبت می کنند.

همچنین زبان آلمانی در نواحی از شمال ایتالیا ، شرق بلژیک ، شرق فرانسه، همچنین در هلند و دانمارک به کار می آید. از سال ۱۹۸۹ شمار زبان آموزان آلمانی در سراسر دنیا رو به افزایش است

بر اساس آمار مؤسسه “گوته ” حدود ۲۰ تا ۲۱ میلیون نفر در سال ۱۹۹۵ به یادگیری آلمانی به عنوان زبان خارجی پرداخته اند. هرچند آلمان تنها ۵/۲ درصد جمعیت دنیا را تشکیل می دهند ولی آلمانی جزء ۱۲ زبان رایج جهان به شمار می آید. همچنین در محدوده اروپا ، آلمانی بیشترین تعداد گویش را به خود اختصاص داده است.

اگر شخصی قصد دارد برای مدت قابل ملاحظه ای زندگی یا تحصیل در آلمان را انتخاب کند، بایست زبان آلمانی را فرا گیرد.

هرچند بسیاری از آلمانی ها زبان انگلیسی می دانند ولی ارتباط زیاد با جامعه آلمانی چه در دانشگاه و چه در محیط های دیگر مستلزم دانستن زبان آلمانی است. لذا توصیه می گردد که دانشجویان زبان آلمانی را فرا گیرند.

فراگیری زبان آلمانی در آلمان بسیار پر هزینه بوده و مستلزم صرف زمان زیادی است. همچنین یادگیری هم زمان زبان آلمانی و تحصیل در دانشگاه از سرعت پیشرفت تحصیلی دانشجو می کاهد. از طرف دیگر زندگی در آلمان قبل از یادگیری زبان آلمانی با مشکلاتی همراه بوده و باعث می شود  که دانشجو نتواند با محیط اطراف خود به خصوص در ماه های اول ورود به آلمان که نیاز بیشتری به این ارتباط دارد ، ارتباط بر قرار نماید . از این رو به صورت اکید توصیه می شود دانشجویانیکه قصد یادگیری زبان آلمانی را دارند حتما در ایران و قبل از ورود به آلمان به آموختن زبان آلمانی پرداخته و حداقل دوره های ابتدایی زبان آلمانی را فرا گیرند.

در ایران مدارس و کلاس های زبان مختلفی وجود دارد و این کلاس ها معمولا همه دوره های زبان را در سطوح مختلف مقدماتی ، میانه و پیشرفته و در ترم ها و دوره های عادی فشرده و فوق فشرده ارائه می دهند. همچنین در برخی مدارس امتحانات زبان آلمانی مورد نیاز برای ورود به دانشگاه های آلمان برگزار می گرد.

۲)ارزیابی هزینه  های تحصیل و زندگی

تحصیل در دانشگاههای دولتی آلمان برای آلمانی ها و غیر آلمانی ها رایگان است ( تحصیل رایگان در آلمان )و شما باید تنها هزینه های زندگی سالیانه خود در آلمان را تهیه نمائید.

نرخ تورم آلمان در سال های اخیر حدود ۳ درصد بوده است ولی در مقایسه با کشور های دیگر هزینه زندگی را می توان در آن پیش بینی کرد. بیشترین سهم هزینه زندگی در آلمان را اجاره خانه در بر می گیرد البته در آلمان می توان بر حسب در آمد، خانه ای در خور پیدا کرد.

کرایه خانه

خوابگاه های دانشجویی مناسب ترین خانه ها هستند که علاوه بر پایین بودن اجاره، معمولا امکانات رایگان دیگر را نیز دارند. که از آن جمله می توان به داشتن مبلمان و یا تعمیرات رایگان وسایل خوابگاه اشاره کرد. همچنین در این گونه خانه ها جز حضور مسؤل ساختمان(hausmeister) شخصی به نام توتر (tutor)   وجود دارد که خود نیز دانشجو بوده  و فرد می تواند در مورد تمام مشکلات خانه با او مشورت کند. آدرس و شماره تلفن توتر در تابلو اعلانات هر ساختمان دانشجویی یافت می شود.

هزینه خانه در شهرها و همچنین در بخش های مختلف شهر متفاوت است . پایین ترین هزینه های اجاره خانه حدود ۲۵۰ یورو در هرماه می باشد و بسته به امکانات خانه قیمت نیز افزایش می یابد.

کرایه خوابگاه دانشجویی برحسب تعداد اتاق، محل در شهر و غیره می تواند تا ۳۵۰یورو در ماه افزایش یابد.

هزینه خوراک

هزینه خوراک نیز یکی از اساسی ترین هزینه های زندگی است. این هزینه بستگی به نوع عادت های غذایی دارد ولی از آن جایی که مغازه های مختلف ارزان و گران فروش زیادی وجود دارد ، می توان اجناس خود را باکمی دقت با قیمت بسیار مناسب تهیه کرد. هزینه خوراک در آلمان برای هر نفر ۱۰۰یورو در ماه می باشد.

 

بیمه درمانی

بیمه درمانی نیز یکی از هزینه های قابل بررسی است. اگر دانشجو سن کمتر از ۳۰ سال داشته باشد می تواند بیمه درمانی ارزانی دریافت نماید ولی برای افراد بالاتر از ۳۰ سال بیمه درمانی گران تر است. در آلمان می توان  بیمه های متفاوت با قیمت های بسیار متفاوت پیدا کرد در حال حاضر می توان برای افراد پایین تر از ۳۰ سال بیمه حدود ۳۰ یورو در ماه و برای افراد بالاتر از ۳۰ سال حدود ۴۰ یورو در ماه یافت. لازم به ذکر است بیمه درمانی برای کودکان تقریبا گران است. برای خردسالان و کودکان هزینه بیمه ماهانه حدود ۴۰تا ۷۰ یورو به بالا در ماه است.

هزینه رفت و آمد

هزینه رفت وآمد در شهر های آلمان زیاد است بدین جهت می بایست با اطلاعات کافی برای سوار شدن به قطار بلیط تهیه کرد. معمولا افراد عادی(به غیر از دانشجویان) با هدف هایی مثل خرید، رفتن به دانشگاه یا مدرسه و…. سوار تاکسی نمی شوند چون هزینه آن بسیار زیاد است.

 

افرادی که هر روز در رفت و آمد هستند بهتر است از بلیط های ماهانه استفاده کنند. هزینه رفت و آمد با توجه به بزرگی و یا کوچکی شهر بین ۴۰ تا ۷۵ یورو باشد. بلیط های ماهانه ای وجود دارد که روزها از ساعت ۱۰ صبح تا ۳ بامداد روز بعد قابل استفاده اند.

 

این بلیط ها ارزان تر از بلیط های ماهانه هستند. خرید بلیط ماهانه از طریق اینترنت نیز بسیار ارزان تر است ولی می بایست ۱ الی ۲ هفته قبل از طریق سایت ایبی (Ebay) خریداری شود. در سایت ایبی همان بلیط های معمولی ماهانه  ( و نیز اجناس دیگر) از افرادی که قبلا این بلیط ها را خریداری نموده اند ولی به آن ها نیاز ندارند قابل خریداری می باشد. دانشجویان با کارت دانشجوئی، رایگان در شهر سفر می کنند.

هزینه خرید لباس و یا وسایل خانه

هزینه خرید لباس و یا وسایل خانه برای افراد مختلف کاملا متفاوت است. اما می توان با خرید کردن در زمان تخفیف های مختلف و در مغازه های مختلف ، این هزینه ها را به حداقل رساند. هزینه تلفن و اینترنت

هزینه تلفن و اینترنت نیز متفاوت و زیاد است ولی می توان با عقد قرار داد مناسب این هزینه را کاهش داد. هم اکنون قرارداد هایی با هزینه ی ماهیانه  ۳۰ یورو وجود دارد که با آن افراد می توانند علاوه بر داشتن تلفن و یک موبایل ، اینترنت هم داشته باشند.  و نیز می توانند با تمام تلفن های ثابت و موبایل هایی که از همان شرکت هستند مجانی ارتباط برقرار کنند و همچنین بدون مرز از اینترنت استفاده نمایند.

هزینه تلویزیون ورادیو

در آلمان استفاده ازتلویزیون از طریق کابل انجام شده و بایستی برای آن حق اشتراک ماهیانه پرداخت شود . عوارض تلویزیون و رادیو تقریبا بین ۱۷ تا ۲۰ یورو است که معمولا دانشجویان از پرداخت آن شانه خالی می کنند.

 

در صورتی که شخصی اظهار کند که فاقد تلویزیون ورادیو بوده و بازرس اداره، تلویزیون و یا رادیو را در حین بازرسی در منزل وی مشاهده کند ، شخص می بایست جریمه سنگینی به این شرکت بپردازد. البته می توان با مراجعه به شهرداری محل و اعلام دانشجو بودن و داشتن در آمد اندک ، یک تاییدیه دریافت کرده  و برای سازمان رادیو و تلویزیون پست کند تا از دادن عوارض معاف شود.

هزینه برق

این هزینه علاوه بر نوع قرارداد به شرکت برق بستگی دارد . در آلمان شرکت های مختلف ، برق را با قیمت های مختلف عرضه می نماید. توصیه می شود که در مصرف برق بسیار صرفه جویی شود چرا که هزینه برق بسیار زیاد و معمولا کمترین میزان آن ۳۰ یورو در ماه می باشد.

مبلمان و لوازم اولیه زندگی

اگر دانشجو در خانه ای زندگی کند که مبله نباشد، توصیه می شود مبلمان و لوازم اولیه زندگی پس از چند روز اقامت در شهر و شناخت کافی از فروشگاه ها تهیه نمایید. هزینه خرید این وسایل بر حسب شهر و فروشگاه محل خرید میزان و کیفیت اجناس هزینه حمل و نقل و…. متفاوت است. اگر فرد حساسی نیستید توصیه می شوداز بازهارهای روز که وسایل دست دوم می فروشند، وسایل خود راتهیه نمائید.

 

۳) دریافت بورس تحصیلی

در صورتی که دانشجو از ایران فاقد بورس تحصیلی باشد می تواند قبل از شروع تحصیل  و یا در زمان تحصیل، برای دریافت بورس از مؤسسات و سازمان های آلمانی اقدام نماید. بهتر است تلاش برای اخذ پذیرش قبل از مسافرت به آلمان و آغاز تحصیل صورت بگیرد. سازمان های مختلفی در آلمان وجود دارد که به دانشجویان به ویژه دانشجویان دکترا بورس اعطا می کند.

همچنین برای کسب اطلاعات لازم در مورد بورس های کشور آلمان به دانشجویان ایرانی می توانید به مرکز اطلاع رسانی زیر مراجعه نمود.

مؤسسه تبادلات آکادمیک آلمان بورس های زیر را در اختیار محققان و دانشجویان ایرانی قرار می دهد:

-بورس تحصیلی دوره دکترا

-بورس تحصیلی رفت و برگشت (ساندویچ)

-بورس های تحقیقاتی برای محققان ایرانی و دعوت مجدد از دارندگان قبلی بورس های تحصیلی

-بورس های  DAAD -لایب نیتس، برای دانشجویان دوره دکترا و فوق دکترا

-بورس هایDAAD -هلم هولتس

۳- بنیاد آلکساندر فون هومبولدت

http://humboldt-foundation.de

  • انجمن تحقیقات آلمانDFG

http://www.dfg.de

  • دریافت بورس تحصیلی از کشور های دیگر

از بورس برخی نهاد های بین المللی نیز می توان در وبسایت بانک اطلاعاتی تحصیلات تکمیلی خارج از ایران مطلع گردید. این بانک اطلاعاتی با آدرس اینترنتی زیر قابل دسترس می باشد.

http://paziresh.info/int.scholarship.html

 

۴) ترجمه مدارک تحصیلی و دریافت پذیرش

اگر قصد تحصیل در آلمان را دارید، برای دریافت پذیرش تحصیلی از دانشگاههای آلمان، تمام مدارک تحصیلی مورد نیاز خود را باید به زبان آلمانی ترجمه نموده و به تایید سفارت آلمان در ایران برسانید. دریافت پذیرش مقاطع مختلف کاملا متفاوت است.

 

پذیرش در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در آلمان از طریق دانشگاه zulassungsburo-auslandsamt-akademisches-immatrikulationsburo   و پذیرش دکتری از طریق مکاتبه با اساتید دانشگاهی انجام می گیرد. برای اخذ پذیرش بایستی با دانشگاه یا استاد ارتباط برقرار نمود ساه ترین روش برای آغاز ارتباط با دانشگاه و به ویژه با استاد استفاده از ایمیل می باشد. می توان در صورت نیاز جهت ارسال مدارک از پست استفاده نمود.

 

برای سرعت بخشیدن به فرآیند پذیرش می توان در ارتباطات اولیه اسکن مدارک ترجمه شده و شرح سوابق علمی- پژوهشی  (رزومه ) را به صورت فایلword یا  Pdf با ایمیل به همراه درخواست ارسال نمود. بهتر است متقاضی اطلاعات اولیه را از روی سایت دانشگاه برداشته و تنها برای موار د مهم و سؤالات خاص با دانشگاه یا استاد مکاتبه نموه تا امکان اخذ پذیرش حداقل از یک دانشگاه حتمی باشد.

بطور کلی برای دریافت اخذ پذیرش تحصیلی در آلمان نیاز به ارایه مدرک تحصیلی گذرانده شده در ایران و یا مدرکی دال بر موفقیت در کنکور سراسری ایران است.  درخواست پذیرش بهتر است به بخش روابط بین الملل دانشگاه  akademisches    Auslandsamtارسال گردد.  معمولا کارهای اولیه اخذ پذیرش حدود یک سال به طول می انجامد و لذا می بایست در زمان لازم اقدام به درخواست برای اخذ پذیرش نمود.

ارائه مدارک مورد نیاز زبان آلمانی برای احذ پذیرش در مقاطع کارشناسی در آلمان و کارشناسی ارشد ضروری می باشد. تنها برای برخی رشته های خاص که در مقاطع مذکور به زبان انگلیسی برگزار می شود،  ارائه مدرک زبان انگلیسی و برای برخی رشته های معدود ارائه مدارک هر دو زبان از شرایط ابتدایی اخذ پذیرش می باشد.

۵) زمان ارسال درخواست پذیرش

مهلت ارائه مدرک به دانشگاه برای شروع تحصیل در ترم زمستانی معمولا” تا ۱۵ ژوئیه و برای تحصیل در ترم تابستانی تا ۱۵ ژانویه می باشد. اما هر دانشگاهی تاریخ مخصوص به خود را در سایت دانشگاه اعلام می نماید و توصیه می شود قبل از اقدام، به سایت دانشگاه مراجعه نمائید. در صورت ارسال مدارک با پست مدارک بایستی تا تاریخ های مذکور به دانشگاه رسیده باشد.

۶)مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش

-ترجمه مدرک دیپلم و ریز نمرات دبیرستان و پیش دانشگاهی ( در برخی موارد برای اخذ پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا به ترجمه ریز نمرات دیپلم و پیش دانشگاهی نیاز نیست.)

– ترجمه مدارک و ریز نمرات مقاطع دانشگاهی قبلی ( و در مواردی تنها ترجمه ریز نمرات آخرین مقطع تحصیلی )

– رزومهCV

-مدرک زبان ( برای پذیرش در مقاطع کارشناسی و ارشد)

-پروپوزال تز ( برای پذیرش در مقطع دکتری)

برای ترجمه این موارد می توان به یکی از دفاتر دارالترجمه رسمی مراجعه نموده و مدارک  را به زبان آلمانی یا انگلیسی ترجمه کرد.

 

تمام مدارک ترجمه شده بایستی به تایید وزارت دادگستری وزارت امور خارجه ایران و سفارت ایران رسیده و کپی برابر اصل مدارک به زبان فارسی ضمیمه شود . تایید مدارک بوسیله دادگستری و وزارت امور خارجه معمولا توسط دار الترجمه و در چند نسخه ترجمه شده.

۷) پذیرش دکتری

برای اخذ پذیرش دکتری متقاضی بایستی با استادی از دانشگاه های آلمان که زمینه کاریش با موضوع مورد علاقه دانشجو نزدیک است مکاتبه نماید یافتن استاد راهنما کار ساده ای نیست چرا که اساتید اغلب از میان شمار زیاد درخواست های رسیده غالبا دانشجویی را انتخاب می کنند که از دوره های قبل می شناسند و یا شرایط بهتری دارد

ارسال درخواست همراهه با یک طرح پایان نامه خوب برای جذب علاقه استاد مفید است. همچنین اگر از طرف دانشگاه محل تحصیل در ایران با استاد تماس برقرار شود به این امر کمک می نماید برای اخذ پذیرش دکتری ارسال پروپوزال تز دکتری برای استاد الزامی بوده لذا  دانشجو بایستی قبل از اقدام به اخذ پذیرش آن را آماده کرده باشد.

 

پس از اینکه استاد با موضوع و پروپوزال اولیه تز دکتری و با پذیرش دانشجو موافقت کرد نامه تایید استاد راهنما و پروپوزال و معمولا مدرک زبان آلمانی دانشجو و یا موافقت استاد برای گذراندن دوره دکتری به زبان انگلیسی به بخش اداری دانشگاه ارسال شده تا ثبت نام رسمی دانشجو در دانشگاه انجام گیرند.

۸) مؤسسات اخذ پذیرش دارای مجوز از وزارت علوم ایران

مؤسسات اخذ پذیرش به دانشجویان برای اخذ پذیرش از دانشگاه های خارج از کشور کمک می کند. موسسات اخذ پذیرش بایستی از دانشگاه ها و مراکز آموزشی خارج از کشور که ارزش مدارک تحصیلی آن ها به تایید وزارتخانه های ذیربط رسیده، تقاضای پذیرش نمایند.

از طریق وب سایت اداره کل بورس و امور دانشجویان خارج و یا لینک زیر می توان به لیست و آدرس موسسات اخذ پذیرش دارای مجوز از وزارت علوم تحقیقات و فناوری دسترسی پیدا کرد.

http://www.iranscholarship.net/paziresh/table.htm

 

۹) دریافت ویزا

پس از دریافت پذیرش و تامین شرایط دیگر از جمله سپردن وثیقه در بانک و اخذ گواهی از وزارت امور خارجه ( برای دانشجویان بورسیه) می توان برای دریافت روادید اقدام کرد .

 

برای دریافت روادید باید از سفارت آلمان در تهران درخواست وقت مصاحبه نمود. در حال حاضر وقت های مصاحبه دانشجوئی سفارت آلمان بسیار طولانی است و توصیه می شود قبل از هر اقدامی در خصوصو چگونگی رزرو و قت مصاحبه خود، اطلاعات کافی را از سایت سفارت آلمان در تهران بدست آوردید.

برای دریافت روادید نیاز به مدارک مختلفی است که از آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– فرم های پر شده ( که از سفارت آلمان در ایران دریافت شده و یا از روی وب سایت آن دانلود شده اند)

– چند قطعه عکس

– بیمه نامه مسافرتی

– نامه پذیرش

– نامه ای مبنی بر داشتن بورس تحصیلی و یا گواهی حساب بانکی محدود Sperrkonto  در یکی از بانک های آلمان با موجودی حدود ۱۰۰۰۰یورو ( برای ۱ نفر)

– مدرک زبان آلمانی ( دانشجویان مقاطع تحصیلی متفاوت مدارک زبان متفاوتی نیاز دارند.)

مدت زمان دریافت روادید متفاوت است و معمولا بین ۱ تا ۳ ماه به طول می انجامد . دریافت ویزای همسر و یا فرزندان نیز معمولا با طی مراحل اداری و در همین مدت قابل انجام است.

برای کسب اطلاعات بیشتر می توان به بخش فارسی وب سایت سفارت آلمان در تهران به آدرس زیر مراجعه کرد:

http://www.tehran.diplo.de/vertretung/tehran/de/startseite.html

دانشجو در ایران یک ویزای ۳ ماهه از آلمان دریافت کرده و بایستی قبل از اتمام مهلت به آلمان سفر نمایند همچنین در آلمان قبل از اتمام مهلت ۳ ماهه بایستی اقدام به تمدید ویزا نمود

آدرس و تلفن های ضروری بخش های مختلف سفارت آلمان در تهران و ساعات کاری آن ها به شرح زیر است:

 

بخش حقوقی و کنسولی سفارت و نیز بخش روادید در تاریخ ۱۵ آبان ۱۳۹۸ به محل جدید نقل مکان کرده است.

بخش روادید و کنسولگری در تاریخ ۰۳ آذر ۱۳۹۸ مجدداً کار خود طبق روال معمول از سر خواهد گرفت.

کنسولگری:         از ساعت ۷:۳۰ الی ۱۵:۰۰

بخش روادید:        از ساعت ۷:۰۰ الی ۱۵:۰۰

آدرس جدید بخش حقوقی و کنسولی عبارت است از:

ایران، تهران، خیابان بخارست، خیابان هشتم، پلاک ۷، ساختمان آرین

(توجه: صندوق نامه وجود ندارد! آدرس پستی را در زیر مشاهده فرمایید.)

راه های ارتباط

از طریق اینترنت:

www.teheran.diplo.de

از طریق صندوق پستی:

خیابان فردوسی، شمارۀ ۳۲۴، صندوق پستی ۱۷۹-۱۱۳۶۵

تلفن:

۷۵۵۱ ۸۸۷۵ ۹۸۲۱+

۷۵۵۲ ۸۸۷۵ ۹۸۲۱+

۷۵۶۱ ۸۸۷۵ ۹۸۲۱+

۷۵۶۲ ۸۸۷۵ ۹۸۲۱+

۷۵۶۳ ۸۸۷۵ ۹۸۲۱+

از طریق شماره تلفن های ذکر شده، ارتباط شما با تلفن گویا برقرار خواهد شد. در روزهای کاری، یکشنبه تا پنج شنبه، از ساعت ۱۱ تا ۱۲ می توانید با خط ویژه متقاضیان تماس حاصل نمایید. لطفاً توجه داشته باشید که بر اساس مقررات حقوقی حفاظت داده‌ها، به سوالات موردی مربوط به درخواست های ارائه شده و یا در حال بررسی روادید، بصورت تلفنی پاسخ داده نمی‌شود.

شماره فکس: ۸۴۷۹ ۸۸۷۵-۲۱-۰۰۹۸

 

۱۰) جستجوی مسکن یا خوابگاه دانشجویی

قبل از رفتن به آلمان و از ایران می توان برای یافتن مسکن یا خوابگاه دانشجویی اقدام نمود. برای یافتن خوابگاه دانشجویی که یافتن آن بدون حضور در آلمان ساده تر و کم خطر تر از دیگر انواع مسکن است بایستی با کسب اطلاعات کافی در مورد دانشگاه و به ویژه وب سایت دانشگاه و وب سایت سازمان های دانشجوییStudentenwerkشهر محل اقامت آغاز گردد.

 

سپس می توان این کار را با تماس یا ایمیل تلفن و یا فاکس ادامه داد. این کار می تواند با همکاری و کمک یکی از دوستان ساکن آلمان و بویژه شهر مقصد نیز انجام گردد.

 

همچنین از ایران می توان غالب امور اداری برای یافتن خوابگاه دانشجویی را پیگیری کرده تا بتوان به هنگام ورود به آلمان با صرف وقت کم و سریعتر قراردادی برای اجاره خانه منعقد نمود

آدرس پستی ایمیل آدرس سایت تلفن و تلفکس بخش اصلی سازمان های دانشجویی شهر های مختلف در بخش نحوه پیداکردن خوابگاه دانشجویی  آورده شده است همچنین در این بخش می توان اطلاعات بیشتری در این مورد کسب کرد.

هرچند عقد قرار داد برای مسکن جز خوابگاه دانشجویی از ایران تقریبا غیر ممکن بوده و توصیه نیز نمی گردد ولی تلاش برای یافتن چند خانه از روی و سایت ها و جستجو در اینترنت توصیه می گردد.

 

در این صورت می توان پس از ورود به آلمان و دیدن خانه های مذکور یکی از آن ها را اجاره نمود  و یا بواسطه آشنایی با شیوه یافتن منزل در آلمان این کار را پس از ورود به آلمان راحت تر و سریع تر انجام داد.

۱۱) تهیه بلیط هواپیما

بایستی قبل از اتمام مهلت ویزا و اتمام مهلت ثبت نام دانشگاه و شروع ترم به آلمان سفر نمود  لذا توصیه می گردد که بلیط در زمان مناسب آن رزرو و خریداری شود . رزرو بلیط می تواند در حد فاصل درخواست و دریافت روادید  و یا پس از اعلام سفارت آلمان برای دریافت روادید انجام شود  برای خرید و نهایی کردن بلیط داشتن روادید الزامی می باشد.

و لذا پس از دریافت روادید  می توان آن را خریداری نمود همچنین معمولا بایستی حد اکثر تا ۳ روز قبل از پرواز با تماس تلفنی با شرکتی که بلیط از آن خریداری شده پرواز را حتمی و یا به اصطلاحok کرد.

 

توسط شرکت هواپیمایی ایران ایر از تهران به سه شهر فرانکفورت هامبورگ و کلن آلمان پرواز مستقیم وجود دارد و تعداد پرواز ها به فرانکفورت بیش از پرواز به دو  شهر دیگر است. تهیه بلیط پرواز برای دانشجویان  بورسیه معمولا با همکاری اداره بورس و اعزام دانشجو انجام گردد.

همچنین به هنگام خروج از کشور بایستی مبلغ مشخصی به عنوان عوارض خروج از کشور در یکی از شعب بانک ملی یا در فرودگاه و قبل از پرواز نزد بانک ملی فرودگاه پرداخت گردد. دانشجویان با تایید وزارت علوم یا وزارت بهداشت از پرداخت عوارض خروج معاف می باشند.

۱۲) وسایل ضروری که از ایران باید با خود به آلمان ببرید

در آلمان تقریبا همه اجناس مورد نیاز  موجود است ولی قیمت برخی از آن ها از ایران خیلی گران تر و یافتن آن ها بویژه  در روزهای ابتدای ورود به المان کمی مشکل است لذا بهتر است دانشجو برخی لوازم ضروری مورد نیاز را همراه خود به آلمان ببرد.

از طرف دیگر برای حمل بار با هواپیما محدودیت هایی وجود دارد سقف باری که مسافر می تواند به همراه داشته باشد بسته به شرکت هواپیمایی و نوع بلیط متفاوت است و معمولا بین ۲۰ تا ۳۵ کیلوگرم برای هر بلیط می باشد البته مسافر می تواند میزانی بار نیز به همراه خود به داخل هواپیما ببرد.

 

تحویل باری با بیش از محدوده مذکور به قسمت حمل بار فرودگاه مستلزم جریمه بار به ازای وزن بار اضافی است مبلغ این جریمه معمولا زیاد است مقدار باری که مسافر می تواند به همراه خود به داخل هواپیما ببرد نیز بسته به شرکت هوایی متفاوت است ولی از آنجا که کتاب ها سنگینند  و معمولا حمل بار به درون هواپیما محدودیت حجمی دارد کتب مورد نیاز را می توان به همراه خود به داخل هواپیما حمل کرد و یا آن ها را توسط  پست مطبوعات و یا با سیستم سپردن بار به شرکت های هوایی(CARGO) به آلمان حمل کرد.

از جمله مهم ترین وسایل ضروری که بهتر است دانشجو با خود به آلمان بیاورد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– کتاب های فارسی مورد نیاز مرتبط با موضوع تز

-تمام لغت نامه های به زبان های مختلف مورد نیاز

-کتب دینی ادبی و سایر کتب مورد علاقه

– اصل و ترجمه تمام مدارک مورد نیاز

– چند نسخه فتوکپی از مدارک مهم ترجمه شده و از پاسپورت

-پلوپز

-پتو ملحفه و بالش در صورت امکان و وجود جا

– لباس مناسب فصل های مختلف ( بویژه لباس گرم) برای حداقل یک سال ( پس از یک سال زندگی در آلمان شناخت کافی برای خرید لباس مناسب در زمان خاص و از فروشگاه های خاص تامین می گردد.همچنین برای دانستن هزینه تحصیل در آلمان هم اطاتعات کافی داشته باشید

– چند قطعه عکس و ترجیحا مشابه عکس پاسپورت

ارزشیابی آنلاین تحصیلی (بدون هزینه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تحصیلی رایگان