موسسه آبادانی سروش دانش

پزشکی و تخصص پزشکی در آلمان

پزشکی در آلمان

پزشکی در آلمان

 

ایرانیان از دیر باز همیشه به دنبال بدست آوردن علوم پزشکی بوده اند و همیشه پزشکان از نظر اجتماعی دارای قدر و منزلت ویژه ای در نزد مردم بوده اند.

این فرهنگ و طرز تفکر شاید ناشی از آن باشد که یک پزشک چون می تواند جان یک انسان را نجات دهد فردی ارزشمند در جامعه می باشد، و یا با عنایت به اینکه اکثر افراد جامعه ما در زمانی که در سلامت به سر می برند، به فکر رعایت اصول اولیه بهداشت و سلامت خود نیستند، به محض ابتلا به بیماری و احتیاج به پزشک برای بدست آوردن سلامتی خود، در حالت ناتوانی دست نیاز به سوی پزشکان دارند و برای آنان احترامی خاص قائل می شوند.

 

به هر حال از آنجائی که بسیار از افراد بر اساس علاقه به علم پزشکی بدنبال تحصیل در این رشته می باشند، پیشنهاد ما این است که اگر می خواهید در علوم پزشکی تحصیل کنید و به علاقه و انگیزه خود جواب قابل تحسینی بدهید، سعی کنید پزشکی را در دانشگاه و کشوری  تحصیل کنید که ارزش آن را داشته باشد و بعد از فارغ التحصیلی با افتخار کشور و دانشگاه خود را به دیگران اعلام نمایید.

 

آلمان یکی از کشورهای خوب و ارزشمند برای تحصیل پزشکی می باشد. پزشکی آلمان از سالیان قبل پیشرفت بسیار خوبی داشته است و اکنون علم پزشکی آلمان از جایگاه ویژه ای در بین کشورهای دنیا برخوردار می باشد.

 

راههای مختلفی برای تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آلمان وجود دارد که در زیر به تفصیل درخصوص آنها برای شما خواهیم گفت. می توان از تحصیل در رشته های پزشکی و دندانپزشکی در دانشگاه های آلمان، به عنوان فرصتی ایده ال برای داشتن آینده شغلی مناسب یاد کرد.

 

زیرا با تحصیل در آلمان و دانشگاههای خوب و مطرح آن، با دانشی کامل از پزشکی فارغ التحصیل می شوید. اما به یاد داشته باشید که تحصیل در رشته های پزشکی، دندانپزشکی در آلمان و داروسازی در آلمان برای دانشجویان خارجی موانع و چالش های زیادی را نیز به همراه دارد.

 

به دلیل این که حرفه ی پزشکی در آلمان مستلزم داشتن حس مسئولیت پذیری زیادی می باشد، موانع و مقررات سختی برای دانشجویانی که قصد تحصیل پزشکی در این کشور را دارند وضع شده است.

 

با توجه به قوانین استخدامی پزشکان و فارغ التحصیلان رشته های مرتبط با پزشکی در آلمان، دانشجویان این رشته ها باید در طول دوره ی پزشکی عمومی خود، موفق به فراگیری دانش های پایه در تمامی شاخه های پزشکی شوند. کسانی که قصد تحصیل پزشکی در آلمان را دارند می بایست شرایط خاصی را احراز کنند.

 

دوره ی پزشکی عمومی در آلمان ۶ سال و یا به عبارتی ۱۲ ترم می باشد (بعد از اتمام دوره های پیشنیاز مثل کالج دانشگاهی) به دو بخش کلی بالینی و پیش بالینی تقسیم می شود. در بخش اول که بین ۴ تا ۵ سال به طول می انجامد، دانشجویان این رشته باید کلیه دروس تئوریک و علوم پایه پزشکی را آموزش دیده و علم تئوری کامل این رشته را فرا گیرند.

 

منابع درسی ارائه شده در این دوره کاملا به روز بوده و دانشجویان به غیر از دروس ضروری و مورد نیاز، با دانش و علم به روز پزشکی نیز آشنا می شوند.

البته در این بخش به غیر از فراگیری دروس تئوریک، به طور کلی  باید کار عملی مرتبط با پزشکی را در قالب کار آموزی و مراقبت از بیماران نیز فرا گیرند و  در بخش دوم فراگیری علم پزشکی، بیشتر به جنبه های کاربردی پرداخته می شود.

 

پس از آن و در بخش دوم آموزش پزشکی، دانشجویان به مدت یک سال باید کار عملی انجام دهند تا اینکه مشخص شود آیا آن ها توانایی غلبه بر استرس موجود در بیمارستان ها در حین انجام وظیفه پزشکی خود را دارا می باشند.

 

پس از پایان این دو دوره آموزش در دانشگاه، دانشجویان باید دو امتحان یکی به صورت شفاهی و دیگری بصورت کتبی را با موفقیت پشت سر گذاشته و نمره لازم را از آنها بدست آورده و نظر مثبت اساتید خود را نیز بدست آوردند.

 

برای دریافت عنوان دکتری و مجوز کار به عنوان یک پزشک عمومی در آلمان، فارغ التحصیلان باید یک دوره ی تکمیلی که حدود یک یا دو ترم  بصورت تمام وقت است را نیز سپری نمایند.

 

این دوره ها برای دانشجویان خارجی و آلمانی یکسان است و تمامی دانشجویان پزشکی باید دوره های فوق الذکر را تمام و کامل با موفقیت پشت سر گذارنند. یاد آور می شود که دانشجویان خارجی برای شروع تحصیل پزشکی باید دوره های پیش نیاز را نیز بگذرانند.

 

کسانی که موفق به کسب درجه ی پزشکی از آلمان می شوند، اجازه ی کار در تمامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا را دارند و پس از طی کردن دوره های عملی کوتاه، کار کردن در کشور های خارج از اتحادیه اروپا نیز میسر می باشد.

 

 

واحد‌های اجباری عمومی و تخصصی پزشکی در کشور آلمان:

واحد‌های اجباری تئوری (ترم ۱ و ۲)

دوره مقدماتی شامل کمک‌های اولیه

مبانی بهداشت، نظریه پانسمان و اکتشاف حرفه‌ای

دوره فیزیک

دوره شیمی

دوره زیست‌شناسی سلولی I

دوره زیست‌شناسی سلولی II

دوره آموزشی پروپاگاندی سیستم‌های ارگان

دوره مقدمه‌ای بر اصطلاحات پزشکی

دوره پایه و کلینیک ذهنی و اختلالات

سیستم بلوک اسکلتی و سیستم عضلانی

دوره مبانی بیومتریک پزشکی

 

واحد‌های ترم (۳ تا ۶)

سیستم مسدود کردن قلب / گردش خون

سیستم ضعف دستگاه تنفس

سیستم بلوک سیستم عصبی

سیستم بلوک دستگاه گوارش

بلوک سیستم ادرار و اندام‌های تناسلی

سیستم بلوک سیستم غدد درون ریز

سیستم روان‌شناسی

کار عملی دوره

سیستم بلوک پوست

دوره مبانی آنالیز

سیستم بلوک اندام‌های حساس و ارتباطات

دوره حرفه‌ای، اجتماعی و محیط زیست

معاینه فیزیکی  معاینه پزشکی پایه

سیستم بلوک خون / دفاع

 

واحدهای (ترم ۷ تا ۱۰)

درمان درمانی بلوک

بلوک ارتوپدی، تروما و جراحی دست

بلوک داروهای گیاهی

رشد بلوک

کار علمی دوره

دوره پزشکی قانونی

استخوان پزشکی

بلوک پزشکی و زنان باردار

طب داخلی

کارآموزی طب داخلی

کارآموزی فیزیوتراپی و بیهوشی

بیماری اعصاب

پزشکی اورژانسی

بیماری های کودکان

رادیولوژی کاربردی

روانپزشکی

ارولوژی گوش، بینی و گلو و پوست

کنفرانس درمانگاه- پاتولوژی

آندرولوژی یا چشم پزشکی

فارماکولوژی بالینی و فارماکوتراپی دوره

بلوک انکولوژی

دوره پزشکی عمومی

توانبخشی دوره، طب فیزیکی، درمان طبیعی

تاریخچه درس، نظریه و اخلاق پزشکی

بهداشت عمومی دوره

پیشگیری و ارتقاء سلامت

دوره مهارت های بالینی

جراحی های بزرگ

پزشکی داخلی

موضوعات جدید پزشکی عمومی

سایر موضوعات بالینی- عملی

 

در طول دوره تحصیل در پزشکی عمومی در کشور آلمان و در دانشگاه‌های مختلف این کشور ۲ مرحله آزمون را دانشجویان باید پشت سر بگذارند.

مرحله اول آزمون که در پایان ترم ششم  از دانشجویان گرفته می‌شود، شامل دروس زیر خواهد بود:

بلوک مقدماتی شامل کمک‌های اولیه، اصول بهداشتی، پانسمان و اکتشاف منطقه شغلی

دوره شیمی

دوره فیزیک

دوره زیست‌شناسی سلولی I

مقدمه‌ای بر اصطلاحات پزشکی

دوره زیست‌شناسی سلولی II

پروپلایوداتیک دوره‌های سیستم‌های بدن

دوره‌های پایه و کلینیک اختلالات روانی

دوره مبانی بیومتریک پزشکی

مرحله دوم آزمون پزشکی عمومی جامع خواهد بود.

 

نمره‌گذاری در دانشگاه‌های پزشکی کشور آلمان مطابق با یک استاندارد کلی است. در این استاندارد نمرات دانشجویان از اعداد ۱ تا ۵ متغیر است

 

عدد ۱ که بالاترین نمره را شامل می‌شود، زمانی رخ خواهد داد که شما در آزمون حداقل به ۷۵ درصد سوالات یا بیشتر پاسخ صحیح داده باشید و نمره عالی محسوب می‌شود.

عدد ۲ برای زمانی خواهد بود که شما بین ۵۰ تا ۷۵ درصد سوالات را پاسخ صحیح داده باشید و نمره خوب محسوب می‌شود.

عدد ۳ برای زمانی خواهد بود که شما به ۲۵ تا ۵۰ درصد سوالات پاسخ صحیح داده باشید و ارزیابی شما در این مرحله رضایت‌بخش خواهد بود.

 

عدد ۴ برای زمانی خواهد بود که شما به ۰ تا ۲۵ درصد سوالات آزمون پاسخ صحیح داده باشید و ارزیابی شما در این آزمون ناکافی خواهد بود.

عدد ۵ برای کسانی خواهد بود که در آزمون شرکت نکرده و از حضور در جلسه آزمون امتناع نمایند و یا کسانی که در جلسات کلاس غیبت‌های زیادی داشته و یا مشکل انضباطی در کلاس داشته‌اند.

دانلود فایل PDF

پزشکی در آلمان

ارزشیابی آنلاین تحصیلی (بدون هزینه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تحصیلی رایگان