موسسه آبادانی سروش دانش

آزمون های کالج در آلمان

آزمون های کالج در آلمان
 آزمون ورودی کالج:

 

دوره ی کالج با یک امتحان ورودی به نام ( Aufnahmetest ) یا (Aufnahmeprüfung) شروع میشود که حتما باید این امتحان را قبول شوید تا بتوانید در کالج ثبت نام کنید. در بعضی از کالج ها امتحان از دو بخش آلمانی و ریاضی تشکیل شده و در برخی دیگر هم فقط آزمون زبان آلمانی است. البته دروس آزمون ورودی، بستگی به کالجی که برایش اقدام میکنید و رشته تحصیلی شما دارد. مثلا در بعضی از کالجها برای رشته M-Kurs علاوه بر آرمون زبان آلمانی، آزمون ریاضی و زیست هم هست.

 

بخش آلمانی آزمون کالج در سطح B2 و شاید هم بالاتر هست و دارای بخش های مختلفی است. مثلا باید یه متن ناقص را پر کنید! که البته نمونه سوالات کالج ها در قسمت آلمانی میتوانند متفاوت باشند. ولی این نمونه سوال  رایج تر هست و بهتره به سایت کالج مراجعه کنید و نمونه ای از سوالات آلمانی امتحان ورودی کالج را دانلود کنید.

 

 

بخش ریاضی از چند سوال ساده تشکیل شده است. مثل ساده کردن یا بدست آوردن مساحت. اما همین قسمت مهمترین قسمت امتحان به حساب میاید. چون اکثرا ضعیف در ریاضی هستند و یا حتی اگه معلومات ریاضی خوبی هم داشته باشند، نمی توانند سوالات رو که به آلمانی نوشته شده جواب بدهند.

 

بهترین کار اینکه ۲ تا ۳ ماه قبل از رفتن به آلمان نمونه سوالات امتحان ورودی رو دانلود و تمرین کنید! صورت سوالات را ترجمه کنید و متوجه شوید. مثلا بدونید Vereinfachen Sie so weit wie moeglich یعنی تا حد ممکن ساده کنید! یا بدونید عبارت های جبری را به چه صورت مینویسند. با تمرین این مشکل حل میشود.

 

اگه امتحان را قبول نشدید، باید در یک دوره ی آمادگی برای امتحان ورودی شرکت کنید که هزینه هم دارد. ولی با تمرین مشکلی پیش نمی اید.

 


امتحان پایانی کالج :

 

Feststellungspruefung یا FSP اسم امتحان پایانی کالج هست. با قبولی در این امتحان که از دو بخش نوشتاری و شفاهی تشکیل میشود، پرونده ی یک سال تحصیل شما در کالج بسته شده و شما مجوز ثبت نام و تحصیل در دانشگاه های آلمان را کسب می کنید.

 

 مدرک زبان این آزمون با توجه به نمره قبولی، معادل DSH و TestDaF هست و شما دیگر نیازی به داشتن این مدارک برای ورود به دانشگاه ندارید

 

بعد از اینکه این مدرک را گرفتید و با توجه به نمره ی شما در این آزمون، برای درخواست پذیرش از دانشگاه ها اقدام میکنید و درصورت گرفتن پذیرش دانشگاه مورد نظر خود، تحصیل شما در دانشگاه آغاز می شود.

 

نمره کالج ها هم از ۱ تا ۵ است. ۱ بالاترین نمره است و برای افرادی که قصد تحصیل در رشته های پزشکی را دارند. باید نمره آنها بین ۱ تا ۱٫۲ باشد و برای دندانپزشکی تا ۱٫۴ و برای داروسازی تا ۱٫۵٫ این قاعده برای اکثر دانشگاههای آلمان تقریبا” یکی است.  همچنین در نظر داشته باشید که معدل دیپلم و پیش دانشگاهی شما نیز با ضریب یک در نمره پیاین دوره کالج شما ، تاثیر دارد.

 

 

نکته۱:

فقط در دانشگاه و کالج مونیخ ، معدل دیپلم و پیش دانشگاهی ایران در آزمون FSP پایان دوره کالج تاثیری ندارد.

نکته۲:

توجه کنید که تعداد کالج ها در آلمان محدود هستند و معمولا در هر ایالت آلمان بین یک یا دو کالج وجود دارد(در برخی از ایالتها مثل برمن، اصلا کالج وجود ندارد). لذا هر کالج مربوط به یک یا چند دانشگاه واقع در یک ایالت هست.

 

به خاطر همین برای مکاتبه یا دریافت هر گونه اطلاعات از نحوه فعالیت آنها و یا چگونگی روند پذیرش از آنها باید با خود دانشگاه در ارتباط باشید نه کالج.

 

مدارک هر کالجی در کل آلمان معتبر هست. و شما بعد از پایان دوره یک سالۀ کالج، برای هر دانشگاهی در آلمان می توانید اقدام کنید. کالج ها اکثرا مجانی هستند. به جز چند ایالت خاص مثل دو کالج شهرهای Dresden و Glauchau که هزینه دارند.

 

در انتها اگر قصد آشنایی با قوانین تحصیل در آلمان و یا شرایط تحصیل در آلمان یا هزینه تحصیل در آلمان را دارید این لینکها برای شما بسیار کمک کننده میباشد 

ارزشیابی آنلاین تحصیلی (بدون هزینه)

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تحصیلی رایگان