موسسه آبادانی سروش دانش

رشته ها و دوره‌های کالج در آلمان

رشته ها و دوره‌های کالج در آلمان

رشته ها و دوره‌های کالج در آلمان

برای شروع تحصیل در آلمان آشنایی با رشته ها و دوره‌های کالج در آلمان امری ضروری می باشد که ما بصورت اجمالی به آنها اشاره می کنیم:

همانطور که ما در دوران متوسطه در دبیرستان رشته های مختلف علوم تجربی, ریاضی و فیزیک, علوم انسانی، هنر و … را داریم، در کالج دانشگاهی آلمان هم چند رشته مختلف وجود دارد که با توجه به رشته ای که در فرم پذیرش پر می کنید، انتخاب می شود.

 

مثلا اگر قصد دارید زیست شناسی بخوانید، باید در یک رشته خاص شرکت کنید به نام M-Kurs که دروس آن متناسب با رشته ی زیست شناسی است. افرادی که قصد تحصیل در دانشگاه و رشته‌هایی همچون پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، زیست‌شناسی و ژنتیک و میکروبیولوژی را دارند، می‌بایست در دوره یک ساله  (M-Kurs)کالج دانشگاهی شرکت کنند. از جمله کالج‌ها و دانشگاههایی که این دوره را ارائه می‌کنند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: فرانکفورت، برلین، هامبورگ، ماینس، لایپزیگ، مونیخ، زاربروگن، هایدلبرگ، کاسل، هاله و هانوفر.

علاقه‌مندان به تحصیل در رشته‌های ریاضی و سایر رشته‌های علوم طبیعی و فنی مهندسی که تمایل به تحصیل در دانشگاه دارند، می‌بایست در دوره (T-Kurs)، شرکت کنند. امکان گذراندن این دوره در کالج، علاوه بر شهرهایی که در بالا ذکر شد، در این موارد نیز وجود دارد: بوخوم، دارمشتات، فرایبورگ، کارلسروهه و پتسدام.

علاقه‌مندان به تحصیل در رشته‌های اقتصاد و علوم اجتماعی، دوره (W-Kurs)، را می‌گذرانند. شرکت در این دوره در شهرهای نامبرده امکان‌پذیر است. افرادی که علاقه‌مند به تحصیل در رشته‌های علوم انسانی هستند، در دوره (G-Kurs)، شرکت می‌کنند. و اما دوره (S-Kurs)، که در برخی از کالج‌ها با دوره مربوط به رشته‌های علوم انسانی یک جا تدریس میشود، تحصیل در رشته‌های زبان خارجی را شامل می‌شود. البته به استثنای زبان و ادبیات آلمانی. برای تحصیل در این رشته بایستی در دوره G شرکت کرد.

بسته به رشته تحصیلی خود که می خواهید در آلمان تحصیل کنید ، لازم است که در یکی از دوره های زیردر کالج شرکت کنید:

  • T-Kurs دروس ارائه شده در این کورس: آلمانی ، ریاضی ، فیزیک ، شیمی و انفورماتیک
  • M-Kursدروس ارائه شده در این کورس: آلمانی،ریاضی ، فیزیک ، شیمی و زیست شناسی
  • W-Kurs دروس ارائه شده در این کورس: آلمانی ، ریاضیات ، اقتصاد ، تجارت و جامعه شناسی
  • G-Kurs دروس ارائه شده در این کورس: آلمانی، تاریخ، ادبیات آلمانی، جامعه شناسی و آمار

همانطور که مشاهده می کنید کلاس های آموزش زبان آلمانی در تمام دوره ها و رشته های کالج، تدریس می شوند. زیرا فارغ از نوع دوره شما زبان آلمانی را یاد خواهید گرفت.

رشته های تحصیلی در کالج

M-Kurs : برای تمام کسانی که میخواهند در دانشگاه رشته های علوم پزشکی, زیست شناسی، میکروبیولوژه، ژنتیک و داروسازی بخوانند.

T-Kurs: برای کسانی که میخواهند ریاضی، شیمی،فیزیک یا رشته های مهندسی بخوانند.
W-Kurs: برای کسانی که میخواهند رشته های اقتصاد، مدیریت،علوم اجتماعی، حسابداری و … بخونند.
G-Kurs : شامل حقوق و فلسفه و آشنایی با ادیان و… میشود

S-Kurs: : برای افرادی که میخواهند در رشته های مختلف زبانهای خارجی مثل زبان انگلیسی، اسپانیولی، ایتالیایی، فرانسوی و … تحصیل کنند.

دوره‌هایی که منتهی به تحصیل در سایر مراکز آموزش عالی در آلمان می‌شوند، به چهار گروه تقسیم می شوند:

  • گروه اول: رشته های فنی و مهندسی را شامل میشود دوره TI
  • گروه دوم: رشته های علوم اقتصاد را در بر میگیرد دوره WW
  • گروه سوم: رشته های هنر دوره GD
  • گروه چهارم: رشته های علوم اجتماعی دوره SW

نکته۱: همه ی کالج ها, همه ی این رشته ها رو ارائه نمیدهند. مثلا در کالج دانشگاه بوخوم M-Kurs ارائه نمیشود.

نکته۲: در بعضی کالج ها ممکن است درسی به نام Informatik هم داشته باشید. مثل کالج شهر هانوفر. جدول دروس و رشته های این کالج و ساعت تدریسشان در هفته را به صورت نمونه اینجا می بینید:

M-Kurs T-Kurs W-Kurs
Deutsch ۱۰ Stunden ۱۰ Stunden ۱۰ Stunden
Mathematik ۵ Stunden ۸ Stunden ۸Stunden
Physik ۵ Stunden ۸ Stunden
Chemie ۵ Stunden ۴ Stunden
Biologie ۵ Stunden
Wirtschaft (VWL + BWL) ۸ Stunden
Geschichte, Geographie, Politik ۴ Stunden
Englisch ۴ Stunden
Informatik ۲ Stunden ۲ Stunden ۲ Stunden

نکته ۳: سطح دروس کالج پایین تر از دروس دبیرستان ایران است و به زبان آلمانی ارائه میشود که باعث میشود ادبیات تخصصی رشته ی مورد نظرتان را به آلمانی یاد بگیرید.

نکته۴: کلاس های کالج تماما اجباری هست و باید در آنها شرکت داشته باشید. اگر DSH یا مدرک TestDaF داشته باشید میتوانید فقط از کلاس آلمانی معاف شوید و همینطور از قسمت زبان آلمانی امتحان پایانی کالج.کلاس ها هم هر روز و معمولا” از صبح تا ظهر برگزار میشود.

ارزشیابی آنلاین تحصیلی (بدون هزینه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تحصیلی رایگان