موسسه آبادانی سروش دانش

کارشناسی و کارشناسی ارشد در آلمان

کارشناسی و کارشناسی ارشد در آلمان
کارشناسی و کارشناسی ارشد در آلمان

سیستم آموزش در دانشگاههای آلمان، همانند سیاری از کشورهای اروپائی بوده و شامل مقاطعی همچون: کالج دانشگاهی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری می باشد. از نظر زمان تحصیل نیز: کالج به مدت یک سال( دو ترم )) کارشناسی به مدت سه و نیم تا چهار سال( بستگی به رشته تحصیلی )، کارشناسی ارشد دو سال و دکتری بین ۳ تا ۵ سال می باشد. تحصیلات دانشگاهی در آلمان در دانشگاه ها، مجتمع های آموزش عالی ، دانشگاه های عالی آموزش هنر ، مدارس عالی فنی و …. امکان پذیر است.

 

 

شرط ورود به دانشگاه ها و مدارس عالی فنی، برای افرادی که در دبیرستانهای آلمان تحصیل می کنند، داشتن دیپلم دبیرستانی ۱۳ ساله است. اما برای سایر افراد و دارندگان دیپلم های دبیرستانی ۱۲ ساله خارج از کشور آلمان، پس از گذراندن آزمون تشخیص علمی (feststellungsprufung) به تقاضای داوطلب یا پس از طی دوره های یک سالهstudienkolleg در کالج های مقدماتی، می توانند به دانشگاه راه یابند.  انتخاب رشته دانشگاهی نیز بر اساس نوع تحصیل در این کالج های و نمرات اخذ شده صورت می گیرد.

 

 

البته در دانشگاه تغییر رشته امکان پذیر است. شرط ورود به مدارس عالی فنی Fachhochschule(fh) برای دانش آموزانی که در نظام آموزشی آلمان تحصیل کرده اند داشتن گواهینامه پایان تحصیلات ۱۲ ساله دیپلمFachhochschulreife است. اما برای خارجی ها، ورود به هوخشوله ها و فاخوخ شوله ها نیز ، گذراندن دوره کالج دانشگاهی یک ساله اجباری می باشد.

 

دانشگاه ها در آلمان مستقل هستند و بودجه کلیه مراکز آموزشی که دولتی هستند از طرف مسؤلان ایالتی و وزارت فرهنگ آلمان تامین می شود.

 

دانشگاه های بسیار ممتاز کشور آلمان، آینده ی روشن پیش روی دانشجویان قرار می دهند. دانشگاه های  این کشور و مهمتر از همه رایگان بودن تحصیلات در این کشور باعث شده است تا آلمان به عنوان یکی از کشورهای سرآمد دنیا از لحاظ پذیرش دانشجو مطرح گردد .

 

 

البته ذکر این نکته نیز ضروری است که دانشجویانی که قصد اخذ اقامت دائم آلمان را پس از اتمام دوره تحصیل دارند، فرصت ۱۸ ماهه را برای پیدا کردن کار و ماندن در المان دارند. سیستم آموزشی کشور آلمان به دلیل حساسیت بسیار زیاد دولت آلمان به روی زبان آلمانی طوری طراحی شده است تا تمامی رشته های ارائه شده به زبان آلمانی ارائه شوند .

کارشناسی در آلمان به مدت ۴ سال است و شامل دو دوره پایه و اصلی می باشد. دوره پایه (diplom-Vorprufung) حداقل ۴ نیم سال طول می کشد  و دوره اصلی نیز حداقل ۴ نیم سال برای مدارس عالی فنی و حداقل ۸ نیم سال برای دانشگاه ها می باشد.

 

 

ارزیابی نمرات در سیستم آموزشی آلمان

در سیستم آموزشی آلمان نمرات بر حسب ۱ تا ۶ می باشند و هر نمره بیانگر وضعیت درسی و تحصیلی شما می باشد که عبارتست از:

  • ۱ به معنای بسیار خوب و بالاترین نمره (معادل ۲۰ در سیستم نمره دهی ایران)
  • ۲  به معنای خوب
  • ۳ به معنای سطحی قابل قبول
  • ۴  به معنای کافی
  • ۵  به معنای ضعیف و نمره ردی است
  • ۶  نشانگر بسیار ضعیف است.
مقاطع تحصیلی دانشگاهی در آلمان

 

مقاطع تحصیلی دانشگاهی در آلمان

 

نظام قدیم

magister ( کارشناسی ارشد) در آلمان

مگیستر یک درجه و مدرک دانشگاهی است که در بسیاری از کشور های اروپایی رایج بوده و راه رسیدن به آن در دانشگاه های مختلف، متفاوت می باشد. این سیستم در آلمان کهنه شده و از سال۲۰۰۵ تقریبا هیچ یک از دانشگاه ها برای مگیستر دانشجو نمی پذیرد.

 

ارزش مگیستر مانند مستر یعنی کارشناسی ارشد می باشد، با این تفاوت که در مگیستر بجای یک رشته بایستی دو یا سه رشته به طور همزمان تحصیل گردد.

انتخاب رشته در سیستم مگیستر به دو شکل می تواند صورت پذیرد. در حالت اول دو رشته به عنوان رشته های اصلی و در حالت دوم یک رشته به عنوان رشته ی اصلی (hauptfach) و دو رشته دیگر به به عنوان رشته های فرعی   (nebenfach)  انتخاب می گردد. در این سیستم در رشته اصلی واحد های بیشتری گذرانده می شود.

 

در سیستم مگیستر امتحان پایان ترم تقریبا معنای خاصی ندارند زیرا به جای نوشتن امتحان برای بسیاری از دروس می بایست تحقیق نوشه شود. این دوره دانشگاهی حداقل ۹ترم طول می کشد و پس از گذرانده شدن تمام دروس، می بایست کار مگیستر نوشته شود که برای رشته های اصلی یک تحقیق و یک دفاع و حداقل ۴ ساعت امتحان تئوری نیاز است و برای یک یا دو رشته دیگر امتحان تئوری و دفاع نیاز می باشد.

همچنین دانشجو معمولا می بایست در ۲ الی ۳ موضوع مختلف تحقیق کند و از کار خود دفاع نماید ( از آن جا که قوانین دانشگاه های مختلف آلمان متفاوت می باشد، ممکن است دانشگاهی از این قوانین پیروی نکرده و قوانین خاص خود را داشته باشد.)

 diplom (کارشناسی ارشد) در آلمان

دیپلم یکی از فراوان ترین مدارک دانشگاهی در دانشگاه های گوناگون آلمان می باشد که مدرک آن در ایران کارشناسی ارشد ارزیابی می شود و بیشتر برای رشته های علمی مانند رشته های مهندسی است در حالی که مگیستر بیشتر مختص رشته های نظری می باشد.

این سیستم از سال ۱۸۹۹ در دانشگاه ها و مدارس عالی آلمان استفاده گردیده است. در این سیستم پس از ۴-۶ ترم می بایست امتحان میان دوره گذرانده شود که امتحان شفاهی است و به آن امتحان قبل از دیپلم گفته می شود.

 

promotion(دکتری) در آلمان

دکتری یک درجه دانشگاهی است که اتمام آن پس از اتمام کارشناسی ارشد و در مواردی خاص پس از  اتمام کارشناسی صورت گرفته  و حداقل ۳تا ۴ سال به طول می انجامد. انواع مختلف دکتری وجود دارد که از آن جمله می توان موارد زیر را نام برد.

Doctor (dr.)

Doctor ingenieur ( dr.ing.)

دوره دکتری در آلمان به صورت انجام یک تحقیق و نوشتن پایان نامه بوده و کار و موافقتیست که بین یک دانشجو و یک یا چند پروفسور انجام می پذیرد.

دوره دکترا در آلمان فقط پژوهشی است و غالبا نیاز به گذراندن واحد درسی ندارد مگر در موارد خاص و از جمله برای دانشجویانی که مدرک کارشناسی ارشد را خارج از کشور آلمان گرفته باشند و واحد های درسی مورد نیاز  را در دوره کارشناسی ارشد نگذرانده و یا دارای نمره های خوب نباشند در این حالت وی می بایستی در کلاس های برخی دروس شرکت نموده و در مواردی خاص امتحاناتی نیز بگذراند. پس از اتمام پایان نامه و دفاع و چاپ آن و در مواردی پس از گذراندن امتحانات شفاهی مربوط به موضوع اصلی پژوهش ، دانشجو مدرک دکتری خود را اخذ می نماید.

 

 

نظام آموزشی جدید در آلمان

نظام آموزشی جدید در آلمان

Bachelor ( کارشناسی)

مقطع لیسانس در کشور آلمان ۴ ساله است افرادی که متقاضی ورود به این مقطع هستند می بایستی مدرک دیپلم را داشته باشند تا بتوانند در این دوره شرکت کنند. این افراد طبق قوانین المان ابتدا باید یک دوره کالج دانشگاهی را در آلمان بگذرانند و سپس وارد دانشگاه شوند. کالج ها بر حسب رشته های تحصیلی متفاوت هستند.

 

کالج پزشکی، کالج مهندسی، کالج هنر و …. هم چنین این نکته حائز اهمیت است که دوره ۴ ساله لیسانس به زبان آلمانی تدریس می شود و فرد متقاضی می بایستی مدرک زبان آلمانی B1یا B2 را داشته باشد. که بهتر است در ایران این مدرک را کسب کرده و بعد به کشور آلمان مهاجرت تحصیلی کند زیرا گذراندن دوره ی کالج زبان آلمانی در کشور آلمان دوره ای است که سفارت را متقاعد و راضی به دادن ویزا به متقاضی می کند و حتماَ باید پذیرش در یک مقطع تحصیلی را برای رفتن به سفارت ارائه دهید.

بچلر یک درجه و یک مدرک دانشگاهی و معادل کارشناسی است که در بسیاری از دانشگاه های دنیا و نیز اروپا وجود دارد و کوتاهترین دوره دانشگاهی آلمان است که ۶-۸ ترم (حدود ۳-۴ سال ) طول می کشد و پس از اتمام دوره دانشجو می تواند وارد مرحله مستر ( کارشناسی ارشد) شود.

 

چهار نوع کارشناسی وجود دارد:

کارشناسی رشته های هنر:B.A.

کارشناسی رشته های طبیعی مانند زیست شناسی :B.Sc.

کارشناسی رشته های عملی مانند مهندسی ها  :B.Eng.

کارشناسی رشته های حقوقی :LL.B.

 

 

 

کارشناسی ارشد در آلمان

آلمان با داشتن معتبرترین دانشگاه های اروپا، سر آمد کشور های اروپایی در بحث آموزش است و به همین دلیل بسیاری از علاقه مندان به ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر نظیر دکترا کشور آلمان را برای اتمام دوره فوق لیسانس خود انتخاب می کنند،چرا که ایشان می توانند بصورت کاملا رایگان مدارک تحصیلی خود را از بهترین دانشگاه های اروپا اخذ نموده و شانس خود را جهت اخد بورسیه های تحصیلی در مقطع دکترا افزایش دهند.دوره تحصیلات کارشناسی ارشد در کشور آلمان دو ساله است . دروس دانشگاهی کشور آلمان به دو صورت آلمانی و انگلیسی تدریس میشوند . یعنی حتی افرادی که مدرک زبان بین المللی انگلیسی دارند هم می توانند به انگلیسی در دانشگاههای آلمان و بصورت رایگان تحصیل کنند.

متقاضیان برای شروع به تحصیل به زبان آلمانی در دانشگاه ، می بایست مدارک دال بر تسلط به این زبان را ( در سطح C1 ) قبل از ورود به دانشگاه کسب نمایند . اما برای اخذ پذیرش می توان با مدرک B1 و یا حتی بدون مدرک زبان هم پذیرش را اخذ نمود. انچه که مهم است این که سفارت آلمان در روز مصاحبه حداقل مدرک زبان B1 را از متقاضی می خواهد. گفتنی است  کشور آلمان مجوز یادگیری زبان آلمانی را در کشور آلمان به دانشجویان اعطا نمی نماید . افرادی که قصد تحصیل به زبان انگلیسی را دارند می بایستی مدرک Ielts 6-6.5 را به دانشگاه ارائه دهند

کارشناسی ارشد یک مقطع دانشگاهی است که در همه دانشگاه ها و نیز در کل اروپا و از جمله آلمان وجود دارد. آغاز این دوره پس از اتمام کارشناسی صورت گرفته و حداقل یک و نیم تا دو سال به طول می انجامد. چهار نوع کارشناسی ارشد وجود دارد:

 

کارشناسی ارشد رشته های هنر:M.A.

کارشناسی ارشد رشته های طبیعی مانند زیست شناسی:M.SC.

کارشناسی ارشد رشته های عملی مانند مهندسی ها:M.ENG.

کارشناسی ارشد رشته های حقوقی:LL.M.

 

دانشگاهها و موسسات ‌آموزش عالی آلمان

در آلمان، دانشگاه‌ها و موسسسات آموزش عالی انواع و اقسام زیادی دارند که هر کدارم در زمینه های خاصی به فعالیت آموزشی مشغول می باشند. انواع موسسات و مراکز آموزشی در آلمان عبارتند از:

  • دانشگاه‌ها، که به نام Universitäten شناخته می‌شوند.
  • دانشگاه‌های فنی که به نام Technische Universitäten یا Technische Hochschulen شناخته می‌شوند.
  • مدارس عالی یا Pädagogische Hochschulen
  • مدارس عالی مطالعات الهیات
  • دانشگاه‌های علوم کاربردی یا Fachhochschulen
  • مدارس عالی موسیقی و هنر
  • موسسات آموزش عالی نیروهای مسلح فدرال
  • موسسات آموزش عالی دوگانه یا Berufsakademie
  • موسساتی که آموزش‌های فنی و حرفه ای ارائه می‌کنند که به نام Fachschulen یا Fachakademien و یا Ausbildung  شناخته می‌شوند.

 

مدارس عالی موسیقی و هنر

مدارس عالی موسیقی و هنر در آلمان کلاس‌هایی برای آموزش هنرجویان موسیقی و هنرمندان، شامل دوره‌های تخصصی موسیقی و هنر ارائه می‌کنند. برخی از این موسسات کلاس‌هایی در همه زمینه‌ها و رشته ها را ارائه می دهند و برخی دیگر، تنها موضوعات خاصی در زمینه هنر را ارائه می‌کنند.

در آلمان مدارس عالی موسیقی و هنر دوره‌ها و رشته های ذیل را ارائه می دهند:

  • رشته هنرهای نمایشی، طراحی و بصری
  • رسانه، تلویزیون و فیلم
  • مطالعات نظری، شامل هنرهای زیبا، تاریخ هنر، آموزش و تاریخ موسیقی، ارتباطات، رسانه و رسانه‌های دیجیتال

 

دانشگاه‌های علوم کاربردی یا Fachhochschulen

دانشگاه‌های علوم کاربردی یا Fachhochschulen نماینده موسسات مستقل آموزش عالی هستند که کلاس‌های عملی، آموزش دوگانه و دوره‌های تحقیقاتی مورد نیاز بازار کار را ارائه می‌کنند. این دانشگاه‌ها غالبا خصوصی هستند اما برخی از آنها از کمک هزینه مالی دولتی نیز استفاده می‌کنند.

تفاوت اصلی دانشگاه‌های علوم کاربردی در مقایسه با سایر دانشگاه‌ها در آلمان، وجود آموزش‌های عملی دارای هزینه ، به نام Praxussemester در برنامه آنها است. این آموزش‌ها در مراکز آموزشی این موسسات صورت می‌گیرند و هدف آنها نزدیک تر کردن دانش جویان به چگونگی کار در بازار کار است.

 

 

مراکز علوم کاربردی در آلمان دوره‌هایی نظیر اقتصاد، کشاورزی، فن آوری، کسب و کار، طراحی و فعالیت‌های اجتماعی را ارائه می‌کنند

 

مدارس عالی Berufsakademien

مدارس عالی Berufsakademien که به عنوان آکادمی‌های تخصصی نیز شناخته می‌شوند موسسات مقطع سوم تحصیلی هستند که تحصیلاتی را به دانش آموزان واجد شرایط که دومین مقطع تحصیلی را به پایان رسانده اند و می‌توانند به دانشگاه برای تحصیل در حرفه ای خاص وارد شوند ارائه می‌دهند.

 

دانشگاه‌های علوم کاربردی

به طور کلی دانشگاه‌های علوم کاربردی دوره های کارشناسی یا کارشناسی ارشد را در زمینه‌های ذیل ارائه می‌کنند. لازم به ذکر است که هر کدام از این زمینه ها دارای گرایش های مختلفی می باشند.

  • علوم مهندسی
  • علوم تغذیه ای، کشاورزی و جنگلداری
  • علوم قتصاد
  • علوم اجتماعی
  • مدیریت
  • علوم رایانه، فن آوری اطلاعات
  • علوم پایه و ریاضیات
  • علوم طبیعی
  • علوم ارتباطات و اطلاعات
  • مدیریت بیمارستان، مدیریت پرستاری (نه پرستاری)
  • طراحی، گرافیک و … .
  • کارشناسی مطالعات آلمانی به نام Fachschulen

 

مدارک پایان دوره تحصیلی نیز در آلمان متفاوت می باشد. هنگامی‌که دوره کارشناسی یا کارشناسی ارشد را در آلمان با رفتن به دانشگاه یا موسسات مشابه به اتمام رساندید، مدرک پایان تحصیلات در یکی از زمینه های زیر به شما اعطا می شود:

  • مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد هنر
  • مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد علوم
  • مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد مهندسی
  • مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد علوم قضایی
  • مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد آموزش

در زمینه موسیقی و هنر، پس از دریافت مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد خود، شما می‌توانید عناوین ذیل را کسب نمایید:

  • مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد هنرهای زیبا
  • مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد هنر
  • مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد موسیقی

دانشگاه‌های علوم کاربردی به شما عناوین ذیل را پس از فارغ التحصیلی از یک برنامه کارشناسی ارشد اعطا می‌کنند:

  • مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد مهندسی
  • مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد هنر
  • مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد علوم
  • مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد علوم قضایی

 

 

زبان تحصیل در کارشناسی و کارشناسی ارشد در آلمان

 

در اکثر غریب به اتفاق دانشگاه های آلمان، تحصیل در کلیه مقاطع به زبان آلمانی است . اما در برخی از دانشگاهها، بعضی از رشته ها به زبان انگلیسی هم ارائه می شود. البته  رشته های انگلیسی زبان در مقطع کارشناسی بسیار اندک هستند و بیشتر در رشته های مدیریتی، طراحی، گرافیک و … هستند.

 

ولی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری تعداد رشته های بیشتری به زبان انگلیسی توسط دانشگاها ارائه می شود. در مواردی هم برخی از رشته ها به دوزبان آلمانی و انگلیسی نیاز دارد. یعنی برای اخذ پذیرش و تحصیل در این رشته شما باید مدرک هر دو زبان انگلیسی و آلمانی را داشته باشید. این که کدام رشته در کدام دانشگاه نیاز به هر دو زبان انگلیی و آلمانی دارد، به ماهیت رشته و منابع درسی و نیاز به کارهای عملی آن رشته دارد.

 

در برخی از رشته پایه اصلی انگلیسی است و در کنار آن نیاز به زبان آلمانی هم می باشد. یعنی مثلا نیاز به مدرک ایلتس ۶٫۵ است و به اضافه مدرک زبان آلمانی در حد A1 و یا A2 و یا نهایتاگ B1 . اما در برخی از دانشگاهها در برخی از رشته ها (مثلا زیست سلولی ملوکولی) پایه اصلی زبان آلمانی است و در کنار آن به زبان انگلیسی هم نیاز است. مثلا مدرک Test Daf با نمره ۴ و مدرک ایلتس ۵ یا ۵٫۵ نیاز است. لذا تدریس به زبان انگلیسی و یا آلمانی در دانشگاه های مختلف، دانشکده ها و مؤسسات مختلف و بر حسب رشته کاملا متفاوت است.

 

 

برای اخذ پذیرش در رشته های به زبان آلمانی، نیاز به داشتن مدرک زبان آلمانی ، و برای اخذ پذیرش در رشته های به زبان انگلیسی، نیاز به ارائه مدرک زبان انگلیسی می باشد و برای رشته های مشترک(به زبان انگلیی و آلمانی، مدارکی دال بر داشتن هر دو زبان است. گذراندن دوره دکتری در آلمان غالبا با زبان انگلیسی امکان پذیر است. هرچند دانستن زبان آلمانی برای سهولت در زندگی در آلمان، توصیه می شود.

 

 

دانشگاهها و مراکز آموزش عالی آلمان

 

دانشگاهها و مراکز آموزش عالی آلمان

 

انواع دانشگاههای آلمان

کشور آلمان دارای بیش از ۴۰۰ دانشگاه، موسسه و مراکز آموزشی دولتی و غیر دولتی است که ما در این مقاله نام آنها را به همراه وب سایت رسمی دانشگاه برای شما می آوریم.

 

سیستم آموزشی آنها گاها” با هم متفاوت است ولی در اصول و قوانین آموزشی از قوانین و استاندارهای کلی آموزش موجود در آلمان و یا دنیا، تبعیت می کنند.

 

 

در آلمان چند نوع مرکز آموزشی وجود دارند. دانشگاهها، هوخشوله ها، فاخوخ شوله ها و مراز آموزشی آوسبیلدونگ. دانشگاهها که بیشتر تئوری محور هستند و به مباحث تئوری و پژوهشی می پردازند، فاخوخ شوله ها که معروف به مدارس فنی هستند و بر روی کارهای عملی تمرکز دارند، هوخ شوله ها که با نام دانشگاهای کاربردی در المان و دنیا شناخته می شودند به مباحث تئوری و عملی به صورت توام می پردازند.

 

دانشگاه نه تنها مکانی برای آموزش بلکه همزمان مکانی برای پژوهش و کارهای عملی نیز محسوب می شود. دولت و یا نهادهای گوناگون، در چهارچوب قراردادهای خاصی، تسهیلات مالی برای امور آموزشی و پژوهشی در اختیار دانشگاه‌ها قرار می‌دهند. علاوه بر این، مراکز آموزش عالی علمی می‌توانند برای انجام پروژه‌های پژوهشی ویژه (SFB) از جامعه‌ی تحقیقاتی آلمان (DFG) درخواست کمک مالی کنند. برای پیشبرد پروژه‌های پژوهشی ویژه (SFB) معمولاً دوره‌های ۱۲ ساله در نظر گرفته می‌شود.

 

عواملی همچون: دانشگاه های بسیار ممتاز آلمان، آینده ی روشن پیش روی دانشجویان، اعتبار مدارک دانشگاه های این کشور و مهمتر از همه رایگان بودن تحصیل در این کشور، باعث شده است تا آلمان به عنوان یکی از کشورهای سرآمد دنیا از لحاظ پذیرش دانشجو مطرح گردد.

 

سیستم آموزشی کشور آلمان به دلیل حساسیت بسیار زیاد دولت آلمان به روی زبان آلمانی طوری طراحی شده است تا اکثر رشته های ارائه شده به زبان آلمانی ارائه شوند. اما در مقاطع کارشناسی ارشد در آلمان و دکتری، بسیاری از رشته های تحصیلی به زبان انگلیسی نیز در دانشگاها ارائه می شوند. تحصیلات دانشگاهی در آلمان در مراکز مختلفی همچون: دانشگاه ها، دانشگاههای کاربردی، دانشگاه های آموزش عالی هنر، مدارس عالی فنی، و غیره امکان پذیر است.

 

برخی این مراکز فقط تا مقطع کارشناسی ارشد دوره برگزار می نمایند و برخی دیگر در مقاطع بالاتر نیز پذیرش دانشجو دارند. از لحاظ نوع و سیستم آموزش نیز برخی بصورت تئوری و برخی بصورت تئوری و عملی می باشند.

 

شرط ورود به دانشگاه ها و مدارس عالی فنی داشتن دیپلم دبیرستانی ۱۳ ساله است. دارندگان دیپلم دبیرستانی ۱۲ ساله خارج از کشور آلمان پس از گذراندن آزمون تشخیص علمی(Feststellungsprüfung)، به تقاضیای داوطلب، یا پس از دوره یکساله Studienkolleg در کالج های مقدماتی، می توانند به دانشگاه راه یابند. انتخاب رشته دانشگاهی نیز براساس نوع تحصیل در این کالج ها و نمرات اخذ شده صورت می گیرد.

 

 

فهرست دانشگاه هاو موسسات و مراکز آموزشی آلمان
دانشگاه ها

Albert-ludwigs-universitat Freiburg- Albert Ludwig university, Freiburg

http://www.uni-freiburg.de/

Augustana Theologische Hochschule- AHS – Augustana Theologische Hochschule, Neundettelsau

http://www.augustana.de/

Bauhans Universitat Weimar – bauhans university, Weimar

http://www.uni-weimar.de/

Bayerische Julius- Maximilians-Universitat – Julius maximilian university ,wuerzburg

http://www.uni-wuerzuburg.de/

Bergische universitat- gesamthochule Wuppertal – university of Wuppertal, Wuppertal

http://www.uni-wuppertal.de/

carl von Ossietzky universitat Oldenburg- carl von Ossietzky university,kiel

http://wwww.uni.kiel.de/

Deutsche sporthochschule koln –DSH- Deutsche Sporthochschule koln, koln

http://www.uni.dshs-koeln.de/

Eberhard-karls-universitat Tubingen – eberhard karl university, tuebingen

http://www.uni.tiubingen.de/

Ernst-moritz-arndt-universitat, Greifswald – Ernst moritz arndt university, Greifswald

http://www.uni.greifswld.de/

europa universitat viadrina Frankfurt (oder) – european university viadrinafrankfurt (oder)

http://www.euv-frankfurt-o.de/

Fachhochschule Aachen- Fachhochschule Aachen, Aachen

http://www.fh-aachen.de/

Fachhochschule fur technik und wirtshaft Berlin (FHTW)

http://www.fhtw-berlin.de/

Fernuniversitat Hagen – open open university of germany, hagen

http://www.fernuni-hagen.de/

Freie universitat berlin – free university berlin

http://www.fu-brlin.de/

Friedrich-alexander universitat Eelangen-nurnberg- friedrich-alexander university, Erlangen-nuremburg

http://www.uni-erlangen.de/

Friedrich-schiller-universitat jena- friedrich schiller university, jena

http://www.uni-jena.de/

Georg-August-Universitat Gottingen – university Georg Agugust, Gettingen

http://www.uni-goettingen.de/

Gerhard-mercator-universitat-dusseldorf – heinrich heine university, duesseldorf

http://www.uni.duesseldorf.de/

Humbuldt-universitat berlin – humbuldt university of berlin

http://www.hu-berlin.de/

International University in Germany- international university in germany- university of bruchsal

http://www.i.u.de/

Jacobs university Bremen – Jacobs university Bremen, Bremen

http://www.jacobs-university.de

Johann wolfgang Goethe- universitat Frankfurt- Johann wolfgang Goethe university, Frankfurt

http://www.uni-frankfurt.de/

Johannes Gutenberg-universitat – university Juhannes Gutenberg, mainz

http://www.uni-maniz.de/

Justus-leibig-universitat Giessen – university Justus leibig, Giessen

http://www.uni-giessen.de/

Katolische universitat eichstatt-Ingolstadt – catholic university of eichstaett, Ingolstadt

http://www.ku-eichstaett.de/

Kirchliche hochschule Bethel – kirchliche hochschule bethel, bethel- beilefeld

http://www.bethel.de/kiho/

kirchliche Hochschule Wuppertal- Barmen school of theology, Wuppertal

http://www.kiho.uniwuppertal.de/

Ludwig-Maximilians-universitat Munchen –university ludwing Maximilian,muenchen

http://www.uni-muenchen.de/

Martin-Luther-universitat Halle- wittenberg –university martin luther Halle- Wittenberg, Halle

http://www.uni-halle.de

Masterstudiengang Medizinische Systeme / medical systems engineering – otto- von – Guericke-universitat

Magdelburg

http://www.uni-magdeburg.de

http://www.uni-magdeburg.de/medical systems/master medical systems

Medical Systems engineering – otto- von- Guericke –university Mgdeburg

http://www.uni-magdeburg.de/medical system/master medical systems/

Otto-Friedrich- universitat Bamberg- university- otto friedrich, bamberg

http://www.uni-bamberg.de/

otto-von-guericke-universitat Magdeburg –university otto von Guericke, Magdeburg

http://www.uni-magdeburg.de/

Philipps-universitat Marburg –philipps university,Marburg

http://www.uni-marburg.de/

Private universitat witten/herdecke GmbH- University of witten/Herdecke, witten

http://www.uni-wh.de/

Rheinische friendrich –wilhelms- universitat bonn – (Rheinische) friedrich- wilhelms- universitat bonn

http://uni-bonn.de/

Ruhr-universitat Bochum –ruhr university Bochum, Bochum

http://www.ruhr-unibochum.de

schiller international university –siu –schiller international university, Heidelberg

http://www.siu-heidelberg.de/

Stuttgart university of Applied scienoes- Stuttgart university of applied sciences, Stuttgart

http://www.fht-stutgart.de/

umwelt-campus birkenfeld,  fachhochshule trier –environmental campus, birkenfeld

http://www.umwelt-campus.de

unibwm- universitat der bundeswehr university of the federal armed forces munich, munchen

http://www.unibw-munchen.de

universitat Augsburg- university of Augsburg, Augsburg

http://www.uniaugsburg.de/

universitat Bayreuth- university of Bayreuth, Bayreuth

http://www.uni-bayreuth.de/

universitat Bielefeld – university of Bielefeld

http://www.uni-bielefeld.de/

universitat Bremen –university of Bremen , Bremen

http://www.uni-bremen.de

universitat der bundeswehr hamburg – university of the federal armed forces, hamburg

http://www.unibw-hamburg.de

universitat des saarlandes – university of the Saarland

http://www.uni-sb.de

universitat Dortmund- university of Dortmund, Dortmund

http://wwww.uni-dortmund.de

universitat Duisburg-essen university of Duisburg-essen (UDE)

http://www.uni-duisburg-essen.de

universitat Erfurt- Erfurt university, Erfurt

http://www.uni-erfurt.de/

universitat flensburg – universitat Flensburg, Flensburg

http://www.uni-flensburg.de

universitat gesamthochschule essen – university of essen, essen
http://www.uni-essen.de/

universitat gesamthochschule Kassel – university of kessel, kessel

http://www.uni-kassel.de

universitat gesamthochschule Paderborn –university of Paderborn, Paderborn

http://www.uni-paderborn.de

universitat gesamthochschule siegen – university of siegen

http://www.uni-siegen.de

universitat hamburg – university of hamburg, hamburg

http://www.uni-hamburg.de

universitat hannover- university of hannover, hannover

http://www.uni-hannover.de

universitat Hildesheim – university of Hildesheim, Hildesheim

http://www.uni-hildesheim.de

universitat hohenheim – university of kaisersautern, kaisersautern

http://www.uni-kl.de

universitat Karlsruhe- university ofkarlsruhe, Karlsruhe

http://www.uni-karlsruhe.de

universitat Koblenz- landau – university of Koblenz- landau, Koblenz

http://www.uni-koblenz.de

universitat Konstanz – university of Konstanz, Konstanz

http://www.uni-konstanz.de

universitat koln – university of koeln, koeln

http://www.uni-koeln.de

universitat Leipzig – university of lueneburg, lueneburg

http://www.uni-lueneburg.de

universitat Mannheim  university of Mannheim , Mannheim

http://www. Uni-mannheim.de

Universitat Osnabruck – university of Osnabruck, Osnabruck

http://www.uni-osnabruck.de

universitat Passau- university of Passau, Passau

http://www.uni-passau.de

universitatpotsdam – university of Potsdam

http://www.uni-potsdam.de

universitat Regensburg- university of Regensburg, Regensburg

http://www.uni-regensburg.de

universitat rostock – university of rostock

http://www.uni-rostack.de

universitat Stuttgart- university of Stuttgart, Stuttgart

http://www.uni-stuttgart.de

universitat trier- university of trier , trier

http://www.uni-trier.de

universitat ulm- university of ulm, ulm

http://www.uni-ulm.de

universitat zu lubeck- universitat zu lubeck, lubeck

http://www.uni-lubeck.de

westfalische wilhwlms- universitat – wilhelms- university westfalen, muenster

http://www.uni-muenster.de

 

دانشگاه ها و مدارس عالی فنی ( صنعتی)

Brandenburgische technische universitat Cottbus – Brandenburg technical university of Cottbus, Cottbus

http://www.tu-cottbus.de

fachhochschule Aalen- fachhoschule aalen hochschule fur technik,Aalen

http://fh-aalen.de

fachhochschule albstadt- sigmaringen – fachhochschule albstast- sigaingen- hochschule fur technik und wirtschaft, albstadt- sigmaringen

http://www.fh-albsiq.de

fachhochschule Esslingen – hochschule fur technik- fachhoschule Esslingen – hochschule fur technik, Esslingen

http://www.fht-esslinqen .de

fachhohschule Karlsruhe – university of technology,Karlsruhe

http://www.fh-karlsruhe.de

fachhochschule Mannheim-hochschule fur technik und gestaltung, Mannheim

http://www.fh-mannheim.de

kathholische fachhochschule nordrhein- westfalen- catholic university of applied sciences north-

rhine-katolische fachhochschule nordrheine- westfalen-  catholic university of applied  sciences north- rhine

http://www.kfhnw.de

rheinisch westfalische technische hochschule- rheinisch westaelische technische hochschule,Aachen

http://www.rwth-aachen.de

technische fachhochschule berlin –technical college of berlin

http://www.tfh-berlin.de

technische fachhochschule wildau-  technische fachhochschule wildau, wildau

http://www.tfh-wildau.de

technische universitat bergakademie Freiberg- technical university of Freiberg

http:// www.tu-freiberg.de

technische universitat berlin-technical university of berlin (berlin university of technology)

http://www.tu-berlin.de

technische universitat braunschweig – technical university of braunschweig

http://www.tu-bs.de

technische universitat Chemnitz- Zwickau- technical university Chemnitz- Zwickau, Chemnitz

http://www.tu-chemnitz.de

technische universitat clausthal- technical university of clausthal

http://www.tu-claustal.de

technische universitat Darmstadt- Darmstadt university of technology, Darmstadt

http://www.tu-darmstadt.de

technische universitat Dresden- university of Dresden

http://www.tu-dersden.de

technische universitat hamburg-harburg- technical university hamburg, hamburg

http://www.tu-harburg.de

technische universitat ilmenau-technical university of ilmenau

http://www.tu-ilmenau.de

technische universitat munchen –technical university of munchen

http://www.tu-munchen.de

rheinisch westfalische technische hochschule- rheinisch westfalische technische hochschule, Aachen

http://www.rwth-aachen.de

 

از نظر وزارت علوم و وزارت بهداشت ایران، دانشگاههای آلمان به سه دسته دانشگاههای ممتاز،  دانشگاههای خوب و یا گروه «ب» و دانشگاههای متوسط تقسیم شده اند که مدارک تحصیلی صادره توسط هر سه دسته این گروه، مورد تایید ایران می باشند.

 

 

دانشگاه های آلمانی مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران از طریق لینک زیر قابل دسترس می باشد.

http://grad.saorg.ir/After-September2021

لیست دانشگاه های آلمان مورد تایید وزارت علوم ۲۰۲۱- ۲۰۲۰

 

هر ساله متقاضیان زیادی قصد تحصیل در خارج از کشور را دارند تا بتوانند در دانشگاه ها و کالج های برتر سایر کشور ها رتبه علمی خود را بالا ببرند . برخی از دانشگاه ها دارای سیستم آموزشی قدرتمند و تراز کیفی آموزشی و پژوهشی بسیار بالایی هستند که همین امر موجب شده اسامی آن ها تحت عنوان برترین دانشگاه های جهان معرفی شود .

 

 

متقاضیان تحصیل در خارج که قصد دارند پس از اتمام تحصیلات خود به کشور بازگردند باید در انتخاب دانشگاه  خود برای تحصیل در خارج نهایت دقت را به عمل آورند یعنی مطمئن شوند اعتبار دانشگاه و مدرک صادر شده از آن مورد قبول وزارت علوم می باشد .

 

 

وزارت علوم هر ساله با بررسی موارد مختلفی لیست دانشگاه های مورد تائید هر کشور را از طریق سایت اداره کل امور دانش آموختگان به نشانی www.grad.saorg.ir در اختیار متقاضیان قرار می دهد که علاوه بر انتشار فهرست اسامی این دانشگاه ها ، میزان اعتبار هر یک نیز ذکر شده است . در ادامه لیست دانشگاه های آلمان مورد تایید وزارت علوم ۲۰۲۱- ۲۰۲۰را در اختیار شما قرار خواهیم داد .

 

 

اعتبار مدارک دانشگاه های خارجی مورد تائید وزارت علوم

 

وزارت علوم هر سال دانشگاه ها ، کالج ها ، موسسات و شعب آنان در کشورهای مختلف را بر اساس ویژگی‌ های عمومی ، آموزشی ، پژوهشی و فناوری ، اداری ـ مالی و رفاهی بررسی کرده و پس از تصویب شورای ارزشیابی مدارک تحصیلی را به ۵ گروه (( الف )) ، (( ب )) ، (( ج )) ، (( د )) و (( ه )) سطح بندی می کند .

 

 

سطح هر دانشگاه در گروه های مختلف به شرح زیر است

 

 

گروه الف : دانشگاه ها و موسسات ممتاز

 

 

گروه ب :  دانشگاه ها و موسسات خوب

 

 

گروه ج :  دانشگاه ها و موسسات متوسط

 

 

گروه د :  دانشگاه ها و موسسات ضعیف

 

 

گروه هـ‌ :  دانشگاه ها و موسسات غیر قابل قبول

 

 

افرادی که قصد تحصیل در مقاطع کارشناسی و یا پایین تر خارج از کشور را دارند باید توجه داشته باشند مدرک تحصیلی آنها تنها در صورت قرار داشتن دانشگاه محل تحصیل شان در لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم ، قابل ارزشیابی است .

 

 

– افرادی که تمایل به تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد دارند باید در نظر داشته باشند دانشگاه مقصد در گروه دانشگاه های (( الف )) و (( ب )) مورد تایید وزارت علوم کشور باشد تا مدارکشان معتبر بوده و ارزشیابی شود . در واقع دانشگاه های ممتاز و دانشگاه های خوب برای تحصیل در مقطع ارشد مورد تایید وزارت علوم می باشند .

 

 

 

– آن دسته از افرادی که در مقطع دکتری یکی از دانشگاه های گروه (( الف )) تحصیل می کنند نیازی به آزمون دوباره نخواهند داشت و مدرکشان مورد تایید وزارت علوم می باشد در حالی که دانشجویان فارغ التحصیل از دانشگاه های گروه (( ب )) و (( ج )) برای اخذ تائیدیه از سوی وزارت علوم بایستی در امتحان تعیین شده شرکت کنند .

 

 

 

(ممتاز) گروه الف

آلمان

  1. Eberhard Karl’s Universität Tübingen
  2. Freie Universität Berlin
  3. Homboldt-Universität zu Berlin
  4. Johann Wolfgang Goethe-Universität Frankfurt am Main
  5. Ludwig-Maximilians-Universität München
  6. Rheinisch-Westfälische Technische Hochschule Aachen
  7. Ruprecht-Karls-Universität Heidelberg
  8. Technische Universität Berlin
  9. Technische Universität München
  10. Universität Bonn
  11. Universität Freiburg
  12. Universität Göttingen
  13. Universität Hamburg
  14. KIT- Karlsruher Institut für Technologie (Universität Karlsruhe نام قدیم)

 

    دانشگاه ها ومدارس عالی هنری آلمان (صرفاً در رشته‌های هنری)

 

  1. Akademie der Bildenden Künste Nürnberg
  2. Bauhaus-Universität Weimar
  3. Folkwang Universität der Künste
  4. Hochschule für Grafik und Buchkunst Leipzig
  5. Hochschule für Künste Bremen
  6. Hochschule für Musik Franz Liszt Weimar
  7. Kunstakademie Düsseldorf
  8. Kunsthochschule Mainz
  9. Staatliche Akademie der Bildenden Künste Stuttgart
  10. Staatliche Kunstschule für Textilindustrie Plauen
  11. Universitat der Kunste Berlin
گروه ب (خوب)
  1. Bauhaus – Universität Weimar
  2. Universität Bielefeld
  3. Deutche Sporthochschule Köln
  4. Deutsche Universität für Verwaltungswissenschaften Speyer
  5. Europa- Universität Viadrina Frankfurt (Oder)
  6. Europa-Universität Flensburg
  7. HafenCity Universität Hamburg
  8. Justus-Liebig-Universität Giessen
  9. Leibniz Universität Hannover
  10. Pädagogische Hochschule Freiburg
  11. Pädagogische Hochschule Heidelberg
  12. Pädagogische Hochschule Karlsruhe
  13. Pädagogische Hochschule Ludwigsburg
  14. Pädagogische Hochschule Schwäbisch Gmund
  15. Pädagogische Hochschule Weingarten
  16. Philipps-Universität Marburg
  17. Ruhr-Universität Bochum
  18. Stiftung Tierärztliche Hochschule Hannover
  19. Technische Universität Bergakademie Freiberg
  20. Technische Universität Chemnitz
  21. Technische Universität Clausthal
  22. Technische Universität Cottbus
  23. Technische Universität Darmstadt
  24. Technische Universität Dortmund
  25. Technische Universität Dresden
  26. Technische Universität Hamburg-Harburg
  27. Technische Universität Ilmenau
  28. Technische Universität  Braunschweig
  29. Universität Augsburg
  30. Universität Bayreuth
  31. Universität Bremen
  32. Universität der Bundeswehr Hamburg
  33. Universität der Bundeswehr München
  34. Universität des Saarlandes
  35. Universität Duisburg-Essen
  36. Universität Düsseldorf
  37. Universität Erfurt
  38. Universität Erlangen-Nürnberg
  39. Universität Greifswald
  40. Universität Halle-Wittenberg
  41. Universität Hildesheim
  42. Universität Hohenheim
  43. Universität Jena
  44. Universität Kaiserslautern
  45. Universität Kassel
  46. Universität Kiel
  47. Universität Koblenz.Landau
  48. Universität Köln
  49. Universität Konstanz
  50. Universität Leipzig
  51. Universität Lübeck
  52. Universität Lüneburg        صرفاً رشته های علوم انسانی

  53. Universität Magdeburg
  54. Universität Mainz
  55. Universität Mannheim
  56. Universität Münster
  57. Universität Oldenburg
  58. Universität Osnabruek
  59. Universität Paderborn
  60. Universität Passau
  61. Universität Postdam
  62. Universität Regensburg
  63. Universität rostock
  64. Universität Siegen
  65. Universität Stuttgart
  66. Universität Trier
  67. Universität Ulm
  68. Universität Vechta
  69. Universität Wuppertal
  70. Universität Würzburg
  71. Universität  Bamberg

 

دانشگاه ها و مدارس عالی هنری (صرفاً در رشته‌های هنری)

  1. Burg Giebichenstein Kunsthochschule Halle
  2. Hochschule für Bildende Künste Braunschweig
  3. Hochschule für bildende Künste Hamburg
  4. Hochschule für Gestaltung Offenbach am Main
  5. Hochschule für Musik, Theater und Medien Hannover
  6. Hochschule für Musik und Theater “Felix Mendelssohn Bartholdy” Leipzig
  7. Kunsthochschule für Medien Köln
  8. Kunsthochschule Kassel
  9. Staatliche Akademie der Bildenden Künste Freiburg
  10. Staatliche Akademie der Bildenden Künste Karlsruhe
  11. Staatliche Hochschule für Bildende Künste – Städelschule
  12. Staatliche Hochschule für Musik und Darstellende Kunst Stuttgart

 

گروه ج (متوسط)

مدارس عالی فنی دولتی، معتبر صرفاً تا مقطع کارشناسی ارشد

  1. Alice Salomon Hochschule Berlin
  2. Beuth Hochschule für Technik Berlin
  3. Duale Hochschule Baden-Württemberg
  4. Ernst-Abbe-Hochschule Jena – University of Applied Sciences
  5. Fachhochschule Aachen
  6. Fachhochschule Bielefeld
  7. Fachhochschule Bingen
  8. Fachhochschule Brandenburg
  9. Fachhochschule Dortmund
  10. Fachhochschule Erfurt
  11. Fachhochschule Flensburg
  12. Fachhochschule Kiel
  13. Fachhochschule Lübeck
  14. Fachhochschule Münster
  15. Fachhochschule Potsdam
  16. Fachhochschule Schmalkalden
  17. Fachhochschule Stralsund
  18. Fachhochschule Südwestfalen
  19. Fachhochschule Westküste, Hochschule für Wirtschaft und Technik
  20. Frankfurt University of Applied Sciences
  21. Hessische Hochschule für Polizei und Verwaltung
  22. Hildesheim/Holzminden/Göttingen
  23. Hochschule Aalen – Technik und Wirtschaft
  24. Hochschule Albstadt-Sigmaringen
  25. Hochschule Anhalt – Anhalt University of Applied Sciences
  26. Hochschule Biberach – Hochschule für Architektur und Bauwesen, Betriebswirtschaft und Biotechnologie
  27. Hochschule Bochum – University of Applied Sciences
  28. Hochschule Bonn-Rhein-Sieg, University of Applied Sciences
  29. Hochschule Braunschweig/Wolfenbüttel, Ostfalia Hochschule für angewandte Wissenschaften
  30. Hochschule Bremen
  31. Hochschule Bremerhaven
  32. Hochschule Darmstadt
  33. Hochschule der Medien Stuttgart
  34. Hochschule Düsseldorf
  35. Hochschule Emden/Leer
  36. Hochschule Esslingen
  37. Hochschule Fulda – University of Applied Sciences
  38. Hochschule für angewandte Wissenschaft und Kunst, Fachhochschule
  39. Hochschule für angewandte Wissenschaften – Fachhochschule Ansbach
  40. Hochschule für angewandte Wissenschaften – Fachhochschule Aschaffenburg
  41. Hochschule für angewandte Wissenschaften – Fachhochschule Rosenheim
  42. Hochschule für angewandte Wissenschaften – Fachhochschule Weihenstephan-Triesdorf
  43. Hochschule für angewandte Wissenschaften Augsburg – University of Applied Sciences
  44. Hochschule für angewandte Wissenschaften Coburg
  45. Hochschule für Angewandte Wissenschaften Hamburg
  46. Hochschule für Angewandte Wissenschaften Hof
  47. Hochschule für angewandte Wissenschaften Kempten
  48. Hochschule für angewandte Wissenschaften München
  49. Hochschule für angewandte Wissenschaften Würzburg-Schweinfurt
  50. Hochschule für angewandte Wissenschaften, Fachhochschule Neu-Ulm
  51. Hochschule für Forstwirtschaft Rottenburg
  52. Hochschule für Gestaltung Schwäbisch Gmünd
  53. Hochschule für nachhaltige Entwicklung Eberswalde
  54. Hochschule für Technik Stuttgart
  55. Hochschule für Technik und Wirtschaft Berlin
  56. Hochschule für Technik und Wirtschaft des Saarlandes
  57. Hochschule für Technik und Wirtschaft Dresden
  58. Hochschule für Technik, Wirtschaft und Kultur Leipzig
  59. Hochschule für Technik, Wirtschaft und Medien Offenburg
  60. Hochschule für Wirtschaft und Recht Berlin
  61. Hochschule für Wirtschaft und Umwelt Nürtingen-Geislingen
  62. Hochschule Furtwangen – Informatik, Technik, Wirtschaft, Medien, Gesundheit
  63. Hochschule Hamm-Lippstadt
  64. Hochschule Hannover
  65. Hochschule Harz, Hochschule für angewandte Wissenschaften (FH)
  66. Hochschule Heilbronn, Technik, Wirtschaft, Informatik
  67. Hochschule Kaiserslautern (University of Applied Sciences)
  68. Hochschule Karlsruhe – Technik und Wirtschaft
  69. Hochschule Koblenz
  70. Hochschule Konstanz Technik, Wirtschaft und Gestaltung
  71. Hochschule Landshut – – – Hochschule für angewandte Wissenschaften
  72. Hochschule Ludwigshafen am Rhein
  73. Hochschule Magdeburg-Stendal
  74. Hochschule Mainz
  75. Hochschule Mannheim
  76. Hochschule Merseburg
  77. Hochschule Mittweida, University of Applied Sciences
  78. Hochschule Neubrandenburg – University of Applied Sciences
  79. Hochschule Niederrhein
  80. Hochschule Nordhausen
  81. Hochschule Osnabrück
  82. Hochschule Ostwestfalen-Lippe
  83. Hochschule Pforzheim – Gestaltung, Technik, Wirtschaft und Recht
  84. Hochschule Ravensburg-Weingarten
  85. Hochschule Reutlingen, Hochschule für Technik- Wirtschaft-Informatik-Design
  86. Hochschule RheinMain, RheinMain University of Applied Sciences Wiesbaden, Rüsselsheim
  87. Hochschule Rhein-Waal – University of Applied Sciences
  88. Hochschule Ruhr West- University of Applied Sciences
  89. Hochschule Trier – Trier University of Applied Sciences
  90. Hochschule Ulm Technik, Informatik und Medien
  91. Hochschule Wismar – University of Applied Sciences: Technology, Business and Design
  92. Hochschule Worms, University of Applied Sciences
  93. Hochschule Zittau/Görlitz
  94. Jade Hochschule – Wilhelmshaven/Oldenburg/Elsfleth
  95. Ostbayerische Technische Hochschule Amberg-Weiden
  96. Ostbayerische Technische Hochschule Regensburg
  97. Technische Hochschule Deggendorf
  98. Technische Hochschule Ingolstadt
  99. Technische Hochschule Köln    (Fachhochschule Köln نام قدیم)
  100. Technische Hochschule Mittelhessen – THM
  101. Technische Hochschule Nürnberg Georg Simon Ohm
  102. Technische Hochschule Wildau (FH)
  103. Westfälische Hochschule Gelsenkirchen, Bocholt, Recklinghausen
  104. Westsächsische Hochschule Zwickau

 

دانشگاه ها و مدارس عالی هنری آلمان (صرفاً در رشته‌های هنری و تا سطح کارشناسی ارشد)

 

  1. Alanus Hochschule für Kunst und Gesellschaft
  2. Fachhochschule Ottersberg
  3. Filmuniversitat Babelsberg Konrad Wolf
  4. Freie Akademie für Schauspiel und Gestaltung
  5. Freie Kunst Akademie
  6. Hochschule der bildenden Künste Essen
  7. Hochschule der Bildenden Künste Saar
  8. Hochschule für Bildende Künste Dresden
  9. Hochschule für Music Saar      تا مقطع دکتری و با شرط بررسی کیفیMusikpädagogik صرفاً در رشته
  10. Kunstakademie Münster
  11. Kunsthochschule Berlin-Weißensee
  12. Muthesius Kunsthochschule
  13. Staatliche Hochschule für Gestaltung Karlsruhe

 

 

دانشگاه‌های خصوصی معتبر صرفاً تا سطح کارشناسی ارشد

 

  1. EBS Universität für Wirtschaft und Recht
  2. ESMT European School of Management and Technology
  3. Frankfurt School of Finance & Management
  4. SRH Hochschule Berlin
  5. SRH Hochschule Heidelberg
  6. Steinbeis University Berlin

 

بهترین دانشگاههای جهان در سال ۲۰۲۰ توسط QS معرفی گردید:

مشخص شدن بهترین دانشگاههای جهان در سال ۲۰۲۰، یکی از مواردی است که می تواند در پیشرفت علمی، صنعتی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی هر کشوری تاثیر به سزائی داشته باشد. زیرا دانشگاههای هر کشور می توانند تغییرات اساسی در هر یک از موارد فوق در یک جامعه و یا کشور بوجود آورند.

 

تعیین جایگاه و یا رتبه بهترین دانشگاههای جهان توسط موسساتی زیادی انجام می شود که یکی از آنها موسسه کواکارلی سایموندز می باشد. بسیاری از کشور ها و دانشگاههای دنیا تلاش می کنند تا بتوانند جزو بهترین دانشگاههای جهان در سال ۲۰۲۰ باشد و جایگاه خود را در این رتبه بندی ارتقا داده و یا به حفظ جایگاه خود اهمیت زیادی می دهند.

رتبه‌بندی و یا همان رنکینگ برای تعیین بهترین دانشگاههای جهان در سال ۲۰۲۰، بر اساس معیارهای مختلفی صورت می‌گیرد. رتبه‌بندی‌ها می‌تواند براساس کیفیت و متغیر های شاخص‌های موجود انجام شود. از جملهٔ این معیارها می‌توان به آمارهای تجربی، برآوردهای مربوط به مدرسین و اساتید، بورسیه‌ ها و فاند ها ، دانشجویان، داوطلبان ورود به دانشگاه، و برخی موارد دیگر اشاره کرد. برخی از رتبه‌بندی‌ها نیز بر اساس نحوهٔ پذیرش و ورود دانشجویان به دانشگاه صورت می‌گیرد.

علاوه بر این نوع رتبه‌بندی موسسات علمی و دانشگاهها، برخی رتبه‌بندی‌های دیگری نیز وجود دارد که بر اساس برنامه‌های آموزشی دانشکده ها و کالج ها صورت می‌گیرد. همچنین رتبه‌بندی‌ها بر اساس جهت‌دهی برخی مجلات و روزنامه‌ها و گاهی هم توسط دانشگاهیان و فرهنگیان انجام می‌گیرد.

 

QS به عنوان یکی از معتبرترین نظام های رتبه بندی بین المللی دانشگاه ها شناخته می شود که هر ساله ۱۰۰۰ دانشگاه برتر دنیا را رتبه بندی و معرفی می کند. موسسه QS تا سال ۲۰۰۹ با موسسه تایمز برای انتشار رتبه ‌بندی‌های خود همکاری می کرد، اما امروزه این موسسه رنکینگ دانشگاه ها را به صورت جداگانه با عنوان بهترین ‌دانشگاه‌های جهان منتشر می کند.

موسسه QS دارای یک ساختار ارزیابی بوده و با پیگیری و جمع آوری اطلاعات مرتبط با پژوهشگران و استاد‌هایی که در سیستم ارزیابی خود، ثبت نموده است، رتبه‌های دانشگاه ها را ارائه می‌نماید.  روش شناسی رتبه بندی جهانی QS از ۶ شاخص در ۴ حوزه کلی وضعیت آموزش، پژوهش، قابلیت جذب در بازار کار و بین المللی سازی جهت ارزیابی عملکرد دانشگاه ها بهره برده است.

هرساله در لیستی که توسط موسسات معتبر جهانی برای تعیین رتبه دانشگاهها مشخص می شود، کشورهای مختلفی از اروپا، امریکا و آسیا قرار دارند که از جمله می توان به دانشگاههای آلمان اشاره کرد.

فهرست ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان در سال ۲۰۲۰ براساس نظام رتبه بندی QS :

 

Massachusetts Institute of Technology (MIT)

Stanford University

Harvard University

University of Oxford

California Institute of Technology (Caltech)

ETH Zurich – Swiss Federal Institute of Technology

University of Cambridge

UCL (University College London)

Imperial College London

University of Chicago

National University of Singapore (NUS)

Nanyang Technological University, Singapore (NTU)

Princeton University

Cornell University

University of Pennsylvania

Tsinghua University

Yale University

Columbia University

EPFL – Ecole Polytechnique Federale de Lausanne

The University of Edinburgh

University of Michigan

Peking University

The University of Tokyo

Johns Hopkins University

Duke University

The University of Hong Kong

The University of Manchester

University of California, Berkeley (UCB)

University of Toronto

The Australian National University

Northwestern University

The Hong Kong University of Science and Technology

King’s College London

McGill University

Kyoto University

University of California, Los Angeles (UCLA)

Seoul National University

The University of Melbourne

New York University (NYU)

Fudan University

KAIST – Korea Advanced Institute of Science & Technology

The University of Sydney

The University of New South Wales (UNSW Sydney)

London School of Economics and Political Science (LSE)

University of California, San Diego (UCSD)

The Chinese University of Hong Kong (CUHK)

The University of Queensland

Carnegie Mellon University

University of Bristol

Delft University of Technology

University of British Columbia

City University of Hong Kong

Université PSL

Zhejiang University

Technical University of Munich

University of Wisconsin-Madison

Brown University

Monash University

Tokyo Institute of Technology

Shanghai Jiao Tong University

Ecole Polytechnique

The University of Warwick

Ludwig-Maximilians-Universität München

University of Amsterdam

University of Texas at Austin

Ruprecht-Karls-Universität Heidelberg

University of Glasgow

University of Washington

National Taiwan University (NTU)

Universiti Malaya (UM)

Osaka University

Georgia Institute of Technology

Universidad de Buenos Aires (UBA)

University of Illinois at Urbana-Champaign

Ruprecht-Karls-Universität Heidelberg

University of Zurich

Sorbonne University

Durham University

The University of Sheffield

KU Leuven

University of Copenhagen

University of Birmingham

Tohoku University

Korea University LogoKorea University

The University of Auckland

Lomonosov Moscow State University

Rice University LogoRice University

The University of Western Australia

Pohang University of Science And Technology (POSTECH)

University of Science and Technology of China

University of North Carolina, Chapel Hill

Lund University

Pennsylvania State University

University of Leeds

Sungkyunkwan University (SKKU)

University of Nottingham

University of Southampton

Boston University

Boston University

University of St Andrews

 

کارشناسی ارشد به انگلیسی در آلمان

شاید یکی از دلایلی که سبب شده است که دانشگاههای آلمان مورد نظر دانشجویان خارجی قرار بگیرند، ارائه رشته های انگلیسی زبان در این دانشگاهها باشد. در سالهای اخیر تعداد دانشگاههایی که در آلمان برخی از رشته های تحصیلی خود را به زبان انگلیسی ارائه می دهند، روز به روز افزایش می یابد و گویا رقابتی در بین دانشگاههای آلمان برای دست یابی به امتیاز بالاتر در این زمینه نسبت به رقبای خود، بوجود آمده است. از سوی دیگر، تعداد متقاضیان تحصیل به زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی ارشد در آلمان،از سراسر دنیا رو به افزایش است.

 

 

دلایل ان نیز کاملا مشهود است: تحصیل رایگان و بدون پرداخت شهریه در دانشگاههای این کشور، رنکینگ و اعتبار بالای دانشگاههای آلمان، سیستم آموزشی و دانشگاهی قوی و به روز در این دانشگاهها، کیفیت عالی آموزش در دانشگاهها، تدریس به سبک تئوری- عملی در دانشگاهها، اهمیت به بخش عملی تدریس، و امکان پیدا کردن آسان کار پس از فارغ التحصیلی، از دلایل اصلی متقاضیان تحصیل کارشناسی ارشد انگلیسی در آلمان می باشد.

 

تحصیل انگلیسی در دانشگاههای آلمان در مقطع کارشناسی ارشد در بسیاری  از دانشگاههای دولتی و دربسیاری از رشته های تحصیلی این دانشگاهها، کاملا رایگان بوده و هیچ مبلغی به عنوان شهریه (Tuition Fee ) از دانشجویان خارجی دریافت نمی شود.

 

در بیشتر دانشگاهها ، رشته های انگلیسی زبان فقط برای ترم زمستان که شروع آن معمولا در مهر ماه است، ارائه می شوند و در برخی دیگر نیز این رشته ها در ترم تابستان و یا در هر دو ترم تابستان و زمستان ارائه می شوند. اما در کل تعداد دانشگاهها و رشته های انگلیسی زبان در ترم تاستان(شروع اسفند ماه) کمتر از ترم زمستان می باشد.

 

 

معرفی بهترین دانشگاه‌های آلمان برای تحصیل به زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی ارشد:

 

دانشگاه هایدلبرگ

دانشگاه روپرشت کارلز هایدلبرگ (Ruprecht-Karls-Universität Heidelberg) با ۲ پله افت نسبت به سال گذشته، در رتبه ۶۶ برترین دانشگاه های جهان در سال ۲۰۲۰ قرار گرفته اما جایگاه سوم خود را در بین برترین دانشگاه های آلمان حفظ کرده است. دانشگاه هایدلبرگ که قدیمی‌ترین دانشگاه آلمان است، در شاخص نسبت استاد به دانشجو، رتبه نخست را در بین ۱۰ دانشگاه برتر آلمان دارد. رشته‌هایی مانند علوم کامپیوترو تکنولوژی آب به زبان انگلیسی تدریس می‌شود.

 

دانشگاه هامبورگ

دانشگاه هامبورگ (Universität Hamburg)  دانشگاهی دولتی بوده و بر اساس رتبه‌بندی QS در جایگاه ۲۲۷ جهانی قرار گرفته است. این دانشگاه هچنین به طور کلی دارای ۳۰۰۰۰ دانشجو بوده و در سال ۱۹۱۹ تأسیس شده است. دانشگاه هامبورگ همچنین دانشگاهی تحقیق-محور بوده که به عنوان بزرگترین مؤسسه آموزشی و تحقیقاتی در بخش شمالی آلمان شناخته می‌شود.

 

دانشگاه هامبورگ همچنین به عنوان یکی از بزرگترین دانشگاه‌های آلمان در نظر گرفته می‌شود و دامنه گسترده‌ای از رشته‌های تحصیلی و فرصت‌های فراوان برای تحقیقات را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد.در حال حاضر ۴۲ برنامه تحصیلی در دانشگاه هامبورگ به زبان انگلیسی تدریس می‌شود.

 

زبان و فرهنگ آفریقایی، اقتصاد، حقوق بشر و دموکراتیک سازی‌، ریاضیات صنعتی، تجارت بین المللی و پایداری ، اکوسیستم دریایی و علوم شیلات، فیزیک ریاضی، ریاضی، مدل سازی ریاضی در مهندسی و زیست شناسی مولکولی از جمله رشته‌های ارائه شده  در مقطع کارشناسی به زبان انگلیسی است.

 

دانشگاه فنی برلین

انشگاه فنی برلین (Technische Universität Berlin)  که در پایتخت کشور آلمان قرار گرفته، جایگاه خود در رتبه ۱۴۷ برترین دانشگاه های جهان را حفظ کرده است. این دانشگاه یکی از بزرگ‌ترین دانشگاه های فنی آلمان است و بیش از ۳۴۰۰۰ دانشجو در آن مشغول به تحصیل هستند. فارغ‌التحصیلان این دانشگاه اعتبار بالایی در میان کارفرمایان دارند و دانشگاه رتبه ۸۱ را در این زمینه در بین دانشگاه های جهان دارد. در این دانشگاه رشته‌های فنی به زبان انگلیسی ارائه می‌شود.

 

دانشگاه هامبورگ

دانشگاه هامبورگ (Universität Hamburg)  دانشگاهی دولتی بوده و بر اساس رتبه‌بندی QS در جایگاه ۲۲۷ جهانی قرار گرفته است. این دانشگاه هچنین به طور کلی دارای ۳۰۰۰۰ دانشجو بوده و در سال ۱۹۱۹ تأسیس شده است. دانشگاه هامبورگ همچنین دانشگاهی تحقیق-محور بوده که به عنوان بزرگترین مؤسسه آموزشی و تحقیقاتی در بخش شمالی آلمان شناخته می‌شود.

 

دانشگاه هامبورگ همچنین به عنوان یکی از بزرگترین دانشگاه‌های آلمان در نظر گرفته می‌شود و دامنه گسترده‌ای از رشته‌های تحصیلی و فرصت‌های فراوان برای تحقیقات را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد.در حال حاضر ۴۲ برنامه تحصیلی در دانشگاه هامبورگ به زبان انگلیسی تدریس می‌شود.

 

زبان و فرهنگ آفریقایی، اقتصاد، حقوق بشر و دموکراتیک سازی‌، ریاضیات صنعتی، تجارت بین المللی و پایداری ، اکوسیستم دریایی و علوم شیلات، فیزیک ریاضی، ریاضی، مدل سازی ریاضی در مهندسی و زیست شناسی مولکولی از جمله رشته‌های ارائه شده  در مقطع کارشناسی به زبان انگلیسی است.

 

مدارک لازم برای تحصیل انگلیسی کارشناسی ارشد در آلمان:

ترجمه رسمی مدارک تحصیلی کارشناسی و ریز نمرات مقطع لیسانس که به تایید سفارت آلمان در ایران نیز رسیده است.

 

ترجمه رسمی مدارک دیپلم و پیش دانشگاهی به همراه ترجمه رسمی ریز نمرات این دومدرک که به تایید سفارت آلمان در ایران نیز رسیده است.

 

ارائه مدرک زبان انگلیسی معتبر و با نمره قابل قبول و مورد درخواست دانشگاه( معمولا نمره ایلتس ۶ به بالا و یا تافل ۵۵۰ و یا ۸۰ به بالا دانشگاهها می خواهند)

 

روزمه قوی (CV)

 

توصیه نامه از اساتید دانشگاهی

 

انگیزه نامه برای پذیرش مقطع فوق کارشناسی ارشد

 

رشته های کارشناسی ارشد انگلیسی زبان در آلمان

 

 

کارشناسی ارشد انفورماتیک رسانه

 

 

اطلاعات اولیه برای این رشته:

 مدرک تحصیلی: کارشناسی ارشد

شروع تحصیلات: ترم زمستانی دوره تحصیل: ۴ ترم، ۱۲۰واحد

زبان تحصیل: انگلیسی

شهریه:ندارد

شرایط پذیرش:مدرک کارشناسی معتبر ، سایر مدارک لازم مطابق آیین نامه دانشکده،تسلط به زبان انگلیسی

 

این رشته به دانشجو می آموزد تا با موفقیت در چالش های فنی و اقتصادی جدید در چهار رشته: علوم رایانه ، مهندسی نرم افزار ، سیستم های ارتباطی نسل بعدی و رسانه ها، کار کند.

 

در حالی که یک مدرک لیسانس در علوم کامپیوتر به طور معمول یک فرد را برای شرکت در پروژه های بزرگ نرم افزاری واجد شرایط می کند ، مدرک کارشناسی ارشد مهارت های لازم برای رهبری را فراهم می کند. از فارغ التحصیلان برنامه انفورماتیک رسانه می توان انتظار داشت که از نظر فنی مبتکر باشند و به عنوان  سازنده  سیستم کار کنند و پروژه های بزرگی را مدیریت کنند.

 

دانشجویانی که در طول دوره کارشناسی ارشد رتبه بالایی کسب می کنند  مجوز ورود برای ادامه تحصیل در دوره دکترا را کسب می کنند

 

 

 

کارشناسی ارشد زیبا سازی مناطق شهری (TCR)

اطلاعات اولیه برای این رشته:

مدرک تحصیلی صادره: کارشناسی ارشد

شروع تحصیلات: ترم زمستانی ، ترم تابستان

دوره تحصیل: ۴ ترم ، ۱۲۰ واحد

زبان تحصیل: انگلیسی

شهریه: ندارد

شرایط پذیرش: مدرک کارشناسی ، مدارک لازم را مطابق آیین نامه امتحان

زیبا سازی مناطق شهری (TCR) یک برنامه کارشناسی ارشد بین رشته ای منحصر به فرد با تمرکز جدی بر توسعه شهری است. این دوره از مطالعه برای پاسخگویی به چالش های زیست محیطی ، اجتماعی ، تکنولوژیکی و اقتصادی پیش رو در حال تحول در شهرها و مناطق اروپایی طراحی شده است.

 

 

TCR از روش فنی پیشرفته و راه حل محور، پیروی می کند. بنابراین می توانید در این دوره بهره وری اقتصادی در یک شهر را درک کرده و نیازهای اجتماعی شهر را بشناسید. این برنامه به طور کامل به زبان انگلیسی تدریس می شود.

 

TCR یکی از معدود برنامه های جدید است که به منظور پاسخگویی به چالش های تأثیرگذار بر شهرها و مناطق اروپا طراحی شده است. با توجه به تمرکز مشخص پروژه محور این برنامه ، شما یک درک کامل و به روز از شهر خود را بدست می آورید و قادر خواهید بود از ابزارها و روش های مختلفی جهت ارائه راه حل هایی برای زیبا سازی شهرها و مناطق اروپایی استفاده کنید.

 

این دوره از مطالعه نه تنها رویکرد بین رشته است ، بلکه به خاطر پیوندهای محکم آن با باستان شناسی، معروف و شناخته شده بین دانشجویان می باشد.همانطور که در محتوای دوره ، ساختار ، کادر آموزشی و مشخصات دانشجویان دیده می شود، روش ها ، نگرش ها و مقادیر اساسی TCR نمایانگر یک دیدگاه منحصر به فرد به این رشته است.

ویژگی های دوره:

  • پویایی شهری در یک زمینه اروپایی·
  • راهنمایی معلمان و متخصصان اروپایی در طراحی و برنامه ریزی شهری ، برنامه ریزی منطقه ای ، مکانی و استراتژیک

اگر شما دارای مدرک لیسانس در طراحی شهری ، شهرسازی، مطالعات شهری ، برنامه ریزی فضایی ، برنامه ریزی منطقه ای ، معماری منظر ، معماری ، برنامه ریزی حمل و نقل ، مهندسی محیط زیست ، جغرافیای شهری ، اکولوژی شهری یا مدیریت شهری هستید این دوره مطالعه به خصوص برای شما مناسب خواهد بود.  

 

 

 

کارشناسی ارشد ژئوفیزیک کاربردی

 

 

اطلاعات اولیه برای این رشته:

مدرک تحصیلی: کارشناسی ارشد

شروع تحصیلات: ترم زمستانی

دوره استاندارد تحصیل: ۴ ترم ، ۱۲۰ واحد

زبان تحصیل: انگلیسی

شهریه: ندارد

شرایط پذیرش:

  • مدرک کارشناسی معتبر ، سایر مدارک لازم مطابق آیین نامه دانشکده
  • مهارت در انگلیسی

رشته  ژئوفیزیک کاربردی یک رشته مشترک بین سه دانشگاه RWTH Aachen University ، TU Delft و ETH Zürich می باشد.

 

نقاط قوت و تخصص های تکمیلی سه دانشگاه در برنامه دو ساله ترکیب شده است. در دوره های دانشگاههای دلفت ، زوریخ و آخن دانشجویان می توانند در زمینه های اکتشاف و مدیریت هیدروکربن (نفت خام ، گاز طبیعی و کربن) یا ژئوفیزیک زیست محیطی و مهندسی (از جمله اکتشاف و مدیریت منابع انرژی ژئوترمیک) تخصص کسب کنند. در نتیجه فارغ التحصیلان این برنامه تا حد امکان برای بازار کار بین المللی آماده می شوند.

 

 

 

کارشناسی ارشد سیستم های اجتماعی محاسباتی

 

اطلاعات اولیه  در مورد این رشته:

مدرک تحصیلی: کارشناسی ارشد

شروع تحصیل: ترم زمستانی ، ترم تابستان

دوره تحصیل: ۴ ترم ،۱۲۰ واحد

زبان  تحصیل:انگلیسی

شهریه :ندارد

شرایط پذیرش: مدرک کارشناسی معتبر ، سایر مدارک لازم مطابق آیین نامه دانشکده، مهارت در انگلیسی

 

جامعه ما با یک سرعت غیرقابل انفعال دیجیتالی شده است ، که چالش های جدیدی را برای ما نشان می دهد. تعداد بیشتری از داده ها با سنسورهای جدید و سیستم های هوش مصنوعی ضبط می شوند. این فرایند دیجیتالی شدن به ما امکان می دهد تا رفتارهای فردی ، سازمانی و اجتماعی را با وضوح بی سابقه و با دقت بسیار بالا اندازه گیری کنیم.

 

در دسترس بودن فرم های جدید داده ها و  افراد درون یک جامعه ، سازمان ها و جامعه را ملزم می کند تا با اثرات دیجیتالی شدن در زندگی روزمره ما ، با سیستم های اجتماعی و جامعه بزرگتر مقابله کنند.

 

 

این رشته از یک سو فرصت های اقتصادی و اجتماعی بزرگی را ارائه می دهد ، و از سوی دیگر بسیاری از مشکلات را نیز برای جامعه به وجود می آورد و ما مجبور می کند تا از سیستمهای پیچیده اجتماعی و دیجیتالی درک بهتری بدست آوردیم.

 

همچنین سؤالاتی را در مورد استفاده مسئولانه از داده های اشخاص، کنترل داده ها، اخلاق در جامعه ، مسئولیت اجتماعی در مورد داده ها و الگوریتم ها و اعتماد ما به سیستم های به اصطلاح محاسباتی اجتماعی را ارائه می دهد.

 

 

سیستمهای اجتماعی محاسباتی، سیستمهایی هستند که در آنها فرآیندهای اجتماعی و رویه ها و عملکردها به صورت دیجیتالی از طریق تعامل پویای الگوریتم ها و رفتارهای اجتماعی تولید می شوند. دوره کارشناسی ارشد مطالعه سیستم های اجتماعی محاسباتی در این زمینه متمرکز است و برنامه ای بی نظیر برای آینده می باشد.

 

 

این دوره آموزشی میان رشته ای شامل حوزه های IT ، علوم اجتماعی ، روانشناسی ، علوم شناختی و اخلاق است. این برنامه شما را در الگوریتم ها ، ساختار داده ها و روش های پردازش خودکار داده ها و همچنین در تئوری های تعامل اجتماعی در زمینه های فن آوری و مشکلات اخلاقی، آموزش می دهد. به شما درک عمیقی از پیشرفت سیستم های اجتماعی فنی یکپارچه و چالش های افراد و جامعه و پیامدهای اخلاقی که ممکن است داشته باشید، را ارائه می دهد.

 

 

محتوای برنامهدروس ابتدایی با شروع در ترم اول ، بنیادی نظری در زمینه های IT ، روانشناسی ، اخلاق و جامعه شناسی است. شما می توانید مهارتهای خود را با دوره های پیشرفته اضافی تقویت و توسعه دهید. در این دوره از تحصیل ممکن است یکی از دو تخصص را انتخاب کنید:

  • علوم داده های اجتماعی
  • نظریه ها و اخلاق اجتماعی

در ترم سوم ، در کنار یک پروژه کارشناسی ارشد دوره های پیشرفته را می گذرانید ، که می تواند یک تلاش انفرادی یا کار گروهی بین رشته ای باشد. سرانجام ، در ترم چهارم  کارآموزی دارید و پایان نامه کارشناسی ارشد خود را ارائه می کنید.

 

 

کارشناسی ارشد علوم شبیه سازی

 

 

اطلاعات اولیه در مورد این رشته:

مدرک تحصیلی: کارشناسی ارشد

شروع تحصیلات: ترم زمستانی

دوره تحصیل: ۴ ترم،۱۲۰واحد

زبان تحصیلی: انگلیسی

شهریه : ندارد

شرایط پذیرش:

مدرک کارشناسی معتبر ، سایر مدارک لازم مطابق آیین نامه دانشکده،تسلط به زبان انگلیسی

 

 

ساختار  برنامه(دوره) :

علوم شبیه سازی ( SiSc ) یک برنامه کارشناسی ارشد معتبر بین رشته ای است که به زبان انگلیسی برای فارغ التحصیلان دوره لیسانس علوم یا مهندسی ارائه می شود. این دوره توسط RWTH Aachen ارائه شده و توسط Forschungszentrum Jülich پشتیبانی می شود.

 

 

علوم شبیه سازی به معنای رشته هایی است که از یک سو با اصول اساسی روش شناختی و از سوی دیگر با کاربردهای شبیه سازی رایانه در علوم و مهندسی سر و کار دارند. با توجه به توسعه رایانه های با کارایی بالا و مدرن ، این رشته ها اهمیت بیشتری پیدا می کنند و اکنون نمایانگر سومین ستون تحقیق هستند که تکمیل کنند ه کارهای آزمایشگاهی و تئوری می باشند.موارد شناخته شده ای که در آنها از شبیه سازی های رایانه ای استفاده می شود ، به عنوان مثال می توان به تحقیقات آب و هوا ، علم مواد و بیوتکنولوژی اشاره کرد.

 

 

محتوای برنامهبرنامه کارشناسی ارشد چهار ترم طول می کشد و شامل دوره های اجباری و انتخابی و پایان نامه کارشناسی ارشد کتبی است. در دوره های اجباری دانشجویان دانش پایه و اولیه را کسب می کنند که به آنها این امکان را می دهد تا با مشکلات در زمینه علوم شبیه سازی سریع برخورد کنند. به منظور آماده سازی موثر برای کار تحقیقاتی ، دانشجویان این امکان را دارند که بعد از نیمسال اول روی شبیه سازی های مهندسی یا فیزیک تمرکز کنند.

 

 

 

کارشناسی ارشد فیزیک

 

اطلاعات اولیه  برای این رشته :

مدرک تحصیلی: کارشناسی ارشد علوم

شروع تحصیلات: ترم زمستانی ، ترم تابستان

دوره استاندارد تحصیل: ۴ ترم ، ۱۲۰واحد

زبان تحصیل: انگلیسی

شهریه: ندارد

شرایط پذیرش:

مدرک کارشناسی معتبر ، سایر مدارک لازم مطابق آیین نامه دانشکده مهارت در انگلیسی

 

ساختار:

دپارتمان بزرگ فیزیک در دانشگاه های مربوطه، متشکل از پژوهشکده های مختلف ، انواع متنوعی از دوره های اصلی و تخصصی کارشناسی ارشد و فرصتی برای شرکت در تحقیقات با کیفیت بالا را در بهترین دانشگاههای فنی آلمان ارائه می دهد.

 

 

گروه های تحقیقاتی در گروه فیزیک دارای شبکه های بین المللی قوی هستند. به همین دلیل تجربه بین المللی فارغ التحصیلان دانشگاههای آلمان، بسیار مهم و معتبر است.همچنین همکاری با گروه های تحقیقاتی بین المللی در طول پایان نامه کارشناسی ارشد ،فرصت های متنوعی را برای تجربیات بین المللی ارائه می دهد.

 

 

کارشناسی ارشد مدیریت پایدار آب و انرژی

 

 

اطلاعات اولیه در مورد این رشته:

مدرک تحصیلی: کارشناسی ارشد علوم

شروع تحصیلات: ترم زمستانیدوره تحصیل: ۴ ترم،۱۲۰واحد

زبان تحصیل: انگلیسی

شهریه: ندارد

شرایط پذیرش:

مدرک کارشناسی معتبر ، سایر مدارک لازم مطابق آیین نامه دانشکده مهارت در انگلیسی

ساختار:

تامین دائمی آب و انرژی یکی از چالش های بزرگ جهانی زمان ما است. در نتیجه ، پیوند انرژی-آب ، که به بخشهای مختلف ارتباط پیدا می کند ، اهمیت فزاینده ای پیدا می کند.

 

دانستن رابطه بین آب و انرژی و توزیع – هر دو ستون پایداری – لازم است تا دیدگاه های علمی مختلفی به هم متصل شود. با در نظر گرفتن وابستگی های پیچیده (جدا از منابع فردی) جنبش آب و انرژی به عنوان عنصر اصلی مهم توسعه پایدار اهمیت می یابند.

 

این رشته یک برنامه بین رشته ای است که رشته هایی از مهندسی انرژی ، عمران و محیط زیست ، جغرافیا ، تجارت و اقتصاد و علوم اجتماعی را در اختیار دارد. دانش آموزان مهارت های تجزیه و تحلیل ، روش ، راه حل و ارزیابی تخصصی را در زمینه های مدیریت آب و انرژی کسب می کنند.

 

 

علاوه بر این ، این دوره از آموزش مهارت های بین رشته ای ، مانند توانایی تأمل انتقادی نوآوری ها در یک زمینه جهانی و مستقل کار و تحقیق را آموزش می دهد.

 

این وسعت فنی به فارغ التحصیلان این امکان را می دهد تا فارغ التحصیلان در زندگی حرفه ای خود با چالش های پیچیده و جهانی روبرو شوند که از نظر علمی ، فناوری و اجتماعی دارای اهمیت است. هدف این برنامه ، واجد شرایط بودن نسل جدید مهندسین با مسئولیت اجتماعی است که در شکل گیری توسعه جهانی و پایدار نقش دارند.

 

محتوای برنامه تحصیلیدیدگاه میان رشته ای دانشجویان از ترم اول تا آخر با دقت طراحی شده است. این برنامه با واحدهای بین رشته ای آغاز می شود ، سپس انتقال به مدیریت آب به حوزه مدیریت انرژی در خارج از کشور ، مرتبط می شود و در ترم آخر به آب و انرژی به پایان می رسد. دانشجویان در طول این ترم نیز یک مقاله تحقیقاتی مستقل را تکمیل می کنند.

 

 

 

کارشناسی ارشد مهندسی برق ، فناوری اطلاعات و مهندسی کامپیوتر

 

 

اطلاعات اولیه برای این رشته:

مدرک تحصیلی: کارشناسی ارشد

شروع تحصیلات: ترم زمستانی ، ترم تابستان

دوره تحصیل: ۴ ترم،۱۲۰ واحد

زبان تحصیل: انگلیسی

شهریه:ندارد

شرایط پذیرش:

مدرک کارشناسی معتبر ، سایر مدارک لازم مطابق آیین نامه دانشکده، مهارت در انگلیسی

 

ساختار:

مهندسی برق و فناوری اطلاعات با نوآوری های فنی آن تا حد زیادی در زندگی روزمره ما تأثیر می گذارد. تلفن های همراه ، میکروچیپ ها ، باتری برای اتومبیل های برقی ، کنترل ربات ها ، منابع انرژی در نیروگاه های بادی یا فشرده سازی داده های هوشمند هنگام انتقال تصویر ، همه تجهیزات و قطعات یا فرایندهایی هستند که با کمک مهندسی برق و فناوری اطلاعات اختراع شده اند.

 

هدف از این دوره تحصیلی، آموزش مهندسین با مهارت و مسئول در زمینه های مدیریت در تدریس ، تحقیق ، صنعت و جامعه در زمینه مهندسی برق ، فناوری اطلاعات و مهندسی کامپیوتر است.

 

 

 

کارشناسی ارشد مهندسی خودرو

 

کارشناسی ارشد مهندسی خودرو

 

اطلاعات اولیه برای این رشته:

مدرک تحصیلی: کارشناسی ارشد

شروع تحصیلات: ترم زمستانی دوره تحصیل: ۳ ترم ، ۹۰واحد

زبان تحصیل : انگلیسی

شهریه: ندارد

شرایط پذیرش:

مدرک کارشناسی معتبر ، سایر مدارک لازم مطابق آیین نامه دانشکده،مهارت در انگلیسی

 

ساختار:

در این رشته به دانشجویان اصول اولیه فن آوری و دانش در زمینه ساخت و توسعه خودروهای مسافری و وسایل نقلیه تجاری و به صورت اختیاری موتورسیکلت ها و خودروهای خارج از بزرگراه را آموزش می دهد که شامل طراحی فنی وسایل نقلیه با توجه به نیازهای بازار ، می باشد. ماژول های دوره شامل کلیه قسمت های اصلی خودرو مانند شاسی ، بدنه ، رانندگی ، ایمنی ، سیستم های کمک راننده و سایر موارد هستند.

 

فارغ التحصیلان در زمینه های فن آوری مربوطه مانند پویایی وسیله نقلیه ، راندمان انرژی ، آکوستیک ، مکاترونیک و دوام ماهر خواهند شد.

 

 

 

کارشناسی ارشد مهندسی زیست پزشکی

 

کارشناسی ارشد مهندسی زیست پزشکی

 

اطلاعات اولیه برای این رشته:

مدرک تحصیلی: کارشناسی ارشد علوم

شروع تحصیلات: ترم زمستانی دوره تحصیل: ۴ ترم ۱۲۰واحد

زبان تحصیل : انگلیسی

شهریه : ندارد

شرایط پذیرش:

مدرک کارشناسی معتبر ، سایر مدارک لازم مطابق آیین نامه دانشکده مهارت در انگلیسی

 

مهندسی پزشکی در  آلمان یکی از رشته های دانشگاهی مطرح در کشور آلمان می باشد که فارغ التحصیلان آن از بازار کار بسیار خوبی برخوردار خواهند بود. به عبارتی کشور آلمان مهد رشته مهندسی پزشکی م یباشد.

 

در این دوره ، داوطلبان اطلاعات ، مهارت ها و روش های پیشرفته ای را در زمینه مهندسی زیست پزشکی بدست می آورند و به این ترتیب آنها را به صلاحیت علمی بالاتر و استقلال در این زمینه می رساند.  محتوای دوره بین دانشکده های ریاضیات ، علوم کامپیوتر و علوم طبیعی ، دانشکده مهندسی مکانیک ، دانشکده مهندسی برق و فناوری اطلاعات و دانشکده پزشکی مشترک می باشد که به طور خاص برای این دوره تحصیلی طراحی شده اند.

 

 

 

 

کارشناسی ارشد مهندسی سیستم های نرم افزار

کارشناسی ارشد مهندسی سیستم های نرم افزار

 

 

اطلاعات اولیه برای این رشته:

مدرک تحصیلی: کارشناسی ارشد

شروع تحصیلات: ترم زمستانی

دوره تحصیل: ۴ ترم ،۱۲۰واحد

زبان تحصیل : انگلیسی

شهریه : ندارد

شرایط پذیرش:

مدرک کارشناسی معتبر ، سایر مدارک لازم مطابق آیین نامه دانشکده،تسلط به زبان انگلیسی

 

ساختار:

در حالی که یک مدرک لیسانس در علوم کامپیوتر به طور معمول یک فرد را برای شرکت در پروژه های بزرگ نرم افزاری واجد شرایط می کند ، کارشناسی ارشد مهارت های لازم برای رهبری و هدایت یک گروه توسط یک فرد را فراهم می کند.

 

 

انتظار می رود فارغ التحصیلان برنامه مهندسی سیستم های نرم افزاری، از نظر فنی مبتکرانه عمل کرده و به عنوان سازنده و رهبر یک سیستم کار کنند و پروژه های بزرگی را مدیریت کنند.

 

 

این رشته بر طراحی و اجرای سیستم های نرم افزاری پیچیده ، از جمله تعبیه آنها در سیستم های فنی و اجتماعی و فنی متمرکز است.

 

دانشجویان دانش خود را در زمینه های نظری ، عملی و کاربردی علوم کامپیوتر به دست می آورند که به آنها امکان می دهد به سرعت با تغییرات مداوم در این زمینه پر سرعت سازگار شوند. این رشته شامل زمینه های مبانی نظری مهندسی سیستم های نرم افزاری ، ارتباطات ، مدیریت داده و اطلاعات ، علوم رایانه ای کاربردی و مهندسی نرم افزار است.

 

دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد کشور آلمان مجوز کار در محدوده ای ۲۰ ساعته بصورت هفتگی دارا می باشند و میانگین حقوق این افراد حدودا بین ۸ تا۱۰ یورو به ازای هر ساعت می باشد که که مجموع درآمدهای حاصله از کار دانشجویی میتواند براحتی هزینه های زندگی و تحصیل فرد را در یک سال پوشش دهد

 

کارشناسی ارشد هنرهای زیبا

 

کارشناسی ارشد هنرهای زیبا

 

کارشناسی ارشد هنرهای زیبا (یا MFA) یکی از رشته های مقطع کارشناسی ارشد است که برای تکمیل برنامه تحصیلی در یکی از حوزه های خلاق هنری، مانند هنرهای تجسمی، صنایع دستی، هنرهای نمایشی، نویسندگی خلاق، عکاسی، سرامیک، رقص، منسوجات، طراحی گرافیک، تئاتر و یا فیلمسازی در بسیاری از دانشگاههای آلمان برگزار می شود.

 

برنامه های ارائه شده در دوره کارشناسی ارشد MFA بر کاربرد عملی رشته یا صنعت مورد مطالعه تاکید دارد

 

به طور معمول، کارشناسی ارشد هنرهای زیبا همراه با یک پروژه پایان نامه معرفی می شوند که می تواند به شکل یک هنرنمایه، نشر اثر یا اجرا، ارائه شوند. تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد هنرهای زیبا درهای حرفه ای متعددی را به روی دانش آموختگان این رشته ها می گشاید و به عنوان یک درجه تحصیلی عالی، دانشجویان را برای تدریس موضوعی در سطح دانشگاه واجد شرایط می سازد.

 

مدت زمانی که طول می کشد تا دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد هنرهای زیبا، بتوانند این مقطع تحصیلی را با موفقیت به پایان رسانند، دو تا سه سال است که به دلیل ماهیت عملی و کاربردی MFA تا حدودی از متوسط طول برنامه کارشناسی ارشد بیشتر است.

 

در طول دوره برنامه MFA، دانشجویان آثار بسیاری را در حوزه هنر یا صنایع دستی خلق می نمایند. دانشجویان کارشناسی ارشد MFA در راستای توسعه و بهبود کار خود با بازخوردهای نقدگرایانه سازنده که اساتید و هم کلاسی های آنان ارائه می نمایند، پرورش یافته و پیشرفت می کنند.

 

بازخوردها اغلب در گروه های نقد و بررسی ارائه می شود، جایی که سایر دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد هنرهای زیبا و اساتید مربوطه حضور دارند.

 

 

هزینه تحصیل در دانشگاههای آلمان و اخذ درجه کارشناسی ارشد هنرهای زیبا، معمولا رایگان است و در برخی از دانشگاههایی که شهریه دارند، از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متفاوت است و بستگی به دانشگاه مورد نظر شما برای ادامه تحصیل دارد.

 

 

دانش آموختگان دوره های هنرهای زیبا در خواهند یافت که فرصت های شغلی پیش روی آنها بسیار افزایش می یابد و به همین ترتیب دستمزد آنها در مراحل آغازین کار نیز ممکن است بالاتر رود. پس از فراغت از تحصیل، دانش آموختگان MFA خود اساتید، هنرمندان، کارآفرینان، نوازندگان، بازیگران، صنعتگران، تولید کنندگان، مدیران، نویسندگان، عکاسان،و یا مدیران آینده خواهند بود.

 

 

برترین دانشگاه های هنر آلمان که مورد تایید وزارت علوم نیز هستند:

 

.Universitat der Kunste Berlin

.Hochschule für Künste Bremen

  1.  Kunstakademie Düsseldorf

Folkwang Universität der Künste

Hochschule für Grafik und Buchkunst Leipzig

Hochschule für Musik Franz Liszt Weimar

Kunsthochschule Mainz

Akademie der Bildenden Künste München

Akademie der Bildenden Künste Nürnberg

Staatliche Kunstschule für Textilindustrie Plauen

Staatliche Akademie der Bildenden Künste Stuttgart

Bauhaus-Universität Weimar

دانشگاه گوتینگن

مطالعات انگلیسی (MA)

دانشگاه توبینگن

سیاست و جامعه‌شناسی تطبیقی و خاورمیانه

تاریخ و اقتصاد (MA)

دانشگاه بای‌رویت

دانشگاه علوم کاربردی SRH برلین

تئوری حقوقی

مدیریت بین‌الملل و خلاقانه (MA)

دانشگاه گوته

دانشگاه علوم کاربردی دارمشتات

دانشگاه لونبورگ

مدیریت انیمیشن و بازی (MA)

مدیریت فرهنگی و هنری (MA)

 

دانشگاه‌های آلمان همچنین علاوه بر رشته‌های فوق رشته‌های دیگری را نیز ارائه می‌دهند که برخی از آنها عبارتند از: تاریخ و موسیقی شناسی، تاریخ آلمان-فرانسه، حقوق بین‌الملل، مدیریت طراحی خلاقانه، طراحی تصویری، فضاهای رسانه و عکاسی.

 

کارشناسی ارشد علوم( MS)

با توجه به پیشینه و تاریخ آلمان متوجه خواهیم شد که این کشور، مهد اختراعاتی نظیر ماشین چاپ،موتور دیزل،چراغ بونزن، ، لنز چشم، میکروفون و… بوده است. در واقع آلمان از سال‌ها پیش بدنبال پیشرفت و تحقیقات در زمینه های مهم از جمله علوم است. بر همین اساس کارشناسی ارشد علوم و یا همان MS انتخابی مورد علاقه در میان دانشجویان به تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد می باشد.

 

رشته های کارشناسی ارشد در زمینه کارشناسی ارشد علوم( MS)

دانشگاه آخن

متدهای پیشرفته محاسباتی در مهندسی عمران

دانشگاه فنی مونیخ

مهندسی مغز و اعصاب

علوم زیست پزشکی

دانشگاه گوتینگن

تولید محصول

دانشگاه فنی برلین

مهندسی آب

علوم زیست پزشکی

دانشگاه گوتینگن

تولید محصول

علوم زیست پزشکی

دانشگاه گوتینگن

تولید محصول

علوم شناختی

بازرگانی

دانشگاه فنی برلین

مهندسی آب

دانشگاه فنی برلین

مهندسی آب

دانشگاه اوسنابروک

مدیریت منابع پایدار

دانشگاه علوم کاربردی هامبورگ

مهندسی پزشکی

دانشگاه فرایبورگ

دانشگاه بن

در آلمان مؤسسات آموزشی به گونه‌ای طراحی می شود که هر رشته تحصیلی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری با بازرگانی در ارتباط باشد. در اینجا رشته‌های مربوط به زمینه بازرگانی را به همراه نام دانشگاه‌هایی که آنها را ارائه می‌دهند ارائه مید هیم:

کارآفرینی، فناوری دیجیتال، مدیریت اجرایی کسب و کار

دانشگاه علوم کاربردی برمن

مدیریت اجرایی کسب و کار

MBA در مدیریت پایدار

مدیریت اجرایی کسب و کار در خلاقیت و ساخت بیزینس

دانشگاه توبینگن

مدرسه اروپایی مدیریت و فناوری برلین

مدیریت اجرایی کسب و کار

دانشگاه کلن

دانشگاه فنی مونیخ

حسابداری و امورمالی

دانشگاه علوم کاربردی فرانکفورت

مدیریت گردشگری و دانش و هنر خلبانی

دانشگاه علوم کاربردی مونیخ

مدیریت جهانی

 

دانشگاه‌های آلمان رشته‌های دیگری را در مقطع کارشناسی ارشد ارائه می‌دهند که برخی از آنها عبارتند از:

کارشناسی ارشد اقتصاد علوم بهداشتی و مدیریت مراقبت‌های درمانی

کارشناسی ارشد مشاوره و مدیریت فناوری اطلاعات

کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی کسب و کار

کارشناسی ارشد ریاضیات کسب و کار

کارشناسی ارشد امور مالی

کارشناسی ارشد اقتصاد کارآفرینی

کارشناسی ارشد مدیریت یکپارچه

کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار

کارشناسی ارشد علم داده‌ها و کسب و کار دیجیتال

محبوبترین رشته های کارشناسی ارشد در آلمان:

هوش مصنوعی، مهندسی کامپیوتر، مهندسی خودرو، مهندسی مکانیک، مهندسی پزشکی، علوم اعصاب (نوروساینس)، نوروساینس و نانو مواد.

 

نکاتی درباره رشته های کارشناسی ارشد در آلمان

به منظور تحصیل در هرکدام از رشته های کارشناسی ارشد در آلمان باید تمامی معیارهای اولیه برای پذیرش را داشته باشید که البته ممکن است هرکدام از دانشگاه‌ها شرایط دیگری را نیز اضافه کنند. در ادامه به نکاتی درباره معیارهای پذیرش رشته های کارشناسی ارشد در این کشور خواهیم پرداخت.

  • پیش از تقاضا برای دریافت پذیرش در یکی از رشته های کارشناسی ارشد در آلمان باید مقطع کارشناسی را به اتمام برسانید.
  • یکی دیگر از الزامات برای اخذ پذیرش، گذراندن آزمون‌های بین‌المللی نظیر TOEFL، IELTS، GRE، GMAT (بر اساس نیاز رشته موردنظر) است.
  • افرادی نیز که تمایل به دریافت پذیرش در رشته‌های آلمانی-زبان دارند باید آزمون‌های TestDaF یا DSH را بگذرانند. TestDaF با نمره ۴ نیز موردقبول تمامی دانشگاه‌های سراسر آلمان است که با داشتن آن و دیگر مدارک موردنیاز به راحتی می‌توان پذیرش را دریافت کرد.

ارزشیابی آنلاین تحصیلی (بدون هزینه)

4 پاسخ

  1. سلام .من کل مقاله رو خوندم ولی باز هم یه سوال دارم ، اینکه با مدرک تافل هم می شود در اروپا و به خصوص المان تحصیل کرد ؟چون بیشتر صحبت از ایلتس شده . و اگر مورد قبول است از چه نمره ای قابل قبول است . و موقع پذیرش حداکثر چه مدت از اخذ مدرک گذشته باشد؟؟

  2. سلام من کارشناسی دبیری فیزیک از دانشگاه الزهرا دارم. ایا میتونم توی المان ارشد مدیریت بخونم؟و معدل کارشناسیم ۱۶٫۰۱ است.سطح زبان انگلیسی خوبی دارم ولی المانی رو تازه شروع کردم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تحصیلی رایگان