موسسه آبادانی سروش دانش

بیمه‌درمانی برای دانشجویان در آلمان

بیمه
بیمه‌درمانی برای دانشجویان در آلمان

 

 

کشور آلمان مراقبتهای پزشکی بسیار خوبی دارد که متشکل از شرکت های بیمه سلامت دولتی و شرکت بیمه های سلامت خصوصی است.و به  طور اجباری همه ی افراد باید بیمه درمانی را داشته باشند و یکی از لازمه های ثبت نام در دانشگاه داشتن بیمه درمانی است.اگر می خواهید در آلمان تحصیل کنید، در هر صورت به بیمه درمانی نیاز دارید. بدون آن، دانشجویان بین المللی مجاز به ثبت نام در دانشگاه نیستند. بیمه درمانی تضمین می کند که در صورت بروز حادثه یا بیماری، هزینه های درمان پزشکی و داروها به صورت خصوصی پرداخت نشود. و این بیمه برای همه اجباری است. به طوری که دانشجویان بین المللی هنگام ثبت نام در دانشگاه  یکی از مدارک ضروریشان ، مدرک اثبات عضویت در یکی از بیمه های درمانی مورد تایید آلمان است.

 

بنابراین اگر قصد دارید حتی یک دوره کارآموزی را هم  در آلمان بگذرانید، موظف به گرفتن بیمه درمانی آلمان هستید. حتی کسانی هم که در یک دوره مقدماتی زبان یا کالج دانشگاهی شرکت می کنند باید بیمه درمانی را داشته باشند.

از آنجایی که آلمان با کشورهای عضو اتحادیه اروپا و  منطقه اقتصادی اروپا قرارداد بیمه درمانی منعقد کرده است، دانشجویان میتوانند برای درمان های ضروری پزشکی (درمان اورژانس) در طول اقامت خود در این کشور ها از بیمه درمانیشان استفاده کنند. به طوری که شما می توانید بیمه خود را توسط یک شرکت بیمه درمانی در آلمان به رسمیت و تایید برسانید.و کارت بیمه سلامت اروپاEHIC را نیز دریافت کنید. با بیمه ی درمانی اروپایی اصطلاحا EHIC دانشجویان میتوانند در اکثر کشورهای حوزه های اروپا از خدمات درمانی استفاده کنند.

 

 

اگر شما دارای بیمه درمانی در کشور خود هستید ولی این بیمه در آلمان به رسمیت شناخته نمیشود باید خود را در شرکت های بیمه ای آلمان مجددا بیمه کنید. شرکت های بیمه سلامت به طور قانونی در آلمان موظفند به دانشجویان تا سن ۲۹ سالگی یا اینکه تا پایان ترم ۱۴ تعرفه مطلوبی جهت پوشش بیمه درمانی ارائه دهند. تعرفه برای دانشجویان به طور متوسط حدود ۱۱۰ یورو در ماه است و تا پایان سال ۲۹ زندگی یا ترم ۱۴ در دسترس است.

 

اما به طور کلی تعرفه ها در شرکت های مختلف تا حدودی متفاوت است. تعداد زیادی شرکت های بیمه سلامت دولتی در آلمان وجود دارند که شما می توانید از  آنها بیمه نامه بگیرید. مراقبت های اولیه در همه انها همیشه یکسان است. و تفاوت قیمت در خدمات اضافی است که بیمه ارائه میدهد. شرکتهای بیمه  هزینه های ویزیت پزشک ، درمان بیماری، درمان پس از تصادف و داروها  را پوشش می دهند. و همچنین بستری عمومی نیز تحت پوشش بیمه درمانی قرار می گیرد.

 

بیمه سلامت دولتی شامل این موارد است : درمان پزشکی، درمان دندان پزشکی، دارو و وسایل کمکی در حال درمان، تخفیف دارو، بانداژ، درمان بیمارستانی، توانبخشی، بارداری و زایمان. و اما این خدمات در بیمه های خصوصی کمتر است

 

دانشجویان میتوانند به انتخاب خود یکی از بیمه های درمانی را انتخاب کنند یا بیمه درمانی خصوصی و یا بیمه درمانی دولتی، اما در هنگام انتخاب هر کدام از این بیمه ها باید به شرایط موجود توجه کرد که در ادامه با آن آشنا خواهید شد.

از جمله از بیمه های دولتی شامل موارد زیر میشود که اکثرا هم به صورت آنلاین میتوانید درخواست دهید و سپس بیمه مورد نظر خود را دریافت کنید

 

از جمله معروف ترین آنها شامل:

AOK

TK

BARMER

DAK

HEK

KKH

IKK

 

سیستم بیمه دولتی آلمان یکی از بهترین های دنیا است و بالای هفتاد میلیون نفر از جمعیت این کشور از بیمه دولتی استفاده می کنند.در حالت عادی اگر حقوق یک نفر زیر ۶۲۵۵۰ یورو در سال باشد داشتن بیمه دولتی اجباری است. این بیمه از طریق حدود ۱۰۸ شرکت ارائه می شود.

 

همچنین  بیمه درمانی یکی از مدارک ضروری برای درخواست و تمدید اقامت در کشور آلمان است. اما مشکل این جا است که افراد از جمله بورسیه شدگان ، دانشجویان کلاس زبان و همچنین دانشجویان مقطع کالج  و افراد بالای ۳۰ سال نمی توانند از بیمه های دولتی استفاده کنند و به علاوه بیمه های خصوصی هم فقط افرادی را بیمه میکنند که اقامت دائمی داشته باشند و افراد با اقامت موقت را بیمه نمی کنند. و در این شرایط بیمه ی مسافرتی طولانی مدت برای این افراد توصیه میشود و  قانونگذار به شرکت های بیمه گذار مسافرتی اجازه میدهد تا برای افرادی که اقامت محدود دارند و جزو این گروه از افراد هستند بیمه ی مسافرتی طولانی مدت تا قرار داد ۵ سال را به انها ارائه دهند. و همچنین  دانشجویان باید این را در نظر بگیرند که بیمه ی دانشجویی با پایان دوره ی دانشگاه به پایان میرسد (حدااکثر در پایان ترمی که در آن به سن ۳۰ سالگی میرسید به پایان میرسد)

 

و موضوع مهم دیگری که دانشجویان باید در نظر بگیرند  این است که اگر شما قبل از شروع ترم(معمولا یک اکتبر و یک آوریل) به آلمان رسیده اید باید برای این دوره قبل از شروع دانشگاه بیمه ی مهمان را درخواست دهید چون فعلا دانشجو محسوب نمیشوید و نمیتوانید بیمه دانشجویی را دریافت کنید  .

 

شرایط های مختلف بیمه

در سیستم دانشجویی بیمه بستگی به سن شما دارد. بالای سی سال داشته باشید باید به سراغ یک سری بیمه های خصوصی بروید که مبلغی حدود ۳۰ تا ۴۰ یورو پرداخت می کنید. ولی مزایای بالایی ندارد اما کار شما را راه می اندازد.و همچنین اگر دانشجوی کلاس زبان هستید متاسفانه نمیتوانید از بیمه سلامت دولتی استفاده کنید و در این شرایط باز هم باید سراغ بیمه های سلامت خصوصی بروید.و اما در شرایطی که دانشجو باشید و با خانواده تان در آلمان ساکن باشید و به علاوه سن کمتر از ۲۵ سال را داشته باشید میتوانید تحت پوشش بیمه سلامت خانواده تان بمانید و نیاز به گرفتن بیمه درمانی جدید نیست.

 

اگر جزئ هیچ کدام از این شرایط نباشید میتوانید سراغ بیمه های دولتی برود که یکی از بهترین آنها تکا و آ او کا میباشند. که مبلغی حدود ۱۰۵ تا ۱۰۸ یورو درخواست کننده به طور ماهیانه باید پرداخت کند. و این یک بیمه درمانی کامل است به گونه ای که دانشجو در کلینیک و بیمارستان هیچ هزینه ای پرداخت نمی کند. و به طور کامل خدمات درمانی را دریافت می کنید.و این خدمات حتی شامل هزینه های دندانپزشکی هم میشود در صورتی که در بیمه های خصوصی این شرایط نیست.در هنگام عضویت در این بیمه کارتی شبیه عابر بانک دریافت می‌کنید که با استفاده از آن از خدمات درمانی بدون پرداخت هزینه  میتوانید استفاده کنید

 

وقتی زیر سی سال داشته باشید ماهیانه برای این بیمه ها مبالغ ذکر شده را باید پرداخت کنید

Tk: 111.44

Aok :115.20

Barmer: 113.70

Dak: 112

اما اگر بالای سی سال دارید و دانشجو هستید می توانید از همین چهار شرکت بیمه دولتی برتر استفاده کنید ولی پرداختی شما خیلی افزایش پیدا می کند به همین دلیل اکثر افراد ترجیح می دهند بیمه خصوصی را دریافت کنند.

Ta :210.56

Aok :216.04

Barmer :213.85

 

 

قوانین مهم در بیمه درمانی

اگر زیر سی سال سن داشته باشید و چهارده ترم دانشجو بوده باشد فرقی نمی کند این چهارده ترم را کجا تحصیل کرده باشید در ترم پانزده شما دیگر از نظر شرکت بیمه آلمان دانشجو محسوب نمی شوید و در شروع ترم پانزده شما دیگر اجازه استفاده از این بیمه های دانشجویی را ندارید و باید از بیمه خصوصی استفاده کنید.به همین دلیل در هنگام درخواست بیمه، یکی از مدارک مورد نیاز ترجمه تمام مدارک تحصیلی تان هست. و فرقی نمی کندبه زبان  آلمانی یا انگلیسی شده باشد.

 

انواع بیمه در آلمان و سهم های پرداختی به تفکیک :

 

نوع بیمه  سهم بیمه درمانی     سهم بیمه مراقبتی    کل در هر ماه

HKK        ۷۹/۹۴     ۲۲/۹۴     ۱۰۲/۷۲

IKK-GESUND PLUS            ۸۱/۳۷     ۲۲/۹۴     ۱۰۴/۳۰

BKK FIRMUS       ۸۰/۱۶     ۲۲/۹۴     ۱۰۳/۱۰

BKK VERKEHRSBAU UNION(VBU)              ۸۶/۶۳     ۲۲/۹۴     ۱۰۹/۵۴

SALUS BKK          ۸۷/۷۶     ۲۲/۹۴     ۱۱۰/۶۹

TECHNIKER KRANKEUKASSE        ۸۲/۱۲     ۲۲/۹۴     ۱۰۵/۰۵

BIG DIREKT GESUND        ۸۴/۳۷     ۲۲/۹۴     ۱۰۷/۳۱

RTV BKK               ۸۳/۶۲     ۲۲/۹۴     ۱۰۶/۵۶

SBK-SIEMENS BKK            ۸۶/۶۳     ۲۲/۹۴     ۱۰۹/۵۷

BARMER               ۸۵/۱۳                     ۱۰۸/۰۶

BKK MOBIL OIL  ۸۴/۳۷                     ۱۰۷/۳۴

ENERGIE-BKK     ۸۵/۷۳                     ۱۰۸/۰۶

HEIMAT KRANKENKASSE              ۸۵/۱۳                     ۱۰۸/۰۶

KKH KAUFMANNISCHE KRANKENKASSE 88/73                     ۱۱۱/۰۷

BKK GILDEMISTER SEIDENSTICKER            ۸۵/۱۳                     ۱۰۸/۰۶

PRONOVA BKK  ۸۵/۸۸                     ۱۰۸/۸۱

KNNAPPSCHAFT               ۸۵/۷۳                     ۱۰۸/۰۶

BKK PR VITA       ۸۶/۶۳                     ۱۰۹/۵۷

NOVITAS BKK    ۸۶/۶۳                     ۱۰۹/۵۷

IKK classic           ۸۴/۳۷                     ۱۰۷/۳۷

Bkk pfalz              ۸۷/۳۸                     ۱۱۰/۳۲

Dak-gesundheit               ۸۸/۱۳                     ۱۱۱/۰۷

Viactiv krankenkase       ۸۵/۸۸                     ۱۰۸/۸۱

 

 

 

همه بیمه ها در ارائه خدمات اولیه مثل ویزیت پزشک و خرید دارو و آزمایش و غیره تقریبا یکسان هستند. و تنها تفاوت عمده بیمه ها در قسمت خدمات اضافی است که ارائه می دهند.و اما مهمترین موضوعی که در هنگام انتخاب بیمه باید در نظر گرفته شود نیاز های درمانی است که درخواست کننده به ان ها نیاز دارد مانند جرم گیری دندان و یا حتی طب سوزنی و …

 

خلاصه ای از ویژگی های تعدادی از بیمه های درمانی

Bkk  ۲۴

یکی از ارزانترین و مقرون به صرفه ترین بیمه ها  است

 

Barmer

بهترین بیمه برای خانواده است. چون وقتی همسر و فرزندی دارید لازم نیست برای تک تک افراد حق بیمه پرداخت کنید با عضویت یک نفر کل خانواده را بیمه می کنید.

 

تحت چه شرایطی متقاضی  متواند بیمه خصوصی را دریافت کند

۱-وقتی که دانشجو باشید و سن بالای سی سال را داشته باشید (اگر کمتر از ۳۰ سال دارید نمیتوانید از بیمه خصوصی استفاده کنید)

۲- وقتی که فرد کار مستقل دارد واصطلاحا خودکفا است و خود فرد حق بیمه را پرداخت میکنید،در این شرایط باید از بیمه خصوصی استفاده کند

۳- وقتی که  درآمد سالیانه شما بالای ۶۲ هزار یورو باشد می توانید بیمه خصوصی را انتخاب کنید( این درآمد قبل از کسر مالیات باشد)

 

بیمه های خصوصی معروف ( این قیمت های پایه هستند)

HenseMarkur

حق عضویت از ۲۸ یورو شروع میشود

EduCare24

حق عضویت از ۳۳ یورو شروع میشود

Mavisa

حق عضویت از ۳۰ یورو شروع میشود

بیمه های خصوصی خیلی متنوع هستند و هزینه آنها خیلی متفاوت است و می توانند از ۲۸ یورو در ماه شروع شود تا ۲۰۰۰ یورو در ماه

 

دو گروه از بیمه های خصوصی که طرفدار بیشتری را دارند:

https://www.mawista.com

https://www.care_concept.de

 

لینک های پرطرفدار ترین بیمه های سلامت :

 

بیمه خصوصیcare concept: http://www.care_concept.de/krankenversichervny

بیمه خصوصی: mawista

http://www.mawista.com/ krankenversichervny

AOK:

http://www.aok.de/pk/nordost/inhait/

TK:

http://www.tk.de/techniker/leistvrge

موضوع جالبی که بیمه های درمانی در قانون خود دارند این است که اگر شما ورزشکار باشید  و باشگاه بدنسازی بروید وهمچنین  تغذیه مناسبی را داشته باشید می توانید از بعضی از شرکتهای بیمه درمانی سالیانه مبلغی بین   ۱۰۰تا ۵۰۰ یورو از بیمه حتی پس بگیرید.

 

 

جهت تحصیل رایگان در المان با ما تماس بگیرید. ما همواره در کنار شما هستیم تا تحصیل در المان برایتان آسان شود

ارزشیابی آنلاین تحصیلی (بدون هزینه)

3 پاسخ

  1. سلام ممنون از سایت خیلی عالیتون.مرسی
    با بیمه درمانی کلیه هزینه های درمان کاملا رایگان میشه؟؟

  2. سلام و عرض ادب
    ممنون از مطالب مفیدتون.
    مشاوره حضوری هم دارید؟هزینه مشاوره رو هم اگه میشه اعلام کنید.ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تحصیلی رایگان