موسسه آبادانی سروش دانش

دانشگاههای آلمان

دانشگاه های آلمان
دانشگاهها و مراکز آموزش عالی آلمان

 

دانشگاه های المان

انواع دانشگاههای آلمان

کشور آلمان دارای بیش از ۴۰۰ دانشگاه، موسسه و مراکز آموزشی دولتی و غیر دولتی است که ما در این مقاله نام آنها را به همراه وب سایت رسمی دانشگاه برای شما می آوریم.

سیستم آموزشی آنها گاها” با هم متفاوت است ولی در اصول و قوانین آموزشی از قوانین و استاندارهای کلی آموزش موجود در آلمان و یا دنیا، تبعیت می کنند.

در آلمان چند نوع مرکز آموزشی وجود دارند. دانشگاهها، هوخشوله ها، فاخوخ شوله ها و مراکز آموزشی آوسبیلدونگ. دانشگاهها که بیشتر تئوری محور هستند و به مباحث تئوری و پژوهشی می پردازند، فاخوخ شوله ها که معروف به مدارس فنی هستند و بر روی کارهای عملی تمرکز دارند، هوخ شوله ها که با نام دانشگاهای کاربردی در آلمان و دنیا شناخته می شودند به مباحث تئوری و عملی به صورت توام می پردازند.

دانشگاه نه تنها مکانی برای آموزش بلکه همزمان مکانی برای پژوهش و کارهای عملی نیز محسوب می شود. دولت و یا نهادهای گوناگون، در چهارچوب قراردادهای خاصی، تسهیلات مالی برای امور آموزشی و پژوهشی در اختیار دانشگاه‌ها قرار می‌دهند. علاوه بر این، مراکز آموزش عالی علمی می‌توانند برای انجام پروژه‌های پژوهشی ویژه (SFB) از جامعه‌ تحقیقاتی آلمان (DFG) درخواست کمک مالی کنند. برای پیشبرد پروژه‌های پژوهشی ویژه (SFB) معمولاً دوره‌های ۱۲ ساله در نظر گرفته می‌شود.

عواملی همچون: دانشگاه های بسیار ممتاز آلمان، آینده روشن پیش روی دانشجویان، اعتبار مدارک دانشگاه های این کشور و مهمتر از همه رایگان بودن تحصیل در این کشور، باعث شده است تا آلمان به عنوان یکی از کشورهای سرآمد دنیا از لحاظ پذیرش دانشجو مطرح گردد.

سیستم آموزشی کشور آلمان به دلیل حساسیت بسیار زیاد دولت آلمان به روی زبان آلمانی طوری طراحی شده است تا اکثر رشته های ارائه شده به زبان آلمانی ارائه شوند. اما در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری، بسیاری از رشته های تحصیلی به زبان انگلیسی نیز در دانشگاهها ارائه می شوند. تحصیلات دانشگاهی در آلمان در مراکز مختلفی همچون: دانشگاه ها، دانشگاههای کاربردی، دانشگاه های آموزش عالی هنر، مدارس عالی فنی، و غیره امکان پذیر است.

برخی این مراکز فقط تا مقطع کارشناسی ارشد دوره برگزار می نمایند و برخی دیگر در مقاطع بالاتر نیز پذیرش دانشجو دارند. از لحاظ نوع و سیستم آموزش نیز برخی بصورت تئوری و برخی بصورت تئوری و عملی می باشند.

شرط ورود به دانشگاه ها و مدارس عالی فنی داشتن دیپلم دبیرستانی ۱۳ ساله است. دارندگان دیپلم دبیرستانی ۱۲ ساله خارج از کشور آلمان پس از گذراندن آزمون تشخیص علمی (Feststellungsprüfung)، به تقاضیای داوطلب، یا پس از دوره یکساله Studienkolleg در کالج های مقدماتی، می توانند به دانشگاه راه یابند. انتخاب رشته دانشگاهی نیز براساس نوع تحصیل در این کالج ها و نمرات اخذ شده صورت می گیرد.

 

کالج دانشگاهی در آلمان  Studienkolleg چیست؟

 

 

بر اساس قوانین آموزشی آلمان، دانش آموزان خارجی که می خواهند در آلمان تحصیل کنند، باید ابتدا یک دوره یک ساله را در کالج دانشگاهی در آلمان بگذرانند. در واقع دانش آموزان با ورود به این کالج و با گذراندن دروس منتخب و مرتبط با رشته تحصیلی خود، آمادگی ورود به دانشگاههای آلمان را پیدا می کنند.

کالج های دانشگاهی آلمان اکثرا دولتی هستند. اما کالج های خصوصی هم در این کشور فعالیت خوبی دارند. در کالج به غیر از دروس مرتبط با رشته تحصیلی خود، زبان آلمانی هم می خوانید تا سطح دانش زبان آلمانی شما به حد اعلا رسیده و کامل شود. در برخی از کالج ها زبان انگلیسی هم ارائه می شود و گذراندن آن اجباری است.

کالج های دانشگاهی در آلمان متفاوت هستند. یعنی کورس ها یا دوره های متفاوتی را ارائه می دهند. بسته به این که شما در آینده چه رشته ای را برای تحصیل در آلمان انتخاب می کنید، باید کالج و یا کورس مورد نظر برای آن رشته را انتخاب کنید.

 

چه کالج های دانشگاهی در آلمان وجود دارد؟

 

کالج های دانشگاهی در آلمان بر حسب رشته های تحصیلی در دبیرستان تقسیم بندی شده اند. همچنین این تقسیم بندی بر اساس رشته های دانشگاهی که در آینده انتخاب می کنید نیز می باشد.

همانطور که ما در دوران متوسطه در دبیرستان رشته های مختلف علوم تجربی، ریاضی و فیزیک، علوم انسانی، هنر و … را داریم، در کالج دانشگاهی آلمان هم چند رشته مختلف وجود دارد که با توجه به رشته ای که در فرم پذیرش پر می کنید، انتخاب می شود. مثلا اگر قصد دارید زیست شناسی یا علوم پزشکی بخوانید، باید در یک رشته خاص شرکت کنید به نام M-Kurs که دروس آن متناسب با رشته ی زیست شناسی است.

 

انواع کالج های دانشگاهی آلمان، کورس هایی که ارائه می شوند و رشته هایی که بعد از اتمام کالج و در دانشگاه می توانید در دانشگاهها انتخاب کنید در زیر آورده شده اند:

M-Kurs: برای تمام کسانی که میخواهند در دانشگاه رشته های علوم پزشکی, زیست شناسی، میکروبیولوژی، ژنتیک و داروسازی بخوانند.

T-Kurs: برای کسانی که میخواهند ریاضی، شیمی، فیزیک یا رشته های مهندسی بخوانند.
W-Kurs: برای کسانی که میخواهند رشته های اقتصاد، مدیریت، علوم اجتماعی، حسابداری و … بخونند.
G-Kurs: شامل حقوق، فلسفه و آشنایی با ادیان و… میشود.

S-Kurs: برای افرادی که میخواهند در رشته های مختلف زبانهای خارجی مثل: زبان انگلیسی، اسپانیولی، ایتالیایی، فرانسوی و … تحصیل کنند.

 

دوره‌هایی که منتهی به تحصیل در سایر مراکز آموزش عالی در آلمان می‌شوند، به چهار گروه تقسیم می شوند:

گروه اول: رشته های فنی و مهندسی را شامل میشود دوره (TI)

گروه دوم: رشته های علوم اقتصاد را در بر میگیرد دوره (WW)

گروه سوم: رشته های هنر دوره (GD)

گروه چهارم: رشته های علوم اجتماعی دوره (SW)

 

نکته۱: همه ی کالج ها، همه ی این رشته ها رو ارائه نمیدهند. مثلا در کالج دانشگاه بوخوم M-Kurs ارائه نمیشود.

نکته۲: در بعضی کالج ها ممکن است درسی به نام Informatik هم داشته باشید. مثل کالج شهر هانوفر.

 

اما چه افرادی باید در آلمان کالج بروند؟

 

شرایط تحصیل در آلمان

 

۱- افرادی که فقط دیپلم سه ساله نظام قدیم  و پیش دانشگاهی نظام قدیم ایران را دارند و دانشگاه نرفتند.

۲- افرادی که دارای دیپلیم  سه ساله نظام جدید دبیرستانهای ایران را دارند(دوره دوم متوسطه در نظام  جدید آموزش و پرورش ایران) و دانشگاه نرفتند.

۳- افرادی که دارای دیپلم و پیش دانشگاهی و یا دیپلم نظام جدید ایران هستند و کمتر از یک سال در یکی از رشته های ایران تحصیل کرده اند(فقط یک ترم در دانشگاه بودند) و یا در طی دو ترم دانشگاه، کمتر از ۳۸ واحددرسی را گذراندند ( این مورد میتونه تو دانشگاه های آلمان متفاوت باشه, با دانشگاه در تماس باشید برای اطمینان قبل از ارسال مدارک ) و حالا قصد تحصیل در دانشگاههای آلمان را دارند.

بقیه افرادی که در دانشگاههای ایران (دولتی، سراسری روزانه و یا شبانه، آزاد (البته با معدل بالای ۱۷) دو ترم کامل و بالای ۳۸ واحد درسی را پاس کرده اند و معدل بالای ۱۶ دارند، نیازی به گذراندن دوره کالج ندارند.

 

نکته بسیار مهم:

قوانین بعضی از دانشگاه های آلمان ممکنه در این زمینه متفاوت باشد. اگر شرایط شما متفاوت با آنچه که در بالا ذکر شد میباشدو یا در دانشگاههای دیگری تحصیل کرده ای، برای اطمینان از اینکه باید به کالج بروید و یا دانشگاه، می توانید با دانشگاه مد نظر خود و یا با سازمان UNI-ASSIST مکاتبه داشته باشید و یا به سایت Anabin که لیست همه دانشگاه های ایران را دارد و اعتبار آنها را از نظر آلمان مشخص کرده است، مراجعه نمائید. از این لینک میتونید برای جستجو استفاده کنید: http://anabin.kmk.org/no_cache/filte…itutionen.html

اگه جلوی اسم دانشگاه شما H+ باشه یعنی معتبر هست و اگه H- باشه یعنی معتبر نیست و اگر علامت H+/- باشد یعنی اینکه اعتبار دانشگاه شما را دانشگاهی که د ر آلمان انتخاب کرده اید مشخص می نماید.

 

آیا دانش آموزان آلمانی هم در کالج دانشگاهی هستند؟

دانش آموزان آلمانی بر اساس قوانین آموزشی ایالتی که در آن زندگی می کنند، می توانند از سال نهم و یا دهم دبیرستان، وضعیت خود برای ورود به دانشگاههای آلمان را مشخص نمایند. یعنی به دیپلم های فنی و یا مهارتی اکتفا کنند و بعد از آن وارد دوره های آسبیلدونگ شوند و یا به تحصیل خود ادامه داده و با دیپلم کامل وارد دانشگاه شوند.

در سیستم آموزشی آلمان، بر اساس قوانین وزارت آموزش و پرورش این کشور، دانش آموزانی که قصد تحصیل در دانشگاههای این کشور را دارند می بایست دیپلم ۱۳ ساله این کشور با نام عمومی (Abitur) را دریافت نمایند.

داوطلبان با توجه به گرایش رشته مورد علاقه‌شان برای تحصیل در دانشگاههای آلمان و یا سایر مراکز آموزش عالی در این کشور، در یکی از دوره‌های کالج شرکت می‌کنند.

 

دوره های کالج دانشگاهی در آلمان مخصوص خارجی ها می باشد. یعنی در واقع دانش آموزان آلمانی بعد از دریافت دیپلم کامل نیازی به گذراندن دوره کالج ندارند و مستقیم وارد دانشگاه می شوند

 

اما سایر افرادی که از کشورهای دیگر می خواهند وارد آلمان شوند، ملزم به گذراندن دوره یک ساله کالج دانشگاهی هستند. به بیان ساده تر، Studienkolleg یک کالج مقدماتی در آلمان است که به منظور آماده سازی دانشجویان بین المللی که مایل به تحصیل در آلمان هستند، اما مدارک تحصیلی آنها با معیارهای سیستم آموزش آلمانی مطابقت ندارد، طراحی شده است.

دوره یک ساله کالج در آلمان را می‌توان با دوره پیش دانشگاهی در ایران مقایسه کرد. با این تفاوت که یکی از برنامه‌های ثابت در کالج، یادگیری زبان آلمانی است. در کنار زبان آلمانی دروس مختلفی نیز ارائه می‌شود.

دوره‌های آموزشی در کالج را می‌توان به دو گروه اصلی تقسیم کرد. گروه اول دوره‌هایی برای علاقه‌مندان به تحصیل در دانشگاه را شامل می‌شود و گروه دوم، دوره‌هایی است برای علاقه‌مندان به تحصیل در سایر مراکز آموزش عالی.

 

دوره کالج دانشگاهی در آلمان چقدر طول می کشد؟

معمولاً دوره Studienkolleg دو ترم تحصیلی یا یک سال تحصیلی کامل به طول می انجامد. هدف آن آماده سازی شما با مهارت و دانش لازم در مورد موضوعات خاص مرتبط با دوره دانشگاه مورد علاقه شما است. برای ورود به این دوره، باید حداقل دانش زبان آلمانی را داشته باشید.

تجربه نشان میدهد که افرادی که دارای مدرک زبان B2 با نمرات بالای ۸۵ هستند امکان قبولی در آزمون ورودی کالج برا ی آنها بسیار زیاد است. همچنین در طی دوره کالج، شما علاوه بر دروس اختصاصی، زبان آلمانی را نیز مجددا در کالج می خوانید و در نهایت سطح زبان آلمانی شما در آخر کالج به حد بالایی خواهد رسید و در دانشگاه هیچ مشکلی نخواهید داشت.

 

آیا کالج دانشگاهی آلمان آزمون ورودی دارد؟

دوره کالج با یک امتحان ورودی به نام ( Aufnahmetest ) یا (Aufnahmeprüfung) شروع میشود که حتما باید این امتحان را قبول شوید تا بتوانید در کالج ثبت نام کنید. در بعضی از کالج ها امتحان ورودی از دو بخش آلمانی و ریاضی تشکیل شده و در برخی دیگر هم فقط آزمون زبان آلمانی است.

البته دروس آزمون ورودی، بستگی به کالجی که براش اقدام میکنید و رشته شما دارد. مثلا در بعضی از کالجها برای رشته M-Kurs علاوه بر زبان آلمانی، ریاضی و زیست هم است.

بخش آلمانی در سطح B2 و حتی بالاتر هست و دارای بخش های مختلفی هست. مثلا باید یه متن ناقص را پر کنید! که البته سوالات کالج ها در قسمت آلمانی میتوانند متفاوت باشند. ولی این مدل رایج تر هست و بهتره به سایت کالج مراجعه کنید و نمونه ای از سوالات المانی امتحان ورودی رو دانلود کنید.

بخش ریاضی از چند سوال ساده تشکیل شده است. مثل ساده کردن یا بدست آوردن مساحت. اما همین قسمت مهمترین قسمت امتحان به حساب میاید. چون اکثرا ضعیف در ریاضی هستند و یا حتی اگه معلومات ریاضی خوبی هم داشته باشند، نمیتوانند سوالات رو که به آلمانی نوشته شده جواب بدهند.

بهترین کار اینکه ۲ تا ۳ ماه قبل از رفتن به آلمان نمونه سوالات امتحان ورودی رو دانلود و تمرین کنید! صورت سوالات را ترجمه کنید و متوجه شوید. مثلا بدونید Vereinfachen Sie so weit wie moeglich یعنی تا حد ممکن ساده کنید! یا بدونید عبارت های جبری را به چه صورت مینویسند. با تمرین این مشکل حل می شود. اگه امتحان را قبول نشدید، باید در یک دوره آمادگی برای امتحان ورودی شرکت کنید که هزینه هم دارد. ولی با تمرین مشکلی پیش نمی آید.

 

آیا بعد از اتمام کالج دانشگاهی باید مثل ایران کنکور بدهیم؟

ما در آلمان چیزی به عنوان کنکور و یا آزمون ورودی به دانشگاه نداریم. اما هر کسی با هر شرایطی هم نمی تواند وارد دانشگاههای آلمان شود. در واقع ورود به دانشگاههای آلمان بر اساس معدل های شما در مقطع دیپلم و پیش و معدل شما از دروس کالج است.

کالج های دانشگاهی پس از پایان دوره، از دروسی که شما گذرانده اید آزمونی به اسم Feststellungspruefung یا FSP می گیرند. با قبولی در این امتحان که از دو بخش نوشتاری و شفاهی تشکیل میشود، پرونده ی یک سال تحصیل شما در کالج بسته شده و شما مجوز تحصیل در دانشگاه های آلمان رو کسب می کنید. همینطور مدرک زبان این آزمون با توجه به نمره قبولی، معادل DSH و TestDaF هست و شما دیگر نیازی به داشتن این مدارک برای ورود به دانشگاه ندارید.

بعد از اینکه این مدرک را گرفتید و با توجه به نمره ی شما در این آزمون، برای درخواست پذیرش از دانشگاه ها اقدام میکنید و درصورت گرفتن پذیرش، تحصیل شما در دانشگاه آغاز می شود

 

نمره کالج ها هم از ۱ تا ۵ است. ۱ بالاترین نمره است و برای افرادی که قصد تحصیل در رشته های پزشکی را دارند باید نمره آنها بین ۱ تا ۱٫۲ باشد و برای دندانپزشکی تا ۱٫۴ و برای داروسازی تا ۱٫۵٫ این قاعده برای اکثر دانشگاههای آلمان تقریبا” یکی است. همچنین در نظر داشته باشید که معدل دیپلم و پیش دانشگاهی شما نیز با ضریب یک در نمره پیاین دوره کالج شما، تاثیر دارد.

 

نکته۱: فقط در دانشگاه و کالج مونیخ، معدل دیپلم و پیش دانشگاهی ایران در آزمون FSP پایان دوره کالج تاثیری ندارد.

نکته۲: توجه کنید که تعداد کالج ها در آلمان محدود هستند و معمولا در هر ایالت آلمان بین یک یا دو کالج وجود دارد (در برخی از ایلتها مثل برمن، اصلاگ کالج وجود ندارد). لذا هر کالج مربوط به یک یا چند دانشگاه واقع در یک ایالت هست.

به خاطر همین برای مکاتبه یا دریافت هر گونه اطلاعات از نحوه فعالیت آنها و یا چگونگی روند پذیرش از آنها باید با خود دانشگاه در ارتباط باشید نه کالج. مدارک هر کالجی در کل آلمان معتبر هست و شما بعد از پایان کالج، برای هر دانشگاهی می توانید اقدام کنید. کالج ها اکثرا مجانی هستند به جز چند ایالت خاص مثل دو کالج شهرهای Dresden و Glauchau که هزینه دارند.

 

چگونه شانس قبولی خود در امتحان ورودی کالج را افزایش دهیم؟

 

مبحث کالج رو اگر به چهار بخش: پذیرش گرفتن، قبولی در امتحان ورودی، تحصیل در کالج و دوران پس از کالج و قبل از دانشجو شدن تقسیم کنیم، یکی از اساسی ترین و مهمترین ترین قسمت های آن، قبولی در امتحان ورودی هست. اما چطور؟

 

 کدام کالج و موضوع امتحان :

در ابتدا تکلیف خود را مشخص کنید. اینکه کدام کالج ها قرار هست امتحان ورودی دهید. تاریخ بعضی از امتحانات کالج ها بر حسب اتفاق، در یک روز میباشد که شما باید یکی را انتخاب کنید. با مشاوره کامل در موسسه سروش دانش، میتوانید بهتر انتخاب کنید. مباحث امتحان ورودی چه ها هستند. همه را بر روی کاغذ بیاورید.

 

منابع :

متناسب با نوع کالجی که انتخاب کردید،منابع خود را پیدا و انتخاب کنید. انتخاب منابع خیلی مهم است. چرا که بسی بسیار منابع وجود دارد اما شما به هیچ عنوان نیاز نیست همه آنها را در وقت کم تمام کنید. فقط کتاب زرد لوکن تست رو خوندن اصلا کافی نیست. حتما باید نمونه سئوالات کالج را کار کرده و تا جای ممکنه زبان المانی خود را تقویت کنید.

هدف گزاری و برنامه ریزی دقیق: زمان بندی کنید روی تقویم از اولین امتحان تا آخرین امتحان. چه مباحثی را باید تمام کنید و چه مقدار از منابع را به اتمام برسانید. بیهوده وقت خود را تلف نکنید.

پلن B بگذارید. اگر به اتمام یک کتاب و یا به تاریخ مورد نظر برای تموم کردن مبحثی نرسید باید چکار کنید؟ در این صورت باید برنامه دیگری را درنظر داشته باشید به عنوان جایگزین برنامه اول که البته قابلیت اجرا دارد و شما را به مقصد می رساند.

در درس خواندن برای خود تنوع و استراحت در برنامه هایتان نیز بگنجانید. یادتان نرود شما هم انسان هستید. جو و محیط خوب و همسوی با تفکرات خودتون را پیدا کنین! به خصوص دیده شده که روزهای قبل از آزمون، متقاضیان کالج رو میبینیم که چطور با شایعه و ذکر مصیبت ها دور هم جمع میشوند و به همدیگه استرس بیجا وارد میکند!

هتل بلیط قطار یا اتوبوس و مدارک مورد نیاز برای هر کالج رو چک کنید.

 

سوالات متداول برای تحصیل در رشته ی پزشکی در کالج:

 

۱-  چند درصد از صندلی ها به دانشجویان خارجی اختصاص داده میشود ؟

به طور میانگین حدود ۸ درصد

۲-  چقدر طول میکشد تا در رشته ی پزشکی پذیرفته شویم ؟

اگه نمره های عالی داشته باشید، احتیاجی به صبر کردن نیست! اگه نه بهتره شروع به تحصیل در یک رشته ی دیگه بکنید. چون مدت زمان قرار گرفتن در لیست انتظار برای پزشکی میتونه حتی ۲ ترم تحصیلی طول بکشد!

۳-  اگر یک دوره ی یک ساله زبان آلمانی رو طی کنم بلافاصله در رشته ی پزشکی پذیرفته میشوم؟

تحصیل در رشته پزشکی فقط به زبان آلمانی امکان پذیر هست! آلمانی هم برای تحصیل هم برای زندگی ضروری هست. همینطور نمره ی خوب در امتحان های DSH یا TestDaF یه عامل مهم به حساب میاد.

۵- میتوانید چند دانشگاه خوب برای پزشکی در برلین و مونیخ به من معرفی کنید ؟

چرا فقط برلین و مونیخ ؟!!! در سراسر آلمان حدود ۳۲ دانشکده ی پزشکی معتبر وجود دارند که کیفیت همگی تقریبا با کیفیت دانشگاه های پایتخت برابری میکند!

 

لیست کالج های دانشگاهی آلمان:

 

فرانکفورت، برلین، هامبورگ، ماینس، لایپزیگ، مونیخ، زاربروگن، هایدلبرگ، کاسل، هاله و هانوفر، ماربورگ، کیل، کارلسروهه، کنستانس، کوبورگ، دارمشتات، گرایفسوالد، ویزمار، بوخوم، میتینگن، کایزرسلاترن، زارابروکن، نوردهاوزن، درسدن، کلاستهال .

 

دانستن این نکته نیز حائز اهمیت است که برای ثبت نام در برخی از کالج‌ها و اخذ پذیرش از آنها، می‌بایست در ابتدا در رشته‌ای دانشگاهی ثبت نام کرده و سپس با توجه به گرایش رشته انتخاب شده، نسبت به پذیرش کالج اقدام نمایید.

 

 

در واقع، اگر می خواهید در آلمان به عنوان دانشجوی بین المللی غیر اتحادیه اروپا تحصیل کنید، ابتدا مدارک تحصیلی شما در دوران دبیرستان ارزیابی و بررسی شود  و در  دانشگاه های آلمان به رسمیت شناخته شود. هر مدرک تحصیلی که در کشور خود بدست آورده اید، باید با شرایط صلاحیت آلمانی ارزیابی شود.

 

 

بسیاری از دانشجویان خارجی که هیچ اطلاعات قبلی در مورد سیستم آموزش آلمان ندارند و با ترس از این مسئله، انگیزه خود را از دست می دهند و این پایان رویا برای تحصیل در آلمان است. اما با ورود به کالج و گذرانده این دوره، این نگرانی و ترس از بین خواهد رفت.

 

 

از سوی دیگر در طی یک سال تحصیل در کالج های آلمان، اطلاعات عملی افراد از رشته های تحصیلی، دانشگاهها و آینده کاری آنها بسیار زیاد خواهد شد و با خیال آسوده نسبت به رشته تحصیلی خود برای مقاطع بالاتر اقدام خواهند کرد.

 

بسیاری از دانشجویان خارجی، در مورد دوره Studienkolleg به عنوان اتلاف وقت فکر می کنند، ولی آمار نشان می دهید که دانشجویان بین المللی که قبل از تحصیل در دانشگاه، دوره های کالج را گذرانده اند، موفق تر از سایر افراد هستند.

 

تحصیلات دانشگاهی شامل دو دوره پایه و اصلی است: دوره پایه حداقل ۴ و نیم سال طول می کشد و دوره اصلی نیز حداقل ۴ نیم سال درمدارس عالی فنی و در دانشگاهها حداقل ۸ نیم سال می باشد. دانشگاه ها در آلمان مستقل هستند و بودجه کلیه مراکز آموزش عالی که دولتی هستند از طرف مسئولان ایالتی و وزارت فرهنگ آلمان تامین می شود

 

تعداد دانشگاههای با قدمت بالا در آلمان بسیار زیاد است و قدمت برخی از دانشگاههای آلمان به بیش از ۵۰۰ سال می رسد، که همچنان با سبک و روش جدید آموزشی و داشتن امکانات و تجهیزات آموزشی و پژوهشی بسیار وسیع و پیشرفته، همچنان به کار خود ادامه می دهند  و حتی در بالاترین رده ها و رنکینگ های آموزشی آلمان قرار دارند. سیستم آموزشی آنها گاها” با هم متفاوت است ولی در اصول و قوانین آموزشی از قوانین و استاندارهای کلی آموزشی موجود در آلمان و یا دنیا، تبعیت می کنند.

 

آلمان

 

در آلمان چند نوع مرکز آموزشی وجود دارند. دانشگاهها (Universität)، هوخشوله ها (Hochschule)، فاخوخ شوله ها (Fachochschule) و مراز آموزشی آوسبیلدونگ (Ausbildung). دانشگاههای آلمان که بیشتر تئوری محور هستند و به مباحث تئوری و پژوهشی می پردازند، فاخوخ شوله ها که معروف به مدارس فنی هستند و بر روی کارهای عملی تمرکز دارند، هوخ شوله ها که با نام دانشگاهای کاربردی در المان و دنیا شناخته می شوند و به مباحث تئوری و عملی به صورت توام می پردازند.

 

مراکز آوسبیلدونگ که می شود گفت درصد زیادی از کارشان عملی است، برای تمام فعالیتهایی که نیاز به تکنسیک و یا کارشناسان مهارتی دارد، استفاده می شوند.

 

قابل ذکر است در آلمان نام دانشگاه ها بدون ذکر پیشوند آن که معمولا متشکل از یک یا دو کلمه است، بکار می رود. به عنوان مثالLudwig-Maximilians-universitat    در غالب متون، کتب و سایت های اینترنتی ایران با نام   Munchen LMU  ذکر شده است.

 

 

هر ساله هزاران دانشجو در سراسرجهان، آلمان را به عنوان کشوری امن و مدرن و دارای مردمی با فرهنگ و شاخص های ممتاز کیفیت زندگی، جهت تحصیل و اقامت بر می گزینند.

 

 

دانشکده ها

 

 

معمولا” هر دانشگاه در آلمان از تعدادی دانشکده های مختلف تشکیل شده است که هر کدام از این دانشکده ها نیز بر اساس نام خود ، رشته های مختلف و مرتبط با موضوع کاری خود را ارائه می دهند.

 

یک دانشکده (Fakultat) به ریاست یک پروفسور که از بین اساتید آن دانشکده انتخاب شده و  Dekan  نامیده می شود، اداره می گردد. معمولا کارهای مربوط به بررسی پرونده های متقاضیان تحصیلی در دانشکده های مختلف و به وسیله هیئت رسیدگی مورد بررسی قرار می گیرد.

 

 مؤسسه ها (Fachgebiet/Institut)

 

 

هر دانشکده دارای مؤسسات(Fachgebiet/Institut) یا بخش هایی است که معمولا توسط یک پروفسور و چند همکار علمی(Wissenschaftliche   Mitarbeiter) ، یک منشی و احتمالا چند کارمند اداره می شود.

 

یک دانشجوی دکترا بصورت حضوری یا غیر حضوری در مؤسسه ای کار می نماید که رئیس آن استاد مشاور وی است و گاها دانشجو به دلایلی از قبیل نشان دادن توانایی های خود به استاد مشاور یا پیشبرد خوب کار تز یا به دلیل کمی دانشجویان دکترا یا همکاران علمی مؤسسه ، به عنوان همکار علمی استاد خود انتخاب شده و بدین صورت نه تنها می تواند از امکانات مؤسسه استفاده نماید ، بلکه با حضور مداوم تر در مؤسسه، در زمینه های علمی بهتر و بیشتر پیشرفت می نماید.

 

 

رقابت دانشگاه‌های آلمان در جذب دانشجویان خارجی

 

 

به گفته مؤسسه تبادلات آکادمیک آلمان، ارائه واحدهای درسی به زبان انگلیسی و به رسمیت شناختن مدارک تحصیلی سایر دانشجویان خارجی، از راه‌های جدیدی است که دانشگاههای آلمان برای ترغیب متقاضیان خارجی به تحصیل در دانشگاه‌های خود، از آن استفاده می کنند. رقابت دانشگاه‌های آلمان برای جذب بیشتر دانشجویان خارجی از کشورهای متنوع و متفاوت، در این عرصه ادامه دارد.

 

 

طبق اعلام مؤسسه تبادلات آکادمیک آلمان (DAAD) ، دانشگاه‌های آلمان قصد دارند تا سال ۲۰۲۰ میلادی شمار دانشجویان خارجی مشغول به تحصیل در این کشور را به ۳۵۰ هزار نفر افزایش دهد. در حال حاضر بیش از ۲۵۰ هزار دانشجوی خارجی در دانشگاه‌های آلمان مشغول به تحصیل هستند. مؤسسه مزبور که با پشتوانه مالی از سوی وزارت خارجه و وزارت علوم و تحقیقات این کشور اداره می‌شود، از جمله وظایف خود را حمایت از تحصیل دانشجویان آلمانی در سایر کشور‌ها و همچنین پشتیبانی و اعطای بورس تحصیلی به متقاضیان خارجی تحصیل در دانشگاه‌های آلمان اعلام کرده است.

 

 

مؤسسه تبادلات آکادمیک آلمان با اشاره به آمار خود متذکر شده که تنها در سال ۲۰۱۲ میلادی به بیش از ۴۵ هزار ۲۰۰ دانشجوی خارجی بورس تحصیلی اعطا کرده است.

 

 

بر‌ترین دانشگاه‌های آلمان در جذب دانشجویان خارجی

برای دومین بار بر‌ترین دانشگاه‌های آلمان در زمینه‌ی جذب دانشجویان خارجی انتخاب شدند. دانشگاه‌های وایمار و کتبوس با آن‌که تنها دو دهه از شروع فعالیت‌شان می‌گذرد توانسته‌اند تعداد زیادی از دانشجویان خارجی را جذب خود کنند.

 

 

دانشگاه معماری و عمران در شهر وایمار (Bauhaus Universität Weimar) و دانشگاه صنعتی کتبوس (BTU Cottbus) به عنوان دو دانشگاه بر‌تر آلمان در جذب دانشجویان خارجی از سوی موسسه‌ی تبادلات آکادمیک آلمان (DAAD) معرفی شدند.

 

دانشگاه صنعتی کتبوس در سال ۱۹۹۱ میلادی تاسیس شد. در طول  بیست و پنج سال گذشته این دانشگاه موفق شده است بیشترین تعداد از دانشجویان خارجی را در مقایسه با جمعیت هفت هزار نفری خود جذب کند، به طوری که از هر ده دانشجوی دانشگاه کتبوس، یک دانشجو غیرآلمانی است.

 

علاوه بر این ارائه‌ی رشته‌های تحصیلی به زبان انگلیسی نیز بر جذابیت‌های دانشگاه صنعتی کتبوس افزوده است. رشته‌هایی همچون مهندسی برق و قدرت و همچنین رشته‌ی مدیریت منابع از جمله رشته‌هایی هستند که در دانشگاه کتبوس به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند.

 

دانشجویان خارجی دانشگاه صنعتی کتبوس در صورت نیاز می‌توانند در کلاس‌های آموزش زبان آلمانی که به مدت دو ترم از سوی دانشگاه برگزار می‌شود، شرکت کنند.

 

در کنار دانشگاه صنعتی کتبوس، دانشگاه وایمار نیز به عنوان دانشگاه بر‌تر در جذب دانشجویان خارجی انتخاب شده است. در این دانشگاه نیز بیش از ۱۵ درصد از دانشجویان را دانشجویان خارجی تشکیل می‌دهند.

 

شهر دانشگاه وایمار نیز از جمله دانشگاه‌های رایگان آلمان محسوب می‌شود. دانشجویان برای هر نیم سال تحصیلی (شش ماه) تنها مبلغی در حدود ۲۰۰ یورو، بابت هزینه خدمات دانشجویی پرداخت می‌کنند.

 

از جمله موارد استفاده از خدمات دانشجویی که با پرداخت این هزینه امکان‌پذیر می‌شود، استفاده رایگان از وسایل حمل و نقل عمومی در شهر محل سکونت و در مواردی در شهرهای مجاور می‌باشد.

 

دانشگاه کتبوس از نخستین دانشگاه‌های آلمان محسوب می‌شود که ارائه‌ی رشته‌های تحصیلی به زبان انگلیسی را مرسوم کرده است.

 

 

شرایط و مزایای تحصیل در دانشگاههای آلمان

 

آلمان یکی از قانونمندترین کشورها در اروپا و حتی دنیا می باشد که زندگی در آن بسیار آسان و دلنشین است. کشور صنعتی و بسیار پیشرفته ، که شهروندان آن تمامی امکانات رفاهی،اجتماعی و تسهیلات زندگی برخوردار می باشند .

 

شرایط زندگی در آلمان برای شهروندان و مهاجران هیچ گونه تفاوتی ندارد و قوانین مدنی و شهری این کشور برای همه افرادی که مقیم آلمان می باشند و یا اقامت آلمان را دارند یکسان است.

 

مزایای تحصیل در دانشگاههای آلمان:

۱) هزینه تحصیل در دانشگاههای آلمان رایگان و یا به مراتب از کشورهایی مانند آمریکا، استرالیا، کانادا و حتی مالزی و اغلب کشورهای اروپایی بسیار کمتر می باشد.

در واقع در اکثر دانشگاه های آلمان هزینه ای برای تحصیل گرفته نمی شود و تنها هزینه ی ناچیزی بابت ثبت نام و خدمات دانشجویی (مانند کارت دانشجویی و کارت حمل نقل شهری که دارنده این کارت ها از تخفیفات برای خرید برخی کالاها و دیگر خدمات برخوردار می شود) از دانشجو دریافت می شود.

 

۲) از دیگر مزایای تحصیل در دانشگاههای آلمان امکان تحصیل به زبان انگلیسی بدون ارائه مدرک زبان برای برخی رشته ها (مانند فیزیک، شیمی، mba و… ) است. البته این امکان فقط در بعضی دانشگاه های آلمان موجود است و در اغلب دانشگاه ها برای اکثر رشته ها ارائه مدرک زبان انگلیسی الزامی است.

 

 

۳) از مهم ترین مزیتهای تحصیل در دانشگاههای آلمان، دریافت ویزای دانشجویی این کشور است که به دانشجویان خارجی تعلق می گیرد. ویزای دانشجویی در آلمان برای تمام طول تحصیل است و بعد از پایان تحصیل معمولا برای یکسال و نیم قابل تمدید است تا دانشجو فرصت پیدا کردن کار در کشور را داشته باشد.

 

علاوه بر این، دانشجویانی که در آلمان تحصیل می کنند امکان سفر به تمامی کشورهای عضو شنگن و سوئیس را با ویزای دانشجویی خود دارند. از دیگر مزایای ویزای دانشجویی آلمان این است که این ویزا محدودیت ورود نداشته و دانشجو به راحتی می تواند چندین بار به خارج از آلمان سفر کند.

 

 

۴) از دیگر مزایای تحصیل در دانشگاههای آلمان امکان اخذ ویزای همراه برای همسر و فرزندان است .برخی استانها درآلمان هستند که اجازه صادر کردن ویزای همراه برای همسر و فرندان را دارند.

 

۵) با ویزای دانشجویی اجازه کار دانشجویی که تعداد ساعت محدود حدود ۱۸۰ روز در سال را دارد که درآمد حاصل از کار دانشجویی ساعتی بین هشت تا ده یورو می باشد که می توانند بیش از نیمی از هزینه دانشجویی را تامین کنند.

(این کار می تواند در داخل یا بیرون از دانشگاه باشد. در شهرهای غرب و جنوب آلمان به علت وجود کمپانی های بزرگ و شعبه های زیاد کار دانشجویی زیاد می باشد ).

 

 

۶) در آلمان سیستم حمل و نقل شهری مرتب و فراگیر هست و دانشجویان با خریدن بلیط دانشجویی(که ارزانتر از بلیط معمولی است) که نیم سالی خریداری می شوند می توانند در تمام شهر و منطقه پوشش دهنده بلیط با وسیله نقلیه عمومی تردد کنند.

 

 

شهریه در دانشگاه‌های آلمان

 

شهریه دانشگاه های آلمان

 

از زمان تصویب شهریه دانشجویی در آلمان در فاصله‌ی سال‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ تاکنون، تغییر برخی دولت‌های ایالتی آلمان و همچنین اعتراضات دانشجویی در وضعیت شهریه دانشجویی تغییرات مهمی ایجاد کرده است.

 

پرداخت شهریه در برخی از دانشگاه‌های آلمان اجباری است. این تصمیم در بین سال‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ میلادی در ایالت‌های مختلف آلمان به رای گذاشته شد و بسیاری از نمایندگان به آن رای مثبت دادند. پس از این تصمیم‌گیری، در ایالت‌هایی که پرداخت شهریه تصویب شده است، دانشجویان از ترم تابستانی سال ۲۰۰۷ میلادی، ملزم به پرداخت شهریه هستند.

 

 

دانشجویان تا پیش از این، تنها موظف بودند هزینه خدمات دانشجویی را پرداخت کنند. هزینه خدمات دانشجویی‌ مواردی همچون، بلیط تردد با وسائل نقلیه عمومی در شهر محل تحصیل و در مواردی در شهرهای مجاور، بیمه‌درمانی و همچنین استفاده از سایر خدمات عمومی در دانشگاه را شامل می‌شود.

 

 

الزام در پرداخت شهریه در دانشگاه‌های آلمان، بر تعداد متقاضیان خارجی تحصیل در این کشور تاثیر چندانی نداشته است. زیرا که در مقایسه با سایر دانشگاه‌های اروپایی و آمریکایی، هزینه تحصیل در آلمان همچنان پائین‌تر است.

 

در کدام دانشگاههای آلمان شهریه می گیرند؟

 

دانشگاههای ایالت‌های بادن وورتمبرگ و بایرن

استادی اینفو

 

در دانشگاه‌هایی که در ایالت بادن وورتمبرگ واقع شده‌اند، از ترم تابستانی سال ۲۰۰۷، شهریه‌ای به میزان ۵۰۰ یورو در هر ترم دریافت می‌شد. با انتخاب دولت جدید در این ایالت شهریه دانشجویی از ترم تابستانی ۲۰۱۲ حذف شده است و دانشجویان تنها موظف به پرداخت هزینه خدمات دانشجویی هستند. هزینه خدمات دانشجویی در دانشگاه‌های این ایالت، بین ۱۴۰ تا ۲۰۰ یورو در هر ترم برآورد می‌شود که در اکثر دانشگاه‌های آلمان نیز به همین میزان است.

 

 

شهریه در دانشگاه‌های ایالت بایرن، بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ یورو برای هر ترم تحصیلی تصویب شده است. دانشگاه‌ها در این ایالت اجازه دریافت بیش از ۵۰۰ یورو شهریه را ندارند، اما در مواردی بنا به تصمیم دانشگاه، کمتر از ۵۰۰ یورو نیز دریافت می‌شود.‌

 

 

شهریه در چه دانشگاه‌هایی حذف شده است؟

 

حذف شهریه

 

شهریه در دانشگاه‌هایی که در ایالت‌های برلین، براندنبورگ، هسن، مکلنبورگ فورپومرن، شلسویگ هولشتاین، زاکسن، تورینگن و زاکسن-آنهالت واقع شده‌اند، تا کنون تصویب نشده و یا به تازگی حذف شده است.

 

در ایالت برمن، پرداخت شهریه در ابتدا به طور موقت، به میزان ۵۰۰ یورو در هر ترم تصویب شد. اما به طور نمونه در دانشگاه برمن، شرایط خاصی برای پرداخت شهریه وجود داشت. از جمله محل سکونت دانشجو و یا تعداد ترم‌های گذرانده در دانشگاه، بر میزان شهریه پرداختی موثر بود. این شرایط تا ترم تحصیلی ۲۰۱۰/ ۲۰۱۱ ادامه داشت و پس از آن پرداخت شهریه دانشجویی در دانشگاه‌های این ایالت حذف شد.

 

در ایالت هامبورگ و در دانشگاه هامبورگ، ۳۷۵ یورو شهریه برای هر ترم تصویب شده است. این مبلغ که در ابتدا ۵۰۰ یورو اعلام شده بود، در سال ۲۰۰۸ میلادی به ۳۷۵ یورو کاهش یافت. در این ایالت نیز قرار است دانشجویان از ترم آینده‌ی تحصیلی (۲۰۱۲/ ۲۰۱۳) ملزم به پرداخت شهریه نباشند.

 

در ایالت نیدرزاکسن پرداخت شهریه از ترم تابستانی سال ۲۰۰۷ اجباری است و دانشجویان برای هر ترم علاوه بر هزینه خدمات دانشجویی، مبلغ ۵۰۰ یورو به عنوان شهریه پرداخت می‌کنند. این شرایط تا ترم تحصیلی جاری ادامه داشته است.

 

در ایالت نوردراین وستفالن نیز سقف دریافت شهریه در دانشگاه‌های این ایالت ۵۰۰ یورو اعلام شده بود. این میزان شهریه در بین ترم‌های تحصیلی ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۱ دریافت شد. پس از انتخابات جدید در ایالت نوردراین وستفالن و روی کارآمدن دولت جدید، شهریه دانشجویی در این ایالت هم حذف شد.

 

 

 

در ایالت زارلند نیز در بین ترم‌های تحصیلی ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰ پرداخت شهریه به میزان ۵۰۰ یورو برای هر ترم تعیین شده بود. در این ایالت نیز دانشجویان از ترم ۲۰۱۰/ ۲۰۱۱ دیگر شهریه دانشجویی پرداخت نمی‌کنند و همانند تمامی ایالت‌های دیگر در آلمان تنها موظف به پرداخت هزینه خدمات دانشجویی هستند.

 

شرایط ویژه در برخی از ایالت‌ها

در ایالت‌های راینلند فالتس و زاکسن شهریه تصویب نشده است. اما دانشجویانی که برای دومین بار شروع به تحصیل می‌کنند، افراد بالای ۶۰ سال و یا دانشجویانی که در زمان تعیین شده، تحصیل خود را به پایان نرسانده‌اند، موظف به پرداخت شهریه هستند. میزان شهریه این افراد در راین‌لند فالتس  ۶۵۰ یورو و در ایالت زاکسن  تا سقف ۴۵۰ یورو تعیین شده است.

 

 

در ایالت‌های تورینگن و زاکسن انهالت، در صورتی‌ که ۴ ترم از زمان تعیین شده برای اتمام دوره تحصیلی گذشته باشد، دانشجویان موظف به پرداخت ۵۰۰ یورو در هر ترم هستند. چنانچه دانشجویان دوران تحصیل خود را در زمان تعیین‌شده به پایان رسانند، از پرداخت شهریه معاف خواهند بود.

 

 

 

دانشگاه آزاد برلین

 

استادی اینفو

 

 

بزرگترین دانشگاه کشور آلمان که یکی از برترین دانشگاه های کشور آلمان می باشد  این دانشگاه در سال ۱۹۴۷ تاسیس شده است و در دانشگاه آزاد برلین حدود ۳۷ هزار دانشجو  مشغول به تحصیل هستند.

 

رشته های موجود در دانشگاه برلین عبارتند از : علوم انسانی ، علوم اجتماعی ، پزشکی و علوم پایه . فارغ التحصیلان دانشگاه  ، می توانند براحتی و پس از اتمام دوره تحصیل خود علاوه بر فرصت های کاری موجود کشور آلمان، برای ویزای کار کشورهایی نظیر دانمارک، اتریش و هلند که عرصه بسیار خاصی برای این رشته را فراهم آورده اند، اقدام نمایند.

 

 

رشته ایران شناسی در دانشگاه آزاد برلین

 

 

یکی از رشته های جذاب و فرهنگی در دانشگاههای آلمان، رشته ایران شناسی در دانشگاه آزاد برلین می باشد. مطالعات ایرانی در آلمان قدمتی طولانی دارد.

 

حتی شواهد تاریخی نشان می‌دهد که چهار قرن از چاپ اولین کتاب‌های ترجمه شده فارسی به آلمانی می‌گذرد. با این وجود، رشته ایران‌شناسی در دانشگاه‌های آلمان چندان فراگیر نیست. این رشته، سال‌ها است که تنها در چند دانشگاه شناخته‌شده آلمانی تدریس می‌شود.

 

از جمله دانشگاه‌هایی که در رشته ایران‌شناسی فعالیت دارند، می‌توان به دانشگاه‌های آزاد برلین، ماربورگ، بامبرگ، هامبورگ، گوتینگن، لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ و هایدلبرگ اشاره کرد. در گزارش پیش‌رو تلاش کرده‌ایم تا تاریخچه تاسیس رشته ایران‌شناسی و فعالیت‌های این بخش در دانشگاه آزاد برلین را مورد بررسی قرار دهیم.

 

نگاهی به تاریخچه دانشگاه آزاد برلین نشان می‌دهد که رشته ایران‌شناسی از بدو تاسیس این دانشگاه در سال ۱۹۴۸، به صورت یک رشته مستقل وجود نداشته است.

 

البته در آن زمان، این رشته در دانشگاه فدریش ویلهلم در آلمان شرقی(دانشگاه هومبولت امروزی) پایه‌ریزی شده بود. در آن دوره، بزرگ علوی، نویسنده ایرانی در بخش مطالعات ایرانی در دانشگاه فدریش ویلهلم فعالیت می‌کرد.

 

با این وجود، تا مدت‌ها، رشته‌های ایران‌شناسی، زبان‌های هندواروپایی و هندشناسی در دانشگاه آزاد برلین یک رشته مشترک محسوب می‌شد. بعدها در سال ۱۹۵۳، رشته‌ زبان‌های هندواروپایی، هندشناسی و ایران‌شناسی به دو بخش هندواروپایی و هندوایرانی تقسیم شد. ۱۰ سال بعد، سمینار فلسفه ایران و هند نیز در دانشگاه آزاد برلین شکل گرفت.

 

در همان سال، بخش هندوایرانی به ساختمان مستقلی منتقل شد. بنابراین، سمینار فلسفه ایران و هند نیز به تدریج توسعه یافت. در سال ۱۹۷۰، این سمینار که از حد یک درس فراتر رفته بود، به موسسه مطالعات ایرانی بدل شد و به عنوان زیر مجموعه دانشکده فلسفه و علوم اجتماعی درآمد.

 

 

تمرکز این موسسه در دهه ۷۰ میلادی بر فلسفه، تاریخ دین در ایران و همچنین ادبیات مدرن فارسی بود. همچنین این موسسه به پژوهش در رشته تاریخ حقوقی ایران نیز می‌پرداخت. اما به یکباره فروپاشی دیوار برلین در سال ۱۹۸۹ شرایط را تغییر داد.

 

در واقع اتحاد برلین غربی و شرقی باعث شد که فرصت بیشتری برای همکاری موسسات شرق‌شناسی در برلین فراهم شود. بنابراین تدریس و تحقیق در موسسه ایران‌شناسی دانشگاه آزاد برلین نیز دچار تغییراتی اساسی شد و پژوهشگران این موسسه، تمرکز خود را بر پژوهش در حوزه زبان و فرهنگ پیش از اسلام و تاریخ و فرهنگ اسلامی گذاشتند.

 

بعدها، موسسه ایران‌شناسی دانشگاه آزاد برلین در سال ۱۹۹۹ و در پی اصطلاحات دانشگاهی، به گروه تازه تاسیس تاریخ و مطالعات فرهنگی پیوست و هنوز نیز به عنوان زیرمجموعه این بخش فعالیت می‌کند.

 

 

تحصیل در دانشگاه آزاد برلین

 

 

تحصیل در رشته ایران‌شناسی دانشگاه آزاد برلین از مقطع لیسانس آغاز می‌شود. البته در این مقطع، دانشجویان باید رشته تاریخ و فرهنگ خاورمیانه را انتخاب کنند.

 

سایت دانشگاه آزاد برلین در توصیف رشته تاریخ و فرهنگ خاورمیانه آورده است:« خاورمیانه در دهه‌های اخیر تغییرات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی عمیقی را تجربه کرده‌ است. مردم این منطقه سال‌ها است که با جوامع غربی تقابل دارند. درک وضعیت خاورمیانه تنها از طریق شناخت درست شرایط اجتماعی و مذهبی و همچنین تحولات تاریخی این منطقه امکان‌پذیر خواهد بود.

 

از این رو، دانشجویان در مقطع کارشناسی، مروری جامع بر تاریخ و فرهنگ اسلامی و مسیحی خاورمیانه از روزهای آغازین تا به امروز خواهند داشت.»

 

 

هر چند که دانشجویان علاقمند به ایران‌شناسی مجبورند در دوره کارشناسی،‌ در حوزه خاورمیانه به تحصیل بپردازند،‌ اما‌ در مقطع کارشناسی ارشد، می‌توانند این رشته را به صورت تخصصی بخوانند.  البته پیش‌تر، در سال ۲۰۰۸-۲۰۰۹ در دانشگاه آزاد برلین، رشته‌ای با عنوان “ایران‌شناسی” در مقطع کارشناسی ارشد شکل گرفته بود که در حال‌حاضر از بین رفته است، اما از سال تحصیلی ۲۰۱۹-۲۰۲۰، رشته جدیدی با عنوان “ ایران در دوران باستان و اواخر دوران باستان” در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد برلین راه‌اندازی شده است.

 

 

رشته به زبان انگلیسی است و اولین گروه دانشجویان آن از پاییز سال تحصیلی ۲۰۱۹-۲۰۲۰، وارد دانشگاه شده‌اند. براساس آنچه بر روی سایت دانشگاه قرار گرفته؛ هدف از راه‌اندازی این رشته، آشنایی با فرهنگ، تاریخ، مذاهب و زبان ایرانیان در دوران باستان و اواخر دوران باستان است.

 

در آن زمان، مادها، پارس‌ها و اشکانیان قلمرو ایران را از غرب و شرق گسترش داده بودند و افغانستان، بخش غربی پاکستان و حتی بخش‌هایی از شوروی سابق به ایران تعلق داشتند.  البته تحصیل در رشته ایران‌شناسی تنها به مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد محدود نمی‌شود. دانشگاه آزاد برلین، تعداد محدودی از دانشجویان علاقمند به رشته ایران‌شناسی را نیز در مقطع دکترا می‌پذیرد.

 

 

پروژه‌های تحقیقاتی

موسسه ایران‌شناسی دانشگاه آزاد برلین همچنین سال‌ها است که بر روی پروژه‌های تحقیقاتی متعدد کار می‌کند. از پروژه‌های مهم این موسسه می‌توان به ایجاد آرشیو دیجیتالی اوستا اشاره کرد.

 

 

این پروژه با هدف گردآوری و دیجیتال‌سازی همه نسخه‌های خطی اوستا از سال ۲۰۰۹ راه‌اندازی شده و تاکنون تعدادی از آن‌‌ها نیز به صورت آنلاین منتشر شده است. از این رو، آرشیو دیجیتالی اوستا به ابزار کمکی برای شناخت متون اوستایی بدل شده است و برای پژوهشگران اهمیت زیادی دارد.

 

همچنین در این موسسه، بخشی نیز به پژوهش در حوزه ادبیات و زبان کردی اختصاص یافته است. در این بخش، بر روی ادبیات و دستور زبان کردی شمالی و مرکزی کار می‌شود که مربوط به ایران، عراق، ترکیه، سوریه،آذربایجان و ارمنستان است.

 

 

 

برگزاری کنفرانس اروپایی ایران‌شناسی

 

 

علاوه بر این‌ها، موسسه ایران‌شناسی دانشگاه آزاد برلین در هر ترم میزبان کنفرانس‌ها و کارگاه‌های آموزشی زیادی است. در سال ۲۰۱۹ نیز، این موسسه میزبان نهمین کنفرانس اروپایی ایران‌شناسی بود و در این کنفرانس به بررسی موضوعات مختلف درباره ایران پرداخت.

 

جالب است بدانید که کنفرانس اروپایی ایران‌شناسی یکی از بزرگترین کنفرانس‌ها در حوزه مطالعات ایرانی در اروپا  است که هر چهار سال یکبار برگزار می‌شود و بر روی  ادبیات فارسی، فلسفه ایرانی، تاریخ، مطالعات مذهبی، مطالعات فرهنگی، هنر و باستان‌شناسی و مردم‌شناسی تمرکز دارد.

 

 

تهیه فهرستی از کتاب‌‌های تخصصی

موسسه ایران‌شناسی دانشگاه آزاد برلین همچنین بخشی برای معرفی کتاب‌های تخصصی در حوزه مطالعات ایرانی راه‌اندازی کرده است. در سایت این موسسه، کتاب‌های منتشر شده در حوزه ایران‌شناسی در سراسر آلمان معرفی می‌شوند. این کتاب‌های تخصصی از سال ۱۹۹۳ تاکنون توسط انتشارات Harrassowitz منتشر می‌شوند.

لینک گزارش:

https://www.geschkult.fu-berlin.de/e/iranistik/

در این فایل می توانید لیست دانشگاه هاو اساتید ایران شناس را ببینید:
دانشگاه ها و اساتید ایران شناس

 

دانشگاه فنی برلین

 

دانشگاه برلین

 

دانشگاه فنی برلین در سال ۱۸۸۴ تاسیس شده است . در حال حاضر حدود ۲۹۰ هزار دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند . با توجه به قوانین دانشگاه فنی برلین فقط ۲۰ درصد از ظرفیت دانشگاه خود را در اختیار پذیرش دانشجویان خارجی قرار داده است .همانطور که از اسم دانشگاه مشهود است . این دانشگاه جایگاه مناسبی برای متقاضیان مدرک فنی و مهندسی میباشد .

 

قابل توجه افرادی که می خواهند دوره زبان را در آلمان بصورت رایگان بگذرانند:

 

افرادی که خواهان ادامه تحصیل در دانشگاه های آلمان هستند و دارای مدارک تحصیلی دیپلم ، و یا دیپلم و پیش دانشگاهی  هستند ، میتوانند در کلاسهای مجانی زبان  دانشگاه تکنیکی برلین در دوره های B2  و C1  که از سطح بسیار خوبی برخوردار هست شرکت کنند. در این دوره ها شما علاوه بر زبان آلمانی ریاضی و فیزیک رو هم آموزش میبینید که برای شرکت در کلاسهای کالج بسیار تاثیر گذار است. کلاسها فشرده و تقریبا هر روز حدود ۶ ساعت کلاس خواهید داشت. برای ثبت نام در این دوره ها باید از طریق سایت دانشگاه بصورت آنلاین ثبت نام کنید .

 

چند روز بعد از ثبت نام  ایمیلی در خصوص شرکت در آزمون تعیین سطح دریافت خواهید کرد. در صورت قبولی در آزمون ورودی میتوانید در کلاس شرکت کنید. بعد از اتمام کلاسها تا سطح B2، امتحانDSH  گرفته میشود که باقبولی در این امتحان مجوز ثبت نام در دانشگاه را بدست خواهید آورد. البته برای شرکت در این کلاسها باید یکی از این شرایط را داشته باشید: از دانشگاههای برلین پذیرش مشروط داشته باشید، دارای وضعیت سوسیالی باشید و یا ویزای جابسنتر داشته باشید.  اطلاعات بیشتر را میتوانید از سایت دانشگاه بگیرید:

https://www.tu-berlin.de/?id=169050

دانشگاه هومبولت برلین

  

 

دانشگاه تازه تاسیس هومبولت یکی از دانشگاه های شهر برلین می باشد و این دانشگاه در سال ۱۸۱۰ شروع به کار کرد . با توجه به این نکته که دانشگاه هومبولت نسبت به سایر دانشگاه های آلمان دیرتر تاسیس شده است ولی تا به امروز خانه ی ۲۹ برنده  ی جایزه نوبل بوده است . آلبرت انیشتین در این دانشگاه تحصیل کرده است.

 

 

 

 

مونیخ

 

استادی اینفو

 

سومین شهر کشور آلمان پس از برلین و هامبورگ می باشد. شهر مونیخ، شهری ثروتمند می باشد که دارای جاذبه های بسیاری است. شهر مونیخ در ایالت بایرن واقع شده است. شهر مونیخ در رتبه چهارم بهترین شهرهای جهان برای زندگی انتخاب شده است. مونیخ دارای آب و هوای بسیار دل انگیز و طبیعت بسیار زیبایی است.

 

 

دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ (LMU munich)

این دانشگاه بزرگترین دانشگاه کشور آلمان بوده است که یکی از برترین دانشگاه ها نیز می باشد.دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان در شهر مونیخ واقع شده است که در ابتدا در شهر اینگولشتات، سپس به شهر لاندزهوت و پس از آن به شهر مونیخ منتقل گشته است.تاسیس این دانشگاه به سال ۱۴۷۲ میلادی برمیگردد.آدولف هیتلر در این دانشگاه به تحصیل مشغول بوده است.

 

رشته ایرانی‌شناسی در دانشگاه LMU مونیخ

 

دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ از جمله معروف‌ترین دانشگاه‌های جهان است که در حوزه ایران‌شناسی فعالیت می‌کند.

 

 

هر چند مطالعات ایرانی در این دانشگاه در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به صورت رشته‌ای مستقل وجود ندارد، اما دانشجویان و محققان موسسه مطالعات خاورمیانه و خاور نزدیک در دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ، تاکنون پروژهش‌های زیادی در حوزه ایران‌شناسی انجام داده‌اند.

 

 

از این‌رو، در این مقاله، چگونگی تحصیل و تحقیق در حوزه ایران‌شناسی در دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ را مورد بررسی قرار داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

 

بیش از ۵۰۰ سال از تاسیس دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ می‌گذرد و حالا این دانشگاه به یکی از معتبرترین مراکز تحصیلی و تحقیقاتی اروپا بدل شده است.

 

دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان در سال ۱۴۷۲ میلادی، به عنوان نخستین دانشگاه ایالت بایرن در شهر اینگولشتات در ۸۰ کیلومتری شمال مونیخ تاسیس شد و پس از اشغال شهر، توسط ارتش فرانسه در سال ۱۷۹۹ به لاندزهوت و سپس به مونیخ انتقال یافت.

 

این دانشگاه در حال‌حاضر، موسسات آموزشی زیادی دارد که از میان آن‌ها، می‌توان به موسسه مطالعات خاورمیانه و خاور نزدیک اشاره کرد

 

این موسسه، چهار رشته مطالعات عربی و اسلامی، ایران‌شناسی، ترک‌شناسی و مطالعات یهودی را ارائه می‌دهد. دانشجویانی که می‌خواهند در این دانشگاه در حوزه ایران‌شناسی به تحصیل بپردازند، باید در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، رشته مطالعات خاورمیانه را انتخاب کنند.

 

جالب است بدانید که از ابتدای شکل‌گیری موسسه خاورمیانه و خاورنزدیک در دانشگاه مونیخ، دروس مرتبط با ایران مانند “نقش زنان در تاریخ ایران” ، “قوانین و حقوق خصوصی شهروندان” ، “کتبه‌شناسی فارسی” ، “ادبیات ایرانی” ، “دنیای رسانه‌ها” و “تاریخ معاصر ایران” به دانشجویان مقطع کارشناسی رشته ایران‌شناسی ارائه می‌شود.

 

دانشجویان رشته خاورمیانه و خاورنزدیک در مقطع کارشناسی ارشد نیز می‌توانند دروسی در حوزه ایران‌شناسی را انتخاب کنند. این دروس شامل “آموزش تخصصی خطوط و زبان فارسی” ، “آشنایی با اماکن متبرکه و زیارتگاه‌های ایران” ، “فرهنگ ایرانی” و “ ادبیات ایرانی به‌خصوص در حوزه سفرنامه‌نویسی” است.

 

 

این در حالی است که رشته ایران‌شناسی به صورت رشته‌ای مجزا در مقطع دکترای دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ ارائه می‌شود. دانشجویان علاقمند به رشته ایران‌شناسی می‌توانند در ترم زمستان یا تابستان برای حضور در مقطع دکترا اقدام کنند. البته تحصیل در مقطع دکترا مشروط بر داشتن مدرک کارشناسی ارشد رشته ایران‌شناسی و همچنین تسلط کامل بر زبان فارسی است.

 

 

علاوه بر این‌ها، موسسه خاورمیانه و خاورنزدیک در دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ، مکان ایده‌آلی برای تحقیق در حوزه ایران‌شناسی است. در این دانشگاه تحقیقات زیادی درباره تاریخ ایران از قرن هفتم تا بیستم میلادی انجام می‌شود. البته تاریخ حال‌حاضر ایران نیز برای محققان این دانشگاه اهمیت زیادی دارد.

 

همچنین پژوهشگران دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ، تحقیقات گسترده‌ای بر روی ادبیات فارسی و کتیبه‌های ایرانی انجام می‌دهند. بخش دیگری از تحقیقات موسسه خاورمیانه و خاورنزدیک نیز به تحقیق درباره زندگی روزمره شهروندان در گذشته و حال و همچنین بررسی متون قدیمی اختصاص یافته است.

 

کتابخانه تخصصی دانشگاه مونیخ

 

 

کتابخانه موسسه خاورمیانه و خاورنزدیک نیز مرجع خوبی برای تحقیق و پژوهش در حوزه ایران‌شناسی، مطالعات اسلامی، ترک‌شناسی و همچنین مطالعات یهودی است. این کتابخانه با داشتن ۴۰ هزار جلد کتاب تخصصی، منابع غنی در راستای تحقیق و پژوهش در حوزه مطالعات خاورمیانه دارد.

 

سایت زیر می‌تواند اطلاعات بیشتری در اختیارتان قرار دهد:

https://www.naher-osten.uni-muenchen.de/institut/iranistik/index.html

 

ایران‌شناسی دانشگاه بامبرگ آلمان

 

 

 

«فارسی شکر است»؛ جمله ای زیبا بر روی سایت بخش ایران‌شناسی دانشگاه بامبرگ آلمان

 

عبارت “فارسی شکر است”، برای بسیاری از ایرانی‌ها، یادآور داستان کوتاهی از محمدعلی جمالزاده است. اما احتمالا خیلی از ما نمی‌دانیم که این عبارت کوتاه، بر روی وب‌سایت بخش ایران‌شناسی دانشگاه بامبرگ نیز نوشته شده است.

 

در واقع مسئولان بخش ایران‌شناسی دانشگاه بامبرگ از این عبارت برای ترغیب دانشجویان به یادگیری زبان فارسی استفاده می کنند. هر چه باشد، دانشگاه بامبرگ سال‌ها است که به عنوان یکی از فعال‌ترین دانشگاه‌های آلمان در حوزه مطالعات ایرانی شناخته می‌شود.

 

در این دانشگاه، علاوه بر تدریس رشته ایران‌شناسی، پروژه‌های تحقیقاتی زیادی نیز در حوزه تاریخ، ادبیات، سیاست، رسانه و فرهنگ ایران‌ و کشورهای فارسی‌زبان وجود دارد. جالب است بدانید که محققان دانشگاه بامبرگ در دهه‌های اخیر، در حوزه پژوهش درباره ایران، افغانستان، آسیای مرکزی، بالکان، قفقاز، آناتولی و بخش فارسی زبانان هند، نقش ارزنده‌ای ایفا کرده‌اند.

 

 

در این مقاله، فعالیت‌های بخش ایران‌شناسی دانشگاه بامبرگ را مورد بررسی قرار داده‌ایم:

 

دانشگاه بامبرگ به دلیل برگزاری دوره‌های آموزش زبان فارسی، در میان دانشجویان رشته ایران‌شناسی شهرت خاصی دارد. مسئولان بخش ایران‌شناسی با شعار “فارسی شکر است” تلاش می‌کنند تا دانشجویان رشته‌های مختلف را به یادگیری زبان فارسی ترغیب کنند. در این دانشگاه، دانشجویان پیش از ورود به رشته مطالعات ایران، در یک دوره فشرده آموزش زبان فارسی شرکت می‌کنند.

 

پس از آن، علاقمندان به تحصیل در رشته ایران‌شناسی می‌توانند در مقطع کارشناسی، در رشته مطالعات شرق اسلامی یا اسلام‌شناسی ثبت‌نام کنند. بخشی از دروس رشته شرق اسلامی یا اسلام‌شناسی، به تاریخ و فرهنگ ایران می‌پردازد.

 

 

اما در مقطع کارشناسی ارشد، دروس تخصصی‌تر می‌شود. دانشجویان در این مقطع باید رشته‌ای با عنوان “ایران‌شناسی: زبان، تاریخ و فرهنگ” را انتخاب کنند. مشخص است که در این رشته، تمرکز دانشجویان بر تحصیل و تحقیق در حوزه‌های ادبیات و تاریخ ایران است. همچنین در این مقطع، مهارت‌های زبان فارسی نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

 

 

تبادل دانشجوی دانشگاه بامبرگ با دانشگاههای ایران

یکی از جالب‌ترین برنامه‌های موسسه ایران‌شناسی در دانشگاه بامبرگ، تبادل دانشجو با دانشگاه تهران است. موسسه تبادلات آکادمیک آلمان(DAAD) در چارچوب برنامه همکاری بین‌المللی در زمینه تحصیلات دانشگاهی و آموزش حرفه‌ای، به تبادل دانشجو میان دانشگاه بامبرگ و تهران می‌پردازد.

 

بر این اساس، هر سال، ۶ دانشجو فیلولوژی ایرانی (به عنوان مثال دانشجویان مطالعات ایران، مطالعات اسلامی و غیره) این فرصت را دارند تا برای یک ترم  تحصیلی در دانشگاه تهران بورسیه شوند.

 

در این دوره، دانشجویان امکان مطالعه در موسسه دهخدا، دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران و همچنین دپارتمان زبان و ادبیات فارسی را دارند. همچنین، ۶ دانشجو از دانشگاه تهران نیز می‌توانند برای یک ترم تحصیلی در دانشگاه بامبرگ فرصت مطالعاتی بگیرند. این برنامه از سال ۱۹۹۳ پایه‌ریزی شده است و در میان دانشگاه‌های اروپای غربی و آمریکای شمالی منحصر به فرد است.

 

دانشجویانی که برای این فرصت مطالعاتی انتخاب شوند، می‌توانند از  کمک‌هزینه سفر، بورسیه تحصیلی آلمان، کمک‌هزینه ثبت‌نام دانشگاه و بیمه مسافرتی استفاده کنند

 

پروژه‌های تحقیقاتی دانشگاه بامبرگ

بسیاری موسسه ایران‌شناسی دانشگاه بامبرگ را با پروژه آرشیو دیجیتالی اسناد فارسی می‌شناسند. محققان در این پروژه، اسناد تاریخی مربوط به دوران قرون وسطى، اوایل عصر جدید ایران و همچنین آسیاى مرکزى تا قرن بیستم را برای بایگانی دیجیتال مورد بررسی قرار می‌دهند.

 

آنطور که در سایت دانشگاه بامبرگ ذکر شده است، هدف از این طرح، دستیابى به اسناد و مدارک تاریخى به زبان فارسى است. این بانک دیجیتالى با امکانات وسیع جست‌وجو، دسترسی پژوهشگران به منابع دست اول تاریخى را آسان‌تر می‌کند.

 

در بخشی از این سایت، درباره هدف ایجاد بانک اطلاعاتی آمده است:« با ایجاد این “بایگانى مجازی” نه تنها دسترسى به اسناد تاریخى فارسى آسان‌تر مى‌‌شود، بلکه امکان جست‌وجوى دقیق درباره یک شخص، یک شهر، یک منطقه و یا درباره یک موضوع نیز امکان‌پذیر خواهد بود.

 

این بانک اطلاعاتى شامل اسناد خصوصى و دولتى از قبیل فرمان‌ها، مکاتبات رسمى، شخصى و اسناد حقوقى مانند وقفنامه‌ها، عقدنامه‌ها و احکام قضایى است. از آنجا که این بانک اطلاعاتى به طور پیوسته اسناد تاریخى منتشر شده‌ را بایگانى می‌کند، نقش مرکز جمع‌آورى فهرست اسناد را نیز دارد.

 

 

از دیگر فعالیت‌های مهم دانشگاه بامبرگ می‌توان به مشارکت در پروژه فهرست‌نویسی نسخه‌های خطی شرقی در آلمان اشاره کرد. پروژه تحقیقاتی”فهرست‌نویسی نسخه‌های خطی شرقی در آلمان” در آکادمی علوم گوتینگن انجام می‌شود، اما فهرست‌نویسی بخش نسخه‌های فارسی زیر نظر پروفسور کریستوف ورنر، استاد دانشگاه بامبرگ صورت می‌گیرد.جالب است بدانید که از سال ۲۰۱۶، بخش زیادی از این نسخه‌های خطی به صورت آنلاین منتشر شده‌اند.

 

 

یکی دیگر از پروژه‌های مشترک دانشگاه بامبرگ با سایر دانشگاه‌های آلمان و اروپا، پروژه “ مدرنیته و مدرنیسم در تاریخ ادبیات فارسی” است. پژوهشگران در این پروژه، جایگاه ادبیات فارسی در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم را مورد بررسی قرار می‌دهند.

 

در پروژه “ مدرنیته و مدرنیسم در تاریخ ادبیات فارسی” محققانی از دانشگاه‌های بامبرگ، ماربورگ، هومبولت برلین، هاروارد، ییل و موسسه ملی زبان‌ها و تمدن‌های شرقی پاریس حضور دارند.

 

پروژه دیگر دانشگاه بامبرگ درباره دیجیتال‌سازی یادداشت‌های روزانه کارل هاسکنخت، گیاه‌شناس آلمانی در سفر به امپراتوری عثمانی و ایران است. این پروژه نیز با همکاری دانشگاه‌های دیگر آلمان از جمله دانشگاه ینا و ماربورگ انجام می‌شود.

 

پیش‌تر دفتر یادداشت‌های روزانه کارل هاسکنخت توسط گیاه‌شناسان و خاورشناسان آلمانی بازنویسی شده و اکنون کار دیجیتال‌سازی آن در دست انجام است.

 

 

“تقابل تاریخ‌نگاری گرجستان با ایران در قرون هفدهم و هجدهم” نیز نام پروژه دیگری است که در دانشگاه بامبرگ دنبال می‌شود. کشور گرجستان در قرون هفدهم و هجدهم تحت تاثیر حملات صفویان و امپراتوری عثمانی قرار گرفته است. از این رو، پژوهشگران دانشگاه بامبرگ تلاش می‌کنند تا روابط میان ایران و گرجستان در آن دوره تاریخی را مورد بررسی قرار دهند.

 

 

همچنین محققان این دانشگاه در پروژه دیگری به بررسی روایت‌های دفاع مقدس در ادبیات ایران می‌پردازند. در این پروژه، روایت‌های دولتی و غیردولتی از ۸ سال دفاع مقدس در ادبیات ایران مورد بررسی قرار می‌گیرند.

 

علاوه بر این‌ها، دانشگاه بامبرگ سمینارها و کارگاه‌های آموزشی متعددی در حوزه هنر و فرهنگ ایران برگزار می‌کند. به‌طور مثال در سال ۲۰۱۸، این دانشگاه میزبان کارگاهی با عنوان “هنر خطاطی فارسی” بود.

https://www.uni-bamberg.de

 

 

دانشگاه فنی مونیخ ( Technische universitat muncheb)

همانطور که از اسم دانشگاه مشهود است، این دانشگاه خواستگاه مناسبی برای دانشجویان فنی مهندسی می باشد. دانشگاه فنی مونیخ یکی از برجسته ترین و بزرگترین موسسات آلمانی از لحاظ فن آوری است.تاسیس این دانشگاه در سال ۱۸۶۸ بوده است که در حال حاضر حدود ۲۷ هزار دانشجو مشغول به تحصیل هستند.

 

 

کلن

 

استادی اینفو

 

کلن با بیش از ۶۰۰ هزار دانشجو بعنوان اولین یا دومین شهر بزرگ دانشجویی آلمان قلمداد می شود.در شهر کلن ایرانیان بسیار زیادی سکونت دارند و این شهر شرایط بسیار مناسبی برای ادامه تحصیل و زندگی برای مهاجرین خارجی فراهم کرده است.کلن عمدتا یک شهر فرهنگی بوده است.

 

 

دانشگاه کلن( Universitat zo koln)

دانشگاه کلن در سال ۱۳۸۸ تاسیس شده است. این دانشگاه یکی از قدیمی ترین دانشگاه های اروپایی می باشد که در کشور آلمان واقع شده است.در حال حاضر حدود ۴۵ هزار دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.رضا نیک زاده نظریه پرداز و نویسنده معاصر ایرانی یکی از دانش آموختگان این دانشگاه می باشد. در این دانشگاه رشته های اقتصاد، حقوق، پزشکی، هنر، علوم انسانی و ریاضی ارائه می شود و متقاضیان این رشته ها می توانند برای پذیرش این دانشگاه اقدام نمایند.

 

دانشگاه کلن آلمان  (Universität zu Köln) دانشگاه کلن آلمان یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه های اروپا بوده و ششمین دانشگاهی است که در اروپای مرکزی تاسیس شده است. تاسیس آن به سال ۱۳۸۸ میلادی بر می گردد .

 

این دانشگاه در سال ۱۹۷۸ بسته و مجددا در سال ۱۹۱۹ راه اندازی شد. در حال حاضر این دانشگاه با بیش از۴۴ هزار دانشجو که در شش دانشکده‌ی آن مشغول به تحصیل هستند، یکی از مشهورترین مراکز آموزش عالی در آلمان به حساب می آید. بیش از ۲۰۰ رشته‌ی تحصیلی در دانشگاه کلن وجود دارد.

 

همچنین از فارغ التحصیلان این دانشگاه رضا بیک زاده نظریه‌پرداز و نویسنده معاصر ایرانی را نیز می‌توان نام برد. برخی از برندگان جوایز نوبل نیز از اساتید و فارغ‌التحصیلان این دانشگاه هستند. اخیرا این دانشگاه موفق شد افتخاری دیگری را نیز از آن خود کند و آن پیوستن به جمع دانشگاه‌های بر‌تر آلمان بود…

 

رنکینگ دانشگاه کلن آلمان

رتبه ۱۰ ام در بین دانشگاه های آلمان

رتبه ی ۱۷۰ جهان در سیستم رتبه بندی آموزش عالی تایمز THE 2017

رتبه ی ۲۰۱ام در سیستم رتبه بندی شانگهای ARWU

رتبه ی ۱۵۱ در بین دانشگاه های جهان

رتبه ی ۳۴۷ جهان در سیستم رتبه بندی QS 2016

 

دانشکده های دانشگاه کلن آلمان

دانشکده بازرگانی، اقتصاد و علوم اجتماعی

دانشکدهنر

دانشکده پزشکی

دانشکده ریاضی و علوم طبیعی

دانشکده حقوق

دانشکده علوم انسانی

 

شرایط و مدارک تحصیلی مورد نیاز برای اخذ پذیرش از دانشگاه کلن آلمان

گواهی صلاحیت ورود به دانشگاه های آلمان ( HZB )و یا مدارک آموزش عالی خارجی معادل با آن

ترجمه گواهی مدرک تحصیلی ورود به دانشگاه

اثبات مهارت زبان آلمانی

برخی از رشته های تحصیلی، شرایط ویژه ای برای پذیرش دارند مانند مهارت در یک زبان خارجی،  اتمام کارآموزی و یا قبولی در آزمون های ورودی.

 

شرایط زبان آلمانی مورد نیاز برای اخذ پذیرش از دانشگاه کلن آلمان

زبان تدریس دانشگاه کلن، آلمانی می باشد. اما برخی از رشته های بین المللی این دانشگاه به زبان انگلیسی ارائه می شوند. دانشجویان برای تحصیل در رشته های آلمانی زبان این دانشگاه نیازمند ارائه ی گواهینامه  در یکی از آزمون های زیر هستند:

 

آزمون DSH سطح ۲

TestDaf با نمره ی کل حداقل ۱۶ امتیاز

گواهی زبان های اروپایی: telc Deutsch C1 Hochschule

دیپلم زبان آلمانی Standing Conference of the Ministers سطح ۲

گواهینامه ( Große Deutsche Sprachdiplom (GDS یا   Goethe-Zertifikat C2  از موسسه گوته

گواهینامه ی ZOP از موسسه گوته

گواهینامه ی Feststellungsprüfung (آزمون ورودی دانشگاه Studienkolleg آلمان)

گذراندن دوره ی سه ساله ی حرفه ای زبان آلمانی در یکی از موسسات آلمانی

 

بورسیه ها و کمک هزینه های بین المللی دانشگاه کلن آلمان

 

بورس تحصیلی Deutschlandstipendium: . این بورسیه به دانشجویان سال اول و دانشجوبان با استعداد ترم های بالاتر تعلق میگیرد. مبلغ این بورسیه ماهیانه ۳۰۰ یورو است. ددلاین اپلای بورس از  ۱۵ اوت تا ۱۵ سپتامبر  ۲۰۱۷  می باشد.

بورس تحصیلی دانشجویان خارج از کشور (PROMOS)  : این بورس تحصیلی توسط DAAD و همچنین دیگر سازمان های حمایت از دانشجویان خارجی  برای دانشجویان بین المللی ای که برای تحصیل به خارج از کشور آلمان سفر می کنند در نظر گرفته شده است.

 

 

ددلاین اپلای در دانشگاه کلن آلمان

آخرین مهلت اپلای در ترم زمستان دانشگاه کلن: ۱۵ ژانویه ۲۰۱۷

آخرین مهلت اپلای در ترم تابستان دانشگاه کلن: ۱۵ژوئن ۲۰۱۷

هزینه ها و شهریه ی دانشجویان بین المللی دانشگاه کلن آلمان

دانشگاه کلن آلمان هزینه ای بابت شهریه دریافت نمی کند. فقط یک هزینه ی مشارکت حدود  ۲۶۲ یورو قبل از شروع هر ترم باید پرداخت شود.

 

 

وضعیت مسکن و خوابگاه های دانشگاه کلن آلمان

*خوابگاه های دانشجویی

 

دانشگاه کلن ۸۶ تالار مسکونی دارای ۴۷۰۰ اتاق با ظرفیت ۸۰۰۰۰ نفر برای اقامت دانشجویان دارد. این تالار ها دارای سه گزینه ی اقامتی متفاوت هستند: اتاق های تک نفره، اتاق های تک نفره در یک آپارتمان مشترک برای دانشجویانی که بچه دارند و اتاق هایی با اثاثیه ی کامل در آپارتمان های مشترک برای دانشجوبان معلول.

 

خوابگاه های خصوصی:

 

SMARTments Köln

Schmittmann-Kolleg

Stiftung Kaufmannshof-Hanse

Private Hosing

اقامتگاه Gummersbach: در حدود ۵۰ کیلومتری شرق شهر کلن واقع شده است و دو خوابگاه دانشجویی با مجموع ۱۲۶ اتاق دارد.

 

 

آخن

 

استادی اینفو

 

شهر آخن در بخش کلن واقع شده است. شهر آخن بخاطر مرزی بودن و نزدیکی به حوزه های زبانی گوناگون به زبان های مختلف صحبت می شود. از عمده زبان های  شهر آخن می توان به زبان های آلمانی، انگلیسی، فرانسوی و هلندی اشاره کرد.

 

معرفی دانشگاه آخن

 

دانشگاه آخن آلمان (University of Aachen) یک دانشگاه تحقیقاتی در کشور آلمان واقع در شهر اخن و ایالت نوردراین وستفالن است که بیش از ۴۱۰۰۰ دانشجو در آن تحصیل می کنند.

 

دانشگاه آخن آلمان بزرگترین دانشگاه فنی مهندسی ( پلی تکنیک ) در کشور آلمان است که سالیانه دانشجویان زیادی از سراسر دنیا که علاقمند به تحصیل در آلمان هستند پس از گرفتن ویزای تحصیلی آلمان در این دانشگاه قدرتمند آلمانی ثبت نام می کنند . دانشگاه آخن یکی از بالاترین آمار ها در جذب دانشجوی بین المللی را دارد . نزدیک به ۱۵ درصد دانشجویان دانشگاه آخن دانشجویان بین المللی هستند.

 

 

در سال ۱۸۵۸ میلادی شاهزاده فردریک ویلیام ( که بعدها امپراطور آلمان شد ) تصمیم به تاسیس دانشگاهی در ایالت نوردراین وستفالن گرفت. شهرهای آخن، بن و کلن نامزد میزبانی این دانشگاه شدند که در نهایت شهر آخن برای این منظور انتخاب شد.

 

سرانجام در ۱۰ اکتبر سال ۱۸۷۰ میلادی دانشگاه آخن با ۲۳۲ دانش اموز و ۳۲ استاد شروع به فعالیت کرد. هدف از تاسیس این دانشگاه اموزش مهندسان در حوزه صنعت ( به خصوص صنعت معدن ) بود. در سال ۱۸۹۹ دانشگاه حق اعطای مدرک دکتری را دریافت کرد.

 

درس سال ۱۹۰۲ بیش از ۸۰۰ دانشجوی پسر در دانشگاه آخن ثبت نام کرده بودند. در سال ۱۹۰۹ نیز اولین دانشجویان دختر در دانشگاه آخن ثبت نام کردند . با این حال، جنگ جهانی اول یک شکست جدی برای دانشگاه بود. بسیاری از دانشجویان به طور داوطلبانه به جنگ رفتند پیوستند و در جنگ جان باختند.

 

در سال ۱۹۲۰ با معرفی دانشکده های مستقل، چندین نهاد جدید و کمیته دانشجویان عمومی رشد کرد، اولین نشانه های رادیکالیزاسیون ناسیونالیستی نیز در داخل دانشگاه دیده شد. در سال ۱۹۳۳ اساتیدی که متهم به یهودی بودن یا کمونیست بودن بودند مورد فشار قرار گرفتند. از سال ۱۹۳۷ این فشار به دانشجویان نیز وارد شد وآزادی تحقیق و تدریس به شدت محدود شد.

 

 

دانشگاه در سال ۱۹۳۹ میلادی بسته شد و در سال ۱۹۴۴ که آلمان در جنگ سقوط کرد دانشگاه آخن به شدت آسیب دید ( بیش از ۷۰ درصد ). پس از جنگ دانشگاه آخن به شدت شروع به بازسازی کرد و در دهه ۱۹۵۰ بسیاری از اساتید مجاز به برگشت به دانشگاه شدند.

 

 

دانشگاه آخن آلمان (university of Aachen)  به دلیل ارائه رشته های فنی و مهندسی ارتباط نزدیکی با صنعت آلمان دارد و یکی از دانشگاه هایی است که بالاترین درآمد های جانبی را از همین طریق به دست آورده است. در سال ۲۰۰۷ دانشگاه آخن یکی از ۹ دانشگاهی بود که به عنوان دانشگاهی برای آینده انتخاب شد.

 

 

دانشگاه آخن آلمان یکی از اعضای بنیانگذار اتحادیه IDEA است که یک اتحاد استراتژیک از چهار دانشگاه برتر فناوری در اروپا است. دانشگاه همچنین عضو بنیاد پژوهشی کشور آلمان (DFG) و شبکه مدیریت صنعتی برتر اروپا  است .

 

بیش ازهفت هزار  دانشجوی بین المللی در حال حاضر در دوره کارشناسی، کارشناسی ارشد یا دکتری در دانشگاه آخن آلمان حضور دارند که از لحاظ میانگین بالاترین درصد حضور دانشجویان خارجی در یک دانشگاه است که برای تحصیل در آلمان به این کشور سفر می کنند.

 

اکثر رشته ها در دانشگاه آخن به زبان آلمانی ارائه می شوند اما تعداد رشته هایی که در این دانشگاه به زبان انگلیسی ارائه می شوند نیز روبه افزایش است.

 

اطلاعات دانشگاه آخن

 

نام کامل دانشگاه :  RWTH Aachen University

نوع دانشگاه :  دولتی

سال تاسیس : ۱۸۷۰  میلادی                                                           تعداد دانشجو :     حدود ۴۱۰۰۰  نفر

درصد دانشجویان خارجی: ۱۵  درصد                                                         تعداد استاد : حدود ۳۰۰۰  نفر

وبسایت:        www.rwth-aachen.de                                       محدودیت جنسیتی : ندارد

شهر : آخن

 

گروه های تحصیلی  دانشگاه آخن

 

دانشگاه آخن به ۹ دانشکده تقسیم شده است و دانشجویانی که دوستدار تحصیل در آلمان در شهر آخن هستند قادر خواهند بود در یکی از زیر مجموعه های دانشکده های زیر درخواست ویزای تحصیلی آلمان را داده و پس از اینکه حائز شرایط شدند به کشور آلمان عزیمت کنند.

 

 

دانشکده ریاضیات، علوم کامپیوتر و علوم طبیعی، دانشکده معماری ، دانشکده مهندسی عمران ، دانشکده مهندسی مکانیک ، دانشکده منابع ،  ژئوشیمی و مهندسی مواد ، دانشکده مهندسی برق و فناوری اطلاعات ، دانشکده هنر و علوم انسانی ، مدرسه کسب و کار و اقتصاد ، دانشکده علوم پزشکی .

 

 

 

دانشگاه فنی آخن (Techmische hochule Aachen)

 

دانشگاه آخن

 

دانشگاه فنی آخن در شهر آخن در سال ۱۸۷۰ تاسیس شده است.این دانشگاه در رشته های متعدد مهندسی و فناوری مخصوصا مهندسی مکانیک، برق، شیمی، صنایع، علوم کامپیوتر و فیزیک شهرت دارد.در حال حاضر حدود ۳۵ هزار دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.”اندیشیدن به آینده”، شعار دانشگاه فنی آخن است. که این شعار سرلوحه کارهای دانشگاه می باشد.

 

 

فرانکفورت

فرانکفورت پنجمین شهر بزرگ آلمان است. در حال حاضر فرانکفورت یکی از ثروتمندترین مراکز اروپا و مرکز فرهنگ و ادبیات است.فرانکفورت خواستگاه و قرارگاه بانک مرکزی اروپا و مهم ترین شهر اقتصادی قاره اروپا است.از لحاظ تاریخ، شهر فرانکفورت از اهمیت بالایی برخوردار است و اتفاقات مهم تاریخی کشور آلمان در این شهر به وقوع پیوسته بود.

 

 

دانشگاه گوته فرانکفورت (Goethe universitat Frankfurt)

 

 

این دانشگاه در سال ۱۹۱۴ تاسیس شده است در حال حاضر حدود ۴۳ هزار دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.این دانشگاه دارای ۴ پردیس و ۱۶ دانشکده می باشد که بیشتر مربوط به رشته های انسانی و تجربی می باشد، دانشجویانی که در مقاطع پایین تر در رشته های انسانی و تجربی مدرک خود را اخذ کرده اند توصیه می شود که برای تحصیل در مقاطع بالاتر دانشگاه گوته فرانکفورت را انتخاب کرده و مشغول به تحصیل شوند.

 

دانشگاه گوته فرانکفورت از دانشگاه های سطح بالای مراکز تحقیقاتی در کشور آلمان محسوب می شود. این دانشگاه همچنین در حوزه علوم انسانی، ادبیات و هنر جوایز نوبل بسیاری را از آن خود کرده است. بنابراین برای دریافت پذیرش از این دانشگاه باید سابقه تحصیلی خوبی ارائه کنید.

 

 

به سایت دانشگاه مراجعه کرده و فرم ثبت نام اولیه که در دپارتمان مربوطه هست پیدا کرده و پر کنید. رشته مورد علاقه خود را باری ادامه تحصیل انتخاب کنید و پس از تکمیل مدارک مبلغ ۷۵ یورو را بعنوان اپلیکیشن فی بابن بررسی مدارک خودپرداخت کنید. در نظر داشته باشید که این مبلغ در همه دانشگاه های دنیا، در صورت انصراف، قابل استرداد نیست. توجه کنید به ازاء هر رشته انتخابی اضافه پرداخت ۳۰ یورو علاوه بر مبلغ بالا الزامی است.

 

دانشگاه گوته و یونی اسیست

دانشگاه گوته از زیرمجموعه های uni-assist می باشد. به این معنی که متقاضیان ثبت نام در این دانشگاه باید مدارک خود را برای بررسی به سازمان سازمان uni-assist بفرستند تا تشخیص بدهد که شما شرایط تحصیل در این دانشگاه گوته را دارا می باشید یا خیر. حتما توجه داشته باشید که یک تا دو هفته قبل از اتمام ددلاین باید برای دانشگاه های وابسته به سیستم یونی اسیست اقدام کنید تا پرونده شما مورد بررسی این مرکز قرار بگیرد.

 

دانشکده های دانشگاه فرانکفورت آلمان

  • دانشکده حقوق
  • دانشکده اقتصاد و کسب و کار
  • دانشکده علوم اجتماعی
  • دانشکده علوم تربیتی
  • دانشکده روانشناسی و علوم ورزشی
  • دانشکده الهیات پروتستان
  • دانشکده الهیات کاتولیک
  • دانشکده فلسفه و تاریخ
  • دانشکده زبانشناسی، فرهنگ و هنر
  • دانشکده زبان مدرن
  • دانشکده زمین شناسی و جغرافیا
  • دانشکده علوم کامپیوتر و ریاضیات
  • دانشکده فیزیک
  • دانشکده بیوشیمی، شیمی و داروسازی
  • دانشکده زیست شناسی
  • دانشکده علوم پزشکی

 

:دانشگاه گوته فرانکفورت عبارتند از campus 4

۱:کامپوس بوکنهایم . ۲:کمپوس ریدبرگ . ۳:کامپوس وستند . ۴:کامپوس نیدرراد.

 

 معرفی دانشگاه اشتوتگارت (Universität Stuttgart)

 

 

دانشگاه اشتوتگارت (به آلمانی: Universität Stuttgart)، در شهر اشتوتگارت در آلمان واقع است. این دانشگاه در سال ۱۸۲۹، تأسیس شد و شامل ۱۰ دانشگاه می‌شود. دانشگاه اشتوتگارت، یکی از ۹ دانشگاه برتر فنی، در آلمان است (TU9)، که برنامه‌های سطح بالایی در مهندسی الکترونیک، مهندسی صنایع و مهندسی مکانیک دارد. دانشگاه اشتوتگارت، به خاطر مهارت عالی که در زمینه‌های مهندسی مکانیک اتومبیل و مهندسی فرآیند ساخت اتوماتیک و تکنولوژی هوا- فضا دارد، مشهور است.

 

 

 

«Gottlieb Daimler»، مخترع اتومبیل، از دانشجویان دانشگاه اشتوتگارت بوده است. دانشگاه اشتوتگارت، دانشگاه مونیخ، دانشگاه تکنولوژی دارمستات (Darmstadt)، و مؤسسه تکنولوژی Karlsruhe، اعضای «مدیریت و مهندسی پیشرفته‌ی محور جنوب آلمان» (South German Axis of Advanced Engineering and Management) می‌باشند. این ۴ دانشگاه جزء TU9 (9 دانشگاه فنی برتر آلمان) می‌باشند.

دانشگاه اشتوتگارت (Universität Stuttgart)

 

 

پیش نیازهای علمی و روش ارسال درخواست

دانشگاه اشتوتگارت یکی از دانشگاههای خوب و مطرح آلمان مخصوصا در زمینه های مهندسی می باشد و لذا متقاضیان زیادی از سراسر دنیا برای تحصیل در این دانشگاه وجود دارد. لذا با توجه به رقابت بالایی که وجود دارد شما باید دارای امتیازات و ویژگی های برتری همانند معدل بالا، فارغ التحصیل دانشگاههای با رنکینگ خوب، نمره زبان بالا و … باشید تا بتوانید پذیرش تحصیلی این دانشگاه را بدست آورید.

 

 

میزان تسلط به زبان آلمانی برای تحصیل در دانشگاه اشتوتگارت (Universität Stuttgart)

به جز برنامه های بین المللی دوره ی کارشناسی ارشد ، تقریبا تمام دوره ها در دانشگاه اشتوتگارت به زبان آلمانی برگزار می شوند. به همین دلیل ، شما باید مهارت خود را در آلمانی نشان دهید.

 

از شما انتظار می رود تا ثابت کنید در دوره های حداقل ۹۰۰ ساعته  آموزش زبان آلمانی شرکت کرده اید و با توجه به چارچوب مرجع زبانهای اروپائی، باید به سطح  C 1 برسید و یا مدرک زبان Test Daf گوته را بدست آورده باشید.

 

دانشجویانی که نتواند این موضوع را ثابت کنند ، ملزم به شرکت در دوره های فشرده ی زبان آلمانی و ارائه ی مدرکی برای اثبات شرکت در کلاس های حداقل ۴۰۰ ساعته می باشند (با توجه به چارچوب مرجع اروپا باید به سطح A2 برسند).

 

 

اسناد و مدارک مورد نیاز برای ارسال درخواست پذیرش به دانشگاه اشتوتگارت (Universität Stuttgart)

 

استادی اینفو

 

بعد از اینکه برای تحصیل در آلمان، دانشگاه اشتوتگارت را انتخاب کردید، می توانید به صورت آنلاین درخواست خود را به آدرس زیر ارسال نمایید :

https://uni-stuttgart.moveonnet.eu/moveonline/incoming/welcome.php

درخواست آنلاین باید چاپ و امضا شود. سپس باید اسناد ذیل را نیز به درخواست خود ضمیمه نمایید و برای دانشگاه ارسال نمائید :

• رونوشت از ریزنمرات و مدارک دریافت شده از دانشگاه یا دبیرستان

  • رونوشت از مدارک کارشناسی و یا کارشناسی ارشد به همراه ریز نمرات آنها
    • اثبات مهارت زبان آلمانی با ارائه مدرک زبان آلمانی
    • ۲ قطعه عکس پاسپورت
    • توافقنامه ی تحصیلی (تنها برای متقاضیان برنامه ی اراسموس).

 

 

زمان ارسال درخواست پذیرش به دانشگاه اشتوتگارت (Universität Stuttgart)

آوریل

دانشجویان خارج از آلمان : از اول اپریل ، ارسال فرم درخواست اصلی و امضا شده به همراه اسناد و مدارک لازم در صورتی که تمایل دارید در ترم زمستان در این دانشگاه شروع به تحصیل نمایید الزامی است. ترم زمستان در دانشگاه اشتوتگارت ، در ماه سپتامبر / اکتبر آغاز می شود. اطلاعات بیشتر در مورد روش ارسال درخواست را می توانید از لینک زیر دریافت نمایید:

http://www.ia.uni-stuttgart.de/dokumente/InfoOseas.pdf

 

اول ژوئن

دانشجویان برنامه ی اراسموس : در این تاریخ ، ارسال فرم درخواست اصلی و امضا شده به همراه اسناد و مدارک لازم در صورتی که تمایل دارید در ترم زمستان در این دانشگاه شروع به تحصیل نمایید الزامی است. ترم زمستان در دانشگاه اشتوتگارت ، در ماه سپتامبر / اکتبر آغاز می شود.

 

اول دسامبر

سایر دانشجویان دیگر : در این تاریخ ، ارسال فرم درخواست اصلی و امضا شده به همراه اسناد و مدارک لازم در صورتی که تمایل دارید در ترم تابستان در این دانشگاه شروع به تحصیل نمایید، الزامی است. ترم زمستان در دانشگاه اشتوتگارت ، در ماه مارس/آوریل آغاز می شود.

 

اطلاعات بیشتر در مورد روش ارسال درخواست را می توانید از لینک زیر دریافت نمایید:

http://www.ia.uni-stuttgart.de/dokumente/InfoOseas_SS13.pdf

 

 

اطلاعات نامه پذیرش دانشگاه اشتوتگارت (Universität Stuttgart)

نامه پذیرش  Zulassungsbescheid

تا اواسط ماه جولای (درخواست برای ترم زمستان) یا اواخر ماه ژانویه (درخواست برای ترم تابستان) شما نامه ی پذیرش Zulassungsbescheid  را به همراه یک فرم انتقال ، برای پرداخت هزینه ی خدمات دانشجویی (Studentenwerksbeitrag) به مبلغ EUR 78.00  دریافت خواهید نمود. این مبلغ به غیر از شهریه شما در این دانشگاه است.

 

به خاطر داشته باشید که دانشگاه اشتوتگارت یکی از دانشگاههایی است که از دانشجویان خارجی شهریه دریافت می نماید. تمام دانشجویان موظف به پرداخت این هزینه هستند و هر ترم باید برای پرداخت آن اقدام نمود.

 

این هزینه برای اداره و راه اندازی سالن های غذاخوری و خوابگاه ها ، بلیط حمل و نقل عمومی و سایر خدمات مشاوره ای برای دانشجویان صرف می شود. این هزینه (Studentenwerksbeitrag) را تا زمانی که وارد دانشگاه اشتوتگارت نشده اید پرداخت نکنید.  اگر شما برای مسکن دانشجویی اقدام نموده اید ، اطلاعات دقیق مسکن را شش هفته قبل از ورود خود به این دانشگاه دریافت خواهید کرد.

 

زمان ثبت نام در دانشگاه اشتوتگارت (Universität Stuttgart)

شما باید به محض ورود به اشتوتگارت برای ثبت نام شخصا اقدام نمایید. لطفا فراموش نکنید که نامه ی پذیرش (Zulassungsbescheid) خود را هنگامِ ثبت نام با خود همراه داشته باشید.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر لطفا با ایمیل های زیر تماس بگیرید:

 

اطلاعات دوره های فشرده زبان آلمانی دانشگاه اشتوتگارت (Universität Stuttgart)

 

زبان آلمانی

 

این دوره ی فشرده ی زبان آلمانی شش هفته طول می کشد و به طور خاص برای نیازهای دانشجویان انتقالی ، دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد بین المللی و برخی از برنامه های کارشناسی ارشد که دو مدرکی هستند طراحی شده است. این دوره توسط کارکنان وزارت آموزش فرهنگی دانشگاه اشتوتگارت آموزش داده می شود.

 

 

از دانش آموزان انتظار می رود که مهارت کافی در زبان آلمانی را کسب کنند (مطابق با سطح A2 یا حداقل به مدت ۴۰۰ ساعت آموزش ). دانشجویان مقطعِ کارشناسی ارشد بین المللی ، برنامه ی اراسموس موندوس و برنامه های دو مدرکی در دوره های مبتدی شرکت خواهند کرد.

 

کلاس ها در روزهای دوشنبه تا جمعه از ۸  صبح تا ۱:۱۵ بعد از ظهر و از ۱:۳۰ بعد از ظهر تا ۶:۴۵ عصر برگزار خواهد شد. این دوره همچنین شامل یک برنامه ی جهت گیری و آموزش بین فرهنگی می شود.

هزینه ی شرکت در هر دوره EUR 180  می باشد (دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد بین المللی و دانشجویان دو مدرکی ملزم به پرداخت این مبلغ نیستند).

 

لطفا توجه داشته باشید که این دوره ی فشرده برای دانشجویان خارج از کشور که موفق به دریافت بورس تحصیلی از دانشگاه اشتوتگارت آلمان شده اند اجباری است.

 

اهداف این دوره ی فشرده عبارتند از :

  1. دستیابی به مهارت در زبان آلمانی در سطح پیشرفته مطابق با Mittelstufe
  2. بهبود مهارت درک فعال هنگام گوش دادن و استفاده از زبان آلمانی به عنوان زبان علمی ، به ویژه در رابطه با رشته ی خاص هر شرکت کننده
  3. به دست آوردن تکنیک های یادگیری و صلاحیت های ارتباطی مورد نیاز برای تحصیل موفقیت آمیز در یک دانشگاه آلمانی

مدت دوره :

  • ترم تابستانی

مارس تا آوریل

  • ترم زمستان :

سپتامبر تا اکتبر

 

شما باید برای شرکت در دوره فشرده آلمانی برخی مراتب اداری را تکمیل کنید. در غیر این صورت ، نمی توانید در دوره ی فشرده ی آلمانی شرکت کنید

 

مهلت ثبت نام:

آخرین مهلت ثبت نام برای دوره ی پاییز ۱  ژوئن و  برای دوره ی بهار ۱ دسامبر است.  فرم های درخواست در دفتر امور بین الملل دانشگاه اشتوتگارت موجود می باشد.

ایمیل :

incoming@ia.uni-stuttgart.de

فکس :

+۴۹-(۰)۷۱۱-۶۸۵-۶۸۶ ۰۰

 

مراحل ارسال درخواست پذیرش به دانشگاه اشتوتگارت (Universität Stuttgart)

شما فقط می توانید درخواست خود را با استفاده از فرم درخواست آنلاین که در وب سایت این دانشگاه در دسترس است ارسال نمایید :

https://uni-stuttgart.moveonnet.eu/moveonline/incoming/login_myapp.php

تکمیل فرم درخواست

برای ارسال درخواست آنلاین شما ابتدا باید یک حساب شخصی (personal account) ایجاد کنید که در آن می توانید درخواست خود را ثبت کنید ، آن را ذخیره کرده و در مرحله بعد بر روی آن کار کنید. لطفا برای تکمیل فرم آنلاین و ارسال درخواست خود به حساب شخصی خود وارد (log in) شوید.

 

تکمیل و به پایان رساندن درخواست

پس از این که اطلاعات شما به صورت آنلاین ارسال شد ، شما می توانید نسخه ی  PDF  درخواست خود را دریافت و چاپ نمایید.  اگر در این مرحله دسترسی به یک چاپگر ندارید ، می توانید فایل را ذخیره  کرده و بعدا آن را چاپ نمایید.

 

فرم درخواست چاپ شده باید توسط شما امضا شود و سپس از طریق پست به موسسه ارسال گردد.  لطفا توجه داشته باشید که دفتر این دانشگاه نمی تواند درخواست شما را بدون پاکت و امضاهای مورد نیاز پردازش کند.

 

شما تاییدیه ی دریافت درخواست خود را از طریق ایمیل دریافت خواهید کرد. درخواست شما بررسی خواهد شد و اگر پذیرفته شود یک نامه ی پذیرش به شما ارسال خواهد شد.

 

 

مشخصات ارتباطی دانشگاه اشتوتگارت (Universität Stuttgart)

 

آدرس پستی برای درخواست ها

دانشجویان خارج از آلمان باید درخواست خود را به آدرس زیر بفرستند :

University of Stuttgart
International Affairs
Pfaffenwaldring 60 (IZ)
۷۰۵۶۹ Stuttgart
Germany

دانشجویان اراسموس و اراسموس موندوس باید درخواست خود را به طور مستقیم به مشاور اراسموس و اراسموس موندوس بخش مربوطه ارسال کنند . برای کسب اطلاعات در مورد مشاور یا هماهنگ کننده اراسموس با لطفا ایمیل زیرارتباط برقرار کنید:

incoming@ia.uni-stuttgart.de

 

 

مراحل اخذ پذیرش از دانشگاه اشتوتگارت (Universität Stuttgart)

 

  • دانشجویان خارج از آلمان نامه ی پذیرش خود را تا اواسط ماه ژوئن دریافت خواهند کرد به شرطی که تمام اسناد و مدارک مورد نیاز را به همراه فرم درخواست تکمیل شده ی خود تا  ۱ آوریل (برای ترم زمستان) یا اواسط ژانویه (برای ترم تابستان) ارسال نموده باشند.

 

  • دانشجویان اراسموس نامه ی پذیرش خود را تا ماه جولای (ترم زمستان) یا ژانویه (ترم تابستان) دریافت خواهند نمود.

 

  • دانشجویانی که نیاز به ویزا دارند ، به محض ارائه اسناد و مدارک مربوط به درخواست خود، باید برای دریافت ویزا اقدام نمایند.

 

  • لطفا به یاد داشته باشید که ثبت نام نهایی در دفتر پذیرش دانشگاه اشتوتگارت  (Studiensekretariat fuer auslaendische Studierende)  انجام می شود.  دستورالعمل های بیشتر را می توانید در لینک زیر بیابید:

http://www.ia.uni-stuttgart.de/kontakt/anfahrt/index.en.html

 

فراموش نکنید که این اسناد را به همراه داشته باشید:

  • نامه ی پذیرش (Zulassungsbescheid)  به همراه فرم معامله ی بانک برای پرداخت هزینه یStudentenwerk  به میزان شهریه شما در دانشگاه

 

  • اگر شما برای اجاره ی یک اتاق در خوابگاه دانشجویان اقدام کرده اید : اطلاعات مسکن از جمله یک کپی از مدرک انتقال که نشان می دهد شما سپرده ای به مبلغ EUR 600 پرداخت اید را ارائه دهید.

 

  • پاسپورت و ۲ قطعه عکس گذرنامه

 

  • ویزا : شهروندان اتحادیه اروپا ، استرالیا ، برزیل ، کانادا ، ژاپن ، کره ی جنوبی ، نیوزیلند ، اسرائیل و ایالات متحده ی آمریکا برای ورود به آلمان نیازی به ویزا ندارند. شهروندان کشورهایی که عضو اتحادیه اروپا نبوده و در بالا نیز ذکر نشده اند نیاز به ویزا خواهند داشت. شهروندان استرالیا ، کانادا ، ژاپن ، کره ی جنوبی ، نیوزیلند ، اسرائیل و ایالات متحده آمریکا نیاز به اثبات منابع مالی کافی خواهند داشت. به عنوان مثال اثبات دریافت بورسیه یا بیانیه ی بانک. فرم بیانیه ی بانک در دفتر امور بین الملل موجود است.

 

  • بیمه درمانی : دانشجویانی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا به آلمان می روند ، برای اثبات بیمه درمانی به کارت بیمه بهداشت اروپا (EHIC) نیاز خواهند داشت. این بیمه را می توانید از شرکت بیمه ی کشور بگیرید. با توجه به مقررات آلمان دانشجویان کشورهای خارج از اتحادیه اروپا ملزم به خرید بیمه ی درمانی دانشجویی در یک شرکت بیمه ی محلی در اشتوتگارت می باشند. برای خرید این بیمه باید مبلغ EUR 77 در هر ماه پرداخت.

 

  • بیمه مسافرتی – سلامتی : لطفا توجه داشته باشید که می توانید از بیمه ی درمانی اجباری دانشجویان از تاریخ (۱ST اکتبر / ۱ST آوریل) استفاده نمایید. اگر شما ساکن یک کشور خارج از اتحادیه اروپا هستید و زود تر از موعد وارد آلمان شدید ، (به عنوان مثال برای حضور در دوره ی زبان) ما قویا توصیه می کنیم که شما بیمه بهداشت و درمان مسافرتی را در کشور خود اخذ نمایید تا این دوره را تا ۳۱ سپتامبر / ۳۰ مارس پوشش دهد.

 

 

رشته های تحصیلی دانشگاه اشتوتگارت (Universität Stuttgart)

 

  • مهندسی هوا و فضا
  • کنترل کیفیت هوا ، مواد جامد زائد و فاضلاب
  • مهندسی آب (مواد زائد)
  • معماری
  • تاریخ هنر B.A.
  • تاریخ هنر M.A.
  • فناوری خودرو و موتور
  • زیست شناسی
  • مدیریت تجاری
  • شیمی B.A.
  • مهندسی عمران B.A.
  • زبانشناسی محاسباتی
  • مکانیک محاسباتی از مواد و سازه ها (کاما)
  • علوم کامپیوتر B.A.
  • فرهنگ دانش M.A.
  • اقتصاد B.A.
  • علوم تربیتی BA
  • مهندسی  برق BA
  • فناوری اطلاعات
  • Electromobility
  • تجزیه و تحلیل تجربی ، اجتماعی و سیاسی MA
  • فناوری انرژی
  • فیزیولوژی
  • سایبرنتیک
  • انگلیسی B.A.
  • انگلیسی M.A.
  • مهندسی محیط زیست
  • علوم ورزشی : ارتقاء سلامت M.A.
  • شیمی مواد غذایی
  • امور خارجه فرانسه
  • ژئودزی و Geoinformatics
  • ژئوماتیک (GEOENGINE)
  • آلمانی B.A.
  • ادبیات آلمانی M.A.
  • تاریخ B.A.
  • تاریخچه علوم طبیعی و فناوری BA
  • تاریخچه منابع M.A.
  • سیستم های اطلاعات
  • برنامه ریزی زیرساخت
  • مجتمع – شهرسازی پایدار و طراحی
  • امور خارجه ایتالیا
  • B.A. زبانشناسی
  • علم مواد
  • ریاضیات B.A.
  • ریاضیات کارشناسی ارشد
  • مهندسی مکانیک / مواد و تولید
  • مهندسی مکانیک / توسعه محصول و طراحی
  • مهندسی مکانیک B.A.
  • کارشناسی مهندسی مکانیک
  • مکاترونیک
  • مهندسی پزشکی
  • علوم طبیعی
  • پردازش زبان
  • فلسفه / اخلاق دولت
  • فلسفه B.A.
  • فلسفه M.A.
  • تربیت بدنی
  • فیزیک B.A.
  • فیزیک کارشناسی ارشد
  • علوم سیاسی B.A.
  • سیاست / اقتصاد
  • مهندسی فرآیند
  • املاک و مستغلات و مدیری
  • انرژی های تجدید پذیر
  • فناوری شبیه سازی
  • علوم اجتماعی B.A.
  • علوم اجتماعی B.A. (تنها موضوع)
  • جامعه شناسی B.A.
  • نرم افزار
  • تامین پایدار برق
  • مدیریت بازرگانی
  • زبانشناسی نظری و تطبیقی ​​M.A.
  • مهندسی حمل و نقل
  • مهندسی و مدیریت منابع آب (WAREM)

 

 

 

 

 

 

 

 

دانشگاه هایدلبرگ (Ruprecht-Karls-Universität Heidelberg)

 

هایدلبرگ

 

دانشگاه هایدلبرگ  (Ruprech- Karls_ Universität Heidelberg-Ruperto Carola)  یک دانشگاه تحقیقاتی عمومی است که در شهر هایدلبرگ، در آلمان واقع شده است . این دانشگاه ، در سال ۱۳۸۶ تاسیس شده است و قدیمی ترین دانشگاه در آلمان می باشد و سومین دانشگاهی است که در Holy Roman Empire  (یک نهاد سیاسی در آلمان و اتریش) ، ثبت شده است . امروزه این دانشگاه، یکی از معتبرترین دانشگاههای آلمان و حتی اورپا در رشته های علوم پزشکی می باشد و برای پذیرش دانشجو در این رشته بسیار سخت گیرانه عمل می نماید.

 

دانشگاه هایدلبرگ، از سال ۱۸۹۹ ، یک دانشگاه مختلط بوده است . امروزه ، این دانشگاه شامل ۱۲ دانشکده می باشد و برای دوره های لیسانس ، فوق لیسانس و دکترا و فوق دکترا ، در ۱۰۰ رشته تحصیلی مدرک ارائه می دهد. دانشگاه هایدلبرگ، یک موسسه آموزشی عالی آلمانی می باشد.

 

همچنین یکی از اعضای لیگ دانشگاههای پژوهشی اروپایی ،  (League of European Research Universities)  و گروه کیمبرا Coimbra Group می باشد.

 

رابرت کنت ، دانشگاه هایدلبرگ را زمانی که هایدلبرگ پایتخت ناحیه کنت نشین بود ، تاسیس کرد . در نتیجه ، به عنوان یک مرکز برای تربیت متخصصان خداشناسی و علم حقوق ، شروع به کار کرد .

 

میزان ورود دانشجو به این دانشگاه ، در جنگهای Thirty year (یک سلسله از جنگهایی که در نتیجه آن اروپا میان کاتولیک ها و پروتستان تقسیم شد)  کاهش پیدا کرد و دانشگاه تا اوایل قرن نوزدهم ، نتوانست بر بحرانهای مالی و فکری ، غلبه پیدا کند .

 

با وجود این ، دانشگاه بسیاری از استادان خود را از دست داد و به عنوان یک دانشگاه NSDAP (National Socialist German Workers Party)) ، (حزب کارگزان آلمانی سوسیالیست ملی) در آغاز دوران نازی ، شناخته شد. (از سال ۱۹۳۳ تا سال ۱۹۵۴) این دانشگاه بعد از جنگ جهانی دوم ، متحمل نازی زدایی و تاثیرات آن شد و به عنوان مکانی برای دانشجویان جناح چپ مخالف ، در آلمان ، فعالیت می کرد.

 

 

بعد از آن ، دانشگاه یکبار دیگر به مرکز فعالیتی برای متفکران مستقل و محل امنی برای انسانگرایی و همچنین مرکز اندیشه های دموکراتیک ، تبدیل شد . در این برهه زمانی بود که دانشگاه هایدلبرگ به عنوان الگویی برای دانشگاههای آمریکایی ، انتخاب شد .

 

روانشناسی مدرن ، داروشناسی روانی ، روانشناسی ژنتیکی ، فیزیک محیطی و جامعه شناسی مدرن، رشته های علمی در زمینه روانشناسی هستند که توسط دانشگاه هایدلبرگ ، ارائه می شوند . دانشگاه روی تحقیقات بسیار تاکید دارد و تاکنون برنده ۳۰ جایزه نوبل بوده است و همیشه در شمار دانشگاههای برتر اروپائی ، رده بندی می شود .

 

دانشگاه هایدلبرگ ، همچنین یک مکان آموزشی برای دانشجویان دکترا می باشد و هر سال ، تقریباً ۱۰۰۰ مدرک دکترای موفقیت آمیز ، ارائه می کند که بیش از یک سوم از دانشجویان دکترای این دانشگاه ، از خارج از کشور می باشند .

 

۲۰ درصد از کل دانشجویان دانشگاه هایدلبرگ ، از ۱۳۰ کشور خارجی می باشند و دانشگاه هایدلبرگ ، شامل ۲ دانشکده مرکزی است .  یکی در شهر قدیمی هایدلبرگ و دیگری در منطقه Nevenheimer در حومه شهر . از میان فارغ التحصیلان این دانشگاه  ، ۱۱ تن از سران کشوری و دولتی ، خارجی و داخلی را می توان نام برد .

 

 

 

مدارک لازم جهت اخذ پذیرش از دانشگاه هایدلبرگ (Ruprecht-Karls-Universität Heidelberg)

  1. مطمئن شوید تمامی بخش های فرم درخواست را تکمیل کرده باشید .

فرم های مورد نیاز را می توانید از طریق لینک زیر دریافت نمایید :

http://www.uni-heidelberg.de/fakultaeten/biowissenschaften/studium/phd/forms.html

اگر شما برای دوره تحقیقاتی اقدام می کنید مطمئن شوید پروپوزال خود را آماده کرده اید.

مطمئن شوید فرم درخواست را امضا کرده اید .موارد زیر را حتما با فرم درخواست خود ضمیمه کنید :

 

  • لیست کلیه رشته هایی که در آن ها تحصیل نموده اید
  • کپی برابر اصل از مدارک تحصیلی به همراه ترجمه ی رسمی (همراه با مهر و امضای دادگستری)
  • سندی که نشان دهد شما قادر به پرداخت هزینه ی زندگی خود هستید (رسید حساب بانکی)
  • مدرک زبان انگلیسی و یا زبان آلمانی خود

 

افرادی که زبان مادری آن ها انگلیسی نیست باید در یکی از آزمون های زیر شرکت کرده و نمره ی مورد نظر را کسب نمایند .

مدرک تافل برگه ای : ۵۷۰

مدرک تافل کامپیوتری : ۲۳۰

مدرک تافل اینترنتی : ۹۰

مدرک آیلتس : ۶٫۵ با نمره ی بالای ۶٫۵ در هر بخش

گواهینامه انگلیسی پیشرفته کمبریج

دو توصیه نامه از دو مرجع علمی  (دو استاد یا دو تن از اعضای هیات علمی دانشگاه که از وضعیت تحصیلی شما مطلع هستند)  در پاکت مهر و موم شده

مدرک زبان آلمانی test daf و یا C1 تلک و یا OSD

عکس پاسپورت

کپی از صفحات پاسپورت

رزومه ی کاری

انگیزه نامه : نامه ای که در آن هدف خود برای تحصیل در این دانشگاه را بازگو می نمایید. (حدود ۵۰۰ کلمه)

 

 

اطلاعات مهم

کلیه ی مدارک لازم باید به صورت کپی برابر با اصل و به دو زبان فارسی و آلمانی ارسال گردند .

 

شرایط ورود به کالج (با توجه به رشته ی مورد نظر برای تحصیل در دانشگاه )
  1.  دیپلم دبیرستان و مدرک پیش دانشگاهی
  2.  مدرک قبولی در کنکور سراسری ( کارشناسی )

نکته : معدل کل در کارنامه دیپلم دبیرستان باید خوانا و قابل شناسایی باشد .

توجه : درخواست متقاضیانی که کارنامه کنکور خود را همراه با سایر مدارک نفرستند ، پذیرفته نمی گردد .

 

برای ورود مستقیم به دانشگاه

  • دیپلم دبیرستان و مدرک پیش دانشگاهی به همراه ترجمه رسمی آنها که به تایید سفارت آلمان در تهران نیز رسیده است.

 

  • مدرک قبولی در کنکور سراسری ( کارشناسی ) به همراه ترجمه رسمی آنها که به تایید سفارت آلمان در تهران نیز رسیده است.

 

  • مدرک و ریزنمرات و معدل دوران تحصیل در دانشگاه به همراه ترجمه رسمی آنها که به تایید سفارت آلمان در تهران نیز رسیده است.

 

  • مدرک دانشگاهی(در صورت وجود) : مدرک حداقل یک سال تحصیلی در دانشگاه  به همراه ترجمه رسمی آنها که به تایید سفارت آلمان در تهران نیز رسیده است.

 

  • در صورتی که این مدارک مورد قبول واقع نشوند متقاضی فقط از طریق کالج قادر به ورود به دانشگاه خواهد بود .

 

ورود مستقیم به دانشگاه ( برای تمام رشته ها )

  1. پایان نامه تحصیلات دانشگاهی ( حداقل ۴ سال تحصیل) از یک دانشگاه معتبر به همراه ترجمه رسمی آنها که به تایید سفارت آلمان در تهران نیز رسیده است.
  2. مدرک BA به همراه ریز نمرات و ترجمه رسمی آنها که به تایید سفارت آلمان در تهران نیز رسیده است.

این دانشگاه از تمام مدارک لازم کپی برابر اصل می خواهد .  برای این منظور ، مهر و امضای سفارت آلمان در تهران کافی می باشد . مهر و امضای محل صدور مدرک نیز مورد قبول است.

 

 

تاریخ های نهایی برای ارسال درخواست ها

 (Ruprecht-Karls-Universität Heidelberg)

برای متقاضیان خارج از آلمان ۱ June  – ۱۵ July

 

تاریخ اعلام اسامی پذیرفته شدگان

دانشجویان ترم اول ۱ August – 15 August
دانشجویان دوره های پیشرفته ۱۰ September – 21 September
دانشجویان رشته های پزشکی ۲۶ September -5 October
دانشجویان انتقالی September/ October

 

 

 

هزینه های تحصیل در دانشگاه هایدلبرگ (Ruprecht-Karls-Universität Heidelberg)

 

 

۶۰,۰۰ یورو هزینه های اداری
مشارکت های اجتماعی برای خدمات دانشجویی
۴۴,۰۰ یورو هزینه خدمات دانشجویی
۲۲,۵۰ یورو تامین مالی از طریق گذرهای مخصوص حمل و نقل
۱۲۶,۵۰ یورو هزینه ی کل

 

 

رشته های تحصیلی دانشگاه هایدلبرگ (Ruprecht-Karls-Universität Heidelberg)

 

 

  • مواد فیزیکی پیشرفته و روشها در پرتو درمانی(رادیوتراپی) (MA)
  • مصر شناسی (PSR M.A.)
  •     تاریخ باستان (PSR M.A.)
  •     مطالعات آمریکا (PSR M.A.)
  •     علوم کاربردی کامپیوتر (BA ، MA)
  •     نجوم (دکترا)
  •     علوم مشاوره ای حرفه ای و سازمانی (MA)
  •     علوم آموزشی (PSR)
  •    علوم آموزشی با تمرکز بر توسعه سازمانی (MA)
  •     بیوشیمی (BA)
  •     زیست شناسی و علوم زیستی (BA)
  •     مهندسی پزشکی (MA)
  •     تاریخچه باستان شناسی و هنر بیزانس (BA ، MA)
  •     شیمی (BA ، MA)
  •     مسیحیت و فرهنگ (PSR M.A.)
  •     پزشکی بالینی (MA)
  •     زبانشناسی محاسباتی (PSR M.A.)
  •     زبان آلمانی
  •     آلمانی به عنوان زبان دوم (M.A.)
  •     تاریخ فرانسه و آلمان (MA)
  •     مطالعات آلمان (به زبان آلمانی) (PSR)
  •     اقتصاد (اقتصاد سیاسی) (PSR)
  •     اقتصاد (MA)
  •     نقد متنی (M.A.)
  •     زبان انگلیسی
  •     زبان و ادبیات انگلیسی (PSR)
  •     مطالعات انگلیسی (M.A.)
  •     مردم شناسی (PSR M.A.)
  •     تاریخ هنر اروپا (BA ، MA)
  •     الهیات انجیلی
  •    زبان فرانسه
  •     بهداشت و جامعه
  •     جغرافیا (BA ، MA)
  •     زمین شناسی (BA ، MA)
  •     مقایسه فرهنگی آلمان (PSR M.A.)
  •     تاریخ (PSR ، M.A.)
  •     تاریخ آسیای جنوبی (PSR M.A.)
  •     تاریخ جهانی (M.A.)
  •     زبان یونانی
  •     بهداشت، درمان و جامعه در آسیای جنوبی (M.A.)
  •     مطالعات جنوب آسیا (PSR)
  •     مطالعات کلاسیک، تاریخی و فرهنگی و مذهبیِ جنوب آسیا (BA)
  •    مطالعله ی  زبان و ادبیات مدرن در آسیای جنوبی S (BA)
  •     علوم کامپیوتر
  •     بهداشت بین المللی (MA)
  •     حقوق بین الملل
  •     مراقبت های بهداشتی (BA)
  •     مطالعات اسلامی (PSR)
  •      مطالعات ژاپنی (PSR)
  •     مطالعات ژاپنی (M.A.)
  •     آموزش مذهب یهودی
  •     مطالعات یهود (PSR M.A.)
  •     باستان شناسی کلاسیک (PSR M.A.)
  •     تاریخ فرهنگی و مذهبیِ جنوب آسیا (BA ، MA)
  •     تاریخ هنر شرق آسیا (BA، MA)
  •     زبان لاتین
  •     مذهب پروتستان
  •     ریاضیات (BA ، MA)
  •     آمار زیستی (MA)
  •     پرتودرمانی و اپتیک پزشکی (MA)
  •     مطالعات قرون وسطی (M.A.)
  •     علوم زیستی ملکولی (MA)
  •     بیوتکنولوژی مولکولی (BA ، MA)
  •     موسیقی شناسی (PSR M.A.)
  •     مطالعات خاور نزدیک و خاور میانه (M.A.)
  •     زبان های مدرن و ادبیات آسیای جنوبی
  •     زبان های مدرن و ادبیات جنوب آسیا (M.A.)
  •     مدیریت و حکومت (M.A.)
  •     قانون عمومی (PSR)
  •     مطالعات شرق آسیا (به زبان چینی I) (PSR)
  •     مطالعات شرق آسیا (به زبان چینی II) (PSR)
  •     مطالعات شرق آسیا / مطالعات ژاپن (PSR)
  •     مطالعات شرق آسیا (PSR)
  •     مطالعات اروپا و اروپا شرقی (PSR)
  •    داروسازی
  •     فلسفه (PSR M.A.)
  •     فلسفه / اخلاق
  •     فیزیک (BA، MA)
  •     علوم سیاسی / اقتصاد
  •     علوم سیاسی (PSR ، M.A.)
  •     روانشناسی (BA ، MA)
  •     حقوق (LL.M.)
  •     مطالعات دینی (PSR، M.A.)
  •     زبان عاشقانه : فرانسوی ، ایتالیایی ، اسپانیایی (MA)
  •     زبان عاشقانه : فرانسوی (PSR)
  •     زبان عاشقانه :  ایتالیایی (PSR)
  •    زبان عاشقانه : اسپانیایی (PSR)
  •     زبان عاشقان : پرتغالی (PSR)
  •     مطالعات روسیه
  •     نژاد شناسی (PSR M.A.)
  •     مطالعات چین (PSR)
  •     مطالعات چین (M.A.)
  •     اسلاوی (PSR M.A.)
  •     جامعه شناسی (PSR M.A.)
  •     ورزش و فعالیت فیزیکی (MA)
  •     علوم ورزشی با تاکید بر پیشگیری و توانبخشی (BA)
  •     مطالعات جنوب آسیا (PSR M.A.)
  •     علوم فنی کامپیوتر (MA)
  •     تحقیقات کلامی (M.A.)
  •     دین و فرهنگ مسیحیت UMD
  •     مطالعات میان فرهنگی (M.A)
  •     تحقیقات پزشکی (MA)
  •     مطالعات ترجمه و فن آوری اطلاعات (BA)
  •     مطالعات ترجمه (PSR M.A.)
  •     اداره امور شرکت ها (مدیریت سازمان رفاه) (MA)
  •     تجدید ساختار شرکت ها (LL.M.)
  •     باستان شناسی شرقی (PSR ، M.A.)
  •     دندان پزشکی

 

دانشگاه جورج سیمون اهم

 

 

آشنایی با رشته های تحصیلی دانشگاه جورج-سایمون اهم آلمان

دانشگاه علوم کاربردی جورج سایمون اهم در سال ۱۸۲۳ در شهر نورنبرگ تاسیس گردیده و دومین دانشگاه علوم کاربردی ایالت باواریا با بیش از ۹۰۰۰ دانشجو و ۲۵۰ پروفسور می باشد.
با توجه به رتبه بندی سال ۲۰۱۱ رتبه دانشکده مدیریت و تجارت بین الملل جورج سایمون اهم در بین دانشگاههای آلمان طی ۶ سال گذشته در جایگاه برترین دانشگاههای آلمان قرار گرفته است.

 

دروس زیر به زبان آلمانی تدریس می شوند:

 

۱-شیمی کاربردی                                             ۱۲- کسب و کار و تجارت  بین الملل

۲-معماری                                                       ۱۳- مهندسی تجارت بین الملل و تکنولوژی

۳-مهندسی خدمات ساختمانی                           ۱۴- تکنولوژی خبر نگاری

۴- مدیریت کسب و کار                                       ۱۵- آموزش مهارتهای زندگی

۵-مدیریت کسب و کار (نیمه وقت)                        ۱۶-  مهندسی مواد

۶- مهندسی عمران                                           ۱۷- مهندسی مکاترونیک

۷- مهندسی علوم کامپیوتر                                  ۱۸- مهندسی رسانه

۸- مهندسی علوم کامپیوتر وفن آوری                     ۱۹-مهندسی مکانیک

۹- مهندسی گرافیک و طراحی                             ۲۰-مهندسی پزشکی

۱۰-مهندسی الکترونیک و فناوری اطلاعات               ۲۱-مهندسی تجزیه تحلیل فرآیندها

۱۱- سیستم اطلاعات و مدیریت                            ۲۲- مددکاری اجتماعی

 

 

 

دانشگاههای دارای رشته دندانپزشکی در آلمان

 

در بسیاری از دانشگاه‌هایی که رشته دندان‌پزشکی را در کشور آلمان ارائه می‌کنند، بدون شهریه و در واقع تحصیل رایگان است. تحصیل در مقطع کالج دانشگاهی در آلمان نیز رایگان می باشد.

 

برخی از دانشگاههای دارای رشته دندانپزشکی در آلمان می باشند و تحصیل برای خارجی ها نیز امکان پذیر می باشد عبارتند از:

دانشگاه هایدلبرگ، دانشگاه درسدن، دانشگاه مارتین لوتر، دانشگاه ینا، دانشگاه گرایفس‌والد، دانشگاه کیل، دانشگاه هامبورگ، دانشگاه گیسن، دانشگاه گوتینگن، دانشگاه دوسلدورف، دانشگاه مونستر، دانشگاه آخن، دانشگاه بن، دانشگاه ماینس، دانشگاه فرانکفورت، دانشگاه زاربروگن، دانشگاه فرایبورگ، دانشگاه مونیخ، دانشگاه ارلانگن، دانشگاه اولم و دانشگاه وورسبورگ. دانشگاه بوخوم،  دانشگاه ماینهایم

 

دانشگاههای دارای رشته پزشکی در آلمان

از آنجائی که تحصیل در آلمان برای خارجی ها نیز رایگان می باشد، تحصیل در مقطع کالج دانشگاهی نیز رایگان می باشد. برخی از دانشگاه‌های خوب و معتبر آلمان که دارای رشته پزشکی می باشند و تحصیل برای خارجی ها نیز امکان پذیر می باشد عبارتند از:

 

لیست اسامی دانشگاه های پزشکی در آلمان
  • دانشگاه فریدریش شیلر ینا Friedrich Schiller University Jena
  • دانشگاه لوبک University of Lübeck
  • دانشگاه Christian Albrechts
  • دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ Ludwig Maximilians University of Munich
  • دانشگاه Otto von Guericke of Magdeburg
  • دانشکده پزشکی دانشگاه هایدلبرگ Medical Faculty of the University of Heidelberg
  • دانشگاه مارتین لوتر هلی ویتنبرگ Martin Luther Halle-Wittenberg
  • دانشگاه ابرهارد کارلز توبینگن Eberhard Karls University of Tübingen
  • دانشگاه فنی درسدن Technical of Dresden
  • دانشگاه لایپزیگ University of Leipzig
  • دانشگاه فردریش الکساندر در ارلانگن نورنبرگ Friedrich-Alexander-University Erlangen-Nuremberg
  • دانشگاه یوهانس گوتنبرگ ماینس Johannes Gutenberg Mainz
  • دانشگاه روهر بوخوم Ruhr Bochum
  • دانشگاه Rheinisch-Westfälische Technische Hochschule
  • دانشگاه راینیشه فردریش ویلهلم بن Rheinische Friedrich-Wilhelms-Universität Bonn
  • دانشگاه دویسبورگ اسن Duisburg-Essen
  • دانشگاه چاریته پزشکی برلین Charité – University Medicine Berlin
  • دانشگاه کلنUniversity of Cologne
  • دانشگاه ویتن هردکه University of Witten Herdecke
  • دانشگاه هامبورگ University of Hamburg
  • دانشگاه فیلیپس ماربورگ Philipps of Marburg
  • دانشگاه یوستوس لیبیگ گیسن Justus Liebig Giessen
  • دانشگاه ژولیوس ماکسیمیلیان در وورتسبورگ Julius-Maximilians-Universität Würzburg
  • دانشگاه Westfälische Wilhelms
  • دانشگاه یوهان ولفگانگ گوته در فرانکفورت ohann Wolfgang Goethe in Frankfurt am Main
  • دانشگاه فنی مونیخ Technical University of Munich
  • دانشگاه کارل فون اوسیتزکی در اولدنبورگ Carl von Ossietzky of Oldenburg
  • دانشگاه روپرشت کارلز هایدلبرگ Ruprecht-Karls-University of Heidelberg
  • دانشکده پزشکی هانوفر Hannover Medical School
  • دانشگاه گئورگ آگوست در گوتینگن Georg August of Göttingen
  • دانشگاه رگنسبورگ University of Regensburg
  • دانشگاه روستوک Rostock
  • دانشگاه آلبرت Ludwigs فرایبورگ Albert-Ludwigs-University of Freiburg
  • دانشگاه ارنست موریتس آرنت گریفزوالد Ernst-Moritz-Arndt of Greifswald
  • دانشگاه اولم University of Ulm
  • دانشگاه هاینریش هاینه دوسلدورف Heinrich Heine Dusseldorf
 

 

دانشگاههای دارای رشته داروسازی در آلمان

 

 

اگر قصد تحصیل در آلمان و رشته داروسازی را دارید،در اینجا دانشگاههای دارای رشته داروسازی  را به شما معرفی می کنیم:

 

دانشگاه مارتین لوتر، دانشگاه ینا، دانشگاه آزاد برلین، دانشگاه گرایفس‌والد، دانشگاه هامبورگ، دانشگاه کیل، دانشگاه ماربورگ‌، دانشگاه دوسلدورف، دانشگاه بن، دانشگاه مونستر، دانشگاه ماینس، دانشگاه فرانکفورت، دانشگاه زاربروگن، دانشگاه مونیخ، دانشگاه وورسبورگ، دانشگاه فرایبورگ، دانشگاه ارلانگن و دانشگاه لایپزیگ.

 

در بین دانشگاه‌هایی که تحصیل در رشته داروسازی در آن‌ها امکان ‌پذیر است، دانشگاه‌های مارتین لوتر، ینا، آزاد برلین، گرایفس‌والد، لایپزیگ ‌و کیل، رشته داروسازی را به صورت رایگان و بدون شهریه تحصیلی ارائه می‌دهند.

تحصیل در رشته های پزشکی یا دندانپزشکی در یکی از دانشگاههای ذیل بعد از اتمام دوره ۱۸ ماهه امکان پذیر می باشد:

  1. Medizinische Fakultat Uni Gottingen.
  2. Faculity of Medicine, Emust-Moritz-Arndt Univeristy of Greifswald.
  3. Univeristy Giessen.
  4. Medizinische Fakultat, Albert -Ludwigs-Universitat Freiburg.
  5. Medizinische Fakultat Otto-von-Guericke University Magdeburg.
  6. Medizinische Universitat Lubeck
  7. . Universitat Mainz.
  8. Philips-Universitat Marburg-Fachbereich Humanmedizin und Kinikum
  9.  Munster Univeristy Medical School MedWeb Munster
  10.  Universitat Regensburg
  11.  Medizinische Fakultut, Universitat Rostock
  12.  Saarland University Hospital – Faculty of Medicine
  13. Universitat Tubingen
  14. Medizinische Fakultat, Universitat Ulm
  15.  Medizinische Fakultat der Universitat Wurzburg
  16. Charite, Medical Faculty, Humboldt Univeristy Berlin
  17. Universitatsklinikum Benjamin Franklin, Berlin

برخی از دانشگاههایی که در رشته پزشکی دانشجوی بین المللی می پذیرند به شرح زیر می باشند:

دانشگاه بنجامین فرانکلین برلین

دانشگاه پزشکی بخوم

دانشگاه پزشکی بن

دانشگاه پزشکی کلن

دانشگاه یوهان ولفگانگ فرنکفورت

دانشگاه فردریش الکساندر نورنبرگ

دانشگاه آلبرت لودویگ فرایبورگ

دانشگاه پزشکی هانوفر

 

 

برخی رشته های مقطع کارشناسی ارشد

 

دوره های کارشناسی ارشد در رشته های زیر میباشد.این دوره ها به زبان المانی برگزار و تسلط به این زبان برای پذیرش لازم میباشد.

 

رشته های مهندسی

-مهندسی مدیریت انرژی

-معماری

-مهندسی عمران بین الملل

-مهندسی خدمات ساختمانی

– مهندسی شیمی و فرآیند مواد

– مهندسی مکانیک
– مهندسی علوم کامپیوتر

– مهندسی تولید نانو

– سیستم های الکترونیکی و مکانیکی

سایر رشته ها

-شیمی کاربردی

-روش تحقیق کاربردی

-مدیریت سیستم اطلاعات

-اقتصاد و مالیه بین الملل

-مدیریت کسب و کار و تجارت

-بازاریابی بین الملل

-مددکاری اجتماعی

 

 

کارشناسی ارشد هنرهای زیبا

 

 

کارشناسی ارشد هنرهای زیبا (یا MFA) یکی از رشته های مقطع کارشناسی ارشد است که برای تکمیل برنامه تحصیلی در یکی از حوزه های خلاق هنری، مانند هنرهای تجسمی، صنایع دستی، هنرهای نمایشی، نویسندگی خلاق، عکاسی، سرامیک، رقص، منسوجات، طراحی گرافیک، تئاتر و یا فیلمسازی در بسیاری از دانشگاههای آلمان برگزار می شود.

 

برنامه های ارائه شده در دوره کارشناسی ارشد MFA بر کاربرد عملی رشته یا صنعت مورد مطالعه تاکید دارد

 

به طور معمول، کارشناسی ارشد هنرهای زیبا همراه با یک پروژه پایان نامه معرفی می شوند که می تواند به شکل یک هنرنمایه، نشر اثر یا اجرا، ارائه شوند. تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد هنرهای زیبا درهای حرفه ای متعددی را به روی دانش آموختگان این رشته ها می گشاید و به عنوان یک درجه تحصیلی عالی، دانشجویان را برای تدریس موضوعی در سطح دانشگاه واجد شرایط می سازد.

 

مدت زمانی که طول می کشد تا دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد هنرهای زیبا، بتوانند این مقطع تحصیلی را با موفقیت به پایان رسانند، دو تا سه سال است که به دلیل ماهیت عملی و کاربردی MFA تا حدودی از متوسط طول برنامه کارشناسی ارشد بیشتر است.

 

در طول دوره برنامه MFA، دانشجویان آثار بسیاری را در حوزه هنر یا صنایع دستی خلق می نمایند. دانشجویان کارشناسی ارشد MFA در راستای توسعه و بهبود کار خود با بازخوردهای نقدگرایانه سازنده که اساتید و هم کلاسی های آنان ارائه می نمایند، پرورش یافته و پیشرفت می کنند.

 

بازخوردها اغلب در گروه های نقد و بررسی ارائه می شود، جایی که سایر دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد هنرهای زیبا و اساتید مربوطه حضور دارند.

 

 

هزینه تحصیل در دانشگاههای آلمان و اخذ درجه کارشناسی ارشد هنرهای زیبا، معمولا رایگان است و در برخی از دانشگاههایی که شهریه دارند، از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متفاوت است و بستگی به دانشگاه مورد نظر شما برای ادامه تحصیل دارد.

 

 

دانش آموختگان دوره های هنرهای زیبا در خواهند یافت که فرصت های شغلی پیش روی آنها بسیار افزایش می یابد و به همین ترتیب دستمزد آنها در مراحل آغازین کار نیز ممکن است بالاتر رود. پس از فراغت از تحصیل، دانش آموختگان MFA خود اساتید، هنرمندان، کارآفرینان، نوازندگان، بازیگران، صنعتگران، تولید کنندگان، مدیران، نویسندگان، عکاسان،و یا مدیران آینده خواهند بود.

 

 

برترین دانشگاه های هنر آلمان که مورد تایید وزارت علوم نیز هستند:

 

.Universitat der Kunste Berlin

.Hochschule für Künste Bremen

  1.  Kunstakademie Düsseldorf

Folkwang Universität der Künste

Hochschule für Grafik und Buchkunst Leipzig

Hochschule für Musik Franz Liszt Weimar

Kunsthochschule Mainz

Akademie der Bildenden Künste München

Akademie der Bildenden Künste Nürnberg

Staatliche Kunstschule für Textilindustrie Plauen

Staatliche Akademie der Bildenden Künste Stuttgart

 

رشته های کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی ( تسلط به زبان انگلیسی)

  • بازار یابی بین الملل
  • مدیریت مالی بین الملل
  • اقتصاد

 

چه کسانی واجد شرایط شرکت در دوره های بین الملل  می باشند؟

  • لیسانس در زمینه تجارت ، اقتصاد یا مدیریت
  • معدل لیسانس بالای ۵ ( فقط برای تجارت بین المللی)
    مهارت در زبان انگلیسی
  • داشتن سابقه کاری یا دوره های آموزشگاهی مزیت محسوب می شود.
    آشنایی مبتدی با زبان آلمانی مزیت محسوب می شود.

 

هزینه تحصیل در دانشگاه برای لیسانس و فوق لیسانس

هزینه تحصیل در این دانشگاه برای هر ترم در رشته های ذکر شده در حدود ۵۴۲ یورو می باشد

 

هزینه تحصیل در دانشگاه برای MBA

برای رشته های مرتبط(مدیریتی) شامل سه ترم، ۶۰ واحد و هزینه آن ۱۵۰۰۰ یورو (در دو قسط)

برای رشته های غیر مرتبط(مهندسی) شامل ۴ ترم، ۸۰ واحد و هزینه آن ۱۸۰۰۰ یورو (در دو قسط)

 

مزایای تحصیل MBA دردانشگاه جورج سایمون اهم آلمان

 

 

  • آموزش به زبان انگلیسی
  • دوره های تمام وقت و نیمه وقت
  • امکان فراگیری زبان های خارجی به صورت رایگان برای دانشجویان
  • تحصیل در محیط چند ملیتی مطابق با استاندارد های اروپایی
  • آشنایی با شرکتهای بین المللی و شبکه تجارت جهانی
  • مدرک مورد تایید وزارت علوم و تحقیقات و فن آوری ایران و ACQUIN اروپا
  • امکان داشتن شغل در کنار تحصیل تا ۲۰ ساعت در هفته
  • امکان همراهی همسر و فرزند در زمان تحصیل
  • امکانات اخذ اقامت بعد از تحصیل
  • امکان تمدید ویزا تا یک سال نیم بعد از تحصیل جهت یافتن شغل مناسب
  • امکان ادامه تحصیل در مقطع دکتری در دانشگاهای معتبر اروپایی و امریکایی
  • پرورش مهارت های رفتاری (فن مذاکره)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست دانشگاه هاو موسسات و مراکز آموزشی آلمان
دانشگاه ها

Albert-ludwigs-universitat Freiburg- Albert Ludwig university, Freiburg

http://www.uni-freiburg.de/

Augustana Theologische Hochschule- AHS – Augustana Theologische Hochschule, Neundettelsau

http://www.augustana.de/

Bauhans Universitat Weimar – bauhans university, Weimar

http://www.uni-weimar.de/

Bayerische Julius- Maximilians-Universitat – Julius maximilian university ,wuerzburg

http://www.uni-wuerzuburg.de/

Bergische universitat- gesamthochule Wuppertal – university of Wuppertal, Wuppertal

http://www.uni-wuppertal.de/

carl von Ossietzky universitat Oldenburg- carl von Ossietzky university,kiel

http://wwww.uni.kiel.de/

Deutsche sporthochschule koln –DSH- Deutsche Sporthochschule koln, koln

http://www.uni.dshs-koeln.de/

Eberhard-karls-universitat Tubingen – eberhard karl university, tuebingen

http://www.uni.tiubingen.de/

Ernst-moritz-arndt-universitat, Greifswald – Ernst moritz arndt university, Greifswald

http://www.uni.greifswld.de/

europa universitat viadrina Frankfurt (oder) – european university viadrinafrankfurt (oder)

http://www.euv-frankfurt-o.de/

Fachhochschule Aachen- Fachhochschule Aachen, Aachen

http://www.fh-aachen.de/

Fachhochschule fur technik und wirtshaft Berlin (FHTW)

http://www.fhtw-berlin.de/

Fernuniversitat Hagen – open open university of germany, hagen

http://www.fernuni-hagen.de/

Freie universitat berlin – free university berlin

http://www.fu-brlin.de/

Friedrich-alexander universitat Eelangen-nurnberg- friedrich-alexander university, Erlangen-nuremburg

http://www.uni-erlangen.de/

Friedrich-schiller-universitat jena- friedrich schiller university, jena

http://www.uni-jena.de/

Georg-August-Universitat Gottingen – university Georg Agugust, Gettingen

http://www.uni-goettingen.de/

Gerhard-mercator-universitat-dusseldorf – heinrich heine university, duesseldorf

http://www.uni.duesseldorf.de/

Humbuldt-universitat berlin – humbuldt university of berlin

http://www.hu-berlin.de/

International University in Germany- international university in germany- university of bruchsal

http://www.i.u.de/

Jacobs university Bremen – Jacobs university Bremen, Bremen

http://www.jacobs-university.de

Johann wolfgang Goethe- universitat Frankfurt- Johann wolfgang Goethe university, Frankfurt

http://www.uni-frankfurt.de/

Johannes Gutenberg-universitat – university Juhannes Gutenberg, mainz

http://www.uni-maniz.de/

Justus-leibig-universitat Giessen – university Justus leibig, Giessen

http://www.uni-giessen.de/

Katolische universitat eichstatt-Ingolstadt – catholic university of eichstaett, Ingolstadt

http://www.ku-eichstaett.de/

Kirchliche hochschule Bethel – kirchliche hochschule bethel, bethel- beilefeld

http://www.bethel.de/kiho/

kirchliche Hochschule Wuppertal- Barmen school of theology, Wuppertal

http://www.kiho.uniwuppertal.de/

Ludwig-Maximilians-universitat Munchen –university ludwing Maximilian,muenchen

http://www.uni-muenchen.de/

Martin-Luther-universitat Halle- wittenberg –university martin luther Halle- Wittenberg, Halle

http://www.uni-halle.de

Masterstudiengang Medizinische Systeme / medical systems engineering – otto- von – Guericke-universitat

Magdelburg

http://www.uni-magdeburg.de

http://www.uni-magdeburg.de/medical systems/master medical systems

Medical Systems engineering – otto- von- Guericke –university Mgdeburg

http://www.uni-magdeburg.de/medical system/master medical systems/

Otto-Friedrich- universitat Bamberg- university- otto friedrich, bamberg

http://www.uni-bamberg.de/

otto-von-guericke-universitat Magdeburg –university otto von Guericke, Magdeburg

http://www.uni-magdeburg.de/

Philipps-universitat Marburg –philipps university,Marburg

http://www.uni-marburg.de/

Private universitat witten/herdecke GmbH- University of witten/Herdecke, witten

http://www.uni-wh.de/

Rheinische friendrich –wilhelms- universitat bonn – (Rheinische) friedrich- wilhelms- universitat bonn

http://uni-bonn.de/

Ruhr-universitat Bochum –ruhr university Bochum, Bochum

http://www.ruhr-unibochum.de

schiller international university –siu –schiller international university, Heidelberg

http://www.siu-heidelberg.de/

Stuttgart university of Applied scienoes- Stuttgart university of applied sciences, Stuttgart

http://www.fht-stutgart.de/

umwelt-campus birkenfeld,  fachhochshule trier –environmental campus, birkenfeld

http://www.umwelt-campus.de

unibwm- universitat der bundeswehr university of the federal armed forces munich, munchen

http://www.unibw-munchen.de

universitat Augsburg- university of Augsburg, Augsburg

http://www.uniaugsburg.de/

universitat Bayreuth- university of Bayreuth, Bayreuth

http://www.uni-bayreuth.de/

universitat Bielefeld – university of Bielefeld

http://www.uni-bielefeld.de/

universitat Bremen –university of Bremen , Bremen

http://www.uni-bremen.de

universitat der bundeswehr hamburg – university of the federal armed forces, hamburg

http://www.unibw-hamburg.de

universitat des saarlandes – university of the Saarland

http://www.uni-sb.de

universitat Dortmund- university of Dortmund, Dortmund

http://wwww.uni-dortmund.de

universitat Duisburg-essen university of Duisburg-essen (UDE)

http://www.uni-duisburg-essen.de

universitat Erfurt- Erfurt university, Erfurt

http://www.uni-erfurt.de/

universitat flensburg – universitat Flensburg, Flensburg

http://www.uni-flensburg.de

universitat gesamthochschule essen – university of essen, essen
http://www.uni-essen.de/

universitat gesamthochschule Kassel – university of kessel, kessel

http://www.uni-kassel.de

universitat gesamthochschule Paderborn –university of Paderborn, Paderborn

http://www.uni-paderborn.de

universitat gesamthochschule siegen – university of siegen

http://www.uni-siegen.de

universitat hamburg – university of hamburg, hamburg

http://www.uni-hamburg.de

universitat hannover- university of hannover, hannover

http://www.uni-hannover.de

universitat Hildesheim – university of Hildesheim, Hildesheim

http://www.uni-hildesheim.de

universitat hohenheim – university of kaisersautern, kaisersautern

http://www.uni-kl.de

universitat Karlsruhe- university ofkarlsruhe, Karlsruhe

http://www.uni-karlsruhe.de

universitat Koblenz- landau – university of Koblenz- landau, Koblenz

http://www.uni-koblenz.de

universitat Konstanz – university of Konstanz, Konstanz

http://www.uni-konstanz.de

universitat koln – university of koeln, koeln

http://www.uni-koeln.de

universitat Leipzig – university of lueneburg, lueneburg

http://www.uni-lueneburg.de

universitat Mannheim  university of Mannheim , Mannheim

http://www. Uni-mannheim.de

Universitat Osnabruck – university of Osnabruck, Osnabruck

http://www.uni-osnabruck.de

universitat Passau- university of Passau, Passau

http://www.uni-passau.de

universitatpotsdam – university of Potsdam

http://www.uni-potsdam.de

universitat Regensburg- university of Regensburg, Regensburg

http://www.uni-regensburg.de

universitat rostock – university of rostock

http://www.uni-rostack.de

universitat Stuttgart- university of Stuttgart, Stuttgart

http://www.uni-stuttgart.de

universitat trier- university of trier , trier

http://www.uni-trier.de

universitat ulm- university of ulm, ulm

http://www.uni-ulm.de

universitat zu lubeck- universitat zu lubeck, lubeck

http://www.uni-lubeck.de

westfalische wilhwlms- universitat – wilhelms- university westfalen, muenster

http://www.uni-muenster.de

 

دانشگاه ها و مدارس عالی فنی ( صنعتی)

Brandenburgische technische universitat Cottbus – Brandenburg technical university of Cottbus, Cottbus

http://www.tu-cottbus.de

fachhochschule Aalen- fachhoschule aalen hochschule fur technik,Aalen

http://fh-aalen.de

fachhochschule albstadt- sigmaringen – fachhochschule albstast- sigaingen- hochschule fur technik und wirtschaft, albstadt- sigmaringen

http://www.fh-albsiq.de

fachhochschule Esslingen – hochschule fur technik- fachhoschule Esslingen – hochschule fur technik, Esslingen

http://www.fht-esslinqen .de

fachhohschule Karlsruhe – university of technology,Karlsruhe

http://www.fh-karlsruhe.de

fachhochschule Mannheim-hochschule fur technik und gestaltung, Mannheim

http://www.fh-mannheim.de

kathholische fachhochschule nordrhein- westfalen- catholic university of applied sciences north-

rhine-katolische fachhochschule nordrheine- westfalen-  catholic university of applied  sciences north- rhine

http://www.kfhnw.de

rheinisch westfalische technische hochschule- rheinisch westaelische technische hochschule,Aachen

http://www.rwth-aachen.de

technische fachhochschule berlin –technical college of berlin

http://www.tfh-berlin.de

technische fachhochschule wildau-  technische fachhochschule wildau, wildau

http://www.tfh-wildau.de

technische universitat bergakademie Freiberg- technical university of Freiberg

http:// www.tu-freiberg.de

technische universitat berlin-technical university of berlin (berlin university of technology)

http://www.tu-berlin.de

technische universitat braunschweig – technical university of braunschweig

http://www.tu-bs.de

technische universitat Chemnitz- Zwickau- technical university Chemnitz- Zwickau, Chemnitz

http://www.tu-chemnitz.de

technische universitat clausthal- technical university of clausthal

http://www.tu-claustal.de

technische universitat Darmstadt- Darmstadt university of technology, Darmstadt

http://www.tu-darmstadt.de

technische universitat Dresden- university of Dresden

http://www.tu-dersden.de

technische universitat hamburg-harburg- technical university hamburg, hamburg

http://www.tu-harburg.de

technische universitat ilmenau-technical university of ilmenau

http://www.tu-ilmenau.de

technische universitat munchen –technical university of munchen

http://www.tu-munchen.de

rheinisch westfalische technische hochschule- rheinisch westfalische technische hochschule, Aachen

http://www.rwth-aachen.de

 

از نظر وزارت علوم و وزارت بهداشت ایران، دانشگاههای آلمان به سه دسته دانشگاههای ممتاز،  دانشگاههای خوب و یا گروه «ب» و دانشگاههای متوسط تقسیم شده اند که مدارک تحصیلی صادره توسط هر سه دسته این گروه، مورد تایید ایران می باشند.

 

 

دانشگاه های آلمانی مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران از طریق لینک زیر قابل دسترس می باشد.

http://grad.saorg.ir/After-September2021

لیست دانشگاه های آلمان مورد تایید وزارت علوم ۲۰۲۱- ۲۰۲۰

 

هر ساله متقاضیان زیادی قصد تحصیل در خارج از کشور را دارند تا بتوانند در دانشگاه ها و کالج های برتر سایر کشور ها رتبه علمی خود را بالا ببرند . برخی از دانشگاه ها دارای سیستم آموزشی قدرتمند و تراز کیفی آموزشی و پژوهشی بسیار بالایی هستند که همین امر موجب شده اسامی آن ها تحت عنوان برترین دانشگاه های جهان معرفی شود .

 

 

متقاضیان تحصیل در خارج که قصد دارند پس از اتمام تحصیلات خود به کشور بازگردند باید در انتخاب دانشگاه  خود برای تحصیل در خارج نهایت دقت را به عمل آورند یعنی مطمئن شوند اعتبار دانشگاه و مدرک صادر شده از آن مورد قبول وزارت علوم می باشد .

 

 

وزارت علوم هر ساله با بررسی موارد مختلفی لیست دانشگاه های مورد تائید هر کشور را از طریق سایت اداره کل امور دانش آموختگان به نشانی www.grad.saorg.ir در اختیار متقاضیان قرار می دهد که علاوه بر انتشار فهرست اسامی این دانشگاه ها ، میزان اعتبار هر یک نیز ذکر شده است . در ادامه لیست دانشگاه های آلمان مورد تایید وزارت علوم ۲۰۲۱- ۲۰۲۰را در اختیار شما قرار خواهیم داد .

 

 

اعتبار مدارک دانشگاه های خارجی مورد تائید وزارت علوم

 

وزارت علوم هر سال دانشگاه ها ، کالج ها ، موسسات و شعب آنان در کشورهای مختلف را بر اساس ویژگی‌ های عمومی ، آموزشی ، پژوهشی و فناوری ، اداری ـ مالی و رفاهی بررسی کرده و پس از تصویب شورای ارزشیابی مدارک تحصیلی را به ۵ گروه (( الف )) ، (( ب )) ، (( ج )) ، (( د )) و (( ه )) سطح بندی می کند .

 

 

سطح هر دانشگاه در گروه های مختلف به شرح زیر است

 

 

گروه الف : دانشگاه ها و موسسات ممتاز

 

 

گروه ب :  دانشگاه ها و موسسات خوب

 

 

گروه ج :  دانشگاه ها و موسسات متوسط

 

 

گروه د :  دانشگاه ها و موسسات ضعیف

 

 

گروه هـ‌ :  دانشگاه ها و موسسات غیر قابل قبول

 

 

افرادی که قصد تحصیل در مقاطع کارشناسی و یا پایین تر خارج از کشور را دارند باید توجه داشته باشند مدرک تحصیلی آنها تنها در صورت قرار داشتن دانشگاه محل تحصیل شان در لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم ، قابل ارزشیابی است .

 

 

– افرادی که تمایل به تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد دارند باید در نظر داشته باشند دانشگاه مقصد در گروه دانشگاه های (( الف )) و (( ب )) مورد تایید وزارت علوم کشور باشد تا مدارکشان معتبر بوده و ارزشیابی شود . در واقع دانشگاه های ممتاز و دانشگاه های خوب برای تحصیل در مقطع ارشد مورد تایید وزارت علوم می باشند .

 

 

 

– آن دسته از افرادی که در مقطع دکتری یکی از دانشگاه های گروه (( الف )) تحصیل می کنند نیازی به آزمون دوباره نخواهند داشت و مدرکشان مورد تایید وزارت علوم می باشد در حالی که دانشجویان فارغ التحصیل از دانشگاه های گروه (( ب )) و (( ج )) برای اخذ تائیدیه از سوی وزارت علوم بایستی در امتحان تعیین شده شرکت کنند .

 

 

 

(ممتاز) گروه الف

آلمان

  1. Eberhard Karl’s Universität Tübingen
  2. Freie Universität Berlin
  3. Homboldt-Universität zu Berlin
  4. Johann Wolfgang Goethe-Universität Frankfurt am Main
  5. Ludwig-Maximilians-Universität München
  6. Rheinisch-Westfälische Technische Hochschule Aachen
  7. Ruprecht-Karls-Universität Heidelberg
  8. Technische Universität Berlin
  9. Technische Universität München
  10. Universität Bonn
  11. Universität Freiburg
  12. Universität Göttingen
  13. Universität Hamburg
  14. KIT- Karlsruher Institut für Technologie (Universität Karlsruhe نام قدیم)

 

    دانشگاه ها ومدارس عالی هنری آلمان (صرفاً در رشته‌های هنری)

 

  1. Akademie der Bildenden Künste Nürnberg
  2. Bauhaus-Universität Weimar
  3. Folkwang Universität der Künste
  4. Hochschule für Grafik und Buchkunst Leipzig
  5. Hochschule für Künste Bremen
  6. Hochschule für Musik Franz Liszt Weimar
  7. Kunstakademie Düsseldorf
  8. Kunsthochschule Mainz
  9. Staatliche Akademie der Bildenden Künste Stuttgart
  10. Staatliche Kunstschule für Textilindustrie Plauen
  11. Universitat der Kunste Berlin
گروه ب (خوب)
  1. Bauhaus – Universität Weimar
  2. Universität Bielefeld
  3. Deutche Sporthochschule Köln
  4. Deutsche Universität für Verwaltungswissenschaften Speyer
  5. Europa- Universität Viadrina Frankfurt (Oder)
  6. Europa-Universität Flensburg
  7. HafenCity Universität Hamburg
  8. Justus-Liebig-Universität Giessen
  9. Leibniz Universität Hannover
  10. Pädagogische Hochschule Freiburg
  11. Pädagogische Hochschule Heidelberg
  12. Pädagogische Hochschule Karlsruhe
  13. Pädagogische Hochschule Ludwigsburg
  14. Pädagogische Hochschule Schwäbisch Gmund
  15. Pädagogische Hochschule Weingarten
  16. Philipps-Universität Marburg
  17. Ruhr-Universität Bochum
  18. Stiftung Tierärztliche Hochschule Hannover
  19. Technische Universität Bergakademie Freiberg
  20. Technische Universität Chemnitz
  21. Technische Universität Clausthal
  22. Technische Universität Cottbus
  23. Technische Universität Darmstadt
  24. Technische Universität Dortmund
  25. Technische Universität Dresden
  26. Technische Universität Hamburg-Harburg
  27. Technische Universität Ilmenau
  28. Technische Universität  Braunschweig
  29. Universität Augsburg
  30. Universität Bayreuth
  31. Universität Bremen
  32. Universität der Bundeswehr Hamburg
  33. Universität der Bundeswehr München
  34. Universität des Saarlandes
  35. Universität Duisburg-Essen
  36. Universität Düsseldorf
  37. Universität Erfurt
  38. Universität Erlangen-Nürnberg
  39. Universität Greifswald
  40. Universität Halle-Wittenberg
  41. Universität Hildesheim
  42. Universität Hohenheim
  43. Universität Jena
  44. Universität Kaiserslautern
  45. Universität Kassel
  46. Universität Kiel
  47. Universität Koblenz.Landau
  48. Universität Köln
  49. Universität Konstanz
  50. Universität Leipzig
  51. Universität Lübeck
  52. Universität Lüneburg        صرفاً رشته های علوم انسانی

  53. Universität Magdeburg
  54. Universität Mainz
  55. Universität Mannheim
  56. Universität Münster
  57. Universität Oldenburg
  58. Universität Osnabruek
  59. Universität Paderborn
  60. Universität Passau
  61. Universität Postdam
  62. Universität Regensburg
  63. Universität rostock
  64. Universität Siegen
  65. Universität Stuttgart
  66. Universität Trier
  67. Universität Ulm
  68. Universität Vechta
  69. Universität Wuppertal
  70. Universität Würzburg
  71. Universität  Bamberg

 

دانشگاه ها و مدارس عالی هنری (صرفاً در رشته‌های هنری)

  1. Burg Giebichenstein Kunsthochschule Halle
  2. Hochschule für Bildende Künste Braunschweig
  3. Hochschule für bildende Künste Hamburg
  4. Hochschule für Gestaltung Offenbach am Main
  5. Hochschule für Musik, Theater und Medien Hannover
  6. Hochschule für Musik und Theater “Felix Mendelssohn Bartholdy” Leipzig
  7. Kunsthochschule für Medien Köln
  8. Kunsthochschule Kassel
  9. Staatliche Akademie der Bildenden Künste Freiburg
  10. Staatliche Akademie der Bildenden Künste Karlsruhe
  11. Staatliche Hochschule für Bildende Künste – Städelschule
  12. Staatliche Hochschule für Musik und Darstellende Kunst Stuttgart

 

گروه ج (متوسط)

مدارس عالی فنی دولتی، معتبر صرفاً تا مقطع کارشناسی ارشد

  1. Alice Salomon Hochschule Berlin
  2. Beuth Hochschule für Technik Berlin
  3. Duale Hochschule Baden-Württemberg
  4. Ernst-Abbe-Hochschule Jena – University of Applied Sciences
  5. Fachhochschule Aachen
  6. Fachhochschule Bielefeld
  7. Fachhochschule Bingen
  8. Fachhochschule Brandenburg
  9. Fachhochschule Dortmund
  10. Fachhochschule Erfurt
  11. Fachhochschule Flensburg
  12. Fachhochschule Kiel
  13. Fachhochschule Lübeck
  14. Fachhochschule Münster
  15. Fachhochschule Potsdam
  16. Fachhochschule Schmalkalden
  17. Fachhochschule Stralsund
  18. Fachhochschule Südwestfalen
  19. Fachhochschule Westküste, Hochschule für Wirtschaft und Technik
  20. Frankfurt University of Applied Sciences
  21. Hessische Hochschule für Polizei und Verwaltung
  22. Hildesheim/Holzminden/Göttingen
  23. Hochschule Aalen – Technik und Wirtschaft
  24. Hochschule Albstadt-Sigmaringen
  25. Hochschule Anhalt – Anhalt University of Applied Sciences
  26. Hochschule Biberach – Hochschule für Architektur und Bauwesen, Betriebswirtschaft und Biotechnologie
  27. Hochschule Bochum – University of Applied Sciences
  28. Hochschule Bonn-Rhein-Sieg, University of Applied Sciences
  29. Hochschule Braunschweig/Wolfenbüttel, Ostfalia Hochschule für angewandte Wissenschaften
  30. Hochschule Bremen
  31. Hochschule Bremerhaven
  32. Hochschule Darmstadt
  33. Hochschule der Medien Stuttgart
  34. Hochschule Düsseldorf
  35. Hochschule Emden/Leer
  36. Hochschule Esslingen
  37. Hochschule Fulda – University of Applied Sciences
  38. Hochschule für angewandte Wissenschaft und Kunst, Fachhochschule
  39. Hochschule für angewandte Wissenschaften – Fachhochschule Ansbach
  40. Hochschule für angewandte Wissenschaften – Fachhochschule Aschaffenburg
  41. Hochschule für angewandte Wissenschaften – Fachhochschule Rosenheim
  42. Hochschule für angewandte Wissenschaften – Fachhochschule Weihenstephan-Triesdorf
  43. Hochschule für angewandte Wissenschaften Augsburg – University of Applied Sciences
  44. Hochschule für angewandte Wissenschaften Coburg
  45. Hochschule für Angewandte Wissenschaften Hamburg
  46. Hochschule für Angewandte Wissenschaften Hof
  47. Hochschule für angewandte Wissenschaften Kempten
  48. Hochschule für angewandte Wissenschaften München
  49. Hochschule für angewandte Wissenschaften Würzburg-Schweinfurt
  50. Hochschule für angewandte Wissenschaften, Fachhochschule Neu-Ulm
  51. Hochschule für Forstwirtschaft Rottenburg
  52. Hochschule für Gestaltung Schwäbisch Gmünd
  53. Hochschule für nachhaltige Entwicklung Eberswalde
  54. Hochschule für Technik Stuttgart
  55. Hochschule für Technik und Wirtschaft Berlin
  56. Hochschule für Technik und Wirtschaft des Saarlandes
  57. Hochschule für Technik und Wirtschaft Dresden
  58. Hochschule für Technik, Wirtschaft und Kultur Leipzig
  59. Hochschule für Technik, Wirtschaft und Medien Offenburg
  60. Hochschule für Wirtschaft und Recht Berlin
  61. Hochschule für Wirtschaft und Umwelt Nürtingen-Geislingen
  62. Hochschule Furtwangen – Informatik, Technik, Wirtschaft, Medien, Gesundheit
  63. Hochschule Hamm-Lippstadt
  64. Hochschule Hannover
  65. Hochschule Harz, Hochschule für angewandte Wissenschaften (FH)
  66. Hochschule Heilbronn, Technik, Wirtschaft, Informatik
  67. Hochschule Kaiserslautern (University of Applied Sciences)
  68. Hochschule Karlsruhe – Technik und Wirtschaft
  69. Hochschule Koblenz
  70. Hochschule Konstanz Technik, Wirtschaft und Gestaltung
  71. Hochschule Landshut – – – Hochschule für angewandte Wissenschaften
  72. Hochschule Ludwigshafen am Rhein
  73. Hochschule Magdeburg-Stendal
  74. Hochschule Mainz
  75. Hochschule Mannheim
  76. Hochschule Merseburg
  77. Hochschule Mittweida, University of Applied Sciences
  78. Hochschule Neubrandenburg – University of Applied Sciences
  79. Hochschule Niederrhein
  80. Hochschule Nordhausen
  81. Hochschule Osnabrück
  82. Hochschule Ostwestfalen-Lippe
  83. Hochschule Pforzheim – Gestaltung, Technik, Wirtschaft und Recht
  84. Hochschule Ravensburg-Weingarten
  85. Hochschule Reutlingen, Hochschule für Technik- Wirtschaft-Informatik-Design
  86. Hochschule RheinMain, RheinMain University of Applied Sciences Wiesbaden, Rüsselsheim
  87. Hochschule Rhein-Waal – University of Applied Sciences
  88. Hochschule Ruhr West- University of Applied Sciences
  89. Hochschule Trier – Trier University of Applied Sciences
  90. Hochschule Ulm Technik, Informatik und Medien
  91. Hochschule Wismar – University of Applied Sciences: Technology, Business and Design
  92. Hochschule Worms, University of Applied Sciences
  93. Hochschule Zittau/Görlitz
  94. Jade Hochschule – Wilhelmshaven/Oldenburg/Elsfleth
  95. Ostbayerische Technische Hochschule Amberg-Weiden
  96. Ostbayerische Technische Hochschule Regensburg
  97. Technische Hochschule Deggendorf
  98. Technische Hochschule Ingolstadt
  99. Technische Hochschule Köln    (Fachhochschule Köln نام قدیم)
  100. Technische Hochschule Mittelhessen – THM
  101. Technische Hochschule Nürnberg Georg Simon Ohm
  102. Technische Hochschule Wildau (FH)
  103. Westfälische Hochschule Gelsenkirchen, Bocholt, Recklinghausen
  104. Westsächsische Hochschule Zwickau

 

دانشگاه ها و مدارس عالی هنری آلمان (صرفاً در رشته‌های هنری و تا سطح کارشناسی ارشد)

 

  1. Alanus Hochschule für Kunst und Gesellschaft
  2. Fachhochschule Ottersberg
  3. Filmuniversitat Babelsberg Konrad Wolf
  4. Freie Akademie für Schauspiel und Gestaltung
  5. Freie Kunst Akademie
  6. Hochschule der bildenden Künste Essen
  7. Hochschule der Bildenden Künste Saar
  8. Hochschule für Bildende Künste Dresden
  9. Hochschule für Music Saar      تا مقطع دکتری و با شرط بررسی کیفیMusikpädagogik صرفاً در رشته
  10. Kunstakademie Münster
  11. Kunsthochschule Berlin-Weißensee
  12. Muthesius Kunsthochschule
  13. Staatliche Hochschule für Gestaltung Karlsruhe

 

 

دانشگاه‌های خصوصی معتبر صرفاً تا سطح کارشناسی ارشد

 

  1. EBS Universität für Wirtschaft und Recht
  2. ESMT European School of Management and Technology
  3. Frankfurt School of Finance & Management
  4. SRH Hochschule Berlin
  5. SRH Hochschule Heidelberg
  6. Steinbeis University Berlin

 

بهترین دانشگاههای جهان در سال ۲۰۲۰ توسط QS معرفی گردید:

مشخص شدن بهترین دانشگاههای جهان در سال ۲۰۲۰، یکی از مواردی است که می تواند در پیشرفت علمی، صنعتی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی هر کشوری تاثیر به سزائی داشته باشد. زیرا دانشگاههای هر کشور می توانند تغییرات اساسی در هر یک از موارد فوق در یک جامعه و یا کشور بوجود آورند.

 

تعیین جایگاه و یا رتبه بهترین دانشگاههای جهان توسط موسساتی زیادی انجام می شود که یکی از آنها موسسه کواکارلی سایموندز می باشد. بسیاری از کشور ها و دانشگاههای دنیا تلاش می کنند تا بتوانند جزو بهترین دانشگاههای جهان در سال ۲۰۲۰ باشد و جایگاه خود را در این رتبه بندی ارتقا داده و یا به حفظ جایگاه خود اهمیت زیادی می دهند.

رتبه‌بندی و یا همان رنکینگ برای تعیین بهترین دانشگاههای جهان در سال ۲۰۲۰، بر اساس معیارهای مختلفی صورت می‌گیرد. رتبه‌بندی‌ها می‌تواند براساس کیفیت و متغیر های شاخص‌های موجود انجام شود. از جملهٔ این معیارها می‌توان به آمارهای تجربی، برآوردهای مربوط به مدرسین و اساتید، بورسیه‌ ها و فاند ها ، دانشجویان، داوطلبان ورود به دانشگاه، و برخی موارد دیگر اشاره کرد. برخی از رتبه‌بندی‌ها نیز بر اساس نحوهٔ پذیرش و ورود دانشجویان به دانشگاه صورت می‌گیرد.

علاوه بر این نوع رتبه‌بندی موسسات علمی و دانشگاهها، برخی رتبه‌بندی‌های دیگری نیز وجود دارد که بر اساس برنامه‌های آموزشی دانشکده ها و کالج ها صورت می‌گیرد. همچنین رتبه‌بندی‌ها بر اساس جهت‌دهی برخی مجلات و روزنامه‌ها و گاهی هم توسط دانشگاهیان و فرهنگیان انجام می‌گیرد.

 

QS به عنوان یکی از معتبرترین نظام های رتبه بندی بین المللی دانشگاه ها شناخته می شود که هر ساله ۱۰۰۰ دانشگاه برتر دنیا را رتبه بندی و معرفی می کند. موسسه QS تا سال ۲۰۰۹ با موسسه تایمز برای انتشار رتبه ‌بندی‌های خود همکاری می کرد، اما امروزه این موسسه رنکینگ دانشگاه ها را به صورت جداگانه با عنوان بهترین ‌دانشگاه‌های جهان منتشر می کند.

موسسه QS دارای یک ساختار ارزیابی بوده و با پیگیری و جمع آوری اطلاعات مرتبط با پژوهشگران و استاد‌هایی که در سیستم ارزیابی خود، ثبت نموده است، رتبه‌های دانشگاه ها را ارائه می‌نماید.  روش شناسی رتبه بندی جهانی QS از ۶ شاخص در ۴ حوزه کلی وضعیت آموزش، پژوهش، قابلیت جذب در بازار کار و بین المللی سازی جهت ارزیابی عملکرد دانشگاه ها بهره برده است.

هرساله در لیستی که توسط موسسات معتبر جهانی برای تعیین رتبه دانشگاهها مشخص می شود، کشورهای مختلفی از اروپا، امریکا و آسیا قرار دارند که از جمله می توان به دانشگاههای آلمان اشاره کرد.

فهرست ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان در سال ۲۰۲۰ براساس نظام رتبه بندی QS :

 

Massachusetts Institute of Technology (MIT)

Stanford University

Harvard University

University of Oxford

California Institute of Technology (Caltech)

ETH Zurich – Swiss Federal Institute of Technology

University of Cambridge

UCL (University College London)

Imperial College London

University of Chicago

National University of Singapore (NUS)

Nanyang Technological University, Singapore (NTU)

Princeton University

Cornell University

University of Pennsylvania

Tsinghua University

Yale University

Columbia University

EPFL – Ecole Polytechnique Federale de Lausanne

The University of Edinburgh

University of Michigan

Peking University

The University of Tokyo

Johns Hopkins University

Duke University

The University of Hong Kong

The University of Manchester

University of California, Berkeley (UCB)

University of Toronto

The Australian National University

Northwestern University

The Hong Kong University of Science and Technology

King’s College London

McGill University

Kyoto University

University of California, Los Angeles (UCLA)

Seoul National University

The University of Melbourne

New York University (NYU)

Fudan University

KAIST – Korea Advanced Institute of Science & Technology

The University of Sydney

The University of New South Wales (UNSW Sydney)

London School of Economics and Political Science (LSE)

University of California, San Diego (UCSD)

The Chinese University of Hong Kong (CUHK)

The University of Queensland

Carnegie Mellon University

University of Bristol

Delft University of Technology

University of British Columbia

City University of Hong Kong

Université PSL

Zhejiang University

Technical University of Munich

University of Wisconsin-Madison

Brown University

Monash University

Tokyo Institute of Technology

Shanghai Jiao Tong University

Ecole Polytechnique

The University of Warwick

Ludwig-Maximilians-Universität München

University of Amsterdam

University of Texas at Austin

Ruprecht-Karls-Universität Heidelberg

University of Glasgow

University of Washington

National Taiwan University (NTU)

Universiti Malaya (UM)

Osaka University

Georgia Institute of Technology

Universidad de Buenos Aires (UBA)

University of Illinois at Urbana-Champaign

Ruprecht-Karls-Universität Heidelberg

University of Zurich

Sorbonne University

Durham University

The University of Sheffield

KU Leuven

University of Copenhagen

University of Birmingham

Tohoku University

Korea University LogoKorea University

The University of Auckland

Lomonosov Moscow State University

Rice University LogoRice University

The University of Western Australia

Pohang University of Science And Technology (POSTECH)

University of Science and Technology of China

University of North Carolina, Chapel Hill

Lund University

Pennsylvania State University

University of Leeds

Sungkyunkwan University (SKKU)

University of Nottingham

University of Southampton

Boston University

Boston University

University of St Andrews

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارزشیابی آنلاین تحصیلی (بدون هزینه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تحصیلی رایگان