موسسه آبادانی سروش دانش

تحصیل در دانشگاه های آلمان + شرایط تحصیل در آلمان ۲۰۲۴

تحصیل به زبان انگلیسی در آلمان

تحصیل به زبان انگلیسی در آلمان چگونه است؟

در سالهای اخیر آلمان به یکی از کشورهایی تبدیل شده است که همانند یک آهنربا به جذب دانشجویان بین المللی از سراسر جهان پرداخته است. آلمان با یک برنامه ریزی خوب و استفاده از موسسات و سازمانهایی همچون DAAD سعی کرده که دانشجویان ممتاز را از کشورهای مختلف برای تحصیل به زبان انگلیسی، به سمت دانشگاههای خود جذب نماید.

دلایلی زیادی وجود داردکه سبب می شود دانشجویان ترجیح بدهند در این کشور شگفت انگیز، ادامه تحصیل بدهند. و در رشته مورد نظر خود، تحصیل به زبان انگلیسی در آلمان را انتخاب کنند. برخی از این دلایل عبارتند از:

آلمان همانند یک بهشت آموزش عالی و تحصیلی برای افرادی که به دنبال کسب دانش هستند، می باشد. بر خلاف شرایط تحصیلی در کشورهای دیگر، شما در آلمان بسیاری از دانشگاه های دارای رتبه جهانی را خواهید یافت. دوره های آموزش متنوع و بی شماری برای بدست آوردن مدارک بین المللی معتبر در این کشور وجوددارد، که دارای ارزش جهانی بوده و نوید امکان اشتغال زایی بالا را برای شما دانشجویان بوجود خواهد آورد، همراه با هزینه های مقرون به صرفه برای زندگی.

علاوه بر این ، آلمان دارای یک تاریخ طولانی و غنی است. که می تواند یک زندگی پر جنب و جوش و پویا با سبک های مدرن و کلاسیک را در شهرهای مختلف این کشور برای شما به ارمغان بیاورد. و شما می توانید از هر ثانیه ای از زندگی تان را که در کشور آلمان سپری می شود، لذت ببرید. جای تعجب نیست که آلمان در بین کشورهای های برتر جهان برای دانشجویان بین المللی قرار گرفته است. براساس آخرین آمار رسمی ، بیش از ۳۵۷۰۰۰ دانشجوی خارجی در آلمان در حال تحصیل بوده و بدنبال مدرک دانشگاهی هستند. و تعداد آنها به طور پیوسته در حال افزایش است. همه ساله هزاران استاد دانشگاه و دانشمند از سراسر جهان به تحصیلات خود در دانشگاه های آلمان اعتماد می کنند و دلایل این امر آشکار است.

آیا تحصیل به زبان انگلیسی در آلمان رایگان است؟

بسیاری از افراد و متقاضیان تحصیل در آلمان متصور شده اند که تحصیل در دانشگاههای آلمان به زبان انگلیسی دارای هزینه است. این تفکر ناشی از چند خطا می باشد: برخی از افراد و موسساتی که در زمینه اعزام دانشجو به کشورهای دیگری به غیر از آلمان فعالیت می نمایند، برای جذب متقاضیان به کشور مقصد خود، متاسفانه اطلاعات نادرستی از کشور های دیگر(مثلا آلمان) به متقاضیان می دهند تا بتوانند افراد را به سمت کشور مقصد خود جذب نمایند. از جمله این که : تحصیل در آلمان به زبان انگلیسی هزینه های بسیار بالایی دارد، و یا اینکه: شما برای رفتن به آلمان باید مدت ۲ سال در انتظار وقت سفارت باشید.

متاسفانه این اطلاعات به صورت دانسته یا نادانسته از سوی برخی از افراد به متقاضیان ارائه می شود. تفکر اشتباه دیگر در خصوص تحصیل به زبان انگلیسی در آلمان، ناشی از این است که دوستان فکر میکنند تحصیل به زبان انگلیسی در دانشگاههای خصوصی آلمان می باشد. در صورتی این تحصیل دردانشگاهای دولتی نیز می باشد. و برخی از دانشگاههای دولتی هم به زبان انگلیسی دانشجو می پذیرند.

تحصیل در آلمان به زبان انگلیسی در دانشگاههای دولتی این کشور کاملا رایگان و بدون هیچ شهریه ایی (Tuition Fee) می باشد.

این مطلب را می توانید با مراجعه به سایت دانشگاههای آلمان که موجه ترین و موثق ترین منبع اطلاعاتی می باشند، به راحتی به دست آورید.

در نظر داشته باشید که دانشگاههای آلمان مبلغی جزئی(بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ یورو بستگی به شرایط دانشگاه و قوانین ایالتی هر شهر در آلمان) به عنوان خدمات دانشجوئی (Student Service) از دانشجویان خود دریافت می نمایند که این به هیچ وجه شهریه (Tuition Fee) محسوب نمی شود.

به خاطر داشته باشید که این مبلغ جزئی از تمام دانشجویان آلمانی و بین المللی و همچنین از تمام دانشجویان آلمانی زبان و انگلیسی زبان  دریافت می شود و هیچ تفاوتی برای افراد ندارد. البته دانشگاه در قبال دریافت این مبلغ خدمات دانشجوئی، خدمات وسیع و قابل توجهی نیز به دانشجویان خود ارائه می دهد. از جمله: کارت تردد (حمل و نقل) شهری، استفاده رایگان از تمام امکانات رفاهی دانشگاه ، تخفیف در سلف سرویس و کافی شاپ دانشگاه، اینترنت رایگان، کپی و پرینت به هر تعداد رایگان، و … .

شهریه تحصیل در دانشگاههای انگلیسی زبان آلمان چقدر است؟

در کشور آلمان دوره هایی که به زبان انگلیسی و یا دیگر زبان ها در یک دانشگاه تدریس می شوند، شهریه ی متفاوتی از رشته های آلمانی زبان ندارند. و یا به عبارتی اگر در دانشگاهی شهریه دریافت شود، هم برای رشته های آلمانی زبان و هم برای انگلیسی زبان دریافت می شود. در واقع دریافت شهریه اساسا به نوع دانشگاه محل تحصیل بستگی دارد.

در حال حاضر هم دانشجویان بومی و هم دانشجویان بین المللی می توانند تنها با پرداخت هزینه ی کمی بابت ثبت نام دانشگاه و دیگر هزینه ها در هر ترم، به صورت رایگان در دانشگاه های دولتی در مقاطع تحصیلی عالی شرکت نمایند. این دانشجویان در هر ترم از دانشگاه باید حدود ۶۰ تا ۲۰۰ یورو بابت ثبت نام، سفر و امکانات غذایی ، پرداخت کنند. یعنی دانشگاههای دولتی آلمان چیزی به اسم شهریه(Tuition Fee) از دانشجویان انگلیسی زبان دریافت نمی کنند. و ادامه تحصیل در این دانشگاهها کاملا رایگان می باشد.

البته تحصیل در دانشگاهها و کالج های خصوصی دارای شهریه است. و می تواند مبلغ این شهریه متفاوت بوده و حدودا بین ۱۰۰۰۰ تا مبلغ ۲۰۰۰۰ یورو در سال باشد. این تغییر در میزان شهریه مربوط به نوع دانشگاه ، مقطع تحصیلی و همچنین رشته ی تحصیلی انتخابی می باشد. به عنوان مثال معمولا رشته های مهندسی و یا بازرگانی شهریه ی بالاتری نسبت به رشته های علوم اجتماعی دارند.

 هزینه تحصیل و زندگی به زبان انگلیسی در آلمان چقدر است؟

منظور از هزینه های تحصیل در آلمان، فقط هزینه های زندگی دانشجوئی در این کشور می باشد. هزینه اجاره خوابگاه (دولتی یا خصوصی ) ، هزینه اجاره آپارتمان یا WG ، هزینه رفت و آمد دانشجو در زمانی که دوره ی تکمیلی زبان را در آلمان سپری میکند. ( در زمان دانشجوئی کارت تردد از دانشگاه دریافت می شود که با آن رفت و آمد و استفاده از وسایل حمل ونقل عمومی رایگان می باشد)، هزینه های غذایی، بیمه ماهیانه، پوشاک، کتاب و … ، و هزینه ثبت نام دانشجویان در هر ترم که مبلغی در حدود ۵۰ الی ۲۰۰ یورو در هر ترم می باشد(نه هر ماه)خواهد بود.

جمع کل این هزینه ها ماهیانه حدود ۷۰۰ یورو می باشد. شما به عنوان یک دانشجوی خارجی که به زبان انگلیسی در دانشگاههای آلمان تحصیل می کنید، هیچ هزینه ای به غیر از این موارد ندارید.

در ضمن همانند سایر دانشجویان آلمانی زبان، اجازه کار ۲۰ ساعت در هفته را نیز دارید که می تواند این کار دانشجوئی هزینه های زندگی شما را نیز کاملا پوشش دهد. فقط به خاطر داشته باشید که برای کار در آلمان باید بتوانید به آلمانی صحبت کنید و به این زبان تسلط کامل داشته باشید(نیازی به مدرک زبان آلمانی نیست)

 تفاوت تحصیل به زبان انگلیسی و زبان آلمانی در آلمان چیست؟

تحصیل به زبان انگلیسی در دانشگاههای آلمان نسبت به تحصیل به زبان آلمانی، از نظر محتوای درسی و مطالبی که به دانشجویان هر رشته ارائه می شود، هیچ تفاوتی ندارد.

این را هم می توانید با مقایسه سر فصل دروس یک رشته در یک دانشگاه آلمان ، که آن رشته دانشگاهی را هم به زبان انگلیسی و هم به زبان آلمانی ارائه می دهد، به راحتی بدست آورید. البته باید این مقایسه را با توجه به عناوین رشته ها انجام دهید.

مثلا رشته مهندسی مکانیکی که به زبان انگلیسی و آلمانی در یک دانشگاه ارائه می شود را با هم مقایسه کنید. نه اینکه رشته انگلیسی زبان مهندسی مکانیک دانشگاه آخن را با رشته مهندسی مکانیک آلمانی زبان دانشگاه تکنیکی برلین.

در پایان تحصیلات و بعد از فارغ التحصیلی نیز، هیچ تفاوتی بین مدارک صادر شده توسط دانشگاه برای دانشجویان انگلیسی زبان و یا آلمانی زبان وجود ندارد و نگران این موضوع نباشید.

فردی که به زبان انگلیسی فارغ التحصیل شده است در صورتی که به زبان آلمانی نیز در طول تحصیل مسلط شده باشد، شرایط کاری بهتری خواهد داشت

مزایای تحصیل به زبان انگلیسی در آلمان چیست؟

تحصیل در اکثر دانشگاههای آلمان به دو زبان انگلیسی و آلمانی ارائه می شود و هر کدام از این روشها دارای مزایای و معایبی برا ی خود می باشند.

منابع درسی الکترونیکی و یا کتابخانه ای برای دروس و رشته های تحصیلی دردانشگاههای آلمان، به هر دو زبان انگلیسی و آلمانی در دانشگاهها و کتابخانه های این کشور به وفور یافت می شوند و در دسترس دانشجویان و متقاضیان تحصیل در این کشور قرار دارد.

اگر زبان انگلیسی به عنوان اولین زبان علمی  دنیا محسوب می شود و میلیونها جلد کتاب و مقاله علمی در دنیا به زبان انگلیسی منتشر می شود، زبان آلمانی هم دومین زبان علمی دنیا است، سومین زبان پرکاربرد در شبکه های اینترنتی دنیا و همچنین، پرکاربردترین و رایج‌ترین زبان در اتحادیه‌ی اروپا، می باشد.

از مزایای تحصیل به زبان انگلیسی در دانشگاههای آلمان می توان به موارد زیر اشاره نمود:

از آنجائی که دانش آموزان و دانشجویان ایرانی از دوران کودکی و یا مدرسه با زبان انگلیسی آشنا می شوند، و رفته رفته تسلط آنها به این زبان افزایش می یابد، گرفتن مدراک بین المللی زبان انگلیسی برای آنها آسانتر و راحتر از دیگر زبانهای زنده دنیا می باشد.

فراگیری کامل زبان انگلیسی نسبت به زبان آلمانی در زمان کوتاهتری انجام می شود. مثلا فردی که فارغ التحصیل کارشناسی از دانشگاههای ایران است و حتی هیچ دوره آموزشی زبان انگلیسی را در هیچ آموزشگاهی نگذرانده باشد و از پایه اولیه زبان انگلیسی برخوردار است، می تواند با یک برنامه ریزی خوب در مدت ۶ الی ۸ ماه سطح زبان انگلیسی خود را به نمره ۶٫۵ ایلتس برساند. اما یاد گیری زبان آلمانی برای یک فرد مبتدی  در زبان آلمانی ، تا سطح کامل C2 و یا همان TEST DAF با نمره ۴ ، می تواند بین ۱۷ ماه الی ۲۴ ماه زمان ببرد.

درک مطالب و تفهیم دروس در کلاس های دانشگاهی که به زبان انگلیسی ارائه می شوند، برای دانشجویان بسیار راحتر و قابل فهم تر می باشد. زیرا از دوران ۱۲ ساله مدرسه و دبیرستان و در طول زمان گوش و مغز ما با لغات و اصطلاحات انگلیسی آشنا شده و در کوتاهترین زمان ممکن لغت یا اصطلاح شنیده شده را در مغز پروسس میکند.

دانشجویان و دانش آموزان در طی دوران تحصیل با کلمات و اصطلاحات علمی به زبان انگلیسی آشنا شده اند و در کلاس های درس دانشگاهی که به زبان انگلیسی برگزار می شود، مشکل خاصی ندارند. مخصوصا افرادی که دارای مدرک کارشناسی از دانشگاههای ایران می باشند، حتما درسی به نام زبان تخصصی دانشگاهی را گذرانده اند ، که در آن با اکثر لغات و اصطلاحات علمی رشته خود آشنا شده اند. و کلمات را بخاطر سپرده اند. 

در حال حاضر با داشتن زبان انگلیسی کامل و پذیرش از دانشگاههای آلمان، سفارت آلمان بین دو تا چهار هفته به شما وقت مصاحبه می دهد و نیاز نیست که زمان طولانی را در صف انتظار وقت مصاحبه سفارت آلمان بگذرانید. در نتیجه در کمترین زمان ممکن مسیر شما به دانشگاههای آلمان و ورود به این کشور ختم خواهد شد. اما در صورتی که زبان آلمانی را در سطوح پایین تر از تست داف فرا بگیرید، برای دریافت وقت مصاحبه سفارت آلمان باید زمان طولانی را در صف انتظار وقت مصاحبه سفارت آلمان باشید.

اگر در ضمن دوران تحصیل خود به زبان انگلیسی در آلمان به زبان آلمانی نیز تسلط پیدا کرده باشید، شرایط کاری بهتری در آلمان نسبت به یک فردی که فقط به زبان آلمانی تسلط دارد، بدست خواهید آورد.

در صورتی که به زبان انگلیسی در دانشگاههای آلمان تحصیل می کنید، بعد از فارغ التحصیلی اگر به دنبال ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و یا دکتری در یک کشور انگلیسی زبان و یا هر کشور دیگری به زبان انگلیسی باشید، به راحتی می توانید این کار را انجام دهید و در طول دوران تحصیل در مقاطع بالاتر نیز هیچ مشکلی نخواهید داشت. و شرایط زندگی بهتری برای شما به وجود خواهد آمد.

همچنین بعد از فارغ التحصیل از دانشگاههای انگلیسی زبان در آلمان، در صورتی که بدنبال مهاجرت و کار در کشورهای انگلیسی زبان باشید، شرایط برای شما مهیا می باشد. و راحت تر می توانید در آن کشورها کار مناسب خود را پیدا کنید.

درمجموع، افرادی که در سالهای گذشته با مدرک زبان انگلیسی وارد دانشگاههای آلمان شده اند، رضایت بیشتری را از روند پیشرفت تحصیلی خود در دانشگاههای آلمان، نسبت به افرادی که حتی دارای مدرک زبان آلمانی کامل بوده اند، دارند.

شرایط تحصیل به زبان انگلیسی در آلمان چیست؟

یکی از دلایلی که آلمان برای بیش از ۳۷۰۰۰۰، دانشجوی بین المللی از کشورهای مختلف، به عنوان بهترین انتخاب در نظر گرفته می شود ، امکان تحصیل به زبان انگلیسی در آلمان است. دانشگاه های آلمان به دنبال بدست آوردن جایگاههای مهم جهانی در رنکیگ های معتبر بین المللی دنیا هستند و بر اساس چشم اندازهای جهانی خود تلاش می کنند که شرایط مطلوبی را برای تحصیل دانشجویان بین المللی در دانشگاههای این کشور، فراهم کنند.

یکی از این شرایط تحصیل در آلمان افزایش تعداد دوره های تحصیلی انگلیسی زبان است. از انجایی که فراهم کردن شرایط تدریس رشته های انگلیسی زبان کمی دشوار است، ممکن است برای بعضی از دانشگاه ها سخت باشد که بتوانند این دوره ها را به زبان انگلیسی ارائه دهند. اما به شدت دانشگاه بدنبال پیدا کردن راه حل برای غلبه بر این سختی ها می باشند.

اگر بدنبال تحصیل در این کشور پیشرفته هستید و فراگیری زبان آلمانی و بدست آوردن مدارک این زبان همیشه رویای شما بوده است، و به این فکر هستید که برای تحصیل در آلمان باید زبان آلمانی را از ابتدا یاد بگیرید ، نگران نباشید. شما هنوز گزینه های دیگری دارید و امکان تحصیل به زبان انگلیسی در دانشگاههای آلمان برای شما فراهم شده است.

دانشگاه های آلمان مطابق با استانداردهای جهانی و چشم اندازی که برا ی آینده خود ترسیم نموده اند ، در تلاشند تا شرایط آسان و بهینه ای را برای ورود دانشجویان به این کشو ر و تحصیل در دانشگاههای معتبر آن فراهم کنند.

تعداد رشته ها و دروسی که در دانشگاههای آلمان به زبان انگلیسی تدریس می شوند بسیار زیاد است و این آمار روز به روز رو به افزایش است. هر چند که تعداد این رشته ها و دانشگاهها در مقایسه با رشته های آلمانی زبان اندک هستند، اما شرایط ورود به این رشته هاف تفاوت چندانی با رشته های آلمانی زبان ندارند.

در نظر داشته باشید که: به طور کلی شرایط خاصی برای تحصیل به زبان انگلیسی در آلمان وجود ندارد. اما مهمترین شرایط تحصیل به زبان انگلیسی در دانشگاههای آلمان عبارتند از:

مدرک زبان انگلیسی

برای اثبات شایستگی در زبان انگلیسی خود، بهتر است بدانید که، چندین مدرک زبان انگلیسی در دانشگاه آلمان پذیرفته میشود، اما اغلب آنها TOEFL و IEILTS را قبول می کنند. داشتن مدرک زبان انگلیسی معتبر و بین المللی( همانند ایلتس، تافل و …) با نمره معقول و بالا. به طور مثال نمره آیلتس ۶ و یا ۶٫۵ به بالا و یا تافل ۷۵ و یا ۸۰ به بالا.

این که چه رشته ای و چه دانشگاه و یا دانشکده ای به طور خاص چه نمره ای از زبان انگلیسی را می خواهد، بستگی به شرایط دانشگاه و دانشکده دارد که معمولا در صفحات سایت هر دانشگاهی شرایط نمره قابل قبول توسط آن دانشگاه نوشته شده است. ممکن است حتی نمره زبان لازم در هر دانشکده، در رشته های مختلف تحصیلی هم با یکدیگر متفاوت باشند.

معدل

معدل مدارک تحصیلی شما برای دریافت پذیرش و تحصیل به زبان انگلیسی در آلمان بسیار مهم است. تجربه نشان داده است که با داشتن معدل بالای ۱۵ امکان دریافت پذیرش انگلیسی زبان از دانشگاههای آلمان وجود دارد. منظور از معدل ، معدل مدرک دیپلم و همچنین مدرک پیش دانشگاهی، معدل ترم های دانشگاهی، معدل کارشناسی و یا معدل کارشناسی ارشد است.

داشتن مدرک تحصیلی معتبر از دانشگاههای معتبر ایرانی و یا خارجی

باید در سایت anabin اعتبار دانشگاه خود را چک کنید.

برخی از دانشگاههای آلمان برای پذیرش رشته های مهندسی نیاز به مدارک  همچون GRE و یا G-MAT دارند

سابقه کار

توصیه ما به دوستانی که برای رشته های مدیریتی همانند MBA در دانشگاه های آلمان اقدام می کنند،  این است که حتما برای دریافت پذیرش از دانشگاههای آلمان در این رشته ها، گواهی سابقه کار مدیریتی نیز برای خود آماده کنند.

توصیه نامه: (Recommendation Letter)

در بیشتر موارد مشاهده شده است که برای تحصیل به زبان انگلیسی دانشگاههای آلمان، این دانشگاهها از متقاضیان ارائه یک یا دو و یا حتی سه توصیه نامه از اساتید را می خواهد. اینکه اساتیدی که به شما توصیه نامه می دهند، واقعا درسی با شما داشته اند یا نه، مهم نیست. بلکه مهم این است که آن استاد در مکاتبه یا ایمیلی که دانشگاه برای ایشان می فرستد، حتما شما را تایید کند.

داشتن رزومه (cv) . داشتن یک رزومه خوب و قوی می تواند در صدور پذیرش شما بسیار موثر باشد.

مدرک زبان آلمانی

داشتن مدرک زبان آلمانی و یا دانش این زبان در بیشتر موارد برای تحصیل انگلیسی زبان در دانشگاههای آلمان ضروری نیست، ولی اگر نیاز باشد در سایت دانشگاه مورد نظر شما حتما ذکر می شود.

آیا در آلمان کالج دانشگاهی انگلیسی زبان وجود دارد؟

کالج های دانشگاهی (Studienkolleg) در آلمان مراکز آموزشی هستند که در آنها، دانشجویان بین المللی را برای ورود به دانشگاههای آلمان آماده می کنند. این دوره آمادگی با ارئه دروس مرتبط با رشته ای که می خواهید در آلمان تحصیل کنید برگزار می شود. ارتقا زبان آلمانی شما تا بالاترین حد زبان آلمانی، از دیگر وظایف کالج دانشگاهی در آلمان است.کالج های دانشگاهی در آلمان دو دسته هستند. کالج های دولتی و کالج های خصوصی.

کالج های دانشگاهی دولتی همگی به زبان آلمانی هستند. اما در بین کالج های دانشگاهی خصوصی، کالج های انگلیسی زبان هم پیدا می شوند

این کالج ها بیشتر برای رشته های علوم انسانی و مخصوصا مدیریتی ارائه می شوند. اما برای کالج های پزشکی(m-kurs) همگی به زبان آلمانی هستند.

شهریه کالج های انگلیسی زبان خصوصی در آلمان حدود ۵۰۰۰ الی ۱۰۰۰۰ یورور می باشد. طول مدت تحصیل در این کالج ها یک یا دو ترم است و در پایان مدارکی که به دانشجویان خود می دهند، برای ورود به دانشگاههای انگلیسی زبان آلمان معتبر می باشند.

به یاد داشته باشید که فقط برای تحصیل در مقطع کارشناسی و یا تحصیل در رشته های پزشکی در آلمان، نیاز به دوره کالج دارید. برای تحصیل کارشناسی ارشد و دکتری در آلمان، نیازی به گذراندن دورۀ یک سالۀ کالج نیست.

کارشناسی در آلمان به زبان انگلیسی

بسیاری از کشورهای دنیا، تحصیل در مقطع کارشناسی را در دانشگاهها به زبان خود آن کشور ارائه می دهند. البته در تعدادی از کشورها دانشگاه های دولتی و یا خصوصی، رشته ها و دوره هایی را به زبان انگلیسی هم ارائه می دهند.

حتی رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی. اما به یاد داشته باشید که اعتبار مدارک پزشکی به دوره های کار آموزی، دوره های عملی و دوره های اینترنتی است. و اگر دانشجوئی مثلا در کشور اوکراین رشته پزشکی را به زبان انگلیسی می گذراند ولی نمی تواند در دروه تحصیلی خود، با بیماران اوکراینی ارتباط برقرار نموده و کار عملی را خوب بیاموزد، نباید مدرک پزشکی و کار طبابت وی را همسان فردی در نظر گرفت که دوره پزشکی را در یک کشور انگلیسی زبان مثل انگلیس گذرانده است.

به هر حال در کشور آلمان نیز برخی از رشته های مهندسی و رشته های علوم انسانی(علی الخصوص مدیریتها) به زبان انگلیسی نیز ارائه می شود. حتی اگر شما کالج دانشگاهی را در آلمان به زبان آلمانی گذرانده اید، می توانید در دانشگاههای آلمان رشته مورد نظر خود را به زبان انگلیسی انتخاب نمایید. البته اگر مدرک زبان انگلیسی مورد تایید آن دانشگاه را داشته باشید.

برخی از دانشگاههای دولتی در آلمان نیز رشته های انگلیسی زبان را در مقطع کارشناسی برای دانشجویان بین المللی برگزار می نمایند. و هیچ گونه شهریه ای را نیز بابت این دوره ها از دانشجویان دریافت نمی نمایند.

به عبارتی دیگر، تحصیل دانشجویان خارجی به زبان انگلیسی در دانشگاههای دولتی آلمان کاملا رایگان می باشد. رایگان بودن تحصیل  در آلمان بر اساس قانون اساسی این کشور بوده و بر طبق این قانون :

تحصیل برای افراد آلمانی و غیر آلمانی در دانشگاههای آلمان و به هر دو زبان آلمانی ویا انگلیسی رایگان می باشد.

در برخی از دانشگاهها و یا Business School که به عبارتی بخشی از دانشگاههای آلمان محسوب می شوند، رشته های مدیریتی، طراحی (design) و مدیریت های بهداشت و سلامت به زبان انگلیسی ارائه می شود اما دارای شهریه هستند.

حتی اگر این دانشکده ها و دانشگاهها کاملا دولتی باشند. در دانشگاههای خصوصی نیز تحصیل رایگان نبوده و دارای شهریه است. مبلغ شهریه کاملا متفاوت است و بستگی به رشته تحصیلی شما و دانشگاه دارد.

اما در کل شهریه های رشته هایی که پولی هستند، بین ۱۵۰۰ تا ۵۰۰۰ یورو در هر ترم تحصیلی متفاوت می باشد. برخی از دانشگاهها شهریه را در اول هر ترم دریافت می نمایند و برخی بصورت اقساط ماهیانه دریافت می نمایند.

در مقطع کارشناسی برنامه های درسی به زبان انگلیسی ارائه می شود که در آلمان به آنها تحصیل بین المللی یا عنوان بین الملل داده می شود. در رشته های اقتصاد، مدیریتها، علوم اجتماعی، و برخی از علوم مهندسی مباحث معمولا به زبان انگلیسی ارائه می شوند اما در رشته های پزشکی ، علوم طبیعی و کشاورزی ، دروس به زبان آلمانی و یا هم به زبان انگلیسی و هم آلمانی ارائه می گردند.

ناگفته نماند که برنامه هایی که تنها به زبان انگلیسی ارائه می شوند از نظر محتوایی ارزش بسیار بالایی  دارند و انتظارات افراد را برآورده می سازند و دانشجویان متقاضی تحصیل در آلمان به زبان انگلیسی به راحتی می توانند آموزش دروس خود را پشت سر گذارند.

آگاهی از برنامه های بین المللی معمولا برای دانشجویانی که یک ترم به زبان آلمانی تحصیل کرده اند و یک دوره تحصیلی را در دانشگاه آلمان گذرانده اند مفیدتر است. بنابراین افراد می بایست قبل از انتخاب  دانشگاه خود نسبت به این برنامه ها آگاهی کافی را داشته باشند.

حتی زمانی که فرد به زبان انگلیسی تحصیل می کند با اقامت در آلمان تجارب بسیاری را کسب خواهد کرد. لذا امکان یادگیری زبان آلمانی در اوقات فراغت و در ارتباط با دوستان آلمانی در دانشگاه امکان پذیر است لذا فرد می تواند هم زمان هم برنامه های بین المللی را اخذ کند و هم نسبت به یادگیری زبان آلمانی اقدام نماید.

این رشته ها  کمترین میزان دوره ­های ارائه شده به زبان انگلیسی را در آلمان دارند:

  • زبان و مطالعات فرهنگی
  • پزشکی
  • هنر
  • تئوری هنر
  • ورزش
  • دامپزشکی

و این رشته ها بیشترین تعداد دوره ­های تحصیلی ارائه شده به زبان انگلیسی در کشور آلمان را شامل می شوند:

  • علوم طبیعی
  • رشته­ های مرتبط با اقتصاد

رشته هایی مانندمهندسی الکترونیک،فناوری اطلاعات،مهندسی مکانیک و هوافضا در مقطع کارشناسی به زبان انگلیسی تدریس می­ شوند. این رشته­ ها در دانشگا­ه های آخن، کارلسروهه، برمن و مان هایم تدریس می ­شوند.توجه داشته باشید که در برخی از رشته ­های ذکر شده، تحصیل در ترم اول دوره کارشناسی فقط به زبان انگلیسی صورت می پذیرد. و در ترم­ های پایانی، دوره ­ها به زبان آلمانی ارائه می ­گردند، بنابراین متقاضیان باید به هر دو زبان آلمانی و انگلیسی تسلط داشته باشند.

شرایط و مدارک لازم برای کارشناس به انگلیسی در آلمان

برای تحصیل کارشناسی به زبان انگلیسی در آلمان دو راه وجود دارد:

۱- از طریق گذراندن دوره کالج دانشگاهی در آلمان و سپس اقدام به اخذپذیرش کارشناسی از دانشگاههای آنجا.

۲- گذراندن بیش از ۳۵ واحد درسی در دانشگاههای ایران با معدل بالا.

زمانی که شما دوره یک سالۀ کالج دانشگاهی را در آلمان سپری نموده اید، باید برای پذیرش دوره کارشناسی دانشگاههای آلمان اقدام نمائید. در این زمان شما بر اساس نمره FSP که از پایان کالج بدست  آورده اید، به اضافه معدل دیپلم و پیش دانشگاهی ایرانی شما و مدرک زبانی که دارید، می توانید دوره آموزشی یا رشته کارشناسی مد نظر خود را انتخاب نمائید.

اگر  دارای مدرک زبان انگلیسی بین المللی هستید ( ایلتس، تافل و…) می توانید برای تحصیل در رشته های انگلیسی زبان دانشگاههای آلمان برای مقطع کارشناسی اقدام کنید.

اگر محدودیتی از سوی دانشگاه در پذیرش دانشجویان خارجی وجود نداشته باشد (N/C) ، دانشگاههای آلمان به راحتی و بدون هیچ دغدغه ای به شما پذیرش مد نظرتان را ارائه می دهند.

مدارک مورد نیاز برای پذیرش کارشناسی به زبان انگلیسی از دانشگاههای آلمان:

  1.  ترجمه رسمی دیپلم و پیش دانشگاهی و ریز نمرات آنها که توسط سفارت آلمان در ایران تایید شده است.
  2. ترجمه ریز نمرات دانشگاهی شما (بیش از ۳۵ واحد) در رشته ای که در دانشگاههای ایران گذرانده اید (در صورت وجود).
  3. نتایج آزمون FSP شما (در صورت وجود ).
  4. مدرک زبان انگلیسی مورد نظر. 
  5. رزومه
  6. TEST AS (در صورت دانشگاه مقصد)
دانشگاه های انگلیسی زبان کشور آلمان

لیستی از برترین دانشگاه های آلمان که دوره های آنها به زبان انگلیسی ارائه می شود:

  • دانشگاه علوم کاربردی Hochschule Mannheim
  • موسسه فناوری کارلسروهه
  • دانشگاه بین المللی علوم کاربردی برلین
  • دانشگاه علوم کاربردی برمن
  • دانشگاه جاکوبز
  • مونیخ Technische Universitat
  • دانشگاه گوتینگن
  • مؤسسه مکس پلانک
  • برلین Freie Universitat
  • Technische Universitat Dresden
  • دانشگاه علوم کاربردی مونیخ
  • دانشگاه بن
  • دانشگاه سارلند
  • مدرسه فرانکفورت مالی و مدیریت
  • Technische Universitat Kaiserslautern
  • دانشگاه هامبورگ
  • دانشگاه ULM
  • HHL لیپزیگ مدرک کارشناسی ارشد مدیریت
  • دانشگاه بیروت
  • مدرسه مدیریت WHU-Otto Beisheim
  • دانشگاه اشتوتگارت
  • دانشگاه آچن RWTH
  • برلین HTW
  • برلین Technische Universitat
  • TU Darmstadt
  • دانشگاه هوهنهایم
  • دانشگاه ارفورت
  • دانشگاه فرایبورگ

در این بخش به معرفی چند دانشگاه می پردازیم:

دانشگاه فرایبورگ

دانشگاه فرایبورگ (Universität Freiburg) با ۱۷ پله صعود در رتبه‌بندی جهانی و یک پله صعود در رتبه‌بندی دانشگاه های آلمان نسبت به سال گذشته، در رتبه ۱۶۹ برترین دانشگاه های جهان در سال ۲۰۲۰ قرار گفته است. این دانشگاه همچنین با یک پله صعود در بین دانشگاه های آلمان، به طور مشترک با دانشگاه توبینگن، رتبه ۹ برترین دانشگاه های آلمان در سال ۲۰۲۰ را کسب کرده است. دانشگاه فرایبورگ که در سال ۱۴۵۷ تأسیس شده، یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه های آلمان است. در این دانشگاه امکان تحصیل به زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی Bachelor of Arts (BA) یا Bachelor of Science (BSc) وجود دارد.

دانشگاه علمی کاربردی راین وال

دانشگاه علمی کاربردی راین وال یکی از دانشگاه‌های دولتی آلمان است که بیشتر تمرکز آن بر روی دانشجویان بین‌المللی است. در این دانشگاه رشته‌های متعددی در مقطع کارشناسی به زبان انگلیسی تدریس می شود. رشته‌های مانند روابط بین‌الملل (International Relations)، گردشگری پایدار (Sustainable Tourism) و تنوع جنسیتی (Gender Diversity) از دوره‌های ارائه شده در مقطع کارشناسی به زبان انگلیسی است. هزینه تحصیل در آلمان و این دانشگاه رایگان است و تنها هزینه‌ای که دانشجویان پرداخت خواهند کرد مبلغ ۳۰۲ یورو جهت ثبت نام ترم دانشگاه است.

دانشگاه علمی کاربردی بین‌المللی برلین

تمامی دوره‌های آموزشی و مقاطع تحصیلی در این دانشگاه به صورت انگلیسی تدریس می‌شود. اما برای تحصیل در این دانشگاه نیاز به پرداخت شهریه (مبلغی در حدود ۷۲۰۰ یورو) در سال هستید. دوره‌های مثل طراحی داخلی، معماری، طراحی تولید، مدیریت و … در مقطع کارشناسی ارائه می‌شود.

دانشگاه لایپزیگ

دانشگاه لایپزیگ که در حال حاضر در رتبه ۵۳۱ تا ۵۴۰ برترین دانشگا‌های جهان قرار گرفته است یکی از کهن‌ترین دانشگاه‌های جهان و دومین دانشگاه قدیمی آلمان است. که در شهر لایپزیگ در ایالت زاکسن جای‌دارد. از دانش‌آموختگان برجستهٔ این دانشگاه می‌توان از یوهان ولفگانگ گوته، فریدریش نیچه، ریشارد واگنر، آنگلا مرکل و بسیاری از برندگان جایزه‌های جهانی به ویژه جایزه نوبل در زمینه‌های شیمی، فیزیک و ادبیات را نام برد. این دانشگاه رشته (International Physics Studies)  در مقطع کارشناسی به زبان انگلیسی ارائه می‌دهد.

دانشگاه گوتینگن

دانشگاه گوتینگن  (Georg-August-Universität Göttingen) که بر اساس رتبه‌بندی جهانی QS در جایگاه ۱۹۷ واقع شده است، دانشگاهی دولتی بوده و در سال ۱۷۳۷ تأسیس شده است. این دانشگاه به طور کلی دارای ۳۰۰۰۰ دانشجو و حدود ۴۰۰۰ کارمند است. دانشگاه گوتینگن همچنین دارای کیفیت بسیار بالایی در زمینه تحقیقات است. که همین موضوع به رشد هر چه بیشتر این دانشگاه کمک شایانی می‌کند. این دانشگاه رشته (Molecular Ecosystem Sciences) در مقطع کارشناسی به زبان انگلیسی را ارائه می‌دهد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی علمی معتبر در آلمان که دوره‌های انگلیسی زبان در مقطع کارشناسی ارائه می‌دهند می‌بایست به سایت مؤسسه تبادلات آکادمیک آلمان مراجعه کنید یا مستقیماً با دانشگاه مکاتبه کنید

کارشناسی ارشد به انگلیسی در آلمان

شاید یکی از دلایلی که سبب شده است که دانشگاههای آلمان مورد نظر دانشجویان خارجی قرار بگیرند، ارائه رشته های انگلیسی زبان در این دانشگاهها باشد. در سالهای اخیر تعداد دانشگاههایی که در آلمان برخی از رشته های تحصیلی خود را به زبان انگلیسی ارائه می دهند، روز به روز افزایش می یابد. و گویا رقابتی در بین دانشگاههای آلمان برای دست یابی به امتیاز بالاتر در این زمینه نسبت به رقبای خود، بوجود آمده است. از سوی دیگر، تعداد متقاضیان تحصیل به زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی ارشد در آلمان،از سراسر دنیا رو به افزایش است.

دلایل آن نیز کاملا مشهود است: تحصیل رایگان و بدون پرداخت شهریه در دانشگاههای این کشور، رنکینگ و اعتبار بالای دانشگاههای آلمان، سیستم آموزشی و دانشگاهی قوی و به روز در این دانشگاهها، کیفیت عالی آموزش در دانشگاهها، تدریس به سبک تئوری- عملی در دانشگاهها، اهمیت به بخش عملی تدریس، و امکان پیدا کردن آسان کار پس از فارغ التحصیلی، از دلایل اصلی متقاضیان تحصیل کارشناسی ارشد انگلیسی در آلمان می باشد.

تحصیل انگلیسی در دانشگاههای آلمان در مقطع کارشناسی ارشد در بسیاری  از دانشگاههای دولتی و دربسیاری از رشته های تحصیلی این دانشگاهها، کاملا رایگان بوده و هیچ گونه مبلغی به عنوان شهریه (Tuition Fee ) از دانشجویان خارجی دریافت نمی شود.

در بیشتر دانشگاهها، رشته های انگلیسی زبان فقط برای ترم زمستان که شروع آن معمولا در مهر ماه است، ارائه می شوند و در برخی دیگر نیز این رشته ها در ترم تابستان و یا در هر دو ترم تابستان و زمستان ارائه می شوند. اما در کل تعداد دانشگاهها و رشته های انگلیسی زبان در ترم تابستان (شروع اسفند ماه) کمتر از ترم زمستان می باشد.

معرفی بهترین دانشگاه‌های آلمان برای تحصیل به زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی ارشد:

دانشگاه هایدلبرگ

دانشگاه روپرشت کارلز هایدلبرگ (Ruprecht-Karls-Universität Heidelberg) با ۲ پله افت نسبت به سال گذشته، در رتبه ۶۶ برترین دانشگاه های جهان در سال ۲۰۲۰ قرار گرفته اما جایگاه سوم خود را در بین برترین دانشگاه های آلمان حفظ کرده است. دانشگاه هایدلبرگ که قدیمی‌ترین دانشگاه کشور آلمان است، در شاخص نسبت استاد به دانشجو، رتبه نخست را در بین ۱۰ دانشگاه برتر آلمان دارد.در این دانشگاه، رشته‌هایی مانند علوم کامپیوتر و تکنولوژی آب به زبان انگلیسی تدریس می‌شود.

دانشگاه هامبورگ

دانشگاه هامبورگ (Universität Hamburg)  دانشگاهی دولتی بوده و بر اساس رتبه‌بندی QS در جایگاه ۲۲۷ جهانی قرار گرفته است. این دانشگاه هچنین به طور کلی دارای ۳۰۰۰۰ دانشجو بوده و در سال ۱۹۱۹ تأسیس شده است. در نظر داشته باشید که دانشگاه هامبورگ یک دانشگاه تحقیق-محور بوده، که به عنوان بزرگترین مؤسسه آموزشی و تحقیقاتی در بخش شمالی آلمان شناخته می‌شود.

دانشگاه هامبورگ همچنین به عنوان یکی از بزرگترین دانشگاه‌های آلمان در نظر گرفته می‌شود. و دامنه گسترده‌ای از رشته‌های تحصیلی و فرصت‌های فراوان برای تحقیقات را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد. در حال حاضر ۴۲ برنامه تحصیلی در دانشگاه هامبورگ به زبان انگلیسی تدریس می‌شود.

زبان و فرهنگ آفریقایی، اقتصاد، حقوق بشر و دموکراتیک سازی‌، ریاضیات صنعتی، تجارت بین المللی و پایداری ، اکوسیستم دریایی و علوم شیلات، فیزیک ریاضی، ریاضی، مدل سازی ریاضی در مهندسی و زیست شناسی مولکولی از جمله رشته‌های ارائه شده  در مقطع کارشناسی به زبان انگلیسی در دانشگاه هامبورگ است.

دانشگاه فنی برلین

دانشگاه فنی برلین (Technische Universität Berlin)  که در قلب اروپا و در شهر برلین پایتخت کشور آلمان قرار گرفته، جایگاه خود در رتبه ۱۴۷ را در بین برترین دانشگاه های جهان را حفظ کرده است. این دانشگاه یکی از بزرگترین دانشگاه های فنی آلمان است، و بیش از ۳۴۰۰۰ دانشجو در آن مشغول به تحصیل هستند. فارغ‌التحصیلان این دانشگاه اعتبار بالایی در میان کارفرمایان دارند و دانشگاه رتبه ۸۱ را در این زمینه در بین دانشگاه های جهان دارد. در این دانشگاه رشته‌های فنی به زبان انگلیسی ارائه می‌شود.

دانشگاه فنی برلین در سطح بین المللی بسیار مشهور است.این دانشگاه بر اهداف مشخص در زمینه به وجود آوردن تصویری متمایز از دانشگاه های دیگر برای دانشگاه برلین و اطمینان از عملکرد عالی دانشگاه در فعالیت های تحقیقی و آموزشی و همچنین ارائه شایستگی های لازم به دانشجویان خود، فعالیت دارد. 

این دانشگاه را به اختصار TU نیز می گویند. در برنامه های آموزشی این دانشگاه در حدود ۴۰ برنامه لیسانس و ۶۰ برنامه کارشناسی ارشد وجود دارد. که این دوره ها در خصوص حوزه های مهندسی و تکنولوژی در مقایسه با دیگر دانشگاه های کشور آلمان منحصر به فرد می باشند.

این دانشگاه دستاوردهای علمی و پژوهشی خود را در زمینه های علوم طبیعی، ریاضیات، شیمی و فیزیک، و همچنین پژوهش های نو آورانه ای در حوزۀ مهندسی برق و علوم کامپیوتر به دست آورده است. این دانشگاه هم دانشجویان را با به روزترین علوم دنیا در رشته های ارائه شده در دانشکده های خود آشنا می کند و هم راهنمایی ها و مشاوره های لازم در زمینه تامین شغل بعد از فارغ التحصیلی را در اختیار دانشجویان قرار می دهد.

مدارک لازم برای تحصیل انگلیسی کارشناسی ارشد در آلمان:

ترجمه رسمی مدارک تحصیلی کارشناسی و ریز نمرات مقطع لیسانس که به تایید سفارت آلمان در ایران نیز رسیده است.

ترجمه رسمی مدارک دیپلم و پیش دانشگاهی به همراه ترجمه رسمی ریز نمرات این دومدرک که به تایید سفارت آلمان در ایران نیز رسیده است.

ارائه مدرک زبان انگلیسی معتبر و با نمره قابل قبول و مورد درخواست دانشگاه( معمولا نمره ایلتس ۶ به بالا و یا تافل ۵۵۰ و یا ۸۰ به بالا دانشگاهها می خواهند)

روزمه قوی (CV)

توصیه نامه از اساتید دانشگاهی

انگیزه نامه برای پذیرش مقطع فوق کارشناسی ارشد

رشته های کارشناسی ارشد انگلیسی زبان در آلمان

کارشناسی ارشد انفورماتیک رسانه

اطلاعات اولیه برای این رشته:

 مدرک تحصیلی: کارشناسی ارشد

شروع تحصیلات: ترم زمستانی دوره تحصیل: ۴ ترم، ۱۲۰واحد

زبان تحصیل: انگلیسی

شهریه:ندارد

شرایط پذیرش:مدرک کارشناسی معتبر ، سایر مدارک لازم مطابق آیین نامه دانشکده،تسلط به زبان انگلیسی

این رشته به دانشجو می آموزد تا با موفقیت در چالش های فنی و اقتصادی جدید در چهار رشته: علوم رایانه ، مهندسی نرم افزار ، سیستم های ارتباطی نسل بعدی و رسانه ها، کار کند.

در حالی که یک مدرک لیسانس در علوم کامپیوتر به طور معمول یک فرد را برای شرکت در پروژه های بزرگ نرم افزاری واجد شرایط می کند ، مدرک کارشناسی ارشد مهارت های لازم برای رهبری را فراهم می کند. از فارغ التحصیلان برنامه انفورماتیک رسانه می توان انتظار داشت که از نظر فنی مبتکر باشند و به عنوان  سازنده  سیستم کار کنند و پروژه های بزرگی را مدیریت کنند.

دانشجویانی که در طول دوره کارشناسی ارشد رتبه بالایی کسب می کنند  مجوز ورود برای ادامه تحصیل در دوره دکترا را کسب می کنند

کارشناسی ارشد زیبا سازی مناطق شهری (TCR)

اطلاعات اولیه برای این رشته:

مدرک تحصیلی صادره: کارشناسی ارشد

شروع تحصیلات: ترم زمستانی ، ترم تابستان

دوره تحصیل: ۴ ترم ، ۱۲۰ واحد

زبان تحصیل: انگلیسی

شهریه: ندارد

شرایط پذیرش: مدرک کارشناسی ، مدارک لازم را مطابق آیین نامه امتحان

زیبا سازی مناطق شهری (TCR) یک برنامه کارشناسی ارشد بین رشته ای منحصر به فرد با تمرکز جدی بر توسعه شهری است. این دوره از مطالعه برای پاسخگویی به چالش های زیست محیطی ، اجتماعی ، تکنولوژیکی و اقتصادی پیش رو در حال تحول در شهرها و مناطق اروپایی طراحی شده است.

TCR از روش فنی پیشرفته و راه حل محور، پیروی می کند. بنابراین می توانید در این دوره بهره وری اقتصادی در یک شهر را درک کرده و نیازهای اجتماعی شهر را بشناسید. این برنامه به طور کامل به زبان انگلیسی تدریس می شود.

TCR یکی از معدود برنامه های جدید است که به منظور پاسخگویی به چالش های تأثیرگذار بر شهرها و مناطق اروپا طراحی شده است. با توجه به تمرکز مشخص پروژه محور این برنامه ، شما یک درک کامل و به روز از شهر خود را بدست می آورید و قادر خواهید بود از ابزارها و روش های مختلفی جهت ارائه راه حل هایی برای زیبا سازی شهرها و مناطق اروپایی استفاده کنید.

این دوره از مطالعه نه تنها رویکرد بین رشته است ، بلکه به خاطر پیوندهای محکم آن با باستان شناسی، معروف و شناخته شده بین دانشجویان می باشد.همانطور که در محتوای دوره ، ساختار ، کادر آموزشی و مشخصات دانشجویان دیده می شود، روش ها ، نگرش ها و مقادیر اساسی TCR نمایانگر یک دیدگاه منحصر به فرد به این رشته است.

ویژگی های دوره:

  • پویایی شهری در یک زمینه اروپایی·
  • راهنمایی معلمان و متخصصان اروپایی در طراحی و برنامه ریزی شهری ، برنامه ریزی منطقه ای ، مکانی و استراتژیک

اگر شما دارای مدرک لیسانس در طراحی شهری ، شهرسازی، مطالعات شهری ، برنامه ریزی فضایی ، برنامه ریزی منطقه ای ، معماری منظر ، معماری ، برنامه ریزی حمل و نقل ، مهندسی محیط زیست ، جغرافیای شهری ، اکولوژی شهری یا مدیریت شهری هستید این دوره مطالعه به خصوص برای شما مناسب خواهد بود.  

کارشناسی ارشد ژئوفیزیک کاربردی

اطلاعات اولیه برای این رشته:

مدرک تحصیلی: کارشناسی ارشد

شروع تحصیلات: ترم زمستانی

دوره استاندارد تحصیل: ۴ ترم ، ۱۲۰ واحد

زبان تحصیل: انگلیسی

شهریه: ندارد

شرایط پذیرش:

  • مدرک کارشناسی معتبر ، سایر مدارک لازم مطابق آیین نامه دانشکده
  • مهارت در انگلیسی

رشته  ژئوفیزیک کاربردی یک رشته مشترک بین سه دانشگاه RWTH Aachen University ، TU Delft و ETH Zürich می باشد.

نقاط قوت و تخصص های تکمیلی سه دانشگاه در برنامه دو ساله ترکیب شده است. در دوره های دانشگاههای دلفت ، زوریخ و آخن دانشجویان می توانند در زمینه های اکتشاف و مدیریت هیدروکربن (نفت خام ، گاز طبیعی و کربن) یا ژئوفیزیک زیست محیطی و مهندسی (از جمله اکتشاف و مدیریت منابع انرژی ژئوترمیک) تخصص کسب کنند. در نتیجه فارغ التحصیلان این برنامه تا حد امکان برای بازار کار بین المللی آماده می شوند.

کارشناسی ارشد سیستم های اجتماعی محاسباتی

اطلاعات اولیه  در مورد این رشته:

مدرک تحصیلی: کارشناسی ارشد

شروع تحصیل: ترم زمستانی ، ترم تابستان

دوره تحصیل: ۴ ترم ،۱۲۰ واحد

زبان  تحصیل:انگلیسی

شهریه :ندارد

شرایط پذیرش: مدرک کارشناسی معتبر ، سایر مدارک لازم مطابق آیین نامه دانشکده، مهارت در انگلیسی

جامعه ما با یک سرعت غیرقابل انفعال دیجیتالی شده است ، که چالش های جدیدی را برای ما نشان می دهد. تعداد بیشتری از داده ها با سنسورهای جدید و سیستم های هوش مصنوعی ضبط می شوند. این فرایند دیجیتالی شدن به ما امکان می دهد تا رفتارهای فردی ، سازمانی و اجتماعی را با وضوح بی سابقه و با دقت بسیار بالا اندازه گیری کنیم.

در دسترس بودن فرم های جدید داده ها و  افراد درون یک جامعه ، سازمان ها و جامعه را ملزم می کند تا با اثرات دیجیتالی شدن در زندگی روزمره ما ، با سیستم های اجتماعی و جامعه بزرگتر مقابله کنند.

این رشته از یک سو فرصت های اقتصادی و اجتماعی بزرگی را ارائه می دهد ، و از سوی دیگر بسیاری از مشکلات را نیز برای جامعه به وجود می آورد و ما مجبور می کند تا از سیستمهای پیچیده اجتماعی و دیجیتالی درک بهتری بدست آوردیم.

همچنین سؤالاتی را در مورد استفاده مسئولانه از داده های اشخاص، کنترل داده ها، اخلاق در جامعه ، مسئولیت اجتماعی در مورد داده ها و الگوریتم ها و اعتماد ما به سیستم های به اصطلاح محاسباتی اجتماعی را ارائه می دهد.

سیستمهای اجتماعی محاسباتی، سیستمهایی هستند که در آنها فرآیندهای اجتماعی و رویه ها و عملکردها به صورت دیجیتالی از طریق تعامل پویای الگوریتم ها و رفتارهای اجتماعی تولید می شوند. دوره کارشناسی ارشد مطالعه سیستم های اجتماعی محاسباتی در این زمینه متمرکز است و برنامه ای بی نظیر برای آینده می باشد.

این دوره آموزشی میان رشته ای شامل حوزه های IT ، علوم اجتماعی ، روانشناسی ، علوم شناختی و اخلاق است. این برنامه شما را در الگوریتم ها ، ساختار داده ها و روش های پردازش خودکار داده ها و همچنین در تئوری های تعامل اجتماعی در زمینه های فن آوری و مشکلات اخلاقی، آموزش می دهد. به شما درک عمیقی از پیشرفت سیستم های اجتماعی فنی یکپارچه و چالش های افراد و جامعه و پیامدهای اخلاقی که ممکن است داشته باشید، را ارائه می دهد.

محتوای برنامهدروس ابتدایی با شروع در ترم اول ، بنیادی نظری در زمینه های IT ، روانشناسی ، اخلاق و جامعه شناسی است. شما می توانید مهارتهای خود را با دوره های پیشرفته اضافی تقویت و توسعه دهید. در این دوره از تحصیل ممکن است یکی از دو تخصص را انتخاب کنید:

  • علوم داده های اجتماعی
  • نظریه ها و اخلاق اجتماعی

در ترم سوم ، در کنار یک پروژه کارشناسی ارشد دوره های پیشرفته را می گذرانید ، که می تواند یک تلاش انفرادی یا کار گروهی بین رشته ای باشد. سرانجام ، در ترم چهارم  کارآموزی دارید و پایان نامه کارشناسی ارشد خود را ارائه می کنید.

کارشناسی ارشد علوم شبیه سازی

اطلاعات اولیه در مورد این رشته:

مدرک تحصیلی: کارشناسی ارشد

شروع تحصیلات: ترم زمستانی

دوره تحصیل: ۴ ترم،۱۲۰واحد

زبان تحصیلی: انگلیسی

شهریه : ندارد

شرایط پذیرش:

مدرک کارشناسی معتبر ، سایر مدارک لازم مطابق آیین نامه دانشکده،تسلط به زبان انگلیسی

ساختار  برنامه(دوره) :

علوم شبیه سازی ( SiSc ) یک برنامه کارشناسی ارشد معتبر بین رشته ای است که به زبان انگلیسی برای فارغ التحصیلان دوره لیسانس علوم یا مهندسی ارائه می شود. این دوره توسط RWTH Aachen ارائه شده و توسط Forschungszentrum Jülich پشتیبانی می شود.

علوم شبیه سازی به معنای رشته هایی است که از یک سو با اصول اساسی روش شناختی و از سوی دیگر با کاربردهای شبیه سازی رایانه در علوم و مهندسی سر و کار دارند. با توجه به توسعه رایانه های با کارایی بالا و مدرن ، این رشته ها اهمیت بیشتری پیدا می کنند و اکنون نمایانگر سومین ستون تحقیق هستند که تکمیل کنند ه کارهای آزمایشگاهی و تئوری می باشند.موارد شناخته شده ای که در آنها از شبیه سازی های رایانه ای استفاده می شود ، به عنوان مثال می توان به تحقیقات آب و هوا ، علم مواد و بیوتکنولوژی اشاره کرد.

محتوای برنامهبرنامه کارشناسی ارشد چهار ترم طول می کشد و شامل دوره های اجباری و انتخابی و پایان نامه کارشناسی ارشد کتبی است. در دوره های اجباری دانشجویان دانش پایه و اولیه را کسب می کنند که به آنها این امکان را می دهد تا با مشکلات در زمینه علوم شبیه سازی سریع برخورد کنند. به منظور آماده سازی موثر برای کار تحقیقاتی ، دانشجویان این امکان را دارند که بعد از نیمسال اول روی شبیه سازی های مهندسی یا فیزیک تمرکز کنند.

کارشناسی ارشد فیزیک

اطلاعات اولیه  برای این رشته :

مدرک تحصیلی: کارشناسی ارشد علوم

شروع تحصیلات: ترم زمستانی ، ترم تابستان

دوره استاندارد تحصیل: ۴ ترم ، ۱۲۰واحد

زبان تحصیل: انگلیسی

شهریه: ندارد

شرایط پذیرش:

مدرک کارشناسی معتبر ، سایر مدارک لازم مطابق آیین نامه دانشکده مهارت در انگلیسی

ساختار:

دپارتمان بزرگ فیزیک در دانشگاه های مربوطه، متشکل از پژوهشکده های مختلف ، انواع متنوعی از دوره های اصلی و تخصصی کارشناسی ارشد و فرصتی برای شرکت در تحقیقات با کیفیت بالا را در بهترین دانشگاههای فنی آلمان ارائه می دهد.

گروه های تحقیقاتی در گروه فیزیک دارای شبکه های بین المللی قوی هستند. به همین دلیل تجربه بین المللی فارغ التحصیلان دانشگاههای آلمان، بسیار مهم و معتبر است.همچنین همکاری با گروه های تحقیقاتی بین المللی در طول پایان نامه کارشناسی ارشد ،فرصت های متنوعی را برای تجربیات بین المللی ارائه می دهد.

کارشناسی ارشد مدیریت پایدار آب و انرژی

اطلاعات اولیه در مورد این رشته:

مدرک تحصیلی: کارشناسی ارشد علوم

شروع تحصیلات: ترم زمستانیدوره تحصیل: ۴ ترم،۱۲۰واحد

زبان تحصیل: انگلیسی

شهریه: ندارد

شرایط پذیرش:

مدرک کارشناسی معتبر ، سایر مدارک لازم مطابق آیین نامه دانشکده مهارت در انگلیسی

ساختار:

تامین دائمی آب و انرژی یکی از چالش های بزرگ جهانی زمان ما است. در نتیجه ، پیوند انرژی-آب ، که به بخشهای مختلف ارتباط پیدا می کند ، اهمیت فزاینده ای پیدا می کند.

دانستن رابطه بین آب و انرژی و توزیع – هر دو ستون پایداری – لازم است تا دیدگاه های علمی مختلفی به هم متصل شود. با در نظر گرفتن وابستگی های پیچیده (جدا از منابع فردی) جنبش آب و انرژی به عنوان عنصر اصلی مهم توسعه پایدار اهمیت می یابند.

این رشته یک برنامه بین رشته ای است که رشته هایی از مهندسی انرژی ، عمران و محیط زیست ، جغرافیا ، تجارت و اقتصاد و علوم اجتماعی را در اختیار دارد. دانش آموزان مهارت های تجزیه و تحلیل ، روش ، راه حل و ارزیابی تخصصی را در زمینه های مدیریت آب و انرژی کسب می کنند.

علاوه بر این ، این دوره از آموزش مهارت های بین رشته ای ، مانند توانایی تأمل انتقادی نوآوری ها در یک زمینه جهانی و مستقل کار و تحقیق را آموزش می دهد.

این وسعت فنی به فارغ التحصیلان این امکان را می دهد تا فارغ التحصیلان در زندگی حرفه ای خود با چالش های پیچیده و جهانی روبرو شوند که از نظر علمی ، فناوری و اجتماعی دارای اهمیت است. هدف این برنامه ، واجد شرایط بودن نسل جدید مهندسین با مسئولیت اجتماعی است که در شکل گیری توسعه جهانی و پایدار نقش دارند.

محتوای برنامه تحصیلیدیدگاه میان رشته ای دانشجویان از ترم اول تا آخر با دقت طراحی شده است. این برنامه با واحدهای بین رشته ای آغاز می شود ، سپس انتقال به مدیریت آب به حوزه مدیریت انرژی در خارج از کشور ، مرتبط می شود و در ترم آخر به آب و انرژی به پایان می رسد. دانشجویان در طول این ترم نیز یک مقاله تحقیقاتی مستقل را تکمیل می کنند.

کارشناسی ارشد مهندسی برق ، فناوری اطلاعات و مهندسی کامپیوتر

اطلاعات اولیه برای این رشته:

مدرک تحصیلی: کارشناسی ارشد

شروع تحصیلات: ترم زمستانی ، ترم تابستان

دوره تحصیل: ۴ ترم،۱۲۰ واحد

زبان تحصیل: انگلیسی

شهریه:ندارد

شرایط پذیرش:

مدرک کارشناسی معتبر ، سایر مدارک لازم مطابق آیین نامه دانشکده، مهارت در انگلیسی

ساختار:

مهندسی برق و فناوری اطلاعات با نوآوری های فنی آن تا حد زیادی در زندگی روزمره ما تأثیر می گذارد. تلفن های همراه ، میکروچیپ ها ، باتری برای اتومبیل های برقی ، کنترل ربات ها ، منابع انرژی در نیروگاه های بادی یا فشرده سازی داده های هوشمند هنگام انتقال تصویر ، همه تجهیزات و قطعات یا فرایندهایی هستند که با کمک مهندسی برق و فناوری اطلاعات اختراع شده اند.

هدف از این دوره تحصیلی، آموزش مهندسین با مهارت و مسئول در زمینه های مدیریت در تدریس ، تحقیق ، صنعت و جامعه در زمینه مهندسی برق ، فناوری اطلاعات و مهندسی کامپیوتر است.

کارشناسی ارشد مهندسی خودرو

اطلاعات اولیه برای این رشته:

مدرک تحصیلی: کارشناسی ارشد

شروع تحصیلات: ترم زمستانی دوره تحصیل: ۳ ترم ، ۹۰واحد

زبان تحصیل : انگلیسی

شهریه: ندارد

شرایط پذیرش:

مدرک کارشناسی معتبر ، سایر مدارک لازم مطابق آیین نامه دانشکده،مهارت در انگلیسی

ساختار:

در این رشته به دانشجویان اصول اولیه فن آوری و دانش در زمینه ساخت و توسعه خودروهای مسافری و وسایل نقلیه تجاری و به صورت اختیاری موتورسیکلت ها و خودروهای خارج از بزرگراه را آموزش می دهد که شامل طراحی فنی وسایل نقلیه با توجه به نیازهای بازار ، می باشد. ماژول های دوره شامل کلیه قسمت های اصلی خودرو مانند شاسی ، بدنه ، رانندگی ، ایمنی ، سیستم های کمک راننده و سایر موارد هستند.

فارغ التحصیلان در زمینه های فن آوری مربوطه مانند پویایی وسیله نقلیه ، راندمان انرژی ، آکوستیک ، مکاترونیک و دوام ماهر خواهند شد.

کارشناسی ارشد مهندسی زیست پزشکی

اطلاعات اولیه برای این رشته:

مدرک تحصیلی: کارشناسی ارشد علوم

شروع تحصیلات: ترم زمستانی دوره تحصیل: ۴ ترم ۱۲۰واحد

زبان تحصیل : انگلیسی

شهریه : ندارد

شرایط پذیرش:

مدرک کارشناسی معتبر ، سایر مدارک لازم مطابق آیین نامه دانشکده مهارت در انگلیسی

مهندسی پزشکی یکی از رشته های دانشگاهی مطرح در کشور آلمان می باشد که فارغ التحصیلان آن از بازار کار بسیار خوبی برخوردار خواهند بود. به عبارتی کشور آلمان مهد رشته مهندسی پزشکی م یباشد.

در این دوره ، داوطلبان اطلاعات ، مهارت ها و روش های پیشرفته ای را در زمینه مهندسی زیست پزشکی بدست می آورند و به این ترتیب آنها را به صلاحیت علمی بالاتر و استقلال در این زمینه می رساند.  محتوای دوره بین دانشکده های ریاضیات ، علوم کامپیوتر و علوم طبیعی ، دانشکده مهندسی مکانیک ، دانشکده مهندسی برق و فناوری اطلاعات و دانشکده پزشکی مشترک می باشد که به طور خاص برای این دوره تحصیلی طراحی شده اند.

کارشناسی ارشد مهندسی سیستم های نرم افزار

اطلاعات اولیه برای این رشته:

مدرک تحصیلی: کارشناسی ارشد

شروع تحصیلات: ترم زمستانی

دوره تحصیل: ۴ ترم ،۱۲۰واحد

زبان تحصیل : انگلیسی

شهریه : ندارد

شرایط پذیرش:

مدرک کارشناسی معتبر ، سایر مدارک لازم مطابق آیین نامه دانشکده،تسلط به زبان انگلیسی

ساختار:

در حالی که یک مدرک لیسانس در علوم کامپیوتر به طور معمول یک فرد را برای شرکت در پروژه های بزرگ نرم افزاری واجد شرایط می کند ، کارشناسی ارشد مهارت های لازم برای رهبری و هدایت یک گروه توسط یک فرد را فراهم می کند.

انتظار می رود فارغ التحصیلان برنامه مهندسی سیستم های نرم افزاری، از نظر فنی مبتکرانه عمل کرده و به عنوان سازنده و رهبر یک سیستم کار کنند و پروژه های بزرگی را مدیریت کنند.

این رشته بر طراحی و اجرای سیستم های نرم افزاری پیچیده ، از جمله تعبیه آنها در سیستم های فنی و اجتماعی و فنی متمرکز است.

دانشجویان دانش خود را در زمینه های نظری ، عملی و کاربردی علوم کامپیوتر به دست می آورند که به آنها امکان می دهد به سرعت با تغییرات مداوم در این زمینه پر سرعت سازگار شوند. این رشته شامل زمینه های مبانی نظری مهندسی سیستم های نرم افزاری ، ارتباطات ، مدیریت داده و اطلاعات ، علوم رایانه ای کاربردی و مهندسی نرم افزار است.

دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد کشور آلمان مجوز کار در محدوده ای ۲۰ ساعته بصورت هفتگی دارا می باشند و میانگین حقوق این افراد حدودا بین ۸ تا۱۰ یورو به ازای هر ساعت می باشد که که مجموع درآمدهای حاصله از کار دانشجویی میتواند براحتی هزینه های زندگی و تحصیل فرد را در یک سال پوشش دهد

کارشناسی ارشد هنرهای زیبا

کارشناسی ارشد هنرهای زیبا (یا MFA) یکی از رشته های مقطع کارشناسی ارشد است که برای تکمیل برنامه تحصیلی در یکی از حوزه های خلاق هنری، مانند هنرهای تجسمی، صنایع دستی، هنرهای نمایشی، نویسندگی خلاق، عکاسی، سرامیک، رقص، منسوجات، طراحی گرافیک، تئاتر و یا فیلمسازی در بسیاری از دانشگاههای آلمان برگزار می شود.

برنامه های ارائه شده در دوره کارشناسی ارشد MFA بر کاربرد عملی رشته یا صنعت مورد مطالعه تاکید دارد

به طور معمول، کارشناسی ارشد هنرهای زیبا همراه با یک پروژه پایان نامه معرفی می شوند که می تواند به شکل یک هنرنمایه، نشر اثر یا اجرا، ارائه شوند. تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد هنرهای زیبا درهای حرفه ای متعددی را به روی دانش آموختگان این رشته ها می گشاید و به عنوان یک درجه تحصیلی عالی، دانشجویان را برای تدریس موضوعی در سطح دانشگاه واجد شرایط می سازد.

مدت زمانی که طول می کشد تا دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد هنرهای زیبا، بتوانند این مقطع تحصیلی را با موفقیت به پایان رسانند، دو تا سه سال است که به دلیل ماهیت عملی و کاربردی MFA تا حدودی از متوسط طول برنامه کارشناسی ارشد بیشتر است.

در طول دوره برنامه MFA، دانشجویان آثار بسیاری را در حوزه هنر یا صنایع دستی خلق می نمایند. دانشجویان کارشناسی ارشد MFA در راستای توسعه و بهبود کار خود با بازخوردهای نقدگرایانه سازنده که اساتید و هم کلاسی های آنان ارائه می نمایند، پرورش یافته و پیشرفت می کنند.

بازخوردها اغلب در گروه های نقد و بررسی ارائه می شود، جایی که سایر دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد هنرهای زیبا و اساتید مربوطه حضور دارند.

هزینه تحصیل در دانشگاههای آلمان و اخذ درجه کارشناسی ارشد هنرهای زیبا، معمولا رایگان است و در برخی از دانشگاههایی که شهریه دارند، از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متفاوت است و بستگی به دانشگاه مورد نظر شما برای ادامه تحصیل دارد.

دانش آموختگان دوره های هنرهای زیبا در خواهند یافت که فرصت های شغلی پیش روی آنها بسیار افزایش می یابد و به همین ترتیب دستمزد آنها در مراحل آغازین کار نیز ممکن است بالاتر رود. پس از فراغت از تحصیل، دانش آموختگان MFA خود اساتید، هنرمندان، کارآفرینان، نوازندگان، بازیگران، صنعتگران، تولید کنندگان، مدیران، نویسندگان، عکاسان،و یا مدیران آینده خواهند بود.

برترین دانشگاه های هنر آلمان که مورد تایید وزارت علوم نیز هستند:

.Universitat der Kunste Berlin

.Hochschule für Künste Bremen

  1.  Kunstakademie Düsseldorf

Folkwang Universität der Künste

Hochschule für Grafik und Buchkunst Leipzig

Hochschule für Musik Franz Liszt Weimar

Kunsthochschule Mainz

Akademie der Bildenden Künste München

Akademie der Bildenden Künste Nürnberg

Staatliche Kunstschule für Textilindustrie Plauen

Staatliche Akademie der Bildenden Künste Stuttgart

Bauhaus-Universität Weimar

دانشگاه گوتینگن

مطالعات انگلیسی (MA)

دانشگاه توبینگن

سیاست و جامعه‌شناسی تطبیقی و خاورمیانه

تاریخ و اقتصاد (MA)

دانشگاه بای‌رویت

دانشگاه علوم کاربردی SRH برلین

تئوری حقوقی

مدیریت بین‌الملل و خلاقانه (MA)

دانشگاه گوته

دانشگاه علوم کاربردی دارمشتات

دانشگاه لونبورگ

مدیریت انیمیشن و بازی (MA)

مدیریت فرهنگی و هنری (MA)

دانشگاه‌های آلمان همچنین علاوه بر رشته‌های فوق رشته‌های دیگری را نیز ارائه می‌دهند که برخی از آنها عبارتند از: تاریخ و موسیقی شناسی، تاریخ آلمان-فرانسه، حقوق بین‌الملل، مدیریت طراحی خلاقانه، طراحی تصویری، فضاهای رسانه و عکاسی.

کارشناسی ارشد علوم( MS)

با توجه به پیشینه و تاریخ آلمان متوجه خواهیم شد که این کشور، مهد اختراعاتی نظیر ماشین چاپ،موتور دیزل،چراغ بونزن، ، لنز چشم، میکروفون و… بوده است. در واقع آلمان از سال‌ها پیش بدنبال پیشرفت و تحقیقات در زمینه های مهم از جمله علوم است. بر همین اساس کارشناسی ارشد علوم و یا همان MS انتخابی مورد علاقه در میان دانشجویان به تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد می باشد.

رشته های کارشناسی ارشد در زمینه کارشناسی ارشد علوم( MS)

دانشگاه آخن

متدهای پیشرفته محاسباتی در مهندسی عمران

دانشگاه فنی مونیخ

مهندسی مغز و اعصاب

علوم زیست پزشکی

دانشگاه گوتینگن

تولید محصول

دانشگاه فنی برلین

مهندسی آب

علوم زیست پزشکی

دانشگاه گوتینگن

تولید محصول

علوم زیست پزشکی

دانشگاه گوتینگن

تولید محصول

علوم شناختی

بازرگانی

دانشگاه فنی برلین

مهندسی آب

دانشگاه فنی برلین

مهندسی آب

دانشگاه اوسنابروک

مدیریت منابع پایدار

دانشگاه علوم کاربردی هامبورگ

مهندسی پزشکی

دانشگاه فرایبورگ

دانشگاه بن

در آلمان مؤسسات آموزشی به گونه‌ای طراحی می شود که هر رشته تحصیلی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری با بازرگانی در ارتباط باشد. در اینجا رشته‌های مربوط به زمینه بازرگانی را به همراه نام دانشگاه‌هایی که آنها را ارائه می‌دهند ارائه مید هیم:

کارآفرینی، فناوری دیجیتال، مدیریت اجرایی کسب و کار

دانشگاه علوم کاربردی برمن

مدیریت اجرایی کسب و کار

MBA در مدیریت پایدار

مدیریت اجرایی کسب و کار در خلاقیت و ساخت بیزینس

دانشگاه توبینگن

مدرسه اروپایی مدیریت و فناوری برلین

مدیریت اجرایی کسب و کار

دانشگاه کلن

دانشگاه فنی مونیخ

حسابداری و امورمالی

دانشگاه علوم کاربردی فرانکفورت

مدیریت گردشگری و دانش و هنر خلبانی

دانشگاه علوم کاربردی مونیخ

مدیریت جهانی

دانشگاه‌های آلمان رشته‌های دیگری را در مقطع کارشناسی ارشد ارائه می‌دهند که برخی از آنها عبارتند از:

کارشناسی ارشد اقتصاد علوم بهداشتی و مدیریت مراقبت‌های درمانی

کارشناسی ارشد مشاوره و مدیریت فناوری اطلاعات

کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی کسب و کار

کارشناسی ارشد ریاضیات کسب و کار

کارشناسی ارشد امور مالی

کارشناسی ارشد اقتصاد کارآفرینی

کارشناسی ارشد مدیریت یکپارچه

کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار

کارشناسی ارشد علم داده‌ها و کسب و کار دیجیتال

محبوبترین رشته های کارشناسی ارشد در آلمان:

هوش مصنوعی، مهندسی کامپیوتر، مهندسی خودرو، مهندسی مکانیک، مهندسی پزشکی، علوم اعصاب (نوروساینس)، نوروساینس و نانو مواد.

  •  
تحصیل دکترا در آلمان به زبان انگلیسی

تحصیل در مقطع دکتری و بدست آوردن مدرک دکتری مورد نظر بسیاری از افرادی که علاقه خاصی به تحصیل و کسب دانش دارند، در دنیا می باشد. اما در ایران به دلایل خاص دیگری(از جمله تعداد زیاد فارغ الحصیلان کارشناسی ارشد، کمبود بازار کار برای فارغ التحصیلان دانشگاهی و .. ) متقاضیان تحصیل در مقطع دکتری به مراتب بیشتر از بسیاری از کشورهای دنیا می باشد. به طوری که با باز شدن یک position دکتری در یک دانشگاه، ممکن است بیش از ۳۰۰ تا ۱۰۰۰ تقاضا، رزومه و یا پروپوزال فقط از طرف ایرانیان برای آن دانشگاه ارسال شود.

به هر حال آلمان یکی از کشورهای مطرح در زمینه دکتری در جهان می باشد که دانشجویان طالب تحصیل وکسب علم از هر کشوری، می توانند در این کشور تحصیل نمایند. اولین Phd در قرن ۱۹ توسط آلمانی ها بصورت سیسمتی و مدرن در دانشگاه ارائه شد و هنوز هم دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی تخصصی در آلمان به کار خود در زمینه ارائه برنامه های تحصیلات تکمیلی دکتری ادامه می دهند. برخی از بهترین دانشمندان تاریخ دنیا مانند آلبرت انیشتین، باخ، گوته و …  از این کشور به جهان معرفی شده اند. شاید جالب باشد بدانید که در سال ۲۰۱۸ تعداد باورنکردنی ۸۵۰۰۰ نفر متقاضی تحصیل در مقطع دکتری، آلمان را برای تحصیل و یا نوشتن و دفاع از پایان نامه های خود انتخاب کردند.

متقاضیان تحصیل در آلمان به همین دلیل برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر مانند دکترا، این کشور را انتخاب می نمایند. دانشجویان می ­توانند از بهترین دانشگا­ه های اروپا، به طور رایگان مدرک تحصیلی خود را اخذ نمایند.

همچنین متقاضیان می ­توانند شانس خود را در مقطع دکترا، برای اخذ بورسیه تحصیلی افزایش دهند

آلمان هم مانند دیگر کشور تحصیل در مقطع دکتری را در اکثر دانشگاههای خود به زبان انگلیسی هم ارائه می دهد. از آنجائی که شیوه تدریس در مقطع دکتری در دانشگاهها و سیستم آموزشی آلمان پژوهش محور می باشد، این که چه مدرک و  یا نمره زبان انگلیسی را از متقاضی درخواست نمایند، کاملا بستگی به نظر استاد راهنمای(ُSupervisor) شما دارد. اما مطمئن باشید که باید حد اقل آیلتس ۵٫۵ را داشته باشید و یا به عبارتی تسلط کامل را به این زبان داشته باشید.

تحصیل در مقطع دکتری به زبان انگلیسی و یا آلمانی در کشور آلمان، هیچ تفاوتی ندارد و شاید بتوان گفت حتی تحصیل دکتری به زبان انگلیسی در بسیاری از رشته های علوم انسانی، به مراتب راحت تر و روان تر از تحصیل به زبان آلمانی در این کشور باشد. زیزا رشته های علوم انسانی دارای اصطلاحات علمی بسیار وسیع و دشواری هستند که فراگیری آنها نیاز به زمان طولانی دارد و این کار را کمی سخت می نماید.

از نظر محتوای مطالب، شیوه تحصیل، مدت زمان تحصیل و … ، هیچ تفاوتی بین تحصیل دکتری به زبان انگلیسی و یا آلمانی در این کشور وجود ندارد و دانشجویان و متقاضیان تحصیل در این مقطع نگران این موضوع نباشند.

تحصیل در مقطع دکتری به زبان انگلیسی در آلمان هیچ شهریه ای ندارد و حتی امکان دریافت بورسیه و فاند تحصیلی به این زبان نیز برای شما فراهم است. هیچ تفاوتی هم برای دادن بورسیه به افرادی که به انگلیسی دکتری را تحصیل می کنند، با دیگر افراد قائل نمی شوند. این کشور برای دانشجویان دکترا، حقوق ماهیانه در حدود ۲ هزار دلار اختصاص داده است. به همین دلیل رقابت برای اخذ بورسیه دکترا در این کشور بسیار سخت می ­باشد.

روال کار برای اخذ پذیرش دکتری به زبان انگلیسی را ما در همین سایت و در قسمت تحصیل دکتری در آلمان، برای شما توضیح کامل دادیم. می توانید به این قسمت رجوع نمائید.

مهمترین دلایل برای تحصیل دکتری در  آلمان:

دانشگاه ها و موسسات دارای رتبه جهانی

آلمان بیشتر از سایر کشورها یی همانند ایالات متحده و انگلستان، دارای دانشگاههای دارای رتبه برتر جهانی است و هشت دانشگاه این کشور در بین ۱۰۰ کشور برتر کنونی دنیا قرار دارند.

موسسات تحقیقاتی- پژوهشی خاص دکتری

آلمان علاوه بر دانشگاه های خود ، دارای شبکه ی وسیعی از مراکز تحقیقاتی خاص و معتبر برای دانشجویان دکتری می باشد که امکانات بسیار خوبی را برای دانشجویان دکتری فراهم می نمایند. از جمله مؤسسه معتبر ماکس پلانک

قابلیت دسترسی

بیشتر دانشگاه های آلمان بدون در نظر گرفتن ملیت متقاضیان، امکان تحصیل در مقطع دکتری را در اختیار داوطلبان قرار می دهند و هیچ شهریه ای را برای دانشجویان دکتری دریافت نمی کنند و در دادن بورسیه هم تفاوتی قائل نمی شوند.

خانه دکترا

دکترا به شکل مدرن امروزی که بر پایه پژوهش و تحقیقات مبتنی بر پایان نامه در بسیاری از دانشگاهها و کشورها ارائه می شود، در واقع در دانشگاههای آلمان توسعه یافته است. و با توجه به قدمت و تجربه آلمانی ها در اجرای این برنامه، موفقیت بسیار خوبی نیز این کشور در اجرای این سیستم دکتری بدست آورده است.

برخی از شرایط اخذ بورسیه تحصیلی مقطع دکترا در آلمان عبارتند از:

داشتن مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد از دانشگا­ه های معتبر با معدل خوب

تسلط کافی و زبان انگلیسی (حداقل آیلتس۶٫۵ )

جلب نظر یک استاد مشاور (supervisor) که از دکترا فرد را پشتبانی نماید.

اکثرا در رشته ­های مهندسی در مقطع دکترا، تحصیل در آلمان به زبان انگلیسی انجام می شود

پزشکی و دندانپزشکی به زبان انگلیسی در آلمان

متاسفانه دانشگاههای دولتی آلمان، رشته های علوم پزشکی (پزشکی عمومی، دندانپزشکی، داروسازی، پرستاری، مامائی، هوشبری، … ) را فقط به زبان آلمانی به متقاضیان ارائه می دهند و حتی بصورت تدریس ترکیبی انگلیس- آلمانی نیز وجود ندارد.

هر چند که در برخی از دانشگاههای علوم پزشکی این کشور، تسلط به زبان انگلیسی علاوه بر زبان آلمان، یک مزیت خوب برای دانشجویان محسوب می شود و از آنجائی که این افراد می توانند در ضمن دوره تحصیل از منابع آموزشی انگلیسی زبان نیز استفاده نمایند،می تواند در پیشرفت علمی آنان نیز بسیار موثر باشد.

در تعداد بسیار اندکی از دانشگاههای خصوصی آلمان و یا دانشگاههای خارجی که شعبه ای در آلمان دارند، علوم پزشکی و دندانپزشکی به زبان انگلیسی هم برگزار می شود که متاسفانه این دانشگاهها مورد تایید وزارت بهداشت و درمان ایران نیستند.

باید خاطر نشان شد که در مقطع کارشناسی ارشد ، برخی از دانشگاههای علوم پزشکی دولتی آلمان، برخی از رشته های پیراپزشکی را به زبان انگلیسی هم ارائه می دهند. از جمله مدیریت بهداشت و یا مدیریتهای سلامت و … . که این مدارک معتبر و مورد تایید وزارت علوم و وزارت بهداشت ایران نیز می باشند.

دانشگاه های انگلیسی زبان آلمان

از آجائی که بیش از ۴۰۰ دانشگاه، هوخشوله و فاخوخ شوله و یا مراکز آموزش عالی در کشور آلمان فعال می باشند و از بین متقاضیان تحصیل آلمانی و یا خارجی دانشجو جذب می نمایند، شاید نتوان به طور دقیق اطلاعات و آمار کاملی از دانشگاههایی که حتما برخی از دروس و رشته های تحصیلی را به زبان انگلیسی نیز ارائه می دهند، را اعلام نمود.

ما سعی کرده ایم که در این قسمت، اسامی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی آلمان را که در سالهای اخیر در ارائه دروس به زبان انگلیسی سابقه بهتری داشته اند را به شما معرفی نمائیم.

هر چند این لیست ممکن است هر ترم تحصیلی و یا هر سال تحصیل تغییر کند. زیرا تجربه نشان داده است که دانشگاهها ممکن است در ارائه دروس و رشته های انگلیسی زبان، در ابتدای هر سال تغییراتی را در سیستم آموزشی و جذب دانشجوی خود اعمال نمایند.

این نکته را نیز خاطر نشان کنیم که در آلمان «هوخشوله» (Hochschule)به عنوان «دانشگاه علوم کاربردی» (UNIVERSITY OF APPLIED SCIENCE) شناخته می شود و «فاخوخ شوله» (Fachochschule)با عنوان « مدرسه فنی» شناخته می شود. Business Schools ها نیز که به اصطلاح فارسی «مدرسه تجاری» گفته می شود، بخشی از یک دانشگاه می باشند که شاید برای آن بتوان معادل «دانشکده» را بیان نمود.

در اینجا لیستی از معروفترین و بهترین دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی آلمان که برخی از رشته های تحصیلی خود را در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و یا دکتری در انگلیس ارائه می دهند، برای شما آورده شده است. قبل از هر چیز بیان شود که تعداد دانشگاههایی که در مقطع کارشناسی به زبان انگلیسی دروس را ارائه می دهند، بسیار اندک است:

  • دانشگاه علوم کاربردی ماینهایم
  • HOCHSCHULE MANNHEIM/ MANNHEIM UNIVERSITY OF APPLIED SCIENCE
  • دانشگاه فناوری کارلسروهه
  • KARLSRUHE INSTITUTE OF TECHNOLOGY
  • دانشگاه بین المللی علوم کاربردی برلین
  • BERLIN INTERNATINAL UNIVERSITY OF APPLIED SCIENCE
  • دانشگاه علوم کاربردی برمن
  • BERMAN UNIVERSITY OF APPLIED SCIENCE
  • دانشگاه جاکوبز شهر برمن
  • BREMEN JACOBS UNIVERSITY
  • دانشگاه فنی مونیخ

TECHNISCHE UNIVERSITAT MUNCHEN

  • دانشگاه گوتینگن

UNIVERSITY OF GOTTINGEN

  • مؤسسه مکس پلانک( برای دکتری ، فرصت مطالعاتی و کارهای تحقیقاتی)
  • MAX PLANK INSTITUTE
  • دانشگاه آزاد برلین( منظور از آزاد، اسم دانشکاه است. شهریه ندارد)
  • FREIE UNIVERSITAY BERLIN
  • دانشگاه فنی درسدن
  • TECHNISCHE UNIBERSITAT DRESDEN
  • دانشگاه علوم کاربردی مونیخ
  • HOCHSCHULE MUNICH/ MUNICH UNIVERSITY OF APPLIED SCIENCE
  • دانشگاه بن
  • UNIVERSITY OF BON
  • دانشگاه سارلند
  • SAARLAND UNIVERSITY
  • مدرسه مالی و مدیریتی فرانکفورت

FRANKFURT SCHOOL OF FIANCE & MANAGEMENT

  • دانشگاه فنی کایزرس لاترن
  • TECHNISCHE UNIVERSITAT KAISERSLAUTERN
  • دانشگاه هامبورگ
  • UNIVERSITY OF HAMBURG
  • دانشگاه اولم
  • ULM UNIVERSITAT
  • مدرسه مدیریتی لایپزیش
  • HHL LEIPZIY GRADUATE SCHOOL OF MANAGEMENT
  • دانشگاه بایروت
  • UNIVERSITY OF BEYREUT
  • مدرسه مدیریتی اتو-بای شایم
  • WHU-OTTO BRISHIEM SCHOOL OF MANAGEMENT
  • دانشگاه اشتوتگارت
  • UNIVERSITY OF STUTGAR
  • هوخشوله RWTH آخن )یکی از معرفترین و معتبرترین هوخشوله های آلمان که رنکینگ بالاتری از بسیاری از دانشگاههای این کشور دارد )
  • RWTH HOCHSCHULE ACHEN
  • هوخشوله WT برلین
  • HTW BERLIN
  • دانشگاه تکنیکی برلین
  • TECHNISCHR UNIVERSITAT BERLIN
  • دانشگاه تکنیکی دارمشتات
  • TU DARMSTADT
  • دانشگاه هوهنهایم
  • UNIVERSITY OF HOHENHEIM
  • دانشگاه ارفورت
  • UNIVERSITY OF ERFURT
  • دانشگاه فرایبورگ
  • UNIVERSITY OF FREIBURG
 رشته های تحصیلی انگلیسی زبان در آلمان

اینکه شما بدون داشتن هیچ مزیت ویژه و یا مقاله ها و کارهای تحقیقاتی خاص و بدون دریافت بورسیه و فاتد واسکولارشیب، در یک دانشگاه خارجی تحصیل رایگان به زبان انگلیسی داشته باشید، یکی از مزیت ها و ویژگی هایی است که شاید بتوان گفت به ندرت می توان در یک کشور خارجی بدست آورد. بنابراین اگر کمی زمان بگذارید و شرایط  خود را برای تحصیل به زبان انگلیسی در آلمان مهیا کنید، می تواند بسیار ارزشمند برای شما باشد.

امکان تحصیل به زبان انگلیسی در بسیاری از رشته­ ها در دانشگاه های آلمان با توجه به تغییرات نظام آموزش عالی این کشور، برای طرفداران و متقاضیان خارجی فراهم شده است. هرچند تعداد رشته هایی که به زبان انگلیسی در این کشور ارائه می شوند کمتر از رشته های آلمانی زبان است، هم چنان تعداد زیادی رشته های تحصیلی وجود دارد که به زبان انگلیسی ارائه شوند و شما می توانید روی دریافت پذیرش تحصیلی انگلیسی زبان از دانشگاههای آلمان و تحصیل در این دانشگاهها به زبان انگلیسی حساب باز کنید.

به طور کلی ، بیشترین تعداد رشته های انگلیسی زبانی که در دانشگاههای آلمان ارائه میشوند در زمینه های علوم مهندسی, علوم طبیعی و علوم اجتماعی، مدیریت و اقتصاد، و رشته های طراحی و هنر می باشد.

همچنین در رشته های زبان و مطالعات فرهنگی، علوم پزشکی و دندانپزشکی، هنر، علوم ورزشی و دامپزشکی ، به ندرت می توانید دوره های ارائه شده به زبان انگلیسی در دانشگاه های آلمان را پیدا کنید.

در مقطع کارشناسی، برخی از رشته ها مانند: کامپیوتر و فناوری اطلاعات، مهندسی الکترونیک، مهندسی مکانیک و هوافضا و مدیریت بازرگانی، در مقایسه با رشته های دیگر، بیشتر به زبان انگلیسی در دانشگاههای آلمان تدریس می­ شوند. البته در برخی از رشته ­های انگلیسی زبان ، ممکن است تحصیل در ترم اول دوره کارشناسی فقط به زبان انگلیسی صورت می پذیرد و در ترم­ های پایانی، دوره ­ها به زبان آلمانی ارائه ­گردند. بنابراین هنگام انتخاب رشته و دانشگاه خود برای تحصیل به زبان انگلیسی در آلمان، بررسی تحقیق بیشتری نمایید تا دچار مشکل نشوید.

در زیر برخی از رشته های انگلیسی زبان در دانشگاههای آلمان را که ما بر اساس تجربه کاری در چند سال اخیر بدست آورده ایم، برای شما لیست شده است.

 توصیه ما به همه دوستان این است که چون دانشگاههای آلمان ممکن است در هر سال تحصیلی رویه خود را تغییر دهند، قبل از هر اقدام، از وجود و ارائه این رشته ها به زبان انگلیسی برای ترمی که مد نظر برای تحصیل در آلمان دارید، اطمینان حاصل نمائید

 

  • علوم کشاورزی ، علوم جنگلداری و مدیریت چوب
  • محیط زیست و گرایشهای مختلف آن
  • هنر، هنرهای زیبا، هنرهای اجرایی، طراحی
  • موسیقی، موسیقی شناسی و پژوهش موسیقی
  • علوم اقتصاد و گرایش های ان
  • حقوق، حقوق تجارت و حقوق بین الملل
  • مهندسی فضا
  • معماری و برخی از گرایش های آن، دکوراسیون داخلی
  • زیست شناسی و میکروبیولوژی
  • مهندسی عمران و مهندسی ساخت و ساز
  • شیمی، پلیمر، مهندسی شیمی و فرایند تکنولوژی
  • مهندسی عمومی
  • مهندسی الکترونیک
  • مدیریت، برنامه ریزی، مدیریت بازرگانی و گرایش های مختلف مدیریت
  • فیزیک و مهندسی فیزیک و اختر شناسی
  • تکنولوژی غذا
  • علم مواد و مهندسی مواد
  • مهندسی مکانیک
  • مهندسی برق قدرت
  • مهندسی کشتیرانی،دریانوردی
  • تکنولوژی علوم رسانه و رسانه
  • علوم اجتماعی و انسانی
  • علوم آموزشی
  • علوم سیاسی
  • روانشناسی(بیشتر خصوصی است)
  • زبان و مطالعات فرهنگی
  • زبان شناسی و زبانها مختلف
  • مطالعات فرهنگی
  • مطالعات اسیای شرقی
  • مطالعات انگلیسی، مطالعات امریکا
  • قوم شناسی
  • مطالعات المان و زبان المان معاصر
  • فلسفه اروپای مدرن
  • کتابداری
  • فلسفه
  • ریاضی و علوم طبیعی
  • علوم کامپیوتر و IT
  • علوم نانو
  • علوم اعصاب
  • مدیریت بهداشت و مدیریتهای سلامت
شهر های محبوب آلمان از نظر دانشجویان بین المللی

برخی از شهر های آلمان بیش از دیگر  شهر های این کشور،  مورد توجه دانشجویان بین المللی قرار دارد. دانشجویان برای این انتخاب خود دلایل متفاوتی را در نظر می گیرند. برای برخی خلوت بودن شهر برای اینکه بتوانند در آرامش به تحصیلات خود بپردازند، مهم است و برای برخی دیگر بزرگ بودن و شلوغی شه و یا امکان کار دانشجوئی در یک شهر مهم می باشد. برخی از شهرهای جذاب و پر طرفدار برای دانشجویان بین المللی عبارتند از:

برلین:

یکی از مقاصد محبوب نزد دانشجویان بین المللی می باشد و به عنوان بهترین شهر برای دانشجویان به شمار می رود. عمده ترین علت برای جذب دانشجویان وجود دانشگاه های معتبر، محیط و فضایی با فرهنگ های مختلف و موقعیت های شبکه ای می باشد.

شهر بن:

دارای کارناوال و سازمان های بین المللی است و موقعیت های شغلی برای فارغ التحصیلان ایجاد می کند. این شهر همچنین دارای ابعاد فرهنگی بسیاری است که می تواند مورد توجه قرار گیرد.

شهر مونیخ :

شهری مقرون به صرفه برای دانشجویان از نظر هزینه تحصیل محسوب می شود. در این شهر جشنواره های بزرگ برگزار می شود. پایتخت باواریا بالاترین سطح استاندارد زندگی را دارا می باشد و فضا و محیطی دوستانه را برای دانشجویان بین المللی فراهم می دارد.

هامبورگ:

سومین شهر بندری در اروپا و قطب مالی و صنعتی به شمار می رود. دانشجویان از سطح بالای تحصیلی در این شهر بهره مند هستند و قادر هستند که ساختمان های تاریخی را مورد بررسی قرار دهند.

بوخوم:

به عنوان قطب صنعتی آلمان و معروف به منطقه صنعتی RUHR که دانشجویان بین المللی تمایل دارند در دانشگاه این شهر و یا شهرهای اطراف مثل اسن، دورتموند، دوسلدورف و … ، تحصیل کنند و مشغول به کارآموزی نیز بشوند.

اشتوتگارت:

با توجه به این که در اطراف این شهر شرکتهای بزرگی صنعتی همانند بنز، بی ام و ، ادیداس ، زیمنس و … قرار دارند، دانشگاه اشتوتگارت و یا شهرهای اطراف آن یکی از پرطرفدارترین دانشگاههای آلمان برای مهندسین می باشد.

ارزشیابی آنلاین تحصیلی (بدون هزینه)

8 پاسخ

  1. باسلام و احترام
    برای دانشجوی ترم ۱ مهندسی برق در دانشگاه علوم و تحقیقات با۱۹ سال سن و مدرک دیپلم با معدل۱۸/۸۰ و آیلس میشود همین رشته را به زبان انگلیسی در یکی از دانشگاههای دولتی آلمان تحصیل کرد یا خیر ؟ باتشکر از شما

    1. با توجه به شرایط شما که تعداد واحدهای پاس شده در دانشگاهتون کمه،باید از کالج شروع کنید و کالج ها هم به زبان آلمانی هستن.بعد از اتمام کارشناسی ،برای ارشد به زبان انگلیسی میشه اقدام کرد

  2. سلام. واسه دریافت پذیرش توی دانشگاه های انگلیسی زبان فرقی میکند که مدرک ایلتس تحویل دهیم یا تافل؟ و واسه هر کدام چه نمره ای مورد قبول است.با تشکر از شما

  3. سلام برای مدرک زبان انگلیسی باید چه نمره ای را بگیریم و این که این مدرک تا چه مدت اعتبار دارد؟

    1. سلام
      حداقل نمره آیلتس قابل قبول ۶/۵ هست و مدت اعتبارش ۲ سال می باشد. متاسفانه ذکر نکردید برای چه هدفی زبان قصد دارید بخونید و مدرک بگیرید. سنتون رو هم ذکر نفرمودید. برای ورود به کشور آلمان بدلیل تقاضای زیاد، داشتن سن کم و مدارک تحصیلی معتبر با معدل بالا یکی از الزامات می باشد. همچنین اگر تمایل به تحصیل رایگان داشته باشید، نیاز هست که مدرک زبان آلمانی دریافت کنید و توانایی برقرار کردن ارتباط در محیط کاری رو داشته باشید.
      موفق باشید

  4. سلام برای رشته مهندسی انرژی کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی برای تحصیل رایگان در دانشگاه، کدوم دانشگاه این رشته رو داره؟

    1. سلام الهه جان
      در کشور آلمان، تدریس در برخی از دانشگاه ها به زبان انگلیسی و در برخی از دانشگاه ها تدریس به زبان آلمانی صورت می گیره. در صورت تدریس به زبان آلمانی، دانشجویان بصورت رایگان تحصیل خواهند کرد ولی در برخی از دانشگاه ها که به زبان انگلیسی تدریس میشه، دانشجویان باید شهریه پرداخت کنند. برای دریافت اطلاعات تکمیلی میتونید به سایت موسسه استادی اینفو مراجعه بفرمائید یا با کارشناسان موسسه استادی اینفو تماس حاصل نمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تحصیلی رایگان