موسسه آبادانی سروش دانش

کالج در آلمان

کالج
کالج در آلمان

در این مقاله، مطالب و موارد کامل و دقیقی در خصوص کالج دانشگاهی در آلمان برای شما آورده شده است. از شما درخواست می شود اگر بدنبال تحصیل در کالج و دانشگاههای آلمان هستید این مطلب را حتما تا انتها مطالعه نمائید. مطالب بر اساس آخرین اطلاعات از کالج های آلمان در سال ۲۰۱۹ نوشته شده است.

لیست مطالبی که در این مقاله مطالعه می نمائید:

  • کالج دانشگاهی در آلمان
  • چه افرادی در آلمان باید به کالج بروند؟
  • انواع کالج و دوره های آنها
  • انتخاب کالج
  • مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش از کالج
  • فرایند تحصیل در کالج
  • آزمون ورودی کالج
  • آزمون نهایی کالج
  • چگونه شانس قبولی خود در امتحان ورودی کالج را افزایش دهیم
  • بعد از کالج و انتخاب دانشگاه
  • محتوای درسی دروسی که در کالج ارائه می شوند چیست؟
  • سوالات متداول در خصوص کالج

 

کالج دانشگاهی در آلمان  Studienkolleg

 

دانش آموزان آلمانی بر اساس قوانین آموزشی ایالتی که در آن زندگی می کنند، می توانند از سال نهم و یا دهم دبیرستان، وضعیت خود برای ورود به دانشگاههای آلمان را مشخص نمایند. یعنی به دیپلم های فنی و یا مهارتی اکتفا کنند و بعد از آن وارد دوره های آسبیلدونگ شوند و یا به تحصیل خود ادامه داده و با دیپلم کامل وارد دانشگاه شوند.

در سیستم آموزشی آلمان، بر اساس قوانین وزارت آموزش و پرورش این کشور، دانش آموزانی که قصد تحصیل در دانشگاههای این کشور را دارند می بایست دیپلم ۱۳ ساله این کشور با نام عمومی (Abitur) را دریافت نمایند. داوطلبان با توجه به گرایش رشته مورد علاقه‌شان برای تحصیل در دانشگاههای آلمان و یا سایر مراکز آموزش عالی در این کشور، در یکی از دوره‌های کالج شرکت می‌کنند.

 

 

دوره های کالج دانشگاهی در آلمان مخصوص خارجی ها می باشد. در واقع دانش آموزان آلمانی بعد از دریافت دیپلم مستقیم وارد دانشگاه می شوند

 

اما سایر افرادی که از کشورهای دیگر می خواهند وارد آلمان شوند، ملزم به گذراندن دوره یک ساله کالج دانشگاهی هستند. به بیان ساده تر، Studienkolleg یک کالج مقدماتی در آلمان است که به منظور آماده سازی دانشجویان بین المللی که مایل به تحصیل در آلمان هستند، اما مدارک تحصیلی آنها با معیارهای سیستم آموزش آلمانی مطابقت ندارد، طراحی شده است.

دوره یک ساله کالج در آلمان را می‌توان با دوره پیش دانشگاهی در ایران مقایسه کرد. با این تفاوت که یکی از برنامه‌های ثابت در کالج، یادگیری زبان آلمانی است. در کنار زبان آلمانی دروس مختلفی نیز ارائه می‌شود.

 

دوره‌های آموزشی در کالج را می‌توان به دو گروه اصلی تقسیم کرد:

گروه اول: دوره‌هایی برای علاقه‌مندان به تحصیل در دانشگاه را شامل می‌شود.

گروه دوم: دوره‌هایی است برای علاقه‌مندان به تحصیل در سایر مراکز آموزش عالی.

 

معمولاً دوره Studienkolleg دو ترم تحصیلی یا یک سال تحصیلی کامل به طول می انجامد. هدف آن آماده سازی شما با مهارت و دانش لازم در مورد موضوعات خاص مرتبط با دوره دانشگاه مورد علاقه شما است. برای ورود به این دوره، باید حداقل دانش زبان آلمانی را داشته باشید.

 

 تجربه نشان میدهد که افرادی که دارای مدرک زبان B2 با نمرات بالای ۸۵ هستند امکان قبولی در آزمون ورودی کالج برا ی آنها بسیار زیاد است

 

همچنین در طی دوره کالج، شما علاوه بر دروس اختصاصی، زبان آلمانی را نیز مجددا در کالج می خوانید و در نهایت سطح زبان آلمانی شما در آخر کالج به حد بالایی خواهد رسید و در دانشگاه هیچ مشکلی نخواهید داشت.

 

 

دانستن این نکته نیز حائز اهمیت است که برای ثبت نام در برخی از کالج‌ها و اخذ پذیرش از آنها، می‌بایست در ابتدا در رشته‌ای دانشگاهی ثبت نام کرده و سپس با توجه به گرایش رشته انتخاب شده، نسبت به پذیرش کالج اقدام نمایید.

در واقع اگر می خواهید در آلمان به عنوان دانشجوی بین المللی غیر اتحادیه اروپا تحصیل کنید، ابتدا مدارک تحصیلی شما در دوران دبیرستان باید ارزیابی و بررسی شود تا در دانشگاه های آلمان به رسمیت شناخته شود. هر مدرک تحصیلی که در کشور خود بدست آورده اید، باید با شرایط صلاحیت آلمانی ارزیابی شود.

بسیاری از دانشجویان خارجی که هیچ اطلاعات قبلی در مورد سیستم آموزش آلمان ندارند و با ترس از این مسئله، انگیزه خود را از دست می دهند و این پایان رویا برای تحصیل در آلمان است. اما با ورود به کالج و گذرانده این دوره، این نگرانی و ترس از بین خواهد رفت.

از سوی دیگر در طی یک سال تحصیل در کالج های آلمان، اطلاعات عملی افراد از رشته های تحصیلی، دانشگاهها و آینده کاری آنها بسیار زیاد خواهد شد و با خیال آسوده نسبت به رشته تحصیلی خود برای مقاطع بالاتر اقدام خواهند کرد. بسیاری از دانشجویان خارجی، در مورد دوره Studienkolleg به عنوان اتلاف وقت فکر می کنند، ولی آمار نشان می دهید که دانشجویان بین المللی که قبل از تحصیل در دانشگاه، دوره های کالج را گذرانده اند، موفق تر از سایر افراد هستند.

 

 

اما چه افرادی باید کالج بروند؟

 

۱- افرادی که فقط دیپلم سه ساله به همراه پیش دانشگاهی ایران را دارند و تحصیلات دانشگاهی ندارند.

 

۲- افرادی که دارای دیپلم  سه ساله نظام جدید دبیرستانهای ایران را دارند(دوره دوم متوسطه در نظام  جدید آموزش و پرورش ایران)

 

۳- افرادی که دارای دیپلم و پیش دانشگاهی و یا دیپلم نظام جدید ایران هستند و کمتر از یک سال در یکی از رشته های ایران تحصیل کرده اند(فقط یک ترم در دانشگاه بودند) و یا در طی دو ترم دانشگاه، کمتر از ۳۲ واحددرسی را گذراندند (این مورد می تواند در دانشگاه های آلمان متفاوت باشد، با دانشگاه در تماس باشید برای اطمینان قبل از ارسال مدارک) و حالا قصد تحصیل در دانشگاههای آلمان را دارند.

بقیه افرادی که در دانشگاههای ایران (دولتی، سراسری روزانه و یا شبانه، آزاد (البته با معدل بالای ۱۷) دو ترم کامل و بالای ۳۲ واحد درسی را پاس کرده اند و معدل بالای ۱۶ دارند، نیازی به گذراندن دوره کالج ندارند.

 

نکته بسیار مهم

قوانین بعضی از دانشگاه های آلمان ممکن است در این زمینه متفاوت باشد. اگر شرایط شما متفاوت با آنچه که در بالا ذکر شد میباشد و یا در دانشگاههای دیگری تحصیل کرده ای، برای اطمینان از اینکه باید به کالج بروید و یا دانشگاه، می توانید با دانشگاه مد نظر خود و یا با سازمان UNI-ASSIST مکاتبه داشته باشید و یا به سایت Anabin که لیست همه دانشگاه های ایران را دارد و اعتبار آنها را از نظر آلمان مشخص کرده است، مراجعه نمائید. از این لینک میتونید برای جستجو استفاده کنید: http://anabin.kmk.org/no_cache/filte…itutionen.html

 

اگه جلوی اسم دانشگاه شما H+ باشه یعنی معتبر هست و اگه H- باشه یعنی معتبر نیست و اگر علامت H+/- باشد یعنی اینکه اعتبار دانشگاه شما را دانشگاهی که در آلمان انتخاب کرده اید مشخص می نماید

 

رشته ها و دوره‌های مختلف کالج در آلمان:

همانطور که ما در دوران متوسطه در دبیرستان رشته های مختلف علوم تجربی، ریاضی و فیزیک، علوم انسانی، هنر و … را داریم، در کالج دانشگاهی آلمان هم چند رشته مختلف وجود دارد که با توجه به رشته ای که در فرم پذیرش پر می کنید، انتخاب می شود.

مثلا اگر قصد دارید زیست شناسی بخوانید، باید در یک رشته خاص شرکت کنید به نام M-Kurs که دروس آن متناسب با رشته زیست شناسی است.

افرادی که قصد تحصیل در دانشگاه و رشته‌هایی همچون پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، زیست‌شناسی و ژنتیک و میکروبیولوژی را دارند، می‌بایست در دوره یک ساله (M-Kurs) کالج دانشگاهی شرکت کنند. از جمله کالج‌ها و دانشگاههایی که این دوره را ارائه می‌کنند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: فرانکفورت، برلین، هامبورگ، ماینس، لایپزیگ، مونیخ، زاربروگن، هایدلبرگ، کاسل، هاله و هانوفر.

علاقه‌مندان به تحصیل در رشته‌های ریاضی و سایر رشته‌های علوم طبیعی و فنی مهندسی که تمایل به تحصیل در دانشگاه دارند، می‌بایست در دوره (T-Kurs)، شرکت کنند. امکان گذراندن این دوره در کالج، علاوه بر شهرهایی که در بالا ذکر شد، در این موارد نیز وجود دارد: بوخوم، دارمشتات، فرایبورگ، کارلسروهه و پتسدام.

علاقه‌مندان به تحصیل در رشته‌های اقتصاد و علوم اجتماعی، دوره (W-Kurs)، را می‌گذرانند. شرکت در این دوره در شهرهای نامبرده امکان‌پذیر است.

افرادی که علاقه‌مند به تحصیل در رشته‌های علوم انسانی هستند، در دوره (G-Kurs)، شرکت می‌کنند. اما دوره (S-Kurs)، که در برخی از کالج‌ها با دوره مربوط به رشته‌های علوم انسانی یک جا تدریس میشود، تحصیل در رشته‌های زبان خارجی را شامل می‌شود. البته به استثنای زبان و ادبیات آلمانی. برای تحصیل در این رشته بایستی در دوره G شرکت کرد.

 

 

بسته به رشته تحصیلی خود که می خواهید در آلمان تحصیل کنید، لازم است که در یکی از دوره های زیر در کالج شرکت کنید

 

 

T-Kurs دروس ارائه شده در این کورس: آلمانی، ریاضی، فیزیک، شیمی و انفورماتیک

M-Kursدروس ارائه شده در این کورس: آلمانی، ریاضی، فیزیک، شیمی و زیست شناسی

W-Kurs دروس ارائه شده در این کورس: آلمانی، ریاضیات، اقتصاد، تجارت و جامعه شناسی

G-Kurs دروس ارائه شده در این کورس: آلمانی، تاریخ، ادبیات آلمانی، جامعه شناسی و آمار

 

 کلاس های آموزش زبان آلمانی در تمام دوره ها و رشته های کالج، تدریس می شوند. زیرا فارغ از نوع دوره شما زبان آلمانی را یاد خواهید گرفت

 

رشته های تحصیلی در کالج

 

M-Kurs : برای تمام کسانی که میخواهند در دانشگاه رشته های علوم پزشکی، زیست شناسی، میکروبیولوژه، ژنتیک و داروسازی بخوانند.

T-Kurs: برای کسانی که میخواهند ریاضی، شیمی، فیزیک یا رشته های مهندسی بخوانند.
W-Kurs: برای کسانی که میخواهند رشته های اقتصاد، مدیریت، علوم اجتماعی، حسابداری و … بخونند.
G-Kurs: شامل حقوق و فلسفه و آشنایی با ادیان و … میشود.

S-Kurs: برای افرادی که میخواهند در رشته های مختلف زبانهای خارجی مثل زبان انگلیسی، اسپانیولی، ایتالیایی، فرانسوی و … تحصیل کنند.

 

دوره‌هایی که منتهی به تحصیل در سایر مراکز آموزش عالی در آلمان می‌شوند، به چهار گروه تقسیم می شوند:

گروه اول:

رشته های فنی و مهندسی را شامل میشود دوره (TI)

 

گروه دوم:

رشته های علوم اقتصاد را در بر میگیرد دوره (WW)

 

گروه سوم:

رشته های هنر دوره (GD)

 

گروه چهارم:

رشته های علوم اجتماعی دوره ( SW )

 

نکته۱: همه ی کالج ها, همه ی این رشته ها رو ارائه نمیدهند. مثلا در کالج دانشگاه بوخوم M-Kurs ارائه نمیشود.

 

نکته۲: در بعضی کالج ها ممکن است درسی به نام Informatik هم داشته باشید. مثل کالج شهر هانوفر. جدول دروس و رشته های این کالج و ساعت تدریس آنها در هفته را به صورت نمونه اینجا مشاهده می نمائید:

 

 

M-Kurs T-Kurs W-Kurs
Deutsch ۱۰ Stunden ۱۰ Stunden ۱۰ Stunden
Mathematik ۵ Stunden ۸ Stunden ۸Stunden
Physik ۵ Stunden ۸ Stunden
Chemie ۵ Stunden ۴ Stunden
Biologie ۵ Stunden
Wirtschaft (VWL + BWL) ۸ Stunden
Geschichte, Geographie, Politik ۴ Stunden
Englisch ۴ Stunden
Informatik ۲ Stunden ۲ Stunden ۲ Stunden

 

نکته ۳: سطح دروس کالج پایین تر از دروس دبیرستان ایران است و به زبان آلمانی ارائه میشود که باعث میشود ادبیات تخصصی رشته مورد نظرتان را به آلمانی یاد بگیرید.

 

نکته۴: کلاس های کالج تماما” اجباری هست و باید در آنها شرکت داشته باشید. اگر DSH یا مدرک TestDaF داشته باشید میتوانید فقط از کلاس آلمانی معاف شوید و همینطور از قسمت زبان آلمانی امتحان پایانی کالج. کلاس ها هم هر روز و معمولا” از صبح تا ظهر برگزار میشود.

 

 آزمون ورودی کالج:

 

 

دوره کالج با یک امتحان ورودی به نام ( Aufnahmetest ) یا (Aufnahmeprüfung) شروع میشود که حتما باید این امتحان را قبول شوید تا بتوانید در کالج ثبت نام کنید. در بعضی از کالج ها امتحان از دو بخش آلمانی و ریاضی تشکیل شده و در برخی دیگر هم فقط آزمون زبان آلمانی است. البته دروس آزمون ورودی، بستگی به کالجی که براش اقدام میکنید و رشته شما دارد. مثلا در بعضی از کالج ها برای رشته M-Kurs علاوه بر زبان آلمانی، ریاضی و زیست هم است.

بخش آلمانی در سطح B2 و شاید هم بالاتر هست و دارای بخش های مختلفی هست. مثلا باید یه متن ناقص را پر کنید! که البته سوالات کالج ها در قسمت آلمانی میتوانند متفاوت باشند. ولی این مدل رایج تر هست و بهتره به سایت کالج مراجعه کنید و نمونه ای از سوالات آلمانی امتحان ورودی رو دانلود کنید.

بخش ریاضی از چند سوال ساده تشکیل شده است. مثل ساده کردن یا بدست آوردن مساحت. اما همین قسمت مهمترین قسمت امتحان به حساب میاید. چون اکثرا ضعیف در ریاضی هستند و یا حتی اگه معلومات ریاضی خوبی هم داشته باشند، نمی توانند سوالات رو که به آلمانی نوشته شده جواب بدهند. بهترین کار اینکه ۲ تا ۳ ماه قبل از رفتن به آلمان نمونه سوالات امتحان ورودی رو دانلود و تمرین کنید! صورت سوالات را ترجمه کنید و متوجه شوید. مثلا بدونید Vereinfachen Sie so weit wie moeglich یعنی تا حد ممکن ساده کنید! یا بدونید عبارت های جبری را به چه صورت می نویسند. با تمرین این مشکل حل میشود. اگه امتحان را قبول نشدید، باید در یک دوره آمادگی برای امتحان ورودی شرکت کنید که هزینه هم دارد. ولی با تمرین مشکلی پیش نمی آید.


امتحان پایانی کالج :

 

 

Feststellungspruefung یا FSP اسم امتحان پایانی کالج هست. با قبولی در این امتحان که از دو بخش نوشتاری و شفاهی تشکیل میشود، پرونده ی یک سال تحصیل شما در کالج بسته شده و شما مجوز تحصیل در دانشگاه های آلمان رو کسب می کنید.

 

 مدرک زبان این آزمون با توجه به نمره قبولی، معادل DSH و TestDaF هست و شما دیگر نیازی به داشتن این مدارک برای ورود به دانشگاه ندارید

 

بعد از اینکه این مدرک را گرفتید و با توجه به نمره شما در این آزمون، برای درخواست پذیرش از دانشگاه ها اقدام میکنید و درصورت گرفتن پذیرش، تحصیل شما در دانشگاه آغاز می شود.

نمره کالج ها هم از ۱ تا ۵ است. ۱ بالاترین نمره است و برای افرادی که قصد تحصیل در رشته های پزشکی را دارند باید نمره آنها بین ۱ تا ۱٫۲ باشد و برای دندانپزشکی تا ۱٫۴ و برای داروسازی تا ۱٫۵٫ این قاعده برای اکثر دانشگاههای آلمان تقریبا” یکی است. همچنین در نظر داشته باشید که معدل دیپلم و پیش دانشگاهی شما نیز با ضریب یک در نمره پایان دوره کالج شما تاثیر دارد.

نکته۱:

فقط در دانشگاه و کالج مونیخ، معدل دیپلم و پیش دانشگاهی ایران در آزمون FSP پایان دوره کالج تاثیری ندارد.

نکته۲:

توجه کنید که تعداد کالج ها در آلمان محدود هستند و معمولا در هر ایالت آلمان بین یک یا دو کالج وجود دارد (در برخی از ایالتها مثل برمن، اصلا” کالج وجود ندارد). لذا هر کالج مربوط به یک یا چند دانشگاه واقع در یک ایالت هست. به خاطر همین برای مکاتبه یا دریافت هر گونه اطلاعات از نحوه فعالیت آنها و یا چگونگی روند پذیرش از آنها باید با خود دانشگاه در ارتباط باشید نه کالج. مدارک هر کالجی در کل آلمان معتبر هست و شما بعد از پایان کالج، برای هر دانشگاهی می توانید اقدام کنید. کالج ها اکثرا مجانی هستند به جز چند ایالت خاص مثل دو کالج شهرهای Dresden و Glauchau که هزینه دارند.

چگونه شانس قبولی خود در امتحان ورودی کالج را افزایش دهیم

 

 

مبحث کالج رو اگر به چهار بخش: پذیرش گرفتن، قبولی در امتحان ورودی، تحصیل در کالج و دوران پس از کالج و قبل از دانشجو شدن تقسیم کنیم، یکی از اساسی ترین و مهمترین ترین قسمت های آن، قبولی در امتحان ورودی هست

 

اما چگونه؟

کدام کالج و موضوع امتحان: در ابتدا تکلیف خود را مشخص کنید. اینکه کدام کالج ها قرار هست امتحان ورودی دهید. تاریخ بعضی از امتحانات کالج ها بر حسب اتفاق، در یک روز میباشد که شما باید یکی را انتخاب کنید. با مشاوره کامل در موسسه آبادانی سروش دانش، میتوانید بهتر انتخاب کنید. مباحث امتحان ورودی چه ها هستند. همه را بر روی کاغذ بیاورید.

منابع: متناسب با نوع کالجی که انتخاب کردید، منابع خود را پیدا و انتخاب کنید. انتخاب منابع خیلی مهم است. چرا که بسی بسیار منابع وجود دارد اما شما به هیچ عنوان نیاز نیست همه آنها را در وقت کم تمام کنید. فقط کتاب زرد لوکن تست رو خوندن اصلا کافی نیست. حتما باید نمونه سئوالات کالج را کار کرده و تا جای ممکنه زبان المانی خود را تقویت کنید.

هدف گذاری و برنامه ریزی دقیق: زمان بندی کنید روی تقویم از اولین امتحان تا آخرین امتحان. چه مباحثی را باید تمام کنید و چه مقدار از منابع را به اتمام برسانید. بیهوده وقت خود را تلف نکنید.

بهتر است داشجویان برنامه دوم داشته باشند. اگر به اتمام یک کتاب و یا به تاریخ مورد نظر برای اتمام مبحثی نرسیدید، باید چکار کنید؟ در این صورت باید برنامه دیگری را درنظر داشته باشید به عنوان جایگزین برنامه اول که البته قابلیت اجرا دارد و شما را به مقصد می رساند.

در درس خواندن برای خود تنوع و استراحت در برنامه هایتان نیز بگنجانید. یادتان نرود شما هم انسان هستید.

جو و محیط خوب و همسو با تفکرات خودتون را پیدا کنید! به خصوص دیده شده که روزهای قبل از آزمون، متقاضیان کالج رو میبینیم که چطور با شایعه و ذکر مصیبت ها دور هم جمع میشوند و به یکدیگر استرس بیجا وارد میکنند!

هتل، بلیط قطار یا اتوبوس و مدارک مورد نیاز برای هر کالج رو چک کنید.

 

محتوای دروسی که در کالج های آلمان تدریس می شوند چیست؟

 

ما برای آشنایی بیشتر شما با منابع درسی و محتویات مطالبی که در کالج های دانشگاهی آلمان تدریس می شوند و دانشجویان را برای ورود به دانشکاه آماده می کنند، نمونه ای ازمحتوای دوره T-KURS در کالج بوخوم را در زیر آورده ایم:

در دوره کالج دانشگاهی، دانشجویان با مرور مفاهیم و مباحثی که در دبیرستان خوانده اند، از یک سو مباحث را به شکل جامع تر، بروزتر و به شکل عملی مجددا فرا می گیرند. از سوی دیگر اصطلاحات و لغات تخصصی هر درس به زبان آلمانی برای آنها بیان می شود تا در دانشگاه دچار مشکل نشوند. دروسی که در دوره کالج مهندسی به دانشجویان تدریس می شود شامل: زبان آلمانی، ریاضیات، شیمی و فیزیک می باشد. در این مقاله به تفصیل در خصوص منابع و سرفصل هایی که در این دروس ارائه می شوند، توضیح خواهیم داد.

خاطر نشان می گردد که این دروس بر اساس نظام آموزشی کالج بوخوم آورده شده است که بیش از ۸۰% این مباحث در اکثر کالج های دانشگاهی آلمان نیز تدریس می شوند.

 

زبان آلمانی

 

 

دوره های آموزش زبان آلمانی از سطح متوسط شروع می شود و در پایان ترم دوم منجر به آزمون نهایی پایان کالج می شود.

 

مدرک زبانی که در انتهای این دوره به دانشجویان اعطا می شود، معادل آزمون و یا مدرک زبان آلمانی برای ورود به دانشگاه ها که همان (DSH) و یا TestDaF سطح ۴ است، می باشد.

 

دوره ها به دو قسمت دروس اصلی و پروژه تقسیم بندی شده اند. در درس اصلی (هشت هفته)، واژگان و ساختارهای گرامری لازم برای درک و تولید متون با محتوای فنی و علمی را یاد خواهید گرفت.

در درس پروژه (چهار هفته)، دانشجویان در گروه های کوچک کار تقسیم شده و فعالیت می کنند. در این پروژه، با انواع متن ها و اشکال کاری مانند: سخنرانی های نوشتاری، سخنرانی ها، پروتکل ها، توضیحات آزمون و غیره آشنا می شوید.

علاوه بر این، چهار ساعت در هفته نیز فعالیت فوق برنامه دارید که در آن تمرین های زبانی-عملی و استفاده از تکنیک های یادگیری ارائه می شود.

 

مطالب دوره:

سر فصل مباحث ارائه شده در درس زبان آلمانی در این دوره عبارتند از:

  • دانش و ادراک (به عنوان مثال: تکنیک های یادگیری، ادراک و …)
  • فناوری و جامعه (به عنوان مثال: تاریخ صنعتی منطقه روهر آلمان، چشم اندازهای آینده و …)
  • ارتباطات و رسانه ها (به عنوان مثال: توسعه رسانه ها، کارکرد رسانه ها)
  • فناوری و طبیعت (به عنوان مثال: تغییر آب و هوا، تولید انرژی جایگزین، بیونیک و …)
  • دانشگاه (به عنوان مثال: موضوع مطالعه، درخواست کارآموزی، فرم های تدریس)
  • زندگی در آلمان (به عنوان مثال: آشنائی با جامعه و فرهنگ آلمان، جشنواره ها، سنت ها و …)
  • علوم طبیعی (به عنوان مثال: تشریح آزمایشات در فیزیک و شیمی)

listening  شنیداری:

  • Textsorten سخنرانی / مصاحبه / گفت و گو / اخبار / فیلم و ویدئو/ و غیره
  • تمرین هایی برای گوش دادن به درک مطل و متن ها: به عنوان مثال تولید مثل قسمت هایی از محتوای متن / پاسخ دادن به سؤالات، تکمیل جملات / گردآوری اطلاعات گردآوری اطلاعات در یک جدول / تهیه طرح و غیره.

 

READING درک مطلب:

  • متون: متون فنی / متون روزنامه / متون داستانی / جداول / نمودار / نقشه ها، و غیره
  • تمرین هایی برای درک مطلب: رئوس مطالب / توضیحات متن / ایجاد یک طرح / جدول / نوشتن تصاویر / نقشه ها / ارائه هدف / تحلیل نویسنده ضمنی / صریح / تحلیل و تفسیر متون و غیره.

WRITING نوشتاری:

  • متن ها: ارائه / گزارش / شرح ابزارها / آزمایش ها / نامه رسمی / نوشتن CV / سخنرانی / بحث و غیره
  • تمرین برای تولید متون / واژگان
  • دستور زبان علمی و فنی: مفاهیم اساسی گرامری / اصلاح افعال ، اسمها و صفت ها / موقعیت ها در جمله / تشکیل کلمه / جمله نسبی و پیوندها / جمله قضیه ، مجموعه سؤالات غیرمستقیم و پیش نویس های اضافه شده / گزاره جزئی یا اصطلاحات کلمه ای.

 

کتب منابع درسی:

Klaus Lodewick. DSH & Study Preparation. University of Göttingen: Fabouda-Verlag, 2001.

Karin Hall and Barbara Scheiner: Exercise grammar DaF for advanced: Instruction and exercise book. Ismaning: Publisher for German, 2001.

 

  ریاضیات:

 

اگر در دوران دبیرستان در دروس ریاضی قوی بودید، بسیاری از مباحث ریاضی در کالج دانشگاهی برای شما آسان خواهد بود. با این حال، مطالب ارائه شده شاید با آنچه که شما در دبیرستان آموخته اید تا حدی متفاوت باشد.

از یک سو با اصطلاحات و عبارات ریاضی به زبان آلمانی آشنا می شوید. البته این فقط مربوط به یادگیری اصطلاحات جدید در زبان آلمانی نیست و استفاده صحیح و دقیق از زبان عمومی به همراه فرمول های علمی گرا و فرم گفتار آنها برای تحصیل در کالج و حتی بعدا” در دانشگاه ضروری است. از سوی دیگر، شما مطالب و موضوعاتی که از مدرسه فرا گرفته اید را به شکل عمیق و مفهومی تر فراخواهید گرفت که این برای آینده دانشجویان علوم مهندسی بسیار مهم است. البته برخی از مضامین و مباحث ریاضی این دوره ها نیز برای شما جدید است.

محتوای دوره :

تقریباً ۷۰٪ مطالب در خصوص توابع، حد، مشتقات، حساب انتگرال و بردار می باشد. حدود ۲۰% مطالب نیز در رابطه با: هندسه در فضا با روشهای برداری / اصول اساسی شامل ساختار سیستم عددی و ساختار اعداد پیچیده می باشد.

مبانی:

مجموعه ها، تمرین های عملی؛ متغیرها / مطالب حد و پیوستگی. مقادیر و نامساوی ها / قضایای علمی، تدوین صحیح روش اثبات / سیستم خطی معادلات/ راه حل های سیستماتیک.

مشتق و توابع اولیه:

توابع / نمودارها / توابع معکوس، ترکیب توابع / توابع مثلثاتی، دایره واحد، نمودارهای محرک. توابع و خصوصیات آنها، توابع قوسی، محاسبات مثلث، قضایا، توابع سینوس، معادلات مثلثاتی / همگرایی: توالی عددی، معیارهای همگرایی، مقادیر انباشت، مشتق (مقدار دیفرانسیل و معنی هندسی) ، تقریب خطی، قوانین تمایز، توابع مشتق ۱ و ۲، لگاریتم، مشتقات، حساب دیفرانسیل، محاسبه انتگرال، نامشخص انتگرال، روش های ادغام (ادغام جزئی، تعویض، تجزیه کسری جزئی)؛ انتگرال تعریف (برنامه برای محاسبه سطوح و حجم چرخش)، انتگرالهای نادرست / اعداد مختلط: خصوصیات ساختاری اعداد مختلط

بردارها:

فضای برداری Rn: تعاریف، عملیات محاسباتی، تصویر گرافیکی در  R2 و R3 / معادلات خط مستقیم در R2 و R3 / مسافت ها، زاویه ها، هندسه فضا، تقاطع خطوط / محاسبات حجم

 

منابع ریاضی:

Schoolbooks:

  • Jahnke and H. Wuttke. Mathematics: 11th school year. Berlin: Cornelsen, 2000.
  • Jahnke and H. Wuttke. Mathematics: Analysis. Berlin: Cornelsen, 2001.
  • Kuypers (eds.). Mathematics for High Schools: Analysis. 1970th

University Books:

  • Brunner. Mathematics for Chemists I & Spectrum, 1996.
  • Forster. Analysis I, Vieweg. 1980th
  • Papula. Mathematics for engineers. Vieweg. 1990th Mathematical Language:
  • Beutelspacher. This is o.B.d.A. trivial. Vieweg. 1,991th  J. Maurer. Mathemecum. Vieweg. 1,981th

 

فیزیک:

 

انتخاب موضوعات برای تدریس فیزیک در دوره T ویژه دانشجویان علوم مهندسی است. بخش زیادی از دروس فیزیک شامل آموزش جدی برای یادگیری تئوری است. به عنوان مثال تعاریف و توصیف های مفاهیمی همچون: مفهوم انرژی. به علاوه آموزش فیزیک سعی دارد ارتباط بین آزمایشها و مباحث نظری را در قالب بندی تئوریهای فیزیکی نشان دهد. با انجام این کار، فیزیک باید مبتنی بر روش های مختلف و بازنمودهای ریاضیات باشد. در این دوره، دانشجو با کار عملی فیزیک بیشتر آشنا می شود.

 

مطالب درسی:

مقدمه ای از سیستم فیزیک و مدل انرژی، مبانی مفهومی و کتور در فیزیک، بزرگی، مقادیر، جریان الکتریسیته و اندازه گیری آن، مدل حامل انرژی / بررسی اجمالی انرژی و کار: نمودارهای جریان انرژی، مبدل های انرژی / شدت انرژی، چگالی انرژی – لیزر پرتو / سلولهای خورشیدی / جابجایی /تعریف کار؛ نمودار کار / نیروها و قوانین نیروی ساده / معادلات حرکتی (فرم بردار) / کار شتاب، بلند کردن و افتادن، اصطکاک، تعریف نیروی حاصل از کار / سطح شیب دار / اصطکاک در عملیات / ضریب چسبندگی / قانون الاسیتیسه، حفاظت از انرژی مکانیکی/ آونگ / چرخشکار – ولتاژ / پتانسیل انرژی / شبکه های برق / مغناطیس: تولید و بررسی:

 

منابع درسی:

Schoolbooks:

  • thorn, bath. Physics, advanced MS. Schroedel Publisher.
  • thorn, bath. Physics, Advanced Studies E. Schroedel Verlag.
  • Metzler Physics (eds J. Grehn, J. Krause). Schroedel Publisher.

University Books:

  • Alonso, Finn. Physics. Addison-Wesley Verlag.
  • Herring, Martin, Stohrer. Physics for engineers. VDI Publishing.

 شیمی:

 

 

دوره شیمی در کالج اهداف زیادی دارد که مهمتر از همه، می خواهد با مباحث شیمی که مربوط به دانشجویان آینده علوم مهندسی است آشنا شوید. مباحثی که در دوره کالج تدریس می شوند شاید بیشتر همان مباحثی باشند که شما در دوره دبیرستان گذرانده اید. اما اینجا می خواهند شما به شکل عملی به موارد و قضایا نگاه کنید و از همه مهمتر این که به شکل عملی با مباحث آشنا شوید.

 

محتوای دوره: ساختار ماده، مدل ذرات ساده / دمای ذوب و جوش، چگالی، عدد آوگادرو، غلظت / اسیدها و بازها / واکنش ها و محاسبات، جرم / انرژی های یونیزاسیون، اتصال یون / تقارن مولکولی، قطبیت، الکترونگاتیویته / پیون هیدروژنی / پیوند فلزی.

 

معادله های شیمیایی: موازنه و قانون غلظت، با در نظر گرفتن تغییرات در میزان مواد / توجیهی جنبشی معادله های شیمیایی / واکنشهای برگشت پذیر / تعادل مربوط به غلظت / فشار / واکنش ها / انرژی (آنتالپی) و تعادل شیمیایی، حلالیت / گرمای محلول، مدل سازی به فرآیند راه حل اسید

رفتار واکنش فلزات قلیایی و قلیایی خاکی، هالوژنها و اسیدهای هالوژن (Arrhenius، Brstnsted) / قدرت اسیدی (pKs)، ثابت تفکیک (Ks) و درجه تفکیک / معادله هندرسون / هسلباخ ، قانون رقیق سازی اوستوالد، پروتئولیز محلول های نمکی

اسیدهای چند پروتونی / خنثی سازی و تیتراسیون اسیدهای قوی و ضعیف با پایه های قوی / قابلیت ردیابی تیتراسیون های خنثی سازی با الکترود pH / سیستم بافر، معادله هندرسون / هاسباخ برای بافر جامد

فرآیندهای ابتدایی در واکنشهای یونی و انرژی واکنش، چرخه متولد-هابر، شکل گیری شبکه / واکنشهای ردوکس، تعداد اکسیداسیون [استخراج فلز: آهن، سیلیکون از دی اکسید سیلیکون] / – فلزات / کریستالهای یونی با سلولهای عنصر – محاسبات سطح سلول – الکترولیز و سری ولتاژ سلول – ولتاژ الکتروشیمیایی گالوانیک، پتانسیل الکترود، خوردگی

 

منابع درسی:

  • شیمی عمومی مورتیمر جلد ۱ و ۲
  • Charles E. Mortimer. Chemistry: The basic knowledge of chemistry. Stuttgart, Thieme  Verlag, 1996.
  • Wolfgang Asselborn, Manfred Jäckel, Karl Risch (eds.). Chemistry Today:

Secondary Secondary Education Hannover: Schroedel-Verlag, 1998

نکته مهم پایانی:

برای دوستانی که سطح B1 را به اتمام رسانده اند و قصد دارند به زبان آلمانی ادامه تحصیل کنند، سیمپل کلاب یکی از بهترین هایی هست که میشه یه سری مطالب آلمانی از جمله ریاضی، بیولوژی، فیزیک، شیمی، تاریخ، جغرافی، اقتصاد و اینفورماتیک مرور کرد.

آشنایی با لغات تخصصی همیشه یکی از دغدغه هایی هست که میشه با این سایت که در یوتویب هم کانال دارند، رفع کرد و دسته پر تر به ادامه تحصیل مشغول شد.

 

سوالات متداول برای تحصیل در رشته پزشکی در کالج:

۱-  چند درصد از صندلی ها به دانشجویان خارجی اختصاص داده میشود ؟

به طور میانگین حدود ۸ درصد

۲-  چقدر طول میکشد تا در رشته پزشکی پذیرفته شویم ؟

اگه نمره های عالی داشته باشید، احتیاجی به صبر کردن نیست! اگه نه بهتره شروع به تحصیل در یک رشته دیگه بکنید. چون مدت زمان قرار گرفتن در لیست انتظار برای پزشکی میتونه حتی ۲ ترم تحصیلی طول بکشد!

۳-  اگر یک دوره یک ساله زبان آلمانی رو طی کنم بلافاصله در رشته پزشکی پذیرفته می شوم؟

تحصیل در رشته پزشکی فقط به زبان آلمانی امکان پذیر هست! آلمانی هم برای تحصیل هم برای زندگی ضروری هست. همینطور نمره خوب در امتحان های DSH یا TestDaF یه عامل مهم به حساب میاد.

۴- میتوانید چند دانشگاه خوب برای پزشکی در برلین و مونیخ به من معرفی کنید ؟

چرا فقط برلین و مونیخ ؟!!! در سراسر آلمان حدود ۳۲ دانشکده پزشکی معتبر وجود دارند که کیفیت همگی تقریبا با کیفیت دانشگاه های پایتخت برابری میکند!

ارزشیابی آنلاین تحصیلی (بدون هزینه)

8 پاسخ

  1. سلام من الان کلاس یازدهم و رشته ریاضی هستم دوران راهنمایی ام رو درمدارس نمونه و با نمرات خوبی گذروندم برای کالج هامبورگ چه مدارکی لازمه ایا قبولی در کنکور سراسری برای پذیرش کالج لازمه؟ و اینکه اون ازمون ورودی رو باید توی خود المان داد؟ کی باید درخواست واسه کالج رو بدم الان یازدهمم برای ورود به کالج برای سفارت باید درخواست ویزای دانشجویی داد؟

  2. سلام
    ایا برای قبولی در کالج های المان باید معدل دیپلم و پیش بالای ۱۹ باشه حتما ؟

    1. سلام سوگل عزیز
      خیر
      حداقل معدل ۱۵ برای اقدام به گرفتن پذیرش از دانشگاه های معتبر کشور آلمان نیاز هست. محدودیت سنی و داشتن مدرک زبان آلمانی معتبر دو مورده مهم دیگه ای هست که باید مدنظر قرار بدید عزیزم
      مطالب تکمیلی و خدمات موسسه استادی اینفو رو میتونید در سایت موسسه مطالعه بفرمائید.

  3. سلام
    رشته من میکروبیولوژی هست و تا مقطع لیسانس خوندم دانشگاه آزاد میخواستم برای لسانس رشته داروسازی به طور مستقیم اقدام کنم امکان پذیر است؟ و در این مورد حتما آزمون M course رو باید شرکت کرد؟

    1. سلام مینای عزیز
      با توجه به اینکه در کشور آلمان برای ادامه تحصیل، معدل بسیار حائز اهمیت هست و شما متاسفانه معدل خودتون رو اعلام نکردید، قطعی نمیشه راهنمایی بشید.
      از شرایط عمومی که برای ادامه تحصیل یا پذیرش در دوره های آوسبیلدونگ در کشور آلمان باید در نظر بگیرید: داشتن سن پائین، معدل بالا و مدرک زبان آلمانی هست.

  4. سلام من ۱۹ سالمه و دیپلم ریاضی دارم با معدل ۱۷ و دانشگاه نرفتم (درحقیقت دوسال پشت کنکور موندم) میخواستم بدونم شانسی برای قبولی کالج MKurs دارم؟ و برای اقدام کردن باید این دوسال گپ تحصیلی رو توجیه کنم؟

    1. سلام الهام عزیز
      سن شما برای ورود به کشور آلمان برای ادامه تحصیل مناسب هست. مدرک، پیش دانشگاهی و ریز نمرات هردو رو باید تائید و ترجمه بفرمائید. معدلتون هم برای ورود به دوره MKurs، مناسب هست. بدلیل نیاز مبرم کشور آلمان به نیروی کار جوان، رقابت برای ورود به کشور آلمان بسیار تنگاتنگ هست و داشتن معدل بالاتر میتونه مزیت محسوب بشه. نیاز به داشتن مدرک زبان آلمانی دارید. با داشتن مدرک B1 میتونید پروندتون رو شروع کنید و تا زمان رفتن به سفارت مدرک B2 بگیرید. نیاز به تمکن مالی هم دارید و باید در کشور آلمان حساب باز کنید. برای اطلاع از ۴۵ نوع خدمات موسسه استادی اینفو میتونید به پایگاه اطلاع رسانی موسسه استادی اینفو مراجعه بفرمائید یا با کارشناسان موسسه استادی اینفو تماس حاصل نمائید.
      موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تحصیلی رایگان