موسسه آبادانی سروش دانش

دوره های آوسبیلدونگ در آلمان

دوره های آسبیلدونگ
دوره های آوسبیلدونگ در آلمان

در این مقاله مطالب و موارد زیر را برای بدست آوردن یک دوره آوسبیلدونگ خود در آلمان، می توانید مطالعه کنید:

 

نکات طلایی  تحصیل در آلمان

تحصیل در المان

 

 

مقدمه

اگر در نظر دارید که در زمان کوتاهی در آلمان به موقعیت شغلی خوبی برسید و تضمینی برای کار آینده شما در آلمان وجودداشته باشد، توصیه ما گذراندن دوره های آموزشی-حرفه ای آوسبیلدونگ (Ausbildung) در آلمان می باشد. بیش از ۵۰۰ نوع دوره آموزشی آوسبیلدونگ در آلمان وجود دارد که هر کدام از آنها منجر به رسیدن به کار و حرفه خاصی می شود.

 

مطمئنا” تمامی این دوره ها کارآئی خاص ومورد نظر شما را نخواهد داشت. از طرفی انگیزه و علاقه هر فردی در موفقیت شغلی وی نیز بسیار تاثیر گذار خواهد بود. پس قبل از انتخاب دوره آموزشی آوسبیلدونگ خود ابتدا از علاقه خود به رشته ها و حرفه های موجود مطمئن شوید و همچنین این مقاله را نیز تا پایان مطالعه نمائید.

 

سیستم آموزشی و شرایط تحصیل در آلمان با دیگر کشورها کمی متفاوت می باشد. آلمانی ها برای اینکه بتوانند آموزشهای تئوری را به آموزشهای عملی نزدیک تر نموده و کارآئی آموزش ها را در بخشها و زمینه هایی که نیاز به کار عملی دارند، بیشتر نمایند، نوع آموزش ها را متفاوت کرده اند. در سیستم آموزشی آلمان بسیاری از رشته های تحصیلی که نیاز به کارعملی دارند در دوره های آموزشی – مهارتی که در آلمان به دوره آوسبیلدونگ (Ausbildung) معروف هستند، تعریف شده است.

 

برای بدست آوردن شغل و موقعیت شغلی خوب در آلمان، فقط راه رفتن به دانشگاه لازم و شرط اساسی نیست. بلکه شما میتوانید بعد از دوره دبیرستان، با گذراندان دوره های مختلف آوسبیلدونگ (آموزش‌های فنی حرفه‌ای) شغل مناسب و دلخواه خود را داشته باشید. در آلمان حدود ۵۰۰ رشته تحصیلی مختلف برای گذراندان دوره های آوسبیلدونگ وجود دارد.

 

هر دوره آموزشی- تحصیلی در این رشته ها، با توجه به نوع و رشته های متفاوت، بین یک تا سه سال طول می کشد

 

دوره های آموزشی آوسبیلدونگ معمولا به دو بخش عملی و نظری تقسیم شده اند. بخش درسی و یا نظری در یک مدرسه یا دانشگاه یا کالج انجام می شود و بخش عملی بسته به رشته آموزشی شما، معمولا در شرکت‌ها و یا کارخانه و یا مراکز مرتبط  اجرا می شود. بعد از پایان دوره، شما به عنوان یک متخصص در همان رشته وارد بازار کار میشوید و براحتی میتوانید آینده شغلی خود را تضمین کنید.

 

انواع دوره های آموزشی آوسبیلدونگ‌

تقریبا می توان گفت که در تمام ایالتهای آلمان، دو نوع دوره آموزشی آوسبیلدونگ در سیستم آموزشی آنها رایج است که تفاوت اصلی آنها در مقدار دروس تئوری و عملی می باشد.

 

آموزش حرفه ای دوگانه Duale Berufsausbildung

که از بخش های تئوری و عملی تشکیل شده است و بصورت توام با هم و یاجدا برگزار می شود. معمولا از این دوره ها افرادی استقبال می کنند‌که مدرک تحصیلی و یا تجربه کاری ندارند و می تواند بسیار مفید باشد.

 

این دوره ها با توجه به رشته ای که انتخاب کرده‌اید، معمولا بین دو تا سه سال و نیم طول می‌کشد. شما یک یا دو روز در هفته، یا چند هفته باهم در یک مدرسه فنی (Berufsschule) درس میخوانید و بقیه مدت دوره آوسبیلدونگ را در یک شرکت مشخص برای کار عملی سپری میکنید و مهارتهای که اموخته اید را بکار می بندید.

 

به همین دلیل آوسبیلدونگ دوگانه میگویند. برای مثال در این نوع آوسبیلدونگ می توان به رشته آرایشگری در آلمان اشاره کرد.

 

آموزش حرفه ای مدرسه ایSchulische Ausbildung

از آنجائی که تمام دروس تئوری و عملی این رشته ها در یک مدرسه تخصصی :دانشکده فنی حرفه ای  (Berufsfachschule) و یا کالج حرفه ای (Berufskolleg) برگزار می شود، به این دوره ها، آموزش مدرسه ای هم می گویند. معمولا در این نوع آوسبیلدونگ‌ها ساعات کار عملی کمتر از ساعات تئوری است و بیشتر دوره تئوری می باشد.

 

این آوسبیلدونگ ها بیشتر در رشته های پرستاری، بانک داری، فروشنده‌‌گی، طراحی، صنعت و در بخش های تجارت ومهندسی کاربرد دارند. این آوسبیلدونگ‌ها معمولا بین یک تا سه سال طول می کشد و توسط مدارس دولتی و خصوصی ارائه می شوند.

 

مدارس خصوصی اغلب هزینه دارند. برخلاف آوسبیلدونگ‌های دوگانه، شما در بیشتر آوسبیلدونگ‌های مدرسه‌ای (به غیر از رشته پرستاری)، دستمزد دریافت نمی‌کنید

 

شرایط ورود به دوره آوسبیلدونگ

در حال حاضر، مهمترین شرط ورود به دوره های آوسبیلدونگ برای خارجی ها، داشتن اقامت دائم کشور آلمان می باشد (به غیر از پناهندگان). اما بر اساس قوانین جدید که از سال ۲۰۲۰ اجرائی خواهد شد، امکان حضور خارجی ها در دوره های آموزشی آوسبیلدونگ نیز فراهم شده است.

 

 

به غیر از این، برای ورود به این دوره ها نیازی به مدرک خاصی نیست. تنها دانش زبان آلمانی و داشتن مدرک متوسطه، دیپلم و یا کالج از آلمان و یا از کشور خودتان کفایت می کند. آنچه که بسیار مهم است تسلط شما به زبان آلمانی است.

 

چون برای کار عملی در شرکت ها  و همچنان سپری کردن امتحانات در دوره آموزشی، نیاز به تسلط کافی و خوب به زبان المانی دارید. اینکه تا چه سطحی باید زبان آلمانی بدانید و به کدام مدرک نیاز دارید، نظر به رشته آوسبیلدونگ شما و یا اینکه شولیشه یا بروف‌لیشه آوسبیلدونگ است، متفاوت خواهد بود. گاهی اوقات در بعضی از آوسبیلدونگ ‌ها آشنایی به زبان انگلیسی هم شما را کمک خواهد کرد.

 

در خصوص مدرک تحصیلی مورد نیاز، اینکه شما تا حالا تا چه سطحی به مدرسه رفته‌اید و چه مدرک تحصیلی از دبیرستان دریافت کرده اید، مهم است. برای بیشتر آوسبیلدونگ های مدرسه‌ای یا شولیشه آوسبیلدونگ، حد اقل باید مدرک مدرسه متوسطه یا کلاس نهم را داشته باشید و حتی در بعضی رشته ها مدارک بالاتری مانند دیپلم و یا ابیتور نیاز دارید.

 

اگر در آلمان تحصیل نکرده اید، مدارک مدرسه و یا دانشگاهی  و یا حتی پایان دوره کالج را که از کشور خود دریافت کرده اید، برای ورود به دوره های آوسبیلدونگ معتبر می باشد و باید آن را در آلمان ترجمه و تایید نمایید.

 

برای شروع یک آوسبیلدونگ کاری و یا بروفلیشه در یک شرکت یا کارخانه، نیاز به مدرک تحصیلی خاصی از مدرسه نیست. هر شرکت یا کارخانه تصمیم میگیرد که چه فردی و با چه مشخصات و مدرکی، برای آن دوره آوسبیلدونگ واجد شرایط  و مورد نظر هستند.

 

با این وجود، داشتن مدرک مدرسه با نمرات خوب و آشنایی خوب با زبان آلمانی، به شما در هنگام فرستادن درخواست ورود به دوره و موافقت با آن، کمک می کند.

 

برای شولیشه آوسبیلدونگ ها اول باید در یک مدرسه یا کالج جای خالی را پیدا کنید و حتما برای ثبت نام نیاز به مدرک مدرسه از آلمان و یا از کشور خودتان که در آلمان تائید شده باشد، دارید. هر چه مدارک تحصیلی و زبان شما کاملتر باشد، شانس قبولی شما بالاتر است.

 

برای برخی از رشته ها، باید علاوه بر مدرک تحصیلی و زبان، تجربه کاری در همان زمینه هم داشته باشید. همچنین برای تحصیل در بعضی رشته ها، موضوع سن هم مهم است که باید برای شروع در چه سن و سالی هستید. اما در بیشتر آنها محدودیت سنی وجود ندارد.

 

مدارک مورد نیاز برای دوره های آوسبیلدونگ

رزومه ، Lebenslauf یا همان CV

شاید به نوعی داشتن یک رزومه قوی تاثیر زیادی در نوع دوره آوسبیلدونگی که مد نظر شما است، نداشته باشد.

اما روزمه در دو جا می تواند برای شما مفید واقع شود:

۱- برای دریافت ویزا از سفارت برا ی گذراندن دوره های آوسبیلدونگ، که شما در واقع با ارائه یک رزومه قوی و مرتبط نشان میدهید که به این کار علاقمند هستید و می توانید در آن در آینده موفقیت خوبی بدست بیاورید.

 

۲-  زمانی که در یک دوره آوسبیلدونگ شرکت می کنید، اگر اطلاعاتی قبلا در آن زمینه داشته باشید در آموزش شما با توجه به زبان آلمانی ضعیفی که دارید، می تواند بسیار مفید و تاثیر گذار باشد.

 

مدرک زبان آلمانی:

در خصوص مدرک زبان آلمانی مورد نیاز، نمی توان به صراحت گفت که چه مدرکی نیاز دارید. زیرا انچه که مهم است دانش و تسلط به زبان آلمانی شما است. ممکن است شما دارای مدرک B1 باشید ولی حتی نتوانید به آلمانی صحبت کنید و برعکس ممکن است هیچ مدرکی نداشته باشید ولی به راحتی آلمانی صحبت کنید.

 

تجربه نشان می دهد که داشتن مدرک B1 با نمرات ۸۰ و یا ۹۰ یعنی شما می توانید محاوره ای به آلمانی صحبت کنید و همین برای دوره های آسبیلدونگ کفایت می کند. هر چند توصیه ما مدار B2 و بالاتر است. زیرا در بخش آموزش تئوری آوسبیلدونگ اگر سطح زبان شما پایین باشد به مشکل می خورید و مطالب سنگین تئوری را متوجه نمی شوید. خاطر نشان می گردد که در بعضی از موارد، آشنائی به زبان انگلیسی هم نیاز است.

 

شرایط سنی :

هر چند که به شکل قانونی، هیچ قانون نوشته شده ای در خصوص شرایط سنی برای شرکت در دوره های آوسبیلدونگ در آلمان وجود ندارد. اما توصیه ما این است که باید با سن کمتر از ۴۰ و حتی ۳۵ سال در این دوره ها شرکت کنید تا بتوانید موفق شوید.

 

زیرا با سن بالا هم امکان کار پیدا کردن بعد از پایان دوره آوسبیلدونگ در آلمان کمتر است و هم شما به مانند یک فرد ۲۰ یا ۲۵ ساله قدرت فراگیری مطالب و مخصوصا زبان آلمانی را ندارید.

 

مدارک تحصیلی (اگرداشته باشید)

 

برا شرکت در دوره های آوسبیلدونگ در آلمان، نیازی به مدارک تحصیلی دانشگاهی همانند: فوق دیپلم، لیسانی و یا فوق لیسانس ندارید و همان دپیلم ایران شما کفایت می کند.

 

به خاطر داشته باشید که مدرک دیپلم ایران معادل سال دهم دبیرستان در آلمان است و اگر پیش دانشگاهی هم داشته باشید یک سال دیگر به آن اضافه خواهد شد. البته دیپلم های هنرستان وکار دانش نیز مورد تایید می باشند.

 

نکته مهم این که: هر چند مدارک تحصیلی دانشگاهی برای این دوره ها نیاز نیست، اما قطعا” داشتن آنها و ارائه مدارک دانشگاهی همانند کاردانی، کارشناسی و … در روند کاری شما بسیار تاثیر گذار خواهد بود. البته به یاد داشته باشید که باید حتما مدرک دانشگاهی باشد و اینکه شما چند ترم و یا چند واحد دانشگاه یرا پاس کرده اید، اصلا کفایت نمیکند و بررسی هم نخواهد شد.

 

کلیه مدارک تحصیلی شما باید قبلا از ارائه برای دوره های آوسبیلدونگ، به تایید سفارت آلمان در ایران و یا مراجع ذیربط در آلمان رسیده باشد

 

مدارک یا تجربه کاری

سوابق و تجارب کاری که قبلا بدست آورده اید نیز در اخذ دوره آوسبیلدونگ و همچنین موفقیت در این دوره و پیدا کردن کار می تواند تاثیر مثبت داشته باشد. لذا توصیه می کنیم حتما کلیه سوابق کاری خود را اعم از اینکه با بیمه هست یا بدون بیمه، جمع آوری کرده و با ترجمه آلمانی ارائه دهید.

 

برای برخی از آسبیلدونگ‌ها گواهی سلامت (Gesundheitszeugnis) و همچنین مجوز از اداره پلیس (polizeiliches  Führungszeugnis) که همان سوء پیشینه ایران می شود نیز ممکن است لازم باشد.

 

نامه درخواست

نامه ای است که شما به شرکت و یا کالج می فرستید و درخواست پذیرش در این دوره ها را می کنید. این نامه باید کاملا رسمی باشد و ضمن این که شما علایق و انگیزه خود را از این کار بیان می کنید، باید امضا نیز شده باشد.

 

گواهی کار آموزی (اگر دارید )

در شرکتها و … اگر دوره ای را به عنوان کار آموزی گذرانیده اید و به شما گواهی پایان دوره کار آموزی داده اند، آن را ترجمه کرده  ارائه دهید.

 

سایر موارد و مدارک مورد نیاز

به غیر از موارد فوق، بعضا برخی از شرکتها برای پذیرش آوسبیلدونگ شما، از شما مدارک دیگری را درخواست می نمایند. این مدارک می توانند متفاوت بوده و بستگی به نوع رشته ای که شما برای آموزش انتخاب کرده اید دارند.

 

مثلا ممکن است از شما تسلط به کامپیوتر، تسلط به نرم افزار خاصی، مدرک زبان انگلیسی، فرانسوی و …، گواهی دوره های آموزشی و یا گواهینامه رانندگی و … را درخواست نمایند. اینکه چه مدارکی به غیر از اصل مدارک فوق از شما می خواهند را می توانید در سایتی که برای درخواست دوره آموزش آوسبیلدونگ ثبت نام می کنید، پیدا کنید.

 

آزمون ورودی دوره های آوسبیلدونگ

در برخی از موارد شرکتها، مدارس و یا کالج هایی که دوره های آوسبیلدونگ برگزار می نمایند، برای متقاضیان این دوره ها آزمون ورودی برگزار می نمایند.

 

این آزمون ها متفاوت بوده و کاملا بستگی به نوع دوره های است که شما برای آموزش آن درخواست داده اید. بعضا آزمون های ورودی به صورت تئوری است و تسلط شما و یا آشنائی شما را به برخی از موارد می سنجند.

 

چه زمانی باید برای دوره های آوسبیلدونگ درخواست بدهیم؟

 

 معمولا شرکتها، سازمانها وکارخانجات بزرگ آلمانی بین شش ماه تا یک سال نیم قبل از شروع دوره های آوسبیلدونگ خود، فراخوان ثبت نام می دهند و شما باید در این فراخوان ها و در سایت معرفی شده ثبت نام خود را انجام دهید. هر چند ممکن است که در برخی از موارد تا یک ماه قبل از شروع دوره نیز ثبت نام انجام شود.

 

دورههای آموزشی آوسبیلدونگ همانند دوره های دانشگاهی دو بار در سال برگزار می کرند و برای ترم تایستان و ترم زمستان می باشند. تقریبا می توان گفت که شروع ترم ها نیز هم زمان با شروع دوره های کالج و یا دانشگاههای آلمان می باشد.

 

هر چند به یاد داشته باشید که دوره های آوسبیلدونگ نیز برای ترم زمستان که در سپتامبر شروع می شوند، خیلی بیشتر از دوره های ترم تابستان هستند.

 

از کجا باید دوره های آوسبیلدونگ را پیدا کرد؟

راههای مختلفی برای پیدا کردن دوره های آوسبیلدونگ و ثبت نام در آنها وجود دارند که ما در اینجا به توضیح برخی از آنها می پردازیم:

 

دوره های کار آموزی

در آلمان دوره های کار آموزی بسیار رواج دارند و حتی در بسیاری از موارد، بعد از پایان دوره آموزش زبان آلمانی هم دوره های کار آموزی برگزار می شود. یکی از مواردی که بعضا دانشجویان ایرانی آن را در آموزش دست کم می گیرند همین دوره های پراکتیکوم (کارآموزی) است.هزینه تحصیل در آلمان

 

زیرا اگر در این دوره ها فعال باشید و خودی نشان دهید، در موفقیت آینده شما بسیار تاثیر گذار خواهد بود. در پایاین این دوره ها اکثرا به کارآموزان گواهینامه پایان دوره می دهند که به نوعی تعریف و تمجید از شما است (البته اگر فعال باشید).

 

یا به نوعی می توان گفت شرح کار و فعالیت شما در این دوره، به اضافه روحیات و علاقه شما به این کار  را در این گواهینامه بیان می کنند. این گواهینامه بعدا در پیدا کردن کار و دوره های آوسبیلدونگ بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

 

در بسیاری از موارد اگر فعالیت شما در دوره کار آموزی خوب بوده باشد، از شما دعوت می شود که در دوره های آوسبیلدونگ آنها شرکت کنید. که این موقعیت بسیار خوبی می تواند باشد. و یا حتی شما را به جای دیگری برای گذراندن دوره آوسبیلدونگ معرفی کنند.

 

اداره کار و یا اتاق بازرگانی

این مراکز مراجع بسیار خوبی برای مشاوره دادن به شما در خصوص دوره های آوسبیلدونگ، مزایای آن، تشریح رشته ها و گرایش ها، و … می باشند. لذا حتما به شکل حضوری و یا تلفنی با این مراکز تماس بگیرید و مشاوره لازم در این زمینه را بگیرید. همچنین در معرفی مراکز آموزش آسبیلدونگ نیز شما را یاری می کنند.

 

جشنواره ها، همایشهای آوسبیلدونگ

 

بسیاری از سازمانها و شرکتها هستند که برای جذب متقاضیان دوره های آوسبیلدونگ اقدام به برگزاری همایش در این خصوص می کنند. لیست این همایشها را می توانیداز اینترنت پیدا کنید.

 

حسنی که این روش دارد این است که شما به شکل حضوری در این همایش ها شرکت می کنید و با مصاحبه ای که انجام می دهید، همان موقع می توانید نتیجه کار را بگیرید. یعنی این که اگر قرار باشد که شما را جذب کنند همان موقع به شما اعلام خواهند کرد.

 

جستجو در اینترنت:

شاید یکی از راحترین و بهترین روشها برای پیدا کردن مراکزی که دوره های آوسبیلدونگ را در آلمان برگزار می کنند، جستجوی در اینترنت باشد. بر ای این کار کافی است که شما تسلط به زبان آلمانی داشته باشید و بتوانید با ورود در سایتهای مرتبط، اطلاعات لازم در این زمینه را بدست آوردید.

 

در اینجا ما برخی از سایتهای معروف آلمانی را که می توانید بیشترین نتایج جستجو برای دوره های آوسبیلدونگ را بدست آورید، به شما معرفی می کنیم. اما به یاد داشته باشید که فقط محدود به این سایتها نیست و می توانید سایتهای دیگر را نیز پیدا کنید:

 

قبل از هر کاری توصیه می شود از سایت های زیر که البته به زبان آلمانی هستند نیز بازدید کنید و اطلاعات لازم را برای انتخاب دوره آوسبیلدونگ خود بدست آورید:

 

www.azubi.de

ausbildung.de

www.Jobboerse.arbeitsagentur.de

www.ihk-lehrstellenboerse.de

www.Aubi-plus.de

www.ausbildung.de

www.berufe.tv

www.gehalt.de

 

آیا در دوره های آوسبیلدونگ حقوقی هم دریافت می کنیم؟

در طی دوره های آوسبیلدونگ دوگانه (duale Ausbildung) به شما حقوق ماهانه نیز پرداخت می کنند. مقدار این حقوق شما، بستگی به دوره ای که ثبت نام کرده اید و یا اینکه در کدام شهر آوسبیلدونگ را می گذرانید، دارد. معمولا دوره های آوسبیلدونگ ها سه سال طول میکشد و هر سال که سپری می شود، حقوق ماهانه شما افزایش می یابد.

 

 حقوق دریافتی شما، مبلغی به عنوان حق بیمه های اجتماعی هم کسر می شود. اگر سالانه بیشتر از ۸۳۵۴ یورو درآمد داشته باشید باید مالیات هم پرداخت کنید

 

نکته مهم:

در طی دوره آموزشی آوسبیلدونگ، شما میتوانید تا ۱۰ ساعت در هفته نیز در خارج از مرکز آموزشی آوسبیلدونگ کار کنید و درآمد جانبی نیز داشته باشید.

 

چه دوره آوسبیلدونگی را در  آلمان  انتخاب کنیم؟

 

دوره های آوسبیلدونگ در آلمان بسیار متنوع و متفاوت هستند و حتی برای کارهایی همانند پلیس و منشی نیز باید دوره های اوسبیلدونگ بگذرانید. سعی کنید دوره ای را انتخاب کنید که:

 

  • به آن علاقه دارید
  • استعداد یادگیری آن را دارید
  • بر حسب توانایی خود، در زمان کار از پس آن بر بیایید
  • متناسب با جنسیت شما باشد
  • قبلا شناختی از آن دارید و یا در آن زمینه دارای تجربه و دانش هستید

 

بیشتر بانوان شغل های خدماتی و اکثریت آقایان شغل های فنی را برای گذراندن دوره های آوسبیلدونگ انتخاب می کنند. قبل از هر چیز، در سایت های خوب و جامع برای پیدا کردن تمام رشته ها  و گرایش های معتبر آوسبیلدونگ در آلمان جستجو کنید و آشنائی اولیه با انواع این دوره ها پیدا کنید.

 

با ورود به این سایتها و جستجوی در آن که کار بسیار ساه ای نیز می باشد، می توانید به راحتی اطلاعات مفید و لازم در خصوص رشته مد نظرتان در آوسبیلدونگ را بدست آورید. اطلاعاتی همانند: طول دوره، هزینه دوره، تعداد متقاضیان دوره، مدارک تحصیلی مورد نیاز برای آن دوره، سایر مدارک مورد نیاز برای شروع و … .

 

www.ausbildung.de

 

www. Brufe.tv

 

برخی از دوره های آوسبیلدونگ که خدماتی بوده و مورد علاقه خانم ها می باشد عبارتند از:

  • Arzthelferin     دستیار پزشک
  • Bürokauffrau    منشی کارهای دفتری
  • Verkäuferin    فروشندگی
  • Friseurin       آرایشگر

 

برخی از دوره های آوسبیلدونگ که بیشتر فنی بوده و مورد علاقه آقایان است نیز عبارتند از:

  • Industriemechaniker   مکانیک صنعتی
  • Verkäufer    فروشندگی
  • Elektriker    برقکار
  • Mechatroniker/in مکاالکترونیک
  • Fachinformatiker/in   تخصص کامپیوتر در دو شاخه برنامه نویسی و شبکه

 

برخی از دوره های آوسبیلدونگ در آلمان هستند که از آینده شغلی وکاری بسیار خوبی برخوردار می باشند و در آینده بازارکار آنها وسیع تر خواهد شد و می توانید با گذراندن این دوره ها شغل مناسبی را بدست آورید. برخی از این دوره ها عبارتند از:

 

  • برق صنعتی
  • مکاالکترونیک
  • طراحی صنعتی
  • متخصص کامپیوتر در دو شاخه برنامه نویسی و شبکه
  • فروشنده تجهیزات کامپیوتری
  • کارمند آزمایشگاه شیمی
  • صنایع غذایی
  • داروسازی
  • دندانساز
  • بینایی‌ سنجی‌یا اپتومتریست
  • متخصص علم شنوایی‌شناسی
  • پرستار
  • پرستار سالمندان

 

برخی دیگر از دوره های آوسبیلدونگ هستند که شما می توانید در ضمن گذراندن این از حقوق ماهیانه نیز برخوردار شوید. البته تعدادی از این دوره ها آینده کاری خوبی نیز دراند. ولی به خاطر داشته باشید که برای بدست آوردن آنها نیاز به وقت بیشتر و جستجوی بیشتری نیز دارید.

 

  • Fluglotse/in
  • Binnenschiffer/in
  • Schiffsmechaniker/in
  • Kaufmann/frau für Versicherungen und Finanzen
  • Bankkaufmann/frau
  • Beton- und Stahlbetonbauer/in
  • Lacklaborant/in
  • Mechatroniker/in
  • Industriemechaniker/in
  • Technischer Systemplaner/in
  • Physiklaborant/in
  • Polizeivollzugsbeamter/beamtin
  • Fachinformatiker/in
  • Stuckateur/in
  • Verwaltungsfachangestelle/r
  • Maurer/in

 

بعد از تکمیل دوره آوسبیلدونگ چه باید بکنم؟

در پایان دوره آوسبیلدونگ، کارآموزان مدرک پایان دوره خود را از کالج، دانشگاه یا همان شرکتی که در آن این دوره را سپری کرده اند، دریافت میکنند و بصورت حرفه‌ای آماده کار در رشته مورد نظر می شوند.

 

این مدارک برای یافتن کار در آلمان بسیار معتبر هستند و شما به راحتی می توانید در اولین زمان ممکن کار مورد نظر خود را پیدا کنید. همچنین میتوانید در همین رشته یا رشته های مشابه، تحصیلات تان را در دانشگاهها و یا مراکز آموزش عالی و تا مدارج بالاتر ادامه دهید

 

ارزشیابی آنلاین تحصیلی (بدون هزینه)

49 پاسخ

  1. سلام
    من در حال گذراندن دوره شبکه در آموزشگاه فنی و حرفه ای هستم، آیا اوسبیلدینگی هست که برای شبکه پذیرش داشته باشه؟

  2. باسلام مهدی کشاورز هستم ۳۸ساله دارای فوق دیپلم تعمیرات مکانیکی دارای ۲مدرک مجزا از مرکز اموزش فنی وحرفه ای در رشته تعمیر کار اتومبیلهای سبک وسنگین دارای مدرک اموزش هیدرولیک پایه از فستو دارای ۱۸سال سابقه هم اکنون در شرکت داروسازی در قسمت تکنسین فنی (برق ومکانیک)مشغول به کار هستم برای مهاجرت به المان یا اوسبیلدونگ میخواستم اقدام کنم چه کاری باید انجام بدم در ضمن به مدت ۸ماه هست زبان المانی میخونم ممنون وسپاس

    1. یکی از معیار های مهم و اصلی برای کار و تحصیل در آلمان شرایط سنی هستش که در مورد شما با توجه به تجربیاتتون امکان بررسی بیشتر وجود داره.لطفا با موسسه تماس بگیرید

  3. مراحل اقدام برای ویزای دانشجویی المان و اینکه شرایط حضور در دوره های آوسبیلدونگ رادارم؟؟

  4. سلام من لیسانس کامپیوتر نرم افزار با معدل ۱۹ از دانشگاه ازاد دارم به نظر شما ارشد کامپیوتر در المان بهتر است یا گذراندن دوره بیلدونگ؟؟؟

  5. سلام خدمت شما دوست عزیز امیر هستم ۲۱ ساله با دیپلم ریاضیفیزیک دانشجوی ترم ۷ مهندسی کامپیوتر گرایش هوش مصنوعی دانشگاه صنعتی قوچان دولتی روزانه مسلط به۸زبان برنامه نویسی و زبان نشانه گذاری من میخواهم از دانشگاه انصراف بدهم و به دلایلی میخواهم هر چه سریعتر در کمترین زمان ممکن برای دوره اوسبیلدونگ شرکت کنم تو رشته برنامه نویسی یا شبکه چون سابقه جفتش رو دارم و کامل مسلط هستم فقط میخواستم با این دوره مدرکی داشته باشم که بتوانم در المان کار کنم و اقامت بگیرم ایا برای بنده مقدور هست شرایطش را دارم؟ و این که چه کارها و مدارکی لازم هست

  6. اگه فقط مدرک زبان داشته باشیم و دیپلم نداشته باشیم چه رشته هایی رو میتونیم بیایم؟

  7. درود
    من ۳۰ سال سن دارم و کارشناسی برق و سابقه کار تکنسین برق صنعتی و همچنین دارای مدرک فنی حرفه ای برق صنعتی درجه ۱ هستم و در حال یادگیری زبان آلمانی B1
    آیا میتونم برای ویزای آوسبیلدونگ اقدام کنم؟ شرط سنی نداره؟

  8. سلام من ۲۰ سالمه میخواستم برای گذراندن دوره ی آوسبیلدینگ اقدام کنم ایا بعد از این روز ضمانت کار هست که در همون جا مشغول به کار بشم با تشکر از شما

  9. سلام خسته نباشید ببخشید برای شرکت در دوره برنامه نویسی که ماهیانه حقوق ۱۱۰۰ یورو حقوق دریافت میکنی آیا نیاز به تمکن مالی اولیه داریم که با خودمون ببریم؟

  10. سلام ممنون از شما.خیر اگر آوسبیلدونگ کارفرمایی باشه خیر نیازی به تمکن نیست

  11. سلام وقت بخیر من ۲۵سالمه ۵سال سابقه کار در حوزه کابینت سازی دارم و مدرک تحصیلیم دیپلم هستش ..آیا دوره های آوسبیلدونگ مربوط به رشته ماریو وجود داره!؟

  12. سلام من ۱۷ سالمه و خواستم بپرسم میشه با مدرک سیکلم(نهم دبیرستان)اقدام به آوسبیلدونگ برنامه نویسی کنم یه دایی هم در آلمان حضور داره میتونه کاری کنه واسم.
    چون میخوام تا ۱۸ سالگی هم زبان رو تا سطح بی۲ و اینکه زبان های برنامه نویسی پایتون و جاوا و c++ و جاوا اسکریپت رو یاد بگیرم و مدرک بین المللی برنامه نویسی رو توی ایران بگیرم شاید توی روزمه ان بدرد بخوره.در ضمن چقدر تمکن مالی نیاز هست (حقوق آوسبیلدونگ ۱۱۰۰ یورو هست فکر کنم)

  13. با سلام و احترام
    من هانیه هستم ۴۱ سال سن دارم لیسانس حسایداری دارم و در حدود ۱۰ سال سابقه بیمه و کار در زشته حسابداری رو دارم . زبان آلمانی را تا سطح A2خوندم و دارم برای B1درس می خونم . می خواستم ببینم امکان دارد بتوانم در دوره های آوسبیلدونگ شرکت کنم.لازم به توضیح است مدرک آرایشگری و خیاطی رو هم از فنی حرفه ای دارم . متشکر میشوم راهنمایی بفرمایید.

      1. سلام وقت بخیر. رشته تحصیلی دیپلم برای آوسبیلدنگ مهم نیست. بهتر است دوره هایی هماهنگ با رشته مورد نظر در اوسبیلدنگ را، بعد از دیپلم بگذرانید.

  14. سلام وقت بخیر این دوره ها فقط توی خود کشور آلمان برگزار میشه؟ و به زبان آلمانی هست؟

      1. سلام خوب هستین ببخشیدمن میخواستم توایران حسابداری بخونم وبرای آوسیبیلدونگ رشته دیگه برم که وضعیت مالیش خوب ترباشه میشه رشته کنترول ترافیک بخونم یانه ازریاضی فقط میشه ومن درحال یادگیری زبان آلمانی هستم و۲۰سالمه وبرای رفتم تمکن مالی نیازهستواگه اون رشته نمیشه حسابداری درآمدش خوبه میتونم پس اندازکنم

    1. سلام وقت بخیر. بله این دوره ها در کشور آلمان برگزار می شود و به زبان آلمانی می باشد. و برای حضور در این دوره ها باید مدرک زبان b2 داشته باشید.

  15. سلام خسته نباشین.جلیلی هستم.کارشناس رشته علوم آزمایشگاهی و ۳۵ سال سن،۱۰ سال سابقه کاری و اشنایی با روند کاری در بیمارستان.ایا امکان شرکت در دوره اوسبیلدینگ‌رو دارم؟

  16. سلام وقتتون بخیر
    ببخشید این دوره ای که توی این مقاله درموردش صحبت کردید همان فنی حرفه ای توی ایران هستش؟
    و در نهایت بعد از گذراندن دوره ما چه مدرکی رو کسب میکنیم؟ممنون

    1. سلام
      دوره های آوسبیلدونگ تا حدودی مانند دوره های فنی حرفه ای هستن و شما پس از اتمام دوره گواهی مربوط به آن را دریافت می کنید

  17. سلام. ممنون از اطلاعات کامل.من ۳۶ سال سن دارم میتونم اوسبیلدونگ بخونم؟چون محدودیت سن رو تعیین کردید.ممنون اگه راهنماییم کنید.

    1. سلام علی رضا عزیز
      بدلیل پرطرفدار بودن دوره های آوسبیلدونگ در کشور آلمان بدلیل نرخ منفی بیکاری، کاریابی سریع و آسان بعد از اتمام دوره ها، رقابت کمی تنگاتنگ می باشد. همچنین بدلیل نیاز مبرم کشور آلمان به نیروی کار متخصص و جوان در کشور آلمان، امکان پذیرفته شدن در دوره های آموزشی مختلف، مقطع کالج، مقاطع مختلف دانشگاهی، دوره های آوسبیلدونگ و … با سنین پائین تر بیشتر می باشد. همچنین داشتن دیپلم معتبر با نمرات مناسب، مدارک دوره های مرتبطی مانند: کمک پرستاری، کمک بهیاری، تزریقات، امداد و نجات هلال احمر و …، تمکن مالی مناسب، توانایی باز کردن حساب بانکی در کشور آلمان، مدرک زبان معتبر B2 و …. رو بهتره مدنظ قرار بدید. کارشناسان موسسه استادی اینفو همواره در خدمت شما برای مشاوره تلفنی رایگان اولیه می باشند و با مراجعه به سایت موسسه استادی اینفو می تونید مطالب بیشتری رو مطالعه بفرمائید.
      موفق باشید

    1. سلام جنید عزیز
      بله میتونید اقدام کنید فقط مواردی رو که ذکر میشه بهتره مدنظر قرار بدید:
      داشتن مدرک زبان آلمانی B2 برای مصاحبه سفارت الزامی می باشد، این امکان وجود داره که با مدرک زبان آلمانی B1 پذیرش بگیرید از مراکز معتبر آموزشی کشور آلمان، ولی داشتن مدرک زبان آلمانی B2 برای سفارت الزامی می باشد. مدارک تشخیص هویت و تحصیلیتون باید تائید اعتبار داشته باشن، ترجمه بشن و در زمان مناسب ارائه بشن. داشتن تمکن مالی مناسب و توانایی باز کردن حساب بانکی در کشور آلمان از موارد دیگری می باشد که بهتره مدنظر قرار بدید. همچنین باید در نظر داشته باشید که در کشور آلمان برای ادامه تحصیل یا گذراندن دوره های آوسبیلدونگ نیاز هست که بیمه داشته باشید. در صورت تمایل با مراجعه به سایت موسسه استادی اینفو میتونید مطالب بیشتری رو مطالعه بفرمائید یا با تماس با موسسه استادی اینفو میتونید از مشاوره تلفنی اولیه و رایگان استفاده بفرمائید.
      موفق باشید

  18. سلام و عرض ادب
    در صورت مفقود شدن مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی میتونم با مدرک فوق دیپلم مراقبت از سالمند برای آوسبیلدونگ پرستاری اقدام کنم ؟

    1. سلام شیرآغا عزیز
      داشتن شرایط سنی مناسب اولین فاکتور مهم از شرایط تحصیل در آلمان هست، متاسفانه سنتون رو ذکر نکردید. برای ورود به کشور آلمان نیاز هست مدارک معتبر داشته باشید که به عنوان یک فرد خارجی این مدارک باید تائیدیه داشته باشند. در رابطه با مدرک تحصیلی توضیح ندادید، چه مدرک تحصیلی دارید؟ اگر مدارک دانشگاهی دارید، آزادسازی مدارک انجام شده یا خیر؟ همچنین مدارک باید ترجمه داشته باشند، نفرمودید ترجمه مدارک دارید یا خیر؟ نیاز به داشتن تمکن مالی هست. در صورت تمایل به گرفتن بورس ار دانشگاه های کشور آلمان، باید مطالعه بفرمائید که شرایط رو دارید یا خیر. در کشور آلمان برای برخی رشته ها در برخی از دانشگاه ها امکان تحصیل رایگان وجود داره. در صورت تمایل به ورود به کالج در کشور آلمان هم باید شرایط خاصی داشته باشید. با مطالعه رشته ها و دوره های کالج در کشور آلمان میتونید انتخاب مناسبی در این زمینه داشته باشید. در صورت تمایل به ادامه تحصیل در رشته پرطرفدار پزشکی آلمان و گرفتن پذیرش مستقیم پزشکی آلمان یا گرفتن فول فاند پزشکی آلمان هم باید شرایطی داشته باشید که میتونید با مراجعه به سایت موسسه استادی اینفو به عنوان یک پایگاه اطلاع رسانی تحصل در کشور آلمان از این شرایط آگاه بشید. در رابطه با وضعیت خدمت نظام وظیفه نفرمودید چه شرایطی دارید. برای ورود به کشور آلمان نیاز هست بیمه داشته باشید. برای تحصل در سایر رشته های پرطرفدار دندانپزشکی، داروسازی، پیراپزشکی، پرستاری، اقتصاد، هنر، کارشناس امنیت سایبری و … هم میتونید با مطالعه مطالب سایت موسسه استادی اینفو یا تماس با کارشناسان موسسه استادی اینفو در رباطه با ۴۵ نوع خدمات این موسسه کسب اطلاعات بفرمائید.

  19. سلام ممنون از اطلاعاتتون من ۲۴ سالم هست کارشناسی مهندسی عمران دارم دو سال سابقه کار در حوضه نماهای مدرن و مرمت نماهای باستانی دارم میخواستم بدونم به نظر شما رشته ای در این زمینه ها وجود داره که بشه اوسبیلدونگ انجام بدم یا خیر ممنونم

    1. سلام
      رشته ها و گرایشهای اوسبیلدونگ بسیار متنوع هستند. اسامی آنها را از سایت زیر میتونید پیدا کنید: ausbildung.de

  20. تفاوت دوره ی اوسبیلونگ پزشکی و دوره ی ام کورس چیه؟ هر کدوم چ شرایطی دارن؟

    1. سلام وقت بخیر. دوره های اوسبیلدونگ به صورت کاری- تحصیلی هستند. و دوره های ام کورس مربوط به تحصیلات دانشگاهی می باشد. برای اطلاع بیشتر از شرایط هرکدام از این دوره ها با همکاران ما در دفتر موسسه تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تحصیلی رایگان