موسسه آبادانی سروش دانش

سرمایه گذاری آلمان بر روی جوانان مستعد پاکستانی

سرمایه گذاری آلمان بر روی جوانان پاکستانی

بیش از یک قرن از تحصیل اقبال لاهوری، شاعر و متفکر مشهور پاکستانی در دانشگاه مونیخ آلمان می‌گذرد و حالا سال‌ها است که دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی آلمان به مقصد محبوب دانشجویان و پژوهشگران پاکستانی بدل شده است. البته علاقه شدید جوانان پاکستانی به کشور ژرمن‌ها، تنها به تحصیل و پژوهش در آلمان ختم نمی‌شود. آن‌ها از برگزاری دوره‌های موسسات آلمانی در شهرهای مختلف پاکستان نیز استقبال می‌کنند. مجموعه این عوامل باعث شده که مسئولان فرهنگی وزرات خارجه آلمان نیز به سرمایه‌گذاری‌ در بخش فرهنگی و آموزشی پاکستان ترغیب شوند. از این رو، دولت فدرال هر ساله بودجه زیادی را برای آموزش جوانان مستعد پاکستانی اختصاص می‌دهند.

بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی بخش فرهنگی وزارت خارجه آلمان، در حال حاضر نزدیک به ۴ هزار دانشجو پاکستانی در آلمان مشغول به تحصیل هستند. علاوه بر این، هر ساله، صدها پژوهشگر پاکستانی برای کار در مراکز تحقیقاتی آلمان، راهی این کشور می‌شوند. این علاقه شدید جوانان پاکستانی به تحصیل و تحقیق در آلمان موجب شده تا دولت فدرال سالانه بودجه زیادی را برای حمایت از جوانان مستعد و برگزاری برنامه‌های آموزشی و فرهنگی در کشور پاکستان اختصاص ‌‌دهد.

آموزش زبان و ترویج فرهنگ آلمانی

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، دانشجویان و پژوهشگران پاکستانی علاقه زیادی به مراکز تحقیقاتی و آموزشی آلمان دارند. اما اولین و مهم‌ترین قدم برای تحصیل و پژوهش در هر کشوری، یادگیری زبان است. در این راستا، مسئولان موسسه گوته سال‌ها است که برای آموزش زبان و ترویج فرهنگ آلمانی، شعبه‌ای را در کراچی راه‌اندازی کرده‌اند. موسسه گوته در کراچی، کلاس‌هایی برای آموزش زبان به بزرگسالان، جوانان و کودکان برگزار می‌کند. همچنین در این مرکز، امتحانات رسمی موسسه گوته برگزار می‌شود. سایت‌ زیر می‌تواند اطلاعات بیشتری به علاقمندان ارائه دهد:

https://www.goethe.de/ins/pk/de/spr/kur/gia.html:

انتقال ۶۵۶ دانشجو و محقق پاکستانی به آلمان

در پاکستان ۱۰۸ دانشگاه دولتی و ۷۶ دانشگاه خصوصی فعالیت می‌کنند. برخی از این دانشگاه‌ها مانند دانشگاه پزشکی کراچی، دانشگاه مهندسی و فناوری لاهور و دانشگاه علوم و فناوری اسلام‌آباد در سطح جهان نیز شناخته شده هستند. همچنین در سال‌های اخیر، مراکز تحقیقاتی زیادی در این کشور تاسیس شده است. اما دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی این کشور، بیشتر در حوزه علوم پزشکی و مهندسی فعالیت دارند و در حوزه‌های علوم انسانی و اجتماعی کمتر کار می‌کنند. شاید به همین دلیل است که اکثر دانشجویان رشته‌های علوم انسانی و علوم اجتماعی در پاکستان، تمایل دارند برای ادامه تحصیل به خارج از کشور مهاجرت کنند. حتما از خود می‌پرسید که چرا در این میان، موسسات آموزشی و تحقیقاتی آلمان در میان دانشجویان و پژوهشگران پاکستانی محبوبیت پیدا کرده‌اند؟ بسیاری معتقدند که تحصیل اقبال لاهوری در دانشگاه مونیخ، الهام‌بخش بسیاری از جوانان پاکستانی برای ادامه تحصیل در آلمان است، اما به نظر می‌رسد که هزینه پایین تحصیل در دانشگاه‌های آلمان نیز در تصمیم جوانان پاکستانی بی‌تاثیر نیست. آنطور که آمارها نشان می‌دهد هزینه تحصیل در آلمان به نسبت کشورهایی مانند آمریکا، انگلستان و استرالیا برای پاکستانی‌ها مناسب‌تر است. در این میان، موسسه تبادلات آکادمیک آلمان نیز نقش مهمی در انتقال دانشجو از پاکستان به آلمان ایفا می‌کند. براساس آمارهایی که به تازگی منتشر شده، موسسه تبادلات آکادمیک آلمان در سال ۲۰۱۸، امکان انتقال ۶۵۶ دانشجو و محقق پاکستانی به آلمان را فراهم کرده است. البته این موسسه هر سال، کمک‌هزینه‌های زیادی به دانشجویان پاکستانی که مایل به ادامه تحصیل در آلمان هستند، اهدا می‌کند. در سایت موسسه تبادلات آکادمیک آلمان در اسلام‌آباد، اطلاعات زیادی درباره آلمان، زندگی در این کشور، دانشگاه‌ها، موسسات تحقیقاتی و بورسیه‌های تحصیلی وجود دارد. همچنین در بخش دیگری از سایت، اطلاعات مفیدی درباره تبادل دانشجو با پاکستان و فرصت‌های تحصیلی و تحقیقاتی در این کشور دیده می‌شود. اگر مایلید اطلاعاتی بیشتری در این باره به دست آورید، به سایت زیر مراجعه کنید:

https://www.daad.de/de/laenderinformationen/asien/pakistan/

تقویت نهادهای دموکراتیک و حقوق بشری

علاوه بر موسسات آموزشی، برخی از بنیادها و انجمن‌های سیاسی و اجتماعی آلمان نیز در کشور پاکستان فعالیت می‌کنند. بنیاد هانس زایدل، اولین سازمان سیاسی آلمانی است که در پاکستان تاسیس شده است. فعالیت اصلی این بنیاد در پاکستان، همکاری با سازمان‌های محلی، اهدای بورسیه‌های تحصیلی و برگزاری کارگاه‌های آموزشی، کنفرانس‌ها و برنامه‌های متنوع برای جوانان است. برای آشنایی با فعالیت‌های این موسسه می‌توانید به سایت زیر مراجعه کنید:

https://pakistan.hss.de/

بنیاد فردریش ابرت نیز از دیگر سازمان‌های معروف آلمان است که در کشور پاکستان شعبه دارد. این بنیاد یکی از قدیمی‌ترین سازمان‌های آلمانی است که در حوزه آموزش سیاسی، اهدای بورسیه به دانشجویان و پژوهشگران و همچنین حمایت از تحقیقات در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی فعالیت می‌کند. دفتر این بنیاد در سال ۱۹۹۰ در اسلام‌آباد تاسیس شد. این در حالی است که همکاری میان مسئولان این بنیاد و سازمان‌های پاکستانی یک‌دهه پیش از آن شروع شده بود. بنیاد فردریش ابرت در اسلام‌آباد با هدف ترویج گفت‌وگو میان نهادهای دولتی، احزاب سیاسی، بازیگران جامعه مدنی و مردم عادی تاسیس شده است. اگر مایلید که اطلاعات بیشتری درباره این سازمان به دست آورید، به لینک زیر مراجعه کنید:

http://fes-pakistan.org/pages/pakistan-office.php

از دیگر سازمان‌های آلمانی که در پاکستان فعالیت دارد، می‌توان به بنیاد فردریش نویمان اشاره کرد. این بنیاد بیش از ۴۰ سال است که در کشورهای جنوب آسیا مانند پاکستان، بنگلادش و هند فعالیت می‌کند. از جمله فعالیت‌های بنیاد فردریش نویمان در کشورهای جنوب آسیا می‌توان به تقویت حاکمیت قانون، حمایت از حقوق بشر، شبکه‌سازی میان انجمن‌های اجتماعی، همکاری با سازمان‌های مدنی، حمایت از حق اطلاع‌رسانی و اصلاح رفتار نیروهای پلیس اشاره کرد. اگر مایلید اطلاعات بیشتری درباره فعالیت‌های این بنیاد به دست آورید، به سایت زیر مراجعه کنید:

https://www.freiheit.org/buero/suedasien

منابع خبر: موسسه تبادلات آکادمیک آلمان، گوته، بنیاد هانس زایدل، بنیاد فردریش نویمان، بنیاد فردریش ابرت

ارزشیابی آنلاین تحصیلی (بدون هزینه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تحصیلی رایگان