موسسه آبادانی سروش دانش

پرستاری در آلمان

پرستاری
صفر تا صد پرستاری در آلمان در سال ۲۰۲۳

 

پرستاری در آلمان از رونق بسیار خوبی برخوردار است. پرستاری از جمله رشته هایی است که با وجود مشقت های فراوانی که دارد، رشته ای بسیار محبوب در بین افراد جامعه می باشد و علاقه مندان بسیاری دارد.

 

پرستاری مدرن در قرن ۱۹ میلادی و از طریق کشورهای آلمان و بریتانیا شروع شد و از سال ۱۹۰۰ در سراسر جهان گسترش یافت. پرستاران در آلمان که در مراکز مذهبی با انگیزه‌های مذهبی در حال آموزش دیدن بودند، رفته رفته قواعد سختگیرانه پزشکی و سلامت و مراقبت علمی را که توسط پزشکان تدریس می‌شد، می آموختند و بعدها به عنوان کادر پرستاری در بیمارستانهای آلمان مشغول به کار می شدند. در حال حاضر در جامعه پزشکی آلمان، پرستاران بسته به تخصص و مهارتی که در دوره  های آموزشی و قبل از شروع به کار خود بدست آورده اند، به کار گرفته می شوند.

 

اگر پرستاری یکی از انتخاب های مورد نظر شما برای شغل آینده تان در کشور آلمان است باید نکاتی را قبل از ورود به این کشور در نظر بگیرید که در ادامه به ان میپردازیم. در کشور آلمان در حیطه درمان، پرستار نقش بسیار اساسی و عمده ایی را ایفا میکند به طوری که رابط اصلی بین پزشک و بیمار و همچنین خانواده بیمار است.

 

 

اهمیت شغل پرستاری در کشور آلمان

همه گیری کرونا و پیامد های آن هر روز به ما نشان داده است که هیچ جامعه ای بدون پرستار نمیتواند به برقراری خود ادامه دهد، به خصوص در جوامعی مانند آلمان که میانگین طول عمر و امید به زندگی مدام بالاتر میرود و جامعه پیرتر میشود، و جامعه پیر نیاز بیشتری به مراقبت های پرستاری دارند.

 

به طور کلی وظایف یک پرستار چیست؟

پرستار مسئولیت مراقبت، پرستاری و نظارت بر بیماران را بر عهده دارد. محل خدمت یک پرستار در بیمارستان ها، خانه های سالمندان، مراکز درمان سرپایی و پرستار خصوصی در منزل است. پرستاران نه تنها به بهبودی هر چه سریع تر بیمار کمک میکنند بلکه یک تماس مستقیم و اغلب حمایتی با بیمار و خانواده بیمار را دارند.

و به طور جزی تر حوزه فعالیت یک پرستار در آلمان شامل کمک به بیمار برای سرو غذا، مراقبت های روزانه از بدن بیماران، مراقبت از زخم، تنظیم زمان مصرف داروهای بیمار، همراهی با خانواده بیمار در زمان مرگ بیمار، انجام تزریقات و مانیتورینگ شبانه روزی بیمار، وظایف سازمانی مانند پذیرش بیمار و فعالیت در برنامه ریزی پرسنل است.

 

به طوری که پرستاران در آلمان دو دسته هستند

افرادی که به پرستاری سالمندان می پرداند

افرادی که در بیمارستانها و درمانگاهها کار پرستاری را انجام می دهند.

 

وظایف پرستار سالمند در آلمان، توانبخشی بیمار، درمان و مراقبت های پزشکی عمومی و پرستاری از وی می باشد. پرستاران شاغل در بیمارستانها در آلمان، به بیماران در زمینه غذا خوردن و بهداشت شخصی، یادآوری زمان مصرف دارو، سنجش فشار خون و … کمک می کنند. آنها همچنین در طول اوقات فراغت، از بیماران پشتیبانی می کنند.

 

اما پرستارانی که در بیمارستان ها یا کلینیک ها مشغول به کار هستند، آنها وضعیت بیماران خود را تحت نظر دارند، به پزشکان در معاینات کمک می کنند و مراقبت از بیماران را در طی دوره درمان در بیمارستان بر عهده دارند. آنها همچنین دوره بیماری بیمار یا وضعیت پزشکی وی را مستندسازی می کنند.

 

و به طور کلی یک پرستار در انجام شغلش در هر کجای دنیا که باشد نیاز به مهارت های اجتماعی و ارتباطی قوی دارد و این نکته را باید در نظر گرفت که وقتی یک پرستار در کشوری به غیر از زبان مادری اش فعالیت میکند یکی از مهم ترین مسائلی که باید به ان توجه کند تسلط به زبان حاکم بر آن جامعه است.

 

تغییرات جدید در دوره های پرستاری

تا قبل از سال ۲۰۲۰ پرستاران در هنگام شروع دوره پرستاری در همان ابتدا انتخاب میکردند که در کدام گرایش پرستاری میخواهند ادامه تحصیل دهند و سپس فعالیت کنند. و این گرایش ها شامل پرستاری سالمندان، پرستاری کودکان و اطفال و غیره … بودند. اما از ابتدای سال ۲۰۲۰ این قانون تغییر کرد به طوری که متقاضییان در ابتدا با همه زمینه ها و گرایش های پرستاری در ابتدا آشنا میشوند و به عبارتی یک دوره عمومی پرستاری را میگذرانند و سپس میتوانند در هر کدام از گرایش و زمینه های پرستاری مشغول به کار شوند.

 

آیا آلمان پرستاران را استخدام می کند؟

پرستاران در آلمان می توانند به استخدام بخش های خصوصی و یا دولتی آلمان در بیایند. کار در بخش های خصوصی و یا دولتی از نظر حقوق و مزایا، اطمینان از کار در سالهای متمادی، امکانات رفاهی و یا سایر موارد دیگری که برای یک کارمند می تواند مفید و قابل توجه باشد، یکسان بوده و هیچ تفاوتی نخواهد داشت.

نیاز شدید به پرستار در آلمان باعث می شود، در اولین زمان ممکن و یا حتی قبل از اتمام دوره های کار آموزی و آموزشی به استخدام بیمارستانها و یا کلینیک ها درآیند.

 

حقوق و یا درآمد پرستاری در آلمان چقدر است؟

پرستاری در آلمان یکی از مشاغلی است که با توجه به سختی کاری که بصورت شیفتی دارد، حقوق و مزایای خوبی هم نسبت به دیگر مشاغل در آلمان دارد. این شغل یا رشته از معدود رشته هایی است که دانشجویان آن در ضمن تحصیل هم می توانند حقوق خوبی دریافت نمایند.

پرستاران در طول دوره آوسبیلدونگ میتوانند در مراکز دولتی نیز فعالیت داشته باشند و حقوقی مابین ۹۵۰ تا ۱۳۰۰ یورو در ماه دریافت کنند.

پرستاران بعد از دوره آوسبیلدونگ و در هنگام شروع به کار همچنین  حقوق بیشتری را میتوانند دریافت کنند. از نظر حقوق دریافتی بین مراکز درمان دولتی و خصوصی تفاوت هایی وجود دارد. به علاوه حقوق دریافتی در مراکز خصوصی نیز با هم متفاوت است به طوری که حقوق در مراکز خصوصی بسته به این که توانایی و کارکرد شما چگونه است و همچنین بسته به میزان بودجه بیمارستان و به علاوه به خود کارفرما هم بستگی دارد.

پرستاران در آلمان امکان این را دارند که دوره های آموزش تکمیلی را بگذرانند و به گروه پرستاران تخصصی بپیوندند به طور مثال پرستاری تخصصی در بخش مراقبت های ویژه، انکولوژی، بیهوشی و غیره … و با شرکت در دوره های تکمیلی پرستاری در حین کار نه تنها دیدگاه حرفه ای جدیدی را پیدا میکنند بلکه شرکت در این دوره ها روی حقوق دریافتیشان هم موثر است. به علاوه به آسانی میتوانند جایگاه شغلیشان را بالاتر ببرند.

به طور مثال یک پرستار به عنوان سوپروایز و مدیریت یک ایستگاه پرستاری، حقوق بیشتری را میتواند دریافت کند و یک پرستار با جایگاه مدیریت بخش و با پذیرش مسئولیت کل بخش؛ بالاترین گروه حقوقی پرستاری را دریافت خواهد کرد.

 

اگر به طور کلی بیان کنیم حقوق پرستاران در آلمان در دوره کارآموزی ماهیانه مبلغی بین ۱۰۴۰ یورو تا ۱۲۰۰ یورو می باشد. اما از زمانی که یک پرستار به عنوان شغل تمام وقت و با مدرک تحصیلی شروع به کار می نمایند مبلغی حدود ۲۵۰۰ یورو در ماه دریافتی دارد.

این مبلغ با افزایش تجربه و کار وی هر ساله افزایش می یابد و حقوق یک پرستار در آلمان می تواند تا سقف ۶۰۰۰ یورو در ماه هم افزایش پیدا کند.

 

تفاوت حقوق در ایالت های مختلف

به طور کلی برای یک کار یکسان در ایالت های مختلف پرستاران حقوق متفاوتی را دریافت میکنند به طور مثال

در براندنبورگ، مکلن بورگ و ساکسن پرستاران حقوقی مابین ۳۲۴۵ تا ۳۴۰۶ یورو در ماه دریافت میکنند.

و بیشترین حقوق را در پرستاران در ایالت بادن – ورتنبورگ و نوردرهاین – وستفالن و برمن با مبلغ ۳۸۳۰ یورو در ماه دریافت میکنند.

ودر بعضی شهر های بزرگ مانند درسدن و لایپزیش حقوق دریافتی پرستاران ۳۵۰۰ یورو در ماه است.

 

تفاوت حقوق در جایگاه های شغلی متفاوت

 

 

پرستارانی که به تازگی وارد بازار کار میشوند حقوق دریافتی آنها حدود به ۲۰۰۰ یورو در ماه است.

و پرستارانی که در انجمن های کلیسا و مراکز خصوصی فعالیت دارند حقوقی مابین ۲۸۰۰ تا ۳۸۰۰ یورو در ماه را دریافت می کنند. و آنهایی که به عنوان سوپروایزر و مدیریت یک ایستگاه پرستاری مشغل به کار هستند حقوقشان مابین ۳۹۷۰ تا ۴۷۱۸ یورو در ماه میباشد.

 

و به علاوه آنهایی که مدیر کل بخش هستند و مسئولیت کل بخش را برعهده گرفته اند حقوق دریافتی آنها مبلغی مابین ۴۴۹۱ و ۶۰۱۱ یورو در ماه متغییر است و این گروه بالاترین حقوق دریافتی را در بین پرستاران دارند.

پرستارانی که از کشور ثالت از جمله ایران با ویزای کاری وارد آلمان شده اند و در دوره تطبیق مدرکشان هستند، در طول این دوره بابت فعالیتشان در مراکز درمانی حقوقی به مبلغ حدودا ۱۸۰۰ یورو در ماه را دریافت میکنند.

به طور کلی در سایت زیر میتوانید عنوان شغلیتان و شهری که میخواهید مشغول به کار شوید را وارد کنید و حقوق حدودی را مشاهده کنید. Gehalt.de

 

تغییرات حقوق پرستاران در سال۲۰۲۲

در خبر اعلام شده درتاریخ  ۸ فوریه ۲۰۲۲ قرار است تغییرات عمده ای در حقوق پرستاران اعمال شود.

به طوری که در سپتامبر ۲۰۲۲ حقوق پرستاران به صورت ۳ مرحله ای افزایش خواهد یافت.

این تغییرات سه زمانه در تاریخ های اول سپتامبر ۲۰۲۲ سپس در تاریخ اول می ۲۰۲۳ و در آخر در تاریخ اول دسامبر ۲۰۲۳ اعمال خواهد شد.

 

این تغییرات به این شرح خواهد بود:

حداقل دستمزد برای نیرو های کمک پرستاری به ۱۴٫۵ یورو در ساعت و برای نیروهای پرستاری با صلاحیت شغلی به ۱۵٫۲۵ یورو در ساعت و همچنین برای پرستاران متخصص به ۱۸٫۲۵ یورو در ساعت افزایش خواهد یافت.

بر طبق این تغییرات نه تنها حقوق بلکه تعداد روز های مرخصی پرستاران هم قرار است افزایش پیدا کند.

 

مالیات در پرستاری

حقوق در آلمان به صورت حقوق خالص و حقوق ناخالص دسته بندی میشود.

از حقوق ناخالص یکسری مبالغ کسر میشود، از جمله مالیات های مختلف و بیمه، سپس مبلغی باقی میماند که تحت عنوان حقوق خالص به حساب کارمند واریز میشود. تمامی این مبالغ به طور دقیق در فیش حقوقی ثبت میشوند و کارمند از تمامی موارد مطلع است.

در شغل پرستاری میزان حقوق بین روز ها وشیفت های مختلف کاری متفاوت است، به طوری که دستمزد در شیفت شب با روز فرق دارد، در هر یک ساعت کار در شیفت شب، پرستار بین ۲ تا ۳ یورو در هر ساعت بیشتر از شیفت روز دریافت میکند. به عنوان نمونه اگر در قرارداد قید شده باشد که ساعتی ۱۵ یورو حقوق دریافت میکنند در شیف شب هر یک ساعت به ۱۷ یا ۱۸ یورو میرسد.

به علاوه در روز های تعطیل مانند یک ژانویه و مانند آنها که تعطیل رسمی است، در صورت حضور پرستار در مرکز درمانی حدود به ۱۵۰% حقوق بیشتری در روز تعطیل دریافت میکند.

 

یک نمونه از حقوق خالص و ناخالص  پرستار

مهم ترین کسری حقوق کارمندان در آلمان؛ مالیات بر درآمد است. کارفرما مالیات بر درآمد را به صورت ماهانه تحت عنوان مالیات بر دستمزد از حقوق کارمند کسر میکند و ماهانه به اداره مالیات پرداخت میکند. میزان و درصد مالیات بر درآمد، به درآمد ماهانه کارمند بستگی دارد. هرچه میزان درآمد بیشتر باشد، نرخ مالیات بر درآمد هم بالاتر است.

مبلغ مالیات بر درآمد به گروه مالیاتی که کارمند قرار دارد وابسته است، و گروه مالیاتی این گونه تعیین میشود که آیا کارمند متاهل است یا نه، آیا فرزندی دارد و غیره …

 

بیمه اجتماعی

کشورآلمان در زمینه بیمه یک سیستم توسعه یافته ای دارد به طوری که کارمند را به راحتی در شرایط های مختلف حمایت میکند، شرکت بیمه در صورت بیماری، بیکاری … امنیت مالی لازم را برای کارمندان به راحتی فراهم میکند.

در صورتی که کارمند حقوق بالاتری از حد معین دریافت کند مشمول حق بیمه اجتماعی میشود. این گروه بیمه ها شامل بیمه درمانی دولتی، بیمه مراقبتی دولتی، بیمه بازنشستگی، بیمه حوادث و بیمه بیکاری هستند.

به طور کلی  برای عضویت در بیمه اجتماعی، شاغلین درصد ثابتی از دستمزد خود را برای بیمه پرداخت میکنند؛ و نیازی نیست خودشان پرداخت کنند بلکه کارفرما هر ماه این سهم ثابت را به بیمه پرداخت میکند.

 

بیمه درمانی دولتی

با پراخت این گروه بیمه توسط کارمند، شرکت بیمه هزینه ویزیت پزشک، داروها و بسیاری از درمان های دیگر را پوشش میدهد.

بیمه مراقبتی دولتی

یه نوع بیمه بیشتر شامل افراد با سن بالا است. در صورتی که فرد به دلیل بیماری های مضمن و دائمی نیاز به مراقبت های مداوم و همیشگی را داشته باشد، از این بیمه استفاده میشود و با این شرایط فرد در امنیت مالی قرار دارد.

بیمه بازنشستگی

شرکت بیمه به کارکنانی که بازنشسته شده اند مستمری پرداخت میکند. مبلغ مستمری در درجه اول بر اساس درآمد و تعداد سال هایی است که فرد در آلمان کار است، بستگی دارد.

بیمه حوادث دولتی

هزینه درمان را تحت شرایط خاصی متقبل میشود. به عنوان نمونه هزینه های درمان مشکلات، بیماری و همچنین حوادث ناشی از شغل را قبول میکند.

بیمه بیکاری

کارکنان تحت شرایط خاصی میتوانند از این گروه بیمه استفاده کنند.

این نوع بیمه مبلغی را تحت عنوان حقوق بیکاری به طورمعین به افراد بیکار با شرایط خاص پرداخت میکند. برای اینکه افراد بیکار بتوانند از این نوع بیمه استفاده کنند باید در طی ۲ سال گذشته حداقل یک سال بیمه پرداخت کرده باشند و در حال حاضر هم در جستجوی کار باشند.

 

ساعت کار پرستاران

به طور کلی شغل های تمام وقت در آلمان بین ۳۷٫۵ تا ۴۰ ساعت در هفته مشغول به کار هستند.

در حیطه کار درمانی دو مدل مرکز وجود دارد که شامل مراکز درمان شبانه روزی مانند بیمارستان با ۳ شیفت کاری در ۲۴ ساعت و همچنین مراز درمانی سرپایی با دو شیفت کاری در طول روز هستند. پرستاران میتوانند هم به صورت تمام وقت و هم نیمه وقت، بسته به نوع قراردادشان در مراکز درمانی فعالیت کنند.

 

به طور کلی ساعت کار پرستاری در آلمان بر طبق قانون کار خدمات درمانی _ پرستاری  تنظیم میشود. به طوری که پرستاران علاوه بر ساعت های کاری در طول هفته در زمان های تعطیل رسمی هم باید کار کنند؛ و باید هفته ای ۳۸٫۵ ساعت موظفیشان را کارکنند. همچنین براساس قانون کار پرستاران، پرستاران پس از هر شیفت کاری ۱۱ ساعت میتوانند استراحت داشته باشند و شیفت کاری نگیرند. و به طور معمول برنامه کاری پرستاران به صورت هر دو هفته تنظیم میشود.

بر طبق قانون کار خدمات درمانی _ پرستاری، آخر هفته (شنبه و یکشنبه) را یا باید هر دو روز را با هم کارکنند و یا اینکه هر دو روز تعطیل باشند. در صورتی که در دو روز تعطیل آخر هفته شیفت کاری داشته باشند، در ایام تعطیلات حدودا ۲۵% حقوق بیشتری نسبت به روزهای عادی دریافت میکنند.

 

مهاجرت پرستاران به آلمان

۶۲۵۰۰ نیروی متخصص پرستاری خارجی در آلمان در بخش های مختلف از جمله بخش سالمندان، بیمارستان های دولتی و خصوصی مشغول به کار هستند و این رقم حدود به شش درصد از پرستاران مشغول به کار در المان را شامل میشود.

 

آیا مدارک پرستاران ایرانی در آلمان اعتبار دارد؟

متاسفانه به دلیل تفاوت در سیستم درمانی ایران و آلمان، کلیه مدارک علوم پزشکی ایران و از جمله مدارک پرستاری، مورد تایید آلمان نیست و باید در آلمان ارزشیابی و بررسی و سپس معادل سازی شوند. این پروسه می تواند در دو مرحله انجام شود:

  • بررسی ابتدائی مدارک پرستاری شما

در این مرحله شما باید با توجه به سایت anabin متوجه این مسئله شوید که دانشگاهی که از آن مدرک تحصیلی پرستاری دریافت کرده اید، اصلا در این لیست هست و یا به عبارتی آلمان دانشگاه شما را قبول دارد؟

اگر دانشگاه شما در این لیست نباشد شانس شما برای دریافت ویزای کار آلمان کم است و باید پروسه دیگری را پیگیری کنید

 

  • بررسی مدارک تحصیلی شما

در صورتی که دانشگاه شما مورد تایید آلمان بود، باید مدارک تحصیلی خود را برای ارزیابی و معادل سازی به آلمان ارسال نمائید. بعد از بررسی مدارک شما مشخص می شود که چه مدت زمان شما باید دوره تکمیلی پرستاری در آلمان بگذرانید.

 

این دوره می تواند بر اساس معدل، واحدهای دانشگاهی و تجربه کاری شما، بین ۶ ماه تا ۱۸ ماه باشد. این دوره های تکمیلی، شامل دوره های مقدماتی برای، آشنائی با سیستم درمانی آلمان و آموزش های بیشتر در بیمارستان یا کلینیک می باشد.

 

شما مجاز به کار پاره وقت به مدت ۱۰ ساعت در هفته و کسب درآمد به عنوان یک پرستار کمکی در حالی که تحت آموزش آموزش تکمیلی هستید، نیز می باشید.

 

برای کار پرستاری در آلمان چکار باید بکنیم؟

برای شروع به کار پرستاری در آلمان، اگر فارغ التحصیل دانشگاهها و یا هوخ شوله های آلمان هستید، تنها می بایست در آزمون دولتی پایان دوره آموزشی شرکت کرده و پس از قبولی در آزمون مجوز لازم برای کار را بدست آورید.

 

اما اگر از ایران می خواهید برای کار پرستاری در آلمان اقدام نمایئد، می بایست ابتدا مدارک تحصیلی شما در آلمان ارزشیابی و معادل سازی شده و مدرک زبان آلمانی مورد نیاز را بدست آوردید. سپس بر اساس ارزیابی انجام شده بر روی مدارک تحصیلی شما، مشخص می شود که چه مدت نیاز به گذراندن دوره تکمیلی در آلمان دارد.

 

پس از پایان دوره تکمیلی در آلمان، اگر شما قبل از ورود به آلمان از جائی دعوتنامه کاری دریافت نموده اید می توانید به همان کار مشغول شوید (که البته این پیشنهاد اصلی ما به شما است) و اگر دعوتنامه کاری ندارید و برای پیدا کردن کار در آلمان به جستجو بپردازید.

 

آیا برای کار پرستاری و یا دوره آموزشی نیاز به زبان آلمانی است؟

 

اگر به فکر کار پرستاری و یا تحصیل در آلمان در رشته پرستاری  هستید، قطعا باید زبان آلمانی را فراگیرید. زیرا شما با بیماران آلمانی سر و کار دارید که با شما به آلمانی صحبت می کنند.

اما برا ی شروع کار و اقدام به دریافت ویزای کار پرستاری در آلمان و یا تحصیل پرستاری در آلمان، داشتن مدرک زبان آلمانی B2 کفایت می کند

 

دوره پرستاری در آلمان

دوره های پرستاری در آلمان بیشتر در کالج ها و هوخ شوله ها و بصورت دوره های آوسبیلدونگ برگزار می شود. و هیچ دانشگاهی در آلمان رشته پرستاری ندارد.

 

این دوره های آموزشی حدود سه سال طول می کشد و متقاضیان می توانند حتی این دوره های آموزشی را به صورت پاره وقت نیز انجام دهند که در این صورت مدت زمان بیشتری طول خواهد کشید.

 

تحصیل در کشور آلمان برای رشته پرستاری یک دوره آموزشی است که شامل ترکیبی از آموزش تئوری و عملی پرستاری می باشد و می تواند حدود ۲۱۰۰ ساعت آموزش تئوری در یک آموزشگاه هوخ شوله باشد و علاوه بر این، دانشجویان  ۲۵۰۰ ساعت را نیز در یک بیمارستان، درمانگاه، کیلینیک و یا خانه سالمندان می گذرانند و حرفه خود را در شرایط واقعی یاد می گیرند. در پایان دوره از دانشجویان آزمون دولتی گرفته می شود.

 

نکته مهم:

توجه داشته باشید که در آلمان، پرستاری یک مدرک تحصیلی حرفه ای و مهارتی است و مانند بسیاری از کشورهای دیگر از جمله ایران، دوره دانشگاهی نیست. در نتیجه، کارت آبی اتحادیه اروپا Blue Card برای کار پرستاری در آلمان به شما تعلق نخواهد گرفت. زیرا باید ابتدا شما به آلمان بروید و دوره تکمیلی را بگذرانید.

 

ورود پرستاران به آلمان با ویزای کاری

حوزه پرستاری در آلمان سال هاست که با کمبود نیروی انسانی مواجه است. به همین دلیل است که مراکز درمانی و بیمارستان ها به طور فزاینده ای بر جذب نیروی پرستاری تمرکز کرده اند.

 

آیا سفارت آلمان ویزای کار پرستاری می دهد؟

از آنجائی که مدارک دانشگاهی ایران در رشته های پرستاری مورد تایید آلمان نمی باشد، لذا پرستارانی که علاقه به کار در آلمان دارند باید دوره های تکمیلی آموزشی را در آلمان و بر اساس سیستم درمانی این کشور بگذرانند. البته این بدان معنی نیست که کشور آلمان سیستم آموزشی ایران و مدارک تحصیلی وزرات بهداشت ایران را قبول ندارد. بلکه به دلیل این که سیستم درمانی آلمان با ایران متفاوت می باشد. پرستاران ایرانی برای کار در آلمان باید دوره هایی بین شش ماه تا یک سال نیم را در آلمان به عنوان دوره تکمیلی پشت سر گذارند تا اجازه کار در آلمان را بدست آورند.

 

کشور آلمان در سالهای اخیر شدیدا نیاز به پرستار پیدا کرده است، لذا دریافت ویزای پرستاری آلمان، (چه برای دوره تکمیلی و چه برای کار) به راحتی و بدون هیچ دغدغه ای دریافت می شود. فقط متقاضیان کار پرستاری در آلمان برای دریافت ویزای پرستاری آلمان باید مدرک زبان آلمانی اولیه و مورد نیاز برای ویزای آلمان را دریافت نمایند. در حال حاضر برای دریافت ویزای پرستاری آلمان نیاز به مدرک زبان آلمانی B2 و داشتن مدرک کارشناسی پرستاری از دانشگاههای ایران می باشد.

 

در صورت موافقت با درخواست ویزای شما توسط سفارت آلمان، بر اساس قوانین مهاجرتی این کشور به شما ویزای نوع A17 داده می شودکه طبق این ویزا ۱۸ ماه به شما فرصت می دهند تا به آلمان وارد شده و با گذراندن آموزش های بعدی، صلاحیت های کار پرستاری در آلمان را بدست آورید.

 

پرستارانی که در خارج از آلمان تحصیل کرده اند و قصد مهاجرت کاری به آلمان را دارند باید براساس مراحل زیر پیش بروند:

  • در ابتدا نیرو های پرستاری به آژانس های کاریابی مراجعه میکنند و سپس این آژانس ها در ابتدا بررسی میکنند که آیا نیرویی برای این جایگاه شغلی در خود کشور آلمان وجود دارد یا خیر، زیرا نیرو های آلمانی در اولویت استخدام هستند و اگرمتقاضی و درخواستی برای جایگاه شغلی مورد نظر در خود آلمان نباشد در این حالت است که نیروهای خارج از کشور انتخاب میشود و در نهایت قرارداد بین کارفرما و متقاضی کار بسته می شود.

 

قرارداد کاری

یک قرارداد کاری به طور نرمال در آلمان شامل اطلاعاتی از جمله حقوق، مزایا و تعداد روزهای مرخصی کارمند است؛ و متقاضی باید قرارداد کاری را به طور کامل و دقیق بخواند و از تمامی بند ها مطلع و راضی باشد و به علاوه از صحیح بودن اطلاعات شخصی درج شده در قرارداد مطمئن باشد؛سپس قرارداد را امضا کند. متقاضیان ویزای کاری پرستاری در ابتدا باید قرارداد کاری را دریافت کنند سپس پروسه ویزا را شروع کنند.

  • در مرحله بعد باید مدارک پرستاران براساس سیستم آموزشی و درمان آلمان تطبیق داده شود، در این مرحله بررسی میشود که آیا فرد شرایط این را دارد مستقیما کار را در بیمارستان ها شروع کند یا باید یک سری دوره های تکمیلی و تطبیقی را بگذراند تا در نهایت بتواند وارد مراکز درمانی شود. این مرحله در شورای منطقه ای فدرال آلمان انجام میشود. به عبارتی پرستاران باید در ایالتی که قرار است مشغول به کار شوند مدارک شان را تحویل دهند تا شورا تصمیم بگیرد سپس مراحل تایید انجام شود.

پرستاران برای تاییدیه و اثبات مدرکشان به مدارک زیر نیاز دارند:

انگیزه نامه و درخواست کتبی برای تایید مدارک (اگر فرم خاصی را داشته باشند توضیحات را در آن درج کنید و در غیر این صورت خودتان یه نوشته و توضیح کتبی را به مدارکتان ضمیمه کنید)

 

رزومه با ذکر تاریخ دقیق

مدرک پایان تحصیلات دوره دبیرستان و پیش دانشگاهی (دانشنامه و ریزنمرات)

مدرک دانشگاهی و اثبات امتحانات تخصصی گذرانده شده (دانشنامه، ریز نمرات)

واحد های دانشگاهی گذرانده شده با تمام عنوان ها (زیرواحد های درسی و به علاوه تعداد ساعت هایی که برای هر واحد گذرانده اند)

مدارک شغلی و گواهی های شغلی (سابقه کار)

سابقه بیمه

عدم سوء پیشینه

گواهی سلامت (از پزشک معتمد)

شناسنامه

عقدنامه در صورت متاهل بودن

کپی پاسپورت یا کارت شناسایی معتبر

مدرک زبان آلمانی

اجازه کار و اقامت کوتاه مدت در آلمان

متقاضیان باید در هنگام آماده کردن مدارک توجه داشته باشند که تمامی مدارک باید اصل باشد (به استثنا کپی پاسپورت) و در صورت کپی بودن باید تایید رسمی شده باشد و همچنین مدارک باید به زبان آلمانی ترجمه شده  و دارای مهر مترجم باشند و سپس در سفارت کشور مبدا تایید رسمی شوند.

[ از انجایی که معیار های تایید مدارک در ایالت های مختلف با هم متفاوت است باید قبل از تکمیل مدارک بررسی کنید که ایالتی را که قصد دارید مشغول به کار شوید به طور دقیق چه مدارک و مراحلی را نیاز دارد]

  • در صورتی که پرستاران در هنگام معادل سازی مدرکشان مطلع شوند که مدرک تحصیلیشان را که در کشور ثالث از جمله ایران دریافت کرده اند با سیستم آموزشی آلمان مطابقت ندارد باید یک سری دوره های تکمیلی و جبرانی پرستاری را در در آلمان بگذرانند، این دوره ها بسته به توانایی ها و سوابق شغلی شما میتواند بازه ای بین ۶ تا حداکثر ۱۸ ماه داشته باشد. متقاضیان بعد از گذراندن این دوره باید یک سری امتحانات کتبی، شفاهی و عملی را با موفقیت بگذرانند (حدودا” یک ماه طول میکشد تا جواب قبولی با تاییدیه وزارت بهداشت آلمان صادر شود) برای اینکه در نهایت مدارکشان با سیستم آموزشی آلمان به طور کامل معادل سازی شود.
موضوعات آموزش در طی دوره

دروس کلی پرستاری را هم به صورت تئوری و هم عملی مرور میکنند و موضوعاتی را که در دانشگاه ایران در واحد های درسیشان نبوده ونگذرانده اند در طی این دوره ها میخوانند. و به علاوه پرستاران در طی این دوره آموزشی نه تنها با اصطلاحات پرستاری و زبان تخصصی آشنا میشوند بلکه زبان روزمره راکه در طول کار و در ارتباط با همکاران و بیماران نیاز دارند مسلط تر میشوند. و به عبارتی نحوه مراقبت در مراکز درمانی در کشور آلمان را از قبل تمرین میکنند. پرستاران از کشور های غیر اروپایی نیاز دارند که با ویژگی های فرهنگی آلمان خصوصا در حوزه مراقبت و پرستاری از سالمندان آشنا شوند.

حقوق دوره آموزشی

متقاضی در طول مدت آموزشی به عنوان کمک پرستار نیز فعالیت دارد و به طور ماهانه حقوقی مابین ۵۰۰ تا ۱۲۰۰ یورو دریافت میکند.

مکان برگذاری دوره ها

دوره های ذکر شده گاهی در همان مراکز آوسبیلدونگ پرستاری تحت عنوان دوره های تکمیلی  تطابق مدرک دایر میشوند و یا در مراکز درمانی به صورت کمک پرستار در کنار پرسنل باسابقه دوره ها را می گذرانند.

 

هزینه دوره های تطبیق مدرک پرستاران

هزینه های دوره پرستاری با هدف تطبیق مدرک حدودا ۶۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ یورو میباشد که کل این مبلغ را کارفرما و یا بیمارستان و یا مرکز درمانی که قرارداد کار را با متقاضی تنظیم کرده است، پرداخت میکند. و نیازی به پرداخت توسط خود متقاضی نیست.

 

مدرک زبان

متقاضیان ویزای کار پرستاری باید حتما سطح زبان B2 را داشته باشند و مدرکی برای اثبات این سطح زبان را ارائه دهند.

  • در حالتی که مدرک وسابقه متقاضی با سیستم درمانی آلمان مطابقت داشته باشد، و وزارت بهداشت آلمان صلاحیت حرفه ای پرستار را صادر کند، متقاضی مستقیم وارد بازارکار میشود و ویزای موقت به ویزای اقامت کاری تبدیل خواهد شد.

متقاضی قبل از شروع به کار باید به مراکزدرمانی و پزشک معتمد اعلام شده، مراجعه کند؛ تا اینکه از نظر جسمی و روحی مورد معاینه تکمیلی قرار بگیرد و گواهی سلامت و سپس مجوز کار در حرفه پرستاری را دریافت کند.

 

ویزا

ویزا، در واقع نوعی مجوز است که توسط کشور ها به اتباع خارجی داده می شود، و به آنها اجازه زندگی و فعالیت در آن کشور را میدهد. نیرو های ماهر از جمله پرستاران نیز نیاز به دریافت ویزا برای ورود به آلمان را دارند. و با ویزای d16 وارد کشور آلمان میشوند این نوع ویزای کار حدودا بین ۱ تا ۴ ماه زمان میبرد تا صادر شود. با این ویزای موقت متقاضی وارد کشور آلمان میشود و براساس مطابقت داشتن یا نداشتن مدرک تحصیلی و سوابق کاری با سیستم درمانی آلمان، تمدید ویزا به دو صورت انجام میگردد.

در صورت عدم مطابقت، پرستار باید دوره های آموزشی را بگذراند، در این حالت متقاضی اقامت موقت ۱۸ ماهه ای تحت عنوان اقامت کمک پرستار برای شروع دوره های آموزشی را دریافت میکند. و باید تمکن مالی را هم ارائه دهد.

در طی این دوره ۱۸ ماهه اقامت اگر متقاضی دوره را زود تر به پایان برساند میتواند بر طبق قرارداد کار را شروع و همچنین اقامتش را تبدیل کند.

صورتی که تطبیق مدرک وجود داشته باشد ویزای اولیه مستقیما به اقامت کاری که حداکثر ۴ سال است (به طور کلی بسته به قرارداد کاری میتواند طول مدت این اقامت متفاوت باشد) تبدیل میشود. در این حالت متقاضی نیاز به ارائه تمکن مالی ندارد. و متقاضی بعد از ۴ سال میتواند اقامت دائم را دریافت کند.

 

بیمه

کشور آلمان مراقبتهای پزشکی بسیار خوبی دارد که متشکل از شرکت های بیمه سلامت دولتی و شرکت بیمه های سلامت خصوصی است. و به طور اجباری همه ی افراد باید بیمه درمانی را داشته باشند. و این شرایط برای متقاضیان ویزای کاری هم وجود دارد، به طوری که از همان روز اول باید بیمه درمانی را داشته باشند. اما بسته به اینکه نیاز به گذراندن دوره های تطبیقی و آموزشی دارند یا خیر روند بیمه درمانی متفاوت است.

 

ویزای پیوست

ویزای پیوست مجوزی است برای ورود به کشوری که همسر شما و یا خانواده شما حضور دارند.

در چه صورتی متقاضی میتواند خانواده اش را به کشور آلمان ببرد؟

  • متقاضی باید اجازه کار و اقامت کاری و یا بلوکارت آلمان را داشته باشد (اجازه اقامت)
  • مدرکی دال بر اثبات وجود خانه ای با فضا و مساحت کافی برای زندگی یک خانواده (بسته به تعداد افراد مساحت متفاوت است)
  • داشتن حقوق دریافتی کافی و بیمه
تمامی این موارد توسط مقامات آلمانی مورد بررسی قرار می گیرد

مدارک و شرایط مورد نیاز برای ویزای پیوست:

پاسپورت و شناسنامه

عقدنامه

تمکن مالی

ویزای همسر

همسر که قرار است پیوست شود باید در سن قانونی باشد (حداقل ۱۸ سال داشته باشد)

داشتن دانش اولیه زبان (چند استثنا وجود دارد)

ویزای پیوست برای فرزندان:

اگر یکی از والدین اقامت کشور آلمان را داشته باشد، طبیعتا میتواند فرزندان خود را نیز به آلمان ببرد. اما فرزندان باید زیر سن قانونی یعنی کمتر از ۱۶ سال سن را داشته باشند. در این حالت فرزند اجازه اقامت و ادامه تحصیل را میتواند دریافت کند.

 

در صورتی که فرزند ازدواج کرده باشد، اجازه دریافت ویزای پیوست را ندارد

 

آلمان تا سال ۲۰۳۰ نیاز به چهار میلیون پرستار خواهد داشت

حل مشکل کمبود پرستار برای کشور آلمان بسیار مهم است، زیرا پیش‌بینی می‌شود که در دهه‌های آتی شمار کسانی که نیاز به پرستاری و مراقبت دارند بسیار افزایش پیدا کند و از سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در سال ۲۰۱۷ به چهار میلیون در سال ۲۰۳۰ و پنج میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در سال ۲۰۵۰ برسد. و این به معنای نیاز شدید به آموزش نیروی کار متخصص برای مراقبت از سالمندان است.

یکی از راه های ارائه رزومه بهتر

پرستاران با گذراندن تعدادی دوره ها به راحتی میتوانند رزمه خود را قوی تر کنند از جمله شرکت در دوره های بازآموزی نظام پزشکی مرتبط با کارشان (ترجیحا بیش از ۱۰۰ ساعت) و همچنین شرکت در دوره های جهاد دانشگاهی.

 

موسسه و مشاورین ما چگونه شما را در این راه همیاری می کنند؟

با توجه به شرایط های مختلف از جمله دریافت ویزا و طولانی و سخت بودن این راه، کارفرما های اندکی هستند که با متقاضیان غیر اروپایی قرارداد کاری را امضاء کنند. در این حالت ما اطمینان لازم را به کارفرما میدهیم و به عنوان واسطه ای امن عمل میکنیم. به علاوه به شما  در تمامی مراحل ازجمله در تنظیم قرارداد، آشنایی بیشترتان با وظایف کاری و شناخت حق و حقوقتان در محیط کار کمک میکنیم.

 

اگر شرایط این روش را ندارید، نگران نباشید:

شما می توانید با دریافت مشاوره از مشاوران تخصصی ما، روش های دیگری را که با شرایط شما انطباق بیشتری دارد را براساس آپدیت های روز، پیدا کنید.

ارزشیابی آنلاین تحصیلی (بدون هزینه)

4 پاسخ

  1. من اتباع افغانستانی در ایران استم و مدرک دیپلیوم پرستاری از افغانستان را همرای ۲ سال تجربه کاری دارم چیچوری میتوانم بیشتر معلومات بدست بیاورم که رهنمایی برایم بشه

    1. سلام آقای میر محمد فیسل سادات
      برای ورود به کشور آلمان به منظور سپری کردن دوره های آوسبیلدونگ (کارآموزی)، ورود به دانشگاه ها و مراکز علمی معتبر کشور آلمان، نیاز به داشتن مدارک شناسایی معتبر، ترجمه و ارسال در زمان مناسب به سفارت آلمان برای تائید می باشد. همچنین داشتن تمکن مالی از دیگر الزامات برای ورودبه کشور آلمان می باشد. نفرمودید قصد دارید در دوره های آوسبیلدونگ شرکت کنید یا تمایل به ورود به دانشگاه در آلمان دارید؟ از میزان تسلط به زبان آلمانی چیزی نفرمودید. برای ورود به کشور آلمان نیاز به داشتن مدرک معتبر زبان آلمانی دارید. همچنین اعلام نفرمودید در صورت تمایل به ادامه تحصیل در دانشگاه، به چه رشته ای علاقه دارید؟ در صورت تمایل میتونید با کارشناسان موسسه استادی اینفو تماس حاصل نمائید و از مشاوره اولیه رایگان بهره مند بشید و یا با مراجعه به سایت موسسه استادی اینفو، به عنوان یک پایگاه اطلاع رسانی تحصیل در کشور آلمان، در رابطه با رشته های دانشگاهی پرطرفدار در کشور آلمان که شامل: پزشکی، دندانپزشکی، پیراپزشکی، داروسازی، پرستاری، روانشناسی، اقتصاد، هنر، کارشناسی ارشد انفورماتیک رسانه، کارشناسی ارشد زیباسازی مناطق شهری (TCR)، کارشناسی ارشد ژئوفیزیک کاربردی، کارشناسی ارشد سیستم های اجتماعی محاسباتی و … اطلاعات کسب بفرمائید. همچنین با مطالعه سایت امکان دریافت اطلاعات کافی در رابطه با انواع بیمه ها در آلمان، ارزشیابی تحصیلی کارشناسی در آلمان، انواع خدمات قابل ارائه در موسسه استادی اینفو و … وجود داره.

  2. سلام وقتتون بخیر
    راجب مهاجرت کاری به آلمان به سوالی داشتم
    مسئله ی حجاب توی بیمارستان ها چطوریه؟
    من پرستارم و میخوام مهاجرت کنم اما حجابم برام مهمه و متوجه شدم المان محدودیت هایی داره ، درسته؟

    1. سلام معصومه عزیز
      کشور آلمان یکی از کشورهایی هست که از نظر پوشش، مشکل یا موردی تا الان دیده نشده. در دانشگاه ها و مراکز کاری، دیده شده که افراد با پوشش های متنوع حضور دارند و بدون مشکل در حال فعالیت هستند. با توجه به نیاز مبرم کشور آلمان به نیروی کار جوان، شرایط پذیرش برای دوره های کارآموزی (آوسبیلدونگ)، ورود به مقاطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد و … بسیار تسهیل داده شده است. بدلیل جذب بالای نیروهای جوان کار بعد از تحصیل در محیط های فعال کاری، نرخ بیکاری در کشور آلمان بسیار پائین می باشد. با داشتن رزومه کاری قوی، مدارک معتبر دانشگاهی با معدل بالا، مدرک زبان آلمانی دارای اعتبار از موسسات معتبیر و توانائی برقراری ارتباط در محیط کار، به آسانی میتونید در کشور آلمان فعالیت کاری در زمینه مورد نظرتون رو داشته باشید. در کشور آلمان بدلیل نیاز شدید به نیروی کار، بخصوص در مراکز درمانی و در رشته پرستاری، امکان موفقیت بالایی در این شاخه می باشد. موسسه استادی اینفو یک پایگاه اطلاع رسانی برای تحصیل در کشور آلمان می باشد که در صورت تمایل میتونید با مطالعه سایت موسسه استادی اینفو اطلاعات بیشتری کسب بفرمائید یا با تماس گرفتن با کارشناسان این موسسه مشاوره بگیرید و از خدمات موسسه استادی اینفو بهره مند بشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تحصیلی رایگان