موسسه آبادانی سروش دانش

کار مهندسی در آلمان

کار مهندسی در آلمان
وضعیت کار مهندسی در آلمان

بسیاری از متقاضیان کار و تحصیل در آلمان نگران آینده کاری خود در این کشور هستند و بدنبال یافتن اطلاعاتی موثق از وضعیت کار مهندسی در آلمان و آینده شغلی رشته مورد علاقه‌شان هستند. ما این مطلب را برای اضافه نمودن اطلاعات شما جمع آوری و تدوین کرده ایم و توصیه می کنیم که تا پایان آن را مطالعه نمائید.

بر اساس آمار و ارقام سازمانهای مختلف دولتی در آلمان، این کشور در حال حاضر و به خصوص در آینده با بحران نیروی کار متخصص مواجه خواهد شد. و نیاز به دانش‌آموختگان رشته‌های فنی و مهندسی در آلمان همچنان احساس می‌شود.

در حال حاضر، در رشته های علوم مهندسی بیش از ۶۰ هزار فرصت شغلی وجود دارد، و هرسال حدود بیش از ۴۰ هزار مهندس در آلمان بازنشسته می‌شوند. همچنین بسیاری از مهندسان آلمانی در سالهای نه چندان دور بازنشسته خواهند شد و آلمان به افراد تحصیل‌کرده در این رشته‌ها نیاز خواهد داشت. حتی در حال حاضر بسیاری از رشته‌های مهندسی با کمبود نیرو مواجه هستند. دلیل دیگر این مشکل هم مهاجرت بسیاری از مهندسان جوان آلمانی به کشورهای دیگر است.

می توان گفت که آلمان سر آمد جهانی بسیاری از زمینه های مهندسی و فناوری پیشرفته است. با توجه به جریان مداوم توسعه و پیشرفت تکنولوژی و  نوآوری ها ، شرکت های آلمانی در بازارهای جهانی بسیار موفق بوده اند.

 

فن آوری پیشرفته ، تولید با کیفیت و تضمین محصول، سبب گردیده که آلمان همچنان در ردیف پرفروش ترین های بازار تکنولوژِی روز دنیا باشد. باید یادآور شد که در  پشت این موفقیت ها، هزاران مهندس کارآزموده و متخصص وجود دارند که در زمینه طراحی ، توسعه و تولید فعالیت می کنند. و همه آنها سهم عمده ای در موفقیت، شناساندن و اعتبار  “Made in Germany” دارند.

فرصت های شغلی برای مهندسین و متخصصان در آلمان:

مهم نیست که در چه حوزه و رشته ای و در چه دانشگاه یا کشوری تحصیل کرده اید. مهم این است که در آن زمینه دانش خود را به چه درجه ای رسانده اید و اطلاعات و علم شما به روز است یا خیر؟ برای کار در آلمان، از یک سو هر چه شما دارای تجربه کاری بهتر و بیشتری باشید، و از سوی دیگر هر چه دانش شما به روز باشد و تسلط کاملتری به نرم افزارهای مرتبط با رشته تحصیلی تان داشته باشید، شانس بیشتری برای پیدا کردن کارهای با درآمد بالاتر دارید.

متوسط حقوق برای افرادی که تازه از دانشگاهها فارغ التحصیل شده اند و می خواهند وارد بازار کار آلمان شودند، بین ۴۰،۰۰۰ و ۴۵،۰۰۰ یورو در سال است.

 هرچه تجربه شما بیشتر شود و پس از ۱۰ سال تجربه حرفه ای ، سطح حقوق و دستمزد شما به طور متوسط در حدود ۶۹،۰۰۰ یورو – ۹۰،۰۰۰ یورو در سال افزایش می یابد

مدارک تحصیلی ایران برای کار مهندسین در آلمان:

اگر می خواهید عنوان شغلی “مهندس” یا “مهندس مشاور” را در آلمان بدست بیاورید ولی مدرک تحصیلی شما از دانشگاههای آلمان نیست، لازم است که مدارک تحصیلی کشور خود را در آلمان ارزشیابی کرده و معادل سازی نمایید. برای انجام این کار در بخش معادل سازی و ارزشیابی مدارک در بخش ویزای کار و ویزای جستجوی کار در آلمان، در همین سایت جزئیات بیشتری را بدست آورید.

اگر مدارک تحصیلی مقاطع قبلی شما از ایران می باشد. و مدرک کارشناسی ارشد و یا بالاتر را از آلمان دریافت کرده باشید و بخواهید در آلمان دنبال کار بگردید، نیاز است که مدارک ایران را نیز ارزشیابی و معادل سازی کنید. ما در قسمت ویزای کار آلمان در خصوص معادل سازی و ارزشیابی مدارک به تفصیل این مسئله را شرح داده ایم. و شما می توانید به این قسمت برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر مراجعه نمائید.

چشم انداز و آینده شغلی مهندسی در آلمان

برای مهندسینی که در آلمان مشغول به کار می شوند، فرصتهای مناسبی برای صعود به بالای نردبان شغلی وجود دارد. در تمام دوره کار حرفه ای و تا بالاترین سطح مدیریت. در صنعت آلمان ، بسیاری از اعضای هیئت مدیره و مدیران عامل شرکتهای بزرگ تولیدی و یا خدماتی، در ابتدای کار، زندگی کاری خود را به عنوان مهندس و شاید در شرکتهای کوچک آغاز کرده اند.

اما به تدریج پیشرفت کاری خوبی بدست آورده اند. این چشم اندازهای درخشان، برای ترقی و بالارفتن حقوق مزایای شغلی شما هم بوجود خواهد آمد. برای مثال افراد مبتدی شغلی دارای مدرک علمی از هوخ شوله های آلمان هستند ، مثلاً مهندسی برق یا ساختمان می توانند انتظار داشته باشند که بطور متوسط بین ۴۰ تا ۴۰ هزار یورو در سال درآمد کسب کنند.

این درآمد هر ساله افزایش می یابد و پس از گذشت ۱۰ سال به حدود ۵۵،۰۰۰ یورو به ۶۸،۰۰۰ یورو می رسد. البته برای فارغ التحصیلان دانشگاه ، متوسط درآمد در برخی از زمینه ها می تواند به بیش از ۷۴۰۰۰ یورو در سال نیز برسد.

کدام رشته های مهندسی در سال ۲۰۲۴ در آلمان بیشترین تقاضای کار را دارند؟

در بسیاری از شرکت های فناوری محور آلمان، جای خالی برای اشتغال وجود دارد. در همه گرایش ها بخش های علوم مهندسی و به ویژه در زمینه های مکانیک، خودرو ، برق، مهندسی پزشکی، متالوژی، شیمی، کامپیوتر و IT ، انرژی نیاز به استخدام نیروی کاری جدید و خبره وجود دارد.

همچنین چشم انداز و آینده شغلی در زمینه مهندسی عمران و ساخت و ساز نیز در آلمان بسیار  خوب است. زیرا در مقابل جمعیت مهاجری که به آلمان هر ساله سفر می کنند،  کمبود شدید ساختمان و واحدهای مسکونی ، به وفور دیده می شود و دولت آلمان در سالهای اخیر برای برطرف کردن این معضل، دست به ساخت و سازهای عمرانی وسیعی زده است، تا کمبود جای زندگی برای شهروندان خود را  برطرف کند.

در زمینه تکنولوژِی کامپیوتری و دیجیتالی شدن، زمینه های جدیدی از فعالیت ها و شغلهای مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات در آلمان وجود دارد که نیاز به دانش مهندسی دارند و همراه با درک نحوه کار فناوری دیجیتال هستند.

لذا بازار کار این دسته از مهندسین نیز در آلمان خوب است. از سوی دیگر از آنجائی که آلمان یکی از کشورهای مهم و اصلی در تولید مواد شیمیایی و دارویی جهان می باشد، پس باید انتظار داشت که مهندسین و متخصصین این رشته ها نیز از بازار کار خوب درآلمان برخوردار می باشند. و آینده شغلی تضمین شده ای در انتضارشان باشد. و نگرانی از بابت جذب بازار کار نداشته باشند.

رشته های تحصیلی بین رشته ای، از بهترین کار های مهندسی در آلمان

در عصر تحول دیجیتالی ، شرکتها و سازمانهای آلمانی در تلاش هستند تا اطلاعات و دانش خود را در رشته های تحصیلی بین رشته ای (همانند مکاترونیک، بیو فیزیک، فیزیک پزشکی ، بیو الکتریک و …) به حد اعلا برسانند و بتوانند موفقیت لازم را بدست آورند،  تا صنعت و تجارت آلمان مشتریان خود را از دست ندهند. پس شرکت های آلمانی مجبورند بر سطح تخصص و دانش واسطه ای خود هر روز بیافزایند.

بازار کار مهندسی در رشته های بین رشته ای در آلمان بسیار خوب و داغ می باشد. و افرادی که در این رشته ها تحصیل می کنند در کوتاهترین زمان ممکن کار مطلوب را در آلمان بدست می آورند و از حقوق و مزایای بسیار خوبی نیز در مقایسه با دیگر مهندسین برخوردار می باشند.

حتی با وجود پیشرفت دانش فن آوری اطلاعات و نرم افزارهای مختلف، افرادی که در رشته مهندسی خود از دانش لازم و تسلط بالایی در نرم افزارهای مرتبط بار رشته خود برخوردار می باشند، به راحتی و سهولت کار در مصاحبه های شغلی موفق شده و شغل دلخواه و مورد نظر خود را بدست می آورند.

در دانشگاه  نیز مهندسین هر رشته ای، برای به بدست آوردن و تکمیل دانش بیشتری در خارج از حوزه رشته اصلی خود تلاش زیادی می کنند، تا در آینده موفقیت لازم را بدست آورند. دانشمندان آلمانی در تلاش هستند تا راه کار و تصویر ایده آلی برای ادغام اکثر مباحث علم مهندسی در همدیگر بدست آورده تا بتوانند عملکرد و کارآیی بهتری از هر رشته تحصیلی مهندسی در آینده بدست آورند.

در دانشگاهها نیز بوجود آوردن و ارائه رشته های بین رشته ای جدید مخصوصا در رشته های علوم مهندسی برای افرادی که قصد تحصیل در آلمان را دارند، بطور روز افزونی در حال افزایش است.

در این دانشگاهها حتی برای زیر شاخه های هر رشته ای نیز بصورت کاملا تخصصی و جزئی، رشته های تحصیلی جدید در مقاطع کارشناسی و مخصوصا کارشناسی ارشد و دکتری تعریف می شود. برای مثال، در رشته شیمی، فقط ۷ تخصص دکتری در زمینه آب (با فرمول بسیار ساده H2O) در آلمان وجود دارد تا بتوانند بصورت کاملا تخصصی در هر حوزه ای وارد شده و به پیشرفت لازم دست یابند.

بازار کار مهندسی مکانیک در آلمان

از آنجا که مهندس مکانیک به عنوان مادر تمام رشته های مهندسی به حساب می آید، در زمینه های مختلفی نیز به کار گرفته می شود. این رشته در زمینه های مختلفی از جمله‌ طراحی‌ و ساخت‌ ماشین‌آلات‌ و قطعات‌، طراحی‌ و ساخت‌ تجهیزات‌ مکانیکی، تجهیزات‌ و سیستم‌های‌ آب‌، پالایشگاه‌ها و کارخانجات‌ شیمیایی‌، ‌ تأسیسات‌ حرارتی‌ و برودتی‌ ساختمان‌ها ، ساخت‌ ماشین‌آلات‌ کارخانجات مختلف‌ قند، کاغذ سازی‌ ، سیمان‌، نساجی‌، نمک‌ و کنسانتره‌، طراحی‌ و ساخت‌ وسایل‌ و تجهیزات‌ حمل‌ و نقل‌ زمینی‌، دریایی‌ و هوایی‌، ساخت‌ تجهیزات‌ دفاعی‌ و ساخت‌ ربات‌ها، بازوهای‌ مکانیکی‌ و سیستم‌های‌ تولید می تواند فعالیت کند، و امکان کار در تمامی صنایع موجود در هر کشوری را برای فارغ التحصیلان این رشته بوجود می آورد.

در آلمان نیز که یک کشور صنعتی محسوب می گردد، و می توان گفت، به نوعی مهد مهندسی مکانیک می باشد، زمینه های کاری بسیار زیادی برای مهندسین مکانیک در این کشور وجود دارد.

از مهمترین سمت ها و مسئولیت هایی که یک مهندس مکانیک می تواند در آلمان بدست بیاورد، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

Senior Mechanical Eng. مهندس ارشد مکانیک

فردی که به عنوان مهندس ارشد مکانیک در یک کارخانه یا کارگاه مشغول به کار می باشد، می بایست با بکارگیری تجربه، خلاقیت و مهارت های خود محصولات جدید طراحی کند. و در فعالیت های مرتبط با توسعه و ایجاد محصولات مختلف شرکت کند. این فرد باید خلاق بوده و توانایی استفاده از مهارت های خود را داشته باشد.

اکثر متقاضیانی که به عنوان Senior Engineer مشغول به کار در زمینه های مختلف مکانیکی می شوند، مدرک فوق لیسانس و یا لیسانس مهندسی مکانیکی دارند. میزان حقوق در این بخش علاوه بر مدرک تحصیلی، به سابقه و تجربه کاری نیز بستگی دارد، و می توانند حداقل ۷۸٫۰۰۰€ (یورو) در سال درآمد داشته باشند. همچنین متقاضیانی که ۲۰ سال تجربه دارند. می توانند حداقل ۱۰۷٫۲۱۵€ (یورو) در سال درآمد داشته باشند.

مهندس تولید Production Engineer

فعالیت اصلی مهندس تولید در بخش تولید و  نظارت کارکنان پروژه های مهندسی می باشد. فردی که به عنوان Production Engineer مشغول به کار می شود، می بایست بهترین راه ها و روش های استفاده از ماشین آلات در بخش تولید را ارائه و توسعه دهد و با انجام تحقیقات و بررسی زمینه های تولید، در راستای بهبود و بهره وری از محصول تولید شده تلاش می کند.

جهت کار کردن به عنوان یک مهندس مکانیک در بخش Project Engineer، معمولا” می بایست مدرک دانشگاهی فوق لیسانس کسب کنید

میزان حقوق و درآمد در این بخش بستگی به تجربه و سابقه کاری مهندسین دارد؛ اما به طور کلی، افرادی که کم تر از ۵ سال سابقه کار دارند حدود ۵۸۰۰۰ یورو  و افرادی که تا ۲۰ سال سابقه کاری دارند، می توانند تا ۹۰۰۰۰ (یورو) در سال درآمد داشته باشند.

به یاد داشته باشید که انجام و پیشبرد کارهای مرتبط با مهندسی مکانیک بصورت سنتی و قدیمی، برای آلمان نقاط ضعفی دارد که در عصر دیجیتال به طرز ناخوشایندی مورد توجه قرار می گیرد. مهندسان مکانیک آلمانی در تولید محصولاتی که کاملاً بدون خطا و دردسر باشند ، بسیار موفق عمل می کنند.

هیچ کس دوست ندارد اشتباه کند.  اما وقتی صحبت از فناوری دیجیتال می شود، سعی می کنند که از این قافله در میدان رقابت با دیگر کشورها عقب نمانند. و همواره در رقابت تنگاتنگ با رقبای خود هستند.

بازار کار مهندسین کامپیوتر و IT در آلمان

شاید برخی از افراد قدیمی، آلمان را به عنوان ملتی از شاعران و فیلسوفان بشناسند.  اما آلمان در سالهای اخیر به عنوان سرزمین اختراع و نوآوری در تمام دنیا معرفی شده است. بسیاری از محصولات اساسی در دنیای مدرن، مبتنی بر کشفیات آلمان است.

 

از داستان نبوغ تکنولوژیکی در خودرو و دستگاه اشعه ایکس گرفته، تا تبلت ها و تیغه های روتور برای توربین های بادی و سایر محصولات تکنولوژیک امروزی در دنیا. امروزه ، این کشور به عنوان مرکز نوآوری دنیا است ، و بسیاری از شرکت های آلمانی در بخش های متنوعی و بسیار مهم فناوری، فعالیت می کنند.

آلمان به دنبال دیجیتال شدن در صنعت است و برای حفظ رقابت در یک بازار بین المللی، سرمایه گذاری زیادی در فن آوری های هوشمند، شبکه های هوشمند و دیجیتالی شدن و برنامه های دیجیتال نوآورانه انجام داده است. به همین دلیل متخصصان فناوری اطلاعات کشورهای مختلف که در جستجوی کار هستند، چشم انداز شغلی خوبی را در بازار کار آلمان برای خود جستجو می کنند.

شاغلین و  متخصصین برنامه نویس، شبکه(Net Work)  امنیت و فناوری اطلاعات IT، از جمله افرادی هستند که در آلمان از بازار کاری خوبی برخوردار می باشند. کشور آلمان برای جذب و آموزش این افراد سرمایه گذاری بسیار خوبی را انجام داده است، و دست موسسات کاریابی و شرکتهای خصوصی خود  را برای جذب متخصصان IT از دیگر کشورها، کاملا باز گذاشته است.

در آمد مهندسان کامپیوتر بر اساس تخصص، تجربه و دانش آنها در آلمان متفاوت است.که سالیانه بین ۴۲۰۰۰ تا ۶۷۰۰۰ یورو می توانند این افراد در آلمان درآمد کسب نمایند

بسیاری از شرکتهای بزرگ در سراسر آلمان، برای اجرای طیف وسیعی از وظایف و فعالیتهای خود، به متخصصان فناوری اطلاعات احتیاج دارند. این موارد شامل برنامه نویسی سیستم های پیشرفته کنترل ماشین ، ایجاد اپلیکیشن ها و نرم افزارها ، تضمین امنیت سیستم های پیچیده و مدیریت، از زمینه های روزافزون تقاضای کاری است.  همچنین در نظر داشته باشید که ریاضیدانان به ویژه در بانکها و شرکتهای بیمه، تقاضای کار زیادی دارند.

سایتهای مفید برای کاریابی متخصصین حوزه IT:

http://www.jobsinit.eu/

http://www.stepstone.de/includes/listing/de/pb/bitkom/index.cfm

http://www.channel-e.de/stellenmarkt.html

http://www.computerwoche.de/stellenmarkt

http://www.dotnetjob.de/118/de/portal.job

http://entwickler.com/jobs/index.php

http://www.geekjobs.de/

http://www.heise.de/jobs

http://www.ictjob.de/de/it-jobs/young-professionals

http://www.itjobboard.de/

http://www.it-jobkontakt.de/index.php

http://www.it-jobs.de/

http://www.it-positionen.de/

http://www.itsteps.de/

http://www.it-treff.de/it-jobs-stellenangebote/?v=1,10,0,,0

بازار کار مهندسی برق در آلمان

هر گاه اسم آلمان و مهندسی برق مطرح می شود، ذهن ما به سمت شرکتهای بزرگی همچون زیمنس در آلمان متمرکز می شود که از شرکتهای قدر و قدیمی در زمینه صنعت برق در دنیا می باشد. اما از این نوع شرکتهای بزرگ و معتبر در آلمان بسیار فراوان هستند.

کشور صنعتی آلمان در رشته مهندسی برق هم جایگاه ویژه ای برا ی خود در دنیا بوجود آورده است و هر روز در حال توسعه و گسترش این صنعت به منظور حفظ و ارتقاء جایگاه خود می باشد.

با توجه به حجم بزرگ بازار کار مهندسی برق در آلمان، مهندسانی که تجربه و دانش قابل توجهی در حوزه‌های مختلف مربوط به مهندسی برق دارند، به راحتی می‌توانند در پروژه‌های مختلف مانند بخش‌های دولتی، نظامی و خصوصی مشغول به کار شده و درآمد خوبی را نیز از این راه کسب کنند.

حتی مهندسانی که به تازگی وارد بازار کار این کشور می شوند، انگیزه لازم برای قدم برداشتن در این مسیر و پیدا کردن کار مورد نظر خود را دور از انتظار نخواهد یافت. و می توانند شغل مورد نظر خود را پیدا کنند.

در سالهای اخیر، به دلیل پیشرفت صنایع مختلف در آلمان، تقاضا برای رشته‌های مهندسی به خصوص مهندسی برق افزایش چشمگیری داشته است.

بسته به مهارت‌ها و تجربه کاری فرد، درآمد یک مهندس برق در آلمان می‌تواند متفاوت باشد و رنج بین ۴۰۰۰۰ یورو تا ۷۲۰۰۰ یورو در سال را پوشش دهد

 

داشتن توانایی، مهارت، انگیزه و استعداد و همچنین پشتکار از عوامل اصلی ورود به بازار کار مهندسی برق آلمان می باشند. تمامی افرادی که قصد مشغول به کار شدن در کشور آلمان را دارند حتما باید دوره های آموزش زبان آلمانی را سپری کنند تا تسلط کافی جهت حرف زدن به زبان آلمانی و توانایی ارتباط با کارفرما را داشته باشند.

تمامی دانشجویان و فارغ التحصیلان مهندسی برق ایران و یا سایر کشورها امکان یافتن کار در زمینه شغلی خود را در آلمان دارند. اما به یاد داشته باشید که با توجه به پیشرفت سریعی علمی و دیجیتالی که این رشته در سالهای اخیر داشته است، و بکار گیری تکنولوژِی دیجیتال و نرم افزارهای مختلف  در این رشته، پیدا کردن کار برای فارغ التحصیلان مهندسین برق از دانشگاههای ایران، کمی سخت می باشد.

 

زیرا منابع درسی و کارگاههای لازم برای برخورداری از کارهای عملی، در دانشگاههای ایران در حد اقل ممکن است. پس اگر بدنبال کار مهندسی برق در آلمان هستید، یا باید فارغ التحصیل این رشته از دانشگاههای آلمان باشید، و یا در ایران تسلط کامل را به نرم افزارهای مرتبط با برق بدست آورده و تجربه عملی خود را نیز تا جای ممکن ارتقا دهید.

امروزه و با تاثیر وسیع نرم‌افزارهای کامپیوتری بر طراحی و آزمایش آلمان‌های الکترونیکی، داشتن مهارت در کار با نرم افزارهایی از قبیل Dialux ، Bascomو Matlab می‌تواند درآمد بیشتری را نصیب مهندسان برق شاغل در آلمان کند.

مهندسین برق در کشور آلمان می توانند در طیف گسترده ای از تخصص هایی همانند: الکترونیک، رایانه های دیجیتال، مهندسی برق، ارتباط از راه دور، سیستم های کنترل، پردازش سیگنال ها، مخابرات و ارتباطات، حمل و نقل، هوا فضا، دستگاههای ردیابی، ناوبری، تسلیحاتی، ماشین آلات صنعتی، پزشکی و آزمایشگاهی، کامپیوتر و IT  و موارد مرتبط  دیگر مشغول به کار شوند. برخی از بخش های تحصیل در رشته مهندسی برق در مهندسی مکانیک و عمران نیز مشاهده می شود. و مباحث مشترک بین این رشته ها وجود دارد.

بازار کار مهندسی شیمی در آلمان

در هر رشته و زمینه ای که صحبت می شود، خوشبختانه کشور آلمان حرف برای گفتن زیاد دارد. شاید بدانید که MERK آلمان در کل دنیا معروف است. شرکت سازنده مواد اولیه شیمیایی و داروئی در آلمان. اما به غیر از این شرکت بزرگ، شرکتهای کوچک ومتوسط زیادی در آلمان در صنایع شیمیایی فعال می باشند.

شاید به نوعی بتوان گفت که علوم مهندسی و علوم پایه(مخصوصا” شیمی ، فیزیک و ریاضی) روابط تنگاتنگ و بسیار نزدیکی به همدیگر دارند. و یا به نوعی مکمل همدیگر هستند. پیشرفت در هر کدام وابسته به دیگری است. و نقش متخصصان و مهندسان شیمی در صنایع تولیدی و اقتصاد یک کشور حائز اهمیت فراوانی است.

 

این متخصصان و مهندسان با استفاده از علم روز و به کار بستن همه امکانات سعی در ارائه آخرین تحقیقات و ابداعات در جهت پیشرفت صنایع شیمیایی و کارخانجات تولیدی دارند. تقاضای کار برای خدمات مهندسان و متخصصان شیمی تا حد زیادی به تقاضای محصولات صنایع مختلف تولیدی بستگی دارد.

بسیاری از متخصصان شیمی در صنفی کار می کنند، که محصولات آنها مواد مورد نیاز بسیاری از شرکت های تولیدی است. به عنوان مثال، آن ها برای شرکت هایی کار می کنند که از مواد پلاستیکی تولیدی برای افزایش راندمان سوخت خودروها استفاده می شود.

نکته مهم برا ی متخصصان و علاقمندان به کار شیمی در آلمان این است که در آلمان بیشتر دانشگاهها و صنایع در خصوص شیمی فعال هستند ، نه مهندسی شیمی. متخصصان شیمی برای پیدا کردن کار در آلمان باید بیشتر به دنبال کار در حوزه شیمی باشند. آنچه که در دانشگاههای ایران به عنوان مهندسی شیمی وجود دارد و تدریس می شود،بیشتر نزدیک به مهندسی مکانیک – سیالات است و فارغ التحصیلان مهندسی شیمی نباید در کشور آلمان خوشبین به پیدا کردن کار باشند.

هر چند برای این دسته از دوستان نیز توصیه اکید می شود که دانش خود را کاملا به روز نموده و نرم افزارهای مرتبط با رشته خود را به خوبی فرا گیرند. و با تسلط کامل بر آنها به دنبال کار مهندسی شیمی در آلمان باشند.

کشور آلمان به طور عجیبی در صنعت شیمی پیشرفت کرده و اکثر صنایع شیمیایی دنیا را وابسته به خود کرده است. این کشور نیاز بالایی به فارغ التحصیلان و تکنسین های شیمی دارد و کارشناسان شیمی نگران پیدا کردن کار در بازار کار آلمان نباشند.

بازار کار مهندسی عمران و معماری در آلمان

بازار کار رشته های عمران و معماری به نوعی وابسته به یکدیگر می باشند. اگر در جامعه یا کشوری بازار کار عمرانی(مخصوصا”) ساختمان خوب باشد، به تبع آن بازار کار معماران نیز خوب می شود. هر چند که شاخه های کار رشته معماری متفاوت است و در برخی از موارد می توانند بازار کار متفاوتی نیز داشته باشند.

رشته عمران در دو گرایش راه و ساختمان است. در کشوری مانند آلمان که پیشرفته بوده و یا به عبارتی پیشرفت عمرانی خود را در بحث راه پشت سر گذاشته است، بیشتر مهندسان عمران باید بدنبال کار در گرایش ساختمان باشند.

از یک سوء، از آنجائی که در آلمان قدمت ساختمانها به بیش از ۱۰۰ سال می رسد، انتظار این که بازار کار عمران و معماری در آلمان خوب باشد، شاید دور از انتظار باشد. اما بد نیست بدانید که در کشور آلمان به دلیل کمبود مسکن در سالهای اخیر و بالا رفتن مبلغ اجاره بها و همچنین خرید و فروش مسکن در این کشور، پروژه های عمرانی و ساخت و ساز رونق خوبی پیدا کرده است.

 

ورود مهاجران کاری از اروپا به آلمان و همچنین ورود پناهندگان زیاد از خارج از اروپا به این کشو سبب گردیده که آلمان با مشکل کمبود مسکن مواجه شود. تورم اندکی در حوزه مسکن، که در سالهای اخیرا در این کشور بوجود آمده نیز ناشی از همین مسئله بود.

به همین دلیل مهندسان عمران و معماری فارغ التحصیل دانشگاههای این کشور و همچنین مهندسانی که قصد ورود و کار در آلمان را دارند، می توانند از بازار کار خوبی برخوردار باشند. و هیچ گونه نگرانی در مورد بدست آوردن کار مناسب نداشته باشند.

بنا به تحقیقات جدید انجام شده در آلمان، انتظار می رود که ارزش بازار مهندسی عمران تا سال ۲۰۲۵ به ۱۱٫۷۲ تریلیون دلار برسد که این نشان از رشد خوب بازار کار این رشته می باشد. آمار جمعیت همراه با رشد شهرنشینی نیاز به راه حل هایی برای زیرساخت های کارآمد و پایدار را فراهم کرده است. توسعه ساختمان های سبز، ساختمان های مجهز به سنسور، بتن زیست پلیمری و مدیریت آب، محیط زیست و …،  رشد صنعت عمران را در آلمان افزایش خواهد داد.

در آمد مهندسان عمران در آلمان می تواند بین ۲۵۰۰۰ تا ۶۰۰۰۰ یورو در سال متفامت باشد. که این تفاوت به نوع کار شما، تجربه و تخصص شما بستگی دارد

همانند سایر رشته ها، برای مهندسین عمران و معماری نیز توصیه می گردد برای پیدا کردن کار در آلمان دانش خود را به روز نموده و تسلط کافی و کامل به نرم افزارهای مرتبط پیدا کنید. برا ی مهندسان معماری، داشتن پورتفوی قوی و خوب می توانند به عنوان یک رزومه کاری ، در پیدا کردن کار برای شما بسیارموثر باشد.

 

بازار کار مهندسی پزشکی در آلمان

برخی از رشته های تحصیلی در ایران، از بازار کار بسیار پایین و یا بدی برخوردار هستند، و فارغ التحصیلان آنها بیشتر در کارهای غیر مرتبط مشغول به کار می شوند. مهندسی پزشکی یکی از آن رشته هایی است که متاسفانه فارغ التحصیلان آن، اگر خوش شانس باشند در کار بازاریابی برای شرکتهای تجاری و وارد کننده لوازم و تجهیزات پزشکی مشغول می شوند. این کاملا بدور از انصاف است که فردی این همه زحمت کشیده و در رشته سخت و فنی مهندسی پزشکی تحصیل کند،اما در کار بازاریابی مشغول به کار شود.

مهندسی پزشکی رشته ی نوپایی است، که دامنه ی مهارت های آن به طور روز افزون در حال گسترش و پیشرفت است.

این رشته یکی از تازه ترین رشته هایی است که قدم به عرصه ی دنیای تکنولوژی جهانی نهاده و این رشته بدین منظور شکل یافته تا پزشکان را در تشخیص و درمان یاری دهد

اما وضعیت کار مهندسی پزشکی در آلمان متفاوت است. آلمان یکی از کشورهای اصلی و مطرح سازنده لوازم و تجهیزات پزشکی می باشد و می تواند بازار کار خوبی را برای فارغ التحصیلان مهندسی پزشکی ایجاد کند.

فارغ التحصیلان این رشته دانشگاهی با گرایش های مختلف بیو مواد، بیو الکتریک، بیو مکانیک و مهندسی پزشکی بالینی، پس از فار اغ التحصیلی با توجه به دانش و تجربه عملی که از کار آموزی در دانشگاه های آلمان بدست آورده اند،به راحتی جذب بازار کار این کشور می شوند. در آمد سالیانه این مهندسین بین ۴۵۰۰۰ تا ۶۸۰۰۰ یورو در سال می تواند باشد.

بر اساس رتبه بندی جهانی اعلام شده، کشور آلمان یکی از بهترین کشورها در زمینه ی مهندسی پزشکی می باشد که پس از آن کشور کانادا در جایگاه دوم دنیا قرار گرفته است

رشته ی مهندسی پزشکی در آلمان به عنوان رشته ای که رابط میان رشته ی مهندسی و پزشکی می باشد، بسیار مورد توجه دانشجویان قرار گرفته است. مهندسی پزشکی در آلمان، جدیدترین رشته ای است که در سالهای اخیر وارد تکنولوژی این کشور  شده و کمک فراوانی به پزشکان در زمینه ی تشخیص بیماری ها نموده است.

مهندسی پزشکی با طراحی و تولید وسایل و تجهیزات به روز و پیشرفته در علوم پزشکی، در تشخیص بیماری و حتی درمان یک بیماری بسیار موثر بوده و می توان گفت بدون استفاده از آن، علم پزشکی نمی توانست اینقدر پیشرفت داشته باشد.

این رشته دارای گرایش های مختلف و کاربردی همچون: بیومواد، بیو الکتریک ، بیو مکانیک و مهندسی پزشکی بالینی می باشد که در زیر اشاره کوچکی به آن می نماییم.

گرایش بیو الکتریک

هدف این رشته تربیت متخصصانی است که بتوانند از عهده ی تجهیز ، نگهداری و طراحی دستگاه های پزشکی برآیند. این گرایش از مهندسی پزشکی خود دامنه ی بسیار وسیعی از این علم را شامل می شود. مهندسان بیو الکتریک علاوه بر این که به تمام گرایش های مهندسی برق با دیدگاهی از حوزه ی علم خود نظر دارد، از برخی از شاخه های مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات هم در حیطه ی علم مهندسی پزشکی یاری می جوید.

گرایش بیو مکانیک

این دسته از دانشجویان مهندسی پزشکی، بیشتر با بخش مکانیکی سر و کار دارند، و با به کارگیری مفاهیم مکانیکی در زمینه های پزشکی آشنا می شود. البته بیو مکانیک به استفاده از مکانیک کلاسیک در زمینه های علوم زیستی می پردازد. پیشرفت در این شاخه به ساخت قلب مصنوعی ، مفاصل مصنوعی ، دریچه های قلب و پروتزها و … برای درک بهتر عملیات و کارکرد قلب ، ریه ، مویرگ ها ، استخوان ها و … در بدن شده است.

گرایش بیو مواد

در این رشته به صورت معمول بر روی تهیه مواد گوناگون مصنوعی و طبیعی ، طراحی روش ساخت و قالب گیری های موجود و در نهایت بررسی و اصلاح مواد برای کاربرد اختصاصی در پزشکی تحقیق صورت میگیرد. فارغ التحصیلان بیومواد با به کارگیری مواد مختلف از قبیل پلیمرها و سرامیک ها و کامپوزیت ها و مواد فلزی در بدن انسان و در تجهیزات پزشکی آشنا می شوند.

گرایش مهندسی پزشکی بالینی

مهندسی پزشکی بالینی از رشته های تخصصی مهندسی پزشکی می باشد که مسئولیت پیاده سازی تکنولوژی پزشکی و بهینه سازی خدمات بهداشتی و درمانی دارد.

کار اصلی مهندسان پزشکی بالینی شامل آموزش و نظارت تکنیسین تجهیزات پزشکی ، همکاری با قانون گذاران و بازرسان بیمارستان ها مشاوره دادن فنی برای دیگر کارکنان بیمارستان مانند پزشکان ، مدیران و… می باشد. به طور کلی میزان واحدهای غیر مهندسی رشته ی مهندسی پزشکی بسیار محدود است و دانشجویان باید به رشته ی ریاضی فیزیک علاقه مند باشند و همچنین پایه ی قوی در مهندسی داشته باشند، تا بتوانند در این رشته موفق شوند.

آلمان بدنبال دانشمندان و متخصصان فناوری اطلاعات

این فقط مؤسسات تحقیقاتی آلمان نیستند که به دنبال جذب متخصصان و دانشمندان خبره و واجد شرایط در حوزه های کاری مختلف هستند.  بلکه شرکتها، صنایع و کارخانجات بزرگ و کوچک آلمان نیز بدنبال جذب مهندسین ، دانشمندان ، ریاضیدانان و کارشناسان خبره در بازار کار خود می باشند.

تنها خودروسازان آلمانی و شرکت های مهندسی این کشور جزو بهترین کشورهای جهان نیستند، بلکه متخصصان و دانشمندان حوزه صنایع شیمیایی و داروسازی، بیوتکنولوژی و فناوری نانو و … آلمانی نیز در میدان رقابت صنایع، جایگاه ویژه ای در دنیا دارند. در تمام این بخشها، هر روز تقاضای کار برای متخصصان برتر که دارای دانش فناوری اطلاعات نیز می باشند، به طور مداوم افزوده می شود.

ارزشیابی آنلاین تحصیلی (بدون هزینه)

3 پاسخ

  1. سلام ببخشید من کارشناسی و کارشناسی ارشد مهندسی صنایع خوندم. میتونم با ایلتس ۶ پذیرش دکتری بگیرم؟ و میتونم با شما مشاوره حضوری داشته باشم؟؟ ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تحصیلی رایگان