موسسه آبادانی سروش دانش

سطح زبان مورد نیاز تحصیل پزشکی

سطح زبان مورد نیاز تحصیل پزشکی
سطح زبان مورد نیاز تحصیل پزشکی در آلمان

 

در مورد سطح زبان مورد نیاز تحصیل در آلمان  در رشته پزشکی مهمترین نکته ای که یک پزشک ایرانی باید به آن توجه کند، این است که بعد از این‏که دوره‏ ی تخصص‏ در آلمان به اتمام رسید،اگر تمایل داشته باشند که به ایران برگردند و بخواهند که مدرک تخصصی صادره از آلمان طبق ضوابط اعلام شده از سوی وزارت بهداشت ایران، ارزش‏یابی شود و مورد تأیید وزارت بهداشت قرار بگیرد، حتماً و حتماً مدرک شما باید از بیمارستان دانشگاهی (Universitätsklinikum)  اخذ شده باشد.

 

یا به عبارتی بر اساس قوانین جاری وزارت بهداشت ایران، مدارک تخصصی صادره از آلمان، تنها در صورتی قابل ارزش‏یابی خواهد بود که آن پزشک دوره‏ ی تخصص خود را از یک بیمارستان دانشگاهی یا (Universitätsklinikum)  ویا بیمارستان‏های آموزشی آکادمیک (Akademisches Lehrkrankenhaus)گذرانده باشد. لیست دانشگاه‏های معتبر هم در سایت وزارت بهداشت ایران وجود دارد.

 

 

برای اخذ پذیرش و اقدام اولیه همان مدرک B1 کفایت می کند

 

 

برای وارد شدن به سیستم تخصص پزشکی آلمان، باید مراحل زیر طی شوند:

 

مرحله‏ ی اول:

معادل سازی مدرک پزشکی و همچنین قبولی در آزمون Aprobation می باشد. برای معادل سازی مدرک می بایست در دوره هایی که به همین منظور در کالج ها و آکادمی های تخصصی برگزار می گردد شرکت نمایید. آکادمی ها معمولا مجوز معادل سازی مدارک پزشکی را دارند و می توانند در پایان دوره ای که برگزار می نمایند با اخذ آزمون های مربوطه و به شرط قبولی متقاضی در آنها، مدرک معادل پزشکی آلمان را برای پزشک صادر نمایند.

 

اما آزمون های Aprobation توسط دستگاههای دولتی برگزار می شود،که باید در آنها ثبت نام نمود و قبولی گرفت. آزمون Aprobation شامل دو قسمت تئوری و عملی است. که در این آزمون ها روش ویزیت کردن یک بیمار مطابق با سیستم درمانی آلمان، تشخیص بیماری، روش درمان و طول مدت درمان، نسخه نویسی، برقرای ارتباط با بیمار و در نهایت سطح علم پزشکی مورد ارزیابی قرار می گیرد. هر دو قسمت تئوری و عملی این آزمون بصورت شفاهی برگزار می گردد.

 

 مرحله دوم:

بعد از معادل سازی مدرک و قبولی در Aprobation  ، پزشک می بایست از یک بیمارستان یا کلینیک پذیرش برای دوره تخصص را دریافت نماید. یعنی یک پزشک متخصص و پروفسوری که بر اساس قوانین آلمان، اجازه ‏ی گرفتن دستیار یا رزیدنت را دارد، باید حاضر شود شما را به عنوان دستیار یا رزیدنت خود، در کلینیک، بیمارستان و یا مطب خود بپذیرد. به این ترتیب، اولین مرحله، گرفتن پذیرش از پروفسور یا استاد مربوطه در یک کلینیک یا بیمارستان است.

 

مرحله سوم:

گرفتن اجازه‏ ی کار طبابت یا اجازه‏ ی کار پزشکی “Arbeitserlaubnis” در بیمارستان و کلینیک خاصی در آلمان می باشد. یعنی  در زمانی که مدرک پزشک معادل سازی می شود ایشان حق کار پزشکی و یا طبابت در آلمان را دارند.

ولی باید به اداره‏ ی مربوطه در آن ایالت خاصی که می خواهند کار طبابت اجام دهند مراجعه نموده و درخواست کار خود را رائه دهند. این درخواست می تواند از طریق قرارداد یا نامه ای که یک کلینیک و یا بیمارستان به پزشک می دهد انجام شود ، و یا اینکه خود اقدام به تاسیس مطب نموده و مجوز کار برای مطب خود اخذ نماید.

 

همچنین شما میتوانید جهت آشنایی با شرایط تحصیل در آلمان و یا هزینه تحصیل در آلمان این مقالات را مطالعه فرمایید

 

بر اساس قوانین در ایالت های مختلف آلمان، همه دانشجویانی که دوره تخصص را به پایان می رسانند باید در آزمون ارزشیابی مدارک پزشکی پزشکان خارجی، شرکت نمایند.  ولی هنوز  این دستورالعمل صد درصد نشده است  و تنها در بعضی از ایالت ها، چندماه قبل از هنگام تحویل نامه اجازه کار به پزشک، نامه ای تحت عنوان احتمال نیاز به قبولی در آزمون را به نامه اجازه کار الصاق می نمایید.

 

ولی خوشبختانه این موضوع تا کنون در هیچ یک از ایالت ها جدی نشده است و هنوز کسی از رزیدنت های تازه پذیرش گرفته بخاطر عدم شرکت در آزمون دچار مشکل نشده است.

 

نکته بسیار مهم: بر اساس تغییراتی که در قوانین صدور اجازه طبابت و تحصیل برای پزشکان خارجی مایل به ادامه تحصیل در مقطع تخصص در کشور آلمان اعمال شده است، این افراد می بایست جهت اخذ اجازه طبابت دائم (Approbation) بر اساس ایالت ورود، ابتدا دوره های مقدماتی را که بین سه تا شش ماه است در یک کالج یا آکادمی معتبر بگذرانند و معادل سازی مدرک خود (Gleichwertigkeitsprüfung) را انجام دهند، سپس در آزمون  Abrobation شرکت کرده و قبولی آن را نیز بدست آورند.

 

سطح زبان مورد نیاز

 

سطح زبان لازم برای ورود به دوره‏ی تخصص پزشکی سطح “B2” است. منتها این سطحی است که در نهایت برای گرفتن تمام مدارک لازم، ضروری است. در شروع کار، یعنی پزشک وقتی می ‏خواهد برای اخذ دوره های کالج تخصصی اقدام نماید ، داشتن مدرک زبان B1 کفایت می کند.

همچنین برای اخذ ویزا بر اساس آنچه که در سایت سفارت آلمان نوشته ،مدرک زبان B1 کافیست اما ممکن است کافی نباشد. گذراندن مابقی دوره زبان در آلمان امکان پذیر می باشد.

ارزشیابی آنلاین تحصیلی (بدون هزینه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تحصیلی رایگان