موسسه آبادانی سروش دانش

رفت و آمد در آلمان

رفت و آمد در آلمان

رفت و آمد در آلمان

عناوین مطالبی که در این مقاله برای شما نوشته شده است:

  • فرودگاه های بزرگ آلمان
  • سفر به شهر محل تحصیل
  • سیستم حمل و نقل و رفت و آمد عمومی در آلمان
  • متروهای رو زمینی(S-Bahn) در آلمان
  • قطارهای خیابانی(Strabe-Bahn) در آلمان
  • اتوبوس(bus) در آلمان
  • شبکه خطوط مترو در آلمان
  • رفتن به مقصد
  • انواع بلیط های حمل و نقل در آلمان
  • محل و نحوه تهیه بلیط در آلمان
  • کنترل بلیط
  • نداشتن بلیط در هنگام سوار شدن به قطار یا اتوبوس
  • وسایل نقلیه بین شهری در آلمان
  • اطلاعات سفر
  • قیمت بلیط های بین شهری در آلمان
  • تسهیلات موجود در ایستگاه های اصلی شهر
  • برنامه حرکت قطارها در آلمان
  • ترتیب نوشتن آدرس در آلمان
  • یافتن آدرس روی نقشه شهر
  • دوچرخه سواری و رانندگی در آلمان
  • رانندگی در آلمان
  • گواهینامه رانندگی و کرایه اتومبیل در آلمان
  • استفاده از اتومبیل شخصی دیگران در آلمان

 

 

مقدمه

آلمان یکی از کشورهای  دارای سیستم حمل و نقل عمومی مجهز و پیشرفته ای می باشد که شاید نتوان مشابه آن را در دنیا پیدا کرد. سیستم ریلی در این کشور قبل از جنگ جهانی اول ساخته شده و با توسعه و پیشرفتی که در سالهای اخیر داشته است، سرتاسر آلمان رابه هم وصل نموده است.برای تررد از هر نقطه ای در این کشور به نقطه دیگر، به راحتی و بدون هیچ گونه نگرانی، می توانید مسافرت نمایید. لذا برای تردد و سفر های محلی و کشوری در آلمان نیازی نیست که شماحتما وسیله شخصی و گواهینامه رانندگی داشته باشید.

در داخل شهرها نیز وسایل نقلیه عمومی مختلفی وجود دارند که در سرتاسر یک شهر کشیده شده اند و شما می توانید با اتوبوس، مترو، قطار و اشتراسه بانها (دربعضی شهر های بنا تراموا یاد می شود) در آلمان که به نام “Öffentliche Verkehrsmittel” گفته می شوند، تردد نمایید. البته برای استفاده از این وسایل، باید قبل از استفاده بلیط تهیه نمایید. دستگاههای فروش بلیط  که نوع آنها در شهر های مختلف از هم متفاوت هستند، در همه ایستگاه های اتوبوس، مترو و … وجود دارند. در بیشتر اتوبوس ها، بلیط ها توسط راننده به فروش می رسند، اما رانندگان اتوبوس برای فروش بلیط فقط پول نقد قبول می کنند. بنابراین، بهتر است بلیط خود را قبل حرکت از کیوسک و یا مغازه هایی بانام ( “Vorverkaufsstellen” یا “Kundenzentrum”) که با لوگوی شرکت قطار های همان شهر مزین هستند، خریداری نمایید. در برخی از شهرها هم می توانید بلیط را  اینترنتی خریداری کنید.

انواع مختلف بلیط های اتوبوس و مترو وجود دارند که بعضی از آنها برای چند ساعت و سفرهای یک طرفه و دو طرفه، بعضی ها برای یک روز و حتی یک هفته و همچنان یک ماه، قابل استفاده می باشند و شما بر اساس نیاز خود می توانید آن را تهیه نمایید.

 

همچنان نوع بلیط، بستگی به مسافتی دارد که میخواهید طی کنید. بعد از خریداری  بلیط ، در بیشتر شهر ها نیاز به مهراعتبار نیز دارند. بلیط های ماهانه و سالانه و یا بلیط های که که از دستگاههای اتومات با تاریخ و زمان خریداری میشوند، نیاز به مهر اعتبار ندارند. کودکان، دانش آموزان، دانشجویان، پناهجویان و افراد باز نشسته، میتوانند بلیط های  ویژه ای را با قیمت های ارزانتر برای دسترسی بهتر به وسایل حمل و نقل عمومی خریداری کنند.

 

البته اکثر دانشگاههای آلمان به دانشجویان خود کارت تردد شهری می دهند که دانشجویان با داشتن این کارت در طول سال بصورت رایگان از وسایل عمومی آن شهر استفاده می کنند. بلیط های ویژه در همه دستگاههای خرید بلیط و گاها هم تنها در مغازه های مخصوص”Vorverkaufsstellen”در دسترس هستند. برای خرید این بلیط ها باید بدانید چه مدرکی لازم دارید.

 

فرودگاه های بزرگ آلمان

کشور آلمان دارای خدمات هواپیمایی مناسبی بوده و هواپیمای ملی آلمان هواپیمای لوفت هانزا می باشد .مهمتــرین فرودگــاه هــای بــین المللــی آلمــان عبارتنــد از : فرودگــاه هــای تگــل وشــونفلد در بــرلین، فرودگــاه  های فرانکفورت، هامبورگ، مونیخ، کلن وغیره.

فرودگاه های کوچک دیگـری ماننـد فرودگـاه هـانوفر، درسـدن، هالـه نیـز تعـداد انـدکی پـرواز بـین المللـی دارنـد. درتمـام فرودگـاه هـا، خـدمات گونـاگونی از جملـه بخـش اطـلاع رسـانی فعـال، خـدمات درمـانی، رسـتوران،  پارکینـگ و همچنین چرخ هایی برای حمل و نقل وسایل و دیگر امکانات اولیه وجود دارد. لازم بـه ذکـر اسـت در صـورتی کـه بـه وسـایل مـسافر در حـین پـرواز خـسارتی وارد شـود و بـه عنـوان مثـال اگـرچمـدانی را کـه مـسافر سـالم بـه قـسمت بـار هواپیمـایی تحویـل داده، خـسارتی وارد گـردد، مـی تـوان بـا مراجعـه بـه بخـش خـسارت، پـول چمـدان و یـا چمـدانی دیگـر تحویـل گرفـت. مخـارج ایـن خـسارت را بیمـه پـرواز پرداخـت می کند.

برگترین فرودگاه بـین المللـی آلمـان فرودگـاه فرانکفـورت اسـت کـه دومـین فرودگـاه پرتـردد اروپـا نیـز محـسوب می شود. در ایـن فرودگـاه بـزرگ عـلاوه بـر دو ایـستگاه قطـار، قطارهـای درون و بـین شـهری، اتوبـوس وتاکـسی فعالیت دارند.

 

سفر به شهر محل تحصیل

در صــورتی کــه دانــشجو از هواپیمــایی ایــران ایــر اســتفاده نمایــد، ابتــدا وارد یکــی از فــرودگــاه هــای فرانکفــورت، هامبورگ و یا کلن می گردد. چرا که این شرکت هواپیمایی تنها به این سه فرودگاه پرواز دائمی دارد.

 

در صورتیکه مقصد  اصلی دانشجو یکـی از ایـن سـه شـهر نباشـد، مـی بایـستی بـا هواپیمـا یـا قطـار بـه مقـصد بعـدی سفر کند. در صورتیکه شخص برای ادامـه مـسیر قطـار را انتخـاب نمایـد، بعـد از ورود بـه ایـن فرودگـاه هـا بایـستی بـا مراجعـه به قسمت بار، بار خـود را تحویـل گرفتـه و بـا مراجعـه بـه بخـش اطلاعـات و کـسب اطـلاع از ایـستگاه و زمـان حرکـت قطار و تعویض های احتمـالی (کـه بـصورت یـک بـرگ پرینـت تحویـل گرفتـه مـی شـود)، خـود را بـه ایـستگاه قطـار رسانده و به سفر خود ادامـه دهـد.

 

بـرای حمـل بـار در محـدوده فرودگـاه و ایـستگاه هـای قطـار درون آن، مـی تـوان از چرخ های دستی که در اطراف قسمت تحویل بار وجود دارند، استفاده کرد. اگـر شـخص از طریـق پـرواز ادامـه مـسیر مـی دهـد، نیـازی بـه تحویـل بـار نداشـته و بـار خـود را درمقـصد نهـایی تحویـل خواهـد گرفـت. ولـی مـی بایـست خـود را بـه قـسمت پروازهـای داخلـی رسـانده و در آنجـا از پـرواز بعدی خود استفاده نماید. بـرای یـافتن ایـستگاه قطـار و یـا پـرواز داخلـی جهـت ادامـه مـسیر، مـی تـوان از کارمنـدانی کـه بـا لبـاس فـرم فرودگاه در اکثر فضاهای داخلی فرودگاه ایستاده اند، سؤال پرسیده و درخواست کمک کرد.

سیستم حمل و نقل و رفت و آمد عمومی

وسایل نقلیه عمومی درون شهری و یا به طور کلی سیـستم حمـل و نقـل داخـل شـهری در آلمـان مناسـب ولـی گـران اسـت. ایـن سیـستم شـامل متروهـای زیـر زمینــی، متروهــای رو زمینــی، قطارهــای خیابــانی و اتوبــوس مــی باشــد. در اکثــر شــهرهای بــزرگ آلمــان معمــولا تمـامی سیـستم هـای حمـل و نقـل وجـود دارد.

 

ولـی در شـهرهای کـوچکتر برحـسب نیـاز و تعـداد جمعیـت، سیـستم های کمتـری وجـود دارد. بـرای مثـال در برخـی شـهرهای کوچـک فقـط اتوبـوس و یـا اتوبـوس و قطارهـای خیابـانی وجود دارد.

متروهای رو  زمینی(S-Bahn)

متروهای زیر زمینی با حروف اختـــصاری    SB( مخفـــف کلمـــه Stadtschnellbahn) و قطـار سـریع شـهری و یـا  Schnellbahnو  Stadtbaمـی باشـد. ایـن قطارهـا، سریع تر از انواع دیگـر بـوده و فاصـله ایـستگاه هـای آن نیـز معمـولا بیـشتر اسـت. علامـت اختصاری این مترو بصورت یکS  که در دایره ای سبز رنگ قرار گرفته می باشند و در شـهرهای مختلـف متفـاوت مـی باشـند.

قطارهای خیابانی(Strabe-Bahn)

قطــار خیابــانی یــا  Straße-Bahnهمــانطور کــه از اســمشان پیداســت بــه قطــاری گفته می شود کــه در داخـل خیابـان و بـر روی ریـل هـای خیابـانی حرکـت مـی کنـد. سـرعت حرکـت ایـن قطارهـا کمتـر از دیگـر انـواع قطارهای شهری مـی باشـد و بهتـر اسـت از آنهـا تنهـا بـرای مـسیرهایی اسـتفاده گـردد کـه امکـان اسـتفاده از انـواع دیگر مترو فراهم نباشد.

اتوبوس(bus)

اتوبــوس هــا در آلمــان وســایل نقلیــه مناســبی بــرای ســفرهای کوتــاه و بــرای دسترســی بــه منــاطقی کــه ایــستکاه هــای متــرو در مجـاورت آنهـا قـرار ندارنـد، مـی باشـند. اتوبـوس هـا معمـولا از نظـر زمانی دقیـق بـوده و ارتفـاع  آنهـا و نحـوه ایستادنـشان در ایـستگاه هـا به گونه ایـست کـه ورود چمـدان و یـا سـاک دسـتی، کالـسکه بچـه و غیــره بــه درون آنهــا ســاده مــی باشــد. همچنــین در جلــوی درب انتهــایی اتوبــوس هــا محلــی بــرای قــراردادن چمــدان  و یــا کالــسکه بچـه وجـود دارد. در اتـوبس هـا دگمـه هـایی وجـود دارد کـه بـرای پیاده شدن در هر ایستگاه بایستی یکی از آنها را قبل از رسیدن به ایستگاه فشار داد.

شبکه خطوط مترو

شبکه متروی شـهر S / U Netzنقـشه ای اسـت کـه خطـوط متـروی آن شـهر را نـشان مـی دهـد. از ایـن نقـشه برای رفـتن بـه ایـستگاه هـای دیگـر، اطـلاع از نـوع و شـماره مترویـی کـه شـخص بایـستی سـوار شـود و … بکـار مــی رود. ایــن نقــشه در غالــب شــهرها بــصورت رایگــان در ایــستگاه هــای متــرو قابــل دســترسی بــوده و در برخــی شـهرها مـی تـوان آنـرا از روی اینترنـت دانلـود کـرد. خطـوط  Bus ,Straße Bahn, SB,UBبـر روی نقـشه شهر و نقشه شبکه مترو با رنگ های متفاوت ترسیم شده است. ایـن نقـشه شـبکه متـروی چنـد شـهر مجـاور، کـه خطـوط متـروی متـصل بـه یکـدیگر دارنـد را نـشان مـی دهـد.

خطوط مختلف، رنـگ هـای متفـاوت داشـته و خطـوط  UBبـا حـرف  Uو رنـگ آبـی و خطـوط  SBبـا حـرف  Sو رنگ سبز مشخص شده انـد. هـر خـط همچنـین دارای یـک شـماره اسـت کـه بـا آن شـناخته مـی شـود، مـثلا خـط  u17نام تمام ایستگاه ها نیز بر روی نقشه نوشته شده است.

رفتن به مقصد

برای رفتن به یک آدرس، دانستن نزدیـک تـرین ایـستگاه هـای متـرو و یـا اتوبـوس بـه آن ضـروری اسـت و لـذا ابتـدا بایستی نزدیک تـرین ایـستگاه بـه مقـصد و مبـدأ را روی نقـشه شـبکه متـرو یافـت. سـپس بایـستی بهتـرین و کوتـاهترین اتصال بین آن دو ایستگاه را شناسـایی نمـود. مـسیر ارتبـاطی مـی توانـد شـامل یـک یـا انـواع وسـایل نقلیـه ای باشد که در شهر موجود مـی باشـند. پـس از شناسـایی کوتـاه تـرین اتـصال بـین آن دو ایـستگاه، بایـستی بـا مراجعـه به ایستگاه هر یک از وسایل نقلیـه بـه سـمت مقـصد حرکـت نمـود. از آنجـا کـه در آلمـان متروهـای متفـاوتی وجـود دارد و حتی متروهای بـا نـام هـای مـشابه در شـهرهای مختلـف از نظـر ظـاهری متفـاوت مـی باشـند، برخـی از انـواع ایـن متروهـا در شـهرهای مختلـف معرفـی تـصویری شـده انـد. در ایـستگاه هـای متـرو معمـولا بـر روی تـابلوی هـر  ایستگاه، نام آخرین ایستگاه نوشـته شـده اسـت. لـذا بـرای یـافتن مـسیر بـرروی شـبکه وسـایل نقلیـه شـهری، بایـستی نوع  و شماره خط و ایستگاه انتهایی آن یادداشت شده و با این اطلاعات به سمت مقصد حرکت نمود.

بلیط های درون شهری

قیمت بلـیط هـای شـهری در آلمـان بـه طـور کلـی و نیـز در مقایـسه بـا ایـران بـسیار بـالا مـی باشـد. بطوریکـه بسیاری از افراد ترجیح می دهند در شهر با دوچرخه عبور و مرور کنند. سیستم خرید و اسـتفاده از بلـیط هـای شـهری در شـهر هـای مختلـف آلمـان متفـاوت اسـت و لـذا در اینجـا در مـورد مـشترکات آنهـا توضـیح داده خواهـد شـد. بهتـر اسـت جزئیـات مـورد نیـاز، بـه هنگـام اولـین بـار اسـتفاده از مترو، از مسوولین مترو پرسیده شود.

بلیط های شـهری در آلمـان بـرای تمـام سیـستم هـای حمـل و نقـل اعتبـار دارنـد و معمـولا بـر اسـاس زمـان و یا زون هـای شـهری محـدود مـی گردنـد. قابـل ذکـر اسـت بلـیط هـای دانـشجویی کـه دانـشگاه بـه دانـشجویان می دهد، معمولا اینگونه محدودیت ها را ندارند. استفاده از دوچرخه برای عبـور و مـرور و بـویژه بـرای خـانواده دانـشجو کـه بـرای تهیـه بلـیط شـهرمی بایـستی هزینه زیادی بپـردازد و به دانـشجویانی کـه از طـرف دانـشگاه بلـیط ارزان قیمـت دریافـت نمـی کنـد، بـشدت توصـیه می گردد.

اســتفاده از دوچرخــه نــه تنهــا از لحــاظ اقتــصادی بــه صــرفه اســت، بلکــه در کنــار ورزش دوچرخــه ســواری، شخص محیط شهر را بهتر دیده و می شناسد واحساس تعلق بهتری نسبت به محیط پیدا می نماید. شخص همـراه دوچرخـه مـی توانـد بـا خریـد یـک بلـیط بـرای دوچرخـه (در صـورت داشـتن بلـیط دانـشجویی نیـاز بـه خریـد بلـیط بـرای دوچرخـه نیـست) سـوار اغلـب وسـایل نقلیـه عمـومی از قبیـل S-Bahn, U-Bahn و… .شود.

 

انواع بلیط ها در آلمان

  • بلیط های دانشجویی

یکی از انواع بلیط هـا، بلـیط هـای دانـشجویی مـی باشـند. غالـب دانـشگاه هـای آلمـان در ازای پرداخـت مقـدار کمی پول، به دانشجویان برای یک نیم سال تحصیلی و گاها برای یک ماه بلیط شهری می دهند.

  • بلیط های روزانه،هفتگی،ماهانه و سالانه

یکی دیگر از انواع بلیط ها، بلـیط هـای روزانـه، هفتگـی، ماهانـه و گاهـا سـالانه مـی باشـند. ایـن گونـه بلـیط هـا در زمان اعتبار محـدودیت تعـداد دفعـات اسـتفاده ندارنـد و مـی تـوان در تمـام سـاعات و توسـط تمـام وسـایل نقلیـه عمــومی شــهری اســتفاده گردنــد. ایــن بلــیط هــا معمولا محــدودیت زون هــای شــهری را دارنــد و تنهــا در درون محدوده هـای شـهری و زون هـایی قابـل اسـتفاده هـستند کـه در بلـیط قیـد شـده اسـت. هنگـام خـروج از محـدوده های مذکور بایستی بلیط مورد نیاز محدوده جدید را نیز تهیه کرد. از لحاظ هزینـه بهتـر اسـت بلـیط بـرای محـدوده هـایی خریـداری شـود کـه معمـولا شـخص بطـور مـداوم در این محدوده ها تردد مـی نمایـد و بـرای محـدوده هـای جدیـد  مـی توانـد در زمـان نیـاز بلـیط تهیـه نمـود کـه بـرای مدت کوتاه هزینه چندانی ندارد.

  • بلیط های ساعتی

نوع دیگر بلـیط، بلـیط هـای سـاعتی اسـت کـه هـم محـدودیت زمـانی  ۱الـی  ۲سـاعته و هـم محـدودیت هـای زون های شهری را دارند و تنها در زمان اعتبار قابل استفاده می باشند. بلـیط هـای مختلـف دیگـری هـم وجـود دارد کـه از میـان آنهـا مـی تـوان بـه بلـیط هـای گروهـی، بلـیط هـای خانوادگی، بلیط هـای ماهیانـه ای کـه در حـد فاصـل سـاعت  ۱۰صـبح تـا  ۳نیمـه شـب اعتبـار دارنـد، اشـاره نمـود. این گونه بلیط ها معمولا ارزان تر از دیگر بلیط ها می باشند.

محل و نحوه تهیه بلیط

برای کسب اطلاع از انـواع و قیمـت بلـیط هـا و یـا خریـد بلـیط، بایـستی بـه باجـه هـای بلـیط فروشـی مراجعـه نمود و یا از دستگاه هـای اتوماتیـک فـروش بلـیط کـه معمـولا در هـر ایـستگاه وجـود دارد و مجهـز بـه چنـد زبـان از جمله انگلیسی اسـت، اسـتفاده نمـود. بـا کـار کـردن بـا دسـتگاه هـای اتوماتیـک فـروش بلـیط و دور زدن و جـستجو در آنها می توان اطلاعات دقیقی از انواع بلیط ها و قیمت آنها کسب نمود.

کنترل بلیط

در آلمان به هنگـام ورود بـه وسـایل نقلیـه شـهری بلـیط هـا چـک نمـی شـوند، بلکـه گاهـا افـرادی سـرزده وارد وسـیله نقلیـه عمـومی شـده، بلـیط هـا را کنتـرل مـی نماینـد و در صـورت نداشـتن بلـیط بایـستی جریمـه پرداخـت شود. کنتـرل بلـیط همیـشگی نیـست در بعـضی از شـهرها ماننـد هـامبورگ بلـیط هـا بـه نـدرت و در برخـی شـهرها مانند برلین به مراتب بیشتر کنترل می شوند. هر شهر برای اسـتفاده از سیـستم نقلیـه عمـومی شـهری بـه چنـد زون تقـسیم شـده اسـت کـه بـر روی نقـشه هـای مـسیر وسـایل نقلیه شهری، با رنگ های مختلف مشخص شده اند. معمولا کنترل بلیط به این صـورت اسـت کـه افـرادی بـا لبـاس شخـصی ماننـد بقیـه افـراد داخـل وسـیله نقلیـه شـده و پـس از بـسته شـدن درهـا از مـسافران بلـیط معتبـر مـی خواهنـد و در صـورتیکه مـسافر فاقـد بلـیط باشـد، مـی بایـست جریمـه بپـردازد کـه میـزان آن زیـاد و در شـهرها مختلـف متفـاوت اسـت. بـرای مثـال در شـهر بـرلین مبلغ ابن جریمه در حال حاضـر  ۷۰یـورو مـی باشـد. در صـورتیکه دانـشجو یـا دانـش آمـوزی کـه بلیطـی بـا شـرایط خــاص و بــا درج نـام و یا عکــس دارد، بــدلیل فرامــوش کــردن بلــیط، در وســایل نقلیــه شــهری توســط مــاموران بدون بلیط مشاهده گردد، با ارائـه بلـیط دارای نـام و یـا نـام و عکـس و اثبـات تعلـق بلـیط بـه خـود جریمـه کمتـری می پردازد.

 

نداشتن بلیط در هنگام سوار شدن به قطار یا اتوبوس

به یاد داشته باشید که هر زمانی که از اتوبوس ، مترو و یا هر وسیله نقلیه عمومی دیگری در آلمان استفاده می کنید، حتما بلیط تهیه نموده و ارائه نمایید. در همه وسایل نقلیه حمل و نقل عمومی، افراد بازرس و کنترل کننده های بلیط  هستند که بصورت تصادفی بلیت مسافران را کنترل می نمایند. برخی از آنها با لباس یونیفورم و برخی از آنها مانند مسافر های دیگر لباس عادی می پوشند. بنابراین اگر شما با آنها روبرو میشوید، ابتدا کارت شناسایی خود را برای کنترل بلیط به شما نشان میدهند و سپس از شما بلیط سفر را می خواهند. اگر بلیط با اعتبار نداشته باشید، انها نام و آدرس شما را می خواهند تا به شما یک قبض پرداخت جریمه بفرستند و مقدار این جریمه در شهرهای مختلف متفاوت بوده که اغلب بین ۴۰ تا ۸۰ یورو است.

 

وسایل نقلیه بین شهری

اصـلی تـرین وسـیله حمـل و نقـل درون شـهری و بـرون شـهری در آلمـان قطـار مـی باشـد. شـبکه راه آهـن آلمـان بسیار گـسترده بـوده و مرتبـا بـه تعـداد خطـوط آن اضـافه مـی گـردد. اسـتفاده از اتوبـوس بـرای حمـل و نقـل بـین شــهری درآلمــان نــسبت بــه قطــار بــسیار کمتــر مــی باشــد. شــرکت هــای زیــادی زیــر پوشــش راه آهــن آلمــان (Deutsche Bahnمــشغول فعالیــت هــستند کــه مــی تــوان آنهــا را درســایت  www.bahn.deجــستجو کــرد. در آلمـان شـرکت هـای راه آهـن خـصوصی کـوچکی نیـز فعالیـت دارنـد کـه شـبکه هـای مـستقل کـوچکی را اداره می کنند.

اطلاعات سفر به شهرهای دیگر

بـرای سـفر بـه شـهرهای دیگـر نیـاز بـه اطلاعـاتی راجـع بـه ایـستگاه، شـماره و زمـان حرکـت قطـار، مـسیر و محـل تعویض قطار و غیره می باشد. ایـن اطلاعـات را مـی تـوان عـلاوه بـر بخـش اطلاعـات، از روی تـابلو هـای موجـود در ایـستگاه هـای قطـار بدسـت آورد. عـلاوه بــر آن مــی تــوان اطلاعــات مفیــدی نیــز در اینترنــت یافــت. ســازمان قطارهــای آلمــان  Deutsche Bahnدارای وب سایتی به زبان آلمانی و انگلیسی می باشد.

بلیط وسایل نقلیه بین شهری

بلـیط را مـی تـوان از مراکـز گونـاگونی ماننـد دفـاتر فـروش بلـیط، دفـاتر رزرو بلـیط مـستقر در ایـستگاه هـای قطـار، آژانـس هـای مـسافرتی معتبـر، دسـتگاه هـای اتوماتیـک فـروش بلـیط، تهیـه نمـود. دسـتگاه هـای اتومـات فـروش بلـیط در غالـب ایـستگاه هـای بـزرگ شـهر یافـت شـده ومعمـولا بـه دو زبـان آلمـانی و انگلیـسی مجهـز هـستند از طریق اینترنت و با استفاده از کارت های اعتباری نیز می توان اقدام به خرید بلیط نمود. لازم به ذکر اسـت در صـورتی کـه شـخص بـدون بلـیط سـوار قطـار شـود، مـی توانـد بـا پرداخـت انـدکی جریمـه در همان قطار بلیط را از کنترل کننـده ی بلـیط هـا خریـداری نمایـد. ولـی بهتـر اسـت ایـن کـار فقـط در مواقـع بـسیار ضروری اتفاق بیفتد.

قیمت بلیط های بین شهری

مهم ترین مساله در  تهیه بلیط زمان خرید آن می باشد هرچه بلیط زودتر خریده شود قیمت آن ارزان تر است قیمت بلیط بر حسب نوع قطار زمان و مسافت متفاوت می باشد. ارزان ترین بلیط ها بلیط آخر هفته بلیط قطار شب و بلیط منطقه ای می باشد. پرداخت بلیط برای کودکان از ۵ سال شروع می شود این بدین معنی است که کودکان زیر ۵ سال از پرداخت پول بلیط معاف هستند و کودکان ۶ تا ۱۱ سال فقط ۵۰ درصد از پول بلیط را پرداخت می کنند  آلمان قطارهای مسافر بری متفاوتی  داشته که هر کدام خصوصیات متفاوتی دارند. قیمت بلیط این قطارها نیز بر حسب نوع قطار و زمان استفاده متفاوت می باشد. برخی از مهم ترین این بلیط ها به شرح زیر است:

  • بلیط قطار سریع السیرISE

قطار سریع السیر ISE سرعت بسیار بالایی نسبت به قطار های معمولی دارد. بلیط این قطار بسیار گران است و در بعضی موارد از بلیط هواپیما نیز گران تر است اما در صورتی که شخص بلیط خود را از چندین ماه قبل تهیه کند قیمتی بسیار مناسب دارد. این بدین معنی است که شخص می تواند این بلیط را با تخفیف بسیار ویژه تهیه کند.

  • بلیط آخر هفته

مناسب ترین بلیط در آلمان بلیط آخر هفتهSchonesWochenende-ticket می باشد با این بلیط می توان از ساعت ۳ صبح روز شنبه تا  ساعت ۳ صبح روز دوشنبه به تمام نقاط آلمان سفر کرده با یک بلیط آخر هفته که حدود ۳۳ الی ۳۵ یورو بوده و برای یک روز از دو روز آخر هفته قابل استفاده است می توان ۵ نفر مسافرت کنند.

  • بلیط منطقه ای

بلیط دیگری هم وجود دارد که مخصوص یک منطقه و یا یک ایالت می باشد و معمولا ارزان قیمت بوده بصورت گروهی و در طول یک روز قابل استفاده می باشد این بلیط ها نیز معمولا ارزان قیمت می باشد .  نوع این بلیط ها و قیمت آن ها  در مناطق مختلف آلمان کاملا متفاوت بوده و برای کسب اطلاع و یا خرید آن ها بایستی به بخش اطلاعات و یا فروش بلیط مراجعه نمود  قابل ذکر است با بلیط های ارزان قیمت از جمله بلیط های آخر هفته SchonesWochenende-Ticket و بلیط های منطقه ای تنها می تون از قطار های ازان قیمت و با کیفیت کمتر مثلRegional   Bahn استفاده نمود.

  • بلیط قطار شبNachtzug

نوع دیگر بلیط که برای مسیر های طولانی مناسب است، بلیطNachtzug بوده و فقط مخصوص مسافرت در شب می باشد . قیمت این بلیط ها برای مسافت های مختلف یکسان بوده و  تنها به نوع صندلی یا تخت خریداری شده بستگی دارد. قیمت این بلیط ها از ۳۳ یورو آغاز شده و در صورت رزرو تخت به جای صندلی قیمت آن ها افزایش می یابد. خصوصیت مثبت دیگر این بلیط ها این بوده که وقت مفید روز دانشجو را تلف ننموده و شخص به جای اقامت در هتل در شهر مقصد می تواند یک شب را در قطار بگذراند. معمولا این بلیط ها بایستی  حدود ۵ روز زودتر خریداری شوند.

 تسهیلات موجود در ایستگاه های اصلی شهر

در ایستگاه اصلی هر شهر کهHauptbahnhof نامیده  می شود تسهیلات خوبی برای مسافران وجود دارد . از جمله این تسهیلات می توان به کمد های بزرگ و کوچک قفل دار مراکز تبدیل ارز ، دفاتر پستی و رستوران ، کتاب فروشی دکه  های کوچک اغذیه فروشی که معمولا در تمام  مدت کار قطار ها باز هستند و چرخ های دستی باربری اشاره نمود. با پرداخت ۱ یا ۲ یورو می توان از کمد های داخل این ایستگاه ها برای مدت زمان ۲۴ ساعت استفاده نمود. همچنین با قرار دادن یک سکه یک یورویی در چرخ های دستی می توان یکی از آن ها را آزاد کرده ، استفاده نمود و پس از استفاده  آن را دوباره به محل جمع آوری چرخ های دستی باز گردانده و یک یورو را از چرخ دستی خارج کرد.

 برنامه حرکت قطارها

برنامه مورد نیاز حرکت قطارها به مقصد ،زمان مسافرت و کلیه اطلاعات مورد نیاز در این مورد را می توان به سادگی و بصورت یک برگ پرینت شده از اطلاعات ایستگاه های قطار تهیه کرد.  انجام این کار با چک کردن سایت اینترنتی شرکت راه آهن آلمان نیز ممکن است . برای این کار می توان از سایت اینترنتی زیر استفاده نمود.

http://www.bahn.de/p/view/index.shtml

ترتیب نوشتن آدرس ها

آدرس در شــهرهای آلمــان دارای چهــار قــسمت اســت. قــسمت اول آدرس کــه پــس از نــام شــخص و در ابتــدای سطر دوم قـرار مـی گیـرد، نـام خیابـان Straßeاسـت. سـپس شـماره پـلاک  Hausnummerبـوده کـه بـی وقفه پس از اسم خیابـان قـرار مـی گیـرد. در ابتـدای سـطر سـوم کـد پـستی Postleitzahlیـا بـه اختـصار PLZ قرار گرفته و پس از آن نام شهر واقع می گردد.

 

به عنوان مثال:

Piter Gelove

Coppistr. 18

۱۰۳۶۵berlin

یافتن آدرس روی نقشه شهر

بـرای یـافتن یـک آدرس ابتـدا بایـستی نـام خیابـان جـستجو شـود. بـرای پیـدا کـردن خیابـان بـر روی نقـشه شـهر Stadtplanمـی تـوان از نقـشه هـای معمـولی کـه بـرای شـهرهای مختلـف قابـل خریـداری اسـت و یـا اینترنـت استفاده نمود. بـرای یـافتن اسـم یـک خیابـان بـر روی نقـشه هـای معمـولی کـه در آنهـا نـام خیابـان هـا بـه ترتیـب الفبایی آمـده اسـت، بایـستی ابتـدا نـام خیابـان را پیـدا کـرد. سـپس محـدوده محـل قرارگیـری آن خیابـان بـرروی نقـشه شـهر را خوانـده و در آن محـدوده، خیابـان را جـستجو نمـود. برخـی از شـماره پـلاک هـا نیز برروی  نقشه شهر آمـده اسـت و بـرای خیابـان هـای طـولانی بایـستی محـل قرارگیـری تقریبـی سـاختمان را نیـزدر خیابان مشخص نمود.

شـیوه دیگـر یـافتن آدرس بـر روی نقـشه شـهر، شـیوه اینترنتـی اسـت. در ایـن شـیوه در وب سـایت مخـصوص شـهر مـی بایـستی نـام خیابـان، شـماره پـلاک و کدپـستی وارد شـود.سپس ایـن وب سـایت محـل قرارگیـری سـاختمان و یـا محـدوده آنـرا )معمـولا در مقیـاس هـای مختلـف نـشان مـی دهـد.

در صــورتیکه آدرس وب ســایت نقــشه شــهری را نمــی دانـیـد، مــی توانـیـد از وب ســایتی کــه همــه شــهرهای آلمــان را در بــر مــی گیــرد اســتفاده نمایـیـد. در وب ســایت بــا آدرس زیــر مــی تــوان آدرس مــورد نیــاز را در  تمــام شهرهای آلمان جستجو نمود.

http://www.meinestadt de. /deutschland/stadtplan

در ایـن وب سـایت در محـل هـای مـشخص نـام خیابـان و شـماره سـاختمان )رنـگ قرمـز(، نـام شـهر )رنـگ آبـی و  کدپستی رنـگ سـبز ( نوشـته شـده تـا وب سـایت پـس از یـافتن آدرس بـر روی نقـشه آن شـهر، محـل آدرس را بـا علامـت مثلـث نـشان دهـد.

 

دوچرخه سواری در آلمان

استفاده از دوچرخه در آلمان برای دانشجو و خانواده ی وی از اهمیت فراوانی برخوردار است.همچنین از آنجا که امکانات فراوانی از قبیل مسیرهای مخصوص دوچرخه و….برای دوچرخه سواران در شهرهای مختلف فراهم است،استفاده از دوچرخه در شهرهای آلمان ساده و بی خطر است.از دوچرخه می توان برای تفریح،گردش در پارک های بزرگ،ورزش و …استفاده نمود.از دوچرخه همچنین می توان برای مسیرهای کوتاه استفاده کرده،هزینه بلیط مترو را کاهش داد.در آلمان همچنین دوچرخه را می توان با مترو حمل کرده و این امر به سهولت استفاده از دوچرخه می افزاید.

دوچرخه مورد استفاده در آلمان بایستی حداقل دارای شرایط زیر باشد:

۱-هر دوچرخ دوچرخه باید دارای ترمز باشد.

۲-دوچرخه بایستی دارای لامپ جلو و عقب برای استفاده در شب باشد.

۳-در قسمت های مختلف دوچرخه بایستی شب نما نصب شود.

۴-کودک را بایستی با صندلی مخصوص که به پشت دوچرخه نصب می گردد،سوار دوچرخه نمود.

 

رانندگی در آلمان

در آلمان نیز مانند تمام کشورهای دنیا، رانندگی از طرف راست خیابان انجام می شود و از تمام قواعد، قوانین و مقررات راهنمائی و رانندگی بین المللی که در تمام کشورهای دنیا مرسوم است، تبعیت می شود. رانندگی در خیابانهای آلمان برای ایرانیانی که در خیابانهای ایران (مخصوصا” تهران) رانندگی کرده اند، در روزهای اول دشوار است. زیرا می بایست تمام قوانین و مقررات عبور و مرور را رعایت نمائید. مخصوصا” حقوق عابرین پیاده را. در غیر اینصورت با جریمه های سنگین پلیس در آلمان روبرو می شوید. اما در کل در صورتی که جانت احتیاط را رعایت نمائید با هیچ مشکلی روبرو  نخواهید شد.

گواهی نامه رانندگی در آلمان

در صورتی که شخص دارای گواهینامه رانندگی نیست و برای اولین بار اقدام به گرفتن گواهی نامه رانندگی می کند، بهتر است با مراجعه به آژانس های رانندگی که معمولا در تمام شهرها و محله ها وجود دارد،اطلاعات کافی کسب نموده و با گذراندن کلاس های آموزش آئین نامه و عملی رانندگی،خود را برای امتحان رانندگی آماده سازد. در صورتی که شخص دارای گواهی نامه از ایران باشد،می تواند با ترجمه رسمی و یا بین المللی کردن آن در ۶ ماه اول ورود به کشور آلمان رانندگی کند.

 

بهتر است در ایران و قبل از ورود به آلمان اقدام به ترجمه مدرک گواهی نامه و یا بین المللی کردن آن کرد تا به هنگام ورود به مدت ۶ ماه از خدمات آن استفاده شود.همچنین در صورتی که شخص گواهی نامه رانندگی از هرکدام از کشورهای اتحادیه اروپا داشته باشد می تواند از آن گواهی نامه استفاده کند و نیاز به گرفتن دوباره گواهی نامه نیست. مراحل اخذ گواهی نامه می تواند طولانی شود و لذا بهتر است که قبل از باطل شدن گواهی نامه بین المللی به گرفتن گواهی نامه آلمانی اقدام شود.

کرایه اتومبیل

شرکت های زیادی (از جمله Avis،National)ماشین کرایه می دهند.این شرکت ها معمولا قیمت هایی در یک سطح دارند،چرا که رقابت بین این شرکت ها زیاد است.شرکت های مذکور دفاتر زیادی در شهر داشته و معمولا در فرودگاه ها و مناطق پر رفت و آمد شهر می توان آنها را یافت.بهترین راه برای یافتن این شرکت ها جستجو در اینترنت و یافتن آدرس پستی آنها است.

شخص می تواند با داشتن گواهی نامه معتبر (گواهی نامه آلمان و یا گواهی نامه بین المللی)ماشین اجاره کند و هرچه ماشین بزرگ تر بوده و یا مدل بالاتری داشته باشد ،مبلغ کرایه آن بیشتر است.همچنین اکثر ماشین ها بیمه هستند.

 

شخص می تواند اتومبیل را در یک شهری گرفته و در شهر دیگری تحویل دهد.ولی این امکان زمانی وجود دارد که در شهر مقصد نیز شرکت کرایه اتومبیل مورد نظر نیز وجود داشته باشد.در زمان کرایه اتومبیل می توان دستگاه راهنما(Navigation) صندلی بچه و…نیز اجاره نمود.با دستگاه راهنما می توان کوتاه ترین مسیر را برای مقصد یافت و این دستگاه راننده را در مدت رانندگی به سمت مقصد راهنمایی می کند.همچنین در آلمان بچه های کوچک باید روی صندلی مخصوص بچه،که به صندلی اتومبیل متصل می گردد،بنشینند.

 

استفاده از خودروهای شخصی دیگران  Mitfahrgelegenheiten

در بسیاری از کشورهای اروپائی، روشی برای مسافرت رایگان و غیر رایگان با وسایل شخصی دیگران وجود دارد، که در ایران نیست. در این روش که به نام Mitfahrgelegenheiten  شناخته می شود، شما می توانید از طریق سایتهای مختلفی که به همین منظور طراحی شده اند، سفر خود را ثبت کنید و با افرادی که با خودروی شخصی در همان مسیر شما سفر می کنندف مسافرت نمایید. وبسایت ها و برنامه های مختلفی وجود دارند که در آن شما می توانید راننده ای که قصد سفر به مکان مورد نظر شما را دارد پیدا کنید و بصورت رایگان و یا با قیمت ارزان با آن فرد همسفر شوید.

ارزشیابی آنلاین تحصیلی (بدون هزینه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تحصیلی رایگان