موسسه آبادانی سروش دانش

رشته ایرانی‌شناسی در دانشگاه LMU مونیخ

رشته ایرانی‌شناسی در دانشگاه LMU مونیخ

 

دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ از جمله معروف‌ترین دانشگاه‌های جهان است که در حوزه ایران‌شناسی فعالیت می‌کند.

 

 

هر چند مطالعات ایرانی در این دانشگاه در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به صورت رشته‌ای مستقل وجود ندارد، اما دانشجویان و محققان موسسه مطالعات خاورمیانه و خاور نزدیک در دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ، تاکنون پروژهش‌های زیادی در حوزه ایران‌شناسی انجام داده‌اند.

 

 

از این‌رو، در این مقاله، چگونگی تحصیل و تحقیق در حوزه ایران‌شناسی در دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ را مورد بررسی قرار داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

 

بیش از ۵۰۰ سال از تاسیس دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ می‌گذرد و حالا این دانشگاه به یکی از معتبرترین مراکز تحصیلی و تحقیقاتی اروپا بدل شده است.

 

دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان در سال ۱۴۷۲ میلادی، به عنوان نخستین دانشگاه ایالت بایرن در شهر اینگولشتات در ۸۰ کیلومتری شمال مونیخ تاسیس شد و پس از اشغال شهر، توسط ارتش فرانسه در سال ۱۷۹۹ به لاندزهوت و سپس به مونیخ انتقال یافت.

 

این دانشگاه در حال‌حاضر، موسسات آموزشی زیادی دارد که از میان آن‌ها، می‌توان به موسسه مطالعات خاورمیانه و خاور نزدیک اشاره کرد

 

این موسسه، چهار رشته مطالعات عربی و اسلامی، ایران‌شناسی، ترک‌شناسی و مطالعات یهودی را ارائه می‌دهد. دانشجویانی که می‌خواهند در این دانشگاه در حوزه ایران‌شناسی به تحصیل بپردازند، باید در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، رشته مطالعات خاورمیانه را انتخاب کنند.

 

جالب است بدانید که از ابتدای شکل‌گیری موسسه خاورمیانه و خاورنزدیک در دانشگاه مونیخ، دروس مرتبط با ایران مانند “نقش زنان در تاریخ ایران” ، “قوانین و حقوق خصوصی شهروندان” ، “کتبه‌شناسی فارسی” ، “ادبیات ایرانی” ، “دنیای رسانه‌ها” و “تاریخ معاصر ایران” به دانشجویان مقطع کارشناسی رشته ایران‌شناسی ارائه می‌شود.

 

دانشجویان رشته خاورمیانه و خاورنزدیک در مقطع کارشناسی ارشد نیز می‌توانند دروسی در حوزه ایران‌شناسی را انتخاب کنند. این دروس شامل “آموزش تخصصی خطوط و زبان فارسی” ، “آشنایی با اماکن متبرکه و زیارتگاه‌های ایران” ، “فرهنگ ایرانی” و “ ادبیات ایرانی به‌خصوص در حوزه سفرنامه‌نویسی” است.

 

 

این در حالی است که رشته ایران‌شناسی به صورت رشته‌ای مجزا در مقطع دکترای دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ ارائه می‌شود. دانشجویان علاقمند به رشته ایران‌شناسی می‌توانند در ترم زمستان یا تابستان برای حضور در مقطع دکترا اقدام کنند. البته تحصیل در مقطع دکترا مشروط بر داشتن مدرک کارشناسی ارشد رشته ایران‌شناسی و همچنین تسلط کامل بر زبان فارسی است.

 

 

علاوه بر این‌ها، موسسه خاورمیانه و خاورنزدیک در دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ، مکان ایده‌آلی برای تحقیق در حوزه ایران‌شناسی است. در این دانشگاه تحقیقات زیادی درباره تاریخ ایران از قرن هفتم تا بیستم میلادی انجام می‌شود. البته تاریخ حال‌حاضر ایران نیز برای محققان این دانشگاه اهمیت زیادی دارد.

 

همچنین پژوهشگران دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ، تحقیقات گسترده‌ای بر روی ادبیات فارسی و کتیبه‌های ایرانی انجام می‌دهند. بخش دیگری از تحقیقات موسسه خاورمیانه و خاورنزدیک نیز به تحقیق درباره زندگی روزمره شهروندان در گذشته و حال و همچنین بررسی متون قدیمی اختصاص یافته است.

 

کتابخانه تخصصی دانشگاه مونیخ

 

 

کتابخانه موسسه خاورمیانه و خاورنزدیک نیز مرجع خوبی برای تحقیق و پژوهش در حوزه ایران‌شناسی، مطالعات اسلامی، ترک‌شناسی و همچنین مطالعات یهودی است. این کتابخانه با داشتن ۴۰ هزار جلد کتاب تخصصی، منابع غنی در راستای تحقیق و پژوهش در حوزه مطالعات خاورمیانه دارد.

 

سایت زیر می‌تواند اطلاعات بیشتری در اختیارتان قرار دهد:

https://www.naher-osten.uni-muenchen.de/institut/iranistik/index.html

ارزشیابی آنلاین تحصیلی (بدون هزینه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تحصیلی رایگان