موسسه آبادانی سروش دانش

دوره های آموزشی اومشولونگ (Umschulung)

اومشولونگ (Umschulung)

 

در آلمان روشهای آموزشی متفاوتی برای متقاضیان وجود دارد. برخی بصورت تئوری و برخی به صورت عملی و یا ترکیبی از آموزش عملی تئوری. شاید به همین خاطر باشد که این کشور از لحاظ صنعتی و تجاری بسیار پیشرفت کرده است و چندین سال است که درصد بیکاری در جامعه به کمتر از ۷% رسیده است.

 

از جمله دوره های آموزشی عملی که در کشور آلمان به متقاضیان ارائه می شود، دوره های اومشولونگ می باشد که به نوعی شبیه به آوسبیلدونگ و یا تکمیل کننده دوره های اوسبیلدونگ می باشند و در آن دانشجویان با گذراندن دوره های کار آموزی و عملی، بعد از فارغ التحصیلی بدون هیچ گونه استرس و ترس از کار، آمادگی کامل برای ورود به بازار کار را دارند.

 

اومشولونگ جایگزینی مناسب برای آوسبیلدونگ

 

از آنجائی که متقاضیان دوره های اوسبیلدونگ در آلمان بسیار زیاد می باشند و در برخی از رشته ها ممکن است زمان زیادی را در انتظار پیدا کردن یک صندلی خالی برای ثبت نام در دوره آوسبیلدونگ باشید، می توانید از این دوره های آموزشی برای دریافت یک مهارت کاری در آلمان استفاده نمائید. شما می توانید در یک دوره  اومشولونگ شرکت کنید و آموزشهای لازم برای ورود به بازار کار آلمان را بدست آورید. با ورود به دوره های  اومشولونگ می توانید آینده خوبی برای خودتان بسازید.

 

 اومشولونگ چیست؟

یک سری دوره های آموزشی کاربردی هستندکه برای یادگیری یک مهارت جدید برای افرادی که در گذشته به شغل دیگری مشغول بودند و حالا به هر دلیلی مثل بیماری، نبودبازارکار و … نمی توانند یا نمی خواهند شغل قبلی خود را ادامه دهند، مناسب می باشد.

 

 

تفاوت اومشولونگ با آوسبیلدونگ در چیست؟

از لحاظ آموزشی شبیه اوسبیلدونگ است اما، طول دوره های امشولونگ کوتاه تر است.اومشولونگ می تواند از ۹ ماه تا ۲ سال طول بکشد زمانی که آموزش بصورت تمام وقت باشد در اومشولونگ های پاره وقت Teilzeit این زمان به ۳ سال می رسد.

 

 

 اعتبار دوره اومشولونگ در چه حد است؟

تمام مدارک دوره های اومشولونگ مانند اوسبیلدونگ معتبر می باشند. امتحان نهایی اومشولونگ دقیقا مانند آوسبیلدونگ است. یعنی همزمان و همراه با آوسبیلدونگی ها امتحان برگزار می شود و تحت نظر  hk یا ihk می باشد و مدرک آن هم دقیقا همان مدرک آوسبیلدونگ است.

 

انواع اومشولونگ

دونوع اومشولونگ وجود دارد:

نوع اول به این صورت می باشد که با یک شرکت قرارداد امضاء می کنید و مثل آوسبیلدونگ در طی دوره آموزشی، از شرکت مربوطه حقوق دریافت میکنید

 

اما در نوع دوم شما از طرف اداره کار به یک موسسه آموزشی معرفی می شوید و کلاس های آموزشی را آنجا می گذرانید و پس از آن به مدت ۶ ماه تا ۱ سال یک دوره پراکتیکوم (کارآموزی)در یک شرکت مرتبط با رشته خود انجام می دهید تا زمانی که امتحان نهایی برگزار شود.

 

هزینه دوره و حتی زندگی و رفت و آمد شما را در این ۲ سال  اداره کار تقبل می کند. که البته قانع کردن اداره کار و همچنین پیدا کردن بهترین موسسه آموزشی هم وظیفه ی شماست .برای مثال هزینه دوره اوشلونگ IT حدود ۱۶ هزاریورو می باشد که اداره کار به موسسه آموزشی پرداخت میکند.

 

پیداکردن یک شرکت برای پراکتیکوم هم به عهده شماست. هر چند موسسه ها در خصوص  آموزش چگونگی نوشتن درخواست، و همچنین معرفی شرکت هایی که تمایلی به داشتن کار آموز دارند، کمک می کنند و نکته قابل توجه این که در طول دوره پراکتیکوم هیچ حقوقی به شما داده نمی شود و دریافتی شما فقط بر عهده اداره کار خواهد بود.

 

۱۰ اومشولونگ برتر که می توانند در آلمان آینده شغلی خوبی داشته باشند

Altenpfleger/in     مددکارمراقبت از سالمندان

Erzieher/in      مربی مهد کودک

Mechatroniker/in   مکاترونیک

Fachinformatiker/in   انفورماتیک

Techniker/in für erneuerbare Energien   تکنیسین انرژی های نو

Physiotherapeut/in   فیزیوتراپیست

Sozialassistent/in    دستیار اجتماعی

Immobilienkaufmann/-frau   فروشنده املاک

Fachkraft für Lagerlogistik   نیروی کار ماهر در صنعت حمل و نقل

IT-Sicherheitstechniker/in    تکنیسین امنیت آی تی

 

چه رشته هایی اومشولونگ دارند؟

هر چند تمام رشته ها و مهارتها دارای دوره اومشولونگ نیستند، اما تعداد رشته هایی که دارای دوره اومشولونگ هستند بسیار زیاد می باشند. شما می توانید با مراجعه به لینک زیر، دوره های مخلتفی را که در آلمان دارای دوره اومشولونگ می باشند را ببینید :

 

https://ratgeber-umschulung.de/

 

چه موسسه های آموزشی اومشولونگ ارائه میکنند ؟

موسسات مختلفی در المان دوره اومشولونگ برگزار می کنند. برای پیدا کردن لیست این موسسات، کافیست در گوگل سرچ کنید (مثلا برای برلین: Umschulungsanbieter berlin)

 

یا مثلا اگر به دنبال اومشولونگ IT در هامبورگ هستید:

Fachinformatiker Umschulung Hamburg

 

چند موسسه را انتخاب کنید و نظراتی که دیگران ارائه دادند را بخوانید و خودتان هم حضوری مراجعه کنید .گاهی برخی اومشولونگ ها دوره های آمادگی دارند که ۱ تا ۲ ماهه است و در این مدت با مدرسان و محیط و خود رشته بیشتر آشنا می شوید.

 

چه شرایطی برای شرکت در اومشولونگ لازم است؟

فرد باید بالای ۱۸ سال باشد

فرد قبلا بایستی یک دوره آوسبیلدونگ گذرانده باشد. یعنی اومشولونگ نمی تواند بعنوان اولین دوره آموزش حرفه ای ارائه شود . هرچند لازم نیست که فرد متقاضی دوره آوسبیلدونگ قبلی را با موفقیت سپری کرده باشد و یا اینکه آنرا ترک کرده باشد.

آزمون تعیین سطح:

معمولا اداره کار یک آزمون خاص به نام Psychologische Begutachtung را برای متقاضیان اومشولونگ و آوسبیلدونگ ها برگزارمی کند که بسته به دوره درخواستی، شامل موارد مختلفی است. ولی در همه آنها تست تعین سطح آلمانی هم وجود دارد.

 

در کنار آزمون زبان آلمانی، احتمالا سوالات ریاضی, هوش, فیزیک و … هم در آزمون گنجانده می شود. و البته پس از آزمون، فرد متقاضی یک مصاحبه کوتاه هم خواهد داشت که در انتهای آن و بسته به سطح زبان آلمانی و همچنین سطح معلومات عمومی فردمتقاضی، مجوز گذراندن دوره اومشولونگ داده خواهد شد.

سطح زبان می بایست B2 باشد

 

آیا محدودیت سنی وجود برای دوره های اوشولونگ در آلمان دارد؟

خیر. هر فرد با هر سنی می تواند د ر این دوره ها شرکت نماید.

 

 آینده کاری اومشولونگ چگونه است؟

هر چند بازار کار دوره های اوسبیلدونگ و اوومشولونگ در آلمان خوب است، اما پیدا کردن کار با این مدارک ارتباط مستقیم به رشته ای که شما برای آموزش انتخاب می کنید و اینکه چقدر تلاش کنید و چه نمره ای در امتحان نهایی کسب کنید، دارد.

 

زیرا این شروط برای استخدام در هر شکت و یا سازمانی مهم می باشد.

 

ارزشیابی آنلاین تحصیلی (بدون هزینه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تحصیلی رایگان