موسسه آبادانی سروش دانش

دانشگاههای دارای رشته دندانپزشکی در آلمان

دانشگاههای دارای رشته دندانپزشکی در آلمان

 

رشته دندانپزشکی و حرفه دندانپزشکی یکی از رشته های پرطرفدار در کشور آلمان می باشد که متقاضیان زیادی دارد. آلمان از نظر علمی در برخی رشته‌های داروسازی، پزشکی و دندانپزشکی بسیار بالاتر از سایر کشورهای اروپایی قرار گرفته به طوری که می‌توان گفت یکی از قطب‌های پزشکی و دندانپزشکی جهان محسوب می‌شود. اگر امکان تحصیل دندانپزشکی در آلمان به زبان انگلیسی نیز وجود داشت، تعداد دانشجویان بین‌المللی این کشور به دو برابر افزایش می‌یافت.

ورود به این رشته نیز نسبت به رشته های دیگر کمی سخت تر و رقابتی تر می باشد. برگ برنده متقاضیان برای ورود به این رشته، داشتن سطح و دانش زبان آلمانی بالا، تلاش و کوشش مستمر در دوره کالج دانشگاهی، و داشتن استعداد بالاتر می باشد. از آنجائی که دانشجویان خارجی در کنار دانشجویان آلمانی در دانشگاهها به تحصیل می پردازند، و هیچ گونه کلاس مجزایی برای آنان برقرار نمی باشد، لذا  بحث ظرفیت محدود برای پذیرش دانشجویان خارجی در دانشگاههای آلمان برای رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی نیز مطرح می باشد.

سطح بالای علمی دانشگاه‌های آلمان در رشته دندانپزشکی و آینده شغلی این رشته، متقاضیان زیادی را از سراسر جهان به سمت دانشگاه‌های این کشور کشانده است.  برای تحصیل دندانپزشکی در دانشگاه های آلمان باید تلاش بسیار زیادی کرد ورود به این رشته آن مستلزم شرکت در دوره های کالج دانشگاهی است. البته برای پذیرش در رشته دندانپزشکی از دانشگاه‌های آلمان دو راه وجود دارد. راه اول، شرکت درآزمون ورودی است. این آزمون به زبان آلمانی برگزار می‌شود و متقاضی برای شرکت در آن می‌بایست حداقل سطح B2 زبان آلمانی را داشته باشد. آزمون ورودی معمولا دو ماه پیش از شروع سال  تحصیلی در کشور آلمان برگزار می شود.

راه دوم برای ورود به رشته دندانپزشکی، شرکت در دوره های کالج است. دوره کالج شامل دو ترم است که در آن دروس زیست شناسی، زبان و شیمی تدریس می‌شود. دوره کالج برای متقاضیان رایگان و شرط ورود به آن، داشتن مدرک زبان آلمانی است. پس از آن متقاضی می‌تواند در آزمون ورودی دندانپزشکی شرکت کند. پذیرش رشته دندانپزشکی در دانشگا‌ه های دولتی آلمان، تنها یک مرتبه در سال و آن هم در ماه سپتامبر، انجام می شود.

 

شیوه تدریس دندانپزشکی در دانشگاههای آلمان

دندانپزشکی در دانشگاههای آلمان به اختلالات دندان، فک و دهان و درمان آنها می پردازد. تحصیل در رشته دندانپزشکی در دانشگاههای آلمان نه تنها دانش نظری در علوم طبیعی و پزشکی انسانی را در اختیار دانشجویان قرار می دهد، بلکه اصول اولیه تشخیص و درمان و عمل جراحی  در زمینه های دندانپزشکی ترمیمی، پروتزهای دندانی، ارتودنسی دهان و فک و صورت را نیز در اختیار دانشجویان قرار می دهد. پس از اتمام موفقیت آمیز آزمون دولتی، دانشجویان واجد شرایط دریافت مجوز برای انجام کار دندانپزشکی هستند. به طور کلی، دندانپزشکان در مطب های پزشکی خود یا برای یک کارفرما کار می کنند. همچنین امکان پیگیری تحقیقات بالینی و تدریس در دانشگاه ها، صنعت یا موسسات آموزشی وجود دارد.

 

 ویژگی های خاص این رشته

تمرکز برنامه دندانپزشکی مبتنی بر آموزش فشرده تمرین محور، و فرصت هایی برای درمان موارد پیچیده بیماریهای دندان و دهان و تحت هدایت و نظارت اساتید با تجربه و پزشکان ارشد دانشگاهها می باشد. همچنین دانشجویان از امکانات و تجهیزات مدرن دندانپزشکی و فرصت های آموزش و کار با ای تجهیزات در خارج از ساعات درسی نیز بهره مند می شوند. در دوره های پیش بالینی شامل شبیه سازی بیماری، دانشجویان می توانند از واحدهای  درسی دندانپزشکی خود برای یادگیری و تمرین روش های درمانی اولیه استفاده کنند. فناوری دیجیتالی مدرن، مانند اسکن داخل دهان و آماده سازی ان به کمک رایانه، و همچنین میکروسکوپ های پیشرفته، مورد استفاده قرار خواهند گرفت. امکانات درمانی بالینی پیشرفته بوده و همگی مجهز به میکروسکوپ های عمل کننده هستند.

برای ارائه پایه ای مناسب برای تنوع کار دندانپزشکی، رشته های موضوعی مختلف در مراحل اولیه به دانش آموزان معرفی می شوند. روش‌های تدریس و امتحان، مانند یادگیری مبتنی بر بیماری، سمینارهای بازخورد، و آزمون‌های عملی استاندارد، این اطمینان را می‌دهد که دانشجویان برای نیازهای فعالیت دندانپزشکی آماده شوند. قبل از اولین تماس با بیماران، یا در طول درمان بیمار، آموزش چگونگی برقرای ارتباطات دندانپزشک با بیمار نیز به دانشجویان ارائه خواهد شد .

ابزار و امکانات لازم برای درمان بیماری در اختیار دانشجویان قرار دارد، اما در دوره های پیش بالینی، ابزار و بخشی از مواد مصرفی باید توسط خود دانشجویان تهیه شود. تجهیزات جدید ممکن است تا ۹۰۰۰ یورو هزینه داشته باشد، اما دانشجویان می توانند  با استفاده از  “Kofferbörse”  (“بازار دسته دوم”) فرصتی را برای خرید تجهیزات مستعمل با قیمت بسیار پایین‌تر داشته باشند.

دانشکده ها و دانشگاههای دندان پزشکی

دانشگاه های بسیار زیادی در آلمان دارای دانشکده پزشکی و دندانپزشکی می باشند که همگی در آلمان و در دنیا دارای رنکینگ و اعتبار بالایی می باشند. تجهیزات و امکانات بسیار پیشرفته ای که از تکنولوژی های خاص و به روز دنیا نیز برخوردار می باشند، در مراکز تحقیقاتی و آزمایشگاهی این دانشگاهها فعال می باشند. که این می تواند به آموزش علم نوین دندانپزشکی به دانشجویان کمک شایانی نماید. ارتباط بسیار خوبی بین دانشگاهها با مراکز تحقیقاتی، مراکز صنعتی سازنده تجهیزات پزشکی، و همچنین بیمارستانها و مراکز درمانی برقرار می باشد، و دانشجویان علاوه بر استفاده از تجیزات آزمایشگاهی و عملی موجود در دانشگاهها، ملزم به گذراندن دوره های کارآموزی متفاوت و متنوع در ضمن تحصیل در این مراکز می باشند.  این سبک آموزش در دانشگاه های پشرفته آلمان سبب می گردد که دانشجو پس از فارغ التحصیلی، از تجربه بالایی برخوردار بوده و بتواند علاوه بر  تسلط به درمان بیماریها، از شیوه های خاص درمانی نیز بهره ببرد.

بسیاری از دانشگاه‌هایی که رشته دندان‌پزشکی را در کشور آلمان ارائه می‌کنند، بدون شهریه و در واقع تحصیل رایگان است. تحصیل در مقطع کالج دانشگاهی در آلمان نیز رایگان می باشد.

 

بیش از ۳۰ دانشگاه در آلمان دارای دانشکده دندانپزشکی هستند، و علاوه بر سطح علمی بالا و برخورداری از امکانات آموزشی، این رشته را به صورت رایگان برگزار می‌کنند و مدارک آن‌ها نیز از اعتبار جهانی برخوردار هستند. تحصیل در این دانشکدهها و رشته دندانپزشکی در آلمان برای خارجی ها نیز امکان پذیر می باشد. مهترین و معتبرترین این دانشگاه ها عبارتند از:

دانشگاه هایدلبرگ

دانشگاه درسدن

دانشگاه مارتین لوتر

دانشگاه ینا

دانشگاه گرایفس‌والد

دانشگاه کیل

دانشگاه هامبورگ

دانشگاه گیسن

دانشگاه گوتینگن

دانشگاه دوسلدورف

دانشگاه مونستر

دانشگاه آخن

دانشگاه بن

دانشگاه ماینز

دانشگاه فرانکفورت

دانشگاه زاربروگن

دانشگاه فرایبورگ

دانشگاه مونیخ

دانشگاه ارلانگن

دانشگاه اولم

دانشگاه وورسبورگ

دانشگاه بوخوم

دانشگاه ماینهایم

 

شرایط برای ورود و تحصیل دانشجویان خارجی در رشته دندانپزشکی در هر یک از این دانشگاهها، دارای شباهت ها و تفاوت هایی می باشند.

شباهت از این نظر که: تمام این دانشگاهها نیاز به داشتن نمره FSP بالا در آزمون نهایی کالج و همچنین معدل بالا در دیپلم ایران را دارند. و تفاوت از این نظر که بر اساس قوانینی که هر دانشگاه برای جذب دانشجوی خارجی دارد، ممکن است موارد دیگری همچون: دوره های کار آموزی، نمره TestAs نمره TestDaf، و موارد دیگر را در انتخاب دانشجویان خارجی ملاک عمل قرار دهند.

 

دانشگاه هایدلبرگ سالن کنفرانس هایلدبرگ

دانشگاه هایدلبرگ – همچنین معروف به روپرتو کارولا – در سال ۱۳۸۶ تاسیس شد و یکی از قدیمی ترین دانشگاه های آلمان است. این دانشگاه همچنین یکی از قوی ترین دانشگاه های تحقیقاتی علوم پزشکی در آلمان و حتی در تمام اروپا است. در سال ۱۳۸۶، روپرشت اول، الکتور پالاتین، اجازه پاپ را برای تأسیس دانشگاه در شهر مسکونی خود، هایدلبرگ، دریافت کرد. محقق هلندی مارسیلیوس از اینگن که از دانشگاه پاریس به هایدلبرگ آمد، اولین رئیس دانشگاه جدید شد.

دانشگاه هایدلبرگ طی قرن ها پس از تأسیس، فراز و نشیب های زیادی را در ارتباط با شهرت علمی، جذابیت فکری و جذابیت آن برای اساتید و دانشجویان تجربه کرده است. در طول قرن نوزدهم، هایدلبرگ نه تنها به دلیل سطح بالای آموزش و تحقیقات، بلکه به دلیل آزادی عمل، تعهد به آرمان‌های دموکراتیک و احترام به ایده‌های جدید، مورد تحسین قرار گرفت. در نتیجه، شهرت بالای دانشگاه باعث جذب تعداد زیادی از دانشجویان خارجی شد.

بین سال‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ دانشگاه هایدلبرگ مانند بسیاری دیگر از دانشگاههای آلمان به یک دانشگاه باانبوهی از دانشجویان تبدیل شد و تعداد دانشجویان ان دو برابر شد. بین سال‌های ۱۹۶۱ تا ۲۰۱۰ این تعداد سه برابر شد که منجر به ازدحام بیش از حد دانشجو در این دانشگاه شد و دانشگاه هایدلبرگ توانست شهرت برجسته خود و جذابیت های مرتبط با آن را برای دانشجویان و محققان بین المللی به دست آورد.

تالار بزرگ، تاریخی و باشکوه دانشگاه هایدلبرگ، یکی از معروف ترین ساختمانهای این دانشگاه در آلمان است که برای مدت طولانی محل برگزاری دوره ها و سخنرانی ها در این منطقه بود. طراحی کنونی آن به طراحی مجدد سالن توسط جوزف دورم به مناسبت پانصدمین سالگرد تأسیس دانشگاه در سال ۱۸۸۶ باز می‌گردد. امروزه این تالار بزرگ عمدتاً برای مراسم آکادمیک، کنسرت‌ها، سخنرانی‌ها و جشن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد،.

شرایط دریافت پذیرش دندانپزشکی از دانشگاههای آلمان:

برای دریافت پذیرش تحصیلی در رشته دندانپزشکی از هر یک از دانشگاههای آلمان، نیاز به داشتن پاسپورت، مدرک دیپلم دبیرستان ایران با معدل بالای ۱۹، و مدرک زبان آلمانی در سطح B1 می باشد. به همین راحتی و به همین سادگی می توان از بسیاری از دانشگاهها و کالج های آلمان پذیرش تحصیلی در رشته دندانپزشکی دریافت نمود. اما موفقیت شما برای ورود به این رشته در آلمان مشخص می شود. هر چند مدرک زبان B1 فقط برای دریافت پذیرش اولیه از برخی از دانشگاهها کفایت میکند، اما برای موفقیت در آزمون ورودی کالج دانشگاهی نیاز به سطح بالایی از زبان ( سطح B2 با نمره بالای ۸۵ ) میباشد. موفقیت در آزمون ورودی کالج زیاد نگران کننده نیست. زیرا با کمی تلاش و  تمرین و شرکت در کلاسهای آمادگی آزمون در ایران و یا آلمان، به راحتی می توان با یک وقفه سه الی ۴ ماهه به کالج راه پیدا کرد. اما آنچه که مهمتر است اخذ نمره خوب و یا عالی از آزمون نهایی کالج (FSP) می باشد. همچنین تلاش برای گرفتن مدارکی همچون Test As و  Test Daf می تواند شانس شما را مضاعف کند.

 

آیا با معدل پایین دیپلم ایران، شانسی برای تحصیل درندان پزشکی در آلمان داریم؟

خاطر نشان می گردد که افرادی که دارای معدل دیپلم پایین از مدارس ایران می باشند، نیز شانس ورود به رشته داندان پزشکی در آلمان را دارند. این افراد می توانند برای کالج و دانشگاه مونیخ اقدام کنند. زیرا بر اساس قوانین و مقررات دانشگاه مونیخ، تنها نمره آزمون پایاین کالج (FSP) مهم است و معدل دیپلم ایران هیچ تاثیری ندارد. لذا با تلاش و کوشش در دوره یک ساله کالج مونیخ، می توانند با بدست آوردن نمره خوب در آزمون  FSP امکان تحصیل در رشته دندان پزشکی را برای خود بوجود آورند.

 

دوره دندانپزشکی در آلمان

دندانپزشکی در سیستم آموزشی آلمان شامل دوره های تئوری و عملی متفاوت و کاربردی برای دانشجویان می باشد. این دوره برای چنج سال تحصیلی و یا به عبارتی ۱۰ ترم برنامه‌ریزی شده است. در ۴ ترم اول، بیشتر مباحث مربوط به دروس علوم پایه و کاربردی همچون: بیوشیمی، بیوفیزیک، آناتومی، بافت شناسی، فیزیولوژی و … از دندانپزشکی است. دانشجویان رشته دندانپزشکی در ترم‌های ۴ و ۵  با دندانپزشکی بیشتر آشنا خواهند شد و دوره‌های فانتوم ۱ و ۲ را   سپری می‌کنند. دوره های فانتوم ۱ و ۲ شامل محتوایی از پروتز، ترمیم دندان و ارتودنسی است که  به پایان نامه تحصیلی دانشجویان دندانپزشکی مربوط می‌شود.

ترم ۶ مربوط به جنبه‌های بنیادین پزشکی عمومی از جمله پزشکی داخلی، آسیب شناسی، فارماکولوژی بالینی، میکروبیولوژی و بهداشت است. دوره های شبیه سازی دندانپزشکی نیز در این ترم آغاز می‌شود. ترم ۷ تا ۱۰، مرحله بالینی در رشته دندانپزشکی است و به بخش‌های عملی کار دانشجویان در درمانگاه‌ها و کلینیک‌های دندانپزشکی تحت نظر اساتید و پزشکان با تجربه اختصاص دارد.

 

 زبان تحصیل دندانپزشکی در آلمان

تمام دوره های دندان پزشکی در دانشگاههای دولتی آلمان فقط و فقط به زبان آلمانی ارائه می گردند. لذا دانشجویان باید تسلط کاملی بر زبان آلمان و زبان تخصصی دانشگاهی در این رشته داشته باشند. البته این جای نگرانی نیست. زیرا در دوره یک ساله کالج دانشگاهی، دانشجویان هفته ای ۱۰ ساعت زبان آلمانی دارند و از همان موقع دورس فیزیک، شیمی و زیست شناسی را به زبان آلمانی می خوانند و در طی این دوره با اصطلحات ومفاهیم تخصصی و پایه ایی این رشته آشنا می شوند. همچنین می توانند با گذراندن دوره های پراکتیکوم در درمانگاهها و بیمارستانها ( در فاصله زمانی بین کالج و دانشگاه و بعد از پایان دوره کالج و قبل از شروع دانشگاه)، با کلیه اصطلاحات ومفاهیم این رشته بیشتر آشنا شوند.

 

ارزشیابی آنلاین تحصیلی (بدون هزینه)

6 پاسخ

  1. میخواستم راجع به معادل سازی مدرک دندانپزشکی در آلمان بدونم

    1. سلام
      اگر دارای مدرک دندانپزشکی از دانشگاههای ایران هستید و می خواهید آن را در آلمان معادل سازی کنید، این کار به راحتی قابل انجام است. شما ابتدا باید با داشتن یک دعوتنامه به آلمان وارد شوید و دو سال در کشور آلمان فرصت دارید که در دو آزمونی که به همین منظور در نظام پزشکی آلمان برگزار می شود شرکت کنید و قبول شوید. این آزمونها هر دو شفاهی است و در واقع دانش شما را بر اساس کارهای عملی و بر اساس سیستم درمانی آلمان می سنجند.

      1. سلام .
        روش و شرایط دعوتنامه گرفتن برای افراد دارای دیپلم ایران چگونه است ؟

        1. سلام آقای نورزایی عزیز
          متاسفانه اطلاعات جامع و کاملی اعلام نفرمودید. سن از فاکتورهای مهم در ورود به کشور آلمان هست. دیپلم چه رشته ای دارید و معدلتون چقدر هست؟ برای ورود به کشور آلمان داشتن مدارک تحصیلی معتبر با معدل بالا، به دلیل رقابت شدید برای گرفتن پذیرش از مراکز آموزشی و دانشگاه های کشور آلمان در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، یک فاکتور بسیار تاثیر گذار محسوب می شود. نفرمودید چه نوع دعوتنامه ای منظورتون هست و هدفتون از ورود به کشور آلمان چی هست. داشتن مدرک زبان آلمانی معتبر از دیگر الزامات برای ورود به کشور آلمان و ادامه تحصیل در این کشور می باشد. در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر می تونید با کارشناسان موسسه استادی اینفو تماس حاصل بفرمائید یا با مراجعه به سایت پایگاه موسسه استادی اینفو اطلاعات بیشتری کسب بفرمائید و از ۴۵ نوع خدمات این موسسه مطلع بشید.
          موفق باشید

    2. سلام
      این کار انجام شدنی هست. میتوانید با موسسه تماس بگیرید و اطلاعات جامع تر را بگیرید

    3. سلام رویا جان
      موسسه استادی اینفو یک پایگاه اطلاع رسانی تحصیل در کشور آلمان هست که خدمات پذیرش تحصیلی و اخذ ویزا رو بصورت پکیج کامل برای متقاضیلن ادامه تحصیل در رشته های: پزشکی، دندانپزشکی، پیراپزشکی، داروسازی، پرستاری، ارشد هنر، اقتصاد، حقوق و … و همچنین شرکت در دوره های آوسبیلدونگ انجام میده. برای معادل سازی به دلیل تغییر بسیار زیاد و سریع قوانین بهتر هست به سایت های مربوطه مراجعه بفرمائید. برای کسب اطلاعات بیشتر میتونید به سایت موسسه استادی اینفو مراجعه بفرمائید یا با کارشناسان پایگاه اطلاع رسانی استادی اینفو تماس حاصل بفرمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تحصیلی رایگان