موسسه آبادانی سروش دانش

تبدیل معدل ایران به معدل سیستم آلمان

تبدیل معدل ایران به معدل سیستم آلمان

تبدیل معدل ایران به معدل سیستم آلمان

 

شاید بتوان گفت که هر کشوری سیتم نمره دهی خاص خود را دارد . اما این این بدان معنی نیست که بیش از ۱۸۰ سیستم (به تعدا کشورهای دنیا) نمره دهی در دنیا وجود دارد. معمولا بسیاری از کشورها از سیستم خاص و معروفی که در دیگر کشورها مرسوم است، استفاده می کنند. معمولا در این موارد کشورهایی که قدمت بالایی در آموزش سیستماتیک دارند، به عنوان مرجع استفاده می شوند و دیگر کشورها از آن سیستم تبعیت می کنند.

 

همچنین برای تحصیل در آلمان با شرایط جدید این لینک را مطالعه کنید

 

 

سیستم نمره دهی و واحدهای درسی در اکثر کشورهای اروپائی تقریبا یکسان است و تعداد اندکی کشور دارای سیستم متفاوت می باشند. در اکثر کشورهای اروپائی از دو نوع سیستم نمره دهی استفاده می شود: سیستم عددی(مثلا ۱-۶) و یا سیستم استفاده از حروف الفبا(A,B,C,D,E,F).  این که کدام عدد یا حرف بالاترین نمره یا پایین ترین نمره باشد بستگی به کشور دارد و به طرق متفاوت از آن استفاده می کنند که می توانید با مراجعه به سایت دانشگاه ها یا مدارس آموزشی آنها با این سیستم آشنا شوید.

 

 

سیستم نمره دهی آلمان با ایران متفاوت است و حتی در آلمان نیز ، در برخی از ایالت ها با دیگر ایالت ها این سیستم نمره دهی فرق دارد. اما در کل، در سیستم آموزشی آلمان( در دانشگاه ها و مدارس )، نمرات بین ۱ تا ۶ می باشند. به این معنی که ۱ بهترین و بالاترین نمره و ۶ پایین ترین سطح نمره است. خاطر نشان می گردد که در این بین، نمرات اعشاری نیز استفاده می شوند.

 

 

مثلا ۱٫۳، ۲٫۵ و … .  در این سیستم، نمره ۴ از هر درس نمره پاس شدن محسوب می شود. یعنی شما برای پاس شدن یک درس اگر نمره ۴ بگیرید کفایت می کند و آن درس را پاس کرده اید. هر چند این به استادی که تدریس میکند و دانشگاه یا مدرسه شما نیز بستگی دارد و ممکن است که بالاتر از ۴ را به عنوان نمره پاس شدن درس در نظر بگیرند نه خود ۴ را.

 

 

سیستم تبدیل معدل یا نمره یک درس یا یک مدرک تحصیلی ایرانی به نمره یا معدل آلمانی، بیشتر برای افرادی که می خواهند اطلاع از معدل خود داشته باشند و برای دانشگاه های آلمان اپلای کنند مهم است.

 

زیرا در سایت بسیار ی از دانشگاه ها، شرط معدل برای پذیرش وجود دارد. اما فارغ از آن، حتی اگر ما نتوانیم معدل خود را به سیستم آلمانی تبدیل کنیم، شاید خودمان به راحتی متوجه شویم که اگر مثلا معدل ۱۲ در مدرک خود داریم، این معدل به درد درس خواندن در دانشگاه های آلمان نمی خورد.(مخصوصا اگر معدل دیپلم و پیش دانشگاهی باشد).

 

 

زیرا حتی اگر کالجی یا دانشگاهی هم با این معدل درخشان، به شما پذیرش بدهد، شانس شما برای رد شدن از سد بزرگی به نام سفارت و گرفتن ویزای از سفارت آلمان، بسیار پایین است. پس به فکر معدل بالاتر یا راه دیگری باشید.

 

 

اما فارغ از تمام راه ها و روشهایی که در سایت ها و کانال های مختلفی برای تبدیل معدل ایران به سیستم آلمانی آورده شده است، ما در اینجا یک راه بسیار ساده و استاندارد را همراه با یک مثال برای شما بیان می نمایم که به راحتی بتوایند از آن استفاده نمائید:

(معدل ایران * ۰٫۳) – ۷       ,      عدد هفت – (معدل ایران شما ضربدر ۰٫۳)

مثال:  فرض کنیم معدل کارشناسی شما ۱۵٫۵ است. ابتدا :

۴٫۶۵ = ۱۵٫۵ * ۰٫۳

سپس:

۲٫۳۵ = ۴٫۶۵ – ۷

به همین سادگی. یعنی معدل ۱۵٫۵ ایران شما برابر با معدل ۲٫۳۵ در سیستم آلمان است.

 

 

نکته بسیار مهم:

در برخی از دانشگاه ها روال برای پذیرش خارجی ها بدین شکل است که، دانشگاه معدل شما را به سیستم آلمانی تبدیل نمی کند و این کار را به سازمان Uni-assist واگذار می کند.

 

در این حالت از شما خواسته می شود که حداقل دو ماه قبل از ددلاین دانشگاه، مدارک خود را به سازمان  Uni-assist بفرستید تا این سازمان معدل شما را محاسبه کرده و برای شما ارسال نماید. سپس این معدل را به انضمام سایر مدارک باید برای دانشگاه مربوطه ارسال نمائید. به خاطر داشته باشید که برا ی انجام این کار Uni-assist از شما هزینه ۷۵ یورویی دریافت می نماید و شما چاره ای جز این ندارید.

 

 

 

نحوه ی معادل سازی واحد های درسی ایران به ECTS  اروپا

در دانشگاه ها و حتی سیستم امروزی آموزش و پرورش ایران، واحد های درسی با عددهای خاصی که برای دانشجویان ایرانی بسیار آشنا است، نشان داده می شوند. مثلا” ریاضی عمومی : ۳ واحد، اخلاق ۲ واحد، و … .  اما در اروپا سیستم یکپارچه ای برا ی ارزیابی و محاسبه واحد های هر درس استفاده می شود که به آن

European Credit Transfer and Accumulation System

و یا به اختصار ECTS   می گویند.

 

 

بر اساس قوانین اتحادیه اروپا، سیستم  ارزیابی وانتقال واحدهای درسی دانشگاهی، برای دانشجویان در هر دانشگاه در نظر گرفته می شود که اکثر کشورهای عضو این اتحادیه از آن پیروی می کنند

 

در این سیستم، دانشگاه در هر ترم تحصیلی به دانشجویان ۳۰ واحد(ECTS)  ارائه می دهد و دانشجویان ملزم به گذراندن آن می باشند. مقطع کارشناسی در آلمان در کل بین ۲۱۰ الی ۲۴۰ ECTS   می باشد و مقطع کارشناسی ارشد نیز ۱۲۰ ECTS    می باشد.

 

در خصوص نحوه معادل سازی واحدهای درسی ایران به سیستم آلمان، نظریه های متفاوتی وجود دارد. اما آنچه که مسلم است و برای متقاضیان موسسه در سالهای اخیر از آن استفاده کردیم را در زیر برای شما بیان می کنیم.

 

تبدیل معدل ایران به معدل سیستم آلمان

 

در نظر داشته باشید که سیستم واحدهای دانشگاهی در ایران توسط وزارت علوم به همه دانشگاه ها ابلاغ شده است و هیچ تفاوتی در سیستم نمره دهی در بین دانشگاههای ایران وجود ندارد.

 

قبل از اینکه این تبدیل را انجام دهید، به دانشگاه مقصدی که می خواهید از آن پذیرش بگیرید و یا برای آن واحدهای درسی خود را بفرستید، مراجعه نمایید و از چیزی که از شما خواسته است مطمئن شوید. همچنین اگر تفاوتی بین خواسته دانشگاه و چیزی که ما برای شما بیان می کنیم وجود دارد، از این سیستم استفاده نکنید.

 

 

برای محاسبه و بدست آوردن تعداد واحدهای درسی ، موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • یک واحد درس نظری(تئوری) ۴۵ دقیقه ای، برابر با ۱,۷ ECTS 
  • یک واحد درس نظری ۶۰ دقیقه ای برابر با  ۲,۳  ECTS 
  • دو واحد نظری ۹۰ دقیقه ای برابر با ۳,۴ ECTS
  • دو واحد درس نظری ۱۰۵ دقیقه ای برابر با ۴ ECTS
  • دو واحد درس نظری ۱۲۰ دقیقه ای برابر با ۴,۶ ECTS 
  • سه واحد درس نظری ۱۵۰ دقیقه ای برابر با ۵,۷ ECTS 
  • سه واحد درس نظری(تئوری) ۱۸۰ دقیقه ای برابر با ۶,۹  ECTS 
  • چهار واحد درس نظری ۲۱۰ دقیقه ای برابر با ۸ ECTS
  • چهار واحد درس نظری(تئوری) ۲۴۰ دقیقه ای برابر با ۹,۲  ECTS 
  • یک واحد آزمایشگاه ۹۰ دقیقه ای برابر با ۳,۴ ECTS
  • یک واحد آزمایشگاه ۱۰۵ دقیقه ای برابر با ۴ ECTS 
  • یک واحد آزمایشگاه ۱۲۰ دقیقه ای برابر با ۴,۶  ECTS 
  • یک واحد عملی کارگاه ۱۵۰ دقیقه ای برابر با ۵,۷ ECTS 
  • یک واحد کارگاه عملی ۱۸۰ دقیقه ای برابر با ۶,۹ ECTS 
  • یک واحد عملی صحرا: ۲۱۰ دقیقه ای برابر با ۸ ECTS 
  • و یک واحد عملی ۲۴۰ دقیقه ای برابر با ۹,۲ ECTS 

 

در محاسبه حتما به واحدهای عملی و تئوری توجه داشته باشید. همچنین در برخی از دانشگاه ها یک درس بصورت تئوری- عملی ارائه می شود که قطعا بصورت تفکیکی واحد عملی و تئوری را باید مشخص کنید. می توان گفت که تقریبا برای اکثر رشته ها تعداد واحدها در یک رشته ثابت است. مگر اینکه گرایش متفاوت باشد و یا دروس اختیاری ارائه شده متفاوت باشند.

 

مثال:

برای محاسبه ECTS   درس فیزیک الکتریسته ۴ واحدی همراه با آزمایشگاه این درس که تقسیم شده به ۳ واحد نظری و ۱ واحد عملی. درس ها و واحد ها را بصورت جداگانه حساب کنید:

فیزیک ۳ واحدی ۳ ساعتی =  ۶,۹  ECTS

آزمایشگاه ۱ واحدی ۲ ساعتی این درس   = ۴,۶ ECTS

یعنی در مجموع ۱۱٫۵ ECTS    برای این درس در نظر می گیرید. و یا بصورت جداگانه باید در فرم مربوطه بنویسیدکه ۶٫۹ ECTS   برای خود درس فیزیک و ۴٫۶ برای آزمایشگاه آن در نظر می گیرید.

 

 

این فرم تبدیل واحد، به نوع درخواست دانشگاه مقصد شما بستگی دارد و برای هر دانشگاه متفاوت است. ممکنه فقط دروس تخصصی را بصورت جزئی و با نام درس و ذکر ECTS    برا ی هر درس از شما بخواهند، و یا از شما بخواهند که بطور کلی چند واحد فیزیک، چند واحد ریاضی، چند واحد سیالات و …. گذرانده اید که این کار راحت تر است.

 

 توجه داشته باشید که دروس عمومی که در ایران گذرانده اید اصلا جزء محاسبات نیست و هیچ دانشگاهی نیز از شما نمی خواهد

 

برخی از دانشگاه ها به غیر از واحدهای نظری و عملی، کار آموزی شما را نیز می خواهند. برای کارآموزی هم دقت کنید که باید از فرمول دیگری به غیر از فرمول بالا استفاده کنید. در زیر توضیحی برای محاسبه کار آموزی نیز برای شما آورده شده است:

 

از آنجائی که واحد های کار آموزی در دانشگاهها و در هر رشته ای متفاوت می باشد و تعداد ساعت آن نیز متغیر، محاسبه آن کمی پیچیده تر است. چون کار آموزی درس عملی عادی نیست که تعداد ساعتش در هفته مشخص باشد و همچنین تعداد هفته در ترم هم ۱۶ هفته نیست، از فرمول زیر استفاده کنید:

 

۳ × ( Minutes per a Week × Number of Weeks ) / (1260)

در فرمول شما عدد ۳ را در تعداد دقیقه ای که در هفته کار آموزی داشته اید ضرب کنید و حاصل را در تعداد هفته ی کارآموزی ضرب کنید. سپس  حاصل ضرب بدست آمده را بر عدد ۱۲۶۰ تقسیم کنید.

 

 

مثال:

اگر شما از شنبه تا ۴شنبه روزی ۸ ساعت کارآموزی رفته اید و مدت کار آموزی شما ۶ هفته طول کشیده است، پس :

۳ * ( ۲۴۰۰ * ۶ ) / ( ۱۲۶۰ ) = ۳۴٫۳ ECTS

 

خاطر نشان می گردد که این فرمول بر اساس یک سری محاسبات ریاضی بدست آمده است (بر اساس محاسبات تعدا واحد کارآموزی که در دانشگاه های آلمان است) و ممکن است خطا نیز داشته باشد.

 

 

در چه زمانی نیاز به تبدیل واحدهای ایران به سیستم ECTS    داریم؟

 

تبدیل واحدهای دانشگاهی ایران به ECTS معمولا برای برخی از دانشگاه ها که الزامی در این خصوص دارند می باشد( مثلا دانشگاه آکزبورگ). این فرم ها و واحدهای ECTS برای تکمیل اطلاعات دانشگاه و مخصوصا” مسئول بررسی پرونده شما نیاز است تا بتواند از سرفصل مطالب و مباحثی که شما در هر درس گذرانده اید اطلاع یابند.

 

بدانند که از چه مبحثی چند واحد درسی پاس کردید، یا به عبارتی چند ساعت شما راجع به آن مبحث درس خواندید. پس فقط تعداد واحد درسی پاس شده را حساب کنید و کاری هم به نمره آن درس نداشته باشید زیرا برای آنها نمره ۱۰ یا ۲۰ یکی است.  مهم این است که آن درس را پاس کرده اید.

 

البته در نظر داشته باشید که شما برای پذیرش گرفتن از دانشگاه، برای آنها ریز نمرات کارشناسی و یا ارشد خود را نیز می فرستید، پس به ذهنتان خطور نکند که تعداد واحد بیشتری را اعلام نمایید که کلا کار خراب می شود.

ارزشیابی آنلاین تحصیلی (بدون هزینه)

7 پاسخ

  1. با سلام و وقت بخیر.
    سوالی داشتم در مورد تبدیلواحد دانشگاه های ایران به واحد ECTS.
    این پست رو بهش برخورد کردم و میخواستم بپرسم منبع شما برای این پست کجا هستش؟
    میتونم لینکش رو داشته باشم تا به پروفسور دانشگاه برای تبدیل واحدهام استناد کنه؟
    روش محاسبه این فرمول به چه صورتی هستش؟

    بنده دانشجوی مستر هستم در آلمان و بهم کلی پیشنیاز دادن. اگر امکان داشته باشه میخوام واحدهام رو در مبنای ECTS بهشون تحویل بدم تا متوجه موضوع بشند. چون واحدهای درسی ایران رو فقط تعدادش رو در نظر گرفتند که ۱۵۶ واحده.

    واقعا ممنون میشم اگر کمکم کنید.

    سپاسگذارم

  2. سلام و وقت بخیر
    من داروساز هستم با سه سال سابقه کاری
    قصد گرفتن ویزای کاری آلمانی دارم و در حال گذروندن دوره زبان آلمانی هستم
    بازهم باید معادل سازی مدارکمو انجام بدم؟
    امکانش هست این معادل سازی تو خود ایران انجام بدم یا حتما باید در آلمان باشه؟
    معادل سازی میتونه به صورت آنلاین باشه؟

  3. سلام وقت بخیر
    mechanics: 16 cp یعنی چی منظور نمره هست یا تعداد واحد و چجوری محاسبه میشه؟

  4. سلام روزتون بخیر، پروسه به دست آوردن ECTS رو خودمون باید انجام بدیم برای دانشگاه ارسال کنیم، یا خود دانشگاه مقصد از رو لیست ریز نمرات محاسبه میکنه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تحصیلی رایگان