موسسه آبادانی سروش دانش

بورسیه تحصیلی در آلمان، انواع بورسیه و شرایط دریافت آن

بورسیه
بورسیه تحصیلی در آلمان، انواع بورسیه و شرایط دریافت آن

 

مطالبی که در این مقاله می خوانید:

  • انواع بورسیه های تحصیلی در دنیا
  • بورسیه تحصیلی آلمان
  • از کجا بورسیه تحصیلی (Stipendien)برای آلمان بگیرم
  • از چه مراکز و موسساتی در آلمان می توانم بورسیه تحصیلی دریافت کنم؟

 

 مقدمه

 

یکی از دغدغه های اکثر دانشجویان ایرانی برای ادامه تحصیل در آلمان به عنوان  یک کشور خارجی و هر کشور دیگر، هزینه های تحصیلی دانشگاه مقصد می باشد. وضعیت اقتصادی اکثر خانواده های ایرانی در حال حاضر به شکلی است که با توجه به نوسان نرخ ارز در کشور، انتخاب یک کشور برای ادامه تحصیل فرزندان، به اما و اگرهای زیادی وابسته است. شاید یکی از مهمترین موارد و شرایط برای انتخاب کشور مقصد برای ادامه تحصیل، هزینه هایی است که در سالهای متمادی در بر خواهد داشت.

 

 

شهریه دانشگاه ، موردی است که تقریبا تمام کشورهای دنیا برای تحصیل دانشجویان خارجی در کشور خود، در نظر می گیرند و مبالغ آن نیز بر اساس اقتصاد آن کشور، رنکینگ دانشگاه و … می تواند متفاوت باشد. در حال حاضر به جز تعداد معدودی از کشورها  همانند آلمان، اتریش، نروژ و …، در اکثریت قریب به اتفاق کشورهای دنیا، تحصیل برای دانشجویان خارجی دارای هزینه(شهریه) می باشد.

 

 

این شهریه می تواند از ۲۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ یورو در هر ترم برای کشورهای اروپایی و بین ۴۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰ دلار در هر ترم برای کشورهای امریکا و کانادا متغییر باشد. با این اوصاف هستند

 

بسیاری از دانشگاهها و کشورها  به متقاضیان ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر بورسیه های مختلف تحصیلی ارائه می دهند تا سبب تشویق آنان به ادامه تحصیل در آن کشور شوند

 

در وضعیت کنونی ایران، اکثر متقاضیان تحصیل در خارج از کشور، بدنبال کشوری میگردند که دارای شرایط تحصیل رایگان و یا امکان دریافت بورسیه تحصیلی باشند و ملزم به پرداخت شهریه در هر ترم و سال تحصیلی نباشند. نوسانات نرخ ارز در سالهای گذشته مشکلات عدیده ای را برای بسیاری از خانواده های ایرانی که دانشجوئی در خارج از ایران داشتند بوجود آورد و این تجربه ای شد برای سایر خانواده هایی که بدنبال ادامه تحصیل فرزند خود در یک کشور خارجی هستند.

 

اما، در ابتدا سعی می کنیم به طور مختصر و مفید انواع بورسیه ها و فاندهای تحصیلی که در کشورهای مختلف و با نام ها و عناوین مختلف شناخته می شوند را برای شما بیان کنیم و سپس به بحث بورسیه های تحصیلی در آلمان بپردازیم.

 

 انواع بورسیه های تحصیلی (Types of Scholarships)

 

بورسیه و یا فاند تحصیلی که با نام ها و اصطلاحات مختلفی در بین دانشجویان کشورهای مختلف شناخته می شود، به طورخلاصه عبارتست از کمک هزینه تحصیلی به یک دانشجو. این دانشجو می تواند بومی و یا یک خارجی باشد . نحوه دریافت آن در دانشگاهها و کشورهای مختلف متفاوت می باشد و بعد از اینکه کشور مقصد خود برای تحصیل را انتخاب کردید، باید به دنبال جمع آوری اطلاعات در خصوص اخذ بورسیه تحصیلی از کشور و دانشگاه مد نظر خود باشید.

 

 

اگر بدنبال دریافت کمک هزینه های تحصیلی از دانشگاه هها و یاموسسات و شرکتها هستید، راههای زیادی برای دریافت این نوع کمک ها وجود دارند. فقط در نظر داشته باشید که هر کشوری بر مبنای بودجه های آموزشی و مخصوصا” تحقیقاتی – پژوهشی خود در هر سال، به روشهای متفاوتی این نوع کمک هزینه ها را در اختیار دانشجویان و اساتید دانشگاهی قرار می دهد.

 

 

 که دانشگاهها این کمک هزینه ها را در بیشتر موارد به متقاضیان مقطع دکترا پرداخت می نمایند و احتمال دریافت این نوع کمک هزینه تحصیلی برای مقطع کارشناسی ارشد کمتر و برای مقطع کارشناسی به نوعی غیر ممکن است

 

 

 

مگر اینکه شما دراری شرایط و یا امتیازات خاص و ویژه ای باشید که به نوعی بتوانید در آینده برای آن دانشگاه و یا کشور ، تکنولوژی و یا علم جدیدی را بوجود آورید. به یاد داشته باشید که بورسیه های تحصیلی به بیانی می تواند یک نوع سرمایه گذاری از سوی کشور ها برای پیشرفت علم و تکنوژی آنها در آینده باشد. پس به هر بهایی این نوع کمک هزینه ها را به هر فردی نمی دهند . مگر اینکه متقاعد شوند که وجود آن فرد و فعالیت وی در طی دوران تحصیلی در آن دانشگاه می تواند در آینده برای آنها مفید بوده و بهره وری لازم را داشته باشد.

 

 

کمک هزینه های تحصیل انواع مختلفی دارند. از یک منظر می توان آنها به دو بخش تقسیم کرد:

 (Fellowship) :

که در ازای انجام کار تحقیقاتی یا تدریس در کنار تحصیل به دانشجو پرداخت می شوند

 (Award):

که به دانشجویان ممتاز تعلق می گیرد.

 

اما از منظر دیگر می توان کمک هزینه های تحصیلی را به سه دسته کلی تقسیم نمود که در زیر به شرح بیشتر آنها می پردازیم:

  • کمک هزینه برای انجام یک فعالیت :
  • کمک هزینه بدون نیاز به انجام فعالیت خاصی توسط دانشجو
  • پرداخت کمک هزینه به عنوان جایزه
  • سایر موارد کمک هزینه تحصیل

 

کمک هزینه در قبال انجام فعالیت

همان طور که از نام آن پیداست، شما در مقابل کمک هزینه ای که از دانشگاه و یا اساتید دریافت می نمائید، باید کار یا فعالیتی هم برای آنها انجام دهید. کار یا فعالیتی که انجام می دهید، متفاوت بوده و می تواند به روشهای زیر باشد:

 

دستیار تحقیق ( Research Assistantship ) TA :

 

در این حالت فرد به عنوان دستیار یکی از اساتید دانشگاهی ، در کارهای تحقیقاتی و پژوهشی به وی کمک می کند. ممکن است این کار در نوشتن یک کتاب یا مقاله، کار در آزمایشگاه، کار بر روی یک پروژه خاصی که توسط استاد تعریف شده است، و یا موارد دیگری همچون نظر سنجی و … ، باشد که بر عهده دانشجو گذاشته می شود.

 

در این روش معمولا اساتید دانشگاهی از بودجه تحقیقاتی که از دانشگاه و یا سازمانهای دولتی ویا خصوصی دریافت می کنند، مبلغی را برای انجام این نوع کارها به دانشجویان خود پرداخت می نمایند. در این روش استاد معمولا از دانشجویان برتر کلاس استفاده می کند. اما دیده شده است که در برخی از موارد که دانشجویان به دلیل مضیقه مالی به اساتید مراجعه می نمایند، اساتید نیز برای کمک مالی به آنها از این نوع بورسیه در اختیار خود استفاده می نمایندتا هم به نوعی به دانشجوی خود کمک کرده باشند و هم کار خود را بهتر پیش ببرند. اکثر این نوع بورسیه ها به دانشجویان دکتری تعلق می گیرد.

 

 

دستیار تدریس (Teaching Assistantship) TA :

 

شاید به این کار نتوان بورسیه گفت. زیرا بیشتر شبیه کار دانشجوئی است. با این تفاوت که شما در محیط آموزشی و مرتبط با تحصیل خود کار می کنید. و اتفاقا به نوعی در ارتقاء علمی شما نیز بسیار تاثیر گذار است. زیرا برای آنکه تدریس خوبی داشته باشید باید اطلاعات جامع  و بالایی نیز داشته باشید. هر چند که دراین روش بیشتر حل تمرین توسط دستیار انجام می شود. اما به هر حال شما باید اطلاعات و تسلط بالای از آن درس داشته باشید.

 

به خاطر داشته باشید که علاوه بر تسلط، مهارت و دانش کافی در یک درس، برای گرفتن این نوع بورسیه باید مهارت Speaking شما نیز بالا باشد تا بتوانید به راحتی صحبت کنید.

 

انترن (Internship) یا همان کار آموز:

 

دوره کارآموزی معمولا در سازمانها، شرکتها و کارخانجات انجام می شود. پس شما مبلغی را که در این زمان می گیرید شاید به نوعی نتوان به عنوان کمک هزینه تحصیل نام برد. این بورسیه هم شبیه کار دانشجوئی است. در برخی موارد بصورت تمام وقت در پایان و یا بین دوره های تحصیلی ارائه می شود و در برخی موارد بصورت پاره وقت و در ضمن تحصیل ارائه می شود.

 

کمک هزینه بدون نیاز به انجام فعالیتی خاص

شاید یکی از موارد کمک هزینه تحصیلی که در بین دانشجویان بسیار از آن یاد می شود و به نوعی مورد توجه اکثر دانشجویان است، همین نوع بورسیه ها می باشند که با عناوین زیر به دانشجویان تعلق می گیرد:

 

( Fellowship & Scholarship)

 

نوعی کمک هزینه تحصیلی هستند که برا ی تشویق دانشجویان به ادامه تحصیلی د رمقاطع بالاتر داده می شود. اما دلیل اینکه چرا دانشگاهها به دانشجویان برای ادامه تحصیل تشویقی می دهند: در جوامع غربی و مخصوصا کشورهای پیشرفته و صنعتی، به دلیل اینکه بازار کار بسیار خوبی برای فارغ االتحصیلان کارشناسی وجود دارد، لذا افراد تمایل دارند بعد از اینکه مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه دریافت کردند، سریعا وارد بازار کار شوند.

 

به عبارتی تمایل و رغبتی برا ی تحصیلات عالیه کارشناسی ارشد و دکتری ندارند. لذا دولتمردان در این کشورها به این فکر هستند که با تعیین نوعی ابزار تشویقی، تمایل دانشجویان را برای تحصیل در مقاطع بالاتر افزایش دهند. این تشویق ها برای دانشجویان خارجی نیز قابل ارائه می باشد.

 

 

در بسیاری از موارد این نوع کمک هزینه های مالی تحصیلی ، به افرادی که دارای رزومه کاری و علمی قوی و خوبی هستند تعلق می گیرند. همچنین اگر دانشجو در هنگام تحصیل در آن دانشگاه نمرات بسیار خوبی دریافت کند و یا به عبارتی تلاش و کوشش زیادی در درس خواندن داشته باشد، می تواند از این کمک هزنه ها استفاده کند.

 

بورسیه (Grant):

 

بورسیه(Grant)  کمک بلاعوض یا همان چیزی که به عنوان بورس عرف شده است . تقریبا همه چیز را شامل می شود و به معنی اجازه دریافت کمک هرینه مالی برای تحصیل است .

 

حذف شهریه(Tuition Waiver)  :

این نوع بورسیه برای  حذف کل و یا درصدی از شهریه دانشگاه می باشد. نکته قابل ذکر اینکه اینگونه کمک مالی دانشجو را از پرداخت مورد مشخصی معاف می کنند که می تواند هزینه خوابگاه یا ۱ واحد درسی یا هزینه یک بازدید علمی باشد.

 

اگر در این نوع فاند کل شهریه شما حذف شود و یا به عبارتی شما برای تحصیل مجبور به پرداخت شهریه نباشید، به آن اصطلاحا Full Fund یا Full Ride می گویند. اگر به صورت ۵۰% یا درصدهای دیگر کمتر از ۱۰۰ باشند، اصطلاحا به آن Parital Fund می گویند. بعضی ها به صورت درصدی بورس می دهند و بعضی ها به صورت مبلغی مثلا ۲۰۰۰۰دلار سالیانه به شما می دهند.

 

 

به یاد داشته باشید که در این حالت می توانید علاوه به این نوع فاند، از شرکتها و یا سازمانهای خصوصی دیگر نیز کمک هزینه تحصیلی دریافت نمائید.

 

جایزه یا (Awards)

شاید به نوعی نتوان به (Awards)  بورس تحصیلی گفت. (Awards)  بیشتر به به معنی جایزه یا پاداش است. همه نوع جایزه ای را شامل می شود و هیچ حد و محدوده ای ندارد.  معمولا مبالغ ابن جایزه ها زیاد نیست و نمی تواند هزینه دانشگاه را تامین کند.

 

مثل جایزه مربوط به برگزاری مسابقه عکاسی یا کوپن خرید کتاب، بلیط سفر، کوپن برای شرکت در یک دوره تخصصی، هزینه سفر و ورودی برای ارائه مقاله در یک کنفرانس و مواردی دیگر. معمولا این جوایز را تنها یک بار به هر فردی تعلق می گیرد.

 

سایر موارد کمک هزینه تحصیل(به غیر از موارد فوق)

 

در برخی از دانشگاهها و کشورها، کمک های مالی به دانشجویان با شرایط ویژه و خاص تعلق می گیرد که می توان گفت شامل حال تمام دانشجویان نمی شود. هر یک از این موارد بر اساس تعریف خاصی که از آن وجود دارد، فقط به فرد و یا افراد خاصی که دارای آن ویژگی و یا آن شرایط خاص هستند تعلق می گیرد. البته با اسناد و مدارک خاص و مورد نظر دانشگاه.

برخی از این کمک های مالی عبارتند از:

  • کمک هزینه شایستگی ( MERIT Based Scholarships بر اساس معدل، مقاله، نمره بالای زبان و …)
  • کمک هزینه موارد خاص پزشکی Disability( برای افرادی که ناتوانی جسمی دارند. مثل: معلولین جسمی، ناشنوایان، نابینایان و …)
  • کمک هزینه کم درآمد ها (Financial Need) (مثل بورسیه جهان سومی که ایتالیا می دهد)
  • کمک هزینه مطالعات خاص (Special Studies) ( که به رشته های خاصی تعلق می گیرند مثل محیط زیست یا انرژی)
  • کمک هزینه مناطق خاص (Regional) ( مثلا کشورها و یا مناطقی که درگیر جنگ هستند)

 

 

بورسیه تحصیلی آلمان

 

با توجه به مقدمه ای که در بالا بیان شد، بورسیه های تحصیلی انواع متفاوتی دارند. در بسیاری از موارد، عدم پرداخت شهریه در یک دانشگاه به عنوان فاند یا همان بورسیه به حساب می آید. پس اگر تحصیل در آلمان برای شما رایگان است ، یعنی اینکه به نوعی بورسیه تحصیلی دریافت کرده اید. اما از این گذشته، در آلمان به غیر از تحصیل رایگان، امکان دریافت انواع بورسیه ها و فاندهای تحصیلی این کشور نیز برای دانشجویان آلمانی و غیر آلمانی وجود دارد.

 

 

آلمان با بیش از ۴۰۰ مرکز آموزش عالی در رشته‌های مهندسی، علوم پایه و علوم انسانی، مقصدی محبوب برای دانشجویان ایرانی به شمار می‌رود که قصد تحصیل در مقطع مختلف را دارند. اما نکته‌ای که مهم است تامین هزینه زندگی و تحصیل در آلمان  در سال‌های اقامت در این کشور است.

 

همزمان با دریافت پذیرش کارشناسی ارشد و یا دکترا از مراکز آموزشی آلمان، در صورتی که برای تامین هزینه با مشکل روبرو هستید، از مؤسسه یا نهادهای دولتی و خصوصی مرتبط با بورسیه دانشجویان خارجی، کمک هزینه تحصیل دریافت کنید.

 

 

در دانشگاههای دولتی آلمان، شما فقط مبلغ اندکی در ابتدای هر ترم به عنوان خدمات دانشجوئی می پردازید، و در مقابل آن خدمات زیادی مانند کارت تردد وسایل نقلیه عمومی، استفاده از رستوران و کافه تریا، استفاده از سالن های دانشجویی، خدمات اداری، اینترنت رایگان و … را در طول دوران تحصیل دریافت می کنید د. معمولا این هزینه برای هر ترم بین ۲۵۰ تا ۴۰۰ یورو متغیر میباشد.

 

با این اوصاف، با توجه به وضعیت اقامتی، تحصیلی ومالی که در آلمان دارید، می توانید از گزینه های مختلفی برای تامین منابع مالی تحصیلات خود استفاده کنید. بسیاری از دانشجویان آلمانی  این هزینه ها را از طریق وام های تحصیلی بافوگ (BAföG) دریافت میکنند.

 

دولت آلمان این برنامه را جهت دسترسی همه مردم  به آموزش یکسان راه اندازی کرده است. علاوه بر آن، کمک هزینه تحصیلی، وام های تحصیلی، بورسیه ها و دیگر برنامه های کمک مالی به دانشجویان آلمانی و خارجی، بصورت یکسان در اختیار دانشجویان قرار داده می شود.

 

 حتی اگر شما هیچ کدام از این موارد را هم درایافت نکنید، شما همچنان میتوانید با استفاده از حق کار دانشجوئی خود در آلمان، کار کنید و هزینه های زندگی خود را در ضمن تحصیل تامین نمایید.

 

در این نوشته برخی از این مؤسسات و نهادها را به شما معرفی می‌کنیم. اما به این نکته هم باید اشاره کرد که دریافت بورس تحصیلی همیشه آسان نیست و بهتر است که متقاضی مدت زمان کافی برای تنظیم تقاضا و دریافت پاسخ از موسسه مربوطه را در برنامه‌ریزی خود برای تحصیل محاسبه کند تا در صورت گرفتن پاسخ منفی، بتواند به موقع برای پوشش هزینه‌های احتمالی چاره‌اندیشی کند.

از کجا بورسیه تحصیلی (Stipendien)برای آلمان بگیرم

 

بسیاری از سازمانهای دولتی و خصوصی، دانشگاه ها، ایالات فدرال و شهرهای آلمان  دارای برنامه های تحصیلی رایگان یا بورسیه هستند. بیشتر این بورسیه های تحصیلی، هزینه های دانشگاه و هزینه های زندگی را تحت پوشش قرار میدهند. متاسفانه، هیچ منبع یا لیست دقیقی از مبالغ و یا کمک هایی که دانشگاهها، سازمانها یا موسسات آلمانی به عنوان بورسیه در اختیار دانشجویان قرار می دهند، در دست نیست.

 

با این حال، وب سایت تبادل علمی در آلمان (Deutscher Akademischer Austauschdienst  یا DAA)) دارای یک منبع اطلاعاتی خوب برای اطلاعات در باره بورس‌های تحصیلی و بقیه کمک‌های تحصیلی برای دانشجویان خارجی است. می توانید در وب سایت  MyStipendium  نیز اطلاعات مهمی را بدست آورید. همچنان در دانشگاه نیز می توانید در بخش خدمات دانشجویان Studentenwerk و استادان در مورد فرصت ها و بورس‌های تحصیلی سئوال کنید.

 

 

در بسیاری از دانشگاهها واحدی به نام صندوق ضمانت (Bildungsberatung Garantiefonds Hochschule) وجود دارد که مخصوص پشتیبانی مالی فقط پناهندگان و مهاجران است

 

 

از چه مراکز و موسساتی در آلمان می توانم بورسیه تحصیلی دریافت کنم؟

در زیر اسامی برخی از مراکز وموسساتی که در آلمان مستقر هستن و یا حتی در ایران نیز شعبه دارند را برای درافت بورسیه تحصیلی آلمان به شما معرفی می کنیم:

مؤسسه تبادلات آکادمیک آلمان دآآد (DAAD)

این مؤسسه نخستین آدرس برای دانشجویان ایرانی متقاضی تحصیل در مقطع دکترا در آلمان است که در جستجوی کمک هزینه‌ هستند. مؤسسه دآآد برنامه‌های مختلفی برای حمایت مالی و علمی از متقاضیان دارد که طول مدت آنها از یک ماه تا چند سال متغیر است. برای تامین مالی تمامی سال‌های تحصیلی مقطع دکترا، DAAD به دانشجویان ایرانی بورس اعطا می‌کند.

 

برای دریافت این بورس‌ها معمولا محدودیت سنی وجود ندارد. البته امکان دارد در برخی برنامه‌ها و بسته‌های ویژه‌ی این مؤسسه، سال فارغ‌التحصیلی در مقطع پیشین یکی از معیارهای اعطای بورس باشد. یکی از مهمترین نکته‌ها برای دریافت این کمک هزینه این است که تقاضا برای بورس تحصیلی DAAD را باید متقاضی هنگامی که در ایران است، ارسال کند یا اگر در آلمان مشغول به تحصیل است، به هنگام ارسال تقاضا، نباید بیشتر از ۱۵ ماه از اقامت او در آلمان گذشته باشد.

 

سطح زبان آلمانی مورد نیاز برای دریافت بورس DAAD ، به رشته تحصیلی و زبان تدریس در مقطع دکترا در دانشگاهی که متقاضی در آن پذیرفته شده است، بستگی دارد

 

برخی رشته‌ها در دانشگاه‌های آلمان در مقطع دکترا به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند که بستگی دارد. برای اعطای کمک هزینه تحصیلی در مورد این رشته‌ها مدرک زبان انگلیسی را معیار قرار می‌دهد.

 

 

مبلغی که ماهیانه به دانشجویان دکترا پرداخت می‌شود حدودا ۱۰۰۰ یوروست. تقبل هزینه‌‌ سفرهای پژوهشی، شرکت در سمینارها، خرید کتاب‌های تحصیلی و کلاس‌های آموزش زبان آلمانی از خدمات دیگری است که مؤسسه تبادلات آکادمیک آلمان به بورسیه‌شدگان دکترا ارائه می‌دهد.

 

بورسیه اراسموس:

این بورسیه از طرف کمیسیون اروپا اعطا می شود که یکی از بزرگترین ارائه دهنده های کمک هزینه تحصیلی برای تحصیلدراروپا می باشد. این بورسیه ها هزینه های زندگی در برنامه مبادله دانشجو در اروپا را فراهم می آورد.

 

بورسیه های خصوصی نیز به دانشجویان کمک هزینه های تحصیلی ارائه می کنند که شامل موسساتی مانند زیر می باشد:

بورس فوق دکترا انیشتین که برای دانشجویان فوق دکترا در دانشگاه برلین می باشد.

بورس هاینریش بل که برای دانشجویان ارشد و دکترا می باشد.

بورس هومبولت که برای دانشجویان فوق دکترا برای گذراندن دوره ای مشخص در در گئورگ فورستر ارائه می شود.

بورس KAS که برای دانشجویان ارشد و دکترا زیر ۳۰ سال ارائه می گردد.

بورس ماری کوری که برای دانشجویان بین المللی در مقطع فوق دکترا ارائه می گردد.

بورس انجمن هلمهولتز که به دانشجویان دکترا و فوق دکترا ارائه می شود.

بورس DRD که برای دانشجویان در مقاطع دکترا و فوق دکترا برای دانشجویان بین المللی ارائه می شود.

 

بافوگ (BAföG)

 

بافوگ (BAföG) مخفف قانون فدرال بودجه آموزش و پرورش آلمان است. ( Bundesausbildungsförderungsgesetz ). عبارتست از یک برنامه مالی-حمایتی دولت، برای دانشجویان آلمانی متقاضی به ورود به دانشگاه. به طور کلی، آلمانی ها و برخی از دانشجویان خارجی که توان مالی برای پرداخت هزینه های دانشگاه خود را ندارند، می توانند از این برنامه استفاده کرده و هزینه های زندگی خویش را تامین کنند.

 

این حمایت‌های مالی می تواند در دو بخش تعریف شوند:

کمک مالی

وام بدون بهره دولت

یعنی پس از پایان تحصیلات شما باید آن قسمتی که بنام وام گرفته اید را به دولت برگردانید. این کمک ها برای دانشجویان بدلیل اینکه نمیتوانند از خدمات سوسیال و کار استفاده کنند در نظر گرفته شده است.  طول دوره استفاده از کمک مالی، بستگی به رشته و مقطع دانشگاهی شما دارد. اگر تحصیل شما بیش از دوره استاندارد دانشگاه طول بکشد، می توانید برای ادامه آن تا سقف یک یا دو ترم، دوباره درخواست کمک کنید.

 

خدمات مالی بافوگ فقط برای تحصیلات در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد میباشد.

 

برای مقطع دکتری باید دنبال گزینه های دیگری مانند بورسیه باشید. شایان ذکر است که خدمات بافوگ به سن شما نیز بستگی دارد. برای کارشناسی تا ۳۰ سال می توانیداز این کمک ها استفاده کنید و برای ارشد تا ۳۵ سال. البته ممکن است که برای طولانی شدن تحصیلات خود دلایل قانع کننده‌ای داشته باشید که ممکن است مورد قبول بافوگ قرار گیرد.

 

 

چه‌گونه درخواست بافوگ کنم؟

 

ادارات بافوگ معمولا در تمام شهرهای آلمان دارای شعبه می باشند و شما اگر دارای شرایط دریافت بافوگ هستید می توانید در شهر خود به اداره مربوطه مراجعه نموده و درخواست خود را ارائه دهید. برای ارائه درخواست کامل باید همه مدارک مورد نیاز مانند فرم های مخصوص، حساب بانکی و تائیدیه ورود به دانشگاه را بصورت کامل و درست به دفتر بافوگ در دانشگاه و یا در سایت

https://www.studentenwerke.de/de/content/finden-sie-hier-ihr-amt-f%C3%BCr-ausbildungsf%C3%B6rderung

بصورت آنلاین بفرسیتید. لطفا توجه داشته باشید که شما وقتی میتوانید درخواست بافوگ کنید که قبل از آن، در دانشگاه ثبت نام کرده و دانشجو باشید.

 

 

بورس‌های تحصیلی مخصوص دانش آموزان و دانشجویان ممتاز

 

این نوع بورسیه که در کشورهای امریکا و کانادا به عنوان جایزه Awards) )  شناخته می شود، یکی دیگر از بورس های تحصیل در آلمان است که فقط به دانشجویان  با استعداد و با نمرات بالا ، تعلق می گیرد. به این بورسیه در آلمان بورس جایزه و یا بورس استعداد و یا (Begabtenförderung)  می گویند. برخلاف وامهای بافوگ، این بورس‌های تحصیلی به دانشجویان مقطع دکترا نیز تعلق میگیرد و مجبور به بازپرداخت آن نیستید. سیزده سازمان آلمانی که بنام (Begabtenförderungswerk) معروف هستند، توسط وزارت فدرال آموزش و تحقیقات آلمان برای ارائه بورس های تحصیلی حمایت میشوند.

 

این سازمان ها  به دلایل ایدئولوژیکی، سیاسی و مذهبی  روش کا رمتفاوتی دارند و معیارهای مختلفی برای فرایند انتخاب  اشخاص برای بورسیه دارند. بطور مثال انجمن علمی آویسینا (Avicenna Academic Association) فقط به دانشجویان مسلمان در مقطع ارشد یا دکترا که متعهد به کار داوطلبانه یا اجتماعی هستند بورسیه می دهد. برای اطلاعات بیشتر می توانید به سایت این موسسات که در زیر آورده شده است، مراجعه نمایید:

Cusanuswerk e.V. 

Ernst Ludwig Ehrlich Studienwerk (ELES)

Evangelisches Studienwerk e.V. Villigst

Friedrich-Ebert-Stiftung

Friedrich-Naumann-Stiftung für die Freiheit

Hanns-Seidel-Stiftung

Hans-Böckler-Stiftung

Heinrich-Böll-Stiftung

Konrad-Adenauer-Stiftung

Rosa Luxemburg Stiftung

Stiftung der Deutschen Wirtschaft (sdw)

Studienstiftung des deutschen Volkes e.V.

 

حداکثر مبلغ ماهانه که از طریق این بورس تحصیلی  پرداخته میشود ۷۳۵ یورو به علاوه  پرداخت یکباره ۳۰۰ یورو به عنوان پوشش هزینه های عمومی است

برای اطلاعات بیشتر به سایت زیر مراجعه کنید.

http://www.stipendiumplus.de/en/dein-plus/stipendiumplus-who-we-are.html

 

بورس‌ تشویقی تحصیلی آلمان (Deutschlandstipendium)

 

یکی دیگر از بورس های تحصیلی آلمان که در اصطلاح انگلیسی به آن Scholarship می گویند،   بورس تحصیلی تشویقی است که به آلمانی Deutschlandstipendium  می باشد.

 

 در صورتی که نتایج و نمرات عالی در مقاطع تحصیلی پایین تر دارید و همچنین دارای رزومه کاری، علمی و پژوهشی خوبی هستید، از این نوع بورسیه برای تحصیل در مقاطع بالاتر درخواست دهید

 

این کمک هزینه تحصیلی مبلغ ۳۰۰ یورو در ماه می باشد و از طریق صندوق های خصوصی و دولتی پرداخت می شود و بعد از پایان دوره تحصیلی مجبور به پرداخت آن نیستید. البته همه دانشگاه های آلمان این برنامه را ندارند. مانند برنامه بافوگ، این بورس‌ها نیز به دانشجویان مقطع دکترا تعلق نمیگیرد.

 

وام های تحصیلی

 

در آلمان نیز مانند بسیاری دیگر از کشورها امکان دریافت وام دانشجوئی وجود دارد. البته نگران نباشید در آلمان گرفتن وام مثل ایران فرسایشی و طاقت فرسا نیست و کاملا عملی و انجام شدنی است و نیاز به چک، سفته، ضامن و کارمند دولت ندارد. برنامه وام آموزش و پرورش (Bildungskreditprogramm)  توسط دولت فدرال آلمان برای کمک به دانشجویان آلمانی و غیر آلمانی از طریق دادن وام به آنها، تاسیس شده است.

 

در نظر داشته باشید که این سازمان به دانشجویان وام میدهد نه کمک هزینه تحصیلی. یعنی شما با دریافت این وام ، بعد از اتمام تحصیلات مجبور به بازپرداخت مبلغ کامل دریافت شده با ۰٫۷۵ درصد سود، به دولت هستید. مبلغ این وام ها حد اکثر ۷۲۰۰ یورو برا یهر دانشجو بوده و بازپرداخت ان نیز در اقساط ماهانه می باشد. نکته جالب اینکه، بازپرداخت وام، چهار سال پس از اولین مبلغی که دریافت کرده اید شروع میشود. اطلاعات بیشتر در این زمینه را می توانید از سایت زیر بدست آورید:

https://www.xn--bafg-7qa.de/de/bildungskredit-110.php

 

نهادهایی با زمینه‌های سیاسی

از برنامه‌های کمک‌هزینه DAAD که بگذریم، مؤسسه‌ها و نهادهای دولتی و خصوصی فراوان دیگری هم در آلمان وجود دارند که راه تحصیل در مقطع دکترا را برای دانشجویان هموار می‌کنند. نکته‌ای که در مورد این مؤسسات مهم است، این که متقاضی به هنگام درخواست بورس از زمینه‌های سیاسی یا مذهبی این مؤسسات آگاه باشد. این نهادها یکی از پیش‌شرط‌هایشان برای اعطای بورس، تعهد اجتماعی- سیاسی و فعالیت‌های متقاضی در زمینه‌های اجتماعی یا سیاسی است.

 

بنیاد فریدریش ابرت Friedrich Ebert Stiftung

یکی از نهادهایی است که به حزب سوسیال دموکرات آلمان (SPD)  نزدیک است و هر ساله به ۴۰ دانشجو از آفریقا، آسیا، آمریکای جنوبی و اروپای شرقی کمک هزینه تحصیلی اعطا می‌کند.

 

شرط پرداخت این شهریه به دانشجویان، اثبات راندمان تحصیلی بسیار خوب در مقاطع پیشین، پایان تحصیلات مقدماتی و تکمیلی در مدت زمان تعیین شده و تعهد اجتماعی -سیاسی عنوان شده است. تسلط به زبان آلمانی یکی دیگر از شروط مهم پذیرش در برنامه کمک هزینه تحصیلی این نهاد است. حتی در صورتی که متقاضی به زبان انگلیسی به تحصیل پرداخته یا ادامه می‌دهد باید سطح زبان C1 انستیتوی گوته یا قبولی آزمون  DSH  زبان آلمانی برای ورود به مراکز آموزش عالی آلمان را داشته باشد.

 

مواظب باشید که بورس تحصیلی این نهاد تنها به حمایت مالی از دانشجویان خلاصه نمی‌شود. عضویت در شبکه‌ای که ارتباط با دانشجویان دیگر هم‌رشته را ممکن می‌سازد، معرفی راهنما برای کمک به دانشجو در پرسش‌های تخصصی و ارائه سمینارهای گوناگون تخصصی و سیاسی- اجتماعی از جمله خدماتی است که این نهاد در اختیار بورسیه‌شوندگان خود قرار می‌دهد.

 

این بورس به دانشجویان رشته پزشکی تعلق نمی‌گیرد

 

بنیاد کنراد آدناور Konrad-Adenauer-Stiftung e.V

سالیانه ۶۰ تا ۷۰ دانشجوی دکترا را بورسیه می‌کند. این بنیاد به حزب دموکرات مسیحی آلمان نزدیک است. یکی از شرط‌های این نهاد در کنار تعهد اجتماعی و سیاسی و فعال بودن در این عرصه‌ها، بازگشت بورسیه‌شوندگان پس از پایان تحصیل به کشورشان است.

 

این نهاد نیز سطح زبان DSH (یا سطح برابر با آن)، راندمان تحصیلی بسیار بالا و فعالیت در عرصه‌های اجتماعی موازی با تحصیل را از شرایط اعطای بورس به دانشجویان ایرانی می داند. بورس دکترا تا سه سال، ماهیانه ۱۰۰۰ یورو پرداخت می‌شود و احتمال تمدید آن برای دو ترم وجود دارد.

 

بنیاد هاینریش بل Heinrich Böll Stiftung

که به حزب سبزهای آلمان نزدیک است. متقاضی باید به هنگام ارسال درخواست کمک هزینه تحصیلی سطح زبان آلمان B2 یا DSH II را دارا باشد. دانشجویان ایرانی برای مقطع دکترا هم می‌توانند برای دریافت بورس، تقاضای خود را به این بنیاد ارسال کنند. ثبت‌نام تنها به صورت آنلاین امکان‌پذیر است.

 

 

بنیاد روزا لوکزامبورگ Rosa Luxemburg Stiftung

 

به حزب چپ‌های آلمان نزدیک است و خود را یک مؤسسه‌ آموزشی – سیاسی معرفی می‌کند. این بنیاد در وب‌سایت خود در بخش اعطای بورس می‌نویسد: هدف این بنیاد این است که از راه آموزش سیاسی به دموکراسی، عدالت اجتماعی، همبستگی و رفع تبعیض‌های اجتماعی، جنسی و قومی کمک کند. این نهاد اعتقاد به این ارزش‌ها را شرط دریافت کمک‌هزینه تحصیلی در مقطع دکترا می‌داند. بورس این بنیاد سالانه به ۱۵۰ متقاضی اعطا می‌شود.

 

بنیاد فریدریش نویمان Friedrich Neumann

 

به حزب دموکرات‌های آزاد آلمان نزدیک است. این حزب سالانه به چندین متقاضی دکترا بورس تحصیلی اعطا می‌کند. بنا بر اطلاعات درج شده بر روی این پایگاه اینترنتی، تنها تقاضاهای آنلاین پذیرفته می‌شود. یکی از شرایط ثبت‌نام برای دریافت این کمک هزینه این است که در هنگام ثبت نام، مدت اقامت متقاضی در آلمان از ۱۵ ماه نگذشته باشد. این نهاد هم صرف ‌نظر از زبانی که رشته متقاضی در مقطع دکترا به آن ارائه می‌شود، یکی از شروط اعطای بورس را تسلط به زبان آلمانی گذاشته است.

مؤسسات و نهادهایی با ‌زمینه مذهبی

مؤسسه فیلیگست Evangelisches Studienwerk Villigst

 

وابسته به کلیسای پروتستان است و سالانه به ۲۰۰ متقاضی تحصیل در مقطع دکترا از تمامی رشته‌ها بورس تحصیلی اعطا می‌کند. این نهاد به پذیرفته‌شدگان ماهیانه مبلغ ۱۳۵۰ یورو به مدت ۲ سال پرداخت می‌کند. این بورس در حقیقت به دانشجویانی که عضو کلیسای پروتستان هستند، تعلق می‌گیرد. در صورتی که متقاضی به کلیسای پروتستان تعلق نداشته باشد باید در نامه‌ای که با مدارک درخواست بورس ارسال می‌کند، انگیزه و دلایل خود برای این درخواست را به روشنی تشریح کند.

 

مرکز تبادلات آکادمیک کاتولیک آلمان Katholischer Akademischer Ausländer-Dienst

از جمله برای تقویت گفت‌وگو میان اسلام و مسیحیت به دانشجویان غیر مسیحی از کشورهای خاورمیانه هم بورس اعطا می‌کند. متقاضی باید در هنگام ارسال درخواست در آلمان مشغول تحصیل باشد.

 

مؤسسه ابن سینا (اَوسینا) Studienwerk AVICENNA

یکی از مؤسسه‌هایی است که شرط مذهبی برای اعطای بورس به دانشجویان دکترا گذاشته است. متقاضی به هنگام درخواست بورس باید در آغاز تحصیل خود در یکی از دانشگا‌‌ه‌های آلمان باشد. نمرات خوب، تعهد اجتماعی و مسلمان بودن از شرایط دریافت این بورس اعلام شده است.

 

افزون بر بنیادها و مؤسسه‌های نامبرده، در بخش اقتصادی مؤسسات و نهادهای فراوانی وجود دارند که از دانشجویان دکترا با برنامه‌های مالی خود پشتیبانی می‌کنند. در کنار این مؤسسات، بسیاری از شرکت‌ها و کنسرن‌های بزرگ از جمله کنسرن‌های خودروسازی در رشته‌های خاص به دانشجویان دکترا کمک‌ هزینه تحصیلی می‌دهند. یکی از این کنسرن‌ها دایملر است.

 

کار دانشجویی

این شاید بهترین و یا تنها راه حل تامین هزینه های دانشجوئی در آلمان است که به خود دانشجو بستگی دارد و تمام دانشجویان فارغ از نمره، معدل، مدرک زبان و …. می توانند از آن استفاده نموده و هزینه های زندگی خود در طی دوران تحصیل در آلمان راتامین کنند.

 

تمام دانشجویان خارجی که از کشورهایی به غیر از اتحادیاه اروپا، برای تحصیل وارد آلمان می شوند، به شکل قانونی اجازه کار پاره وقت را دارند. البته این قانون شامل حال افرادی که در کالج دانشگاهی تحصیل می کنند نمی شود

 

هر چند قوانین آلمان کاملا فدرالی است و هر شهر وایالتی می تواند قانون خاص خود را در این زمینه داشته باشد.

 

اگر ملیتی غیر از اتحادیه اروپا دارید و با ویزای دانشجویی به آلمان آمده اید،  میتوانید هفته ای ۲۰ ساعت و یا ۱۲۰ روز کامل یا ۲۴۰ روز پاره وقت در سال کار کنید. بیشتر از آن را باید با اداره مهاجرت شهر محل زندگی خود در میان بگذارید. لطفا توجه داشته باشید که ساعت‌های که صرف کارآموزی می کنید نیز جز همین ۱۲۰ روز  به حساب میایند، حتی اگر رایگان کار کرده باشید. اگر دوره های کارآموزی شما اجباری و جز درس شما باشد، جزو ۱۲۰ روز کار شمرده نمیشود.

درباره شغل های دانشجویی میتوانید به قسمت کار دانشجوئی در همین سایت مراجعه نمائید .

 

آخرین به روز رسانی: ۱۳۹۹/۰۶/۱۶

ارزشیابی آنلاین تحصیلی (بدون هزینه)

2 پاسخ

  1. تحصیل در آلمان از مزیت های زیادی بر خوردار است از جمله با تحصیل در آلمان میتوانیم بعد از ختم تحصیلات به راحتی وظیفه بدست بیاریم و مسدر خدمت به جامعه شویم.
    و یک زندگی مستقل داشته باشیم.

  2. بهترین رویش برای ویزای تحصیلی در آلمان چیست؟
    از نظر من آلمان یک کشور دمکراسی و مستقل میباشد هر شخص به نحوی خودش زندگی مستقل میتواند باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تحصیلی رایگان