موسسه آبادانی سروش دانش

انگیزه نامه یا SOP چیست؟ ( SOP or Motivation Letter )

انگیزه نامه یا SOP چیست؟ ( SOP or Motivation Letter )
انگیزه نامه یا SOP چیست؟ ( SOP or Motivation Letter )

انگیزه نامه که به آن SOP  و یا Motivation Letter نیز می گویند، یکی از موارد بسیار مهمی است  که در گرفتن پذیرش از دانشگاهها و همچنین ویزا از سفارت خانه ها و یا اداره های مهاجرت می تواند بسیار مهم و تاثیر گذار باشد.

 

بسته به نوع استفاده از این نامه و همچنین جائی که می خواهید بفرستید، نگارش آن نیز باید متفاوت باشد.در واقع انگیزه نامه کمک می‌کند تا جنبه‌های دیگر شخصیتی متقاضی به دانشگاه معرفی شود و اهداف و انگیزه‌های دانشجو برای ادامه تحصیل مشخص شود.

 

به عبارت دیگر انگیزه نامه کمک می‌کند تا دانشگاه با شخصیت فرد متقاضی بیشتر آشنا شود و تصمیم گیری کند که آیا این شخص برای تحصیل در دانشگاه و رشته ای که انتخاب کرده است  مناسب است یا خیر. نوشتن انگیزه نامه خوب برای بسیاری از افراد سخت و دشوار به نظر می‌آید. در ادامه، به نکاتی در مورد نگارش یک انگیزه‌ نامه تحصیلی خوب اشاره می‌کنیم.

 

 

انگیزه نامه ای را که برای دانشگاه می نویسید با انگیزه نامه ای که برای سفارت و یا اداره مهاجرت می نویسد، متفاوت بود ه و مطالبه و موارد مختلفی را تشریح می نماید. شاید به نوعی بتوان گفت که نوشتن انگیزه نامه یکی از کارهای سخت و دشوار برای دانشجویان متقاضی تحصیل در کشورهای خارجی باشد.

 

زیرا قبلا در ایران با این سبک نوشتار آشنا نبوده و می دانند که نقش بسیار مهمی در پذیرش آنها خواهد داشت. لذا انگیزه نامه شما نقش کلیدی و مهمی در روند پذیرش را خواهد داشت. به نحوی که ممکن است سبب صدور پذیرش و یا حتی عدم پذیرش شما از یک دانشگاه و یا ویزا از یک سفارت خانه داشته باشد.

 

قبل از هر چیز شایان ذکر است که تفاوت معانی و کاربرد بین اصطلاحات زیر را بدانید:

 

 

SPO (statement of Purpose)

که در اصطلاح فارسی به آن «بیانیه اهداف» می گویند. در واقع شما با نوشتن این نامه ، اهداف و برنامه های خود را برای کاری که می خواهید انجام دهید می نویسید. این نوع نامه برای تحصیل در دانشگاهها استفاده می شود.

 

 

Motivation Letter

که در اصطلاح فارسی به ان «انگیزه نامه» و یا «نامه انگیزشی» می گویند. همانند SOP در این نامه هم شما اهداف و برنامه ها و همچنین انگیزه خود را از انجام کاری که می خواهید انجام دهید ، برا ی خواننده می نویسید. این نامه نیز برای اهداف تحصیلی در یک رشته دانشگاهی نوشته می شود.

 

 

Cover Letter

نامه ای است که با نوشتن آن خلاصه ای از اهداف و برنامه ای خودر ا عنوان می کنید و سایر مدارک ومستنداتی که در خصوص کارهای تحقیقاتی و عملی که قبلا انجام داده اید و به همراه cover letter می فرستید، توصیف می کنید.

 

 

Cover letter بیشتر برای درخواست کار ارسال می گردد. اما در برخی از موارد نیز مشاهده می شود که برای پذیرش مقطع دکتری  نیز استفاده می شود.

 

 

Personal Statement

در این نامه شما فقط به تشریح گذشته خود می پردازید. یعنی با تشریح کارهایی که انجام داده اید، اهدافی که از آن داشته اید را توضیح می دهید و همچنین از برنامه ها و کارهای عملی خود دفاع می کنید. این نامه بیشتر برای اخذ یک موقعیت کاری نوشته و استفاده می شود.

 

 

انگیزه نامه یا SOP چیست؟

 

SOP  مخفف Statement of Purpose  و به معنای بیانیه هدف و یا انگیزه‌نامه یا همان Motivation Letter می‌باشد. شاید بتوان گفت یکی از مهمترین مواردی است که می تواند سرنوشت پذیرش دانشگاهی شما را مشخص نماید.

 

به خاطر داشته باشید که مدارک و مستنداتی که شما به کمیته پذیرش برای تصمیم گیری برای صدور پذیرش ارسال می نمائید، تنها گذشته شما را نشان می‌دهد. اما یک انگیزه‌نامه خوب آینده و اهداف و برنامه های شما را برا ی آینده ای که مد نظر دارید،  را برای آفیسر پرونده شما مشخص می‌سازد.

 

شما در انگیزه‌نامه  ضمن ارائه شرحی بر گذشته خود، می‌توانید جزییات بیشتری از موفقیت‌ها و حتی شکست‌های خود را بیان نمایید و مسیر پیش روی خود در آینده را نیز برای آنان توضیح دهید.

 

 

نوع نگارش و ساختار یک انگیزه نامه در نزد آفیسر پرونده شما از اهمیت به سزایی برخوردار است. توجه داشته باشند که فردی که درکمیته پذیرش دانشگاه، پرونده شما را بررسی می نماید، از طریق انگیزه‌نامه متوجه علاقه و اشتیاق شما به تحصیل در آن دانشگاه و رشته مورد نظر می شوند.

 

 

انگیزه‌نامه یا SOP به آفیسر پرونده ی شما کمک می‌کند تا درک بهتری از وضعیت فعلی شما، عوامل تاثیر‌گذار بر حرفه شما و همچنین علایق و برنامه‌های آتی شما داشته باشند. پس در واقع نوشتن آن به منظور نشان دادن اهداف تحصیلی شما می‎‌باشد.

 

چرا این رشته و این دانشگاه را انتخاب کرده‌اید؟ دلایل انتخاب شما چیست؟ و چرا می‌خواهید آینده خود را صرف این رشته کنید؟ چرا دانشگاه باید شما را از بین تعداد زیادی متقاضی تحصیل در آن رشته انتخاب نماید؟ سعی کنید دلایل اصلی خود را پیدا کنید و به جذاب‌ترین و تاثیرگذارترین شیوه آن‌را برای نگارش آماده سازید.

 

این متن باید ابتدا برای خودتان قانع کننده باشد تا بتواند دیگران را نیز برای انتخاب شما توجیه نماید. با شناخت دقیق از نقاط قوت خود، توانایی‌های خود را به کمیته بررسی نشان دهید. توجه داشته باشید که تنها قسمت تاثیر گذار از روند پذیرش که به طور کامل در اختیار شما است، نوشتن انگیزه‌نامه است.

 

 

چگونه یک انگیزه نامه بنویسیم؟

 

 

همانطور که از نام و عنوان این نامه پیداست، شما باید با نوشتن این نامه، انگیزه و علاقه خود را از انجامی کاری که می خواهید انجام دهید(تحصیل) بنویسید. در نتیجه سعی کنید از کلمات و جملات انگیزشی و احساسی که حداکثر گیرایی را برای یک خواننده دارد، در نوشتن استفاده کنید.

 

زمانی که شما یک داستان یا رمان را می خوانید، هرچه داستان جذاب تر و از نوشتار بهتری برخوردار باشد، خواننده تمایل بیشتری برای خواندن آن دارد. تصور کنید که دارید یک داستان جذاب را برای خواننده ها می نویسید. البته منظور این نیست که خاطرات و گذشته خود را داستان وار بنویسید. بلکه در شکل وشمایل و در قالب و فرمت خاص انگیزه نامه این کار را انجام دهید.

 

 

هر چند باید از مطالب غیر مرتبط با موضع انگیزه‌نامه پرهیز کرد، با این حال سعی کنید اشتیاق خود به تحصیل در موقعیت مورد پذیرش را به خوبی شرح دهید. شما می‌توانید مطلب خود را با استفاده یا سخنان الهام بخش برخی از بزرگان علم (ترجیحا در زمینه تحصیلی مورد نظر) شروع نمائید.

 

 مهمترین نکته نشان دادن علایق واقعی شما است پس سعی کنید از انگیزه‌های خود در کودکی و شور و علاقه محسوس خود به دانشگاه صحبت کنید.

 

قالب یا فرمت یک انگیزه نامه چگونه است؟

 

انگیزه‌نامه‌ها دارای ساختاری یکسان، مشابه و در واقع استاندارد می باشند و شما باید یک سری موارد را در نوشتن آن رعایت کنید تا بتوانید قالب استاندارد یک انگیزه نامه را بدست آوردید.

 

 

هرچند اکثر دانشجویان با کپی و ویرایش انگیزه‌نامه‌های دانشجویان سال های قبل، انگیزه نامه خود را تهیه می کنند، اما به خاطر داشته باشید که باید متنی منحصر به فرد و مختص به ویژگی ها و داشته های خود برای ارائه به دانشگاه مقصد، بنویسید.

 

 

شما باید با نوشتن انگیزه نامه؛ به تمام سوالاتی که در ذهن افیسر پرونده شما در خصوص تحصیل شما در آن دانشگاه وجود دارد، پاسخ خوب و مناسب ارائه دهید

 

 

یک انگیزه نامه از قسمت های مختلفی تشکیل شده است که در زیر به تشریح هر یک از آنها می پردازیم:

 

مقدمه

در قسمت مقدمه خود را معرفی می نمایید و در صورت امکان جمله معروفی از یک نویسنده و یا دانشمند معروف را می آورید. البته توصیه می شود که حتما این جمله مرتبط با رشته تحصیلی شما باشد و یا حد اقل نزدیک به اهداف تحصیلی شما.

 

بیوگرافی

تشریح خلاصه ای از سوابق تحصیلی و زندگی شما در سالهای گذشته را می نویسید. این که کجا درس خواندید ؟، چه رشته ای خواندی و چرا این رشته را انتخاب کردید؟ به کجا رسیدید؟ چه مقام و رتبه علمی داشتید؟ و …

 

 

سعی کنید در این قسمت هم انگیزه های درونی خود و هم انگیزه های بیرونی را که سبب تحصیل و انتخاب رشته شما در دانشگاه و یا حتی دبیرستان شده اند، را بنویسید. در این قسمت باید داستان واقعی زندگی خودتان را بنویسید تا انگیزه نامه شما متفاوت با دیگری باشد.

 

باید اطمینان حاصل کنید هر آنچه را که در انگیزه‌نامه خود بیان می‌کنید، بسیار مشخص باشد. هر آنچه را می‌گویید باید به جزئیات آن نیز بپردازید. ننویسد “من به این رشته علاقه دارم یا داشتم یا علاقه‌مندم.” به وضوح و با استفاده از انگیزه های بیرونی، توضیح دهید که چرا به این رشته علاقه دارید، چه چیز باعث شده که این رشته را برای تحصیل و ادامه زندگی خود انتخاب کنید.

 

 

از نوشتن جملات ایده‌آلی و ذهنی مانند “می‌خواهم دنیا را تغییر دهم” بپرهیزید. جملات خود را ساده، و به نحوی بیان کنید که در خاطر بماند

 

 

بیش از اندازه از خود توصیف نکنید و خود را زیاد باهوش جلوه ندهید. گذشته شما، سوابق تحصیلی و رتبه های علمی و یا دانشگاهی و همچنین نوع متن و نوشتار شما بیان کننده هوش و استعداد شما می باشد.

 

 

داستان شما در عین حال باید منبع مناسبی از اطلاعات مربوط به شما باشد. داستان شما نباید فقط شامل اطلاعات کیفی باشد. بلکه باید از برخی از اطلاعات به صورت کمّی و عددی و با استفاده از اعداد و ارقام نیز بیان شود تا داستانتان عمق پیدا کند.

 

شما باید در این قسمت توجه کمیته‌ پذیرش را به سمت سابقه‌ تحصیلی خود معطوف کنید. به آن‌ها این اطمینان را بدهید که دانشجوی موفقی خواهید بود. اگر در آزمون‌هایی مطرح نمره خوبی کسب کرده‌اید و یا جزو دانشجوی برتر دانشگاه بودید، آن را ذکر کنید.

 

اگر نمره‌های ضعیفی در کارنامه دارید، دلیل خود را برای کارکرد ضعیفتان در آن مقطع را ارائه دهید و اگر رشته موردنظر شما با رشته ی گذرانده شده متفاوت باشد، از تاثیرات مثبت آموزشی آن بر روی رشته انتخابی خود بگویید.

 

 

دلایل انتخاب دانشگاه مقصد تحصیلی خود را بنویسید

 

قصد دارید در چه رشته ای ادامه تحصیل دهید؟ چرا علاقمندید فقط در این رشته به تحصیل خود ادامه دهید؟ چرا این دانشگاه را برای ادامه تحصیل خود انتخاب کردید؟ چه ویژگی منحصر به فردی در دانشگاه ما می‌بینید؟

 

دلیل انتخاب رشته، دانشگاه و کشور مقصد را بیان کنید. برای این کار شما باید اطلاعات زیادی راجع به رشته مورد نظر خصوصا درهمان دانشگاه بدست بیاورید. بهتر است برای هر دانشگاه SOP جداگانه نوشته شود و این قسمت باید با توجه دقیق به شرایط و امکانات دانشگاه موردنظر نوشته شود. با تملقات زیادی خواننده را خسته نکنید.

 

سوابق کاری و سایر تجربیات مرتبط خود را بنویسید

پس از توضیح پیرامون سوابق تحصیلی خود حال نوبت به توضیح پیرامون تجربیات مرتبط با رشته می‌رسد. تمامی تجربیات مرتبط خود را نام ببرید، از پروژه‌هایتان در کارشناسی سخن بگویید، از کارآموزی، تجربه کار صنعتی، کارگاهی، نشریه‌ها و دیگر فعالیت های داوطلبانه که برای ارتقای سطح علمی خود در این زمینه انجام داده اید، بنویسید.

 

 

چیزی را به رخ نکشید بلکه تجربیات خود را تحلیل کرده و مطالب مفیدی که از آن یاد گرفته‌اید را مطرح کنید. روش تحلیل تجربیات از خود تجربیات پر اهمیت‌تر است

 

 

دلیل انتخاب کشور مقصد برای ادامه تحصیل خود را بنویسید

 

چرا این کشور را برای ادامه تحصیل انتخاب کرده اید؟ چه ویژگی خاصی در این کشور می‌بینید؟ در این قسمت شما باید اگاهی و اطلاعات کافی از کشور مقصد خود در خصوص رشته تحصیلی که می خواهید در آن کشور ادامه دهید، را بنویسید.

 

سعی کنید از طریق گوگل اطلاعات خوب و مهمی در خصوص این رشته در آن کشور و جایگاه صنعتی، اقتصادی، تجاری و یا اجتماعی آن کشور در رشته تحصیلی مد نظر خود را بدست آوردی و از آن برای نوشتن این قسمت استفاده کنید.

 

 

اهداف‌ و برنامه های خود را برای آینده مشخص کنید

اگر در گذشته در این رشته تجربه‌هایی را اندوخته‌اید، اکنون به دنبال به دست‌آوردن چه مهارت‌های بیشتری هستید؟ برنامه شما برای بعد از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه چیست؟ آیا مایلید بعد از فارغ‌التحصیلی کار کنید و یا اینکه به تحصیلات آکادمیک خود ادامه دهید؟

 

 

هدف‌های کوتاه مدت و بلند مدت خود را بازگو کنید. این هدف‌ها باید ارتباط بین پذیرش شما و آینده مورد نظر را به روشنی توضیح دهد. در همین حال آینده شغلی خود را نیز با توجه به اهداف شخصی و رشته مورد پذیرش به بهترین شکل برای هیئت تصمیم گیرنده ترسیم نمایید.

 

 

نتیجه گیری

در پایان به یک جمع بندی خلاصه  و مفید از انگیزه نامه خود برسید و به عنوان نتیجه‌گیری در چند خط درباره مناسب بودن خود برای تحصیل در رشته و دانشگاه مورد نظر و تناسب موقعیت تحصیلی با شخصیت خود توضیح دهید.

 

سپاسگزاری از مطالعه انگیزه نامه شما

 

 

و اما چند نکته و توصیه:

 

 

دروغ نگویید، خودتان باشید

داستان نوشتن به معنای داستان سرایی نیست. بلکه باید با توجه به حقایق نوشته شود. برای اینکه صفاتی که گفته شد را در SOP بیاورید نیاز نیست دروغ بگویید بلکه فقط خودتان باشید، شما قرار نیست همانند همه دانشجویان دیگر یک دانشگاه باشید بلکه گاهی تفاوت­ هایی که دارید شما را منحصر به فرد می­ سازد.

 

اگر به چیزی علاقه مند نیستید فقط برای جذب نظر دانشگاه آن را در انگیزه نامه ­تان ننویسید. حتی اگر چیز خوبی برای گفتن ندارید نیز داستان سرایی نکنید و چیزی درباره ­اش ننویسید. هرچه بیشتر خودتان باشید بیشتر فرصت شناخته شدنتان را می­ دهید و احتمال قبول شدنتان بیشتر می­ شود.

 

 

چندین بار انگیزه نامه خود را مطالعه کنید

 

انگیزه نامه خود را با صبر و حوصله بنویسید و بعد از اتمام نوشتار اولیه، چندین بار آن را مطالعه کنید و اشتباهات ممکنه را بر طرف نمائید. همچنین از متن سلیس و روان استفاده کنید.

 

زبان فارسی به نوعی است که می توان بعضا جملات طولانی که هیچ فعل و فاعلی ندارند،نوشت و یک خواننده فارسی زبان نیز ممکن است بعد از خواندن آن جمله متوجه مفهوم ان بشود. اما اگر همین جمله را به زبان دیگری برگردانید، ممکن است معنی و مفهوم آن نیز تغییر کند. لذا از جملات کوتاه و مختصر استفاده کنید و سعی کنید جملات مبهم نباشند.

 

از دیگران بخواهید انگیزه نامه­ تان را بخوانند

پیش از ارسال SOP نه تنها خودتان باید آن را یکبار دیگر مرور کنید بلکه از دوستانتان نیز بخواهید آن را بخوانند و غلط یابی کنند. آنها نه تنها می­ توانند ببینند شما به خوبی خودتان را توصیف کرده ­اید یا خیر بلکه پیشنهادات آن ­ها نیز می ­تواند ایده ­ی خوبی برای اضافه شدن به SOP باشد.

 

از اساتید خود کمک و مشاوره بگیرید. آن­ ها بهتر می­ دانند اساتید دانشگاه ها در انگیزه نامه به دنبال چه می ­گردند بنابراین می­ توانند به شما بگویند چه چیزی را حذف و چه چیزی را به متن خود اضافه کنید.

 

از انگیزه نامه های دیگران ایده بگیرید

از نوشته ­های دیگران ایده بگیرید اما کپی نکنید، برای شروع می­ توانید در اینترنت SOP های مختلفی پیدا کنید که به شما ایده و انگیزه بیشتری برای شروع نوشتن انگیزه نامه می ­دهند اما هرگز آن­ ها را کپی نکنید و بگذارید خودتان در انگیزه نامه با اساتید و هیات علمی دانشگاه صحبت کنید.

شما فقط قرار است با نحوه نگارش و سبک نوشتن یک انگیزه نامه آشنا شوید اما برای پر کردن اطلاعات آن حتما زمان بگذارید و حسابی فکر کنید.

 

کمیته بررسی با همه این نمونه‌ها آشنایی کامل را دارند و استفاده از این نمونه‌ها شانس شما را برای استفاده از موقعیت تحصیلی به طور کامل بر باد می‌دهد. پس سعی کنید نمونه کامل اختصاصی خود را ایجاد کنید.

 

در پایان پیشنهاد می شود، در صورت تمایل می توانید از تجربیات کارشناسان موسسه ما که تجربه خوبی در نگارش انگیزه نامه دارند استفاده نمائید

با ما همراه باشید

 

ارزشیابی آنلاین تحصیلی (بدون هزینه)

یک پاسخ

  1. سلام وقت بخیر. یه سوال داشتم اگر من با موسسه شما قرار داد داشته باشم ، انگیزه نامه ها رو هم شما آماده می کنید؟ یا خودم باید بنویسم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تحصیلی رایگان