موسسه آبادانی سروش دانش

کالج دانشگاهی در آلمان  Studienkolleg

کالج دانشگاهی
کالج دانشگاهی در آلمان  Studienkolleg چیست؟

 

 

کالج دانشگاهی و یا Studienkolleg در آلمان یک دوره تحصیلی یک ساله است که به دو منظور کلی برای دانشجویان خارجی برگزار می گردد. هدف اول تقویت زبان آلمانی این افراد قبل از ورود به دانشگاه است، و هدف دوم آماده نمودن متقاضیان تحصیل در دانشگاههای آلمان و آشنا نمودن آنها با سیستم آموزشی آلمان و بالا بردن درصد موفقیت آنها بعد از ورود به دانشگاه می باشد.

لذا از آنجائی که هر کاری در آلمان بر اساس قوانین و نیاز پایه ، برنامه ریزی شده است، لذا این کار نیز بی اسای و بدون هدف نبوده و برای دانشجویان بسیار تاثیر گذار و مثبت خواهد بود.

بر اساس قوانین آموزشی آلمان، دانش آموزان خارجی که در دبیرستان و مدارس آلمان تحصیل نکرده اند و دیپلم آلمانی ندارند و می خواهند در دانشگاههای آلمان تحصیل کنند، باید ابتدا یک دوره یک ساله را در کالج در آلمان بگذرانند. در واقع دانش آموزان با ورود به این کالج و با گذراندن دروس منتخب و مرتبط با رشته تحصیلی خود، آمادگی ورود به دانشگاههای آلمان را پیدا می کنند.

 

 

کالج های دانشگاهی آلمان اکثرا دولتی هستند. اما کالج های خصوصی هم در این کشور نیز فعالیت خوبی دارند. لذا متقاضیان دوره کالج هم می توانند در کالج های دولتی و هم در کالجهای خصوصی این دوره را پشت سر گذارند.

در نظر داشته باشید که در دوره یک ساله در کالج به غیر از دروس مرتبط با رشته تحصیلی خود، زبان آلمانی هم می خوانید تا سطح دانش زبان آلمانی شما به حد اعلا رسیده و کامل شود. در برخی از کورسهای کالج ها، زبان انگلیسی هم ارائه می شود و گذراندن آن برای دانشجویان اجباری است.

 

کالج های دانشگاهی در آلمان بر اساس کورس ها یا دوره های مختلفی که ارائه می دهند، متفاوت هستند. یعنی هر کالج دانشگاهی کورس ها یا دوره های متفاوتی را ارائه می دهد. بسته به این که شما در آینده چه رشته ای را برای تحصیل در آلمان انتخاب می کنید، باید قبل از ورود به کالج دانشگاهی، کورس یا دوره مورد نظر برای آن رشته را انتخاب کنید.

 

چه کالج های دانشگاهی در آلمان وجود دارد؟

 

 

کالج های دانشگاهی در آلمان بر حسب رشته های تحصیلی در دبیرستان تقسیم بندی شده اند. همچنین این تقسیم بندی بر اساس رشته های دانشگاهی که در آینده انتخاب می کنید نیز می باشد.

 

 

همانطور که ما در دوران متوسطه در دبیرستان رشته های مختلف علوم تجربی, ریاضی و فیزیک, علوم انسانی، هنر و … را داریم، در کالج دانشگاهی آلمان هم چند رشته یا کورس مختلف وجود دارد، که با توجه به رشته ای که در فرم پذیرش دانشگاه پر می کنید، می توانید در آینده نیز یکی از رشته های دانشگاهی مرتبط با آن کورس را نیز انتخاب کنید. مثلا اگر قصد دارید زیست شناسی یا علوم پزشکی بخوانید، باید در یک رشته خاص شرکت کنید به نام M-Kurs که دروس آن متناسب با رشته ی زیست شناسی است.

 

در جدول زیر کورس های مختلف دانشگاهی و دروسی که در هر کرس می خوانید آورده شده است.

 

انواع کالج های دانشگاهی آلمان، کورس هایی که ارائه می شوند و رشته هایی که بعد از اتمام کالج و در دانشگاه می توانید در دانشگاهها انتخاب کنید در زیر آورده شده اند:

M-Kurs : برای تمام کسانی است، که میخواهند در دانشگاه رشته های پزشکی، دندان پزشکی, داروسازی، دامپزشکی، زیست شناسی، فیزیک پزشکی، زیست شناسی سلولی-ملوکولی، میکروبیولوژی، ژنتیک، برخی از شاخه های روان شناسی، و برخی رشته های پیراپزشکی را بخوانند.

T-Kurs: برای کسانی است، که میخواهند ریاضی، شیمی،فیزیک و تمام رشته های مهندسی را بخوانند.
W-Kurs: برای کسانی است، که میخواهند رشته های اقتصاد، مدیریت، علوم اجتماعی، حسابداری و … را بخونند.
G-Kurs : شامل  رشته های، هنر، برخی از شاخه های روانشناسی، حقوق و فلسفه و آشنایی با ادیان مختلف و… میشود.

S-Kurs: : برای افرادی که میخواهند در رشته های مختلف زبانهای خارجی مثل زبان انگلیسی، اسپانیولی، ایتالیایی، فرانسوی و … تحصیل کنند، ارائه می شود.

دوره ها و یا کورس های فوق برای افرادی هست که می خواهند در دانشگاهها و یا هوخ شوله های آلمان در یکی از مقاطع کارشناسی و یا پزشکی مشغول به تحصیل شوند.

اما در برخی از کالج های دانشگاهی کورس های دیگری داریم که در زیر آورده شده است و این کورس ها مختص افرادی هست که معمولا به دنبال تحصیل در فاخو هوخشوله ها هستند.

دوره‌هایی که منتهی به تحصیل در سایر مراکز آموزش عالی در آلمان می‌شوند، به چهار گروه تقسیم می شوند:

 

گروه اول: TI-kurs رشته های فنی و مهندسی را شامل میشود

گروه دوم: WW-kurs رشته های علوم اقتصاد را در بر میگیرد

گروه سوم: GD -kurs رشته های هنر

گروه چهارم: SW -kurs رشته های علوم اجتماعی

 

نکته۱: دانشجویان در نظر داشته باشند که، همه ی کالج ها, تمام این رشته ها را ارائه نمیدهند. مثلا در کالج دانشگاه بوخوم فقط  T-Kurs ارائه میشود. و هیچ یک از کورس های دیگر وجود ندارد. اما برخی از کالج ها مانند فرانکفورت تقریبا تمام کورسهای T-M-G-W را دارد.

نکته۲: در بعضی کالج ها ممکن است به غیر از دورس الزامی هر کورس ( مثل زیست، شیمی، فیزیک، ریاضی برای M کورس ها)، درسی به نام Informatik هم داشته باشید. مثل کالج شهر هانوفر.

 

این که شما چه رشته ای را در آینده می خواهید در دانشگاههای آلمان بخوانید، باید بر اساس همان هدف خود نیز کالج دانشگاهی خود و کورس مورد نظر خود را انتخاب کنید که بعد از اتمام دوره کالج به مشکل نخورید.

 

اما چه افرادی باید در آلمان کالج بروند؟

شرایط تحصیل در آلمان

 

کالجها برای تمام افرادی که قصد تحصیل در دانشگاههای آلمان را دارند مهیا است. اما به طور کلی می توان گفت که افراد زیر  برای تحصیل در آلمان، ملزم به گذراندن دوره کالج در آلمان می باشند.

۱- افرادی که فقط دیپلم سه ساله نظام قدیم  و پیش دانشگاهی نظام قدیم ایران را دارند و اصلا در ایران و یا کشور دیگری دانشگاه نرفته اند، باید دورۀ یک ساله کالج را بگذرانند.

 

۲- افرادی که دارای دیپلم سه ساله نظام جدید دبیرستانهای ایران هستند(دوره دوم متوسطه در نظام  جدید آموزش و پرورش ایران) و اصلا در ایران و یا کشور دیگری دانشگاه نرفته اند.

 

۳- افرادی که دارای دیپلم و پیش دانشگاهی و یا دیپلم نظام جدید ایران هستند و دانشگاه رفته اند، ولی کمتر از یک سال در یکی از رشته های دانشگاهی ایران تحصیل کرده اند(فقط یک ترم در دانشگاه بودند) و یا در طی دو یا چند ترم دانشگاهی، کمتر از ۳۸ واحد درسی را گذرانده اند  و حالا قصد تحصیل در دانشگاههای آلمان را دارند. ( البته این مورد میتواند در دانشگاه های آلمان متفاوت باشد, با دانشگاه در تماس باشید برای اطمینان قبل از ارسال مدارک )

 

 

بقیه افرادی که در دانشگاههای ایران(دولتی، سراسری روزانه و یا شبانه، آزاد دو ترم کامل و بالای ۳۸ واحد درسی را پاس کرده اند و معدل بالای ۱۶ دارند، نیازی به گذراندن دورۀ یک سالۀ کالج دانشگاهی در آلمان ندارند و می توانند مستقیم برای دانشگاه اپلای کنند. هرچند گذراندن دوره کالج دانشگاهی در آلمان دارای مزایای بسیار زیادی برای دوستان می باشد.

 

نکته بسیار مهم:

قوانین بعضی از دانشگاه های آلمان ممکنه در این زمینه متفاوت باشد. اگر شرایط شما متفاوت با آنچه که در بالا ذکر شد است، و یا در دانشگاههای دیگری تحصیل کرده اید، برای اطمینان از اینکه باید برای ادامه تحصیل در آلمان به کالج بروید و یا دانشگاه، می توانید با دانشگاه مد نظر خود و یا با سازمان UNI-ASSIST مکاتبه داشته باشید و یا به سایت Anabin که لیست همه دانشگاه های ایران را دارد، و اعتبار آنها را از نظر آلمان مشخص کرده است، مراجعه نمائید و شرایط خود را قبل از اپلای برای هر دانشگاهی بسنجید.

از این لینک میتوانید برای جستجو استفاده کنید: http://anabin.kmk.org/no_cache/filte…itutionen.html

 

در سایت بالا اگه جلوی اسم دانشگاه محل تحصیل شما H+ باشه یعنی معتبر هست و اگه H- باشه یعنی معتبر نیست و اگر علامت H+/- باشد یعنی اینکه اعتبار دانشگاه شما ۵۰-۵۰ است و فقط دانشگاهی که د ر آلمان انتخاب کرده اید می تواند به تنهایی وضعیت شما را مشخص می نماید.

 

آیا دانش آموزان آلمانی هم در کالج دانشگاهی هستند؟

دانش آموزان آلمانی بر اساس قوانین آموزشی ایالتی که در آن زندگی می کنند، می توانند از سال نهم و یا دهم دبیرستان، وضعیت خود برای ورود به دانشگاههای آلمان را مشخص نمایند. یعنی به دیپلم های فنی و یا مهارتی اکتفا کنند، و بعد از آن وارد دوره های آسبیلدونگ شوند و یا به تحصیل خود ادامه داده و با دیپلم کامل وارد دانشگاه شوند.

 

 

در سیستم آموزشی آلمان، بر اساس قوانین وزارت آموزش و پرورش این کشور، دانش آموزانی که قصد تحصیل در دانشگاههای این کشور را دارند می بایست دیپلم ۱۳ ساله این کشور با نام عمومی (Abitur) را دریافت نمایند.

 

داوطلبان با توجه به گرایش رشته مورد علاقه‌شان برای تحصیل در دانشگاههای آلمان و یا سایر مراکز آموزش عالی در این کشور، در یکی از دوره‌های کالج شرکت می‌کنند.

 

دوره های کالج دانشگاهی در آلمان مخصوص خارجی ها می باشد. یعنی در واقع دانش آموزان آلمانی بعد از دریافت دیپلم کامل نیازی به گذراندن دوره کالج ندارند و مستقیم وارد دانشگاه می شوند

 

اما سایر افرادی که از کشورهای دیگر می خواهند برای ادامه تحصیل وارد آلمان شوند، ملزم به گذراندن دوره یک ساله کالج دانشگاهی هستند. به بیان ساده تر، Studienkolleg یک کالج مقدماتی در آلمان است که به منظور آماده سازی دانشجویان بین المللی که مایل به تحصیل در آلمان هستند، اما مدارک تحصیلی آنها با معیارهای سیستم آموزش آلمانی مطابقت ندارد، طراحی شده است.

 

 

دوره یک ساله کالج در آلمان را می‌توان با دوره پیش دانشگاهی در ایران مقایسه کرد. با این تفاوت که یکی از برنامه‌های ثابت در کالج، یادگیری زبان آلمانی است. و در کنار زبان آلمانی دروس مختلفی نیز ارائه می‌شود.

 

دوره‌های آموزشی در کالج را می‌توان به دو گروه اصلی تقسیم کرد. گروه اول دوره‌هایی هستند که برای علاقه‌مندان به تحصیل در دانشگاه های آلمان تدارک دیده شده اند. و گروه دوم، دوره‌هایی است برای علاقه‌مندان به تحصیل در سایر مراکز آموزش عالی آلمان می باشد.

 

دوره کالج دانشگاهی در آلمان چقدر طول می کشد؟

معمولاً دوره Studienkolleg دو ترم تحصیلی یا یک سال تحصیلی کامل به طول می انجامد. هدف آن آماده سازی شما با مهارت و دانش لازم در مورد موضوعات خاص مرتبط با دوره دانشگاه مورد علاقه شما است. در نظر داشته باشید که برای ورود به این دوره، باید حداقل دانش زبان آلمانی را داشته باشید. برخی از کالج ها مانند کالج دانشگاهی ماینزۀ دوره کالج را یک ترمه برگذار می نماید.

 

تجربه نشان میدهد که افرادی که دارای مدرک زبان B2 با نمرات بالای ۸۵ هستند امکان قبولی در آزمون ورودی کالج برای آنها بسیار زیاد است. همچنین در طی دوره کالج، شما علاوه بر دروس اختصاصی، زبان آلمانی را نیز مجددا در کالج می خوانید و در نهایت سطح زبان آلمانی شما در آخر دوره یک سالۀ کالج به حد بالایی خواهد رسید، و این باعث خواهد شد که شما در دانشگاه هیچ مشکلی نداشته باشید.

 

 

آیا کالج دانشگاهی آلمان آزمون ورودی دارد؟

دوره ی کالج با یک امتحان ورودی به نام ( Aufnahmetest ) یا (Aufnahmeprüfung) شروع میشود. که حتما باید این امتحان را قبول شوید تا بتوانید در کالج ثبت نام کنید. در بعضی از کالج ها امتحان ورودی از دو بخش آلمانی و ریاضی تشکیل شده و در برخی دیگر هم فقط آزمون زبان آلمانی است.

برخی از کالج ها نیز مانند کالج دانشگاهی هامبورگ، هیچ آزمون ورودی را برگذار نمی کند و تنها بر اساس معدل و نمره و مدرک زبان متقاضیان، دانشجو می پذیرد.

 

البته دروس آزمون ورودی، بستگی به کالج دانشگاهی که برایش اقدام میکنید و رشته شما دارد. مثلا در بعضی از کالجها برای رشته M-Kurs علاوه بر زبان آلمانی، ریاضی و زیست هم است. اخیرا” نیز در کالج دانشگاههای هانوفر و هاله، به غیر از دروس زبان آلمانی و ریاضی، دروس زیست شناسی و شیمی نیز در آزمون ورودی گنجانده شده است.

 

بخش آلمانی در سطح B2 و حتی بالاتر هست و دارای بخش های مختلفی هست. مثلا باید یه متن با جاهای خالی (Luke) را پر کنید و یا دارای بخش C-Test هستند. البته سوالات کالج ها در قسمت آلمانی میتوانند متفاوت باشند اما در مجموع همگی فقط از بخش خواندن (Lesen) تشکیل شده اسن و هیچ خبری از بخش های شنیداری، صحبت کردن و یا نوشتاری نیست. ولی این مدل رایج تر هست و بهتر است که به سایت کالج مراجعه کنید و نمونه ای از سوالات آلمانی امتحان ورودی را دانلود کنید.

 

 

بخش ریاضی از چند سوال ساده تشکیل شده است. مثل ساده کردن یا بدست آوردن مساحت. اما همین قسمت مهمترین قسمت امتحان به حساب میاید. چون اکثرا در درس ریاضی ضعیف هستند. و یا حتی اگر معلومات ریاضی خوبی هم داشته باشند، نمیتوانند سوالات را که به آلمانی نوشته شده درست متوجه بشوند و جواب بدهند.

 

 

بهترین کار اینکه ۲ تا ۳ ماه قبل از رفتن به آلمان نمونه سوالات امتحان ورودی کالج را دانلود و مطالعه و تمرین کنید! صورت سوالات را ترجمه کنید و متوجه شوید. مثلا بدونید Vereinfachen Sie so weit wie moeglich یعنی تا حد ممکن ساده کنید! یا بدونید عبارت های جبری را به چه صورت مینویسند. با تمرین این مشکل حل می شود. اگه امتحان را قبول نشدید، باید در یک دوره ی آمادگی برای امتحان ورودی شرکت کنید که هزینه هم دارد. ولی با تمرین مشکلی پیش نمی آید.

 

آیا بعد از اتمام کالج دانشگاهی باید مثل ایران کنکور بدهیم؟

ما در آلمان چیزی به عنوان کنکور و یا آزمون ورودی به دانشگاه نداریم. اما هر کسی با هر شرایطی هم نمی تواند وارد دانشگاههای آلمان شود. در واقع ورود به دانشگاههای آلمان بر اساس معدل های شما در مقطع دیپلم و پیش دانشگاهی، و همچنین نمره یا معدلی که شما از آزمون آخر کالج بدست می اورید (FSP) است.

 

 

کالج های دانشگاهی پس از پایان دوره، از دروسی که شما گذرانده اید آزمونی به اسم Feststellungspruefung یا FSP می گیرند. با قبولی در این امتحان که از دو بخش نوشتاری و شفاهی تشکیل میشود، پرونده ی یک سال تحصیل شما در کالج بسته شده و شما مجوز تحصیل در دانشگاه های آلمان رو کسب می کنید. همینطور مدرک زبان این آزمون با توجه به نمره قبولی، معادل DSH و TestDaF هست و شما دیگر نیازی به داشتن این مدارک برای ورود به دانشگاه ندارید.

 

بعد از اینکه این مدرک را گرفتید و با توجه به نمره ی شما در این آزمون، برای درخواست پذیرش از دانشگاه ها اقدام میکنید و درصورت گرفتن پذیرش، تحصیل شما در دانشگاه آغاز می شود

 

نمره کالج ها هم از ۱ تا ۵ است. ۱ بالاترین نمره است و برای افرادی که قصد تحصیل در رشته های پزشکی را دارند، باید نمره آنها بین ۱ تا ۱٫۲ باشد و برای دندانپزشکی در آلمان تا ۱٫۴ و برای داروسازی در آلمان تا ۱٫۵٫ این قاعده برای اکثر دانشگاههای آلمان تقریبا” یکی است اما نمی توان گفت که اگر شما در پایان کالج دانشگاهی نمره ۱٫۲ گرفتید حتما می توانید از هر دانشگاهی قبولی رشته پزشکی را بگیرید. زیرا دانشگاهها بر اساس ظرفیت خود اقدام به پذیرش دانشجویان پزشکی و داندان پزشکی می کنند. همچنین در نظر داشته باشید که معدل دیپلم و پیش دانشگاهی شما نیز با ضریب یک در نمره پایان  دوره کالج شما ، تاثیر دارد.

 

نکته۱: توجه داشته باشید که، فقط در دانشگاه و کالج مونیخ ، معدل دیپلم و یا دیپلم پیش دانشگاهی ایران در آزمون FSP پایان دوره کالج تاثیری ندارد و تنها نمره FSP  که بدست می آورید سرنوشت شما را برای انتخاب رشته دانشگاهی مورد نظر مشخص میکند.

 

نکته۲: توجه کنید که تعداد کالج های دولتی در آلمان محدود هستند، و معمولا در هر ایالت آلمان بین یک یا دو کالج وجود دارد(در برخی از ایالتها مثل برمن، اصلاگ کالج وجود ندارد). لذا هر کالج مربوط به یک یا چند دانشگاه واقع در یک ایالت هست.

 

 

به خاطر همین برای مکاتبه یا دریافت هر گونه اطلاعات از نحوه فعالیت آنها و یا چگونگی روند پذیرش از آنها باید با خود دانشگاه در ارتباط باشید نه کالج.  مدارک هر کالجی در کل آلمان معتبر هست و شما بعد از پایان کالج، برای هر دانشگاهی می توانید اقدام کنید. کالج ها اکثرا مجانی هستند به جز چند ایالت خاص مثل دو کالج شهرهای Dresden و Glauchau که هزینه دارند.

 

چگونه شانس قبولی خود در امتحان ورودی کالج را افزایش دهیم؟

 

مبحث کالج رو اگر به چهار بخش: پذیرش گرفتن، قبولی در امتحان ورودی، تحصیل در کالج و دوران پس از کالج و قبل از دانشجو شدن تقسیم کنیم، مطمئنا، یکی از اساسی ترین و مهمترین ترین قسمت های آن ، قبولی در امتحان ورودی هست. اما چطور؟

 

 

 کدام کالج و موضوع امتحان :

در ابتدا تکلیف خود را مشخص کنید. اینکه درکدام کالج ها قرار هست امتحان ورودی دهید. تاریخ بعضی از امتحانات کالج ها بر حسب اتفاق، در یک روز میباشد که شما باید یکی را انتخاب کنید. با مشاوره کامل در موسسه سروش دانش، میتوانید بهتر کالج مورد نظر خود را انتخاب کنید. مباحث امتحان ورودی چه چیز هایی هستند. همه را بر روی کاغذ بیاورید.

 

منابع :

متناسب با نوع کالجی که انتخاب کردید،منابع خود را پیدا و انتخاب کنید. انتخاب منابع خیلی مهم است. چرا که بسی بسیار منابع وجود دارد اما شما به هیچ عنوان نیاز نیست همه آنها را در وقت کم تمام کنید. فقط کتاب زرد لوکن تست رو خوندن هم اصلا کافی نیست. حتما باید نمونه سئوالات کالج را کار کرده و تا جای ممکنه زبان آلمانی خود را تقویت کنید.

 

هدف گذاری و برنامه ریزی دقیق: زمان بندی کنید روی تقویم از اولین امتحان تا آخرین امتحان. چه مباحثی را باید تمام کنید و چه مقدار از منابع را به اتمام برسانید. بیهوده وقت خود را تلف نکنید.

 

پلن B بگذارید. اگر به اتمام یک کتاب و یا به تاریخ مورد نظر برای تموم کردن مبحثی نرسید باید چکار کنید؟. در این صورت باید برنامه دیگری را درنظر داشته باشید به عنوان جایگزین برنامه اول که البته قابلیت اجرا داشته باشد و شما را به مقصد  برساند.

 

در درس خواندن برای خود تنوع و استراحت در برنامه هایتان نیز بگنجانید. یادتان نرود شما هم انسان هستید.

 

جو و محیط خوب و همسوی با تفکرات خودتان را پیدا کنید! به خصوص دیده شده که روزهای قبل از آزمون، متقاضیان کالج را میبینیم که چطور با شایعه و ذکر مصیبت ها دور هم جمع میشوند و به یک دیگر استرس بیجا وارد میکنند!

هتل بلیط قطار یا اتوبوس و مدارک مورد نیاز برای هر کالج را چک کنید.

 

سوالات متداول برای تحصیل در رشته ی پزشکی و دندانپزشکی در دانشگاههای آلمان:

 

۱-  چند درصد از صندلی های پزشکی و دندانپزشکی و یا داروسازی یک دانشگاه به دانشجویان خارجی اختصاص داده میشود ؟

به طور میانگین حدود ۸ درصد از صندلی ها به خارجی های علاقمند به این رشته ها، اختصاص دارد

 

۲-  چقدر طول میکشد تا در رشته ی پزشکی یا دندانپزشکی پذیرفته شویم ؟

اگه نمره های عالی داشته باشید، احتیاجی به صبر کردن نیست! اگه نه بهتره شروع به تحصیل در یک رشته ی دیگه بکنید. چون مدت زمان قرار گرفتن در لیست انتظار برای پزشکی میتونه حتی ۲ ترم تحصیلی طول بکشد

 

۳-  اگر یک دوره ی یک ساله زبان آلمانی رو طی کنم بلافاصله در رشته ی پزشکی یا دندان پزشکی پذیرفته میشوم؟

خیر. تحصیل در رشته پزشکی و یا دندانپزشکی، به غیر از زبان آلمانی به نمره خوب در انتهای کالج ( نمره FSP ) هم نیاز دارد. زبان آلمانی یکی از نیاز های اساسی هم برای تحصیل هم برای زندگی ضروری هست. همینطور نمره ی خوب در امتحان های DSH یا TestDaF یه عامل مهم به حساب میاد.

 

۵- میتوانید چند دانشگاه خوب برای پزشکی آلمان در برلین و مونیخ به من معرفی کنید ؟

چرا فقط برلین و مونیخ ؟!!! در سراسر آلمان حدود ۳۲ دانشکده ی پزشکی معتبر وجود دارند که کیفیت همگی تقریبا با کیفیت دانشگاه های پایتخت برابری میکند!

 

۶- آیا فقط در آزمون ورودی یک کالج دانشگاهی فقط می توانم شرکت کنم؟

خیر. شما بین ۳ الی ۶ کالج را می توانید اپلای کنی و در آزمونهای ورودی آنها شرکت کنید تا شانس قبولی خود را ۶ برابر کنید. آزمون های ورود کالج ها در زمان های مختلفی برگزار می شوند.

 

۷- چه عوامل دیگری به غیر از نمره زبان آلمانی، نمره FSP ، و معدل دیپلم، پس از اتمام کالج در شانس قبولی و ورود به دانشگاههای آلمان موثر هستند؟

عوامل و مواردی همچون: زبان انگلیسی، رزومه قوی، کارآموزی، Test As

 

لیست کالج های دانشگاهی آلمان:

 

کالج های دانشگاهی دولتی آلمان در تمام ایالتها و شهرهای این کشور عبارتند از:

فرانکفورت، برلین، هامبورگ، ماینس، لایپزیگ، مونیخ، زاربروگن، هایدلبرگ، کاسل، هاله و هانوفر، ماربورگ، کیل، کارلسروهه، کنستانس، کوبورگ، دارمشتات، گرایفسوالد، ویزمار، بوخوم، میتینگن، کایزرسلاترن، زارابروکن، نوردهاوزن، درسدن، کلاستهال .

 

دانستن این نکته نیز حائز اهمیت است که برای ثبت نام در برخی از کالج‌ها و اخذ پذیرش از آنها، می‌بایست در ابتدا در رشته‌ای دانشگاهی ثبت نام کرده و سپس با توجه به گرایش رشته انتخاب شده، نسبت به پذیرش کالج اقدام نمایید.

 

در واقع، اگر می خواهید در آلمان به عنوان دانشجوی بین المللی غیر اتحادیه اروپا تحصیل کنید، ابتدا مدارک تحصیلی شما در دوران دبیرستان ارزیابی و بررسی می شود. تا در  دانشگاه های آلمان به رسمیت شناخته شود. در نظر داشته باشید که، هر مدرک تحصیلی که در کشور خود بدست آورده اید، باید با شرایط صلاحیت آلمانی ارزیابی شود.

 

بسیاری از دانشجویان خارجی که هیچ اطلاعات قبلی در مورد سیستم آموزش آلمان ندارند و با ترس از این مسئله، انگیزه خود را از دست می دهند و این پایان رویا برای تحصیل در آلمان است. اما با ورود به کالج و گذرانده این دوره، این نگرانی و ترس آنها از بین خواهد رفت. و افق تازه ای پیش روی آنها گشوده خواهد شد.

 

از سوی دیگر در طی یک سال تحصیل در کالج های آلمان، اطلاعات عملی افراد از رشته های تحصیلی در دانشگاه های آلمان، شرایط دانشگاهها و آینده کاری رشته های ارائه شده در آنها بسیار زیاد خواهد شد و با خیال آسوده نسبت به رشته تحصیلی خود برای مقاطع بالاتر اقدام خواهند کرد.

 

بسیاری از دانشجویان خارجی، در مورد دوره Studienkolleg به عنوان اتلاف وقت فکر می کنند، ولی آمار نشان می دهید که دانشجویان بین المللی که قبل از تحصیل در دانشگاه، دوره های کالج را گذرانده اند، موفق تر از سایر افراد هستند.

 

همچنین میتوانید برای اطلاعات بیشتر جهت تحصیل در آلمان و یا شرایط تحصیل در آلمان این مقالات را مطالعه فرمایید.

ارزشیابی آنلاین تحصیلی (بدون هزینه)

24 پاسخ

  1. سلام و احترام
    من ۲۶ سال سن دارم میتونم رشته دندانپزشکی بخونم و اینکه باید کالج برم؟؟
    من تا به حال تحصیل دانشگاهی نداشتم.

    1. سلام آقای باباخانی عزیز
      بله میتونید ولی با توجه به محدویت سنی از نظر سفارت، ریسک ویزا دارید. در کشور آلمان بدلیل شرایط مساعد برای تحصیل و آموزش، زندگی، کاریابی و …، رقابت برای ورود تنگاتنگ می باشد. بدلیل اعتبار بالای جهانی مراکز آموزشی و تحصیلی در کشور آلمان، داشتن شرایط عمومی از الزامات محسوب می شود. سن شما در حال حاضر مناسب می باشد، ولی متاسفانه ذکر نفرمودید مدرک زبان آلمانی معتبر دارید یا خیر؟ داشتن مدرک زبان معتبر از مراکز دارای اعتبار از موارد دیگری می باشد که بهتره مدنظر قرار بدید. بدلیل درخواست زیاد برای گرفتن مدرک زبان آلمانی و محدودیت در رابطه با مراکز دارای اعتبار برای صدور مدارک زبان، این احتمال رو بهتره در نظر داشته باشید که این پروسه طولانی باشه و داشتن شرایط سنی مطلوب رو از دست بدید. در رابطه با معدل مدرک تحصیلیتون متاسفانه چیزی ذکر نفرمودید. بدلیل درخواست بالا برای ورود به کشور آلمان و ادامه تحصیل در رشته های پرطرفدار زیرشاخه پزشکی مانند: پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، پیراپزشکی، پرستاری، روانشناسی و سایر رشته ها مانند: ارشد هنر، اقتصاد، کارشناس امنیت سایبری و …، داشتن مدارک تحصیلی معتبر با معدل بالا یکی از الزامات محسوب میشه. برای ورود به کشور آلمان نیاز هست که تمکن مالی مناسب داشته باشید و امکان باز کردن حساب بانکی در کشور آلمان رو هم باید مدنظرتون قرار بدید. داشتن بیمه در کشور آلمان از دیگر مواردی می باشد که بهتره در نظر داشته باشید. در صورت تمایل به مطالعه اطلاعات بیشتر، میتونید با مراجعه به سایت استادی اینفو اطلاعات بیشتری کسب بفرمائید و از ۴۵ نوع خدمات خاص موسسه استادی اینفو مطلع بشید. همچنین در صورت تمایل به مشاوره رایگان تلفنی اولیه، مشاوران و کارشناسان موسسه استادی اینفو همواره در خدمت شما هستند.
      موفق باشید

  2. سلام در طی دوره کالج
    و پایان اون امتحانی شبیه به کنکور توی ایران هست؟ به طوری که نمره اون امتحان روی انتخاب دانشگاه و رشته تاثر داشته باشه
    ممنونم

  3. سلام
    من رشته علوم تجربی هستم و معدل کل دبیرستانم ۱۹٫۸۹ هست.با این معدل میتونم مستقیم وارد دانشگاه بشم و دیگه یک سال کالج رو نخونم دیگه؟؟
    من میخوام رشته روانشناسی بالینی رو بخونم و مدرک تافل هم دارم.
    راهنمایی کنید لطفا.ممنون از سایتتون

  4. سلام.من پسر ۲۲ ساله هستم و کارشناسی مهندسی عمران دارم و اینکه ارشد هم قبول شدم و فعلا نرفتم و میخوام برم المان رشته پزشکی بخونم، میتونم وارد کالج رشته مربوط به پزشکی بشوم و در نهاین یا پزشکی و یا دندانپزشکی رو بخونم؟میتونم مشاوره تخصصی رو هم قبل از قرارداد با شما داشته باشم، که ببینم میشه این راه رو رفت یا خیر.ممنون از سایت خیلی خوبتون.تشکر

    1. سلام
      اگر دیپلم تجربی دارید این امکان وجود داره.برای بررسی شرایطتتون و هماهنگی وقت مشاوره لطفا با موسسه تماس بگیرید

  5. سلام .ممنونم که ما رو راهنمایی میکنید . من کارشناسی خوندم. و میخوام مجدد کارشناسی بخونم . باید بازم کالج هم بگذرونم؟؟

  6. سلام و من دیپلم ریاضی دارم و معدلم ۱۹٫۶۹ هست میتونم رشته پزشکی بخونم و کالج مربوط به رشته های تجربی رو بگذرونم؟

  7. سلام و روز بخیر . تا چه سنی میشه در دوره کالج شرکت کرد؟؟امکان تغییر رشته از ریاضی به تجبری هست ؟؟

    1. سلام
      حدود ۲۱-۲۲ سال میشه از ایران برای ورود به کالج ویزا گرفت.خیر تعییر رشته از ریاضی به تجربی امکان پذیر نیست

  8. سلام . کالج در المان همان مقطع پیش دانشگاهی در ایران است ؟ اگه معدل بالا باشه بازم باید کالج رو بگذرونیم؟

    1. سلام .اقدام با مدرک دیپلم نیاز به گذراندن کالج رو داره.معدل بالا کالج رو حذف نمیکنه

  9. سلام آیا گذراندن کنکور سراسری تجربی و نمرات خوب درآن تاثیری در اخذ پذیرش داره یا فقط مدرک زبان و دیپلم کافیه . ممنون

    1. سلام سالار جان
      برای پذیرفته شدن در کالج های کشور آلمان، داشتن رتبه مناسب در کنکور تجربی می تونه اثر مثبت داشته باشه ولی نبود مدارک مربوط به پذیرفته شدن در کنکور تجربی با رتبه مناسب تداخلی در این روند ایجاد نمی کند. بدلیل رقابت تنگاتنگ برای پذیرفته شدن در کالج های کشور آلمان بدلیل نرخ پائین بیکاری و احتمال کاریابی بالا در کشور آلمان، داشتن دیپلم معتبر با معدل بالا بسیار می تونه موثر باشه. همچنین داشتن مدرک زبان آلمانی معتبر از موسسه گوته یا OSD، از دیگر الزاماتی هست که بهتره مدنظر قرار بدید. داشتن تمکن مالی مناسب و توانایی باز کردن حساب بانکی در کشور آلمان از دیگر مواردی هست که بهتره مدنظر قرار بدید. در کشور آلمان متقاضی شرکت در دوره های آوسبیلدونگ، مقطع کالج، مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و … باید بیمه داشته باشند از شرکت های بیمه معتبر در داخل کشور آلمان. برای کسب اطلاعات بیشتر می تونید به سایت موسسه استادی اینفو مراجعه بفرمائید و کارشناسان موسسه استادی اینفو همواره در خدمت شما هستند و این امکان برای عزیزان وجود داره که از مشاوره تلفنی اولیه رایگان بهره مند باشن.
      موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تحصیلی رایگان