موسسه آبادانی سروش دانش

کار در آلمان

کار در آلمان
اطلاعات کلی در مورد کار در آلمان

 

اگر دارای حرفه و یا مهارت خاصی بوده و تجربه کاری و عملی در آن زمینه را نیز دارید، شاید آلمان به عنوان بهترین گزینه در اروپا برای پیدا کردن کار مورد نظر شما باشد.

 

ویزای جستجوی کار (Job Seeker) که قبلا در کشورهایی همچون کانادا و استرالیا رواج داشت، امروزه در  نیز مورد نظر قرار گرفته و مسئولین آلمانی در پی آن هستند که به جای جذب نیروهای پناهنده که بعضا هیچ گونه مهارتی نداشته و فقط سربار جامعه آلمانی ها می شوند، کاملا به صورت قانونی و برنامه ریزی شده اقدام به جذب نیروی کار ماهر و حرفه ای از دیگر کشورها نمایند.

 

این کار برای آلمانی ها منفعت بسیار زیادی دارد. زیرا با کمترین هزینه می توانند نیروهای ماهر و حرفه ای را که یک کشور هزینه های زیادی برای آن کرده است را به راحتی بدست آورند.

 

با توجه به رشد منفی جمعیت کشور المان، دولت این کشور در نظر دارد امکان جستجوی کار در آلمان را برای متخصصانی که از سطح دانش و مهارت بالا و سابقه کار حرفه ای در کشور خود برخوردارند، فراهم کند تا بتواند در میان مدت کمبود نیروی کار متخصص در آلمان را جبران کند.

 

 

 

کارفرمایان آلمانی عالی ترین مزایا، امنیت شغلی و بیشترین میزان پرداختی حقوق را دارند. آنها ساعت کاری را تقلیل داده اند و روز های تعطیلات را به ۴۰ روز در سال رسانده اند

 

 

پایین ترین و کمترین نرخ بیکاری در اروپا متعلق به کشور آلمان است. نکته جالب اینکه با عنایت به نرخ بیکاری کمتر از ۷% در آلمان ، ولی همیشه آلمان با کمبود نیروی کار مواجه بوده است. حتی در سالهای اخیر نیز با وجود ورود میلیونی مهاجرین به این کشور، در پست های تخصصی و حرفه ای کمبود نیروی کار وجود دارد. بیکاری در روستاهای آلمان بیشتر از شهرها بوده و هنوز هم یکی از مشکلات اساسی دولت به شمار می رود.

 

 

با داشتن ویزای جستجوی کار که با نام ویزای کارجویان آلمان نیز شناخته می شود، می توانید برای شش ماه به آلمان رفته و بدنبال شغل مناسب با حرفه و تخصص خود باشید. در صورت یکه موفق به پیدا کردن کار مورد نظر خود شده و با با کارفرما قرارداد حد اقل یک ساله و با حقوق مشخص ببنیدید، می توانید ویزای خود را به ویزای کار آلمان تبدیل نمایید.

 

بازار کاریابی و کار در آلمان قوانین و مقررات خاص خود را دارد و شما برای پیدا کردن شغل مناسب با تخصص و مهارت خود، باید با الزامات و شرایط کار کردن در آلمان آشنا شوید. بسیاری از کارفرمایان کارکنان خود را براساس مدارک تحصیلی و تجربه کاری در همان رشته یا شغل انتخاب می کنند. اما در مواردی حتی بدون داشتن مدرک مهارتی و یا حرفه ای خاص و مورد نیاز، هنوز هم شانس پیدا کردن یک شغل خوب را دارید.

 

 

در سال ۲۰۱۵ با باز شدن درهای آلمان به روی پناهندگان سوریه و کشورهای عربی، بیش از یک و نیم میلیون پناهجو وارد آلمان شده است. نزدیک به ۴۰۰ هزار نفر از آنها جذب بازار کار شده اند. اما بسیاری از این مشاغل در بخش خدمات است. انتظار مسئولان آلمان این بود که با ورود این خیل عظیم، بتوانند نیروی متخصص کاری مورد نیاز خود را از این افراد تامین نمایند.

 

 

علت این که چرا پناهجویان نتوانستند به سادگی نیاز بازار کار آلمان را برآورده کنند این بود که، بسته به این که پناهجویان از کدام کشور آمده باشند، میزان افراد متخصص در میان آنها نیز متفاوت است. در مجموع عده متخصصین در میان پناهجویان زیاد نیست. از این گذشته این احتمال هم وجود دارد که بخشی از پناهنده ها با تغییر شرایطی که دلیل پناهندگی آنها بوده است، مجبور به ترک آلمان شوند.

 

 

بنابراین شرکت ها نمی توانند در درازمدت روی آنها به عنوان نیروی کار حساب کنند. اما از سوی دیگر عدم تطابق فرهنگ اعراب با فرهنگ جامعه آلمان، و نبود تخصص و مهارت لازم در بین این مهاجرین، سبب گردید که کشور آلمان نتواند این نیاز خود را برآورده نماید.

 

 

لذا بعد از آن، مسئولین دولت و مجلس آلمان بر اساس قوانینی که مصوب نمودند، راههای ورود نیروی کاری حرفه ای به آلمان را هموار تر نموده و دست کارفرمایان را برای جذب نیروی های خارجی باز گذاشتند.

 

 

سال هاست که از شمار بیکاران در آلمان به مرور زمان کمتر می شود، و از سوی دیگر و به موازات این مطلب، بازار کار این کشور هم سال به سال با کمبود شدیدتر نیروی کار حرفه ای و متخصص مواجه می شود.

 

در آلمان به تازگی قوانین جدیدی به تصویب رسیده است که مسیر ورود متقاضیان کار از کشورهای غیر اتحادیه اروپا به آلمان راباز می کنند و امکانات، تسهیلات و شرایط خوب و جدیدی را در برابر مهارجران کاری قرار می دهند. این قوانین از ماه مارس سال ۲۰۲۰ میلادی به اجرا گذاشته می شوند.

 

در سال ۲۰۱۸ حدود ۸۰ درصد مشاغل کاری در برخی از حوزه های اقتصادی آلمان، خالی ماندند. یافتن نیروی کار متخصص و مناسب برای این شغل ها توسط کارفرمایان، بسیار دشوار و حتی در مواردی اصلا ممکن نیست.

 

 

در بخشی از گزارش موسسه اقتصاد آلمان واقع در کلن آلمان، گزارش آماری جالبی ارائه شده است که نشان می دهد از سال ۲۰۱۰ یعنی ۹ سال پیش تا کنون، شمار بیکاران در آلمان یک و نیم میلیون نفر بود و تعداد مشاغل خالی در این سال حدود ۲۱۵ هزار نفر بوده است. اما در سال ۲۰۱۸ میلادی، شمار بیکاران در آلمان به۸۵۰ هزار نفرکاهش پیدا کرده است و از سوی دیگر نیز، مشاغل کاری خالی و بدون نیروی کار نیز  بیش از دو برابر (۵۰۰ هزار تا) شده است.

 

 

گزارش و آماری که مسئولین این کشور را وادار کرد تا قوانین جدید را برای تطبیق با نیازهای بازار کار تغییر دهد. با توجه به این قوانین و اطلاعات کلی در مورد کار در آلمان راه برای یافتن کار هموارتر خواهد بود.

 

 

 

 

 

ارزشیابی آنلاین تحصیلی (بدون هزینه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تحصیلی رایگان