موسسه آبادانی سروش دانش

کار دانشجویی در آلمان

کار دانشجویی در آلمان

 

مواردی که در این مقاله می خوانید و می تواند برای شما مفید باشد:

 

 

مقدمه

کار کردن در آلمان، بستگی به نوع اقامت شما و قوانین ایالتی که در آن زندگی می کنید دارد. اگر شما دارای اقامت دائم در آلمان هستید و یا شهروندی المان را بدست آورده اید، نیازی به هیچ گونه مجوز برای کار کردن ندارید. اما اگر به عنوان دانشجو، پزشک، دندانپزشک، داروساز، دامپزشک، پرستار یا پناهنده وارد آلمان شده اید و هنوز وضعیت شما مشخص نشده است، شما می توانید کار دانشجوئی در آلمان را برای خود در نظر بگیرید.

 

 

 

یکی از مهمترین مواردی که این روزها برای تحصیل در خارج از کشور، مد نظر اکثر متقاضیان قرار میگیرد، امکان کار دانشجوئی و یا پاره وقت در کشور مقصد است. از یک سوء وضعیت سخت اقتصادی و مشکلاتی که برای خانواده ها در تامین مخارج زندگی وجود دارد، و از سوی دیگر بی ثباتی در نرخ ارز که در سالهای قبل به کرات مشکلات عدیدی را برای خانواده ها بوجود اورده است، قطعا” نظر هر متقاضی تحصیل در یک کشور خارجی را بر این می دارد، که برا ی تحصیل کشوری را انتخاب کند که امکان کار دانشجوئی در آن وجود داشته باشد و صد البته به راحتی هم این کار دانشجوئی پیدا شود.

 

 

بحران اقتصادی نه تنها گریبان ایران، که بلکه گریبان بسیاری از کشورهای اروپائی حتی مثل ایتالیا، اسپانیا را نیز گرفته است و مردم این کشورها هم با بیکاری دست و پنجه نرم می کنند. لذا نباید انتظار کار دانشجوئی پاره وقت در این کشورها را داشت.

 

 

 کشور آلمان که دارای شرایط اقتصادی بسیار خوبی بوده ،گزینه بسیار خوبی برای تحصیل و کار دانشجوئی همزمان می باشد و با خیال آسوده می توان برای کار دانشجوئی در آلمان حساب ویژه باز کرد

 

 

 

مدت زمان مجاز کار دانشجوئی در آلمان

 

 

 

دانشجویان در آلمان در هر مقطع تحصیلی که باشند، به شکل قانونی در سال ۱۲۰ روز‌ کامل و یا ۲۴۰ روز نیمه وقت حق کار کردن دارند. و یا به عبارتی هر هفته ۲۰ ساعت اجازه کار نیمه وقت دارند. دانشجویان دوره زبان و دوره های کالج دانشگاهی در آلمان، اجازه کار دانشجوئی را در این دوران ندارند.

 

اما از آنجائی که قوانین در آلمان ایالتی می باشند و هر ایالت و شهر می تواند قوانین و مقررات خاص خود را برای کار دانشجویان داشته باشد، برای اطمینان از اینکه این قانون شامل حال شما و وضعیت کنونی شما(مثلا دانشجوی کالج یا زبان باشید) میشود یا خیر باید به برگه سبزی که همراه با کارت اقامت به شما میدهند دقت کنید.

 

در آلمان نیز مثل سایر کشورهای اروپائی روزهای کاری  از دوشنبه تا جمعه است. به عبارتی هفته ای ۵ روز‌ کاری و دو روز آخر هفته. اما شما به عنوان یک دانشجو با توجه به کاری کا انجام میدهد می توانید در هر روز از هفته کار کنید تا به سقف ۲۰ ساعت در هفته برسد. البته کار بیش از این مقدار هم میسر می باشد ولی به کارفرمای شما ستگی دارد و توانایی شما در انجام کار مربوطه.

 

به خاطر داشته باشید که اگر در ساعات غیر اداری و یا در روزهای تعطیل کار کنید، باید ۲۵% نیز اضافه حقوق به شما پرداخت نمایند. مثلا از ساعت ۱۱ شب به بعد و یا کار در روزهای یکشنبه و یا تعطیل مشروط به پرداخت ۲۵% درضد اضافه حقوق می باشد. نکته دیگر اینکه، تعداد روزهای کاری شما محدود و همان ۱۲۰ روز کامل، یا ۲۴۰ روز نیمه و یا هفته ای ۲۰ ساعت است.

 

اما به خاطر داشته باشید که دریافتی شما در کل سال هیچ محدودیتی ندارد. یعنی ممکن است شما برای انجام کار مثلا با ساعتی ۳۰ یور هم با کار فرما به توافق برسید ولی در هفته فقط ۲۰ ساعت اجازه کار دارید.

 

 

شرایط برای پیدا کردن کار در آلمان

 

 

برای انجام کار دو تا شرط اساسی وجوددارد:

۱) دانش زبان آلمانی و در واقع تسلط کامل به این زبان برای صحبت کردن و برقراری رازبه با یک آلمانی. که البته هر چه سطح زبان شما بالاتر باشد و تسلط بیشتری به زبان داشته باشید، امکان کار پیدا کردن برای شما بیشتر است.

 

۲) به توانایی های شما در انجام کار. یعنی اینکه هم شما اهل کار کردن باشید و بدنیال پیدا کردن کار ، و هم اینکه دارای یک مهارت و تخصصی برای انجام یک کار باشید و بدنبال پیدا کردن آن کار.

 

 

اما در کل، برای پیدا کردن کار دانشجوئی در آلمان باید شرایط زیر را برای خود فراهم نمائید و سپس بدنبال کار بگردید:

برنامه ریزی برای کار کردن:

یعنی باید قبل از اینکه بدنبال پیدا کردن کار باشدی، با توجه به حجم دروس، ساعات حضور دانشگاه خود، اختصاص طمان لازم برا یمطالعه در خانه و همچنین توانایی خود در انجام کار، برنامه خوب و مناسبی برای کار کردن خود پیاده کنید. یعنی اینکه چند ساعت در روز و چه روزهایی امکان کار کردن را دارید؟

 

ارتقاء سطح زبان خود:

بطوری که تسلط کامل به مکالمه داشته باشید.

 

آماده کردن رزومه کاری:

بعد از اینکه برنامه ریزی خاصی برا ی انجام کار در آلمان برای خود در نظر گرفتید و زبان آلمانی شما هم برای کار کردن کافی بود، کافی است که رزومه ای از خود تهیه کرده و برای جاهای مختلفی که بدنبال کارجو هستند، بفرستید و با پیگیری های بعدی بتوانید کار مد نظر خود را در اولین فرصت ممکن پیدا کنید.

 

می توانید از همان رزومه ای که برای سفارت و یا دانشگاه استفاده کردید، برای کاریابی هم استفاده کنید

 

فقط مد نظر داشته باشید که در رزومه کاری باید روی فعالیتها، تجربه های کاری، و توانائی های خود بیشتر مانور دهید. البته به هیچ عنوان در رزومه خود چیزی را به عنوان دروغ و یا غیر واقعی ننویسد که بعدا صد در صد دچار مشکل خواهید شد.

 

دریافت شماره مالیاتی :

یکی دیگر‌ از مواردی که برای کار‌کردن نیاز است شماره اختصاصی مالیاتی است. هر فردی در آلمان که دارای ویزای بلند مدت اقامتی می باشد(یعنی ویزای بیش از ۹۰ روز ) باید دارای شماره مالیاتی باشد. اولین بار که خود را ملده میکنید این شماره برای آدرس شما ارسال میشود. در نگهداری و به حافظه سپردن این شماره دقت کنید.

 

شماره امنیت اجتماعی (sozialversicherungsnummer ):

 

 

برای اولین بار که در جایی مشغول ‌به کار میشوید، نامه ای به همراه کد امنیت اجتماعی به آدرس شما ارسال میشود. این کد نیز حایز اهمیت است و باید جای امنی بگذارید.

 

افتتاح حساب بانکی:

 

حساب بانکی از الزامات کار دانشجوئی در آلمان است. در خصوص افتتاح حساب بانکی نیز به قسمت مربوطه رجوع کنید.

 

گواهی سلامت ( gesundheitszeugnis ):

 

در بسیاری از موارد ، کارفرما برا یاینکه به شما گاری بدهید، گواهی سلامت را نیز از شما می خواهد. مثلا زمانی که شما قصد دارید در رستورانها، غذاخوری ها، فست فودها و کلا در جاهائی که با مواد غذایی و یا بهداشتی و سلامت مرتبط هستند، این گواهی سلامت را از شما برا یمحول کردن کارف می خواهند.

 

بیمه خود را برقرار کنید:

 

در خصوص بیمه، اگر دانشجو هستید که بیمه دولتی دارید اما اگر نیستید و کار با درآمد بالای ۴۵۰ یورو در ماه دارید، میتوانید با هماهنگی کارفرمای خود بیمه دولتی کنید. سهم بیمه شونده از حقوق شما ( سهم کارفرما و سهم بیمه شونده جداست) کسر‌خواهد شد و کارفرما جداگانه سهم حق بیمه شما را میپردازد. در غیر اینصورت باید از بیمه های خصوصی استفاده کنید. این کاملا به توافق شما با کار فرما بستگی دارد.

 

 

حداقل حقوق و دستمزد کار دانشجوئی در آلمان

 

 

حداقل حقوق در آلمان امسال ۹.۱۹ یورو ساعتی تعیین شده است. هیچ کار سفیدی حق کمتر از این را ندارد که با کسر مالیات، چیزی حدود ۸ یورو دست شما را می گیرد البته این کمترین میزان حقوقی است که به شما م یدهند ولی رنج حقوق کارهیا خدماتی دانشجوئی بین ۸ تا ۱۲ یورو است که به طور میانگین ساعتی ۱۰ را در نظر بگیرید.

 

این مقدار برای کارهای خدماتی است و کارهای تخصصی که در آن شما مهارت یا حرفه ای دارید مبالغ بیشتری را به شما خواهند داد و مقدار آن به حرفه و تخصص شما و همچنین توافق شما با کارفرما دارد. در برخی از موارد بعضی از کارها به شکل کنتراتی است و شما بر حسب توانایی و انرژی و وقتی که میگذارید م یتوانید درآمد کسب کنید. برای مثال: زدن برچسب و یا بارکد بروی کالاها در یک فروشگاه که معمولا شما می توانید تعدادی این کار را انجام دهید.

 

 

مبلغی که در فیش حقوقی شما و یا همان Abrechnung  نوشته می شود، شامل تمام اطلاعات، حقوق و مزایا و کسورات قانونی کار شما می شود. حقوق brutto  مبلغ حقوق ناخالص شماست که پس از کسر تمام مالیات ها به حقوق Netto شما تبدیل میشود و مستقیما به حساب شما واریز‌ میشود.

 

در واقع مبلغی که کارفرما به حساب شما می ریزید همان حوق خالص و با سر بیمه و مالیات است. اگر به شما کمتر از ۴۵۰ یورو در ماه پرداخت کنند، حقوق شما بدون کسر بیمه و مالیات می باشد. یعنی قانونا نباید بیمه و مالیات پرداخت کنید.

 

برای پیدا کردن کار دانشجوئی، ما در قسمت «جستجوی کار» کامل در این خصوص صحبت کرده ایم و می توانید اطلاعات لازم  در این خصوص مثل، روشهای پیدا کردن کار ، سایتهای کاریابی (مثل ebay-kleineanzeige و یا arbeitsagentur)، اطلاعات و ملزومات کار و … را از قسمت «جستجوی کار» در هیمن سایت بدست آورید

 

گرفتن مجوز کار دانشجوئی

شما در زمان ورود به آلمان دارای یک ویزای سه ماهه از آلمان هستید و باید قبل از هر کاری اقامت سه ماهه خود را به یک ساله تبدیل نمایید و سپس به دنبال مجوزهای مربوطه برای کار در المان باشید.  در بیشتر موارد، شما برای سه ماه اول بعد از ورود خود به المان اجازه کارکردن را نخواهید داشت. بعد از این دوره، شما میتوانید  از اداره امور خارجیان (Ausländerbehörde) درخواست اجازه کار کنید.

 

البته شما ابتدا باید کار مورد نظر خود را پیدا کنید و با کارفرما به توافق اولیه برسید و سپس برای گرفتن مجوز کاری لازم به اداره امور خارجیان (Ausländerbehörde) مراجعه کنید. این اداره یک فرم به شما می دهد که شخص یا شرکت استخدام کننده باید آن را تکمیل و امضا کند. استخدام کننده باید اسم شرکت، مقدار حقوق و ساعات کار را در فرم مشخص نماید.

 

این اداره فقط در صورتی به شما اجازه کار کردن می دهد که شما اقامت حد اقل یک ساله آلمان را داشته باشید. گرفتن مجوز کار دانشجوئی آلمان، برای دانشجویان  هیچ مشکل و مانع جدی ندارد. اما برای پزشکان، دندانپزشکان، پرستاران(رشته های علوم پزشکی) که مدارک تحصیلی آنها در آلمان پذیرفته نم یشود،  باید مدارک تحصیلی شما در آلمان بررسی و ارزشیابی شود و در صوزت نیاز آزمون های مربوطه را نیز با موفقیت پشت سر گذارید تا اجازه کار به شما داده شود.

 

در هر صورت، قبل از اینکه شروع به کار کنید، باید از اوسلندر بیهورده(Ausländerbehörde)  شهر خود درخواست اجازه کار کنید و اگر دریافت کردید، باید موافقت تائید اداره فدرال کار (Bundesagentur für Arbeit) را نیز بدست اورید تا قانونا اجازه کار در آلمان را داشته باشید

 

 

اعتبار مدارک دانشگاهی ایران در آلمان

 

 

 

گاهی اوقات کارفرما برای دادن یک کار حرفه ای و یا تخصصی به شما، از شما مدارک تحصیلی و یا مدارک و مستندات مربوط به آموزشهایی لازم در آن دوره را از شما می خواهد. برخی از مدارک و یا گواهینامه ها بین المللی هستند و نیاز به ترجمه و یا تایید ندارند و فقط مرجع صادر کننده آن می تواند آنها را تایید نماید.

 

اما اگر مدارک تحصیلی دبیرستان و یا دانشگاهی و یا حرفه ای از ایران و یا کشور دیگری غیر از آلمان یا کشورهای اتحادیه اروپا را دارید، برای اینکه بتوانید در یافتن کار حرفه ای و یا تخصصی در همان رشته را بدست آورید، باید آنها را به آلمانی ترجمه کرده و به تایید سفارت آلمان در ایران نیز برسانید. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد تائید مدارک خود میتوانید به  سایت‌های (nformation portal)، (Anerkennung in Deutschland) و یا (Netzwerk IQ) مراجعه کنید.

 

 

همچنان میتوانید با اداره بامف(bamf) با شماره (۰۰۴۹۳۰۱۸۱۵۱۱۱۱) تماس بگیرید. کلیه اطلاعات لازم و مورد نیاز شما را به زبانهای انگلیسی یا آلمانی به شما خواهند داد و کارکنان به شما کمک خواهند کرد تا اداره مسئول تأیید مدارک تحصیلی خود را پیدا کنید.

 

 

آزمون دریافت مجوز کار در آلمان

 

در بیشتر ایالت‌های آلمان تا سال ۲۰۱۶ قانونی وجود داشت که بر اساس آن، برای صدور مجوز کار برا یدانشجویان و یا خارجی هاف باید تست و آزمون لازم از آنها گرفته می شد. هر چند این قانون لغو شده است و در ایالتهای که این مقررات هنوز اجرا می شوند باید تا اگوست سال ۲۰۱۹ متوقف شوند.

 

 

بررسی اولویت متقاضی برای کار که به آن در آلمانی (Vorrangprüfung)  گفته می شود، به معنی این است که افراد برای اینکه مجوز کار در آلمان دریافت کنند، باید شرایط انها از همه لحاظ توسط مسئولین ذیربط بررسی شود و سپس به آنها مجوز لازم اعطا شود.

 

 

تست اولویت برای کار (Vorrangprüfung) هنوز در بعضی از مناطق ایالت بایرن ( مونیخ، آگسبورگ، نرنبرگ)، و همچنین در بخش های از ایالت نورد راین وستفالن ( دورتموند، بوخوم، اسن) و در مکلنبورگ-فورپومرن اجرا میشود. البته این قانون فقط برای  ۱۵ ماه اول اقامت بعد از ورود به آلمان اجرا میشود.

 

در نظر داشته باشید که برای گذراندن دوره های آسبیلدونگ و پراکتیکم قانون تست اولویت اجرا نمی شود

 

 

چگونه در آلمان کار پیدا کنم؟

 

 

اولین محل برای شروع جستجو برای کار اداره استخدام محلی ( Arbeitsagentur) است. در آنجا می‌توانید به عنوان جوینده کار ثبت‌نام کرده و کمک و مشاوره نیز بگیرید.

 

جستجو در روزنامه ها و پورتال‌های کاریابی انلاین بهترین گزینه هستند. علاوه بر این میتوانید از طریق خدمات محلی مشاوره  و همچنین (career4refugees) اطلاعات و مشاوره دریافت کنید. همچنین برای کسب اطلاعات کامل در خصوص چگونگی پیدا کردن کار در آلمان می توانید به قسمت «جستجوی کار در آلمان» در همین سایت مراجعه کنید.

 

 

قرارداد کار موقت در آلمان و موارد قانونی و حقوقی آن

روشهای مختلفی برای پیدا کردن کارهای موقتی در آلمان وجود دارد. یکی از این روشها که اخیرا” در سازمانها و وزارتخانه های ایران نیز بسیار رواج پیدا کرده است، به عنوان شرکتهای «پیمان کار» می باشند. در واقع این شرکتها هیچ گونه کار خدماتی یا تولیدی ندارند و فقط نیرو استخدام می کنند تا در اختیار دیگر سازمانها و شرکتها قرار دهند.

 

در آلمان نیز شرکت های هستند که در رشته های مختلف از سطوح ابتدایی تا پیشرفته و تخصصی کارمند استخدام میکنند. این شرکت‌ها در واقع خودشان این کارمندان را لازم ندارند و فقط  روند اعلان کار و استخدام را انجام میدهند. در مواردی نیز اگر نیاز باشد، برای نیروهای استخدامی خود آموزش‌های لازمه را ارائه میکنند و به عنوان نیروی کار آماده در شرکت ثبت میکنند و حقوق میدهند. به این نوع کار «لای اربایت» (Leiharbeit) می گویند.

 

 

البته این اصطلاح مفهموم بسیار گسترده و متفاوتی از ترجمه آن دارد. شرکت ها و إدارات دیگر اگر نیاز فوری به کارمندان داشته باشند از این شرکت های استخدامی، درخواست نیروی کار متخصص میکنند. همه کارکنان استخدام شده در واقع با شرکت استخدام کننده اصلی قرارداد کار میبندند و از حقوق و مزایایی آن استفاده میکنند، اما برای دوره های مشخصی برای إدارات و شرکت‌های مختلف برای کار فرستاده میشوند. به همین دلیل بنام کار موقت یاد می شود.

 

 

شخص ممکن است برای شرکت های مختلف کار کند اما بازهم کارمند اصلی شرکت استخدام کننده به حساب می آید و از شرکتهای اصلی که در واقع در آنها کار انجام میدهد، هیچ منفعت و مزایایی نمیگیرد. تمام حقوق و مزایا، تعطیلات و پرداخت بیمه های اجتماعی و  غیره، همه مربوط به شرکت اولی است و فرقی هم نمیکند کارمند در کدام شرکت مشغول بکار باشد.

 

این نوع کار ها اغلب در صنایع فلزی و الکترونیکی و همچنین بخش های امنیتی، تدارکات، حمل و نقل، اداری بیشتر مورد استفاده هستند. کارها م یتوانند بصورت تمام وقت و یا حتی پاره وقت ارائه شوند.

 

لطفا توجه داشته باشید: این نوع کار کردن به معنای «کار موقت» نیست. شما در شرکت اصلی برای همیشه استخدام هستید اما با شرکت های دومی ممکن است برای دوره های کوتاه کار کنید. قوانین، مقررات و موارد حقوق قانون کار آلمان در این شرکتها و قراردادهای آنها نیز جاری است و شما در صورتی که به هر مشکلی در این زمینه برخورد کنید می توانید از طریق قانونی پیگیریا ن باشید.

 

 

مزایا و معایب کار موقتی در آلمان

 

مزایای کار موقتی:

یافتن یک کار در این شرکت ها نسبت به یافتن کار معمولی برای افرادی که تجربه کاری در یک رشته خاص ندارند ساده تر است. بنابراین، این نوع کار می تواند به عنوان فرصتی برای ورود به بازار کار آلمان استفاده شود. کار با قراردادهای کوتاه مدت (Leiharbeit) اغلب به معنای کار در چندین شرکت مختلف است، بنابراین شما همچنین می توانید تجربه زیادی کسب کنید و ارتباطات خوب حرفه ای داشته باشید.

 

گاهی اوقات یک کارمند موقت در نهایت به عنوان یک کارمند عادی و برای طولانی مدت توسط شرکتی که قرار بوده فرد در ان فقط به عنوان یک کارمند قرارداری و برای مدت کوتاه کار کند، استخدام می شود. با این حال، این کار فقط زمانی انجام می شود که قرارداد اولی فرد با شرکت اولی استخدام کننده منقضی شده باشد و یا خاتمه داده شود.

 

 

معایب کار موقتی:

این کارهای قرارداری با شرکت های استخدامی متعارف حاوی معایبی نیز میباشد. بطور مثال، شما در هر شرکتی که برای کار فرستاده میشوید و در هر سطحی کار کنید، حقوق شما از شرکت اولی استخدام کننده پرداخته میشود که معمولا خیلی کمتر از آن مبلغی است که شرکتی که در آن کار میکنید به شرکت استخدام کننده شما میپردازد. علاوه بر این، اشتغال در شرکت های مختلف اغلب به معنی تغییرات مکرر در محیط کار شما است. بنابراین شما مجبورید همیشه با شغل های جدید، همکاران و محل های کار جدید خود را هماهنگ کنید.

 

 

چند نکته مهم در خصوص قراردادهای کاری موقت

 

حقوق کارگران قراردادی در شرکت‌های استخدامی طبق قوانین مربوط به شرکتهای کار اجاره‌ی یا AÜGArbeitnehmerüberlassungsgesetz) ) تنظیم می شود. بسیاری از آژانس های استخدامی موقت نیز طبق قراردادهای عمومی و رایج عمل میکنند. قرارداد های جمعی و گروهی ،قراردادهای بین شرکت ها و اتحادیه کارگری برای تنظیم شرایط کاری در یک صنعت خاص هستند.

 

به عنوان کارگر قرارداری دریک شرکت استخدامی، شما حق دارید که یک قرارداد کتبی کاری داشته باشید که تمام جزئیات مهم مانند تاریخ شروع، مدت استخدام، شرح مختصری از وظایف، مبلغ حقوق و دستمزد، تعداد ساعتهای کاری هفتگی و مدت اعلان خاتمه دادن به قرارداد در آن  ثبت شده است. لطفا توجه داشته باشید کهقبل از امضای قرارداد، به هیچ عنوان کار را آغاز نکنید. در غیر این صورت، شما از شرایط قانونی آن برخوردار نخواهید شد.

 

شما همانند سایر کارمندان اصلی شرکتی که در آن کار می کنید، حق برخورداری از تمام مزایای آن شرکت را دارید. لذا نباید شرکت اصلی که برایش کار می کنید ، رفتار متفاوتی با شما داشته باشد.

 

به عنوان یک کارگر قراردادی که قرار است از شرکت استخدامی به یک شرکت دیگر برای کار موقت فرستاده شوید، باید نهایتا” ۱۸ ماه بصورت موقت کار کنید. اگر فردی بیش از ۱۸ ماه به کار ادامه دهید، به طور خودکار کارمند اصلی آن شرکت محسوب میشود و تحت شرایط شرکت جدید کار میکند، نه شرکت اولی استخدام کننده. اما اگر شما ترجیح می دهید که هنوز با شرکت استخدام کننده اولی کار کنید، می توانید قرارداد خود را حفظ کنید. برای انجام این کار، باید درخواست خود را به صورت کتبی به اداره فدرال  استخدام ارسال کنید.

 

شما مجبور نیستید تمام شغل هایی را که آژانس استخدامی موقت به شما پیشنهاد می دهد، قبول کنید و فقط  موظف به انجام وظایف ذکر شده در قرارداد خود هستید. مثلا اگر شما برای صنعت فلز استخدام شده اید، مجبور نیستید به عنوان کارمندان امنیتی کار کنید.

 

در ابتدای کار، شرکت استخدامی باید همه اطلاعات مربوط به روش کار خود را که معروف به «دفترچه اطلاعات برای کارگران قراردادی» است و توسط اداره فدرال کار آلمان ارائه شده است، را به شما ارائه کند. در این جزوه، حقوق شما به عنوان یک کارگر موقت قراردادی مشخص می شود. شما حتی حق دارید این جزوه  را به زبان مادری خود  درخواست کنید.

 

 

حقوق و مزایای کار موقت

طبق قوانین کار در آلمان، شما باید در بدترین شرایط ممکن و قرارداد کاری، حداقل دستمزد تعیین شده برای هر ساعت کاری را دریافت کنید. حداقل دستمزد برای کار تمام وقت در آلمان بر اساس قوانین موجود، در حال حاضر در برلین، براندنبورگ، مکلنبورگ-فورپومرن، ساکسن، ساکسن-آنهالت و تورینگن ۲۷.۹ یورو در هرساعت است و در دیگر ایالت های فدرال ۴۹.۹ یورو در ساعت است.

 

 

همچنین حد اقل دستمزد برای کار های پاره وقت دانشجوئی و … در آلمان نیز ۹٫۱۹ یورو می باشد. بنابراین دستمزد دریافتی شما تا حدودی مربوط به محل کار شما است. البته قرار نیست همیشه کار با شرکت های استخدامی این مبلغ باشد، این کمترین قیمت کار است و نظر به سطح تجربیات و تحصیلات شما میتواند بیشتر از این هم باشد.

 

 

اگر شما به عنوان یک کارمند قراردادی، بیش از نه ماه در یک شرکت کار کنید، در اصل حق دریافت حقوق مشابه با همکاران اصلی شرکت را دارید. در برخی از صنایع، ممکن است توافقنامه های اتحادیه های کار با شرکت‌ها وجود داشته باشد که نشان میدهد، کارگران قراردادی تنها پس از ۱۵ ماه کار در یک شرکت حق دریافت حقوق مشابه با کارکنان اصلی را دارند.

 

 

طبق قراردادی که با شرکت های پیمان کار دارید، شما دستمزد خود را هفتگی و یا ماهانه از شرکت استخدام کننده دریافت میکنید، حتی اگر در حال حاضر به هیچ شرکت دیگری برای کار فرستاده نشده باشید. ساعت های اضافه کاری معمولا پرداخت نمی شود ولی به  جای آن، شما حق دارید که از ساعتهای تعطیلی استفاده کنید . به عنوان مثال، اگر بیش از هشت ساعت در یک روز کار کنید، میتوانید روز بعدی زودتر از یک روز کامل کار را ترک کنید. اما باید ابتدا با رئیس خود در این باره صحبت کنید.

 

 

شرکت استخدام کننده موقت معمولا باید هزینه های ایاب و ذهاب برای رفت و آمد بین شرکت اصلی و شرکتی که موقتی در آن کار میکنید را بپردازد

 

 

مراجع قانون برای شکایت در مورد قرارداد کاری

 

در آلمان شورایی تحت عنوان «حمایت از کارگران» (Betriebsrat) وجود دارد که مسئولیت رسیدگی به شکایت کارمندان و کارگران را بر عهده دارد. همه کارگران و کارمندان موقت و یا قراردادی اگر در محل کار خود با هرنوع مشکلی مواجه شوند می توانند برای حل آن به شورای کارگران (Betriebsrat) مراجعه نمایند.

 

شورای های کارگری همیشه حمایت کننده منافع کارکنان هستند و از آنها در مقابل کارفرما حمایت میکنند. یکی از وظایف اصلی شورا این است که اطمینان حاصل کند همه قوانین و مقررات کاری که از سوی اتحادیه های کارگری و کارفرمایان تدوین شده است، در قرارداد کاری فی مابین بدرستی  نوشته و عمل می شوند. بدین جهت در نوشتن قرارداد و مفاد آن هنگام شروع کار دقت لازم را مبذول دارید.

 

 شورای کارگران مخصوص به شرکتی که در آن کار میکنید، به مشکلاتی مانند مسائل حقوق و دستمزد و سایر موضوعات مورد توافق در قرارداد کار را رسیدگی می کند

 

 

شما همچنین می توانید برای حل مشکلات در محیط کار به اداره مشاوره برای کارگران قراردادی (Contact and Conciliation Office for Temporary Workers)  و یا ایمل ادرس (kontakt@kuss-zeitarbeit.de)  نیز تماس بگیرید.

 

اگر رفتار شرکت استخدام  کننده کارگران قراردادی در برابر شما به دلایل خانوادگی، ملیت، گرایش جنسی، جنسیت یا سن تبعیض آمیز است، می توانید با اداره فدرال مبارزه با تبعیض (Federal Anti-Discrimination Agency) تماس بگیرید. همچنین میتوانید از طریق ایمیل beratung@ads.bund.de با آنها تماس بگیرید. کارکنان این اداره به آلمانی، انگلیسی و عربی صحبت می کنند.

همچنین اگر میخواهید مشخصات شما مخفی بماند، می ت

وانید از تمام این سازمان ها به طور ناشناس کمک بگیرید. این بدان معنی است که رئیس شما در مورد شکایت شما چیزی نمیداند.

 

ارزشیابی آنلاین تحصیلی (بدون هزینه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تحصیلی رایگان