موسسه آبادانی سروش دانش

کارآموزی (praktikum) در آلمان

یکی از گزینه هایی که هر فردی می تواند با گذراندن آن در آلمان، فرصت های شغلی مناسبی را برای خود فراهم نماید کارآموزی می باشد که شما می توانید با شرکت در این دوره ها با بدست آوردن تجربه کاری در رشته تحصیلی و یا تخصصی ، شانس خود را برای شروع یک کار با درآمدی مناسب، چند برابر کنید. در بسیاری از مدارس، آموزشگاه های زبان آلمانی و دانشگاه ها، دانشجویان برای کامل کردن دروان تحصیل، می بایست دوره های کارآموزی کوتاه و یا بلند مدت را بصورت اجباری سپری کنند. در اکثر موارد هم افراد برای یادگیری و یا بروز رسانی حرفه خود بصورت داوطلبانه می تواند در دوره های کار آموزی متعددی شرکت کنند.

کارآموزی، برای شما بینش مورد نیاز درزمینه های مختلف در یک شرکت، یک اداره و یا موسسات را فراهم می کند، بنابراین می تواند به شما در انتخاب یک کار بهتر یا برقراری ارتباط اولیه با یک شرکت خاص کمک کند. چنین ارتباطی ممکن است به شما در مورد اینکه شما درهمان شرکت درخواست کار کنید نیز کمک می کند. یک دوره کارآموزی معمولا بین یک تا شش ماه طول بکشد و بیشتر بعد از إتمام  دانشگاه یا مدرسه انجام می شود، تا هر آنچه را بصورت تئوری خوانده‌اید ،بصورت عملی هم تجربه کنید و زودتر شغل دلخواه تان را پیدا کنید.

انواع کار اموزی:

در کل در آلمان سه نوع کارآموزی وجود دارد:

  • کارآموزی برای دانش آموزان مدرسه (Schülerpraktikum)  
  • کارآموزی اجباری برای دانشجویان دانشگاه ها  (Pflichtpraktikum)
  • کارآموزی داوطلبانه.

کارآموزی برای دانش آموزان مدرسه ها با توجه به نوع مدرسه و ایالت، بین کلاسهای هشتم  تا یازدهم اجرا میشود. این کارآموزی اغلب بخشی از برنامه درسی مدرسه ها است و برای تمام دانش آموزان اجباری است. این دوه معمولا یک یا دو هفته طول می کشد تا دانش آموزان را در جهت اطلاعات عملی درحرفه‌ شان کمک کند.

کارآموزی اجباری (Pflichtpraktikum) اغلب بخشی از برنامه های درسی دانشگاه‌ها است. در برخی رشته های دانشگاهی، قبل از شروع دوره تحصیلی، دانشجویان برای آشنایی بیشتر با رشته مورد نظر شان، باید یک کارآموزی را سپری کنند. مدت یک کارآموزی اجباری معمولا در دستورالعمل ها و مقررات دانشگاه ها تعیین شده است. این دوره های کارآموزی به منظور بهبود فعالیت های حرفه ای و سهولت در شروع کار راه اندازی میشوند.

هر فردی که می خواهد تجربیات و دانش و مهارت های خود را در یک حرفه ارتقاء داده و بروز رسانی کند، می تواند یک دوره کارآموزی را بصورت داوطلبانه انجام دهد. کارآموزی داوطلبانه معمولا بین دو هفته تا چند ماه طول می کشد.

حقوق و ذستمزد کار آموزی:

در کارآموزی داوطلبانه که بیشتر ازسه ماه ادامه داشته باشد، حقوق یا دستمزد، تعطیلات و ساعات کار شما با کارمندان اصلی یکسان است. به عبارت دیگر، حداقل باید کمترین دستمزد که در آن شرکت یا اداره پرداخت میشود را دریافت کنید و دو روز در ماه تعطیلی داشته باشید و درمحل کار با شما مانند بقیه همکاران رفتار شود. اما برای کارآموزی اجباری که برای دانش آموزان و دانشجویان در نظر گرفته میشود، هیچ قانون خاصی در مورد حقوق و دستمزد وجود ندارد، با این وجود، ساعات کاری نباید از ساعت کاری معمول در شرکت یا سازمان متفاوت باشد.

توجه داشته باشید که اگر شما مجبور باشید در طول کارآموزی خود فقط برای همکاران قهوه آماده کنید  و یا فقط  أوراق را کپی کنید، حق دارید قرارداد کارآموزی خود را لغو کنید و برای کسب موقعیت بهتر تلاش کنید. پس از انجام کارآموزی، شما حق دریافت یک گواهی نامه انجام کارآموزی را دارید. در این گواهینامه، شرکت یا سازمان تأیید می کند که در طول دوره کارآموزی در بخش خاصی فعالیت داشته‌اید.

اگر شما مجبور به انجام یک کارآموزی اجباری (Pflichtpraktikum) یا و دانش آموزی (Schülerpraktikum) هستید، شرکت، اداره یا هرمکان دیگری که شما در آن کار آموزی میگذرانید، میتواند به شما دستمزد نیز بدهد اما مجبور به چنین کاری نیست. اگر دوره کارآموزی شما حدوپ سه ماه طول بکشد، دستمزد شما نباید کمتر از حداقل دستمزد در آن اداره باشد. علاوه بر این، شرکت یا سازمان باید بیمه های سلامتی و بازنشستگی شما را هم پرداخت کند. اگر دوره کارآموزی شما بیشتر ازسه ماه طول بکشد و درآمد ماهانه شما  بیش از ۴۵۰ یورو باشد،  بیمه های سلامتی و بازنشستگی را باید شما و کار فرمای شما بصورت مشترک پرداخت کنید.

اگر قبل از شروع دانشگاه و یا در طول سال های تحصیلی مجبور به انجام کارآموزی اجباری (جز‌ی از برنامه درسی است) شوید، میتوانید از پول بافوگ (BAföG) که برای حمایت دانشجویان است استفاده کنید.

دوره های کارآموزی (پرکتیکم) را هم می توانید در وب‌سایت اداره فدرال کار جستجو کنید وهم تعداد زیادی از سایت های هستند که شما را در یافتن کارآموزی کمک میکنند، از جمله:

  www.praktikum.info  www.meinpraktikum.de، www.praktika.de و

 www.karriere.unicum.de

همچنین می توانید به طور مستقیم با شرکت ها اداره و غیره برای یافتن پرکتیکم تماس بگیرید. در اصل، برای درخواست کارآموزی شما نیازی به تجربه کاری ندارید، فقط تلاش و  علاقه مهم است. اگر یک دوره کارآموزی پیدا کرده اید، توصیه می شود، با شرکت یا اداره مربوطه حتما قرارداد امضا کنید.

لطفا توجه داشته باشید: برای درخواست کار آموزی در اکثر شرکت ها و اداره ها، باید به زبان آلمانی تسلط داشته باشید. داشتن مهارت به زبان انگلیسی هم ممکن است شما را کمک کند.

 

ارزشیابی آنلاین تحصیلی (بدون هزینه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تحصیلی رایگان