موسسه آبادانی سروش دانش

ویزای تحصیلی آلمان

ویزای تحصیلی آلمان

 

ویزای تحصیلی آلمانی یکی از معتبرترین ویزاهای تحصیلی در اروپا و دنیا محسوب می شود که نظر متقاضیان زیادی را از سراسر دنیا به خود جلب کرده است. با ویزای تحصیلی آلمان علاوه بر این که می توان در طول دوران تحصیل به سراسر اتحادیه اورپا مسافرت و تردد نمود، مسیر گرفتن ویزای کشورهای امریکا و کانادا را نیز هموار تر می نماید. به عبارتی افرادی که مقصد نهایی خود را کشورهایی امریکا و کانادا در نظر گرفته اند و می خواهند شانس گرفتن ویزای این دو کشور را برای خود به حد اعلا برسانند، می توانند برای ابتدا برای ویزای تحصیلی آلمان اقدام نموده و پس از گذشت حد اقل ۶ ماه در آلمان، برای ویزای کشورهای امریکا یا کاناد اقدام نمایند. در این حالت شانس بسیار بیشتری برای دریافت ویزای این دو کشور را خواهند داشت.

علاوه بر این، مزیت دیگر ویزای تحصیلی آلمان را می توان به کسب اقامت دائم آلمان اشاره نمود. طبق قوانین کشور آلمان، تمام افراد خارجی که در این کشور تحصیلات خود را در هر مقطع دانشگاهی و هر رشته تحصیلی به اتمام می رسانند، ۱۸ ماه (یک سال و نیم) مهلت داده می شود که برای خود در آلمان کار پیدا کنند و اقامت تحصیلی خود را به اقامت کاری تبدیل کنند. در ابن حالت، بر اساس قوانین جدید مهاجرتی آلمان، در صورتی که فرد مجموعا” بیش از ۵ سال اقامت تحصیلی و کاری در آلمان داشته باشد، می توند برای اقامت دائم آلمان اقدام نماید.

لذا شانس گرفتن اقامت دائم آلمان از طریق تحصیل در آلمان و ویزای تحصیلی این کشور، بیشتر از تمام کشورهای اروپائی می باشد.

 

چگونه برای ویزای تحصیلی آلمان اقدام کنیم؟

برای دریافت ویزای تحصیلی آلمان، باید ابتدا برای یکی از دانشگاهها و یا کالج های دانشگاهی معتبر آلمان اپلای نمایید و پذیریش تحصیلی آن را بدست آورید. پس از دریافت پذیرش تحصیلی از دانشگاهها و یا کالج های آلمان، و همچنین تهیه و  تامین شرایط و مدارک و مستندات لازم برای دریافت ویزا از جمله تمکن مالی از یکی از بانک های داخلی ایران، و اخذ گواهی از وزارت امور خارجه ( برای دانشجویان بورسیه) می توانید برای دریافت ویزای تحصیلی آلمان اقدام نمائید.

در حال حاضر تمامی امور مربوط به ویزای تحصیلی آلمان از طریق شرکت ویزا متریک انجام می شود. از درخوست وقت مصاحبه و یا تایید مدارک گرفته، تا انجام مصاحبه و تحویل مدارک به افیسر پرونده، و نهایتا” دریافت پاسپورت که در آن ویزا خورده است.

گرفتن وقت مصاحبه سفارت آلمان

گرفتن وقت مصاحبه یکی از مهمترین و پر دغدغه ترین کارها در ویزای تحصیلی آلمان هست. سفارت آلمان به دلیل داشتن متقاضیان بسیار زیاد، همواره در طول دوران گذشته یکی از شلوغ ترین و پر تردد ترین سفارتها در ایران است. لذا باید با یک برنامه ریزی درست و منظم در طول پروسه کاری خود، در بهترین زمان ممکن نسبت به ارسال درخواست وقت مصاحبه اقدام نمایید تا در این پروسه دچار مشکل نشوید.

این که چه زمانی درخواست وقت مصاحبه خود را به سفارت و یا شرکت ویزامتریک ارسال نمایید، غیر قابل پیش بینی و برنامه ریزی است. زیرا سفارت المان در هر سال چندین بار پروسه کاری ویزای تحصیلی و درخواست وقت مصاحبه خود را تغییر می دهد و یا از روش ها سیستم های جدیدی در دادن نوبت مصاحبه استفاده می کند. این کار سفارت هم به دلیل شلوغی آن و هم به خاطر جلوگیری از بازار سیاه و دلال بازی در وقت های مصاحبه و یا وقتهای تایید مدارک می باشد.

لذا توصیه می کنیم در هر سال و حتی برهه ای از سالی که می خواهید برای ویزای تحصیلی آلمان اقدام کنید، حتما از حد اقل شش ماه قبل برنامه ریزی نموده و هر هفته و هر ماه سایت سفارت آلمان و شرکت ویزامتریک را دنبال کنید که اگر تغییری ایجاد شد، از غافله عقب نمانید.

 

مدارک مورد نیاز برای ویزای تحصیلی آلمان

 

برای دریافت ویزای تحصیل در آلمان به مدارک مختلفی نیاز دارید که از آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

در سایت سفارت آلمان که به زبانهای فارسی، انگلیسی و آلمانی می باشد می توانید تمام مدارک و مستندات مورد نیاز برای دریافت ویزای تحصیلی را در هر زمان مشاهده کنید. هر چند این سایت معمولا به روز نیست و در برخی از مواقع تغییرات کلی را اضافه می نماید.

در زیر کلیه مدارکی که باید در روز مصاحبه به افیسر پرونده خود در شرکت ویزامتریک و کنسولی سفارت آلمان(بر حسب زمان و تغییرات اعلام شده از سوی سفارت آلمان) ارائه دهید را برای شما نوشته ایم:

 

  • فرم های پر شده ( که از سفارت آلمان در ایران دریافت شده و یا از روی وب سایت آن قابل دانلود می باشند)
  • دو قطعه عکس پاسپورتی بایومتریک با ابعاد ۳۵ در ۴۵ میلیمتر
  • بیمه نامه مسافرتی شینگن سه ماهه و یا شش ماهه با سقف ۳۰۰۰۰ یورو
  • نامه پذیرش از دانشگاهها و یا کالج های معتبر آلمان
  • نامه تمکن مالی و یا ساپورتر مالی و یا نامه ای مبنی بر داشتن بورس تحصیلی و یا گواهی حساب بانکی محدود Sperrkonto  در یکی از بانک های آلمان با موجودی حدود ۱۱۲۰۸ یورو ( برای ۱ نفر). البته بر اساس قوانین سفارت آلمان در ژانویه ۲۰۲۴٫ این مبلغ برای افرادی که برای کالج دانشگاهی اقدام می کنند مبلغ ۱۲۳۲۶ یورو می باشد.
  • مدرک زبان آلمانی و یا انگلیسی معتبر ( دانشجویان مقاطع تحصیلی، متفاوت مدارک زبان متفاوتی نیاز دارند. این مدرک بر اساس آنچه که در پذیرش تحصیلی شما نوشته شده است باید به افیسر پرونده ارائه شود. افرادی که پذیرش به زبان انگلیسی دارند، فقط باید ایلتس و یا تافل ارائه دهند)
  • رزومه یا CV و یا Lebenslauf
  • انگیزه نامه
  • ترجمه رسمی کلیه مدارک تحصیلی. ترجمه ها باید به زبان آلمانی باشند و به تایید دادگستری و وزارت خارجه ایران نیز رسیده باشند. در برخی از مواقع سفارت و یا ویزامتریک نیاز به مدارک لگال شده متقاضی نیز دارد که بر حسب زمان و شرایط متقاضی، در سایت سفارت آلمان و یا ویزامتریک لزوم ان نوشته می شود.
  • ترجمه رسمی شناسنامه متقاضی (در صورتی که شناسنامه شما دارای تغییرات و یا توضیحات می باشد) که باید لگال هم شده باشد
  • ترجمه رسمی عقد نامه و شناسنامه همسر و فرزندان که باید از قبل لگال هم شده باشد
  • ترجمه رسمی طلاق نامه که باید لگال هم شده باشد
  • ترجمه گواهی کار و یا سابقه کار متقاضی (در صورتی که دارای گپ تحصیلی می باشید)

مدت زمان دریافت ویزا از سفارت آلمان

مدت زمان دریافت روادید متفاوت است و بر اساس آنچه که افیسر های پرونده در پایان زمان مصاحبه به شما اعلام می نمایند، معمولا بین ۴ الی ۸ هفته به طول می انجامد. البته این در صورتی است که پرونده شما دارای نقصی نباشد و یا دچار مشکلی نبوده و یا این از سفارت در طی تماس تلفنی مدار ک اضافی از شما نخواهند. در صورت هری کی از این موارد ممکن است حتی مدت زمانن صدور ویزای شما به سه الی شش ماه هم برسد.

دریافت ویزای همسر و یا فرزندان نیز معمولا با طی مراحل اداری و در همین مدت قابل انجام است. هر چند پروسه دریافت ویزای همراه تحصیلی در زمانهای مختلف، با شرایط متفاوتی از سوی سفارت آلمان صادر می شود. در برخی از اوقات مصاحبه به صورت همزمان انجام می شود ویزا نیز با اختلاف زمانی بسیار کمی صادر می گردد. و در برخی از زمانها نیز همراه متقاضی باید بصورت جداگانه درخواست وقت مصاحبه بدهد و معمولا بعد از انجام مصاحبه نفر اصلی، اقدام به تشکیل پرونده دهد.

برای کسب اطلاعات بیشتر می توان به بخش فارسی وب سایت سفارت آلمان در تهران به آدرس زیر مراجعه کرد:

http://www.tehran.diplo.de/vertretung/tehran/de/startseite.html

 

مدت اعتبار ویزاهای تحصیلی

مدت اعتبار ویزاهای تحصیلی که سفارت آلمان برای متقاضیان تحصیل در آلمان صادر می کند معمولا متفاوت است. در سالهای اخیر ویزای سه الی شش ماهه برای متقاضیان صادر می نمود و از اواخر سال ۲۰۲۳ اقدام به صدور ویزای یک ساله برای دانشجویان می نماید. دانشجویان بعد از دریافت ویزای تحصیلی خود از سفارت آلمان در ایران و یا هر کشور دیگری، بایستی قبل از اتمام مهلت به آلمان سفر نمایند. همچنین در آلمان قبل از اتمام مهلت ویزای خود بایستی اقدام به تمدید ویزا نمایند.

 

تمدید ویزا در آلمان و ریجستر کردن محل اقامت

معمولا دانشجویان در هنگام ورود به آلمان دارای یک ویزای سه ماهه (یا کمتر)میباشند و بایستی قبل از اتمام این زمان،برای تمدید ویزا به اداره خارجی ها(Auslanderbehorde)مراجعه و کارهای لازم برای تمدید ویزای خود را بلافاصله انجام دهند. این کارها بر اساس روال و برنامه تعیین شده از سوی اداره کار خارجی ها در شهری که قرار است تحصیل کنید، انجام می شود.

تمدید ویزا معمولا با قرار ملاقاتی که از طرف این اداره پیشنهاد میشود،و برای مدت یک سال انجام میگردد. در نظر داشته باشید که شما باید قبل از اتمام این زمان، مجددا برای تمدید ویزای خود درخواست بدهید. در برخی دانشگاه ها نیز بخش هایی برای تمدید ویزا وجود دارد که میتوان از طریق آنها مدارک را توسط اداره خارجی ها تمدید نمود.

ما خلاصه ای از این کارها را در زیر برای شما آورده ایم:

 

۱- اجازه اقامت و ثبت محل سکونت

اجازه اقامت (Aufenthaltserlaubnis) (residence permit)

اجازه اقامت ، همان PR معروف در کشورهایی مثل کانادا یا امریکا می باشد. کلیه افراد خارجی که به آلمان سفر می کنند و قصد دارند بیشتر از ۹۰ روز در آلمان بمانند(مثل ویزای تحصیلی، کاری و … )، بعد از ورود به آلمان باید به اداره اتباع خارجی محلی (Landeseinwohneramt) یا (Auslanderamt) مراجعه نموده و برای دریافت اجازه اقامت خود (Aufenthaltserlaubnis ) اقدام نمایند. یعنی در واقع به محض آنکه فرد در دانشگاه/کالج ثبت نام کرد و یا شغلی پیدا کرد، باید درخواست خود را برای اجازه اقامت به اداره مربوطه اعلام نماید. اگر شما درآمد منظم یا منابع مالی کافی نداشته باشید، درخواست شما رد خواهد شد. منابع مالی برای دانشجویان همان ۱۱۲۰۸ یورویی است که به همراه خود به آلمان می برند و در بانک می سپارند. اقدام نکردن برای اخذ مجوز اقامت قبل از آنکه ویزای سه ماهه ایی که در ایران دریافت کرده اید، به پایان برسد یک خلاف جدی و شاید منجر به جریمه شدن فرد و یا حتی اخراج او از آلمان خواهد شود.

ثبت محل سکونت (Anmeldung)

همه افرادی که در هر کجای کشور آلمان زندگی می کنند و همچنین اتباع این کشور، باید محل زندگی خود را ثبت نام کنند و یا به عبارتی آدرس دقیق محل زندگی خود را به مراجع ذی صلاح در آلمان اعلام نمایند. البته این به این معنی نیست که شما احساس کنید دولت آلمان همواره کنترل خاصی بر روی شما به عنوان یک فرد خارجی دارد. بلکه این برای پیشگیری از بروز جرایم و یا پیگیری جرایمی است که ممکن است اتفاق بیافتد و هر کس که از این مقررات سرپیچی کند، جریمه خواهد شد. خاطر نشان می گردد که این قانون در اکثر کشورهای دنیا اجرا می شود.

بنابراین شما باید ظرف مدت یک هفته پس از ورود به آلمان، محل اقامت خود را که در یک خانه شخصی، خوابگاه دانشجوئی در آلمان و یا حتی در منزل دوست خود اگر هستید،به اداره مربوطه اعلام نموده و نسبت به ثبت آدرس محل زندگی خود اقدام نمایید. اگر در یک هتل به مدت حداقل دو ماه اقامت دارید، این کار ممکن است توسط کارمندان هتل انجام گیرد و یا باید نام خود را نزد مراجع ذی صلاح ثبت کنید. ثبت اولیه(Anmeldung)در شهرداری مستلزم ارائه آدرس دقیق محل سکونت شما به اداره ثبت محل ساکنین محلی  Einwohnermeldeamt می باشد. این اداراه بابت انجام این کار هزینه ای را از شما در یافت نمی کنند. پس در نظر داشته باشید که اگر محلی را برای اقامت خود در نظر می گیرید، این محل حتما” قابل ثبت شدن(Anmeldung) باشد.

برای ملده کردن، نیاز به قرارداد خانه و پاسپورت یا کارت اقامت خود دارید. در روزهای بعد برای تمدید ویزا، به برگه آنملدونگ بشتتیگونگ نیاز دارید. اداره ها و سازمانهایی که این کار را انجام میدهند، در آلمان متفاوت است. در بعضی شهرها Rathaus  این کار را انجام میدهد و در شهرهای بزرگتر اداره مهاجرت auslanderbehörde برای خارجی ها اینکار را انجام میدهد. مثلا هانوفر برای بعضی مناطق اداره مهاجرت maschstr و بعضی دیگر leinstr انجام میدهد. اطلاعات و مدارک را از شما میگیرند و در انتها دو برگه به شما میدهند. یک برگه anmeldungsbestätigung و برگه دیگر اصطلاحا BMG که شما این برگه را باید تحویل صاحبخانه خود دهید تا برای شما پر و امضا کند و دوباره تحویل شهرداری دهید. برگه anmeldungsbestätigung را باید حتما پیش خود نگه دارید. برگه BMG همیشه نیاز نیست و در صورتی که خوابگاه هستید به شما برگه BMG را نمیدهند.

بعد از چند روز اگر خانه اجاره کرده باشید، نامه rundfunk که همان پرداخت مالیات شبکه های تلویزیون آلمان ZDF است برای شما پست میشود که ماهیانه باید ۱۷.۵ یورو واریز کنید. این کار با پرداخت قبض و یا ارسال به حساب قابل انجام است. اگر در خوابگاه ساکن باشید، نیاز به پرداخت مالیات رادیو تلویزیون نیست.

نکته مهم این که اگر شما به استان دیگری در کشور آلمان نقل مکان می کنید توجه داشته باشید که شاید لازم باشد قبل از ترک آن شهر، ثبت نام خود را باطل کنید. در برخی استان ها زمانی که شما در شهر جدیدی ثبت نام می کنید، آنها به شهری که شما قبلاً در آن ثبت شده بودید اطلاع می دهند. نکته مهم این که باطل کردن ثبت محل زندگی، زمانی که کشور را ترک می کنید امری ضروری و لازم است.

اگر دانشگاه شما در شهر دیگری است و شما در شهر دیگری ساکن هستید، باید در شهری که ساکن هستید ملده کنید. مثلا اگر دانشگاه شما در شهر بوخوم است و شما در شهر دورتموند زندگی می کنید، باید محل اقامت خود را در شهر دورتموند ملده کنید. در شهری که ملده هستید میتوانید ویزا را تمدید کنید حتی اگر دانشگاه شما در شهردیگری و در نزدیکی شهر دانشگاه شما باشد.

زمانی که محل اقامت خود را تغییر می دهید، از خانه قبلی abmelden میشوید. یعنی ثبت محل اقامت شما باطل می شود. معمولا اینکار با ملده نفر بعدی در خانه قبلی شما، بصورت خودکار انجام میشود. برای اینکه جای جدیدی که ساکن هستید را ملده کنید ، ummelden میکنید. اگر کارت اقامت دریافت کرده باشید پشت آن در محل آدرس، برچسبی با آدرس جدید میچسبانند و روی آن مهر میکنند. اگر به مدت طولانی در محلی اقامت دارید حتما خود را ملده کنید. به عبارتی، باید خود را به شهرداری معرفی کنید(که البته همه این عقیده را ندارند و از عبارت مهم نیست استفاده میکنند. و باید منتظر عواقب آن نیز باشند).

 

۲- بیمه کردن

یکی از الزاماتی که هر فردی برای زندگی در کشوری مانند آلمان را دارد، بیمه کردن خود در نزد یکی از شرکتهای بیمه ای معتبر در آلمان می باشد. این مطلب در قسمت بیمه در آلمان در همین سایت بصورت کامل و جامع آورده شده است. متقضایان کالج های دانشگاهی فقط باید در یک شرکت بیمه خصوصی خود را بیمه کنند ولی دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری در شرکتهای بیمه دولتی نیز می توانند خود را بیمه نمایند. هزینه بیمه ماهیانه و تفاوتهای بیمه شرکتهای خصوصی و دولتی را می توانید اینجا مشاهده کنید.

 

۳- افتتاح حساب بانکی بلوکه شده در یکی از بانکهای آلمان

از آنجائی که کشور ایران در تحریم های مالی به سر می برد، لذا افتتاح حساب بانکی برای دانشجویانی که هنوز وارد آلمان نشده اند، در آلمان و یا دیگر کشورها امکان پذیر نیست. لذا بعد از دریافت ویزای تحصیلی خود باید به آلمان عزیمت کنید و بعد از این محل اقامت خود را ثبت نمودید اقدام به افتتاح حساب بانکی در نزد یکی از بانکهای معتبر آلمان نمایید. برخی از بانکها حتی با اجراه نامه ای که با خوابگاه و یا صاحب خانه خود تنظیم نموده اید نیز برای شما حساب باز می کنند. این حساب معمولا از نوع حساب دانشجوئی بلوکه شده می باشد. بدین معنی که شما مبلغ ۱۱۲۰۸ یورو در حساب خود می کذارید و بانک به شما اجازه می دهد که فقط ماهیانه مبلغی حدود ۹۶۰ یورو از آن را برای هزینه های زندگی خود در آلمان برداشت نمایید. در صورتی که هزینه های شما بیشتر از این مبلغ در آلمان است، می توانید حساب جداگانه دیگری در همان بانک و یا بانک دیگری باز کنید و از آن حساب نیز استفاده نمایید.

۴- ثبت نام در دانشگاه و یا یک موسسه زبان معتبر

پس از این که وارد آلمان شدید باید به دانشگاه خود مراجعه نموده و مراحل ثبت نام خود را تکمیل نمایید. پذیرش های تحصیلی دانشگاهها معمولا به دو صورت هستن. پذیرش مستقیم و بدون قید و شرط، پذیرشهای مشروط به گذراندن دوره زبان در آلمان

در هر دو صورت معمولا دانشگاهها در نام پذیرش تحصیلی شما زمانی را برای ثبت نام و یا به اصطلاح ریجستر کردن در دانشگاه به منظور شروع تحصیل و یا دوره زبان آلمانی، به شما اعلام می نمایند. شما باید در مهلت زمانی مقرر شده از طریق آنلاین و یا ارسال مدارک پستی، ثبت نام اولیه خود را انجام دهید و سپس بعد از ورود به آلمان مراحل نهایی کار ثبت نام را به اتمام برسانید. در هر حال، برای تمدید اقامت در آلمان، داشتن کارت دانشجوئی و گواهی از موسسه زبانی که در آن ثبت نام نموده اید الازامی می باشد.

 

مدارک مورد نیاز برای تمدید ویزا

  • پاسپورت
  • عکس
  • کارت دانشجویی و گواهی اشتغال به تحصیل ترم جاری (Immatrikulations-Bescheinigung)
  • بیمه
  • گواهی ملده کرده محل اقامت
  • در برخی مواقغ نامه از دانشگاه
  • گواهی بورس و یا درآمد و صورت حساب بانکی و برای دانشجویان بدون بورس و درآمد حساب بانکی محدود(Sperrkonto)

 

شهرداری ها و خدمات آنها

در آلمان در هر بخش از شهر(Bezirk)یک شهرداری وجود دارد و معمولا شهرهای بزرگ تعداد زیادتری شهرداری نسبت به شهرهای کوچکتر دارند. شهرداری ها که در زمان یونان باستان در اروپا تشکیل شدند،در زمان قرون وسطی پیشرفتی فوق العاده داشته و مسئولیت های زیادی از جمله مسئولیت های سیاسی بر عهده گرفتند. امروزه نیز شهرداری ها در آلمان دارای قدرت سیاسی و اجتماعی قابل توجهی هستند. شهرداری هر منطقه از شهر، آن بخش را اداره کرده و مسائل و مشکلات آن را حل مینماید. وظیفه مهم دیگر شهرداری ها نیز ثبت نام خانواده ها و افراد جدیدی است که به منطقه زیر نظر شهرداری نقل مکان نموده اند.

برای گرفتن اطلاعات مربوط به محله یا منطقه، شهرداری آن منطقه جوابگو است. قابل ذکر است که بسته به شهرداری هرچند وقت یکبار (۶ ماه یا سالی یکبار) مجله در شهرداری منطقه چاپ میشود که رایگان در اختیار افراد قرار گرفته و در آن اطلاعات کافی در مورد آن منطقه وجود دارد. توصیه میشود که شخص در هنگام ورود به یک منطقه جدید از شهر، این مجله را تهیه و مورد استفاده قرار دهد. در مجله شهرداری و یا دفترچه های موجود در شهرداری میتوان اطلاعاتی از قبیل آدرس و تلفن های ضروری، ادارات موجود در منطقه، پزشکان، مدارس منطقه زیر نظر شهرداری و کلاس های زبان و … مختلف در آن منطقه را پیدا نمود.

مدرسه زیر نظر شهرداری Volkshochschule یا مدرسه عالی ملی میباشد که دارای کلاسهای متعددی، از جمله کلاس های زبان های مختلف و آلمانی است.از آنجا که این مدرسه، یک مدرسه دولتی است، قیمت های آن بسیار ارزان بوده و نیز دارای کلاس های مختلفی است که میتواند توسط دانشجو و بویژه خانواده وی مورد استفاده قرار گیرد. هر چند سطح زبان تدریس شده در این مدارس ابتدایی و یا محاوره ای است و برای دانشجویانی که قصد تحصیل در دانشگاهها را دارند، مناسب نیست.

 

ادارات پلیس و خدمات آنها

پلیس در آلمان وظایف متعددی دارد که از جمله مهمترین آنها میتوان به تامین امنیت و نظم و انظباط جامعه اشاره نمود. با توجه به اهمیت احترام به قانون در جامعه آلمان، هر گونه قانون شکنی افراد با برخورد شدید روبرو خواهد شد. پلیس های آلمان در عین مودب بودن، خشن بوده و دارای قوانینی کاملا معین هستند و تقریباٌ هیچ پلیسی با میل خود و بدون توجه به قوانین وضع شده، کاری انجام نمیدهد و در صورت رخداد چنین مساله ای حتما پلیس مرتکب خلاف، محاکمه خواهد شد.

یکی از قوانین مهمی که میبایست شخص ساکن در آلمان و مخصوصا افراد خارجی که از سیستم قانونی آلمان اطلاع اندکی دارند، مورد توجه قرار دهد، این است که به محض رخ دادن مشکلی در خیابان یا در محل زندگی بدون وقفه به پلیس محل خود اطلاع داده و به هیچ وجه خودشخصا برای رفع مشکل اقدام ننماید. برای مثال در صورتی که همسایه ای موجبات آزار و اذیت همسایه های دیگر را فراهم کرد با تلفن به پلیس، پلیس مشکل را بررسی و حل خواهد کرد و احتیاجی به دخالت مستقیم شخص نیست.

قابل ذکر است که در آلمان پلیس های متفاوتی وجود دارد که از آن جمله میتوان به پلیس جنایی، عبور و مرور، نظم شهری، پلیس مرزهای استانی و ….اشاره نمود. در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر درباره پلیس ایالات مختلف آلمان ،میتوان به سایت زیر مراجعه کرد.

www.polizei.de

همچنین پلیس هر منطقه اطلاعات افراد ساکن در آن منطقه را از طریق شهرداری محل سکونت دریافت میکند و لذا شخص در هنگام خروج از یک منطقه از شهر و سکونت در منطقه جدید بایستی به شهرداری و یا اداره پلیس اطلاع دهد.

 

انتقال همسر و فرزندان به آلمان

مراحل اداری دریافت ویزای آلمان برای همسر و یا فرزندان دانشجو شبیه مراحل اداری طی شده برای ویزای دانشجو میباشد و معمولا دو تا سه ماه به طول می انجامد.برای ویزای همسر به ترجمه عقدنامه و معمولا یک گواهی مبنی بر داشتن معلومات پایه زبان آلمانی نیاز است.در خواست و دریافت ویزای آلمان برای دانشجو،همسر و فرزندان و حتی سفر به آلمان میتواند به صورت همزمان انجام شود،ولی در صورتیکه شخص محل اقامت طولانی مدتی اجاره نکرده،بهتر است ابتدا به تنهایی به آلمان سفر کرده و همسر و فرزندان وی پس از عقد قرارداد خانه و سکونت در آن توسط دانشجو،به آلمان مسافرت نمایند.

 

نکاتی در مورد ضمانت مالی(ساپورت مالی) از آلمان

در خصوص دریافت ویزای آلمان و یا تمدید ویزای خود در آلمان، می توانید به جای سپردن مبلغ ۱۰۲۳۶ در بانکی در آلمان، از دوستان و آشنایان خود که دارای اقامت آلمان می باشند، نامه ضمانت مالی دریافت نمائید. به یاد داشته باشید  که این افراد باید حتما اقامت دائم آلمان را دارا باشند و همچنین دارای درامد کافی از نظر مالی باشند که بتوانندبه عنوان حامی شما نیز معرفی شوند. معمولا اگر فرد بالای ۲۰۰۰ یورو در آمد ماهیانه داته باشد(یک نفر تنها) می تواند به عنوان ضامن و یا ساپورتر شما معرفی شود.

ساپورتر مالی را اگر می خواهید به سفارت ارائه دهید حتما باید اصل آن را در دست داشته باشید و کپی آن قابل قبول نمی باشد. بیاد داشته باشید که در فرم ساپورتر مالی، آدرس ضامن باید در قسمت مربوطه قید شود .چون ممکن است اکثر کسانی که با ضمانت نامه مالی اقدام می کنند شهر ضامن مالی آنها با شهر دانشگاهشان یکی نباشد .

در صفحه اول ضمانت نامه آدرس و مشخصات ضامن قید می شود . یادآوری می شود که فرم ضمانت نامه مالی از نظر ظاهری شبیه دعوت نامه شینگن است و تفاوت هایی نیز دارد  که این تفاوت ها در صفحه دوم ضمانت نامه است. در کادر بالایی ضمانتنامه نباید قید شود شما به عنوان مهمان می آیید. باید نوشته شود   (wie Gastgeber.همچنین در همین قسمت نیاز است که آدرس شما نوشته شود و به یاد داشته باشید که نباید آدرس ضامن نوشته شود (اگر شما خوابگاه دارید ضامن شما می تواند آدرس خوابگاه شما را ارائه دهد در غیر اینصورت این فیلد را خالی بماند).

در قسمت پایین و سمت راست ضمانت نامه چهار گزینه است که گزینهnachgewiesenباید حتما تیک داشته باشد وگرنه روز مصاحبه به مشکل بر خواهید خورد.  glaubhaft gemachtهم میتواند تیک دار باشد هم نباشد مهم nachgewiesenاست که باید تیک داشته باشد.

در پایین صفحه دوم ضمانت نامه؛ در کادر Bemerkungenدر قسمت voraussichtliche Dauer des Aufenthaltsنوشته شود unbekannt. و در قسمت Zweck des Aufenthaltsنوشته شود Studium

 

 

آدرس و تلفن های ضروری بخش های مختلف سفارت آلمان در تهران و ساعات کاری آن ها به شرح زیر است:

 

بخش حقوقی و کنسولی سفارت و نیز بخش روادید در تاریخ ۱۵ آبان ۱۳۹۸ به محل جدید واقع در خیابان وزرا نقل مکان کرده است.

بخش روادید و کنسولگری در تاریخ ۰۳ آذر ۱۳۹۸ مجدداً کار خود طبق روال معمول در ساختمان جدید از سر خواهد گرفت.

بخش کنسولگری:         از ساعت ۷:۳۰ الی ۱۵:۰۰

بخش روادید:        از ساعت ۷:۰۰ الی ۱۵:۰۰

آدرس جدید بخش حقوقی و کنسولی عبارت است از:

ایران، تهران، خیابان بخارست، خیابان هشتم، پلاک ۷، ساختمان آرین

(توجه: در ساختمان جدید سفرات آلمان، صندوق برای انداختن نامه وجود ندارد! آدرس پستی برای پست مدارک را در زیر مشاهده می فرمایید.)

 

راه های ارتباط

از طریق اینترنت:

www.teheran.diplo.de

از طریق صندوق پستی:

خیابان فردوسی، شمارۀ ۳۲۴، صندوق پستی ۱۷۹-۱۱۳۶۵

تلفن:

۷۵۵۱ ۸۸۷۵ ۹۸۲۱+

۷۵۵۲ ۸۸۷۵ ۹۸۲۱+

۷۵۶۱ ۸۸۷۵ ۹۸۲۱+

۷۵۶۲ ۸۸۷۵ ۹۸۲۱+

۷۵۶۳ ۸۸۷۵ ۹۸۲۱+

از طریق شماره تلفن های ذکر شده، ارتباط شما با تلفن گویا برقرار خواهد شد. در روزهای کاری، یکشنبه تا پنج شنبه، از ساعت ۱۱ تا ۱۲ می توانید با خط ویژه متقاضیان تماس حاصل نمایید. لطفاً توجه داشته باشید که بر اساس مقررات حقوقی حفاظت داده‌ها، به سوالات موردی مربوط به درخواست های ارائه شده و یا در حال بررسی روادید، بصورت تلفنی پاسخ داده نمی‌شود.

شماره فکس: ۸۴۷۹ ۸۸۷۵-۲۱-۰۰۹۸

 

آدرس و تلفن های ضروری شرکت ویزامتریک

مرکز تماس

ساعات کاری و اطلاعات تماس مرکز ویزامتریک به زودی در این صفحه پست گذاشته خواهد شد.تلفن ۹۲۰۰۰۱۲۵

ساعت کار (یکشنبه تا پنجشنبه) ۱۶:۳۰ – ۰۸:۳۰

وب سایت ویزامتریک:

https://www.visametric.com/iran/Germany/fa

 

در پایان جهت شرایط تحصیل در آلمان و یا هزینه تحصیل در آلمان این لینکها را مطالعه فرمایید

ارزشیابی آنلاین تحصیلی (بدون هزینه)

60 پاسخ

  1. سلام وقت بخیر
    سوالی دارم
    ممنون میشم راهنمایی کنید
    بیمه مسافرتی که تو مدارک لازم زدید همان بیمه ای هست که تو المان در طی تحصیل میتونیم استفاده اش کنیم؟

    1. سلام دوست عزیز
      خیر متفاوت هست.بیمه مسافرتی مربوط به طول سفر شماست و بعد از ورود به آلمان باید بیمه های دیگه ای رو بگیرید

  2. سلام
    سفارت به دانشگاه های خصوصی هم ویزا میدهد؟؟
    من توی دانشگاه پیام نور تحصیل کردم
    میتونم برم المان مجدد کارشناسی بخونم؟
    و اینکه من ۲۳ سال دارم

    1. سلام
      بله دانشگاه خصوصی هم ویزا میدن.مشکلی برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی وجود نداره بشرط داشتن معدل قابل قبول و مدرک زبان

  3. سلام خیلی خیلی ممنون از سایت خیلی عالیتون
    هزینه ای که به عنوان تمکن مالی توی مقالتون توضیح دادید، برای کا دوره تحصیل در المان است؟

    1. سلام
      دوست عزیز مبلغی که به عنوان تمکن مالی همراه خودتون به آلمان می برید،برای یکسال هستش

  4. سلام ایام خوش
    ممنون از توضیحات خوبتون
    یه سوال در مورد ویزا داشتم
    بعد از اتمام دوره تحصیلی میتونم ویزام رو توی المان تمدید کنم؟
    ممنون میشم اگه لطف کنید راهنمایی بفرمایید

    1. سلام
      بله بعد از اتمام تحصیل ۱۸ ماه اجازه دارید بمونید و کار پیدا کنید و بعد از پیدا کردن کار میتونید طبق شرایط روز ،اقامت بگیرید

  5. سلام
    خسته نباشد. یه سوال داشتم. من مدت ۲ سال است که آذربایجان ساکن هستم
    آیا میتونم به سفارت آلمان در کشور آذزبایجان مراجعه کنم؟؟ و همین جا هم ویزا بگیرم
    ممنون میشم جواب بدید
    خواهش میکنم ازتون

    1. سلام
      بله شما در هر کشوری که حداقل ۶ ماه در اون اقامت داشته باشید، امکان استفاده از سفارت آلمان رو در اون کشور دارید

  6. سلام وقتتون بخیر باشه
    من ۲۲ ساله هستم و رشته مامایی توی دانشگاه علوم پزشکی ایران خودم.میتونم توی المان رشته پزشکی یا رشته داروسازی بخونم؟

    1. سلام
      اگر دیپلم تجربی دارید با معدل بالا و مدرک زبان آلمانی بله از کالج میتونید شروع کنید.ولی سن شما ممکنه ریسک ویزاتون رو بالا ببره

  7. سلام
    میتونم با ویزای تحصیلی وترد آلمان شوم و سپس ویزا رو به ویزای اوسبیلدونگ تبدیل کنم
    ممنون اگه جواب بدید

  8. با ویزای تحصیلی آلمان میتونم به کشور های اروپایی سفر کنم؟یا اینکه باید در سفارت ایران توی المان بازم درخواست ویزا بدم؟
    لطفا زودتر جواب بدید خیلی ضروریه
    تشکر

  9. سلام و عرض ادب
    ممنونم از سایت خیلی خوبتون
    ویزای تحصیلی رو سفارت صادر میکند یا ویزامتریک؟

  10. سلام.اگه من پروسه ویزا و پذیرش رو به موسسه شما بسپارم،میتونم خودم دانشگاه رو انتخاب کنم یا خودتون انتخاب میکنید

  11. سلام ممنون از سایت خیلی خوبتون .مطالب خیلی عالی و مفید بودنند.به من که خیلی کمک کرد. خدا قوت

  12. سلام وقتتون بخیر
    به غیر از پروسه خواندن زبان و امتحان زبان، چه مدت طول میکشه که بتونیم ویزا المان بگیریم؟

  13. سلام.ویزای اولیه که دریافت میکنیم چه مدت اعتبار دارد؟؟و بعد از دریافت ویزا بلافاصه میتونیم بریم المان؟یا اینکه شرایط خاصی دارد؟؟؟

    1. سلام
      در ویزای شما تاریخ شروع وجود داره که ازون تاریخ به بعد میتونید وارد آلمان بشن(اعتبار اولیه ویزا بین ۳تا ۶ ماه هست معمولا)

  14. سلام فرم هایی که در بالا ذکر کرده اید(فرم های سفارت). باید به صورت کاغذی پر بشه یا سیستمی ؟؟

  15. سلام . ببخشید اگه من با موسسه شما قرارداد داشته باشم، شما به جای من میروید سفارت؟

    1. سلام محمد حسین جان
      کارشناسان موسسه استادی اینفو مدارک دارای اعتبار تشخیص هویت و تحصیلی متقاضی رو تحویل می گیرند، تائید و ترجمه می کنند و برای روز تعیین شده از طرف سفارت دئر اختیار متقاضی قرار داده می شود. شخص متقاضی باید در روز مصاحبه در سفارت حضور داشته باشه، مدارک رو تحویل بدن و مصاحبه بشن.
      موفق باشید

    1. سلام پدرام عزیز
      مدت اعتبار روی ویزا نوشته میشه. سه تا شش ماه اغلب دارای اعتبار می باشد و سالانه باید تعویض شود. برای کسب اطلاعات بیشتر میتونید به سایت موسسه استادی اینفو مراجعه بفرمائید یا با تماس با کارشناسان موسسه استادی اینفو از مشاوره اولیه رایگان تلفنی بهرمند بشید. همچنین با مراجعه با سایت موسسه استادی اینفو میتونید از ۴۵ نوع خدمات خاص موسسه استادی اینفو مطلع بشید.
      موفق باشید

  16. سلام وقت بخیر با ویزای تحصیلی المان میتونم در اتحادیه اروپا تردد داشته باشم ؟؟

  17. سلام
    شما قرارداد تضمینی دارید. و در صورت عدم دریافت ویزا روند قرارداد چگونه است

  18. سلام من حدود به ۳ سال است که ساکن ترکیه هستم و رشته طراحی لباس خوندم. میتونم برم المان؟

  19. سلام اگر من ویزای تحصیلی المان رو داشته باشم . میتونم به ایران سفر کنم؟و برای برگشتم مشکل پیش نمیاید؟

  20. سلام . من توی دوره کرونت ویزای تحصیلی المان داشتم ولی نرفتم . الان میتونم مجدد اقدام کنم؟

    1. سلام نظمی عزیز
      بله، این امکان وجود دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر میتونید با موسسه استادی اینفو تماس بگیرید، کارشناسان موسسه استادی اینفو همواره در خدمت عزیزانی هستند که تمایل به مشاوره تلفنی رایگان اولیه دارند. همچنین با مراجعه به سایت موسسه استادی اینفو میتونید اطلاعات بیشتری رو مطالعه بفرمائید.

  21. سلام و خسته نباشید خدمت کادر عالیتون. خواستم بابت صداقت در کار و قراردادتون تشکر کنم.ممنون

    1. سلام فرید عزیز
      ممنون از شما. کارشناسان موسسه استادی اینفو همواره در خدمت عزیزانی هستند که تمایل به ادامه تحصیل در مقاطع کالج، کارشناسی، کارشناسی ارشد و … یا شرکت در دوره های اوسبیلدونگ (همان دوره های فنی و حرفه در ایران) دارند. این موسسه دارای ۴۵ نوع خدمات خاص می باشد که قابل ارائه به عزیزان می باشد. همچنین سایت موسسه استادی اینفو به عنوان یک پایگاه اطلاع رسانی در رابطه با ادامه تحصیل در کشور آلمان برای عزیزان که تمایل به کسب اطلاعات بیشتر دارند، طراحی شده است.
      موفق باشید

    1. سلام سحر عزیز
      بله این امکان وجود داره. شرایطتون رو کامل نفرمودید که بیشتر و دقیق تر بتونیم در خدمتتون باشیم. برای کسب اطلاعات بیشتر، با مراجعه به سایت موسسه استادی اینفو میتونید اطلاعات بیشتری کسب بفرمائید. کارشناسان موسسه استادی اینفو همواره در خدمت شما هستند برای راهنمایی و مشاوره تلفنی اولیه رایگان.
      موفق باشید

  22. سلام و وقت بخیر.ویزای تحصیلی المان برای چه مدت است؟و نیاز به تمدید در سفارت را دارد؟

    1. سلام
      در ابتدا سه یا شش ماهه صادر میشه.بعد از ورود به آلمان باید کارهای تمید انجام شود.

  23. سلام و روز بخیر
    من ۴۱ سال سن دارم و قبلا ۲ بار به المان سفر کاری داشتم . ایا برای دریافت ویزای تحصیلی شانسی دارم؟
    کارشناسی مهندسی شیمی دارم و ارشد هم مهندسی شیمی از دانشگاه تهران معدل کارشناسی ۱۴ و معدل ارشد هم ۱۷ است و سابقه کار مرتبط هم دارم
    ممنون میشم گه راهنماییم کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تحصیلی رایگان