موسسه آبادانی سروش دانش

مقاطع تحصیلی دانشگاهی در آلمان(نظام قدیم)

نظام قدیم

مقاطع تحصیلی دانشگاهی در آلمان

  • نظام قدیم

magister ( کارشناسی ارشد)

مگیستر یک درجه و مدرک دانشگاهی است که در بسیاری از کشور های اروپایی رایج بوده و راه رسیدن به آن در دانشگاه های مختلف، متفاوت می باشد. این سیستم در آلمان کهنه شده و از سال۲۰۰۵ تقریبا هیچ یک از دانشگاه ها برای مگیستر دانشجو نمی پذیرد.

ارزش مگیستر مانند مستر یعنی کارشناسی ارشد می باشد، با این تفاوت که در مگیستر بجای یک رشته بایستی دو یا سه رشته به طور همزمان تحصیل گردد. انتخاب رشته در سیستم مگیستر به دو شکل می تواند صورت پذیرد. در حالت اول دو رشته به عنوان رشته های اصلی و در حالت دوم یک رشته به عنوان رشته ی اصلی (hauptfach) و دو رشته دیگر به به عنوان رشته های فرعی   (nebenfach)  انتخاب می گردد. در این سیستم در رشته اصلی واحد های بیشتری گذرانده می شود.

در سیستم مگیستر امتحان پایان ترم تقریبا معنای خاصی ندارند زیرا به جای نوشتن امتحان برای بسیاری از دروس می بایست تحقیق نوشه شود. این دوره دانشگاهی حداقل ۹ترم طول می کشد و پس از گذرانده شدن تمام دروس، می بایست کار مگیستر نوشته شودکه برای رشته های اصلی یک تحقیق و یک دفاع و حداقل ۴ ساعت امتحان تئوری نیاز است و برای یک یا دو رشته دیگر امتحان تئوری و دفاع نیاز می باشد. همچنین دانشجو معمولا می بایست در ۲ الی ۳ موضوع مختلف تحقیق کند و از کار خود دفاع نماید ( از آن جا که قوانین دانشگاه های مختلف آلمان متفاوت می باشد، ممکن است دانشگاهی از این قوانین پیروی نکرده و قوانین خاص خود را داشته باشد.)

 diplom (کارشناسی ارشد)

دیپلم یکی از فراوان ترین مدارک دانشگاهی در دانشگاه های گوناگون آلمان می باشد که مدرک آن در ایران کارشناسی ارشد ارزیابی می شود و بیشتر برای رشته های علمی مانند رشته های مهندسی است در حالی که مگیستر بیشتر مختص رشته های نظری می باشد. این سیستم از سال ۱۸۹۹ در دانشگاه ها و مدارس عالی آلمان استفاده گردیده است. در این سیستم پس از ۴-۶ ترم می بایست امتحان میان دوره گذرانده شود که امتحان شفاهی است و به آن امتحان قبل از دیپلم گفته می شود.

promotion  (دکتری)

دکتری یک درجه دانشگاهی است که اتمام آن پس از اتمام کارشناسی ارشد در آلمان و در مواردی خاص پس از  اتمام کارشناسی صورت گرفته  و حداقل ۳تا ۴ سال به طول می انجامد. انواع مختلف دکتری وجود دارد که از آن جمله می توان موارد زیر را نام برد.

Doctor (dr.)

Doctor ingenieur ( dr.ing.)

دوره دکتری در آلمان به صورت انجام یک تحقیق و نوشتن پایان نامه بوده و کار و موافقتیست که بین یک دانشجو و یک یا چند پروفسور انجام می پذیرد.

دوره دکترا در آلمان فقط پژوهشی است و غالبا نیاز به گذراندن واحد درسی ندارد مگر در موارد خاص و از جمله برای دانشجویانی که مدرک کارشناسی ارشد را خارج از کشور آلمان گرفته باشند و واحد های درسی مورد نیاز  را در دوره کارشناسی ارشد نگذرانده و یا دارای نمره های خوب نباشنددر این حالت وی می بایستی در کلاس های برخی دروس شرکت نموده و در مواردی خاص امتحاناتی نیز بگذراند. پس از اتمام پایان نامه و دفاع و چاپ آن و در مواردی پس از گذراندن امتحانات شفاهی مربوط به موضوع اصلی پژوهش ، دانشجو مدرک دکتری خود را اخذ می نماید.

کارشناسی در آلمان با استادی اینفو

 

ارزشیابی آنلاین تحصیلی (بدون هزینه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تحصیلی رایگان