موسسه آبادانی سروش دانش

مقاطع تحصیلی دانشگاهی در آلمان (شرایط جدید ۲۰۲۴)

مقاطع تحصیلی دانشگاهی در آلمان(نظام جدید)

راهنمای کامل شرایط تحصیل کارشناسی در آلمان(۲۰۲۴)

 

مفتخر هستیم که با بیش از ۱۳ سال سابقه و تخصص در زمینه تحصیل در آلمان، در این مقاله کاملترین و جامع ترین مطالب را در خصوص تحصیل در مقطع کارشناسی در آلمان برای شما توضیح می دهیم.

 

در این مقاله می خوانید:

 

  • سیستم آموزشی در دانشگاههای آلمان
  • Bachelor ( کارشناسی) در دانشگاههای آلمان
  • شرایط تحصیل در مقطع کارشناسی در آلمان
  • شرایط دریافت پذیرش تحصیلی از دانشگاههای آلمان برای کارشناسی
  • مدرک زبان مورد نیاز برای تحصیل کارشناسی در آلمان
  • مدت زمان تحصیل کارشناسی در آلمان
  • انواع کارشناسی در دانشگاههای آلمان

سیستم اموزشی در دانشگاههای آلمان

سیستم آموزش در دانشگاههای آلمان، همانند سیاری از کشورهای اروپائی بوده و شامل مقاطعی همچون: کالج دانشگاهی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری می باشد. از نظر زمان تحصیل نیز: کالج به مدت یک سال( دو ترم )) کارشناسی به مدت سه و نیم تا چهار سال( بستگی به رشته تحصیلی )، کارشناسی ارشد دو سال و دکتری بین ۳ تا ۵ سال می باشد. تحصیلات دانشگاهی در آلمان در دانشگاه ها، مجتمع های آموزش عالی ، دانشگاه های عالی آموزش هنر ، مدارس عالی فنی و …. امکان پذیر است. شرط ورود به دانشگاه ها و مدارس عالی فنی، برای افرادی که در دبیرستانهای آلمان تحصیل می کنند، داشتن دیپلم دبیرستانی ۱۳ ساله است. اما برای سایر افراد و دارندگان دیپلم های دبیرستانی ۱۲ ساله خارج از کشور آلمان، پس از گذراندن آزمون تشخیص علمی (feststellungsprufung) به تقاضای داوطلب یا پس از طی دوره های یک سالهstudienkolleg در کالج های مقدماتی، می توانند به دانشگاه راه یابند.  انتخاب رشته دانشگاهی نیز بر اساس نوع تحصیل در این کالج های و نمرات اخذ شده صورت می گیرد. البته در دانشگاه تغییر رشته امکان پذیر است. شرط ورود به مدارس عالی فنی Fachhochschule(fh) برای دانش آموزانی که در نظام آموزشی آلمان تحصیل کرده اند داشتن گواهینامه پایان تحصیلات ۱۲ ساله دیپلمFachhochschulreife است. اما برای خارجی ها، ورود به هوخشوله ها و فاخوخ شوله ها نیز ، گذراندن دوره کالج دانشگاهی یک ساله اجباری می باشد.

 

کارشناسی(لیسانس) در دانشگاههای آلمان:

آلمان با داشتن معتبرترین دانشگاه های اروپا، سر آمد کشور های اروپایی در بحث آموزش است و به همین دلیل بسیاری از علاقه مندان به ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر نظیر دکترا کشور آلمان را برای اتمام دوره فوق لیسانس خود انتخاب می کنند،چرا که ایشان می توانند بصورت کاملا رایگان مدارک تحصیلی خود را از بهترین دانشگاه های اروپا اخذ نموده و شانس خود را جهت اخد بورسیه های تحصیلی در مقطع دکترا افزایش دهند.

کارشناسی جزو اولین مقطع تحصیلی در دانشگاههای آلمان می باشد. دانش آموزان آلمانی که فارغ التحصیل مدارس آلمان هستند و یا به عبارت دیپلم آلمان را دریافت می نمایند، برای ورود به دانشگاههای آلمان می بایست دیپلم ۱۳ ساله دریافت نمایند تا اجازه تحصیل در دانشگاه را داشته باشند. اگر چه برای تحصیل در دانشگاههای آلمان، هیچ آزمون و یا کنکوری در این کشور برگزار نمی گردد، اما معدل دانش آموز و سایر موارد دیگر در انتخاب رشته تحصیلی و دانشگاه وی بسیار مهم و تاثیر گذار می باشند.

 

چه رشته های تحصیلی در مقطع کارشناسی در آلمان وجود دارد؟

رشته های تحصیلی در مقطع کارشناسی در دانشگاههای آلمان دارای تنوع بسیار زیادی می باشند و دانش آموزان بر اساس نوع دیپلم خود، حق انتخاب رشته های تحصیلی مهندسی، علوم پزشکی، انسانی، هنر و یا غیره را دارند.

سیستم آموزشی در اکثر قریب به اتفاق دانشگاههای آلمان (مخصوصا دانشگاههای کاربردی Hochschule) بصورت تئوری- عملی است و دانشجویان در ضمن یادگیری مطالب تئوری، با گذراندن دوره های کارآموزی ممختلف در طی دوره  کارشناسی، آموزش های عملی در رشته خود را نیز می بینند.

 

آیا تحصیل مقطع کارشناسی هم در آلمان رایگان است؟

بله.

در آلمان بر اساس قانون اساسی این کشور، تحصیل در دانشگاههای دولتی این کشور در تمام مقاطع و برای دانشجویان آلمانی و یا غیر آلمانی رایگان است و هزینه ای دریافت نمی شود.

لذا تحصیل در مقطع کارشناسی نیز برای دانشجویان رایگان می باشد. قابل ذکر است که قوانین آلمان ایالتی هستند و هر ایالت می تواند قوانین خاص خود را داشته باشد. لذا در برخی از دانشگاههای برخی از ایالتهای این کشور ( مثل ایالت بادن) از دانشجویان خارجی مبلغی حدود ۱۵۰۰ یورو در هر ترم شهریه دریافت می گردد. البته تعداد این دانشگهاهها زیاد نیست و شامل حدود ۱۰% دانشگاههای آلمان می شوند.

 

مدت تحصیل کارشناسی در آلمان:

Bachelor یک درجه و یک مدرک دانشگاهی و معادل کارشناسی است که در بسیاری از دانشگاه های دنیا و نیز اروپا وجود دارد و کوتاهترین دوره دانشگاهی است که ۶-۸ ترم (حدود ۳-۴ سال ) طول می کشد و پس از اتمام این دوره، دانشجو می تواند وارد مرحله مستر ( کارشناسی ارشد) شود. در آلمان نیز مانند بسیاری دیگر از کشورها، مقطع لیسانس در دانشگاههای این کشور ۳٫۵ الی ۴ ساله است و حدود ۲۴۰ واحد دانشگاهی در این دوره باید گذرانده شود.

 

با چه مدرک تحصیلی از ایران، می توان وارد کارشناسی در دانشگاههای آلمان شد؟

برای ورود به کارشناسی و تحصیل در این رشته، برای ما ایرانیان دو راه وجود دارد:

۱- افرادی که دارای دیپلم نظام جدید ایران و یا دیپلم و پیش دانشگاهی هستند: این متقاضیان برای ورود به این مقطع کارشناسی می بایستی مدرک دیپلم معتبر و مرتبط با رشته تحصیلی مورد نظر برای کارشناسی را داشته باشند تا بتوانند در این دوره شرکت کنند. همچنین این افراد طبق قوانین المان ابتدا باید یک دوره کالج دانشگاهی (Studienkolleg) را در آلمان بگذرانند و سپس وارد دانشگاه شوند. کالج ها بر حسب رشته های تحصیلی متفاوت هستند. کالج پزشکی، کالج مهندسی، کالج هنر و … . توضیحات لازم در این زمینه را در بخش کالج های دانشگاهی در همین سایت خدمت شما ارائه داده ایم.

۲- افرادی که داری دیپلم معتبر ایران هستند و حد اقل یک سال نیز در دانشگاههای ایران گذرانده اند و بیش از ۳۸ واحد دانشگاهی با معدل بالای ۱۶ را در دانشگاههای ایران گذرانده اند. این افراد می توانند بدون گذراندن دوره کالج دانشگاهی، مستقیما وارد دانشگاه شوند و رشته تحصیلی خود را در دانشگاههای آلمان ادامه دهند.

البته باید خاطر نشان شد که این افراد فقط می توانند همان رشته دانشگاهی که در ایران یک سال گذرانده اند و یا رشته های مرتبط و نزدیک به همان رشته را در آلمان نیز ادامه در کارشناسی دهند.

 

اگر مایل هستید که در آلمان قدرت انتخاب بیشتری برای رشته ای تحصیلی دلخواه خود و کاربردی در آلمان داشته باشید، پیشنهاد می گردد که از ابتدا مقطع کالج بگذرانید و سپس وارد دانشگاه شوید.

 

زبان تحصیل در مقطع کارشناسی در آلمان

در بیش از ۹۰% دانشگاههای آلمان، زبان تحصیل در دوران کارشناسی، زبان آلمانی است. به ندرت می توان دانشگاهی را در آلمان پیدا کرد که در مقطع لیسانس نیز تحصیل به زبان انگلیسی نیز داشته باشد. که البته اگر هم ارائه دهد، در برخی از معدود رشته های تحصیلی مثل بایولوژی و یا مدیریت، و برخی از رشته های هنری. در مواردی هم برخی از رشته ها به دوزبان آلمانی و انگلیسی نیاز دارد. یعنی برای اخذ پذیرش و تحصیل در این رشته شما باید مدرک هر دو زبان انگلیسی و آلمانی را داشته باشید. این که کدام رشته در کدام دانشگاه نیاز به هر دو زبان انگلیی و آلمانی دارد، به ماهیت رشته و منابع درسی و نیاز به کارهای عملی آن رشته دارد. در برخی از رشته پایه اصلی انگلیسی است و در کنار آن نیاز به زبان آلمانی هم می باشد. یعنی مثلا نیاز به مدرک ایلتس ۶٫۵ است و به اضافه مدرک زبان آلمانی در حد A1 و یا A2 و یا نهایتاگ B1 . اما در برخی از دانشگاهها در برخی از رشته ها (مثلا زیست سلولی ملوکولی) پایه اصلی زبان آلمانی است و در کنار آن به زبان انگلیسی هم نیاز است. مثلا مدرک Test Daf با نمره ۴ و مدرک ایلتس ۵ یا ۵٫۵ نیاز است. لذا تدریس به زبان انگلیسی و یا آلمانی در دانشگاه های مختلف، دانشکده ها و مؤسسات مختلف و بر حسب رشته کاملا متفاوت است.

لذا این نکته حائز اهمیت است که دوره ۴ ساله لیسانس به زبان آلمانی تدریس می شود و فرد متقاضی می بایستی حد اقل مدرک زبان آلمانی B1 یا B2 را داشته باشد. که بهتر است در ایران این مدرک را کسب کرده و بعد به کشور آلمان مهاجرت تحصیلی کنید. زیرا هزینه های دوره زبان و زندگی شما در آلمان(در هنگامی که دوره زبان را تکمیل می کنید) نسبت به ایران بسیار بالاتر است. البته شایان ذکر است که کلیه کالج های دولتی در آلمان فقط تحصیل به زبان آلمانی دارند. لذا اگر شما می خواهید از طریق کالج دانشگاهی وارد دانشگاههای آلمان شوید، فقط و فقط ملزم به یادگیری زبان آلمانی و کسب یکی از مدارک B1 و یا B2 زبان آلمانی در ایران هستید. همچنین داشتن مدرک زبان آلمانی سفارت را متقاعد و راضی به دادن ویزا به متقاضی می کند.

 

آیا بدون مدرک زبان آلمانی هم می توانم به آلمان بروم و در دانشگاهها تحصیل کنم؟

دریافت پذیرش تحصیلی در مقطع کارشناسی و حتی کالج دانشگاهی از برخی از دانشگاهها و کالج های آلمان، بدون داشتن مدرک زبان هم امکان پذیر است. اما اگر می خواهید از سفارت آلمان در ایران ویزا بگیرید، حتما باید مدرک زبان آلمانی نیز داشته باشید.

اما راه دیگری که برای شما وجود دارد این است که از طریق کشور ثالث دیگری(مثل ارمنستان) برای دریافت ویزا اقدام کنید. از طریق سفارت آلمان در این کشور نیاز به داشتن مدرک زبان آلمانی نیست و می توانید دوره زبان آلمانی را نیز حتی قبل از دانشگاه و یا کالج در کشور آلمان بگذرانید و سپس وارد دانشگاه و یا کالج شوید.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با کارشناسان موسسه تماس بگیرید

 

انواع کارشناسی در آلمان

 

چهار نوع کارشناسی در دانشگاههای آلمان وجود دارد:

کارشناسی رشته های هنر : B.A.

کارشناسی رشته های طبیعی مانند زیست شناسی : B.Sc.

کارشناسی رشته های عملی مانند مهندسی ها  : B.Eng.

کارشناسی رشته های حقوقی : LL.B.

شرایط دریافت پذیرش کارشناسی از دانشگاههای آلمان

 

برای تحصیل در مقطع کارشناسی در دانشگاههای آلمان شرایط خاص و ایده ال آنچنانی نیاز نیست. در این مقطع هم می توانید مثل بقیه مقاطع با کسب شرایط لازم به راحتی در دانشگاه تحصیل کنید.

۱- شرایط سنی: برای تحصیل در هر یک از دانشگاههای آلمان هیچ محدودیت و شرایط سنی خاصی وجود ندارد. حتی برای تحصیل در کالج های دانشگاهی آلمان نیز محدودیت سنی وجود ندارد و در کل می توان گفت که چنین قانونی رد آلمان وجود خارجی ندارد. حتی بسیاری از دانشگاهها از افرادی که دارای سن بالایی هستند و می خواهند به فرض کارشناسی بخوانند، تشویق و حمایت هم می کنند.

اما آنچه که از لحاظ سنی مهم است، بحث ویزا و سفارت آلمان است. یکی از فیلترهایی که سفارت آلمان برای ندادن ویزا به برخی از افراد، بکار می برد شرایط سنی فرد است. در مجموع م یتوان گفت که برای ویزای تحصیل در مقطع کارشناسی اگر از طریق کالج اقدام می کنید، تا ۲۲ و یا بعضا ۲۳ سال است. (البته نیاز به انگیزه نامه قوی برای توجیه سفارت می باشد اما امکان پذیر است). ولی اگر برای مستقیم کارشناسی اقدام می کنید، تا ۲۵ سال هم امکان دریافت ویزا از سفارت وجود دارد. در نظر داشته باشید که این شرایط بصورت کلی بیان شده است و افراد هر کدام می توانند شرایط خاص خود را داشته باشند که نیاز به بررسی بیشتر دارد.

 

برای بررسی شرایط سنی خود برا ی تحصیل کارشناسی در آلمان با کارشناسان موسسه ما حتما” مشاوره کنید.

 

۲- مدرک زبان: اگر می خواهید از طریق کاالج دانشگاهی وارد دانشگاههای آلمان شوید، مدرک B2 زبان کفایت می کند. اما اگر می خواهید مستقیم وارد کارشناسی در دانشگاه شوید، باید مدرک زبان C1 و یا Test Daf داشته باشید. هر چند با مدرک B2 هم می توانید بصورت مشروط وارد آلمان شوید و پس از تکمیل دوره زبان آلمانی در آلمان، وارد دانشگاه شوید.

 

آیا امکان تغییر رشته در کارشناسی هنگام تحصیل در آلمان وجود دارد؟

بله. فقط زمانی که در آلمان دانشجو هستید.

اگر از طریق کالج دانشگاهی و بعد از گذراندن موفقیت آمیز دوره کالج و کسب نمره خوب، می خواهید وارد مقطع کارشناسی در دانشگاههای آلمان شوید، می توان گفت شما حق دارید بر اساس نمره FSP که در پایان کالج بدست آورده اید و همچنین معدل دیپلم ایران خود، رشته تحصیلی مد نظرتان را انتخاب کنید.

اما اگر در ایران یک سال دانشگاه رفتید (۳۸ واحد گذرانید) و نمی خواهید در آلمان کالج بروید، باید همان رشته ای که در ایران می خواندید را در آلمان هم ادامه دهید.

امکان تغییر رشته در دانشگاهای آلمان بعد از یک سال تحصیل در آلمان، امکان پذیر است که البته بهترین راه، تغییر دانشگاه و رشته بصورت همزمان است. ولی در مجموع می توان گفت که شما بر اساس دیپلمی که از ایران گرفته اید حق انتخاب رشته دارید.

به طور مثال: اگر دیپلم علوم انسانی از ایران دارید، نمی توانید در دانشگاههای آلمان رشته های علوم پزشکی و یا مهندسی را بخوانید و تنها مجاز به انتخاب رشته های مرتبط با دیپلم خود هستید. حتی در انتخاب کالج دانشگاهی هم محدود هستید و باید یکی از رشته های W، M ، T ، G ، و یا S  را بر اساس رشته دیپلم ایران خود، انتخاب نمایید.

ارزیابی نمرات در سیستم آموزشی آلمان

در سیستم آموزشی آلمان نمرات بر حسب ۱ تا ۶ می باشند و هر نمره بیانگر وضعیت درسی و تحصیلی شما می باشد که عبارتست از:

  • ۱ به معنای بسیار خوب و بالاترین نمره (معادل ۲۰ در سیستم نمره دهی ایران)
  • ۲  به معنای خوب
  • ۳ به معنای سطحی قابل قبول
  • ۴  به معنای کافی
  • ۵  به معنای ضعیف و نمره ردی است
  • ۶  نشانگر بسیار ضعیف است.

 

  • (کارشناسی ارشد)

آلمان با داشتن معتبرترین دانشگاه های اروپا، سر آمد کشور های اروپایی در بحث آموزش است و به همین دلیل بسیاری از علاقه مندان به ادامه تحصیل در مقاطع تحصیلی بالاتر نظیر دکترا کشور آلمان را برای اتمام دوره فوق لیسانس خود انتخاب می کنند،چرا که ایشان می توانند بصورت کاملا رایگان مدارک تحصیلی خود را از بهترین دانشگاه های اروپا اخذ نموده و شانس خود را جهت اخد بورسیه های تحصیلی در مقطع دکترا افزایش دهند.دوره تحصیلات کارشناسی ارشد در آلمان دو ساله است . دروس دانشگاهی کشور آلمان به دو صورت آلمانی و انگلیسی تدریس میشوند . یعنی حتی افرادی که مدرک زبان بین المللی انگلیسی دارند هم می توانند به انگلیسی در دانشگاههای آلمان و بصورت رایگان تحصیل کنند.

متقاضیان برای شروع به تحصیل به زبان آلمانی در دانشگاه ، می بایست مدارک دال بر تسلط به این زبان را ( در سطح C1 ) قبل از ورود به دانشگاه کسب نمایند . اما برای اخذ پذیرش می توان با مدرک B1 و یا حتی بدون مدرک زبان هم پذیرش را اخذ نمود. انچه که مهم است این که سفارت آلمان در روز مصاحبه حداقل مدرک زبان B1 را از متقاضی می خواهد. گفتنی است  کشور آلمان مجوز یادگیری زبان آلمانی را در کشور آلمان به دانشجویان اعطا نمی نماید . افرادی که قصد تحصیل به زبان انگلیسی را دارند می بایستی مدرک Ielts 6-6.5 را به دانشگاه ارائه دهند

کارشناسی در آلمان یک مقطع دانشگاهی است که در همه دانشگاه ها و نیز در کل اروپا و از جمله آلمان وجود دارد. آغاز این دوره پس از اتمام کارشناسی صورت گرفته و حداقل یک و نیم تا دو سال به طول می انجامد. چهار نوع کارشناسی ارشد وجود دارد:

کارشناسی ارشد رشته های هنر:M.A.

کارشناسی ارشد رشته های طبیعی مانند زیست شناسی:M.SC.

کارشناسی ارشد رشته های عملی مانند مهندسی ها:M.ENG.

کارشناسی ارشد رشته های حقوقی:LL.M.

 

کارشناسی و کارشناسی ارشد در نظام قدیم آموزشی آلمان

در نظام آموزشی قدیم آلمان، همانند بسیاری از دانشگاههای اروپائی، مقاطع کارشناسی(Bachelor)، کارشناسی ارشد(Master)، کارشناسی ارشد(Magister) مستقیم و دکتری وجود داشت. تنها تفاوت آن با سیستم جدید، وجود کارشناسی ارشد مستقیم (Magister) بود که افراد می توانستند بدون گذراندن دوره کارشناسی، مستقیما” از همان ابتدا دوره کارشناسی ارشد را انتخاب کنند که البته شامل همه رشته های تحصیلی نمی شد و این سیستم فقط در برخی از رشته ها کارآئی داشت. بعد از تفاهم نامه بولونیا (Bolognia) در اروپا، بسیار از کشور ها از جمله آلمان متعهد شدند که سیستم آموزشی خود را تغییر داده و بر اساس سیستم آموزشی یکپارچه اروپا عمل نمایند. با این تغییر، مقطع کارشناسی ارشد مستقیم(Magister) از سیستم آموزشی آلمان حذف گردید.

 

Magister ( کارشناسی ارشد در نظام قدیم)

مگیستر Magister یک درجه و مدرک دانشگاهی است که در بسیاری از کشور های اروپایی رایج بوده و راه رسیدن به آن در دانشگاه های مختلف، متفاوت می باشد. این سیستم در آلمان کهنه شده و از سال۲۰۰۵ تقریبا هیچ یک از دانشگاه ها برای مگیستر دانشجو نمی پذیرد.

ارزش مگیستر مانند مستر یعنی کارشناسی ارشد می باشد، با این تفاوت که در مگیستر بجای یک رشته بایستی دو یا سه رشته به طور همزمان تحصیل گردد. انتخاب رشته در سیستم مگیستر به دو شکل می تواند صورت پذیرد. در حالت اول دو رشته به عنوان رشته های اصلی و در حالت دوم یک رشته به عنوان رشته ی اصلی (hauptfach) و دو رشته دیگر به به عنوان رشته های فرعی  (nebenfach) انتخاب می گردد. در این سیستم در رشته اصلی واحد های بیشتری گذرانده می گردد.

در سیستم مگیستر امتحان پایان ترم تقریبا معنای خاصی ندارند زیرا به جای نوشتن امتحان برای بسیاری از دروس می بایست تحقیق نوشه شود. این دوره دانشگاهی حداقل ۹ترم طول می کشد و پس از گذرانده شدن تمام دروس، می بایست کار مگیستر نوشه شودکه برای رشته های اصلی یک تحقیق و یک دفاع و حداقل ۴ ساعت امتحان تئوری نیاز است و برای یک یا دو رشته دیگر امتحان تئوری و دفاع نیاز می باشد. همچنین دانشجو معمولا می بایست در ۲ الی ۳ موضوع مختلف تحقیق کند و از کار خود دفاع نماید ( از آن جا که قوانین دانشگاه های مختلف آلمان متفاوت می باشد، ممکن است دانشگاهی از این قوانین پیروی نکرده و قوانین خاص خود را داشته باشد.)

 diplom (کارشناسی ارشد)

دیپلم یکی از فراوان ترین مدارک دانشگاهی در دانشگاه های گوناگون آلمان می باشد که مدرک آن در ایران کارشناسی ارشد ارزیابی می شود و بیشتر برای رشته های علمی مانند رشته های مهندسی است در حالی که مگیستر بیشتر مختص رشته های نظری می باشد. این سیستم از سال ۱۸۹۹ در دانشگاه ها و مدارس عالی آلمان استفاده گردیده است. در این سیستم پس از ۴-۶ ترم می بایست امتحان میان دوره گذرانده شود که امتحان شفاهی است و به آن امتحان قبل از دیپلم گفته می شود.

 

  • promotion (دکتری)

کشور آلمان همانند سایر کشورهای پیشتاز در بحث تحصیل ، به دانش جویان در حال تحصیل در مقطع دکترا ، توجه ویژه ای دارد و جهت پرداخت مخارج تحصیل ایشان،شرایط ویژه ای را جهت تسهیل طول دوره ی دکترا در این کشور فراهم آورده است.

بصورت کلی تحصیلات در مقطع دکترا در دانشگاه های کشور آلمان به ۲ صورت تحصیل با بورسیه تحصیلی و تحصیل در شرایطی که دانشجو شهریه ی دانشگاه را شخصا پرداخت می کند،صورت می پذیرد. تحصیل در شرایطی که دانشجو مستلزم به پرداخت هزینه در دانشگاههای کشور آلمان می باشد، همانند اخذ پذیرش در مقطع فوق لیسانس کشور آلمان می باشد ولیکن در این مطلب شرایط لازم جهت اخذ فرصت تحصیل در مقطع دکترا به همراه اخذ بورسیه تحصیلی می پردازیم.

جهت اخذ بورسیه ی تحصیلی مقطع دکترا در کشور آلمان فرد متقاضی می بایست پارامترهای ذیل را احراز نمائد:

۱)در دست داشتن مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد از دانشگاه های معتبر

۲)اخد مدرک دال بر تسلط کافی به زبان آلمانی و یا زبان انگلیسی (حداقل آیلتس ۶٫۵)

۳)جلب نظر یک استاد مشاور (supervisor) که تز دکترا فرد را پشتبانی نماید.

۴)داشتن تالیفات از قبیل مقالات بین المللی ، کتاب و …

۵)داشتن همه و یا تعدادی از آیتم های ذکر شده،می توان در راستای افزایش شانس فرد در جهت اخذ پذیرش نقش بسزایی ایفا نماید.

دکتری دردو نظام جدید و قدیم آلمان تفاوتی با یکدیگر ندارد.

Fachhochschule(fh) ها مدارس عالی هستند که غالبا در آن ها توجه به کار عملی نسبت به تئوری بیشتر بوده و تا مقطع کارشناسی ارشد بیشتر وجود ندارد. لذا تصمیم به گذراندن دوره دکتری در این مراکز آموزشی بایستی با دقت کافی انجام گردد. همچنین ارزشیابی وزارت علوم ایران از مدارک اخذ شده از این مدارس عالی با دانشگاه ها متفاوت می باشد.تحصیل در آلمان

 

دانشگاهها و موسسات ‌آموزش عالی آلمان:

در آلمان، دانشگاه‌ها و موسسسات آموزش عالی انواع و اقسام زیادی دارند که هر کدارم در زمینه های خاصی به فعالیت آموزشی مشغول می باشند. انواع موسسات و مراکز آموزشی در آلمان عبارتند از:

  • دانشگاه‌ها، که به نام Universitäten شناخته می‌شوند.
  • دانشگاه‌های فنی که به نام Technische Universitäten یا Technische Hochschulen شناخته می‌شوند.
  • مدارس عالی یا Pädagogische Hochschulen
  • مدارس عالی مطالعات الهیات
  • دانشگاه‌های علوم کاربردی یا Fachhochschulen
  • مدارس عالی موسیقی و هنر
  • موسسات آموزش عالی نیروهای مسلح فدرال
  • موسسات آموزش عالی دوگانه یا Berufsakademie
  • موسساتی که آموزش‌های فنی و حرفه ای ارائه می‌کنند که به نام Fachschulen یا Fachakademien و یا Ausbildung  شناخته می‌شوند.

 

مدارس عالی موسیقی و هنر

مدارس عالی موسیقی و هنر در آلمان کلاس‌هایی برای آموزش هنرجویان موسیقی و هنرمندان، شامل دوره‌های تخصصی موسیقی و هنر ارائه می‌کنند. برخی از این موسسات کلاس‌هایی در همه زمینه‌ها و رشته ها را ارائه می دهند و برخی دیگر، تنها موضوعات خاصی در زمینه هنر را ارائه می‌کنند.

در آلمان مدارس عالی موسیقی و هنر دوره‌ها و رشته های ذیل را ارائه می دهند:

  • رشته هنرهای نمایشی، طراحی و بصری
  • رسانه، تلویزیون و فیلم
  • مطالعات نظری، شامل هنرهای زیبا، تاریخ هنر، آموزش و تاریخ موسیقی، ارتباطات، رسانه و رسانه‌های دیجیتال

 

دانشگاه‌های علوم کاربردی یا Fachhochschulen

دانشگاه‌های علوم کاربردی یا Fachhochschulen نماینده موسسات مستقل آموزش عالی هستند که کلاس‌های عملی، آموزش دوگانه و دوره‌های تحقیقاتی مورد نیاز بازار کار را ارائه می‌کنند. این دانشگاه‌ها غالبا خصوصی هستند اما برخی از آنها از کمک هزینه مالی دولتی نیز استفاده می‌کنند.

تفاوت اصلی دانشگاه‌های علوم کاربردی در مقایسه با سایر دانشگاه‌ها در آلمان، وجود آموزش‌های عملی دارای هزینه ، به نام Praxussemester در برنامه آنها است. این آموزش‌ها در مراکز آموزشی این موسسات صورت می‌گیرند و هدف آنها نزدیک تر کردن دانش جویان به چگونگی کار در بازار کار است.

مراکز علوم کاربردی در آلمان دوره‌هایی نظیر اقتصاد، کشاورزی، فن آوری، کسب و کار، طراحی و فعالیت‌های اجتماعی را ارائه می‌کنند.

 

مدارس عالی Berufsakademien

مدارس عالی Berufsakademien که به عنوان آکادمی‌های تخصصی نیز شناخته می‌شوند موسسات مقطع سوم تحصیلی هستند که تحصیلاتی را به دانش آموزان واجد شرایط که دومین مقطع تحصیلی را به پایان رسانده اند و می‌توانند به دانشگاه برای تحصیل در حرفه ای خاص وارد شوند ارائه می‌دهند.

 

دانشگاه‌های علوم کاربردی

به طور کلی دانشگاه‌های علوم کاربردی دوره های کارشناسی یا کارشناسی ارشد را در زمینه‌های ذیل ارائه می‌کنند. لازم به ذکر است که هر کدام از این زمینه ها دارای گرایش های مختلفی می باشند.

  • علوم مهندسی
  • علوم تغذیه ای، کشاورزی و جنگلداری
  • علوم قتصاد
  • علوم اجتماعی
  • مدیریت
  • علوم رایانه، فن آوری اطلاعات
  • علوم پایه و ریاضیات
  • علوم طبیعی
  • علوم ارتباطات و اطلاعات
  • مدیریت بیمارستان، مدیریت پرستاری (نه پرستاری)
  • طراحی، گرافیک و … .
  • کارشناسی مطالعات آلمانی به نام Fachschulen

مدارک تحصیلی در دانشگاههای آلمان

مدارک پایان دوره تحصیلی نیز در آلمان متفاوت می باشد. هنگامی‌که دوره کارشناسی یا کارشناسی ارشد را در آلمان با رفتن به دانشگاه یا موسسات مشابه به اتمام رساندید، مدرک پایان تحصیلات در یکی از زمینه های زیر به شما اعطا می شود:

  • مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد هنر
  • مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد علوم
  • مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد مهندسی
  • مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد علوم قضایی
  • مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد آموزش

در زمینه موسیقی و هنر، پس از دریافت مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد خود، شما می‌توانید عناوین ذیل را کسب نمایید:

  • مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد هنرهای زیبا
  • مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد هنر
  • مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد موسیقی

دانشگاه‌های علوم کاربردی به شما عناوین ذیل را پس از فارغ التحصیلی از یک برنامه کارشناسی ارشد اعطا می‌کنند:

  • مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد مهندسی
  • مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد هنر
  • مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد علوم
  • مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد علوم قضایی

 

ارزشیابی آنلاین تحصیلی (بدون هزینه)

8 پاسخ

  1. سلام وقت بخیر.توی سیستم آموزشی المان مقطع فوق دیپلم وجود دارد؟و من فوق دیپلم طراحی لباس دارم ،ایا میتونم برای کارشناسی اقدام کنم؟و چه مدرک زبانی رو لازم دارم؟

    1. سلام
      خیر فوق دیپلم ندارند ولی میتونید از ریزنمراتش استفاده کنید و کالج رو حذف کنید
      مدرک ب۱ و ب۲ آلمانی

  2. سلام اگر بخوام با زبان انگلیسی برم المان باید حداقل نمره ام چند باشه؟ برای مقطع کارشناسی میخوان برم.ممنونم

  3. سلام وقت بخیر.من مدرک کارشناسی علوم تغذیه از دانشگاه ازاد دارم و معدلم ۱۵٫۴۳ هست . میتونم از اول یه کارشناسی دیگه بخونم؟؟ و الان ۲۲ سال دارم

  4. سلام وقت بخیر من ۲۷ سالمه و رشته داروسازی خوندم در ایران اما فعلا مدرکم رو ازاد نمیکنن تا ۵ سال دیگه و میخواستم زودتر از ۵سال اقدام به مهاجرت کنم میخواستم بدونم امکانش هست با توضیح این مسئله(بخاطر سنم) بتونم دوره بچلر در رشته دیگه تو المان بخونم؟

    1. بله امکان اخذ پذیرش از دانشگاهها برای کارشناسی هست. ولی مسئله مهم این است که سفارت برای این مقطع به شما ویزا نمی دهد
      بهتر است مدرک خود را زودتر از روش خریدن آزاد کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تحصیلی رایگان