موسسه آبادانی سروش دانش

قوانین جدید جذب نیروی کار خارجی

قوانین جدید جذب نیروی کار خارجی در بازار کار آلمان
قوانین جدید جذب نیروی کار خارجی در بازار کار آلمان

اگر چه کشور آلمان دارای بازار کار بسیار خوبی برای کارجویان کشورهای مختلف می باشد، اما قوانین و مقررات جذب نیروی کار خارجی در این کشور کمی دشوار است.

 

بر اساس برخی قوانین داخل اتحادیه اروپا، هر کار فرمای آلمانی برای جذب نیروی کار مورد نظر خود ابتدا می بایست سه مرتبه در روزنامه های محلی آگهی نماید، و در صورتی که نیروی کاری متخصص مورد نظر خود را پیدا نکرد ، اقدام به جذب نیروی خارج از اتحادیه اروپا نماید.

این مورد می توانددر صدور ویزای کار برای متقاضی کمی مشکل ساز باشد. همچنی مدارک و مستنداتی که نشان دهند شما در کشور خود به آن کار مشغول بوده اید و از مهارتها و تخصصهای لازم بهره مند هستید ، نیز از الازاماتی است که سفارت آلمان در زمان مصاحبه از شما درخواست می نماید.

 

 

 نکته مهم :

در قوانین جدیدی جذب نیروی کار در آلمان که از مارچ ۲۰۲۰ قابل اجرا خواهد بود، این شرط که «کارفرما تنها زمانی می تواند فردی را از خارج از کشورهای اتحادیه اروپا یا آلمان استخدام کند که متقاضی مناسبی از آلمان یا اتحادیه اروپا داوطلب آن شغل نشده باشد» دیگر اجرائی نخواهد بود و هر کارفرمائی می تواند از همان ابتدا و بدون درج آگهی ، اقدام به جذب نیروی کار خارجی نماید.

 

آنچه متقاضیان لازم دارند یک قرار داد کاری معتبر با کارفرما و مدارک لازم برای نشان دادن سطح و محتوای رشته تحصیلی و حرفه ای است که آموخته اند. آشنایی به زبان آلمانی نیز طبیعتا از شروط ضروری دریافت ویزای کار آلمان می باشد.

 

هر چند تا کنون سفارت آلمان به صورت مستند در سایت خود به هیچ مدرک زبان آلمانی( B1یا B2 ) برا ی کارجویان، اشاره ای نکرده است، اما مطمئنا در زمان مصاحبه ویزا از شما تسلط به زبان آلمانی را خواستارند.

 

برای جذب نیروی کار خارجی ، سارمانهای مرتبط در آلمان، کیفیت آموزشی و مدارک تحصیلی متقاضی خارجی را با معیارهای آموزشی در آلمان مطابقت می دهند و سپس مدارک معادل را برای متقاضی صارد می نمایند. در صورت هم تراز بودن این دو، هر کس از هر کشور دیگری می تواند مانند یک آلمانی یا یک شهروند اتحادیه اروپا وارد بازار کار این کشور شود.

 

قوانین مهاجرت جدید طوری تنظیم شده اند که حتی اگر متقاضی قرارداد کاری ندارد یا مدارک او مطابق با معیارهای آموزشی در آلمان نیست، بازهم امکان یافتن کار برای وی وجود دارد.

به عنوان مثال متقاضی کار میتواند اقدام به دریافت یک ویزای جستجوی کار شش ماهه در آلمان کند و به آلمان مسافرت نماید تا در این شش ماه کاری پیدا کند.

 

البته به این شرط که فرد بتواند در این مدت هزینه زندگی خود در آلمان را تامین نماید. زیرا به او اجازه کار بیش از ده ساعت در هفته و برای تامین هزینه زندگی اش داده نمی شود

 

نکته بسیار مهم و ارزشمند در این قانون جدید این که:

اگر فقط بخشی از مدارک متقاضی در آلمان پذیرفته شود، این فرصت به او داده می شود که بقیه مدارک را با دیدن دوره های آموزشی در آلمان تکمیل کند و خود را به سطح کیفیت آموزشی قابل پذیرش برای بازار کار آلمان برساند.

 

 

برای افراد زیر ۲۵ سال در صورتی که زبان آلمانی را به خوبی بدانند، این امکان هست که برای گذراندن یک دوره آموزشی به آلمان بیایند. افراد بالای ۲۵ سال تنها در صورت داشتن قرارداد برای شرکت در یک دوره آموزشی می توانند وارد آلمان شوند.

 

برای هر دو گروه آشنایی به زبان در سطح معینی (بسته به رشته آموزشی) لازم است ولی برای دسته دوم حتی این امکان هست که با در دست داشتن قرارداد دوره آموزشی برای گذراندن یک دوره زبان آلمانی به آلمان بروند تا خود را برای شرکت در دوره آموزش حرفه ای آماده کنند.

ارزشیابی آنلاین تحصیلی (بدون هزینه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تحصیلی رایگان