موسسه آبادانی سروش دانش

روانشناسی در آلمان

روانشناسی در آلمان

اگر علاقه مند به تحصیل در آلمان و رشته روانشناسی در مقطع کارشناسی ارشد هستید کشور آلمان را در لیست بهترین  مقاصد خود در نظر بگیرید.علاوه برمزایای تحصیل در آلمان که شامل شهریه رایگان یا کم و هزینه های زندگی مقرون به صرفه،چندین دانشگاه و کالج با رتبه بندی جهانی در زمینه رشته روان شناسی وجود دارد

مقطع کارشناسی ارشد در آلمان در سطح بین المللی و تحقیق محور می باشد.شما همچنین می توانید به زبان انگلیسی  در این رشته تحصیل کنید.فروید پدر علم روانشناسی نظریه های خود را در مورد روانشناسی به زبان آلمانی هم منتشر کرده که می تواند یکی از منابع مهم و در دسترس برای دانشجویان باشد.

روانشناسی در آلمان

 

اهمیت تحصیل روانشناسی در آلمان

در آلمان حدود ۲۰ دانشگاه در میان کالج های برتر روانشناسی در جهان وجود دارد و باعث شده تا آلمان را به سومین کشور در رتبه بندی برترین دانشگاه ها، در زمینه روانشناسی تبدیل کند که دو رتبه برتر ایالات متحده آمریکا و انگلیس هستند.

آلمان زادگاهی است که با وارد کردن جنبه ریاضی در دهه ۱۸۷۰، موضوع روانشناسی را متحول کرد.

قبل از این دوره، روانشناسی بخشی از حوزه فلسفه بود. ثبت نام در مقطع کارشناسی ارشد در یک دانشگاه شناخته شده به دانشجویان اجازه می دهد تا به عضویت انجمن روانشناسان حرفه ای آلمان درآیند.

 

روانشناسی یکی از پردرآمدترین مشاغل مبتنی بر تحصیل در آلمان، محسوب می شود که پس از پزشکی،حقوق،مهندسی و معماری بالاترین درآمد را بخود اختصاص داده است(سالیانه ۵۵۰۰۰ یورو)

 

 

آنچه  باید پیرامون تحصیل در رشته روانشناسی در آلمان بدانید:

از نظر محتوا،دوره های روانشناسی در آلمان متمرکز بر روان شناسی رفتاری می باشد که البته هر دانشگاه بصورت اختصاصی  شاخه ای از آن را تدریس می کنند.

در طول کارشناسی ارشد دانشجویان معمولا در یکی از سه رشته اصلی روانشناسی کاربردی تحصیل می کنند:

روانشناسی بالینی و آسیب شناسی روانی

منابع انسانی و روانشناسی سازمانی

روانشناسی آموزشی

بسته به دانشگاه برخی از آنها موضوعاتی مانند روانشناسی سلامت یا روانشناسی اقتصادی را ارائه می دهند.در برخی موارد هم امکان ترکیب روانشناسی با یک موضوع دیگر امکان پذیر می باشد مانند:

مدیریت کسب و کار

علوم تربیتی

مطالعات جنسیتی

فلسفه

قانون

 

علاوه بر این در بسیاری از دانشگاه ها و کالج ها فرصت تمرین روان درمانی را دقیقا مانند آنچع در فیلم ها دیده اید روی کاناپه را خواهید داشت.

 

روانشناسی در آلمان

به عنوان دانشجوی روانشناسی در کشور آلمان می توانید برنامه های مشترک را با دانشگاه ها و کالج های برجسته ایالات متحده امریکا و دیگر کشورهای اروپایی انجام دهید و روش ها و موضوعات مختلف را تحقیق و کشف کنید.

 

همچنین می توان گفت که دانشجویان تشویق می شوند که برای کارورزی درخواست دهند و یا به عنوان دستیار تحقیق در زمینه هایی مانند روانشناسی شناختی،آسیب شناسی روانی تجربی یا روانشناسی فیزیولوژی کار کنند.

تمام سخنرانی ها ، کارگاه ها ، تحقیقات به منظور پیشرفت درک شما از عوامل تعیین کننده فیزیولوژیکی ، عاطفی ، شناختی و اجتماعی رفتار و بیشتر دانش شما از نظریه های روانشناسی است.

 

 

برخی از بهترین دانشگاه های کارشناسی ارشد روانشناسی در آلمان

 

دانشگاه آزاد برلین (Freie Universität Berlin)

دانشگاه آزاد برلین یکی از بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل در رشته روانشناسی در آلمان  است. این دانشگاه با رتبه کلی ۱۳۰ و رتبه ۵۱ تا ۱۰۰ جهانی در رشته روانشناسی از دانشگاه‌های مطرح در این رشته می باشد.

دپارتمان روانشناسی در دانشگاه دارای ۱۶ بخش مجزاست  و دانشجویان می‌توانند در زمینه‌های مختلفی مانند روانشناسی عصبی شناختی، روانشناسی تجربی، رواشناسی زیستی، روانشناسی سلامت، روانشناسی بالینی، روان درمانی، روانشناسی اقتصادی و اجتماعی و … تحصیل کنند.

 

دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ (Ludwig-Maximilians-Universität München)

این دانشگاه دارای رتبه کلی ۶۲ و رتبه ۵۱ تا ۱۰۰ جهانی می باشد. دپارتمان روانشناسی این دانشگاه در زمینه تحقیقات بین‌المللی موفقیت های چشمگیری دارد و شامل ۱۳ واحد آموزشی و تحقیقی است.

 

این دپارتمان دارای تمامی تحقیقات پایه و کاربردی مربوط به روانشناسی است که دربرگیرنده زمینه‌هایی مانند یافته‌های مربوط به علوم اعصاب، احساسات و رفتار انسان‌ها و بافت اجتماعی و سازمانی می‌باشد.

 

 دانشگاه روپرشت کارلز هایدلبرگ (Ruprecht-Karls-Universität Heidelberg)-

رتبه کلی این دانشگاه ۶۴ و رتبه ۱۰۱ تا ۱۵۰ جهانی در رشته روانشناسی است. هدف از آموزش این رشته در دانشگاه روپرشت ارائه موضوعات متنوع روانشناسی به منظور گسترش زاویه دید دانشجویان برای موقعیت‌های پیچیده‌تر است.

 

دانشجویان  این دانشگاه دانش، مهارت و تجربه لازم برای روانشناس شدن را بخوبی کسب کرده و در مقطع کارشناسی دیدگاه عمیق‌تری درباره موضوعات مختلف روانشناسی پیدا می‌کنند که آنها را برای تحصیل در مقاطع بالاتر آماده می‌کند.

 

تحقیقات در دپارتمان روانشناسی این دانشگاه  در زمینه‌هایی مانند یادگیری و شناخت در کودکی، روانشناسی جنسیت و سلامت، ، پیشرفت تفکر انسان در تکامل ذهن ،مدیریت استرس و سلامت و…. است.

 

 دانشگاه هومبولت برلین (Humboldt-Universität zu Berlin)

دانشگاه  هومبولت دارای رتبه کلی ۱۲۱ و رتبه ۵۱ تا ۱۰۰ در رشته روانشناسی است. دپارتمان روانشناسی این دانشگاه به ارائه دانش، مهارت و تجارب مربوط به این رشته بصورت تخصصی می پردازد و از این طریق دانشجویان را برای فعالیت در زمینه‌های مختلف روانشناسی آماده می‌کند.

 

فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی، آمادگی فعالیت در زمینه‌هایی مانند تشخیص اولیه بیماری و یا فعالیت‌های مشاوره‌ای (مربوط به مراقبت‌های اجتماعی و سلامت)، آموزش و تحصیل، مدیریت، صنعت و کسب و کار را خواهند داشت.

 

فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد این دانشگاه نیز می‌توانند در زمینه‌های مختلفی مانند  سیستم آموزشی مدرسه، نقش مشاوره‌ای در آموزش، منابع انسانی،روانشناسی بالینی و … فعالیت کنند.

 

 دانشگاه مانهایم (Universität Mannheim)

این دانشگاه دارای رتبه کلی ۳۳۸ و رتبه ۱۰۱ تا ۱۵۰ جهانی در رشته روانشناسی است. دپارتمان روانشناسی این دانشگاه یکی از موسسات تحقیقی-آموزشی برجسته می باشد که صرفا بر روی بخش‌های تحقیقاتی روانشناسی اقتصادی، روانشناسی اجتماعی و روانشناسی شناختی تمرکز دارد.

 

هدف مهم این دپارتمان روانشناسی، گسترش تحقیقات انجام شده از طریق تجهیزات آموزشی به روز و خلاقانه است. این دانشگاه دارای هر دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد است که در مقطع کارشناسی، علوم پایه و کاربردی را ارائه می‌دهد.

 

رشته‌هایی که این دپارتمان برای مقطع کارشناسی ارشد ارائه می‌دهد، شامل روانشناسی شناختی ، اجتماعی و روانشناسی اقتصادی است.  موضوع روانشناسی اقتصادی حوزه‌های روانشناسی سازمانی و صنعتی می باشد.

 

 دانشگاه فیلیپس ماربورگ (Philipps-Universität Marburg)

این دانشگاه دارای رتبه کلی ۶۰۱ تا ۶۵۰ و رتبه ۲۰۱ تا ۲۵۰ در رشته روانشناسی است. این دانشگاه یک انتخاب بسیار خوب برای تحصیل روانشناسی است که دارای زیرشاخه‌هایی مانند روانشناسی سازمانی و صنعتی، روانشناسی بالینی، روان درمانی، عصب‌شناسی و روانشناسی کودکان و بزرگسالان است.

 

مقطع کارشناسی رشته روانشناسی در این دانشگاه ۸ ترم و مقطع کارشناسی ارشد یک دوره‌ ۲ ترمه می باشد.

 

دانشگاه ابرهارد کارلس توبینگن (Eberhard Karls Universität Tübingen)

این دانشگاه دارای رتبه کلی ۱۶۸ و رتبه ۱۵۱ تا ۲۰۰ جهانی در رشته روانشناسی است. تحقیقات انجام شده در  در این دانشگاه بر موضوعاتی مانند شناخت و روابط اجتماعی و عملکرد اجرایی تمرکز دارد.

 

روانشناسی کاربردی در این دپارتمان شامل روانشناسی بالینی، روانشناسی سازمانی، روانشناسی مدرسه و … است.

 

 دانشگاه رور بوخوم (Ruhr-Universität Bochum)

این دانشگاه دارای رتبه کلی ۳۷۲ و رتبه ۲۰۱ تا ۲۵۰ جهانی در رشته روانشناسی است. این دانشگاه در مرکز کلان شهر Ruhr (قلب اروپا) واقع شده است که دارای ۲۰۰ دپارتمان و ۵۰۰۰ کارمند است.

 

تعداد دانشجویان این دانشگاه بیش از ۳۶۵۰۰ نفر (از ۱۳۰ کشور مختلف) است. دانشکده روانشناسی رور بوخوم شامل ۹ دپارتمانمختلف است که هر دپارتمان توسط ۱ استاد تمام، ۴ استادیار، ۴۰ محقق و دستیاران‌شان اداره می‌شود.

 

این دانشگاه  یکی از بهترین دانشگاه‌های مقطع کارشناسی ارشد (روانشناسی) در آلمان است.

 دانشگاه صنعتی درسدن آلمان (Technische Universität Dresden)

این دانشگاه دارای رتبه کلی ۱۹۱ و رتبه ۲۰۱ تا ۲۵۰ جهانی در رشته روانشناسی است دانشگاه درسدن از جمله دپارتمان‌های به‌روز و قوی در آلمان را دارا می باشد که کارکنان و اساتید آن هم  از نظر علمی (تحقیقی) در سطح بسیار بالایی هستند.

 

دپارتمان روانشناسی این دانشگاه به منظور دسترسی به شناختی کلی درمورد وقایع اجتماعی-فرهنگی، عصبی و احساسی موجود در رفتار و تجارب انسان‌ها، دارای رشته‌های دیگری مانند عصب‌شناسی، روانپزشکی، ژنتیک، کسب و کار، اقتصاد، آموزش، آی‌تی و فلسفه می‌باشد.

 دانشگاه ینا (Universität Jena)

این دانشگاه دارای رتبه کلی ۳۲۶ و رتبه ۲۰۱ تا ۲۵۰ جهانی در رشته روانشناسی است. مطالعات روانشناسی در این دانشگاه تحقیق محور بوده و هدف اصلی این دانشگاه پیشرفت در کیفیت تحقیقات و آموزش است.

 

دپارتمان روانشناسی این دانشگاه شامل بخش‌ آموزش و تحقیق است که زمینه‌های مربوط به علوم پایه و کاربردی را پوشش می‌دهد.  دانشگاه ینا دارای هردو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد را ارائه می دهد و دارای زیرشاخه روان درمانی برای مقطع دکتری می‌باشد.

شرایط کلی کارشناسی و کارشناسی ارشد در آلمان

 

زندگی روزانه یک دانشجوی روانشناسی در آلمان

 

معمولاً اساتید از یک پاورپوینت برای پشتیبانی سخنرانی های خود استفاده می کنند و آخرین نتایج تحقیق اغلب در کلاس ارائه و مورد بحث قرار می گیرد.

 

روانشناسی در آلمان

دوره ها به سخنرانی های کلاسیک (به نام “Vorlesungen”) و سمینارها (“Seminare”) تقسیم می شوند. در طول سخنرانی ها ، استاد موضوع خاصی را ارائه می دهد و دانشجویان گوش می دهند ، شاید برخی از سوالات را بپرسند.

 

برای سمینارها ، دانشجویان باید مباحث را آماده کرده و با استفاده از پاورپوینت به دانشجویان دیگر ارائه دهند.

علاوه بر ارائه ، شما اغلب مجبورید برای هم کلاس های خود جزوه تهیه کنید (حدود ۱ صفحه) و در اختیار آنها قرار دهید.

 

 

کارآموزی روانشناسی در آلمان

کارآموزی در طول دوره تحصیلات کارشناسی ارشد ، بین سه تا شش ماه معمول است. شرایط اساسی این دوره های آموزش عملی غالباً از دانشگاه به دانشگاه دیگر متفاوت است اما نظارت کامل توسط یک روانشناس ضروری است.

 

بیشتر دانشجویان محل کار خود را در بیمارستان ها یا بخش های روانپزشکی گذرانده اند اما شما می توانید به عنوان مثال در شرکت ها (منابع انسانی) ، خدمات اجتماعی یا زندان ها کار کنید. به طور معمول می توانید تنها نیمی از زمان را در پروژه های تحقیقاتی صرف کنید.

 

 

پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی

پایان نامه کارشناسی ارشد در آلمان مانند همه تحقیقات روانشناسی به طور کلی ، تجربی و مشابه آخرین تحقیقات در ایالات متحده ، انگلیس یا هلند است

برای پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشجویان این فرصت را دارند که ضمن انجام تحقیقات علمی ، تجربه عملی را کسب کنند و کار مستقل را یاد بگیرند. درست مانند هر پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشجویان  باید سوالات تحقیقاتی خود را توسعه دهند و به آنها پاسخ دهند ، و همچنین گزارشی را در قالب مقاله  قابل انتشار  در مجلات ارائه دهند.

 

فارغ التحصیلان کجا می توانند کار کنند؟

برای دستیابی به مجوز فعالیت به عنوان روان درمانگر ، باید در یکی از موسسات خصوصی روان درمانی در آلمان آموزش ببینید. این آموزش بین سه تا پنج سال به طول می انجامد

با انجام این آموزش های اضافی و قبولی در آزمون نهایی ، شما دقیقاً مانند یک پزشک ، بدون تجویز دارو می توانید کار کنید.

به خارج از کشور بروید و افق دید خود را گسترش دهید – این پیشنهادی برای همه دانشجویان روانشناسی است. روح انسان پر از تنوع است  و بهتر است  در خانه نمانید و به دنبال تجربیات بیشتر باشید.

 

 

ارزشیابی آنلاین تحصیلی (بدون هزینه)

6 پاسخ

  1. سلام. من کارشناسی روتنشناسی دارم و معدل ۱۸ از دانشگاه پیام نور و میخوام ارشد رو توی یکی از دانشگاه های المان بخونم . برای زبان میشه راهنماییم کنید که چیکار کنم

  2. باسلام
    من علی ۴۵ ساله ، نویسنده کتب روانشناسی و کارشناسی ارشد روانشناسی دارم وبیش از ده سال سابقه کار مشاوره (مدرسه )وتدریس ومدرسی وبیمه دارم واین چندسال را هم کار درمان انجام دادم ، وتمایل دارم برای آموزش دوره های کوتاه مدت ،ادامه تحصیل دکتری ، ومخصوصا کار، اگر مقدور باشد به آلمان عزیمت کنم .آیا شما بزرگواران صلاح می دانید ..لطفا نظرتان را بفرمایید؟

  3. سلام. من کارشناسی و کارشناسی ارشد علوم سیاسی دارم.
    و لیسانس روانشناسی با معدل ۱۶. الان هم شروع کردم زبان آلمانی میخونم.
    اگر مدتی کارآموزی برم، میتونم با مدرک لیسانس روانشناسی درخواست کار برای آلمان بدم؟ یا بهتره تحصیلی اقدام کنم؟
    ۲-۳تا کارگاه مرتبط هم شرکت کردم اما زیرنظر نظام روانشناسی نبودن. کار پژوهشی هم با روانشناسی انجام ندادم.
    با تشکر

    1. سلام
      با توجه به این که سرفصل دروس رشته در دانشگاههای ایران با آلمان متفاوت است، با لیسانس این رشته امکان پیدا رکردن کار در آلمان برای شما خیلی کم است. بیشتر افراد در رشته های پزشکی و پیراپزشکی و رشته های کامپیوتری شانس برای کار کردن دارند و ویزا هم به راحتی می گیرند
      پیشنهاد من اقدام برای تحصیلی (ارشد) هست و سپس وارد بازار کار شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تحصیلی رایگان