موسسه آبادانی سروش دانش

هزینه خوابگاه های دانشجویی در آلمان چقدر است

خوابگاه های دانشجویی در آلمان

خوابگاه های دانشجویی در آلمان

 

در این مقاله سعی کرده ایم که توضیحات کاملی در خصوص چگونگی اجاره خانه یا خوابگاه در آلمان را برای افرادی که به منظور تحصیل و یا کار در آلمان زندگی می کنند، فراهم کنیم تا بتوانند به راحتی خوابگاه یا خانه مورد نظر خود را پیدا کنند و همچنین در هنگام تحویل خانه نیز دچار جریمه و یا هزینه های غیر قابل پیش بینی نشوند. این توضیحات برای دانشجویانی که می خواهند برای تحصیل به آلمان بروند و همچنین برای مهاجرانی که بصورت موقت در آلمان زندگی میکنند و بدنبال اجاره خانه در آلمان هستند، می توانید مفید باشد.

 

در این مقاله موارد زیر ار می توانید مطالعه نمائید:

  • خوابگاههای دانشجوئی در آلمان
  • پیدا کردن خوابگاه و رزرو خوابگاه
  • بستن قرارداد اجاره خانه در آلمان
  • شرایط فسخ قرارداد اجاره
  • انواع خانه یا خوابگاه در آلمان
  • اجاره خانه های سوسیالیستی ارزان قیمت در آلمان
  • مدارک مورد نیاز برای اجاره خانه یا خوابگاه
  • روشهای پیدا کردن خانه یا خوابگاه در آلمان
  • توصیه های جدی در قرارداد اجاره و پیدا کردن خانه
  • معنی برخی از اصطلاحات آلمانی که در قراردادهای اجاره به کار می روند

 

آلمان با داشتن بیش از ۸۰ میلیون نفر جمعیت، یکی از کشورهای مهاجر پذیر در دنیا می باشد که جمعیت زیادی از کشورهای مختلف نیز هر ساله به آن مهاجرت می نمایند.

لذا پیدا کردن خانه و یا اجاره خانه در آلمان تقریبا به یک معضل برای دانشجویان و مهاجرین تبدیل شده است. هر چند آلمان در سالهای اخیر برای حل این معضل اقداماتی را نیز انجام داده است و در حال حاضر نیز به شدت بر ساخت و ساز واحدهای مسکونی مخصوصا” در شهرهای بزرک تمرکز کرده است. تورم اقتصادی کوچکی هم که در سال گذشته در آلمان بوجود آمد ناشی از همین کمبود و گرانی مسکن بود.

 

به هر حال ما به همه دانشجویان و دوستان عزیزی که قصد عزیمت به آلمان را دارند، توصیه می کنیم که حتما قبل از رفتن به آلمان در فکر پیدا کردن خانه و یا خوابگاه مد نظر خود و اجاره آن باشند.

 

هر چند بر اساس قوانین آلمان، مردم آلمان تا شما در آلمان حضور فیزیکی نداشته باشید، حاضر به بستن قرارداد با شما نمی شوند. ولی امکان زرو خانه و یا خوابگاه قبل از حضور شما در آلمان وجود دارد. خانه و یا خوابگاه مد نظر خود را می توانید از طریق ارتباط با دانشگاه خود و گرفتن اطلاعات لازم در خصوص چگونگی رزرو خوابگاه، و یا از طریق مراجعه به سایتهای اختصاصی خوابگاهها و حتی کمک از دوستان و افرادی که در آلمان هستند، پیدا کنید.

 

بنابراین در نظر داشته باشید اگر قصد تحصیل در آلمان را دارید اجاره خوابگاه یا خانه خود را به موقع انجام دهید. البته به خاطر داشته باشید که با یافتن خانه و بستن قرارداد اجاره، همه مشکلات حل نمیشود و مسائل مهم دیگری نیز در آلمان وجود دارند که باید به موقع به آنها نیز بپردازید.

 

یکی از نگرانی های دانشجویان متقاضی تحصیل در آلمان، رزرو خوابگاه و یا محل اقامت می باشد که با توجه تعداد بالای دانشجو در این کشور، می تواند بعضا” مشکل ساز باشد. خوابگاه های دانشجویی، خانه های مهمان، و خانه های اشتراکی دانشجویی، سه راه حل ارزان برای اسکان اولیه در آلمان هستند.

 

در صورتی که قبل از ورود به آلمان نتوانستید خوابگاه مورد نظر خود را رزرو نمایید، توصیه می شود حتما از یک خوابگاه اشتراکی (WG) با اجاره یکی دو ماهه استفاده کنید که به محض ورود به آلمان بدون جا و مکان نمانید و مجبور به اقامت در هتل های گران قیمت نشوید. همچنین برای این منظور می توانید از هاستل ها نیز برای مدت محدودی که خانه یا خوابگاه مورد نظر خود را پیدا کنید، استفاده نمائید.

 

دانشگاهها خود دارای خوابگاه هستند، اما از آنجائی که بعضا” خیلی از دانشجویان آلمانی با اینکه والدینشان در همان شهر زندگی می کنند، ولی خودشان می خواهند از خوابگاه استفاده کنند، بعضا” دانشگاهها به اندازه کافی خوابگاه برای تمام دانشجویان ندارند. البته به غیر از خوابگاههای دولتی، خوابگاههای خصوصی نیز در آلمان یافت می شوند و تفاوت قیمت زیادی هم با خوابگاههای دولتی ندارند. ولی در کل خوابگاههای دولتی مجهز تر و بهتر هستند.

 

خوابگاه های دانشجویی در آلمان عموما در نزدیکی دانشگاه ها ساخته شده و معمولا با پیاده روی و نهایتا استفاده از دوچرخه ها می توان بین این دو مکان رفت و آمد داشت

 

برخی خوابگاه ها بصورت یک سوئیت کامل بوده و برخی نیز اتاقی با امکانات سرویس بهداشتی هستند که آشپزخانه و لابی مشترک دارند. معمولا خوابگاه‌ها به دو صورت اجاره سرد و اجاره گرم می باشند که نوع اجاره گرم و یا Warm Miete مرسوم تر هستند.

این نوع خوابگاهها تمام هزینه‌های جانبی از قبیل هزینه های آب، برق، تعمیرات، اینترنت و … را در بر می‌گیرند. لذا با پرداخت میزان ثابت اجاره ماهانه، می توان تا سقف خاصی از آب و برق و سیستم گرمایشی استفاده نمود. البته در برخی خوابگاه ها محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.

مزیت دیگر خوابگاه ها، رایگان بودن اینترنت در خوابگاه های دانشگاهی است. همچنین برای تازه واردان به آلمان، این امکان نیز وجود دارد که از لوازم دانشجویان سالهای بالاتر و فارغ التحصیلان، بطور رایگان استفاده نمایند. تقویت زبان آلمانی از دیگر مزیتهای اقامت در خوابگاه دانشجوئی است. بویژه در انواع اشتراکی آن، که دانشجو مجبور به برقراری ارتباط با هم اتاقی خود می شود.

 

اجاره بهاء و پول پیش

پرداخت وجهی بعنوان پول پیش اجاره برای خوابگاه و یا خانه، در آلمان متداول است. هر چند این میزان با میزان پول پیش اجاره در ایران قابل مقایسه نیست و معادل دو یا سه ماه اجاره بهای شما است. مبلغ ودیعه عموما پس از بازرسی نهایی کارشناس شرکت اجاره دهنده منزل یا مالک خصوصی آن، و عدم بروز خسارت، مسترد خواهد شد.

در صورتی که برای تامین پول پیش خانه و یا خوابگاه دچار مشکل شوید، میتوانید مبلغ مورد نظر ودیعه را در چند قسط نیز پرداخت نمایید و یا از شرکت بیمه ای که به این منظور ارائه خدمات می نماید، استفاده نمایید. این شرکت پرداخت پول پیش اجاره را تقبل می‌کند و سالانه کارمزدی بابت این مبلغ پرداختی دریافت خواهد کرد. علاوه براین، مورد اجاره را تحت بیمه‌ خسارت در می آورد تا در پایاین زمان اجاره، بدلیل خسارتهای احتمالی، پول پیش پرداختی تقلیل نیابد.

 

پیدا کردن و رزرو خوابگاه

 

خوابگاههای دولتی و یا به عبارتی خوابگاههای متعلق به دانشگاهها را می توانید از طریق مراجعه به وب سایت دانشگاه و یا مکاتبه با دانشگاه، پیدا کنید. با مراجعه به سایت دانشگاه می توانید وارد قسمت اقامت شده و با توجه به لینک و یا پورتالی که وجود دارد، نسبت به رزرو خوابگاه و یا ارسال درخواست خود اقدام نمائید. در برخی از دانشگاهها، اگر شما پذیرش مستقیم داشته باشید، بعد از اینکه پذیرش شما صادر شد فردی از طرف دانشگاه برای شما ایمیل فرستاده و از شما می پرسد که آیا نیاز به خوابگاه دارید یا خیر؟ در این صورت شما می توانید بلافاصله جواب وی را داده و از او برای درخواست و رزرو خوابگاه پیگیری نمائید.

سازمان دانشجویی  Studentenwerk   آلمان ، خوابگاه های دانشجویی را اداره می کند و در اکثر  شهر های آلمان دارای خوابگاه می باشند.  اگر دانشجو بتواند قبل از ورود به آلمان اقدام به اجاره یک خوابگاه دانشجویی نموده یا حداقل در لیست انتظار ثبت نام نماید و سپس به آلمان مهاجرت کند، مشکلات بسیار کمتری خواهد داشت و نیز هنگام ورود به آلمان و یا اندکی پس از آن دارای خانه خواهد بود. در آدرس اینترنتی زیر میتوان اطلاعات مورد نیاز بیشتری کسب نمود: www.Studentenwerk.de

همچنین تحت آدرس زیر میتوان اطلاعات مورد نیاز در مورد سازمان دانشجویی هر شهر ،خوابگاه های دانشجویی آن شهر و دیگر خدمات این سازمان کسب نمود.

www.studierendenwerk-name der stadt.de

 

خوابگاههای خصوصی در آلمان

 

در صورتی که می خواهید از خوابگاههای خصوصی استفاده نمائید،  برای پیدا کردن آنها دو راه دارید: اول اینکه با مکاتبه با دانشگاه ادرس و لینک سایت خوابگاهها ی خصوصی در آن شهر را بخواهید که برای شما ارسال کنند. و دوم اینکه از طریق جستجو در انیترنت اقدام کنید. در این مورد می توانید برای سرچ، از کلید واژه های مخصوص این کار استفاده نمائید. کلید واژه ها برای رزرو اینترنتی خوابگاه پس از دریافت پذیرش، عبارتند از: اسم دانشگاه+  Hochschulsozialswerk و یا  اسم دانشگاه + Wohnheim.

البته پس از ورود به آلمان نیز میتوانید به کمک دفتر بین الملل دانشگاه نسبت به این امر اقدام نمود. از عمده اشکالات رزرو خوابگاه دولتی، مدت زمان انتظار برای خوابگاه است که گاها تا شش ماه نیز به طول می انجامد. علاوه بر این، اکثر دانشگاه های آلمان بدلیل آنکه مقطع دکترا در این کشور، به نوعی شغل و حرفه بشمار می رود، از ارائه خوابگاه به دانشجویان دکترا بویژه از نوع متاهل امتناع میکنند.

 

خوابگاه های دانشگاهها زیر نظر studentenwerk هر دانشگاه هستند. شما می توانید این اسم را در جلوی اسم شهری که از آن پذیرش دریافت کرده اید در گوگل سرچ کنید و سایت مورد نظر را پیدا کنید. ثبت نام و درخواست خوابگاه معمولا اینترنتی هست و پس از ورود به سایت باید فرمی را بصورت اینترنتی تکمیل کرده و برای دانشگاه ارسال نمائید. در نظر داشته باشید که بعضا در برخی موارد به محض ارسال این فرم، لینکی را از طریق ایمیل به شما ارسال خواهند کرد که باید بلافاصله آن را تایید کنید. در غیر اینصورت رزرو شما انجام نخواهد شد. خوابگاه های دولتی امکانات خوبی نظیر سالن مطالعه ، باشگاه بدنسازی، سلف سرویس، اینترنت رایگان و … را دارند.

 

بستن قرارداد اجاره خانه در آلمان

قرارداد اجاره در آلمان بسیار مهم و حساس باشد. اگر آشنائی کافی و کامل به زبان آلمانی ندارید، توصیه می کنیم قرارداد های اجراه را امضا نکنید و از یک فرد مسلط به زبان آلمانی کمک بگیرید. شما به عنوان یک مستاجر، همیشه می توانید قرارداد اجاره‌ی نامحدود با مالک را با اطلاع قبلی (سه ماه قبل) به صاحب خانه و یا شرکت مربوط، فسخ نمایید. فراموش نکنید که شما باید درخواست مکتوب لغو قرار را باید قبل از سومین روز کاری هر ماه، به صاحبخانه تحویل دهید. در برخی موارد، دوره اطلاع ممکن است کوتاهتر باشد. البته لغو قرارداد به آنچه که در قرارداد توافق شده است نیز بستگی دارد.

برای عقد قرارداد های مختلف بایستی کلیه موارد ذکر شده در قرار داد رامطالعه نمود و سپس اقدام به امضای آن نمود این امر به ویژه برای قرارداد خانه که موارد متعددی در رابطه با هزینه های جاری خانه که به کرایه سردKaltmiete اضافه می شود شرایط تخلیه تعمیرات خانه و…. در آن ذکر شده بسیار مهم است عقد قرار داد با سازمان دانشجوییstudentenwerkبرای اجاره خوابگاه دانشجویی خطر ساز نبوده با مطالعه کمتر هم می توان آنرا امضائ نمود ولی عقد قرارداد با صاحب خانه های خصوصی و شرکت ها بسیار مهم بوده و بایستی قبل از اقدام به امضای آن ها از کلیه شرایط مندرج در قرار داد بصورت کامل و واضح مطلع شد در غیر این صورت امضای یک قرارداد خانه می تواند منجر به ایجاد مشکلات فراوان و پرداخت هزینه های زیادی گردد.

لطفا توجه داشته باشید: اگر قرارداد اجاره مدت مشخصی داشته باشد، معمولا قبل از پایان تاریخ درج شده در قرارداد، نمی توانید ان را لغو کنید. برای بررسی اینکه آیا قرارداد اجاره  شما از لحاظ قانونی معتبر است یا خیر، با مرکز مصرف کنندگان(Verbraucherzenterale) یا انجمن حمایت از مستاجران تماس بگیرید.  اینجا شما می توانید یک انجمن حفاظت مستاجران در منطقه خود پیدا کنید.

 

مبلغ کرایه خانهWarmmiete/Kaltmiete

اجاره بها در شهرها و مناطق مختلف آلمان متفاوت است . از طریق مراجعه به شهرداری مناطق مختلف شهر و یا از طریق شرکت های معاملات  ملکی در آلمان، می توان از اجاره بهای واقعی اطلاعاتی به دست آورد. در شهر های بزرگ  اجاره بها به منطقه بستگی دارد و معمولا در مناطق بهتر شهر اجاره بها بالاتر است. در شهر های کوچک معمولا در بسیار ی مناطق کرایه بها یکسان است. دو نوع اجاره بها وجود دارد سرو و گرم در اجاره بهای سرد تمام هزینه های جانبی مربوط به خانه از جمله سیستم حرارتی ، مالیات و آب و…..جزء کرایه نیست و در زمان پرداخت به آن اضافه می شودو ولی اجاره بهای گرم همه هزینه ها به جز هزینه برق را در ر دارد

 

تتمه پرداخت Nachzahlung

در صورتیکه مستاجر به اندازه استاندارد از آب، سیستم حرارتی و آب گرم استفاده نماید، مبلغ پرداختی به عنوان کرایه خانه همان میزان اجاره بهای گرم بوده، و در صورتی که از مقدار استاندارد بیشتر باشد در پایان سال یا ابتدای سال جدید می بایست مقدار هزینه ها ی اضافی مصرف را پرداخت نماید که به آن اصطلاحا” Nachzahlung می گویند

 

پیش پرداخت  Kaution

به مبلغی که به عنوان پیش پرداخت خانه قبل از ورود به خانه پرداخت می گردد  Kaution می گویند. میزان پیش پرداخت متفاوت و گاها ۳ برابر اجاره ماهیانه سرد Kaltmieteمی باشد . این مبلغ پس از تخلیه خانه و در ثورت عدم بروز مشکل پس داده خواهد شد . بهتر است مبلغ پیش پرداخت زیاد نباشد چرا که در بسیاری موارد و بویژه  در خانه هایی که صاحب خانه خصوصی باشد صاحب خانه در زمان اتمام قرارداد به بهانه های مختلف از بازگردانددن پیش پرداخت سر باز می زنند.

 

مسائل و مشکلات خانه اجاره ای

در خانه محل سکونت شما، همیشه مسائل و مشکلاتی پیش می آید. به خاطر داشته باشید که شما برای حل این مشکلات(مثلا مربوط به خرابی فاضلاب، برق  و ….) نباید خودتان اقدام کنید. زیرا ممکن است که عواقب حقوقی غیر قابل پیش بینی برای شما بوجود آید. برای رفع آنها بایستی به مسوولین خانه مراجعه نمود. از جمله مهمترین مسوولین خانه مدیر خانه (Hausverwaltung) و سرایدار (Hausmeister) میباشند.

 

مدیر خانه(Hauseverwaltung)

Hauseverwaltung شخص یا اداره ای است که مسئولیت اداره و کنترل یک یا چند ساختمان را بر عهده دارد. برنامه ریزی و تصمیم گیری های کلی در مورد خانه را این بخش انجام میدهد.

 

سرایدار(Hausmeister)

در آلمان سرایدار خانه مسوول رسیدگی به مشکلات خانه در تمام زمینه ها از جمله تمیز کردن ساختمان و محیط های وابسته به آن،انجام تعمیرات خانه و نیز انجام امور اداری جزئی میباشد.

وظایفHausemeister در خانه های مختلف کاملا متفاوت است و حتی برخی خانه ها فاقد سرایدار و یا Hausemeister میباشند. از آنجا که سرایدار مسوول رسیدگی به مشکلات خانه است، تمامی مشکلات بایستی به اطلاع وی رسیده شود. بر حسب نوع خانه اجاره شده و نوع مشکل ساختمان، بیشتر مشکلات جزیی ساختمان توسط سرایدار و بدون هزینه مستاجر رفع میگردد.

غالبا سرایدارها در خوابگاه های دانشجویی تمامی مسائل و مشکلات ساختمان مربوط به سیستم آب و فاضلاب،مبلمان،سیستم روشنایی و…را بدون هزینه حل مینمایند، در حالیکه در خانه های خصوصی به این صورت نیست.

در خانه های خصوصی نیز برای تمیز و مرتب کردن محیط ساختمان و رفع برخی مشکلات و یا وجود مرجعی برای گزارش مسائل و مشکلات خانه، وجود سرایدار لازم و ضروری است. این در حالی است که برخی ساختمان های خصوصی فاقد سرایدار بوده و تنها به صورت دوره ای توسط شرکت های خدماتی نظافت میگردند. توصیه میگردد،از اجاره چنین خانه هایی به شدت پرهیز گردد. خانه های دانشجویی همچنین دارای شخصی به نام توتر بوده که در برخی موارد میتوان با وی در مورد ساختمان مشورت کرده و از او برای رفع مشکلات کمک خواست.

 

شرایط لغو قرارداد اجاره از طرف صاحب خانه

بیاد داشته باشید که بر اساس قوانین سکونتی آلمان، هیشه حق با مستأجر است. بنابراین صاحبخانه نمی تواند بدون هیچ دلیل قانونی قرارداد اجاره شما را لغو کند. لغو قرارداد از سوی صاحبخانه فقط در شرایط زیر امکان پذیر است:

  • هنگامی که صاحب‌خانه آپارتمان و یا خانه را برای استفاده شخصی «Eigenbedarf » خود و یا اعضای خانواده خود نیاز داشته باشد. در چنین مواردی صاحبخانه شما باید مدرکی مبنی بر اینکه خانواده اش نیاز به زندگی در این آپارتمان  دارند، ارائه دهد. جالب اینجاست که اگر شما دلایل کافی برای ماندن در آن خانه داشته باشید(به عنوان مثال، بیماری شدید)، صاحبخانه نمی تواند از شما بخواهد حتما خانه را ترک کنید. حتی زمانی که شما مجبور به ترک آپارتمان هستید، صاحبخانه باید به شما وقت کافی برای جستجوی یک خانه جدید بدهد. مدت زمان این دوره به مدت زمان اجاره شما بستگی دارد.
  • هنگامی که صاحبخانه بخواهد خانه را تخریب کند. در این مورد، صاحب خانه باید به اندازه کافی وقت بدهد تا یک آپارتمان جدید جستجو کنید. مدت زمان این دوره به مدت زمان اجاره شما بستگی دارد.
  • اگر اجاره خانه را به مدت دو ماه پرداخت نکرده باشید، فسخ قرارداد بدون اخطار نیز مجاز است، به عنوان مثال صاحب خانه می تواند بلافاصله درخواست کند تا آپارتمان را ترک کنید.
  • در صورتیکه شما با ایجاد سر وصدا به طور مرتب آرامش ساختمان را از بین ببرید و همسایگان را مورد آزار و اذیت قرار داده باشید. در این مورد، صاحب خانه باید رسما به شما هشدار دهد. اگر مشکل حل نشود، او می تواند بدون اطلاع شما قرارداد را لغو کند.
  • اگر شما آپارتمان را بدون اجازه صاحب خانه به فرد دیگری اجاره دهید و صاحب خانه آن را ثابت کند. در چنین مواردی، فسخ بدون اخطار نیز مجاز است، یعنی صاحب خانه می تواند بلافاصله درخواست  کند که آپارتمان را ترک کند.

اگر صاحب خانه قرارداد اجاره را لغو کند، با یک انجمن حمایت از مستاجران تماس بگیرید. بسیاری از قرارداد های لغو شده توسط مالک، مطابق با قانون نیستند، بنابراین شما می توانید با ابزار قانونی با آن مقابله کنید. در اینجا شما می توانید یک انجمن حفاظت مستاجران در منطقه خود پیدا کنید. همچنین می توانید با مرکز حمایت از مصرف کنندگان تماس بگیرید. همچنین این مراکز مشاوره بنام های Mieterschutzbund یا Mieterverein یاد میشوند و میتوانید در اینترنت پیدا کنید.

 

انواع خانه و خوابگاه در آلمان:

در آلمان شما می توانید خانه و یا خوابگاههای متفاوتی را با توجه به سبک زندگی مورد نظر خود، پیدا کنید. هر کدام از این خوابگاهها و یا خانه ها از نظر متراژ و یا مختلط بودن دارای شرایط متفاوتی بوده و امکانات و تجهیزات متفاوتی را نیز در اختیار شما قرار می دهند. در زیر به تفصیل در خصوص خوابگاهها و خانه های اجاره ای در آلمان برای شما توضیح خواهیم داد.

 

  • وگ WG :

شاید یکی از بهترین نوع خانه های اجاره ای در آلمان برای دانشجویان خارجی همین wg است. WG به خانه هایی اطلاق می شوند که بصورت آپارتمانی بوده و دارای دو یه سه یا چهار اتقا می باشند و سرویس بهداشتی و آشپزخانه در آنها مشترک می باشد. در این حاالت هر نفر یک اتاق اختصاصی به خود دارد و مابقی موارد خانه بصورت مشترک استفاده می شود. متراژ اتاق ها و متراژ کلی ساختمان نیز متفاوت می باشد. مبلغ اجاره ها نیز بسته به متراژ اتاق و متراژ کلی ساختمان، شهر محل زندگی، موقعیت خانه در شهر، فاصله تا دانشگاه و یا کالج، و داشتن امکانات و تجهیزات آن متفاوت بوده و معمولا بین ۲۰۰ یورو در شهرهای کوچک تا ۴۵۰ یورو در شهرهای گرانقیمت می باشد. این که چه تعداد نفر در یک خانه WG زندگی می کنند، بستگی به تعداد اتاقها  و متراژ اتاقها دارد.

مهمترین مزیت و ویژگی های این نوع خانه ها:

  • در ضمن اینکه دارای یک اتاق مستقل برای مطالعه و غیره برا یخود هستید، در خانه تنها نیز نیستید.
  • اگر هم خانه های شما آلمانی باشند در یادگیری و تقویت زبان آلمانی شما بسیار موثر خواهد بود.
  • آخر هفته ها می توانید با هم خانه های خود به تفریح و گشت و گذار بپردازید تا خستگی از تن شما بدر شود.

 

این نکته رو در نظر داشته باشید که شما نمیتوانید همیشه در این نوع خانه ها صاحب نظر باشید و یا حتما آلمانی ها حوصله سرعت پایین صحبت کردن با شمارو داشته باشند.

 

  • خانه های تک اتاقه : Einzel Zimmer

این نوع خانه ها که معمولا شرکتی و یا شخصی می باشند بیشتر شبیه مسافرخانه های دو ستاره هستند که در یک راهرو، یک سری اتاق و یا سوئیت با امکانات سرویس بهداشتی و حمام وجود دارد. در واقع به نوعی یک خانه و یا سوئیت مستقل محسوب می شوند. این نوع خانه ها برای افرادی است که تمیل دارند کاملا مستقل باشند و بدنبال مطالعه و درس خواندن هستند. همچنین دارای حیاط بوده که قابل استفاده است و امکاناتی همچون لباسشوئی و خشک کن عمومی نیز دارند که با پرداخت هزینه م یتوانید از آن استفاده کنید.

 

  • آپارتمان Wohnung :

در کشورهای اروپائی همانند ایران، آپارتمان ها دارای هال و یا سالن پذیرایی مجزا نیستند و سالن نیز خود یک اتاق محسوب می شود. پس اگر شما آپارتمانی ار پیدا کردید که نوشته سه خوابه، یعنی دو اتاق دارد و یک سالن.

آپارتمانها که دارای تمام تجهیزات بوده و مستقل هستند، دارای قیمت اجاره بالایی نیز می باشند. توصیه می شود که در صورتی که مایل به اجاره آپارتمان در آلمان هستید ، با یک یا دونفر دیگر که با شما آشنا و یا دوست می باشند و از نظر اخلاقی به هم نزدیک هستید، این کار  راانجام دهید.

 

  • آپارتمان مبله(Möbliert) :

 

منظور از آپارتمان مبله همان طو رکه از اسم آنها پیدا است، خانه هایی هستند که تقریبا” تمام وسایل لازم برای زندگی در آنها وجود دارد. این وسایل شامل مبل، تخت خواب، کمد و میز تحریر و صندلی، وسایل آشپزخانه مثل یخچال، گاز و … می باشد. البته مقدار این وسایل می تواند متفاوت باشد و در اجاره کردن و تحویل گرفتن این نوع خانه ها بسیار دقت کنید و حتما توصیه م یشود که لیست کامل وسایل داخل خان هرا تهیه کرده و به امضای صاحبخانه برسانید . همچنین از تمام وسایل در صورت امکان عکس تهیه نمائید. مخصوصا اگر وسیله ای شکسته و یا مشکل دارد. اجاره این نوع آپارتمان ها نیز نسبت به شهر و امکانات آن متفاوت می باشد.

  • نیمه مبله (Teilmöbliert):

همانطور که از اسمشان پیدا است، به آپارتمانهایی می گویند که مقدار کمی از وسایل ضروری برا یزندگی را دارند و مابقی را می توانی از مستاجر قبلی و یا از بازار تهیه نمائید.

  • آپارتمان غیر مبله : (Nicht möbliert)

این نوع آپارتمانها نیز برای اجاره در آلمان رایج هستند. در این نوع خانه ها هیچ وسیله زندگی وجود ندارد و دقیقا مثل خانه هایی است که شما در ایران اجاره می کنید و وسایل خودتان را به آن انتقال می دهید. در بعضی از این آپارتمانها حتی کابینت هم وجود ندارد و هنگام اجاره باید حتما به این موارد دقت کنید. وسایل آشپزخانه را م یتوانید با حدود هزینه ۴۰۰ یورو تهی کنید. در این مورد هم می توانید از مستاجر قبلی وسایل را بخرید.

 

هزینه ای که برای تهیه مابقی وسایل خانه های غیر مبله نیاز داریدنیز حدود ۴۰۰ یورو می باشد. وسایل را در آلمان می توانید از فروشگاههای بزرگ ومعروفی همچون IKEA یا  SATURN و یا از  سمساری ها و همینطور FLOHMARKT تهیه کنید. همچنین در صفحات اینترنت نیز فروش وسایل دست دوم بسیار رایج است که بعضا وسایل بسیار خوب و مناسبی را م یتوانید تهیه نمائید.

نکته ۱: اگر آپارتمان نیمه مبله و یا غیر مبله و یا خانه اجاره می کنید حتما دقت کنید که آشپزخانه داشته باشد و در این مورد زمانی که تماس میگیرید از روی آگهی، می توانید همان ابتدا از صاحبخانه سئوال نمائید.

نکته ۲: معمولا هزینه های گرمایش در قراردادهای اجاره خانه گنجانده شده است. تنها یک بار در سال، مصرف انرژی گرمایی شما توسط مامورین بررسی خواهد شد. اگر بیش از مقدار پیش بینی شده در قرار داد استفاده کرده باشید، باید در پایان سال مبلغ اضافی را پرداخت کنید. و برعکس اگر از مقدار انرژی  پیش بینی شده کمتر مصرف کرده باشید، پول باقی مانده به شما بازپرداخت می شود. اگر إحساس میکنید اشتباهی در صورتحساب موجود است، می توانید با مرکز حمایت از مصرف کنندگان تماس بگیرید.

 

  • (zwischenmiete ) یا قرارداد اجراه به فرد دیگر

اگر شما خانه ای را اجاره کرده اید و آن را به فرد دیگری اجاره می دهید به این کار (zwischenmiete ) می گویند. در صورتی  که خانه ای دارید و قصد دارید برای مدت کوتاهی آن را اجاره دهید  میتوانید با هماهنگی صاحبخانه اینکار را قانونا انجام دهید. قرارداد آن را میتوانید از اینترنت دانلود کنید و فرد هم میتواند خود را با آن ملده کند.

به یاد داشته باشید که  با قرارداد سویشن میته میتوانید ملده کنید. اما بعضا قرارداد مستاجر اصلی هم نیاز است. همچنین اگر خانه یکی از اقوام خود در آلمان ساکن هستید و هیچ قرارداد اجاره ای با شما ننوشته اند، می توانید کار ملده کرده خود را انجام دهید. برا یان کار به اتفاق صاحبخانه ومدارک خانه باید با اداره مربوطه مراجعه نمائید.

  • اجاره‌ خانه سوسیالی WBS(ارزان قیمت)

یکی از موارد جالبی که در آلمان وجود دارد این است که ، دولت آلمان در مواردی با کمک مالی (بصورت وام یا قرض الحسنه) به شرکت‌های ساختمان سازی (در هنگام ساخت و یا حتی بازسازی) مالکان ساختمان را مکلف می‌کند تا این خانه ها را با اجاره ارزان‌تر به اشخاصی که دولت آنها را معرفی می نماید، اجاره دهند. دولت با این کار می خواهد کمک بزرگی به افراد بی بضاعت و یا کم بضاعتی که در آلمان زندگی می کنند، داشته باشد و از بی خانمانی افراد جلوگیری کند.

اختصار(WBS)  مخفف «Wohnberechtigungsschein» بوده و به معنی «گواهی استفاده از خانه های ارزان‌قیمت» است . داشتن گواهی  WBS تائید می کند که درآمد شما کم است و نیاز به یک آپارتمان با اجاره ارزان‌تر دارید. د رواقع با داشتن این گواهی، دولت شما را در این زمینه کمک میکند.

درخواست برای WBS در شماری از ایالت ها رایگان است، اما در بعضی از ایالت ها بین ۴ تا ۴۰ یورو هزینه دارد. با داشتن WBS هر فرد اجازه داشتن یک اتاق یا یک آپارتمان یک اتاقه را دارد. بنابراین اگر شما تنها زندگی می‌کنید، یک گواهی WBS برای آپارتمانی یک اتاقه به شما تعلق می‌گیرد (البته این اتاق معمولا سرویس یهداشتی و آشپزخانه هم دارد اما ممکن است آشپزخانه داخل اتاق قرار داشته باشد). اگر متاهل هستید، اجاره آپارتمانی دو اتاقه دریافت می‌کنید. همچنین چند نفر که شرایط داشتن این اجازه‌نامه را دارند، میتواند با هم یک گواهی WBS مشترک درخواست کنند و مثلا چهارنفری به صورت مشترک خانه‌ای چهار اتاقه داشته باشند.

 

خانه های ارزان قیمت به چه افرادی تعلق می گیرد؟

در صورتی که شما از توان مالی کمی برخوردار باشید و یا به عبارتی، درآمد ماهانه کافی برای گذران زندگی خود نداشته باشید و به دلیل درآمد پائین، نتوانید زیاد اجاره بپردازید، می توانید از این خانه ها استفاده نمایید. در هر ایالتی اگر مبلغ درآمد شما از حد مشخصی کمتر باشد، WBS شامل شما می شود، اما این حداقل مشخص درآمد در ایالت‌های مختلف با هم فرق دارد. اگر خودتان کار نمی‌کنید و از کمک‌های دولتی استفاده می‌کنید یا تحت حمایت جاب‌سنتر هستید نیز می‌توانید برای خانه‌های WBS درخواست بدهید. شرط مهم دیگر برای استفاده از خانه‌های WBS این است که دارای یک اقامت قانونی حداقل یک‌ساله در آلمان باشید.

 افراد دارای ویزای کار و دانشجویان هم می‌توانند برای استفاده از این خانه‌های ارزان‌قیمت تقاضا بدهند.

 

مدارک مورد نیاز برای درخواست خانه های ارزان قیمت:

برای درخواست گواهی از سازمان های دولتی به منظور اجاره خانه های ارزان قیمت، معمولا به کپی اسناد ذیل نیاز دارید:

  • پاسپورت و اجازه اقامت (حداقل یک ساله)
  • گواهی ازدواج، اگر متاهل هستید
  • گواهی تولد فرزندان شما
  • نامه درآمد ماهانه شما که نشان می‌دهد درآمد ماهانه شما چقدر است
  • مدارک ثبت محل اقامت شما در آلمان
  • نسخه‌ای از شرح وضعیت درآمد و هزینه های شما از طریق حساب بانکی‌تان

مدارک مورد نیاز می‌تواند در ایالات‌های مختلف با هم فرق داشته باشد، در نتیجه بهتر است که فرم‌های ثبت‌نام صادر شده از طرف اداره مسکن ایالت خود را بخوانید تا ببینید چه مدارکی لازم است. بسیاری از ادارات دولتی وب‌سایت‌ دارند و از طریق مراجعه به آن می‌توانید فرم مربوط به درخواست WBS را بدست بیاورید.

گواهی خانه‌های WBS را باید به صورت مکتوب از اداره مسکن (“Wohnungsamt”) واقع در شهرداری (“Bürgeramt”) منطقه خود درخواست کنید. بیشتر ادارات دولتی محلی وب‌سایت‌هایی دارند که می‌توانید فرم‌های درخواستی را از آنها دریافت کنید. همچنین می توانید به صورت حضوری به اداره مسکن بروید و فرم ها را دریافت کنید. بعضی ازشهرهای کوچک در آلمان اداره مسکن جداگانه ندارند. اگر در چنین شهرهایی زندگی می‌کنید برای دریافت گواهی WBS باید مستقیم به شهرداری بروید.  درخواست خود را ، هم میتوانید با پست بفرستید، هم از طریق ایمیل و هم به صورت حضوری. اما اگر وقت دارید خوب است که حضوری مدارک را ببرید و سعی کنید از کارمند مربوطه بخواهید که مدارک شما را چک کند تا اگر مشکلی وجود دارد به شما بگوید. به طور معمول روند صدور گواهی WBS بین ۲ تا ۶ هفته طول می‌کشد.

 

روشهای پیدا کردن خانه و یا خوابگاه در آلمان

پیدا کردن یک خانه مبله زمان زیادی نیاز دارد و کار مشکلی است. همچنین برخی مسائل و مشکلات از قبیل خرید مبلمان در ابتدای ورود به آلمان نیز وقت و زحمت زیادی می طلبد. برای اجاره خانه راه های کاملا متفاوتی وجود دارد:

  • یکی از راه ها استفاده از بنگاه های تهیه مسکن و یا بنگاه های معاملات ملکی (wohnungsmakler ,immobilienmakler  که به اختصار Makler  نامیده میشود )هستند. البته استفاده از این روش معمولا گران بوده چرا که بایستی هزینه زیادی به عنوان حق الزحمه پیدا کردن خانه (provision)به بنگاه پرداخت شود. بویژه برای دانشجویان تازه وارد به آلمان که معمولا در زمان ورود به آلمان قادر به پیدا کردن خانه مناسب خود نشده و پس از مدتی تصمیم به تعویض خانه خود میگیرند،این روش جز در مواقع لزوم توصیه نمیگردد.
  • یکی از دیگر راه های پیدا کردن خانه، استفاده از آگهی های روزنامه ها و مجلات است. برخی از این روزنامه ها و مجلات به صورت اختصاصی مربوط به خرید و فروش و اجاره مسکن میباشند. بسیاری از روزنامه ها و مجلات عمومی نیز صفحه ای برای آگهی های مربوط به اجاره مسکن دارند و یا در روزهای خاصی از هفته این گونه آگهی ها در آنها درج میگردد. این روزنامه ها و مجلات در شهرهای مختلف متفاوتند، ولی آنها را میتوان از روی نامشان شناخت و یا با پرسش از دکه های روزنامه فروشی از نام و خصوصیات آنها و نیز روزهایی که درج آگهی مربوط به اجاره مسکن دارند،مطلع شد. بسیاری از این روزنامه و مجلات دارای نامی مرکب از کلمه immobilien هستند. استفاده از آگهی های روزنامه راه بسیار مناسبی برای پیدا کردن خانه میباشد، چرا که نه تنها راه ارزانی است، بلکه از آنجا که در این آگهی ها آدرس، مساحت، مشخصات عمومی و کرایه خانه درج شده، میتوان به موارد انتخاب شده مراجعه و از آنها بازدید کرد و یا با تماس تلفنی از وضعیت خانه مطلع شده و با موجر قراری برای رویت خانه منعقد گردد.
  • در برخی شهرها نیز روزنامه هایی وجود دارد که آگهی مستاجر و موجر را بدون هززینه درج مینمایند. شخص میتواند مشخصات مورد نیاز خانه و حدود کرایه خانه مورد نظر را به همراه شماره تلفن برای درج در این روزنامه هاارائه داده تا کسانی که قصد اجاره خانه خود را دارند با وی تماس گیرند.
  • راه دیگر یافتن خانه جستجو در اینترنت است. برخی وب سایت های اینترنتی وجود دارد که موجر و مستاجر آگهی های خود را در آن درج مینمایند. بر حسب شهر محل سکونت، آدرس این وب سایت ها را میتوان با جستجو در اینترنت پیدا نمود. بسیاری از خانه های ارائه شده در این وب سایت ها، اجاره داده شده ولی از لیست خارج نشده اند. و نیز خانه های موجود با سرعت زیاد اجاره داده میشوند، لذا در این سیستم بایستی همیشه به یک مورد خانه اکتفا نکرده و موارد زیادی انتخاب شده تا یکی از آنها به نتیجه برسد.
  • یکی دیگر از راه های مناسب یافتن خانه استیجاری، بویژه برای زمانی کوتاه جستجو در آگهی های کوچکی است که دانشجویان در تابلوهای اعلانات دانشگاه ها، خوابگاه های دانشجویی و … نصب مینمایند. معمولا دانشجویانی که میخواهند خانه اجاره ای خود را برای چند ماه و یا از طرف صاحب خانه برای مدت طولانی اجاره دهند، از این گونه آگهی ها استفاده مینمایند. این روش، برای یافتن خانه دلخواه بسیار مناسب میباشد. چرا که تعداد این گونه آگهی ها زیاد بوده و از آنجا که مستاجر قبلی چنین ساختمانی دانشجو بوده، مشخصات آن با نیاز دانشجوی جویای خانه همخوانی دارد. در چنین آگهی هایی از واژه های nachmieter یا Zwischenmieter استفاده میگردد.
  • در گوگل اسم شهری که از آن پذیرش دارید را در جلوی یکی از این کلمات بنویسید و سرچ کنید: zimmer finden, wohnung
  • سایت دانشگاهی که از آن پذیرش گرفته اید. در سایت اکثر دانشگاهها قسمتی مربوط به زندگی در آن شهر، هزینه ها و خوایگاهها و حتی لینک خوابگاههای دیگری که در آن شهر وجود دارند، آورده شده است.
  • آگهی هایی که بر روی دیوارها و یا تابلوهای مخصوص در سطح شهرها در آلمان نصب می شوند.
  • آخرین راه ، گشتن در شهر وکوچه و خیابان و دقت به آگهی هایی که معمولا بر روی پنجره منازب و با عنوان «برای اجاره» نوشته شده است.
  • برخی از سایتها برای جستجوی خانه یا خوابگاه در آلمان:

اجاره منزل در آلمان، خرید ملک در آلمان

 

 www.wg-gesucht.de

www.ebay-kleinanzeigen.de

www.immobilienscout24.de

www.immonet.de

www.ebay-kleinanzeigen.de

http://www.immobilienscout24.de/wohnen/

http://www.studenten-wohnung.de/suche.php

http://www.nestoria.de/

http://www.wohnungsboerse.net

Home

http://www.studenten-wg.de/

http://www.wg-gesucht.de/

http://www.easyflatshare.com/germany

http://vermietungen.quoka.de/

http://www.meinestadt.de/

http://www.immowelt.de/

http://www.easywg.de/?l=1

http://www.athome.de/rent/apartment

http://www.my-next-home.de/

http://www.kalaydo.de/immobilien/

http://housing.justlanded.com/en/Germany

 

۸ توصیه ی مهم برای نوشتن قرارداد و اجاره خانه در آلمان

  • برای داشتن سند و مدرک پرداخت اجاره بها، همیشه مبلغ رهن و اجاره ماهیانه را از طریق بانک پرداخت کنید نه پول نقد.
  • بدون قرارداد هیچ خانه ای را اجاره نکنید . حتی برای مدت کوتاه یک ماهه.
  • قرارداد را حتما بخوانید و امضا کنید و در نگهداری قراردادتان بسیار دقت کنید که گم نشود. زیرا مجبور به پرداخت جریمه می شوید.
  • تمام وسایلی را که در خانه هست و از صاحبخانه تحویل می گیردی، با دقت ررسی کنید و در حضور صاحبخانه سالم تحویل بگیرید. توصیه می شود حتی از وسایل عکس بگیرید.
  • نکته جالب: اطلاعات ضبط شده در whatsapp در المان به عنوان مدرک شناخته میشه. پس هر گونه خبری را که می خواهید به صاحبخانه بدهید در واتس اپ تایپ کنید و بفستیدو یا عکس ها را از طریق واتس اپ بفرستید. اما صدای مکالمه خود با هیچ فردی را ضبط نکنید. زیرا مستند نیست.
  • در آلمان نیز مثل ایران، امضای شاهد در قرادادها رسمیت دارد و در دادگاهها و مراجع ذیربط معتبر است. پس اگر قراردادی می نویید حتما از افرادی که آنها را می شناسید بخواهید که به عنوان شاهد امضا کنند.
  • هر زمانی که می خواهید خانه ای را تحویل صاحبخانه بدهید، حتما علت فسخ یا اتمام قرارداد را بصورت مکتوب در قرارداد بنویسید. به یاد داشته باشید که Abmelde کردن در شهرداری یا اداره مهاجرت، به معنی فسخ قرارداد نیست.
  • حتما در انجمن حمایت از مستاجر mieterschutzverein یا DMB محله یا شهر خود مراجعه کنید و قرارداد بنویسید تا در صورت ضرورت بتوانید از وکلای این انجمن استفاده کنید. حتی اگر این قرارداد هزینه دارد. زیرا ممکن است بعدا در مشکلاتی که با صاحبخانه برای شما پیش می آید، هزینه های بیشتری به شما تحمیل شود

 

برخی از کلمات اصطلاحات در اجاره خانه :

 

Kalt miete

همان اجاره سد است. به اجاره ای می گویند که در آن شما مبلغی را که پرداخت می کنید فقط بابت خانه یا اتاق است. بدون هزینه های متفرقه مثل سیستم گرمایشی و برق و…

Warm miete

یا همان اجاره گرم. به قراردادی اطلاق می شود که مبلغ پرداختی به صاحبخانه (یا همان اجاره بها) شامل هزینه های انرژِ و گرمایش-سرمایش هم م یشود. توصیه می شود در آلمان این نوع خانه ها را اجاره کنید.

هزینه های انرژی  Nebenkosten :

همان هزینه های گرمایشی- سرمایشی و آب و برق هست. هزینه های انرژی در آلمان خیلی زیاد است و در مصرف انرژی ها صرفه جوئی کنید. مصرف کم آب در هنگام حمام کردن، پوشیدن لباس گرم در خانه در زمستان، گرم کردن فقط یک اتاق از خانه برای خواب و استفاده از لامپ های کم مصرف می تواند در پایین آوردن هزینه های انرژی شما تاثیر زیادی داشته باشد.

Kaution

همان پول پیش اجاره خانه در ایران است که معمولا برابر ۲ یا ۳ ماه اجراه شما است. یعنی مثلا اگر اجاره ماهیانه شما ۳۰۰ یورو است، کاتسیون شما ممکن است ۶۰۰ یا ۹۰۰ یورو باشد که باید هنگام عقد قرارداد با صاحبخانه، آن را به عنوان امانت به وی بدهید.

Heizung

همان گرمایش خانه است که در آلمان به چند شکل انجام می شود: ۱-  گرمایش با برق (Strom): که بسیار گران قیمت است و هزینه بسیار زیادی را سر دست شما می گذارد. پس توصیه ای به اجاره این نوع خانه ها نداریم. ۲- گرمایش مرکزی(Zentral) و گرمایش طبقه: (Etage) که از لحاظ هزینه بسیار مقرون به صرفه می باشند.

برخی از مخفف ها و اصطلاحات حقوقی در قراردادهای اجاره

هنگام انعقاد و امضائ قراردادهای اجاره خانه و یا خوابگاه، حتما قبل از امضای آن قرارداد را به دقت مطالعه کنید. اگر به زبان آلمانی  تسلط کامل ندارید، از فردی که به المانی مسلط است و یا از یک مشاور در این زمینه کمک بگیرید. در قراردادها از اصطلاحات و مخفف های زیادی استفاده می شود که در زیر آورده شده است.

 

۲-Zi-Whg ۲-Zimmer-Wohnung ۲-room apartment
Abstellk Abstellkammer storeroom
Blk / Balk. Balkon balcony
DG Dachgeschoss under the roof/ attic rooms
D Diele hall
DU Dusche shower
EBK Einbauküche fi tted kitchen
EFH Einfamilienhaus single family house
EG Erdgeschoss ground fl oor
EB Erstbezug fi rst tenancy
G-WC Gäste-WC separate toilet for guests
HK Heizkosten heating costs
HH Hochhaus high-rise building
KM Kaltmiete rent excl. utilities costs such as heating, cable TV,
    cleaning of communal areas, waste removal etc.
Kaution deposit  
Keine zusätzl. Prov. no additional commission  
KDB Küche, Diele, Bad kitchen, hall, bathroom
MM Monatsmiete monthly rent
NK / NBK Nebenkosten additional costs such as heating, cable TV, cleaning
    of shared areas, waste removal etc.
NR Nichtraucher non-smoker
OG Obergeschoss top fl oor
RH Reihenhaus terraced house
Stellpl. Stellplatz parking space
TG Tiefgarage underground parking
TL Tageslicht bathroom with natural light
warm/WM Warmmiete rent incl. all utilities costs such as heating, cable
    TV, cleaning of communal areas, waste removal etc.
Wfl . Wohnfl äche fl oor area
WG Wohngemeinschaft shared accommodation
WK Wohnküche open-plan kitchen
ZH Zentralheizung central heating

 

 

ارزشیابی آنلاین تحصیلی (بدون هزینه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تحصیلی رایگان