موسسه آبادانی سروش دانش

تحصیل رشته اقتصاد در آلمان

تحصیل اقتصاد در آلمان
تحصیل رشته اقتصاد در آلمان

تحصیل رشته اقتصاد در آلمان

 

یکی از شاخه های علوم انسانی رشته اقتصاد می باشد که یکی از پرکاربرد ترین رشته های تحصیلی در هر کشوری می باشد.تخصصی که افراد پس از تحصیل رشته اقتصاد در آلمان به آن دست می یابند آنالیز و تحلیل داده ها بصورت آمار و ارقام می باشد و همزمان می توانند چگونگی تغییر شاخص های اقتصادی در آینده ای نه چندان دور را پیش بینی کنند.اقتصاد در یک تقسیم بندی کلی دارای دو شاخه خرد و کلان می باشد.اطلاع از چگونگی روند حصول پیشرفت در اقتصاد کلان راهنمای مسیر دستیابی به اهداف مطلوب در اقتصاد خرد نیز خواهد بود.

روانشناسی و علوم سیاسی دو رشته ای هستند که وجوه مشترک زیادی با دروس اقتصاد دارند. کشور آلمان اگرچه شرایط مطلوب و روبه رشدی از نظر اقتصادی دارد با این حال تعداد زیادی از دانشگاه ها این رشته را با کلیه زیرگروه های آن در سه مقطع کارشناسی،کارشناسی ارشد و دکتری ارائه میدهد.

 

اقتصاد در آلمان

 

 

رشته اقتصاد در آلمان:

آلمان یکی از مهاجرپذیرترین کشورها در اروپا بوده و طبق آمار رسمی منتشره در سال ۲۰۱۹ بیش از ۴۰۰۰۰۰ تن از دانشجویان این کشور را، مهاجرین خارجی تشکیل داده اند. بیشتر کشورها در اروپا دارای مدارس و دانشگاه های دولتی و خصوصی هستند و آلمان نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد؛ تنها با این تفاوت که بطور کلی هزینه تحصیل در آلمان بسیار پایین تر از سایر نقاط اروپا بوده و متوسط شهریه پرداختی دانشجویان در آلمان و در مقطع کارشناسی حدود ۴۵۰€ (یورو) برآورد شده است. افرادی که میخواهند در دانشگاه هایی چون Ludwig-Maximilians-University تحصیل کنند، ملزم به تسلط به زبان آلمانی و دروس پایه نظیر مفاهیم اقتصاد، کسب و کار و ریاضیات خواهند بود.

 

برترین دانشگاه های ارائه دهنده رشته اقتصاد در آلمان:

Ludwig-Maximilians-University Munich    ۱

Rheinische Friedrich-Wilhelms-University Bonn  ۲

University of Mannheim     ۳

Free University of Berlin     ۴

University of Cologne        ۵

 

دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ

دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ Ludwig-Maximilians-Universität München که در سال ۱۴۷۲میلادی تأسیس شده یکی از بهترین دانشگاه های اقتصاد آلمان شناخته می‌شود. این اولین دانشگاه ایالت بایرن بوده که  در شهر اینگولشتات (۸۰ کیلومتری شمال مونیخ، که در آن زمان دهکده کوچکی بود) بنیان‌گذاری شد و پس از اشغال شهر توسط ارتش فرانسه در سال ۱۷۹۹ به شهر لاندزهوت و سپس به شهر مونیخ منتقل گشت. این دانشگاه بیش از دویست رشتۀ تحصیلی شامل اقتصاد، آموزش اقتصاد، ریاضیات اقتصادی و… را ارائه می‌دهد.

 

 

دانشکده‌های این دانشگاه عبارت‌اند از: دانشکدۀ الهیات کاتولیک، دانشکدۀ تاریخ و هنر، دانشکدۀ فلسفه، دانشکدۀ الهیات پروتستان، دانشکدۀ حقوق، دانشکدۀ مدیریت اجرایی کسب‌وکار (مدرسۀ مدیریت مونیخ)، دانشکدۀ اقتصاد، دانشکدۀ پزشکی، دانشکدۀ ریاضیات، دانشکدۀ دام‌پزشکی، فلسفه علوم پایه و مطالعات دینی، دانشکدۀ روان‌شناسی و علوم آموزشی، دانشکدۀ مطالعات فرهنگی، دانشکدۀ زبان و ادبیات، دانشکدۀ علوم اجتماعی، انفورماتیک و آمار، دانشکدۀ فیزیک، دانشکدۀ شیمی و داروسازی، دانشکدۀ زیست‌شناسی و دانشکدۀ علوم زمین.

 

تحصیل رشته اقتصاد در آلمان به زبان انگلیسی در این دانشگاه امکان پذیر می باشد

 

لازم به ذکر است که گرایش‌­های مختلف مقطع لیسانس تنها در ۳۰ واحد با یکدیگر تفاوت دارند که با وجود دروس اختیاری تا حد زیادی قابل جبران بوده و تفاوت زیادی ندارند.

 

 

دانشگاه بن

 

دانشگاه بن آلمان

از دیگر دانشگاه‌های برتر آلمان در حوزۀ رشته اقتصاد دانشگاه بن  می باشد که علاوه‌بر اقتصاد و حقوق و رشته‌های مربوط به اقتصاد، دوره‌های دبیری این رشته‌ها را نیز ارائه می‌دهد. دانشکده‌های دانشگاه بن ازاین‌قرارند: دانشکدۀ الهیات (کاتولیک)، دانشکدۀ الهیات (پروتستان)، دانشکدۀ حقوق و اقتصاد، دانشکدۀ پزشکی، دانشکدۀ هنر، دانشکدۀ ریاضیات و علوم طبیعی و دانشکدۀ کشاورزی.

 

خوابگاه های دانشگاه بن آلمان

Studierendenwerk (نرخ اجاره ماهیانه: ۲۰۰تا۵۶۰ یورو در ماه)

این خوابگاه به صورت اتاق و یا آپارتمان برای دانشجویان در نظر گرفته شده است. این خوابگاهها شامل ۳۵ مجموعه خوابگاهی برای ۳۷۰۰ نفر است. در این خوابگاه ها آپارتمان هایی برای دانشجویان که همراه با خانواده هستند نیز در نظر گرفته شده است.تمامی اتاق ها مبله است.

خوابگاه های بخش خصوصی: (نرخ اجاره ماهیانه: ۲۰۰ تا ۵۶۰ یورو در ماه)

این خوابگاه ها با شرایط و امکانات مختلفی در دسترس دانشجویان است که به صورت آپارتمانی برای دانشجویان در نظر گرفته شده است.این خوابگاه ها فاصله کمی با دانشگاه دارند.تمامی اتاق ها مبله و  اپارتمان ها مجهز به تجهیزات رفاهی حمام و آشپزخانه و…هستند.

 

 

دانشگاه مانهایم

دانشگاه مانهایم

 

دانشگاه مانهایم یکی از بهترین دانشگاه های اقتصاد  در کشور آلمان است. درواقع می توان گفت در میان دانشگاه‌های ذکر شده،دانشگاه مانهایم به‌صورت تخصصی در زمینۀ کسب‌وکار و اقتصاد فعالیت می‌کند. مراکز آموزشی دانشگاه مانهایم عبارت‌اند از: مدرسۀ کسب‌وکار، مرکز آموزشی علوم اجتماعی،  مرکز آموزشی حقوق و اقتصاد، مرکز آموزشی علوم انسانی و مرکز آموزشی ریاضیات و انفورماتیک کسب‌وکار.

 

خبر خوشحال‌کننده برای افرادی که دانشگاه مانهایم را به‌منظور تحصیل در رشتۀ اقتصاد انتخاب کرده‌اند، این است که این رشته در مقطع کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی ارائه می‌شود. همچنین، در مقطع کارشناسی ارشد این دانشگاه علاوه‌بر اقتصاد، رشته‌های علوم سیاسی، جامعه‌شناسی، انفورماتیک کسب‌وکار، علوم داده، مدیریت و رشته‌های حقوق کسب‌وکار تطبیقی  به زبان انگلیسی تدریس می‌شود.

 

 

دانشگاه آزاد برلین

دانشگاه آزاد برلین

 

یکی دیگر از بهترین دانشگاه های اقتصاد در آلمان دانشگاه آزاد برلین است که رشته‌های مختلفی از جمله اقتصاد را به دانشجویان ارائه می‌دهد و ازنظر کیفیت تحقیقاتی، جایگاهی چشمگیر دارد. به‌طورکلی، این دانشگاه دولتی حدوداً ۴۰۰۰۰ نفر دانشجو و۴۰۰ نفر کارمند دارد و هر ساله بسیاری از افراد علاقه‌مند به تحصیل در آلمان را به‌خود جذب می‌کند.

دپارتمان‌ها و واحدهای آموزشی  در دانشگاه آزاد برلین عبارت‌اند از: دپارتمان تاریخ و مطالعات فرهنگی، ، دپارتمان علوم زمین، دپارتمان آموزش و روان‌شناسی، دپارتمان حقوق،دپارتمان زیست‌شناسی و شیمی و داروسازی، دپارتمان ریاضیات و علوم کامپیوتری، دپارتمان فلسفه و علوم انسانی، دپارتمان علوم اجتماعی و علوم سیاسی، دپارتمان دام‌پزشکی، دپارتمان فیزیک ،دپارتمان کسب‌و‌کار و اقتصاد و دپارتمان پزشکی.

 

برخی از رشته‌های این دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند که متأسفانه رشتۀ اقتصاد در میان آن‌ها قرار ندارد و ارائۀ مدرک زبان آلمانی برای دریافت پذیرش از آن ضروری است.

 

دانشگاه کلن

 

دانشگاه کلن آلمان

دانشگاه کلن یکی دیگر از بهترین دانشگاه‌ های اقتصاد آلمان و حتی جهان است که در مرکز شهر کلن قرار دارد. این دانشگاه در سال ۱۳۸۸میلادی تأسیس شد و از دانشگاه‌های قدیمی آلمان و اروپا به‌شمار می‌آید.

 

ناگفته نماند دانشگاه کلن در سال ۱۷۹۸ تحت‌تأثیر برخی قوانین فرانسوی بسته شد؛ ولی در سال ۱۹۱۹ بازگشایی شد؛ به‌همین‌دلیل، تمام تلاش خود را به‌کار گرفته که تاریخِ گذشتۀ خود را با دنیای امروز ترکیب کند.

 

یکی از منابع اقتصادی مهم در این ایالت، که در زمینه‌ی پژوهش و تحقیق نیز سرمایه‌ گزاری‌های کلان می‌کند، صنعت خودرو‌سازی است :دفترهای اصلی شرکت‌های مهم و موفق دایملر، پورشه و بوش در این ایالت دایرهستند.

رمز اصلی موفقیت این ایالت، در وجود شمار زیادی شرکت‌های کوچک و متوسط است که خارج از شهرهای بزرگ، رفاهی نسبی برای ساکنان این مناطق فراهم ‌آورده‌اند. مردم بادن‌ــ وورتمبرگ به کوشایی و هدفمند بودن شهرت دارند.

این دانشگاه دولتی یکی از دانشگاه‌های بزرگ تحقیق‌محور آلمان نیز شناخته می‌شود که بیش از پنجاه‌هزار نفر دانشجو دارد و از این تعداد حدود یک‌سوم در رشتۀ آموزش (دبیری) تحصیل می‌کنند. دانشکدۀ اقتصاد و علوم اجتماعی دانشگاه کلن این رشته‌های تحصیلی را در مقطع کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی ارائه می‌دهد:

 

مدیریت اجرایی کسب‌وکار (دانشکدۀ اقتصاد و علوم اجتماعی)

جمعیت‌شناسی و اختلاف اجتماعی (دانشکدۀ اقتصاد و علوم اجتماعی)

اقتصاد (دانشکدۀ اقتصاد و علوم اجتماعی)

پژوهش‌های اقتصادی (دانشکدۀ اقتصاد و علوم اجتماعی)

مطالعات اروپایی (دانشکدۀ اقتصاد و علوم اجتماعی)

اقتصاد بهداشت (دانشکدۀ اقتصاد و علوم اجتماعی)

مدیریت بین‌الملل (دانشکدۀ اقتصاد و علوم اجتماعی)

علوم سیاسی (دانشکدۀ اقتصاد و علوم اجتماعی)

جامعه‌شناسی و تحقیقات اجتماعی (دانشکدۀ اقتصاد و علوم اجتماعی)

شایان ذکر است که در دانشگاه کلن، رشتۀ اقتصاد مانند دیگر رشته‌های تحصیلی در مقطع کارشناسی به زبان آلمانی ارائه می‌شود.

 

ددلاین ترم تابستان و زمستان

ساختار سیستم آموزشی آلمان بدین‌شکل است که هر سال تحصیلی به دو نیمسال در فصل تابستان و زمستان تقسیم می‌شود. ددلاین (آخرین مهلت برای درخواست پذیرش، برای نیمسال تابستان، پانزدهم ژانویه و برای نیمسال زمستان، پانزدهم ماه جولای است. مدت‌زمان نیمسال تابستان و زمستان نیز به‌ترتیب از آوریل تا سپتامبر و از اکتبر تا مارس است.

 

مقطع کارشناسی اقتصاد در آلمان:

اقتصاد

رشته ی اقتصاد در مقطع لیسانس به دو نوع بوده و دو مدرک مختلف اعطا می گردد.

نوع اول که به آن B.S. و نوع دوم B.A. می گویند شما ۱۲۰ واحد در مقطع لیسانس طی ۴ سال با حداقل نمره­‌ی سطح C را خواهید گذرانید. تفاوت این دو در پیش نیاز زبان و ریاضی است. به این صورت که در B.S. نیازی به پیش نیاز زبان ندارید اما در B.A. باید نمره­‌ی سطح متوسط زبان (۱۰۷ تا ۱۱۲) را داشته باشید. در B.S. سطح ریاضی شما  باید بسیار عالی باشد در صورتی که در B.A. تنها نیاز به گذراندن تعداد کمی واحد ریاضی خواهید بود.

 

 

تحصیل رشته اقتصاد در آلمان (مقطع کارشناسی)

واحدهایی که در سال اول تحصیلی مقطع لیسانس اقتصاد ارائه می گردد :

اقتصاد خرد، محاسبات ۱، مبانی تجارت، هنرهای خلاقانه و رشته­‌های انسانی، اقتصاد کلان، علوم رفتاری و اجتماعی، اصول بیمه، مدیریت مالی سمینار،تغییرات فرهنگی و تاریخی نظام­‌های مرتبط با اقتصاد، آزمون مهارت سنجی کمّی ریاضی را همراه با واحدهای اختیاری آزاد خواهید گذراند.

 

واحد های ارائه شده در سال دوم تحصیلی :

تئوری کمی اقتصاد خرد، آمار ۱، حسابداری ۱، علوم طبیعی و تکنولوژی همراه با آزمایشگاه، حقوق کار و روابط صنعتی،  تئوری حد واسط اقتصاد کلان، روش­‌های مقداری در بازرگانی، اقتصاد منابع، آمار ۲، حسابداری صنعتی، مهارت سنجی کمّی به همراه واحدهای اختیاری آزاد خواهید گذراند.

 

واحد های ارائه شده در سال سوم تحصیلی :

مهارت­‌های نگارشی، اقتصاد کشاورزی،  متغیرهای چند فرهنگی، واحدهای اختیاری، اقتصاد سنجی، اقتصاد مدیریت، ارزیابی طرح­‌های مربوط به اقتصاد، پژوهش عملیاتی، حقوق تجارت را خواهید گذراند.

 

واحد های ارائه شده در سال چهارم تحصیلی :

شما تجارت بین‌الملل، اقتصاد توسعه، اقتصاد جهان، جامعه‌شناسی روستایی، عملیات بانکی خارجی، سیاست­‌های پولی و مالی، تجزیه و تحلیل صورت­‌های مالی و برنامه‌ریزی در حوزه­‌ی اقتصاد را خواهید گذراند.

 

 

تحصیل رشته اقتصاد در آلمان (مقطع کارشناسی ارشد)

کارشناسی ارشد اقتصاد

مدت زمان تحصیل برای مقطع کارشناسی ارشد بسته به نوع دانشگاه و گرایش متفاوت است .در اینجا واحدهای کلی برای تمامی گرایش‌ها و در واقع آن دسته از واحدهایی که مورد پذیرش دانشگاه‌های برتر جهان بوده و در تمامی آن‌ها تدریس می‌گردد را معرفی کنیم.

 

بطور معمول دانشجویان رشته‌ی اقتصاد در مقطع فوق لیسانس در طول دو سال  ۳۰ واحد را می‌گذارنند که اگر دانشگاه یا کشور خود را تغییر دهند بسته به کشور مقصد باید حدود ۱۳ تا ۱۴ واحد را بگذرانند. دانشجویان در این مقطع واحدهای مشترک گرایش‌های دیگر را نیز خواهند داشت اما ۸ واحد تخصصی مختص همان گرایش را پاس خواهند کرد.

 

 

واحدهایی که باید در طول دوره گذرانده شوند شامل:

 

تعداد ۱۴ واحد مورد نیاز مقدمه‌ای بر ریاضیات در مورد اقتصاد

مقدمه‌ای بر آمار برای اقتصاد، اقتصادسنجی ۱ و ۲، اقتصاد خرد و اقتصاد کلان.

در ترم اول واحدهایی همچون:   اقتصادسنجی مالی، یادگیری ماشینی، اقتصادسنجی خرد، داده‌های بزرگ،برنامه‌ریزی پیشرفته با پایتون و تئوری برنامه‌ی کاربردی ارائه می‌شوند.

در ترم دوم واحدهایی مانند: اقتصاد رفتاری، اعتبار مالی و تصمیم گیری، اقتصادسنجی مالی،اقتصاد بین‌الملل و مدیریت پورتفولیو و سرمایه گذاری‌ها ارائه می‌گردند.

در ترم سوم واحدهایی نظیر: اقتصاد صنعتی، اقتصاد و قانون، اقتصاد عمومی،اقتصاد سلامت،  اقتصاد پرسنل و تبعیض دستمزدها ارائه  می‌گردند.

در ترم چهارم  بجز ارائه و دفاع از پایان‌نامه ، واحدهایی مانند آنالیز ریاضیاتی برای افراد متخصص در زمینه‌ی اقتصاد، اقتصادسنجی خرد پیشرفته، تئوری برنامه‌ی پیشرفته و اقتصاد اطلاعات گذرانده می‌شوند.

 

 

تحصیل رشته اقتصاد در آلمان (مقطع دکترا)

اقتصاد در مقطع دکتری حدود ۴ سال طول می کشد که بسته به نوع دانشگاه و کشور مقصد می‌تواند کمتر یا بیشتر باشد؛ همچنین اگر مقطع دکتری به صورت پاره‌وقت باشد بین ۶ تا ۸ سال طول خواهد کشید. افرادی که دارای مدرک فوق لیسانس اقتصاد یا یکی از گرایش های مربوطه‌ به  آن باشند، می‌توانند پس از گذراندن آزمون مربوطه و تأیید مدارک خود وارد این مقطع گردند.

 

 

 

گرایشا ت و دروس رشته اقتصاد در آلمان:

زیر شاخه های متنوعی از جمله نظیر توریسم و اقتصاد، پول و بانکداری، کشاورزی ،مدیریت بازرگانی و اقتصاد کاربردی و بین المللی در دانشگاه هایی با سابقه بیش از ۵۰۰ سال ارائه می گردند؛ به عنوان مثال تا کنون دانشگاه Ludwig-Maximilians-University شهر مونیخ که در سال ۱۴۷۲ میلادی تاسیس گشته ، با بهره گیری از اساتید مجرب در بیش از ۲۰۰ دوره مختص رشته اقتصاد، به آموزش ۸۶۰۰ دانشجوی بین المللی پرداخته است.

 

آغاز سال  تحصیلی این دانشگاه اواسط ماه های ژانویه و جولای می باشد. همچنین دانشگاه Rheinische Friedrich-Wilhelms شهر بن که سیزدهمین موسسه آموزش عالی برتر کشور آلمان به حساب می آید نیز ۳۸۰۰۰ دانشجو را در این رشته آموزش می دهد. از سایر گرایشات اصلی این رشته می توان از اقتصاد کشاورزی و محیط زیست، اقتصاد سلامت و تحلیل مالی نام برد.

 

موقعیت های شغلی اقتصاد دانان در آلمان:

اقتصاد در آلمان

فارغ التحصیلان این رشته  باید قادر باشند با پرورش استعدادها و مهارت هایی نظیر قدرت آنالیز تاثیرگیری آمار و ارقام اقتصادی از اعمال قوانین مختلف توسط سیاستمداران، راهکارهای مفید و قابل اجرا یی را در شرایط گوناگون ارائه دهند.

 

همچنین بررسی مضوعاتی چون میزان رشد اقتصادی طی یکسال، تغییرات نرخ مالیات و ارزیابی پروژه های دارای پتانسیل کافی جهت سرمایه گذاری از وظایف آنان به حساب می آید. همچنین از موقعیت های مناسب شغلی مرتبط با رشته  لقتصاد می توان به کارشناس بازرگانی، مدیر مالی و مدیر بانک اشاره کرد که دارای حقوقی بالاتر از میزان ارقام منتشره در میانگین دستمزد شاغلین هر شهر می باشند.

 

اعتبار بسیار بالای دانشگاه های آلمان و همچنین اجازه کار دانشجویان همزمان با تحصیل از مزایای تحصیل در شهرهای گوناگون آلمان به حساب می آید؛ ضمن اینکه علاوه بر موارد مذکور دانشگاه هایی نظیر Humboldt University of Berlin و Technical University of Munich نیز به ارائه دوره های اقتصاد  با کیفیتی بالا می پردازند.

 

 

 

ارزشیابی آنلاین تحصیلی (بدون هزینه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تحصیلی رایگان