موسسه آبادانی سروش دانش

بیمه در آلمان

بیمه
بیمه در آلمان

 

بیمه در هر جامعه ای تضمین کننده امنیت اجتماعی و آرامش ذهنی افراد آن جامعه محسوب می شود. کشورها بر اساس قوانین داخلی خود و همچنین اهمیتی که به شهروندان کشور خود می دهند، پوشش بیمه ای لازم را در کشور فراهم می نمایند.

 

 

در آلمان، بطور کلی پنج نوع بیمه اجتماعی وجود دارد که معروف به بیمه‌های اجباری هستند و هر فردی در آلمان  در هر شرایطی موظف است که تحت پوشش یکی از این بیمه ها قرار گیرد.

 

بیمه ها در آلمان عبارتند از:

 

 

بیمه درمانی، بیمه مراقب‌های بلند مدت، بیمه بازنشستگی، بیمه حوادث و بیمه بیکاری.

 

برخی از این بیمه ها(مانند بیمه درمانی) از طرف دولت و یا شرکت‌های خصوصی ارائه می شوند. بیمه های درمانی و مراقبت بلند مدت برای همه افراد جامعه آلمان اجباری هستند، و حتی اگر شما کار هم نمی کنید، باید بیمه‌ ماهیانه شما توسط مرکز کار ( Jobcenter) و یا اداره کار (Agentur für Arbeit) شهر محل زندگی شما، پرداخته شود.

 

هنگامی که شما تحت پوشش یکی از این بیمه ها قرار می گیرید، یک شماره بیمه اجتماعی دریافت خواهید کرد که باید آن را برای همیشه نگهدارید.

 

اگر شما در آلمان در یک اداره یا شرکت مشغول به کار هستید، شما و کارفرمای شما این بیمه‌ها را بصورت مشترک پرداخت میکنید. ولی اگر کار آزاد دارید، میتوانید شرکت بیمه ای مناسبی برای خودتان انتخاب کنید و هزینه‌های بیمه را به صورت ماهانه پرداخت کنید.

 

بیمه‌های دولتی

همه افراد میتوانند از خدمات بیمه درمانی دولتی (GKV) برخوردار شوند، اما برای کسانیکه درآمد ندارند یا کم درآمد هستند استفاده از بیمه درمانی دولتی اجباری است.

 

افرادیکه درآمد بالایی دارند میتوانند از بیمه‌های درمانی شخصی هم استفاده کنند، البته باید هزینه های آن را پرداخت کنند. بیمه سلامت یا درمانی دولتی، تمام هزینه‌های مراجعه به دکتر، داروها و سایر اقدامات درمانی را پوشش می دهند.

 

 

هزینه های ماهانه بیمه شما ، بستگی به درآمد ناخالص شما دارد. هنگامی که شما در یک شرکت یا اداره مشغول به کار هستند، هزینه بیمه های اجتماعی به طور خودکار از حقوق و دستمزد شما کسر می شود. اما اگر شما آزاد کار میکنید همه را باید خودتان محاسبه کرده و پرداخت کنید.

 

 

شما حق انتخاب شرکت ارائه دهنده بیمه خود را دارید. شرکت های موجود مقداری در هزینه ها و خدمات خود متفاوت هستند. با این حال، برخی از خدمات اساسی خاص قانونا” ایجاد شده است و باید توسط همه آنها ارائه شود. پس از ارسال درخواست خود به شرکت بیمه، یک کارت بیمه درمانی الکترونیکی دریافت خواهید کرد.

 

شما باید همیشه درزمان بازدید از بیمارستان و یا دکترکارت بیمه را با خود داشته باشید. اطلاعات شخصی شما در این کارت ضبط می شود

 

گاهی اوقات اتفاق می افتد که پزشک شما درمان ها و یا دارو هایی را توصیه می کند که توسط بیمه شما پوشش داده نمی شود. شما میتوانید تصمیم بگیرید که آیا می خواهید و می توانید از آنها استفاده کنید یا خیر. پزشک شما همیشه باید به شما از هر هزینه اضافی اطلاع دهد.

 

بیمه‌های درمانی خصوصی

 

 

بر خلاف بیمه‌های دولتی، بیمه‌های درمانی خصوصی (PKV) گزینه ای مناسب برای همه نیست. به عنوان یک کارمند رسمی، شما باید بیش از ۵۷.۶۰۰ یورو در سال درآمد داشته باشید تا بتوانید از بیمه‌های درمانی خصوصی استفاده کنید. اینکه چقدر باید برای این بیمه‌ها ماهانه پرداخت کنید بستگی به سن، وضعیت سلامتی و پوشش خدماتی بیمه مورد نظر شما دارد.

 

هنگامی که تحت خدمات یک بیمه درمانی خصوصی هستید، معمولا نمی توانید به بیمه درمانی دولتی بازگردید. برای افراد مجرد و یا زوج‌های بدون فرزند، بیمه‌های درمانی خصوصی ممکن است مفید باشد. زیرا در این بیمه‌های خصوصی برخلاف بیمه درمانی دولتی، با یک بیمه، فرزندان یا همسر بدون درآمد شما بصورت رایگان نیز بیمه نخواهند داشت.

 

بیمه مراقبت‌های بلند مدت

 

 

اگر به دلیل بیماری‌های شدید یا مزمن به طور دائم وابسته به مراقبت های پرستاری هستید، حق برخورداری از مزایای اساسی بیمه مراقبت های درازمدت قانونی را دارید.

 

اگر شما تحت پوشش بیمه درمانی دولتی قرار دارید، به طور خودکار تحت پوشش بیمه مراقبت‌های طولانی مدت  نیز قرار می گیرید. اما اگر شما عضو یک شرکت بیمه درمانی خصوصی هستید، مجبورید برای بیمه مراقبت‌های  بلند مدت هم به طور جداگانه درخواست بدهید و برایش و پرداخت کنید.

 

بیمه بازنشستگی

 

 

اگر شما به علت سن بالا امکان کار کردن ندارید و یا فرصت های شغلی خود را به دلیل مسن بودن از دست داده‌اید، واجد شرایط دریافت بیمه بازنشستگی هستید. بیمه بازنشستگی همچنین پس از یک دوره بیماری طولانی نیز به شما تعلق خواهد گرفت. حتی اگر فرد بیمه شده فوت کند، وابستگان باقیمانده او مانند  همسر و فرزندان وی از حقوق بیمه بازنشستگی بهره مند خواهند شد.

 

اگر شما رسما مشغول به کار و مستخق بیمه‌های اجتماعی هستید، به طور خودکار تحت پوشش بیمه بازنشستگی دولتی خواهید بود. برای بازنشستگی و دریافت پول بیمه، باید به سن خاصی رسیده باشید و پول بیمه‌های اجتماعی را برای یک دوره مشخص پرداخت کرده باشید.

 

هرچه بیشتر و طولانی تر شما پول بیمه بازنشستگی را پرداخت کرده باشید، همانقدرحقوق بازنشستگی شما بالاتر خواهد بود. اگر  یک مدت زمان برای پرورش کودک تان یا مراقبت از یک عضو خانواده کار نکرده‌اید، این زمان به عنوان عدم پرداخت بیمه بازنشستگی محاسبه می شود.

 

حقوق بازنشستگی که در وقت بزرگسالی دریافت میکنید، کمتر از دستمزد شما در دوران کاری شما خواهد بود

 

بیمه بیکاری

 

وقتی که شغل خود را از دست می دهید، بیمه بیکاری از شما حمایت میکند. در شرایط خاص، اداره جابسنترJobcenter  هزینه های اولیه برای زندگی شما را میپردازد تا وقتیکه شما در حال جستجوی یک شغل جدید هستید.

 

برای بهره مندی از چنین پوششی، شما باید پول بیمه بیکاری برای مدت زمان مشخص (حداقل ۱۲ ماه) را پرداخت کرده باشید و سه ماه قبل از اینکه در واقع کار خود را متوقف کنید، به اداره کار فدرال اطلاع داده باشید. برای اینکه مهلت سه ماه شما به پایان نرسد، شما می توانید بصورت آنلاین اینجا ثبت نام کنید و بعدا شخصا به اداره کار محلی خود بروید.

 

این که آیا شما مزایا بیمه بیکاری را دریافت میکنید یا خیر و اگر بله، برای چه مدت، بستگی به سن شما و طول مدتی که کار کرده اید دارد. اگر قبلا در یک کشور اروپایی یا سوئیس کار کرده باشید، این مدت نیز محاسبه می شود. برای مشاوره و اطلاعات بیشتر می توانید با اداره کارمشورت کنید. پولی که بعد از بیکاری از جابسنتر دریافت میکنید، ۶۰ درصد درآمد خالص شما در جریان کار خواهد بود.

 

بیمه حوادث

 

اگر یک تصادف یا یک مشکل سلامتی در جریان کار برای شما اتفاق بیافتد، بیمه حوادث دولتی هزینه‌های درمان پزشکی شما و ادغام مجدد در زندگی کاری را پوشش می دهد. و همچنان در مدتی که شما قادر به کار نیستید، بیمه‌های ماهانه شما را نیزپرداخت می کند.

 

در صورتی که به شما آسیبی رسیده است که سلامتی شما را بصورت دائمی دچار مشکل کرده است، بیمه بازنشستگی دریافت خواهید کرد

 

به محض اینکه در آلمان شروع به پرداخت بیمه اجتماعی می کنید، شما به طور خودکار تحت پوشش بیمه تصادف قرار خواهید گرفت. کارفرما مسئول گزارش تصادفات کاری است. پزشک شما باید تمام بیماری ها و شرایط مرتبط با بیماری و یا مشکل را تشخیص دهد.

سپس شرکت بیمه باید ادعاهای شما را تحلیل و تایید کند. شما م

ی توانید در مورد بیمه حوادث در وب سایت بیمه حوادث دولتی آلمان(DGUV)  به آلمانی و انگلیسی اطلاعات بیشتری کسب کنید.

 

 

بیمه‌های اجتماعی بین المللی

به طور معمول، شما در کشوری شامل خدمات بیمه هستید که بیمه های ماهانه را پرداخت می کنید. اما در بعضی موارد توافقنامه‌های بیمه های اجتماعی دو جانبه وجود دارد. برای مثال، در اتحادیه اروپا، بیمه های درمانی برای شهروندان اتحادیه اروپا در همه کشورهای اروپایی تضمین شده است.

 

 

همچنین توافقنامه هایی با چند کشور غیر اتحادیه اروپا وجود دارد، که سوریه، عراق، ایران و افغانستان در میان آنها نیست. در وب‌سایت http://www.deutsche-rentenversicherung.de/ شما می توانید یک لیست از کشورهایی که آلمان با آنها دارای توافق نامه بیمه اجتماعی و بازنشستگی است را پیدا کنید. اطلاعات بیشتر در وب سایت وزارت امور خارجه   ارائه شده است.

 

 

بیمه‌درمانی برای دانشجویان

 

بدون بیمه درمانی، یک دانشجو نمی تواند در آلمان تحصیل کند. می توانید هریک ازشرکت‌های بیمه خصوصی و یا دولتی را انتخاب کنید، اما بیمه درمانی دولتی معمولا ارزان تر است. اگر در طی دوران تحصیل، تحت پوشش  بیمه خصوصی هستید، نمی توانید به بیمه درمانی دولتی بازگردید. در آلمان، بیمه سلامت بین المللی در شرایط  خیلی خاصی قابل قبول و استفاده می باشد.

 

 

با داشتن بیمه درمانی دولتی به سادگی  میتوانید مدارک عضویت خود در دانشگاه را ثبت کنید. اگر بیمه درمانی خصوصی یا خارجی دارید، ابتدا باید این گواهی را به شرکت بیمه درمانی دولتی آلمان ارسال کنید. آنها می توانند در یک نامه بیمه شما را تایید کرده وسپس گواهی آن را به دانشگاه ارسال کنید.

 

 

به عنوان یک اصل، قبل از تقاضای بیمه باید به خوبی  از همه شرایط عقد قرارداد ها مطلع باشید. در قراردادها  مقدار پرداخت مشخص  شده است. قبل از اینکه یک قرارداد بیمه را عقد کنید، می توانید با یک مشاور حرفه ای بیمه یا با اداره حمایت از مصرف کنندگان  (Verbraucherzenterale)  تماس بگیرید.

 

 

میتوان با مراجعه به آژانس های بیمه که تقریبا در همه دانشگاه های آلمان یک نمایندگی دارند و پس از کسب اطلاعات لازم در مورد شرایط،هزینه و خدمات،بیمه مناسبی انتخاب کرد.

 

با مراجعه به بخش اطلاعات دانشگاه میتوان در مورد مکان این نمایندگی ها در دانشگاه اطلاعات کسب کرد.لازم به ذکر است که همچون تمام قراردادها میبایست قبل از امضاء قرارداد بیمه حتما از مفاد و شرایط قرارداد اطلاع کسب کرده و سپس آن را امضاء نمود زیرا در آلمان قانون های لغو قرارداد بسیار مشکل تر از ایران است.

 

در صورت کار کردن در آلمان،حق بیمه تامین اجتماعی از درآمد ناخالص برداشت میشود که به صورت مساوی بین کارفرما و کارگر تقسیم میشود. مهمترین شرکت های بیمه ی درمانی عبارتند از: TK,AOK,DAK,BKK,KKH,MAwista,CareConcept

 

از انواع مختلف بیمه و شرایط آنها میتوان در سایت اینترنتی به آدرس زیر کسب اطلاع کرد.

http://www.versicherungen.de/

 

بیمه‌های اختیاری

علاوه بر پنج نوع بیمه اجتماعی (پزشکی، مراقبت بلند مدت، بازنشستگی، بیمه حوادث و بیکاری) که پرداخت آنها قانونا اجباری می باشد، انواع دیگری از بیمه ها در آلمان وجود دارند که می توانید با پرداخت و برخورداری از مزایای آنها زندگی راحتری را تجربه کنید.

 

 این بیمه ها شما را در برابر خطرات مالی محافظت می کنند و نظر به شرایط زندگی و قدرت پرداخت شما، برخی از آنها ممکن است مفید باشند

 

بیمه های مسافرتی

 

 

برای مسافرت به آلمان بایستی شخص از لحظه خروج از ایران تا زمانی که در آلمان از بیمه درمانی کامل بهره مند میشود،یک بیمه درمانی یا مسافرتی داشته باشد که میتوان آن را از آژانس های بیمه در ایران تهیه نمود.

 

بیمه های مسافرتی معمولا یک تا سه ماهه میباشند و تقریبا کاربرد خاصی در آلمان نداشته و دانشجو برای ثبت نام در دانشگاه میبایست از بیمه های قانونی آلمان استفاده نماید و معمولا آغاز قرارداد بیمه درمانی مورد نیاز برای ثبت نام در دانشگاه ارتباطی با زمان اتمام بیمه مسافرتی ندارند.

 

بنابراین برای صرفه جویی در هزینه بهتر است از بیمه مسافرتی کوتاه مدت تری استفاده نمود و یا در صورت امکان از ایران اقدام به عقد قرارداد بیمه درمانی با شرکت های آلمانی نمود.

 

بیمه حوادث ناشی از کار

 

این بیمه هزینه های درمانی و توانبخشی مربوط به حوادث و بیماری هایی را که در انجام کار و یا مسیر رفت و آمد به محل کار رخ میدهند،تحت پوشش قرار می دهد.

 

این بیمه همچنین دانش آموزان را در مدرسه،دانشجویان را به هنگام شرکت در کلاس های آموزشی رسمی دانشگاهی و یا کارآموزی،در صورت وقوع حادثه تحت پوشش قرار میدهد.این بیمه به مقصر بودن یا نبودن شخص در حادثه توجهی نکرده و مزایای مناسبی به شخص ارائه می کند.

 

 

بیمه شخص ثالث

این بیمه خصوصی است و شخص میتواند توسط آن خود را در برابر تمام ضررهای جانی و مالی که به شخص دیگر وارد میکند،ایمن کند.

 

برای مثال در صورت تصادف اگر شخص منجر به زخمی شدن شخص دیگری شد،این بیمه موظف به پرداخت تمام هزینه های درمانی شخص مسدوم و همچنین پرداخت جریمه تعیین شده میباشد.در صورت مرگ شخص دیه آن از طریق بیمه به خانواده ی متوفی پرداخت خواهد شد.

 

 

بیمه خرابی اتومبیل

بیمه خرابی اتومبیل (Pannenservice)در آلمان همچون دیگر کشورهای اتحادیه اروپا از طریق شرکت های بیمه اتومبیل و نیز انجمن های مربوط به اتومبیل مثل ADAC و برخی تولید کنندگان اتومبیل ارائه می شود.

 

شرکت های مختلف

آدرس سایت های تعدادی از شرکت های مهم بیمه به شرح ذیل است:

Techniker KrankenKasse: http://www.tk-online.de

AOK-Die GesundheitsKasse: http://www.aok.de/

AOK: http://www.unilife.de/                                                                                         (برای دانشجویان)

BARMER: WWW.Barmer.de

DAK: http://www.dak.de/

KKH: http://www.kkh.de/

BKK: http://www.bkk.de/

http://www.mawista.com Mawista:

http://www.care-concept.de CARE CONCEPT AG:

 

بیمه Techniker KranKenKasse(TK)

بیمه TK  از بیمه های خیلی خوب دولتی بوده که خدمات پزشکی و دندان پزشکی خیلی خوبی ارائه میدهد.در بخش دانشجویی این بیمه با سن کمتر از ۳۰ سال میتوان با مبلغ ماهیانه ۳۲/۵۷ تا ۴۹/۵۸ یورو از این بیمه استفاده کرد.

 

در خواست برای افزایش خدمات بیمه به مبلغ آن می افزاید.دانشجویان بالای ۳۰ سال میبایستی از بیمه معمولی این شرکت استفاده نمایند،هرچند پس از اتمام ۳۰ سال میتوان با شرایطی تا ۶ یا ۱۲ ماه از این بیمه با مبلغی کمتر از بیمه عادی استفاده نمود.همچنین در صورتیکه سن دانشجو بیش از ۳۰ سال شد و همسر وی با سنی کمتر از ۳۰ سال دانشجو باشد،بیمه را میتوان به نام او تغییر داده و با هزینه ثابت قبلی از مزایای آن بهره برد.

 

 

در صورتیکه دانشجو متاهل بوده و بویژه سنی کمتر از ۳۰ سال داشته باشد،استفاده از این بیمه توصیه می گردد

 

تخفیف این بیمه برای دانشجویان با سن کمتر از ۳۰ سال نسبت به بیمه عادی آن،بسیار خوب بوده و استفاده از بیمه خانوادگی (برای زن و شوهر)مستلزم پرداخت هزینه اضافی نمی باشد.

 

برای ورود به بخش دانشجویی وب سایت TK  میتوان از آدرس اینترنتی زیر استفاده نمود.

http://www.tk-online.de/centaurus/generator/tk-

online.de/01_ gut_ versichert/050_student/010_kvds/kvds.html

 

بیمه AOK

 

بیمه AOK از بیمه های دولتی است و خدمات پزشکی و دندانپزشکی خوبی ارائه میدهد.این بیمه برای دانشجوی متاهل و بویژه با سن کمتر از ۳۰ سال،بیمه بسیار مناسبی است و استفاده از بیمه خانوادگی (برای زن و شوهر)مستلزم پرداخت هزینه اضافی نمی باشد.

 

شرایط این بیمه بسیار شبیه بیمه TK بوده و دانشجویان با سن کمتر از ۳۰ سال میتوانند از این بیمه با مبلغ ماهیانه ۳۲/۵۷ تا ۴۹/۵۸ یورو استفاده کنند.بیمه دانشجویی آن با درخواست برای افزایش خدمات،مبلغ آن را می افزاید.دانشجویان بالای ۳۰ سال می بایستی از بیمه معمولی این شرکت استفاده نمایند.

 

در صورتیکه دانشجو متاهل بوده و و بویژه سنی کمتر از ۳۰ سال دارد،استفاده از این بیمه توصیه می گردد

 

برای ورود به بخش دانشجویی وب سایت این بیمه میتوان از آدرس اینترنتی زیر استفاده نمود.

/http://www.unilife.de

 

بیمه Mawista

 

بیمه Mawista از بیمه های ارزان قیمت بوده و شرایط مناسبی دارد.این بیمه،یک بیمه درمانی و مسافرتی مخصوص خارجی ها در آلمان و آلمانی ها در خارج ار آلمان می باشد.

 

هزینه این بیمه برای دانشجویان برای سال اول قرارداد،۱۰/۳۳ یورو برای بیمه درمانی تا ۹۰/۵۸ یورو برای بیمه درمانی با خدمات بیشتر و بیمه حوادث میباشد.همچنین هزینه این بیمه از ابتدای سال دوم تا انتهای سال چهارم از ۷۰/۵۶ تا ۷۰/۶۳ یورو می باشد.دانش آموزان کلاس های زبان هم میتوانند از این بیمه استفاده نمایند.

 

 

برای ورود به بخش دانشجویی وب سایت این شرکت بیمه میتوان از آدرس اینترنتی زیر استفاده نمود.

/http://www.mawista.com/side

 

 

از دیگر شرایط این بیمه برای دانشجویان میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

-حداکثر سن ۴۰ سال

 

-حداقل مدت قرارداد ۱ ماه و حداکثر ۴۸ ماه

 

-فسخ قرارداد برای انتهای هر ماه ممکن است

 

-تمدید قرارداد از طریق تلفن،فاکس،ایمیل و نامه ممکن است

 

بیمه CARE CONCEPT

بیمه care concept یکی دیگر از بیمه هاست که شرایط مناسبی برای دانشجویان برخوردار است.دانشجویان میتوانند از بخشی از این بیمه که مخصوص دانش آموزان کلاس های زبان و دانشجویان خارجی بوده و Care College نام دارد استفاده کنند.

 

از شرایط این بیمه برای دانشجویان میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

-حداکثر سن ۳۵ سال

 

-حداقل مدت قرارداد ۱ ماه و حداکثر آن ۴۸ ماه میباشد.

 

-حداقل مبلغ ماهیانه این بیمه برای ۱۲ تا ۱۵ ماه اول قرارداد ۲۹ یورو و نوع دیگر با خدمات بیشتر آن ۴۹ یورو میباشد.برای مردان پس از ۱۶ ماه و برای زنان پس از ۱۳ ماه مبلغ این بیمه به ۵۳ یورو برای بیمه عادی و ۷۰ یورو برای بیمه با خدمات بیشتر افزایش می یابد.

 

-هرچند از این بیمه برای تمام بیماری ها میتوان استفاده نمود ولی از نوع ارزان آن نمیتوان برای معاینه عمومی (checkup)به پزشک مراجعه نمود.

 

برای ورود به بخش دانشجویی این بیمه با نام Care Callege میتوان از آدرس اینترنتی زیر استفاده نمود.

http://www.carre-concept.de/sprachschueler.php

 

قیمت ها و خدمات

از طریق این وب سایت میتوان اطلاعات بیبشتری در مورد بیمه های مختلف و مقایسه قیمت آنها کسب کرده و سپس اقدام به انتخاب شرکت بیمه نمود:

http://www.vergleiche-kostenlos.de/private-krankenversicherung.html

بیمه دیگر اعضای خانواده

در برخی بیمه ها،هزینه بیمه برای یک نفر و یا دو نفر (مرد و زن)ثابت بوده ولی در برخی بایستی هزینه هر کدام جداگانه پرداخت شود.قبل از انتخاب بیمه بایستی بر اساس ساختار خانواده و تعداد افرادی که نیاز به بیمه دارند،بیمه های مختلف بررسی و بهترین بیمه از نظر قیمت برای تمام اعضای خانواده تعیین گردد.

 

هزینه دارو و هزینه ملاقات پزشک

 

پزشکان در آلمان غالبا داروی اندکی تجویز میکنند.داروهای تجویز شده نیز به دو صورت بیمه ای و آزاد می باشند.برای داروهای آزاد بایستی تمام قیمت دارو پرداخت شود برای داروهایی که هزینه آنها را بیمه پرداخت می نماید،بیمه شونده بایستی به ازای هر نسخه غالبا ۵ یورو پرداخت نماید.میزان این مبلغ به تعداد دارو و قیمت آن بستگی نداشته و معمولا ثابت است.

 

 

در اکثر بیمه ها شخص بیمه شونده بایستی در ابتدای هر سه ماه از سال میلادی که Quartal نامیده میشود ۱۰ یورو برای مراجعه به پزشک خانواده و در صورت مراجعه به دندانپزشک به وی پرداخت نماید.

 

 

پرداخت ۱۰ یوروی اولیه به پزشک خانواده و دریافت Uberweisung از وی برای دیگر پزشکان متخصص،شخص را از پرداخت این هزینه به تمام پزشکان به جز دندانپزشک معاف می نماید.

 

در برخی بیمه ها شخص بایستی تمام هزینه های درمانی را خود پرداخت کرده و با ارسال قبض رسید (Quittung)هزینه ها به شرکت بیمه،دوباره مبلغ پرداختی را دریافت نماید

 

معافیت از پرداخت هزینه به پزشک و داروخانه

بیمه شونده پس از پرداخت مبلغی معین برای مراجعه به پزشک (۱۰ یوروی اولیه) و ۵ یورویی که برای داروهای بیمه ها پرداخت میشود،میتواند از پرداخت دو مورد مذکور تا انتهای سال معاف گردد.میزان مبلغ پرداختی مورد نیاز برای معاف شدن از پرداخت هزینه به نوع بیمه و درآمد ششخص بستگی دارد.هرچه درآمد شخص کمتر باشد،سقف این مبلغ کمتر می باشد.

 

 

برای معافیت از پرداخت بیمه بایستی فرمی از اداره بیمه دریافت شده و سپس توسط پزشک خانواده پر شده و به اداره بیمه ارائه گردد.گرفتن این معافیت (Befriung)برای بار اول با مشکلاتی همراه بوده که با پیگیری قابل حل میباشند.در صورتیکه بیمه شونده تا زمان دریافت معافیت،بیش از سقف تعیین شده هزینه پرداخت کرده باشد،ما بین التفاوت آن را دریافت خواهد کرد.

 

سئوالات متداول در خصوص بیمه

تامین اجتماعى آلمان براى افرادى که نمى‌توانند کارى داشته باشند در ماه چه حقوقى را در نظر مى‌گیرد؟

مبلغ مشخص و دقیقی را نمی توان اعلام کرد. اما معمولا ۶۰% آخرین حقوق دریافتی را به شما پرداخت خواهند کرد. البته با شرایطی که شما قبلا در طی ۷ سال گذشته که در آلمان بوده اید، حد اقل یک سال کامل را بیمه پرداخت کرده باشید.

اگر بعد از گذشت یک سال هنوز کار پیدا نکرده باشید، شامل کمکهای اجتماعی از طرف دولت آلمان میشوید که مبلغش به تعداد نفرات خانواده ، سن و مخارجش شما (اجاره و برق و آب و غیره) بستگی دارد. میتوان گفت یک شخص مجرد بیکار و بدون بچه، حدوداً ۶۵۰ یورو کمک اجتماعی میگیرد که حداقل درآمد برای یه زندگی بخور و ونمیر است. اما بیمهء بیماری و بازنشستگی هم براش از طرف دولت پرداخت می شود.

 

آیا زنان آلمانى از لحاظ قانونى با همسر (با وجود همسر) تحت تکفل او محسوب مى‌شوند و یا اینکه شخصیت حقوقى خاص هستند و مى‌توانند از کمکهاى دولتى بهره گیرند؟

طق قوانین آلمان زنها تحت تکفل مرد نیستند. زن خودش یه شخصیت قانونی دارد و در این مورد حتی از مرد اختیار بیشتری دارد. اگر یه زوج بخواهند تقاضای کمک اجتماعی به دولت بدهند، باید تقاضانامه رو زن پر کند. هر دو پایینش رو امضا میکنند، اما تقاضانامه به اسم زن است و مرد به عنوان همسر درج شده و نمیتواند خودش تقاضا بدهد.

ارزشیابی آنلاین تحصیلی (بدون هزینه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تحصیلی رایگان