موسسه آبادانی سروش دانش

انواع خانه و خوابگاه در آلمان

انواع خانه و خوابگاه در آلمان
انواع خانه و خوابگاه در آلمان:

در آلمان شما می توانید خانه و یا خوابگاههای متفاوتی را با توجه به سبک زندگی مورد نظر خود، پیدا کنید. هر کدام از این خوابگاهها و یا خانه ها از نظر متراژ و یا مختلط بودن دارای شرایط متفاوتی بوده و امکانات و تجهیزات متفاوتی را نیز در اختیار شما قرار می دهند. در زیر به تفصیل در خصوص خوابگاهها و خانه های اجاره ای در آلمان برای شما توضیح خواهیم داد.

 

 

وگ WG :

 

شاید یکی از بهترین نوع خانه های اجاره ای در آلمان برای دانشجویان خارجی همین wg است. WG به خانه هایی اطلاق می شوند که بصورت آپارتمانی بوده و دارای دو یه سه یا چهار اتقا می باشند و سرویس بهداشتی و آشپزخانه در آنها مشترک می باشد. در این حاالت هر نفر یک اتاق اختصاصی به خود دارد و مابقی موارد خانه بصورت مشترک استفاده می شود. متراژ اتاق ها و متراژ کلی ساختمان نیز متفاوت می باشد.

 

مبلغ اجاره ها نیز بسته به متراژ اتاق و متراژ کلی ساختمان، شهر محل زندگی، موقعیت خانه در شهر، فاصله تا دانشگاه و یا کالج، و داشتن امکانات و تجهیزات آن متفاوت بوده و معمولا بین ۲۰۰ یورو در شهرهای کوچک تا ۴۵۰ یورو در شهرهای گرانقیمت می باشد. این که چه تعداد نفر در یک خانه WG زندگی می کنند، بستگی به تعداد اتاقها  و متراژ اتاقها دارد.

 

مهمترین مزیت و ویژگی های این نوع خانه ها:

  • در ضمن اینکه دارای یک اتاق مستقل برای مطالعه و غیره برا ی خود هستید، در خانه تنها نیز نیستید.
  • اگر هم خانه های شما آلمانی باشند در یادگیری و تقویت زبان آلمانی شما بسیار موثر خواهد بود.
  • آخر هفته ها می توانید با هم خانه های خود به تفریح و گشت و گذار بپردازید تا خستگی از تن شما بدر شود.

 

این نکته رو در نظر داشته باشید که شما نمیتوانید همیشه در این نوع خانه ها صاحب نظر باشید و یا حتما آلمانی ها حوصله سرعت پایین صحبت کردن با شمارو داشته باشند.

 

 

خانه های تک اتاقه : Einzel Zimmer

 

 

این نوع خانه ها که معمولا شرکتی و یا شخصی می باشند بیشتر شبیه مسافرخانه های دو ستاره هستند که در یک راهرو، یک سری اتاق و یا سوئیت با امکانات سرویس بهداشتی و حمام وجود دارد. در واقع به نوعی یک خانه و یا سوئیت مستقل محسوب می شوند.

 

این نوع خانه ها برای افرادی است که تمیل دارند کاملا مستقل باشند و بدنبال مطالعه و درس خواندن هستند. همچنین دارای حیاط بوده که قابل استفاده است و امکاناتی همچون لباسشوئی و خشک کن عمومی نیز دارند که با پرداخت هزینه م یتوانید از آن استفاده کنید.

 

 

آپارتمان Wohnung :

در کشورهای اروپائی همانند ایران، آپارتمان ها دارای هال و یا سالن پذیرایی مجزا نیستند و سالن نیز خود یک اتاق محسوب می شود. پس اگر شما آپارتمانی ار پیدا کردید که نوشته سه خوابه، یعنی دو اتاق دارد و یک سالن.

 

آپارتمانها که دارای تمام تجهیزات بوده و مستقل هستند، دارای قیمت اجاره بالایی نیز می باشند. توصیه می شود که در صورتی که مایل به اجاره آپارتمان در آلمان هستید ، با یک یا دونفر دیگر که با شما آشنا و یا دوست می باشند و از نظر اخلاقی به هم نزدیک هستید، این کار  راانجام دهید.

 

 

آپارتمان مبله(Möbliert) :

منظور از آپارتمان مبله همان طو رکه از اسم آنها پیدا است، خانه هایی هستند که تقریبا” تمام وسایل لازم برای زندگی در آنها وجود دارد. این وسایل شامل مبل، تخت خواب، کمد و میز تحریر و صندلی، وسایل آشپزخانه مثل یخچال، گاز و … می باشد.

 

البته مقدار این وسایل می تواند متفاوت باشد و در اجاره کردن و تحویل گرفتن این نوع خانه ها بسیار دقت کنید و حتما توصیه م یشود که لیست کامل وسایل داخل خان هرا تهیه کرده و به امضای صاحبخانه برسانید . همچنین از تمام وسایل در صورت امکان عکس تهیه نمائید. مخصوصا اگر وسیله ای شکسته و یا مشکل دارد. اجاره این نوع آپارتمان ها نیز نسبت به شهر و امکانات آن متفاوت می باشد.

 

 

نیمه مبله (Teilmöbliert):

 همانطور که از اسمشان پیدا است، به آپارتمانهایی می گویند که مقدار کمی از وسایل ضروری برا یزندگی را دارند و مابقی را می توانی از مستاجر قبلی و یا از بازار تهیه نمائید.

 

آپارتمان غیر مبله : (Nicht möbliert):

این نوع آپارتمانها نیز برای اجاره در آلمان رایج هستند. در این نوع خانه ها هیچ وسیله زندگی وجود ندارد و دقیقا مثل خانه هایی است که شما در ایران اجاره می کنید و وسایل خودتان را به آن انتقال می دهید. در بعضی از این آپارتمانها حتی کابینت هم وجود ندارد و هنگام اجاره باید حتما به این موارد دقت کنید.

وسایل آشپزخانه را م یتوانید با حدود هزینه ۴۰۰ یورو تهیه کنید. در این مورد هم می توانید از مستاجر قبلی وسایل را بخرید.

 

هزینه ای که برای تهیه مابقی وسایل خانه های غیر مبله نیاز داریدنیز حدود ۴۰۰ یورو می باشد. وسایل را در آلمان می توانید از فروشگاههای بزرگ ومعروفی همچون IKEA یا  SATURN و یا از  سمساری ها و همینطور FLOHMARKT تهیه کنید.

 

همچنین در صفحات اینترنت نیز فروش وسایل دست دوم بسیار رایج است که بعضا وسایل بسیار خوب و مناسبی را م یتوانید تهیه نمائید.

 

نکته ۱:

اگر آپارتمان نیمه مبله و یا غیر مبله و یا خانه اجاره می کنید حتما دقت کنید که آشپزخانه داشته باشد و در این مورد زمانی که تماس میگیرید از روی آگهی، می توانید همان ابتدا از صاحبخانه سئوال نمائید.

 

نکته ۲: 

معمولا هزینه های گرمایش در قراردادهای اجاره خانه گنجانده شده است. تنها یک بار در سال، مصرف انرژی گرمایی شما توسط مامورین بررسی خواهد شد.

 

اگر بیش از مقدار پیش بینی شده در قرار داد استفاده کرده باشید، باید در پایان سال مبلغ اضافی را پرداخت کنید. و برعکس اگر از مقدار انرژی  پیش بینی شده کمتر مصرف کرده باشید، پول باقی مانده به شما بازپرداخت می شود. اگر إحساس میکنید اشتباهی در صورتحساب موجود است، می توانید با مرکز حمایت از مصرف کنندگان تماس بگیرید.

 

 

(zwischenmiete ) یا قرارداد اجاره به فرد دیگر

اگر شما خانه ای را اجاره کرده اید و آن را به فرد دیگری اجاره می دهید به این کار (zwischenmiete ) می گویند. در صورتی  که خانه ای دارید و قصد دارید برای مدت کوتاهی آن را اجاره دهید  میتوانید با هماهنگی صاحبخانه اینکار را قانونا انجام دهید. قرارداد آن را میتوانید از اینترنت دانلود کنید و فرد هم میتواند خود را با آن ملده کند.

 

 

به یاد داشته باشید که  با قرارداد سویشن میته میتوانید ملده کنید. اما بعضا قرارداد مستاجر اصلی هم نیاز است. همچنین اگر خانه یکی از اقوام خود در آلمان ساکن هستید و هیچ قرارداد اجاره ای با شما ننوشته اند، می توانید کار ملده کرده خود را انجام دهید. برا یان کار به اتفاق صاحبخانه ومدارک خانه باید با اداره مربوطه مراجعه نمائید.

 

 

اجاره‌ خانه سوسیالی WBS(ارزان قیمت)

 

 یکی از موارد جالبی که در آلمان وجود دارد این است که ، دولت آلمان در مواردی با کمک مالی (بصورت وام یا قرض الحسنه) به شرکت‌های ساختمان سازی (در هنگام ساخت و یا حتی بازسازی) مالکان ساختمان را مکلف می‌کند تا این خانه ها را با اجاره ارزان‌تر به اشخاصی که دولت آنها را معرفی می نماید، اجاره دهند.

 

دولت با این کار می خواهد کمک بزرگی به افراد بی بضاعت و یا کم بضاعتی که در آلمان زندگی می کنند، داشته باشد و از بی خانمانی افراد جلوگیری کند.

 

اختصار(WBS)  مخفف «Wohnberechtigungsschein» بوده و به معنی «گواهی استفاده از خانه های ارزان‌قیمت» است . داشتن گواهی  WBS تائید می کند که درآمد شما کم است و نیاز به یک آپارتمان با اجاره ارزان‌تر دارید. د رواقع با داشتن این گواهی، دولت شما را در این زمینه کمک میکند.

 

درخواست برای WBS در شماری از ایالت ها رایگان است، اما در بعضی از ایالت ها بین ۴ تا ۴۰ یورو هزینه دارد. با داشتن WBS هر فرد اجازه داشتن یک اتاق یا یک آپارتمان یک اتاقه را دارد.

 

بنابراین اگر شما تنها زندگی می‌کنید، یک گواهی WBS برای آپارتمانی یک اتاقه به شما تعلق می‌گیرد (البته این اتاق معمولا سرویس یهداشتی و آشپزخانه هم دارد اما ممکن است آشپزخانه داخل اتاق قرار داشته باشد). اگر متاهل هستید، اجاره آپارتمانی دو اتاقه دریافت می‌کنید. همچنین چند نفر که شرایط داشتن این اجازه‌نامه را دارند، میتواند با هم یک گواهی WBS مشترک درخواست کنند و مثلا چهارنفری به صورت مشترک خانه‌ای چهار اتاقه داشته باشند.

 

 

خانه های ارزان قیمت به چه افرادی تعلق می گیرد؟

در صورتی که شما از توان مالی کمی برخوردار باشید و یا به عبارتی، درآمد ماهانه کافی برای گذران زندگی خود نداشته باشید و به دلیل درآمد پائین، نتوانید زیاد اجاره بپردازید، می توانید از این خانه ها استفاده نمایید.

 

در هر ایالتی اگر مبلغ درآمد شما از حد مشخصی کمتر باشد، WBS شامل شما می شود، اما این حداقل مشخص درآمد در ایالت‌های مختلف با هم فرق دارد. اگر خودتان کار نمی‌کنید و از کمک‌های دولتی استفاده می‌کنید یا تحت حمایت جاب‌سنتر هستید نیز می‌توانید برای خانه‌های WBS درخواست بدهید.

 

شرط مهم دیگر برای استفاده از خانه‌های WBS این است که دارای یک اقامت قانونی حداقل یک‌ساله در آلمان باشید.  افراد دارای ویزای کار و دانشجویان هم می‌توانند برای استفاده از این خانه‌های ارزان‌قیمت تقاضا بدهند.

 

مدارک مورد نیاز برای درخواست خانه های ارزان قیمت:

برای درخواست گواهی از سازمان های دولتی به منظور اجاره خانه های ارزان قیمت، معمولا به کپی اسناد ذیل نیاز دارید:

 

  • پاسپورت و اجازه اقامت (حداقل یک ساله)
  • گواهی ازدواج، اگر متاهل هستید
  • گواهی تولد فرزندان شما
  • نامه درآمد ماهانه شما که نشان می‌دهد درآمد ماهانه شما چقدر است
  • مدارک ثبت محل اقامت شما در آلمان
  • نسخه‌ای از شرح وضعیت درآمد و هزینه های شما از طریق حساب بانکی‌تان

 

مدارک مورد نیاز می‌تواند در ایالات‌های مختلف با هم فرق داشته باشد، در نتیجه بهتر است که فرم‌های ثبت‌نام صادر شده از طرف اداره مسکن ایالت خود را بخوانید تا ببینید چه مدارکی لازم است. بسیاری از ادارات دولتی وب‌سایت‌ دارند و از طریق مراجعه به آن می‌توانید فرم مربوط به درخواست WBS را بدست بیاورید.

 

 

گواهی خانه‌های WBS را باید به صورت مکتوب از اداره مسکن (“Wohnungsamt”) واقع در شهرداری (“Bürgeramt”) منطقه خود درخواست کنید. بیشتر ادارات دولتی محلی وب‌سایت‌هایی دارند که می‌توانید فرم‌های درخواستی را از آنها دریافت کنید.

 

همچنین می توانید به صورت حضوری به اداره مسکن بروید و فرم ها را دریافت کنید. بعضی ازشهرهای کوچک در آلمان اداره مسکن جداگانه ندارند. اگر در چنین شهرهایی زندگی می‌کنید برای دریافت گواهی WBS باید مستقیم به شهرداری بروید.

 

درخواست خود را ، هم میتوانید با پست بفرستید، هم از طریق ایمیل و هم به صورت حضوری. اما اگر وقت دارید خوب است که حضوری مدارک را ببرید و سعی کنید از کارمند مربوطه بخواهید که مدارک شما را چک کند تا اگر مشکلی وجود دارد به شما بگوید. به طور معمول روند صدور گواهی WBS بین ۲ تا ۶ هفته طول می‌کشد.

 

ارزشیابی آنلاین تحصیلی (بدون هزینه)

4 پاسخ

    1. سلام شریف عزیز
      موسسه استادی اینفو یک پایگاه اطلاع رسانی برای تحصیل در کشور آلمان می باشد و کارشناسان موسسه استادی اینفو همواره در خدمت عزیزانی هستند که تمایل به ادامه تحصیل در کشور آلمان یا شرکت در دوره های آوسبیلدونگ دارند. کارشناسان موسسه استادی اینفو همواره در خدمت عزیزانی هستند که تمایل به ادامه تحصیل در کشور آلمان دارند.
      موفق باشید

  1. یکی از اهداف من ک مهاجرت بوده و هست
    و انتخاب کشور المان
    همچین هدف تحصیل در این کشور

    1. سلام نرگس جان
      متاسفانه مشخصاتتون رو کامل نفرمودید. داشتن شرایط سنی مناسب، یکی از مهمترین مواردی هست که باید مدنظر قرار داشته باشید. بدلیل نیاز مبرم کشور آلمان به نیروی کاری جوان و متخصص، ورود به کشور آلمان در سنین پائین تر به مراتب آسان تر می باشد. داشتن مدرک تحصیلی معتبر با معدل بالا از دیگر مواردی هست که باید مدنظر قرار بدید. مدارکتون باید تائید و ترجمه بشه. داشتن تمکن مالی و توانایی بازکردن حساب بانکی در کشور آلمان از موارد دیگری می باشد که باید مدنظر قرار بدید. رشته مورده نظرتون رو اعلام نفرمودید. زیر شاخه های رشته پزشکی بدلیل بازار کار بهتر، پرطرفدارتر می باشند و رقابت در پذیرفته شدن برای رشته های پزشکی، پیراپزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، پرستاری، روانشناسی و … طبیعتا” شدیدتر می باشد. در رابطه با مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه های کشور آلمان، رشته های هنر، اقتصاد، کارشناسی ارشد انفورماتیک رسانه، کارشناسی ارشد زیبا سازی مناطق شهری (TCR)، کارشناسی ارشد ژئوفیزیک کاربردی، کارشناسی ارشد سیستم های اجتماعی محاسباتی، کارشناسی ارشد علوم شبیه سازی و … از جمله رشته های پرطرفدار می باشند. داشتن بیمه در کشور آلمان از موارد دیگری می باشد که باید در نظر داشته باشید. برای اطلاع از ۴۵ نوع خدمات خاص قابل ارائه توسط موسسه استادی اینفو می توانیند به پایگاه اطلاع رسانی موسسه استادی اینفو مراجعه بفرمائید یا با کارشناسان موسسه استادی اینفو تماس حاصل بفرمائید.
      موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تحصیلی رایگان