موسسه آبادانی سروش دانش

آزاد سازی مدارک دانشگاهی

آزاد سازی مدارک دانشگاههای دولتی

اگه شما در دانشگاه دولتی روزانه درس خواندید، باید برای آزاد سازی مدارک دانشگاهی خود به ازای تحصیل رایگانی که داشتید در یکی از شرکتها یا سازمانهای دولتی و یا غیر دولتی ایران، خدمت کنید و یا اینکه به ازای هر ترم یه مبلغ مشخصی رو به حساب دولت واریز کنید، تا منجر به آزاد سازی مدرک دانشگاه دولتی شما شود. هزینه خرید مدرک بستگی دارد به اینکه رشته شما در  کدوم گروه تحصیلی بوده؟ ورودی چه سالی بودید؟ و چند ترم تحصیلتون طول کشیده است؟ ورودی های قبل از سال ۸۹ هزینه خیلی کمتری رو باید بپردازند. از ۸۹ هزینه چند برابر شده است.

سهمیه مناطق در آزاد سازی موثر است

یک نکته دیگه اینکه سهمیه مناطق کنکور تو میزان تعهد خدمتتون موثر می باشد. مثلا اگه سهمیه کنکورتون منطقه یک بوده و ۸ ترم لیسانستون طول کشیده، شما ۴ سال تعهد خدمت دارید. اما اگه سهمیه منطقه ۲ یا ۳ بودید، تعهد خدمتتون دو برابر می شود. مثلا اگر فردی لیسانس را ۹ ترمه تمام کرده و از سهمیه منطقه ۳ در کنکور استفاده کرده باشد، به خاطر اینکه سهمیه منطقه ۳ بوده در مدرک موقت ایشان ۹ سال تعهد خدمت ذکر می شود و اگه بخواهد هزینه آزادسازی رو بپردازد باید دو برابر منطقه یک پول به حساب دولت واریز کند.

برای آزاد سازی مدارک دانشگاهی می توانید به جای پرداخت پول از طریق گواهی سابقه کار هم پر کرد. اگه فرصت دارید و بعد از تحصیلاتان بلافاصله نمی خواهید به خارج از کشور بروید، از قانون عدم کاریابی استفاده کنید و رایگان مدرکتان را آزاد کنید. به این صورت که ۶ ماه بعد از زمان فارغ التحصیلیتون با کپی کارت ملی، شناسنامه، مدرک موقت و یه قطعه عکس به یه کاریابی مراجعه می کنین و می گوئید برای آزادسازی مدرکتان می خواهید درخواست کار بدید و یک فرم درخواست پر می کنید (اصل مدارک رو هم احتیاطا” همراه خود ببرید،( ولی موسسات کاریابی کپی رو می گیرند و اصل مدارک رو چک نمیکنند).

بعد از ۶ ماه که از مراجعه شما به کاریابی گذشت و البته کاری برای شما پیدا نشد، کاریابی بهتون یه نامه می دهد که با اصل و کپی مدارک (شناسنامه، کارت ملی، ‌مدرک موقت) می برید اداره کار شهرستان و استان به شما یه نامه خطاب به دانشگاه می دهد که مدرکتون رو رایگان آزاد کنند. قبلا تو تهران می شد از خود اداره کار مستقیم اقدام کرد و پرونده رو به صورت رایگان همونجا تشکیل داد ولی ظاهرا قانون عوض شده و دیگه اداره کار دخالتی ندارد و باید به موسسات کاریابی مراجعه کنید که البته موسسه نیز مبلغی را بابت تشکیل پرونده از شما می گیرد. خاطرتان باشد که در طی آن  مدت ۶ ماهه که پرونده تون در کاریابی هست، به هیچ وجه نباید براتون بیمه از جایی رد شود.

اگر در مقاطع بالاتر تحصیل می کنید:

طبق بخشنامه وزارت علوم کسانی که در مقطع بالاتر مشغول به تحصیل هستند، اگر تحصیل آنها روزانه باشد همزمان با تحصیل نمی توانند از این قانون برای آزاد سازی مدارک دانشگاهی دولتی استفاده کنند. اما غیر از روزانه همه می توانند همزمان با تحصیل هم برای فک تعهد از طریق عدم کاریابی اقدام کنند، و هم اگه می خواهند با گواهی کار تعهد رو کم کنند، گواهی کار همزمان با تحصیل تو مقطع بالاتر را ارائه دهند. پس گواهی کار همزمان با تحصیل تو مقطعی که قصد آزادسازی مدرکتان را دارید و گواهی کار همزمان با تحصیل تو مقطع بالاتر روزانه قابل قبول نیست.

در زمان بندی انجام کارهای پذیرش تحصیلی تان این را هم در نظر بگیرید که بعد از این که نامه موسسه کاریابیر ابه دانشگاه بردید، باید بروید دانشگاه درخواست صدور دانشنامه بدهید. مدت زمان صدور دانشنامه تو دانشگاهای مختلف متفاوت است و ممکن است از ۴۰ روز تا ۲ ماه طول بکشد. اگه آموزش دانشگاهتون خیلی سیستم پیچیده ای نداشته باشه با پیگیری می توانید کارها را یه مقدار جلو بندازید تا دانشنامه زودتر به دستتون برسد.

برای تبدیل سهمیه منطقه:

برای مشکل سهمیه منطقه هم می توانید به روابط عمومی سازمان سنجش تو کریم خان، ویلا، کوچه امانی مراجعه کنید و درخواست بدهید تا بررسی کنند با همین درصدهای کنکورتان در آن سال اگه سهمیه منطقه یک بودید می توانستید همین رشته ای که در آن تحصیل کردین رو قبول بشوید یا نه. اگه جواب مثبت باشه نیازی نیست دو برابر هزینه رو بپردازید و مثل منطقه یک براتون محاسبه می کنند.

برای استفاده از قانون عدم کاریابی برای آقایون، وقتی به کاریابی یا اداره کار مراجعه می کنید باید ۶ ماه از زمان پایان خدمتتان و زمانی که به دانشگاه برای آزادسازی مدرکتان مراجعه می کنید یک سال گذشته باشد.

قانون عدم کاریابی برای رشته های پزشکی و پیراپزشکی صدق نمی کند. اما فارغ التحصیلان دامپزشکی می توانند از این امکان استفاده کنند.

بخشنامه های وزارت علوم از لینک زیر قابل دسترسی است که جدول هزینه آزادسازی مدرک هر ورودی رو می توانید در آن پیدا کنید.

http://portal.saorg.ir/Regulations

https://t.me/admissinuniversity

ارزشیابی آنلاین تحصیلی (بدون هزینه)

5 پاسخ

  1. این مطالبی که فرمودید درمورد رشته بهداشت حرفه‌ای که زیرشاخه بهداشته و داخل علوم پزشکی ارائه میشه هم صدق میکنه؟
    بعد اینکه تعهد به خدمت بعلت سهمیه منطقه دو رو میشه خرید؟ ینی سرکار نریم و برای ازاد کردن مدرک، تعهد به خدمتمون رو هم بخریم

  2. ورودی ۹۴٫رشته زیر گروه علوم انسانی .یک ترم روزانه منطقه دو خوندم بعدش مهمانی و انتقال دائم دوره شهریه پرداز یا شبانه به دانشگاه منطقه دو دیگه ای شدم.سال ۹۸ فارغ التحصیل شدم از همین دلنشگاه دوم و گواهی موقتم با یکسال تعهد رو بهم دادن .الان برای دریافت اصل مدرک ثبت نام پورتال سجاد باید انجام بدم ؟آخه مدرکم شبانه ست و ارور میده سایت و خب شهریه پرداختم جز اون یک ترم .هزینه ازادسازی شامل من میشه و اگه آره چطوری باید ثبت اطلاعات کنم که زودتر آزادسازی رو انجام بدم .گویا هیچ کدوم از دو دانشگاه اطلاعی ندارن:)

  3. سلام وقتتون بخیر،من دانشجو ارشد دانشگاه دولتی رشته بیوشیمی بودم که بعد دوترم که مجازی بود وانتخاب واحد ترم سوم،چون حضوری شد بخاطر دختر کوچیکم نشد برم وانصراف دادم ولی ترم ۳ رو حذف نکردم بلافاصله بعد انتخاب واحد درخواست انصراف توپرتال دادم ولی دانشگام ترم ۳ رو برام محاسبه کرده ومشروطی زده
    امسال آزمون استخدامی آموزش وپرورش ابتدایی ثبت نام کردم وبرای مصاحبه اصل گواهی موقت لازمه وگفتن ترمی ۱۱ تومن باید بدم یعنی ۳۳ تومن تا گواهی موقت کارشناسیمو بدن برای آموزش وپرورش ببرم که این مبلغ واقعا خیلی خارج از توانمه، میخواستم ازخدمتتون بپرسم اگه کپی برابر اصل گواهیو ازم قبول کنن تا نتیجه قطعی بیاد واگه قبول بشم آزمون استخدامیو بازم گواهی موقتو نمیفرستن برای فرهنگیان؟چون اگه قبول بشم متعهد به آموزش وپرورش وخدمتم وبعد سال بعد کنکور ارشد ثبت نام میکنم تا دولتی بیارم
    ضمنن من به عنوان استعداد درخشان ارشد قبول شدم
    ممنون میشم راهنماییم کنید خیلی سردرگمم

    1. سلام وقت بخیر. در این مورد باید با دانشگاهتون صحبت کنید و رضایت آنها را مطابق قوانین دانشگاه جلب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تحصیلی رایگان